handdator

Visa fullständig version : Som att komma hem.

yannis
2019-12-13, 13:45
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20959

Tänk att jag har rest till Grekland hela 7 gånger detta år, varav 4 gånger till Kreta. Nu befinner jag mig även denna gång i vårt älskade Paleochora på Kreta. Tanken är att vara här i en månad för att sedan avsluta med 5 dagar i Chania.

Jag har dock drabbats av min ständigt onda fot, som denna gång har blivit elakare mot mig. Det började två dagar efter ankomst, på onsdagen, och gör att mina utflykter från studion för närvarande är en omöjlighet.

Vädret är som vintervädret brukar vara, då och då regn med sol emellanåt. Det rör sig om 19-20 grader. Kaminen på Waters Edge Cafe sattes för första gången igång på tisdag kväll, så det går bra att sitta ute och äta middagarna.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20960

Jag har julpyntat lite i min studio. Den antika adventsstaken fanns redan på plats i Haris källare. I oktober skickade jag en amaryllislök till Ekaterina, som hon har vårdat och nu glädjer mig. Min studiogranne hade även pyntat mitt kök med en ljusslinga, som lyste så vackert när jag anlände med taxi mitt i natten.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20961

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20962

Även Paleochora välkomnade mig med ett jordskalv på 4,5 på Richterskalan. Jag fattade inte först vad det var som huset gjorde, men sen förstod jag. Sedan dess har det inte varit jordskalv, eller också har jag sovit då. Skalven har varit många senaste tiden, 15 stycken på fredagen, 5 på lördagen och 2 på söndagen.

Fullmånen sken så otroligt vackert här igår kväll. Hela havet blänkte. Hoppas ni hade detsamma!
Hälsar Birgitta.

Masse
2019-12-13, 14:02
Hoppas att din fot veter hut och slutar att hindra dig Birgitta, och att du får en fin vistelse i Pale. Ska som vanligt bli kul att följa dig.

Masse

Alala
2019-12-13, 14:34
Så tråkigt att din fot bråkar med dig. Hoppas den blir bättre så småningom. Och att det slutar skaka, har läst om jordbävningarna där. Men du njuter säkert i alla fall :) Amaryllisen är väldigt fin!

Sitt i kaminens värme!

/ Anne :)

Netwolf
2019-12-13, 15:17
Tråkigt att höra om din onda fot, men skönt att höra att du finner värme på WE. Hoppas du får en fin vistelse i Pale iaf. bye_bye

/Netwolf - som nu börjar inse att det var många år sen man var i Pale

Masse
2019-12-13, 18:24
Hej igen Birgitta!

Mina tankar återvänder till den rubrik som du har satt på den här tråden. "Som att komma hem".

Jag upplever att vi är så många av oss i Kalimera som vet precis vad det var du menade när du skrev den rubriken.

Tror att det är en faktor som knyter oss samman i så mycket positivt utbyte av tankar och erfarenheter. Som gör att vi tycker att det är kul att kommunicera.

Jag är övertygad om att vi är många som vet exakt vad du menar när du skriver "Som att komma hem". Och det som ger så mycket spänst och mervärde är att vi försöker att beskriva för varann vad vi känner, men ....... att vi känner det för så väldigt och totalt olika öar, miljöer och resmål.

Ibland känner vi igen oss och tänker ... "ja just så är det ju", ibland känner vi tvärt om, "oj, hur kan man gilla att vara där?".

För mig är det det som är Kalimera! Vi bryter på ett vänligt och generöst sätt tankar och känslor om Grekland. Ibland fattar vi nada, och ibland känns det .....
"Som att komma hem"!

Masse

yannis
2019-12-13, 19:04
Masse, vilket härligt inlägg från dig! Tack för att du beskriver det så bra för vi som är på Kalimeraforumet.

Birgitta.

Spizeman
2019-12-13, 19:14
Masse,
Jag blir sällan imponerad. Men du uttryckte känslor så perfekt för vårt älskade Grekland.
Vi är hemma över vintern och ser det som en transportsträcka på 4 månader tills vi är hemma igen. Vi har nytt hus i centrum sedan i höstas, och det blir extra spännande i vår att få ordning på trädgård, måla o fixa.

piam
2019-12-13, 21:56
Tack Masse,det där var mitt i prick de!

piam
2019-12-13, 22:11
Vilken blomma Birgitta,så fin.
Du får gå till apoteket och höra dig för
om en gel som liknar voltaren gel,namnet
de minns jag inte men mitt krångelknä vart
bättre.

Pia

Netwolf
2019-12-13, 22:20
Masse, kan bara hålla med alla föregående talare. Du sätter ord på känslor som vi alla har. Så vackert och poetiskt!

/Neywolf

Kajja
2019-12-13, 22:29
Vilken blomma Birgitta,så fin.
Du får gå till apoteket och höra dig för
om en gel som liknar voltaren gel,namnet
de minns jag inte men mitt krångelknä vart
bättre.

Pia

Ja Voltaren funkar inte som i reklamen när damen helt plötsligt dansar
och mannen inte "fått en lugn stund" på länge💃 Mina atrosknän är som dom är..
Beträffande min atrosnacke så läkaren: Din nacke ser ut som hos en 80-åring på röntgenbilderna!"
Alltså..inget ont om åldern men då var jag 45!! Säger bara..Skämmes karl!!
Ursäkta om jag grenade ut tråden...fick mig å minnas bara..
/ Kajja bye_bye

Netwolf
2019-12-14, 23:05
Ja, usch Kajja. Mina knän börjar verka, å ja e inte ens sexti. Vi är nog rätt åldersstigna här... :)

/Netwolf

Kajja
2019-12-15, 03:55
Ja... å dessa konstiga vakperioder som plötsligt har kommit!!
Sover så gott...fram till 4 ..halv 5 sen är det kört.
Tittar nån halvtimme på TVn eller Kalimera sen
är det gott att krypa ner igen.
Gonatt..eller..Gomorron🙃
/ Kajja bye_bye

Alala
2019-12-15, 05:57
Håller med er andra. Fint skrivet av Masse! Men det där med som att komma hem. Den känslan har jag nog aldrigt haft fått i Grekland. Kanske för att mina resor alltid har varit så korta och platserna alltid har varit nya. Men trivts har jag gjort trots det. Jag liksom letar efter den där som att komma hem platsen. :) Men när vi ifjol besökte Portugal, där vi senast hade varit för tjugo år sen, fick jag just en sån känsla. Berodde nog på att vi träffade människor vi hade tidigare haft mycket att göra med, besökte bekanta platser, åt på härliga Casa dos Frangos. :D

Får be om ursäkt att Portugal drogs med här. :) Hoppas din fot har blivit bättre, Birgitta!

UllaC
2019-12-15, 09:13
Hej igen Birgitta!

Mina tankar återvänder till den rubrik som du har satt på den här tråden. "Som att komma hem".

Jag upplever att vi är så många av oss i Kalimera som vet precis vad det var du menade när du skrev den rubriken.

Tror att det är en faktor som knyter oss samman i så mycket positivt utbyte av tankar och erfarenheter. Som gör att vi tycker att det är kul att kommunicera.

Jag är övertygad om att vi är många som vet exakt vad du menar när du skriver "Som att komma hem". Och det som ger så mycket spänst och mervärde är att vi försöker att beskriva för varann vad vi känner, men ....... att vi känner det för så väldigt och totalt olika öar, miljöer och resmål.

Ibland känner vi igen oss och tänker ... "ja just så är det ju", ibland känner vi tvärt om, "oj, hur kan man gilla att vara där?".

För mig är det det som är Kalimera! Vi bryter på ett vänligt och generöst sätt tankar och känslor om Grekland. Ibland fattar vi nada, och ibland känns det .....
"Som att komma hem"!

Masse

Fantastiskt fint skrivet.

Precis så där känner jag också. Även om jag aldrig skulle kunna tänka mig att bosätta mig i Grekland så infinner sig ett härligt lugn när jag kommer till detta knasiga, röriga, oorganiserade och....... alldeles, alldeles underbara land.
Men efter några veckor känns det alltid gott att komma hem till Sverige igen. Och så skall det vara :)
Ulla

Kalimera
2019-12-15, 15:49
Tänk att jag har rest till Grekland hela 7 gånger detta år, varav 4 gånger till Kreta. Nu befinner jag mig även denna gång i vårt älskade Paleochora på Kreta. Tanken är att vara här i en månad för att sedan avsluta med 5 dagar i Chania. Så underbart att du är tillbaka i paradiset igen Birgitta! Heja dig! klapp_klap

Hoppas att du blir bättre i foten så att du kan komma ut lite.

Kalimera
2019-12-15, 15:49
Hej igen Birgitta!

"Som att komma hem"!

Masse

klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Catlady
2019-12-15, 21:03
Birgitta, hoppas din fot blir bättre snart, inte kul att ha ont! Hälsa fina Paleo från mig! Själv får jag vänta tills september.
Masse: Just så, vi byter på ett vänligt och generöst sätt tankar och känslor om Grekland! Ack, så sällsynt på nätet idag! Är så tacksam att Kalimera finns!

KR
2019-12-15, 21:52
Så härligt att du är på plats igen!
Hoppas nu foten blir bättre.
Kram!
Katarina

kirtor
2019-12-16, 09:11
Hei Birgitta!
Så fint at du er i Paleochora igjen! Jeg håper for all del at foten din kan bli bedre slik at du kan nyte ferien og julen.

Varme hilsner fra Kirsti

Marianne
2019-12-16, 16:09
Hoppas du kan njuta av uppehället trots fysiska besvär. Kan du få någon hjälp så du känner glädje av bara att vara, vila, avkoppling, värme, solen visar sig, smärtstillande? Och den goda maten.
Tror du har det bättre i Paleochora än här i kylan och mörkret.

Kalimera
2019-12-17, 14:11
Hur går det för dig och den onda foten Birgitta?

yannis
2019-12-17, 14:18
Tisdag den 17 december, Paleochora.

Det rysansvärda vädret, som inledde min vistelse i Paleochora har nu försvunnit. Regnet gjorde att snö la sig på topparna på Lefka Ori, men även den har tinat bort. Nu har vi åter strålande sol, med dryga 20 grader samt även milda nätter. Fiskarna med sina båtar har åter gått ut, efter att havet har lagt sig. Olivplockarna kan åter gå tillbaka till sina slitsamma arbeten.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20971

Igår fick jag besök av medicinmannen, d.v.s. ortens pensionerade läkare. Det var på inrådan av Flora och Haris. Jag kan fortfarande inte ta några promenader, förutom stegen mellan studion och Waters Edge Cafe. Han förkastade direkt min Alvedon samt Voltaren. Föreslog en annan medicin, en dundermedicin vad jag förstår. Jag har nu tagit min första tablett och hoppas nu att den medicinen ska ta sin verkan. Att prata med en grekisk läkare är inte det lättaste, han beskrev inte vad jag har för åkomma. Själv tror jag att den inflammation jag haft under foten sedan ett år har blivit värre.

Men alla tar så väl hand om mig. Ekaterina frågar mig vilken mat jag vill ha och då erbjuds samma rätter till cafeets gäster. Den svenska julmaten saknar jag inte, eller vad sägs om moussaka och kastanjestifado?

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20969

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20968

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20967
Det är ett pillergöra att skala kastanjerna,men Ekaterina klarar det suveränt.

Julstämning har vi även på Waters Edge.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20970

Ekaterina har även klippt mig och även handlat. Tänk vilka vänner man har!
Roligt är också att det är samma folk som bor i dom 3 övriga studios på bottenvåningen som förra året. Vi är många återvändare.

Birgitta

Alala
2019-12-17, 14:57
Kastanjestifado låter spännande. Var det gott? Hoppas du får hjälp av dundermedicinen så att du kan röra på dig mera.

Carina
2019-12-17, 16:37
Vad härligt att du är tillbaka i Grekland. Hoppas verkligen dundermediciner verkar.
Alltid roligt att följa dig

Carina

Netwolf
2019-12-17, 16:48
Härligt att du är vid gott mod, Birgitta. Må dundermedicinen göra dig gott och kurera din onda fot!

/Netwolf bye_bye

Masse
2019-12-17, 16:56
Håller tummarna för att dundermedicinen ska få förväntad effekt för dig Birgitta! Vi har av egen erfarenhet stor tilltro till dylika medel både i Spanien och Grekland. Man tycks i de länderna ha någon slags turboeffekt i sina mediciner som vi inte får ha här i Sverige.

Masse

kimmen
2019-12-17, 17:28
Man tycks i de länderna ha någon slags turboeffekt i sina mediciner som vi inte får ha här i Sverige.
Eller så använder man bredspektra-antibiotika vilket ökar risken för utveckling av antibiotikaresistenta bakterier (vilket man redan har större problem med i södra Europa än i norra...).:(

/positiva kimmen :):o

Kalimera
2019-12-18, 11:02
Vilka otroliga vänner du har Birgitta! Helt fantastiskt så omhändertagen du blir! klapp_klap

Jag antar att dundermedicinen är starkare värktabletter än Alvedon och Voltaren. Typ Citodon eller Panocod. Oavsett hoppas jag att det hjälper så du kan gå ut i det fina vädret.

Ganska otroligt att det är samma gäster i år som förra året. :)

kimmen
2019-12-18, 15:54
Vilka otroliga vänner du har Birgitta! Helt fantastiskt så omhändertagen du blir!
Underbart!!klapp_klap

Jag antar att dundermedicinen är starkare värktabletter än Alvedon och Voltaren. Typ Citodon eller Panocod.
Det finns en anledning till att läkare här i Sverige är försiktiga med att skriva ut Citodon eller Panocod eftersom de är narkotikaklassade och beroendeframkallande...:eek:

/kimmen:)

yannis
2019-12-20, 15:14
Fredag den 20 december.

Tänk att få vakna upp tidigt innan solen hunnit upp på himlen! Sätta sig med en kopp kaffe och bara njuta av utsikten från altanen. Jag känner en glädje att få vara här.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20972

Klockan 8 går färjan Samaria ut för att ta sträckan Paleochora - Sougia - Agia Roumeli - Gavdos. Vid 17-tiden är hon tillbaka i sin hamn här i Paleochora. Denna sträcka gör hon två gånger i veckan så här under lågsäsong.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20974

Nu går vi mot jultider. Skolan har säsongsavslutning på måndag den 23 december. Man kan inte hålla ordning på när affärerna är öppna under jul- och nyårstiden. Jag har dock inget större behov av att handla något eftersom jag äter mina måltider på Waters Edge Cafe. Där förbrukar jag dagligen cirka 20 Euro per dag. Startar dagen med yoghurt, frukt och honung. Lunchen blir oftast Retsina och då får jag rikligt med meze "on the house". Middagen är väl tilltagen och brukar ofta avslutas med "on the house-raki. Mina närmaste grannar lagar all sin mat själva. Dom har t.o.m. inköpt en ugn att ha i sin studio.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20975

Mitt onda ben gjorde en lite förbättring under morgonen och jag hoppas den förbättringen fortsätter. Den medicin jag fått heter Lonarid N, vars innehåll är paracetamol, koffein och kodein. Vad jag förstår ska den hjälpa mot smärtan, men den hjälper nog inte mot grundproblemet, så det får jag ta tag i när jag kommer hem.

Jag får tacka Phia (Athanasia) och Tony för julkortet, som har letat sig fram ända från Högdalen till Paleochora!

Birgitta.

Masse
2019-12-20, 20:53
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20974

Vad jag förstår ska den hjälpa mot smärtan, men den hjälper nog inte mot grundproblemet, så det får jag ta tag i när jag kommer hem.
!

Birgitta.

Men Birgitta! Gott så! Hoppas att det hjälper mot din akuta smärta och att du därigenom kan få en trivsam tillvaro i Pale!

Sedan är vi ju också många som hoppas att du får hjälp på hemmaplan så att kan fortsätta att förgylla vår tillvaro med dina resebrev.

Masse

Alala
2019-12-21, 05:55
Förstår att du njuter med din kaffekopp, vilken fin början på dagen. :) Bra om din nya medicin hjälper mot smärtan då blir det ännu enklare att njuta. Och morgonyoughurten ser ju maffig ut. Inte skulle jag ha något emot din retsinalunch heller. :p Så du får njuta för mig också.

Trevlig helg!

Netwolf
2019-12-21, 11:22
Så härlig start på dagen! Skulle jag sätta mig utomhus här, skulle jag frysa ihjäl i gråvädret! :eek:

/Netwolf

piam
2019-12-21, 12:58
Ja,lyckliga du som får vara i värmen!
Här ösregnar det och det lär vara samma
väder i Umeå,så njuuuuut allt vad du kan.
Hoppas foten gör mindre ont!

Pia

Kalimera
2019-12-23, 08:40
Tänk att få vakna upp tidigt innan solen hunnit upp på himlen! Sätta sig med en kopp kaffe och bara njuta av utsikten från altanen. Jag känner en glädje att få vara här.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20972

Vilken fantastisk start på dagen! Förstår att du känner glädje av att vara i Paleochora. :)

Stort tack för den mycket fina almanackan kära Birgitta! klapp_klap

God Jul Birgitta från mig och Camilla! bye_bye

yannis
2019-12-23, 14:18
Imorse var det nästan en nästan magisk morgon och man kunde lätt förstå att så mycket sol skulle det inte bli.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20979

Nu sitter jag i min studio och tittar ut i ett hav i storm och regnet dråsar ner. Tur att jag har böcker, sudoku och stickning. Mitt ben har blivit lite bättre så igår gick jag runt kvarteret.

Imorgon har vi en vanlig dag som alla andra. I Grekland firar man jul på juldagen. Här på Waters Edge får vi underhållning av en musikduo från Chania. På tal om underhållning fick vi även det i förrgår kväll. Tomtar kom och sjöng vackra julvisor för oss som befann sig på kafeet. Man samlade in pengar för välgörenhet. En väldigt trevlig stund!

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20978

Jag vill nu hälsa alla Kalimeravänner en riktigt God Jul!

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20973

Birgitta

lenapg
2019-12-23, 15:07
Så trevligt du verkar ha det! Önskar dig en riktigt god jul och gott nytt år och en fortsatt angenäm vistelse i Paleochora. Vi åker ner i augusti/september så vi får nöja oss med att längta. Varma julhälsningar från Lena och Nisse

Catlady
2019-12-23, 17:41
En riktigt varm julhälsning till dig, Birgitta! Är så roligt att få läsa om dina resor!
Ha en härlig Jul i Paleo och ett Gott nytt År med god bättring för ditt stackars ben/fot!
Själva får vi vänta till efter sommaren att återse frina Paleo, längtar redan...
Ha det underbart!

Carina
2019-12-23, 18:45
En riktig God Jul och Gott Nytt År till dig Birgitta

Carina

Masse
2019-12-23, 20:55
Du ska veta Birgitta att det du förmedlar i bild och ord går rakt in i hjärtat. Så väldigt vackert du beskriver din tillvaro i Pale! Bilden och beskrivningen av soluppgången är en höjdare! Oj så vackert!

Masse

Alala
2019-12-24, 04:11
Önskar dig vackra morgnar och gärna även dagar med lite solljus också. Värme på Waters Edge! Det är så härligt att få läsa dina fina rapporter.

Ha en riktigt God Jul!

/ Anne bye_bye

KR
2019-12-24, 09:52
Vi älskar dig en riktigt God Jul finaste Birgitta!
Du är värd det bästa!
Kram från Bosse o mig

Fältjäntan
2019-12-24, 09:54
God Jul Birgitta. Så härligt att följa din vistelse i Paleochora. Skönt att din onda fot verkar bättre. Julvädret verkar ju dessvärre inte vara vad man skulle önska varken hos dig eller hos oss i Småland. Regn och rusk och 3 plusgrader. Vår tradition med långpromenad får nog vänta till i morgon, då SMHI lovat solglimtar.
Ha en riktigt skön julhelg
Kerstin och Stickan

nickelena
2019-12-24, 11:59
God Jul önskas dig!
Så mysigt att följa med dig på kära Kretafb_gilla
Njut för oss också!
Lenabye_bye

piam
2019-12-24, 12:37
God Jul Birgitta!
Bra att fot och ben mår bättre så
du kan promenera lite grann.

Pia

yannis
2019-12-24, 14:40
Det såg oroväckande ut tidigt på julaftons morgon.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20982

Och mycket riktigt. Ett ösregn följde med därtill åska och blixtrar under ett par timmar. Efter det kom solen åter. Det är dock nu lite svalare än det varit tidigare dagar, runt 17 grader.
Jag tillbringade förmiddagen på Waters Edge, en riktigt gemytlig förmiddag där kaminen eldades. Idag springer barn omkring och spelar på triangel och sjunger. En tradition runt juletider. Meningen är att man ska få lite pengar.

Imorgon har jag ett nöjsamt dilemma. Flora har gjort en stor julmeny där jag skulle vilja äta allt!

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20980

Det blir säkert en trevlig dag även imorgon.

Birgitta.

Alala
2019-12-25, 05:42
När juldagsmorgon glimmar....här hos mig glimmar ingenting, det är bara mörkt och grått och vått. Men hoppas juldagsmorgonen glimmar hos dig, Birgitta! Menyn ser verkligen intressant ut. Lite blandat och ändå med grekiska inslag.

Kali orexi! :p

Kalimera
2019-12-27, 13:22
God fortsättning Birgitta!

Hoppas att julmaten smakade och att du din fot fortsätter att kännas bättre. bye_bye

Netwolf
2019-12-27, 14:03
Ja, den julmenyn såg smarrig ut! :)

/Netwolf - som är trött på sill och julskinka!

yannis
2019-12-27, 14:25
Ja, Janne, inte blev det som en vanlig juldag hemmavid!
Vi var många som hade samlats på Waters Edge Cafe för att ha trevligt tillsammans. Jag hade svårt att välja maträtt från menyn som Flora hade knopat ihop. Hon och Ekaterina hade hjälps åt att förbereda den. Jag valde en kycklinggryta i krämig sås, paprika och fetaost. Så den smakade!

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20983

Av Flora och Haris fick jag en julklapp. Traditionen i Grekland bjuder egentligen på att man får sin julklapp till nyår, men Flora och sonen skulle åka till Skottland morgonen därpå för att hälsa på släkt.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20984

Flora hade satt tomteluvor på Dominique och Ekaterina som skötte all service för kvällen.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20985

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20986

Vid 3-tiden startade musikerna och höll på ända till 10 på kvällen. Bouzouki, gitarr och sång från dom 2 herrarna. Mycket spontandans blev det.
Innan jag nattade mig blev det naturligtvis en grekisk glögg.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20987

Birgitta.

piam
2019-12-27, 17:50
Där skulle man ha fått varit med på ett hörn
Vilken mat!
Här vart det pizza idag på julskinkan som
var kvar,nu är all julmat slut å tack för det.

Pia

Alala
2019-12-28, 05:11
Så väldigt fint! Skulle ha varit härligt att vara där, äta den goda maten och lyssna på musiken. En annorlunda jul, men jul ändå.

Nu är det bara att fortsätta mot nyår!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2019-12-31, 10:31
Ja, Janne, inte blev det som en vanlig juldag hemmavid!Nej, det syns tydligt på bilderna. :)

Hur har du det nu med din fot och det elaka vädret?

yannis
2019-12-31, 14:43
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20991

Det har varit ett ganska ruskigt väder dom senaste dagarna, så det är tur att Waters Edge har en värmande kamin. Temperaturen har varierat mellan 5 grader på mornarna och cirka 12-15 grader på dagarna. Mycket regn,men solen kommer alltid fram någon gång på dagarna. Då kan det bli en vacker regnbåge, som igår. Vita Bergens toppar är nu täckt av snö. Det som har varit värst är den förfärliga blåsten, men som nu verkar avta.

Som ni nog förstår har jag inte tagit några promenader, blåsten och regnet har omöjliggjort det. Foten har blivit lite bättre, men värker när jag går.

Jag önskar alla ett Gott Nytt År! Själv ska jag äta fisksoppa och ta det lugnt.
Imorgon hoppas jag få pengen i kakan när jag äter Vasilopita. Den fick jag för några år sedan. Sägs att den bringar lycka under året.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20992

Birgitta.

UllaC
2019-12-31, 20:45
Då hoppas vi nog alla här på forumet att du skall få pengen Birgitta.
Gott Nytt År! bye_bye
Ulla

yannis
2020-01-02, 13:47
Ösregn, kastbyar och däremellan lite sol. Temperaturen är ungefär som hemma, plus 8 grader.Kreta visar sig inte från sin bästa sida, så inte är det mycket att skriva hem om. Men nu kan det inte bli värre.

Igår firade vi den äldre gentlemannen Vassilis på namnsdagen. Vi, det var jag och 14 andra gentlemän på Waters Edge. Jag vet inte om det är en sedvänja men Vassilis bjöd MIG, den enda damen i församlingen, på en Retsina. Och sen blev det lite skumpa till alla också.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20996

Igår var Lefka Ori så här vacker. Sol hela dagen (nästan). Men idag har snön regnat bort.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20997

Fördelen med regnet är att anemonerna snabbt kommer upp.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=20998

I afton ska jag värma mig med en het stifado framför braskaminen.

Birgitta.

Netwolf
2020-01-02, 14:18
Jag vet inte om det är en sedvänja men Vassilis bjöd MIG, den enda damen i församlingen, på en Retsina.

Såå shangtilt gjort! :)

Hälsa Vassilis och hoppas din fot blir bättre. bye_bye

/Netwolf

Alala
2020-01-02, 16:12
Stifado passar ju bra när vädret är kyligt. Även kakorna låter goda. :p Hoppas det blir bättre väder förrän du skall hem igen. Så att du kan värma dig i solen. Det skulle få vara kallare här och varmare där. Ingen ordentlig vinter här hos mig i alla fall tillsvidare.

Masse
2020-01-02, 20:55
Det är inte ofta som jag äter kött när jag är i Grekland. Men om stifado finns på menyn så brukar jag ha svårt att motstå. En av mina favoriträtter!

Men de stifado som jag har ätit har varit ganska olika. Alla har ju varit en gryta som bestått av hela lökar och välkokt och mört kött. Ibland har köttet varit i småbitar, ungefär som svensk kalops. Men den allra godaste stifadon som jag ätit var på tavernan Klimataria i Skopelos stad. Den serverades också med hela lökar men köttet var en enda stor bit, men sååååå fantastiskt mört och gott!

Hoppas att din stifado också smakade bra Birgitta!

Masse

Catlady
2020-01-03, 11:04
Masse, Klimatarias stifado var underbar och en anledning till det var att de hade plommon i såsen! Tyvärr är restaurangen stängd numera pga en för stor hyreshöjning! Mycket tråkigt!
Birgitta, hoppas du får bättre väder och att din fot blir snäll! Ha det underbart i fina Paleo!

Netwolf
2020-01-03, 11:55
...hela lökar och välkokt och mört...

Läste just detta och undrade va fasen - är det mört i grytan! flabb_flabflabb_flabflabb_flab

/Netwolf

Masse
2020-01-03, 14:17
Läste just detta och undrade va fasen - är det mört i grytan! flabb_flabflabb_flabflabb_flab

/Netwolf

Förstår att du är förvånad. Normalt är det ju abborre, men i lågprisvarianten är det mört! :D:D:D

Masse

Kalimera
2020-01-04, 11:16
Ösregn, kastbyar och däremellan lite sol. Temperaturen är ungefär som hemma, plus 8 grader.Kreta visar sig inte från sin bästa sida, så inte är det mycket att skriva hem om. Vädret är helt uppochnervänt nu. För några dagar sedan var det 19 grader i Norge! :eek:

I afton ska jag värma mig med en het stifado framför braskaminen.Hoppas att det smakade och att du fick upp värmen. bye_bye

yannis
2020-01-04, 15:33
Lördag den 4 januari. Paleochora.

Idag vaknade jag av ett lovande väder, det såg man redan när solen höll på att gå upp.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=21001

Mycket riktigt, solen har hållit i sig hela dagen och i solen var det hela 28 grader mitt på dagen. Men snön på Lefka Ori har återkommit och den lär nog finnas kvar ett bra tag.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2060&pictureid=21002

Redan imorgon eftermiddag ska det komma ett riktigt oväder både i Chania och Rethymno-områderna och det innefattar även sydkusten. Det förväntas snö även i låglänta terränger fram till onsdag med en topp på tisdag. Mycket synd, för det är den dagen som Epiphany inträffar. Vi kallar den Trettondan. Traditionen är att en präst, omgiven av modiga unga män och pojkar (nu även kvinnor) kastar ett kors i havet. Sedan hoppar de modiga i det kalla vattnet för att fånga korset. Den lyckliga välsignas av prästen. Här i Paleochora brukar dom modiga därefter visa upp korset tillsammans runt i byn. Det brukar resultera i gåvor i form av pengar. Det lär dock vara varmare i vattnet än i luften.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1980&pictureid=19770

Bilden är tagen för två år sedan.

Jag hoppas att ovädret har avtagit till onsdagen, för det är då jag ska åka tillbaks till Chania efter en månad här i Paleochora. Risken är att snön kanske ligger kvar längs vägen till Chania.

Birgitta

AnnelieT
2020-01-04, 21:27
Hej Birgitta och god fortsättning!
Jag kom in på forumet i kväll och surfade runt, har själv inte varit här på mycket länge.

Men jag gjorde i alla fall som jag brukar göra när jag är här, tog mig en titt under Kalimerahörnor - och så att hittade jag denna tråd.

Så härlig att läsa att du är tillbaka i Paleoshora och vilka fina bilder.
Ha en fortsatt skön vistelse.

Kram

Annelie bye_bye

Alala
2020-01-05, 05:56
Birgitta, jag blir så glad varje gång du skriver och sätter in bilder här. Fint att ni har haft lite sol och värme också. Vinter är ju vinter och man vet aldrig med vädret. Det blir som det blir. Hoppas det blir ett kort oväder.

Ha de skönt!

Netwolf
2020-01-05, 07:09
Jag kom in på forumet i kväll och surfade runt, har själv inte varit här på mycket länge.

Välkommen tillbaka :)

AnnelieT
2020-01-05, 08:07
Välkommen tillbaka :)

Tack, tack! :)

/Annelie

AndersK
2020-01-05, 08:54
God fortsättning, Birgitta!

Vi hoppas att du får några fina sista dagar på Kreta och att du styrkt återvänder till Sverige för uppladdning av en ny resa till Grekland - om några veckor.....😀

Mike och Rhoda, våra vänner från Fourni, hälsar!

Ses när våra vägar åter korsas, kanske åter hos Nikos (har i dagarna fått bild på Hassans nyfödda dotter) under kommande höst....😀 Eller ....? 🤔

Ha det gott!

//Anders och Marie

Kalimera
2020-01-06, 09:51
Jag hoppas att ovädret har avtagit till onsdagen, för det är då jag ska åka tillbaks till Chania efter en månad här i Paleochora. Risken är att snön kanske ligger kvar längs vägen till Chania.Hoppas verkligen att att det går bra att resa till Chania, för det är verkligen ett otroligt oväder som är på väg in. Inte bara på Kreta utan i stora delar av Grekland. Värst kommer det bli i Kykladerna där det kommer blåsa upp till 12 beufort.

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/chania-storm.jpg

Så här ser prognosen ut för idag måndag och imorgon tisdag i Chania.

yannis
2020-01-06, 11:49
Hoppas verkligen att att det går bra att resa till Chania, för det är verkligen ett otroligt oväder som är på väg in. Inte bara på Kreta utan i stora delar av Grekland. Värst kommer det bli i Kykladerna där det kommer blåsa upp till 12 beufort.

https://www.kalimera.se/bilder/grekland/chania-storm.jpg

Så här ser prognosen ut för idag måndag och imorgon tisdag i Chania.

Janne,sedan igår kväll har verkligen ovädret kommit igång. Fullständig storm,så man vet inte om det regnar eller om det är vatten som kommer från havet. Markiserna på Waters Edge för ett oväsen så man tror det åskar hela tiden. Dom 3 sopcontainerna har dragit iväg 50 meter nerför gatan och ramlat omkull.

Teofani inställdes, då det var bara en modig man som ställde upp. Det var en norrman! Det var för farligt för att skulle kasta sig i vattnet och fånga prästen kors.

Jag har dock suttit vid W.E. braskamin och kurat hela förmiddagen, så mig går det ingen nöd på.

Jag tror att det är klimax som råder just nu, för nu kan det bara bli bättre.

Anders; det är hela 13 veckor innan nästa resa. Låter väldigt långt tills dess! Och till hösten blir det säkerligen en resa till Fourni och hoppas få njuta av trevlig samvaro med er!

Birgitta.

yannis
2020-01-06, 14:59
Rättning!

Det blev Teofani till slut.
Prästen gjorde en omstart lite senare på dagen och kastade korset i havet. Troligen drog han till nya hamnen där fiskebåtarna ligger samt natthärbärge för färjan. Där brukar det vara lite lugnare.

Där var det fler modiga män som ställde upp och kastade sig i havet på jakt efter korset. Nu har dom ärevarv runt runt byn och samlat in pengar.

En regnbåge har nu funnits på himlen några timmar, det kommer sol mellan varven av regn. Men havet är tråkigt gulbrunfärgat.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2061&pictureid=21008

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2061&pictureid=21007

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2061&pictureid=21006

Birgitta

Kalimera
2020-01-06, 15:06
Jag har dock suttit vid W.E. braskamin och kurat hela förmiddagen, så mig går det ingen nöd på.Vilken tur att du har W.E. att kura på. :) Hur är det på rummet? Kallt?

Enligt prognosen ska det bli minusgrader i delar av Grekland under de kommande dagarna, bland annat i Aten. Hoppas att du slipper det!

Netwolf
2020-01-06, 17:21
Vilken tur att det blev Teofani trots allt, Birgitta :)

Kalimera
2020-01-07, 10:24
Hur går det för dig Birgitta?

yannis
2020-01-07, 14:56
Hur går det för dig Birgitta?

Jo, nu verkar ovädret avta. Återigen en underbar regnbåge. Så många regndagar på några dar har jag aldrig sett tidigare. Men det blir väl så då ösregn och sol kommer om vartannat. Och många korta strömavbrott har det också varit, den längsta i tre timmar.

Arne beundrade mig alltid för min planering,både före och under våra Greklandsresor. Han skötte efterplaneringen på bästa sätt. Tvättade,handlade samt köpte en blomsterkvast till sin "duktiga hustru" varje gång efter hemkomst.

Även nu går planeringen bra. Förutsättningen är att jag har en värkande fot, som doktorn får se över direkt när jag kommer hem. Troligen är blodcirkulationen inte den bästa. Jag har alltså svårt att gå flera hundra meter. Imorgon åker jag vidare till mitt boende på i Chanias gamla stad, Hanim Lounge. I gamla stan är biltrafik förbjudet, utom på nätterna och tidig morgon. Jag har då anlitat en gammal vän, taxichauffören George från Chania som kommer och hämtar mig här i Paleochora. Han kan konsten att köra närmaste vägen till mitt boende.Dessutom är det väldigt roligt att träffa honom. Han är en skicklig bergsklättrare och har besökt alla Lefka Oris toppar. Så vi kommer att ha ett trevligt snack.

I Chania blir jag i 4 nätter innan hemfärd. Jag har betalat min månadshyra till Flora, som har varit densamma i flera år. Men hon tillade att nästa vinter höjer hon nog min hyra. Jag passade på att boka tre dagar i början av april,för att sedan åka några dagar till underbara Anopoli, vid Aradenabron.

Birgitta.

Athanasia
2020-01-08, 05:20
Tack för trevliga rapporter.Önskar Dig en fin färd mot Chania,och att Du får hjälp med Din fot när Du kommer hem.Kran:) Phia.

Kalimera
2020-01-09, 09:59
Jag passade på att boka tre dagar i början av april,för att sedan åka några dagar till underbara Anopoli, vid Aradenabron.Härligt Birgitta!

Hoppas att vädret är bättre och att du har det bra i Chania. bye_bye

yannis
2020-01-11, 14:25
Det har blivit så tråkigt och dött i Paleochora numera.

Nej det är absolut inte mina ord. Det var taxichauffören Jannis, som körde mig dit för snart 5 veckor sedan. I en annan tråd här på Kalimera snackas det om rökförbudet på allmänna lokaler. Detta rökförbud har ju redan gällt i 10 år, men nu tar man i med hårdhandskarna för att förbudet ska efterlevas. Man utökar kontrollerna. Dom som röker där får böta 100 Euro. Tavernaägarna får mycket högre böter och tillståndet för tavernan kan ryka. Det har skett här redan i Chania. Samtliga tavernor MÅSTE ha en skylt om att rökförbud råder. Vem som helst kan ringa ett angiverinummer, 1142.

Nu var inte Jannis en vanerökare utan mer en feströkare. Och han hävdar att nu är det glesare med människor på Paleochoras tavernor och kafeer. "För vem vill gå ut i kylan?" Man håller sig hemma istället och tar sig en öl eller raki. Jag är tvehuggen i denna fråga, har ju självt rökt i 40 år.

Nu till nånting annat. Snart är det sista kvällen här i Chania, som jag kom till för 3 dagar sedan. Imorgon bitti ringer förhoppningsvis klockan 4 för transport med George, min taxichaffis här Chania till flyplatsen. Om allt har gått efter min planering kommer jag att vara hemma i Umeå vid pass 16.00. Jag kände redan i bilen upp till Chania att jag började längta tillbaka till Paleochora. Tur att jag kommer dit bara om 11 veckor! Men jag har känt mig hemma på Hanim Lounges gränd Deka här i Chania. Gubbarna på Red Bicycle är lika trevliga som dom på Waters Edge Cafe.

Men gränden Deka har sorg. Daphne, grändens gathund avled för 4 dar sedan,15 år gammal. Det fanns ingen ägare till henne, men alla här i gränden tog hand om henne ända sedan hon var valp. Hon i sin tur tog hand om Voula, en svart katt. Katten brukade komma upp till vår balkong för att på tonfisk i burk av Arne. För övrigt hade katten sin bädd på Daphnes rygg. Jag tror Voula sörjer Daphne mest.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2061&pictureid=21015

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2061&pictureid=21016

Gränden Agios Deka

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2061&pictureid=21017

Red Bicycle

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2061&pictureid=21018

Hunden Daphne för ett par år sedan.

Birgitta

nickelena
2020-01-11, 15:21
Tack för att vi fick hänga med dig även på denna tur:
Önskar dig en bra resa hem och planera vidare på din kommande resafb_gilla

Lenabye_bye

Catlady
2020-01-11, 16:16
Kalo taxidi, Birgitta!
Hoppas allt går smidigt och att du får "ordning" på din onda fot till nästa resa....
Ser fram emot att få läsa om den och se dina vackra bilder. Tack för att du tar dig tiden att låta oss "följa med"!

Alala
2020-01-12, 04:24
Hoppas din hemresa fungerar som smort. Det där med greker och rökning, tror nog att de vänjer sig. Bara bra om förbudet så småningom börjar fungera.

Längtar till din nästa resa precis som du!

/ Anne bye_bye

Netwolf
2020-01-12, 08:54
Tack för denna resas rapporter, Birgitta. Som vanligt är det mycket trevligt att följa dina förehavanden runtom i Grekland.

Ha en trevlig hemresa! bye_bye

/Netwolf

piam
2020-01-12, 11:34
Välkommen hem Birgitta
Tack för fina bilder och rapporter.
11 veckor till nästa resa,va härligt!

Pia

Masse
2020-01-12, 11:53
Birgitta!

Hoppas att du har en bra och bekväm hemresa!

Tänk så många här på forumet, inklusive undertecknad, som du glädjer med dina trevliga och vardagsnära rapporter! Varmt tack för det! Nu hänger vi, hela gänget, på låset eller kanske rättare sagt på forumet för att snart få följa med dig igen på en ny tur.

Ha det gott!
Masse

yannis
2020-01-12, 12:01
Tack för alla värmande ord!
Flyget gick som i flygande fläng flabb_flab och nu sitter jag på Arlande inrikes och inväntar sista anhalten. Det var längesen jag sov i min goa säng!

Birgitta.

Carina
2020-01-12, 13:31
Tack för trevliga rapporter

Carina

Kalimera
2020-01-12, 15:20
Välkommen hem och tack snälla för alla rapporter och bilder Birgitta! Som vanligt har det varit ett stort nöje att följa dig på resan. klapp_klap

Ta nu hand om din onda fot. bye_bye

perlen
2020-01-12, 17:40
Tack Birgitta för att du skriver och berättar om din resa det är en glädje att läsa. Ser fram emot din nästa resa

kirtor
2020-01-12, 18:45
Godt å høre at reisen hjem har gått fint Birgitta! Da gleder vi oss til å følge dine neste reiser. Det blir Grekland for oss også, men ikke før i mai! 🙂🤗🌹