handdator

Visa fullständig version : EN SMAK


Elisabet
2006-05-13, 09:02
Om du startar tråden 'En SMAK' så kan jag berätta hur anrättningen smakade oxå :)Redan innan Bossc skrev detta (i tråden 'En DOFT') hade jag tänkt att jag ska fortsätta att allt eftersom fråga om sinnesupplevelser :)

Nu är alltså frågan: Vilken SMAK tänker du på när du tänker på Grekland?
Bara EN den här gången också!! flabb_flab

Jag tänker på VITLÖK :p

Eva L
2006-05-13, 09:32
Kanel.

Eva

ulrikas
2006-05-13, 09:52
Timjan

Frappe
2006-05-13, 10:54
Oregano flabb_flab

anoula
2006-05-13, 11:01
Sälta från havet efter första doppet.

parga
2006-05-13, 11:15
Oregano

torhildur
2006-05-13, 11:24
smaken av ÄKTA FETAOST!!!

ENIAC
2006-05-13, 11:47
Vitlök!

Masouraki
2006-05-13, 12:31
OUZO

Maeta
2006-05-13, 12:34
TOMAT! Solvarm....

Riitta
2006-05-13, 13:00
Citron

Riittabye_bye

yeasou
2006-05-13, 13:02
En smak som är svår att hitta här hemma men lätt i Grekland är trestjärnig Metaxa med cola! Brukar bära med några flaskor hem till Sverige.Det är bara det att vänner och bekanta tycker även de att den groggen smakar så gott att flaskorna tar slut så fort:mad:
MVH
GroggYeasou_B-anana

Moster
2006-05-13, 13:09
Kaffet på vårt hotell!

"Kaffe"-Moster :)

myssa
2006-05-13, 13:49
Apelsin.
jag pressar alltid juice på morgonen så det är nog den smaken jag tänker på mest.
myssa..............

Elisabet
2006-05-13, 13:59
trestjärnig Metaxa med cola!Mmm det låter gott - OM det är kola, alltså "svensk" kolasmak (typ gräddkola) och inte cola som i coca cola?

yeasou
2006-05-13, 14:14
Nej Bettan nu får du ge dig! Inte kolasmak, urk! Men jag kanske har felAng_elx
Det kanske skulle smaka gott!
Normalt så blir man ju bjuden femstjärnig Metaxa och ibland sjustjärnig med. Jag kan inte förstå att inte fler väljer trestjärnig Metaxa, den har en mycket större själ och smak än de andra. Jag vet att rent kvalitétsmässigt är den inte lika fin men det ski....er jag i. Den smakar Grekland för mig och då blandad med CocaCola och is!
MVH
GroggYeasou_B-anana

Elisabet
2006-05-13, 14:19
Okej groggis du har fel, men du får ha det; jag känner mig så generös idag bye_bye

Å jag kanske provar colaförgiftad metaxa nån gång ändå, vem vet :rolleyes:

yeasou
2006-05-13, 14:29
Tack snälla Elisabeth, det värmer en blåfrusen själ att veta att man får ha en egen uppfattning:p .
Vad vore livet utan Coke:confused:
Nä, seriöst så dricker jag inte mycket CocaCola, men just att blanda den med något tycker jag om, och finns det den trestjärniga så slår jag till!
Yeasou_B-anana

Elisabet
2006-05-13, 14:38
och finns det den trestjärniga så slår jag till!Slår jag 'upp' heter det väl ;)

Jag brukar blanda lättöl och julmust, vad tror du om det groggexperten ;)

yeasou
2006-05-13, 14:46
Hahahaha! Elisabeth, jag hade inte tvekat att dricka din blandning, låter nästan som lite åt svagdrickahållet! Annars så är ju Julmust inte så långt ifrån CocaColan!
En sak kan jag ju även säga att den söta Pepsicolan gillar jag ej, då avstår jag hellre och drickar Metaxan ren till kaffet.

Typiskt att man inte har en droppe trestärnig hemma just nu, men vi ska in till grannarna på mat ikväll och jag tror att grannen har kvar en flaska som han fått av mig tidigare, så kanske det blir en liten pillegrogg till kvällen:D Annars är det ju bara 6 dagar kvar till vi får våran längtans jord under fötternasnyft_drop så jag får nog stå ut!
Yeasou_B-anana

Bossec
2006-05-13, 15:18
Jättesvårt att svara med bara ett ord. Kan i alla fall meddela att bifteki a'la KALIMERA (enligt tråden 'en doft') smakar mycket bra... Men mest förknippat med Grekland för mej är nog ändå tzatsiki. Där är jag smått beroende, så det får bli mitt svar. Märkligt egentligen att man aldrig tröttnar på grekiska rätter. Salladen till maten hos familjen C innehåller ofta fetaost. Tzatsiki finns, allt som oftast, färdigblandad i kylen. Håller sig länge och passar ju utmärkt till det mesta, t ex till kvällens grillning... Ska dock inte vara kylskåpskall när den serveras.

Ivi
2006-05-13, 16:15
Timjanhonung...i morgonté...med joghurt...mmm:p

Ivi

nilam
2006-05-13, 19:25
Oj va´svårt! Det får nog bli oregano!

Malin

aris4
2006-05-13, 20:32
Hej hej!!
Var bara tvungen att skicka in ett inlägg om Metaxan.
Håller med dig om trestjärnig Metaxa, den ska blandas med coca-cola eller om du beställer in Lumumba så är det faktist lika gott, MUMS!!!klapp_klap _B-anana klapp_klap
Däremot tycker jag att den 5 och 7 stjärniga ska drickas ren eller med is. Den vill man inte blanda.
Lyckans dig som kanske får Metaxa ikväll, själv skulle jag oxå vilja ha en eller två. Tyvärr har jag ingen hemma men jag åker snart ner och ska stanna nästan 4 veckor.
Härligt ska de bli.
MVH från en annan Metaxa älskare i Karlstad.bye_bye

Henriksson
2006-05-13, 22:22
...grekiskt bröd doppat i tzatziki...:p

yeasou
2006-05-14, 01:53
[quote=aris4]Hej hej!!
Var bara tvungen att skicka in ett inlägg om Metaxan.
Håller med dig om trestjärnig Metaxa, den ska blandas med coca-cola Däremot tycker jag att den 5 och 7 stjärniga ska drickas ren eller med is. Den vill man inte blanda.
Lyckans dig som kanske får Metaxa ikväll, själv skulle jag oxå vilja ha en eller två.

Vill bara berätta att vi åt Kaviar gjord på Torskrom på grovt bröd som förrätt, sen blev det Portugisisk fiskgryta. Jag hade själv levererat både Lax och Torsk till grytan tidigare i år:) Man är ju rädd om sina goda grannar! Så jag servar dem med fin fisk från mina fiskafängen;) Gott var det. Till efterrätt blev det Jordgubbar från Italien! Gott det med. Senare så fick jag ett par groggar blandade på 3* Metaxa och Cola. Vi spelade även grekisk musik, jag spelade Bouzouki och grannen Gitarr! Så det var en fin kväll med allt gott man kan tänka sig!
Jag hör nu min Tempurmadrass kalla på migAng_elx Dags att sova:confused:
MVH
BouzoukiYeasou_B-anana

Athanasia
2006-05-14, 08:02
Ett glas iskall Retsina på balkongen efter en dag på stranden...mums..snart bara 10 dagar kvar..jippie.:)

Abi
2006-05-14, 11:42
Grekiskt bröd doppat i olivoljan, som blir kvar efter den Grekiska salladen.:p

bye_bye Abi

babsan
2006-05-14, 12:59
Ouzo och den ska helst drickas ren ;) .

Barbro :)

Agda
2006-05-14, 16:19
Vin marinerad fläskkotklett fritterad i olivolja!

martinifk
2006-05-14, 17:56
Nygrillad Souvlaki är mitt svarklapp_klap


Martinifk

Hortlax
2006-05-14, 18:48
:rolleyes: Mythos ;)

Hasse
2006-05-15, 07:09
Vitlök är åtminstone den första smaken jag tänker på, bland många smaker jag säkert minns senare under dagen.

Men om man tänker efter ordentligt så är det väl trots allt så att den grekiska matlagningskonsten inte alltid innehåller särskilt mycket vitlök ? Tzatziki, späckat i en del stekta och grillade kötträtter, skordalia. htipiti (stavning ?) kommer jag på nu men är det så ofta förekommande egentligen ?

Är jag ute och cyklar ?



Hasse :cool:

Eva L
2006-05-15, 09:17
Grekerna är försiktiga med vitlöken men slösar med oregano, basilika, mynta, en del andra gröna kryddor och ibland även med kanel till min stora förtjusning. Citron förekommer också ofta i maten. Godaste kryddorna har jag köpt på Karpathos och Kreta. På Kreta har jag också ätit den bästa maten och här är smakerna enligt min mening mustigare än ex i Joniska övärlden och
området runt Parga. Kanske märks infuensen från mellanöstern mer på Kreta.
Allt det här är naturligvis väldigt generaliserande för visst finns det god smakrik mat på många andra platser och variationen mellan tavernorna även på Kreta är stor. Den godaste osten har jag ätit på Sifnos och på Folegandros
där den lokala produktionen av ost är stor.


Eva (Vilken konstig raduppdelning det här inlägget fick:confused: )

Elisabet
2006-05-15, 09:36
Grekerna är försiktiga med vitlöken men slösar med oregano, basilika, mynta, en del andra gröna kryddor och ibland även med kanel till min stora förtjusning. Men visst är det så här att så gott som alla maträtter i Grekland innehåller vitlök, men inte i så stora mängder? Jag kan inte komma på något annat än bröd och efterrätter som inte brukar innehålla vitlök. Men som sagt, sällan i stora mängder. Eller?

(Jag är också en stor kaneldyrkare Eva! När jag bakar bullar säger ungarna att det blir kanel med bullar och när jag äter risgrynsgröt undrar de om det finns något under "det där bruna" på min tallrik! Kanel på våfflor och kanel på glass, det är gott det!!)

mariab
2006-05-15, 14:11
En kall mythos efter en varm dag på stranden...

Elisabeth, har du provat kaneltuggummi? Att rekommendera!!

/maria

Eva L
2006-05-15, 15:21
Men visst är det så här att så gott som alla maträtter i Grekland innehåller vitlök, men inte i så stora mängder? Jag kan inte komma på något annat än bröd och efterrätter som inte brukar innehålla vitlök. Men som sagt, sällan i stora mängder. Eller?
)

Ja visst innehåller många rätter vitlök men inte så att smaken dominerar. I en Briam eller i en köttgryta kanske det är en vitlöksklyfta till 4-6 personer.
Jag tycker ibland att tzatsiki som serveras på grekiska restauranger i Sverige smakar för mycket vitlök. Ska vara den härliga, krämiga, grekiska varianten som den serveras på Gorgona på Naxos.

Eva