handdator

Visa fullständig version : Vad äter ni inte?


inkfish
2006-05-12, 19:46
Jag beställer aldrig:

* sjöborrar och annat klegg från havet

* souvlaki

* bon filet, pepparbiff och liknande

* moussaka

* kalamari (men vanlig bläckfisk går bra)

* taramosalata

* auberginesallad

* get, killing

(Det mesta här kan jag peta i mig av artighet när jag blir bjuden men jag väljer det aldrig själv)

anoula
2006-05-12, 20:09
kokoretsi !!! allt med inälvor är BLÄ!!

inkfish
2006-05-12, 20:12
Samma här, jag tog inte med inälvor för jag räknar inte det som matflabb_flab

ENIAC
2006-05-12, 20:35
Det blir mer över åt er av detta för jag äter inte:

* taramosalata
* fava
* musslor
* bläckfisk
* sniglar
* kokoretsi
* sjöborrar
* maträtter med obortpetbar svamp
* söta små lamm och killingar snyft_drop
* fötter, huvuden, tungor och andra skumma kroppsdelar
* kanin. Fast en gång blev jag bjuden och fick hålla god min :(

inkfish
2006-05-12, 20:37
* söta små lamm och killingar snyft_drop


Men du, man KAN få dem döda och tillagade om man vill:cool:

ENIAC
2006-05-12, 20:40
Men du, man KAN få dem döda och tillagade om man vill:cool:

Och jag som trodde de bara serverades levande med hull och hår, fastbundna i bordet redo att börja gnagas på :rolleyes:

inkfish
2006-05-12, 20:41
Ja, det är den grekiska traditionen. Ser du getter med hopbundna ben så är de gående bordflabb_flab

Arne
2006-05-12, 20:43
Bläckfisk!!! Detta enär de äro så svåra att få ihjäl!!!!!

Grillade, stekta, rökta, kokade,, men de ge sig aldrig!!!

Enligt mitt förmenande röra de sig alltfort på tallriken när de serveras skola.

Arne

inkfish
2006-05-12, 20:45
Det är naturens hämnd, Arne!

ENIAC
2006-05-12, 20:47
Ja, det är den grekiska traditionen. Ser du getter med hopbundna ben så är de gående bordflabb_flab

flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Elisabet
2006-05-12, 21:16
Jag äter inga söta bakverk.
Och inga nötter.

Någon bläckfisk som har smakat bra har jag inte lyckats få, men vet inte om jag beställer fel, har inte lyckats klura ut det där med de olika bläckfiskrätterna.

myssa
2006-05-12, 21:40
på spetses alldeles vid hamnen hänger det nyfångad bläckfisk på en lina och då man får den nyfriterad med (typ) tartarsås ,massor av citron över och isande kall retsina så smakar den utsökt.:)
många gånger får man även i grekland fryst bläckfisk så fråga om den är färsk innan man beställer och ibland så står det i menyn vilka rätter som kommer från frysen.
jag älskar ju stora räkor och ofta är dom från frysen på många tavernor och lite sämre i smaken.
glömde säga vad jag aldrig beställer så är det filé med bernaise sås. inte bra.
myssa.........

yeasou
2006-05-12, 21:44
En gång beställde jag tonfisksallad med någon kletig röra:eek: Ojojoj, det var det "räligaste" jag någon gång fått mig till livs på en tallrik! Efter första tuggan vände min mage sig på tvären. Om jag prövat en tugga till så hade magen vänt sig ut och in! Tyvärr, sa jag till kyparen, jag kan ej äta detta! Om jag skulle vara tvungen att äta det som serverades, hade jag nog i stället bett att få en snara så jag kunde hänga mig för att slippa äta denna rätt. Fy va det smakade ....................Urk:mad:
Kanske kocken hade en dålig dag:confused:
MVH
Yeasou_B-anana
Ps: "Rälig" är ett skånskt uttryck som betyder HEMSKAng_elx

Ivi
2006-05-12, 21:52
Det är ENDAST grillad bläckfisk, som jag verkligen har blivit besviken på de gånger jag har beställt den (tre gånger och på olika öar). Gillar bläckfisk för övrigt! Att tsatsiki, taramosalata, chorta osv. smakar inte lika på olika öar/tavernor är bara spännande, tycker jag!

Ivi

yeasou
2006-05-12, 22:05
Det är ENDAST grillad bläckfisk, som jag verkligen har blivit besviken på de gånger jag har beställt den (tre gånger och på olika öar). Gillar bläckfisk för övrigt! Att tsatsiki, taramosalata, chorta osv. smakar inte lika på olika öar/tavernor är bara spännande, tycker jag!

Ivi

En riktigt kokt och sedan grillad Bläckfisk med dressing av Citron och olja smakar så gott att man blir rent lyrisk! Jag har ätit den på flera öar och lyckats få den lagad som det bör, tror jag!
Kolla in bilden på länken, så såg den ut senast, innan den slukades av oss vid bordet!
Jag tycker det låter härligt när jag blandar olika språk, så jag kallar denna rätt för. "Grillad Inkfish"Ang_elx
MVH
Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/GrilladInkfish.jpg

Elisabet
2006-05-12, 22:07
En riktigt kokt och sedan grillad Bläckfisk med dressing av Citron och olja smakar så gått att man blir rent lyrisk! Om jag ska lyckas få äta en sådan någon gång, vad ska jag då kalla den för att få rätt rätt?

ricky
2006-05-12, 22:13
Beställer aldrig trad. rätter typ Black&White!

Ivi
2006-05-12, 22:16
Om jag ska lyckas få äta en sådan någon gång, vad ska jag då kalla den för att få rätt rätt?

Samma fråga här! Vill verkligen äta en GOD grillad bläckfisk. De tre gångerna jag har beställt den rätten har det INTE sett ut så där :(...och konsistensen har inte varit mjäll, precis...

Ivi

Moster
2006-05-12, 22:21
* Fisk

* Svensk mat. Får tillräckligt av det här hemma i gamla Svedala.

* McDonald's

Moster :)

yeasou
2006-05-12, 22:50
Mina kompisar kallar det grillad octopus,den blev kokt i säkert en halv timme sen grillades den i en vanlig grill. Efter det så skivades den och begöts med dressing gjord på olja och citron samt kryddor! Oj vilken härlig smak det blev, fint skuren blir armarna som enkronor. Då smakar det med en Ouzo till!
MVH
Yeasou_B-anana

Nora
2006-05-12, 23:22
Hummer, det gidder jeg ikke å spise i Hellas. Har gjort et forsøk en gang. Tror de måtte ut og fiske den først, for det tok faktisk 2 1/2 time før vi fikk den! Og da den kom, måtte vi omtrent lete etter den på tallerkenen. Den smakte søtt, av alle ting, skalldyr skal ikke smake søtt, det skal smake salt.

Eva L
2006-05-13, 09:45
Äter inte så mycket fisk, dricker ingen öl och tzatsiki slinker faktiskt ner ganska sällan. Taramosalata hinner jag oftast inte heller med efter att ha fått den mest underbara på ett ställe som tidigare var en av Rethymnons bästa tavernor O Fotis smakar alla andra bara som bleka kopior. O Fotis las ner för många år sedan men jag kan fortfarande framkalla smaken och doften av det som serverades där i fantasin. Ex ungsbakad killing med potatis. Doften från deras trädgård eller den solvarma persikan.

Eva

Marie_W
2006-05-13, 11:09
Jag äter absolut INTE inälvor..inte heller sniglar..!! :)

Kikh
2006-05-13, 13:32
Jag äter aldrig mer sjöborre! Hellre tuggar jag en tångruska som förmodligen har både aptitligare smak och konsistens! Sen tänker jag inte ens om jag blir bjuden och trugad smaka på någon form av testiklar. Jag beställer aldrig pasta Carbonara, svensk mat eller fisk med ögonen kvar. Kokkoretsi däremot slinker ner om den är vällagad och alla härliga lantkorvar och Staka...!!! Sniglar ska jag nog prova om jag får chansen och de är färska:)

martinifk
2006-05-15, 19:05
* Fisk

* Svensk mat. Får tillräckligt av det här hemma i gamla Svedala.

* McDonald's

Moster :)

Då tycker vi på samma vis då:)

Martinifk

Evie
2006-05-16, 01:39
Jag äter inte souvlaki etc från gatustånd även om de är väl frekventerade. Och jag äter inget som jag inte vet vad det är. Lite småkinkigt..

hasa
2006-05-16, 04:16
Kött, men Grekland är ett av de bästa länderna att vara vegetarian i.

Ypsilon
2006-05-16, 09:27
1) Get! Har prövat en gång, det går ej att tugga, ej heller svälja!
2) Bläckfisk, smakar och känns som styrox.
3) Och så dricker jag aldrig FILTERcoffee!
Ypsilon

Eva L
2006-05-16, 09:31
1) Get! Har prövat en gång, det går ej att tugga, ej heller svälja!

Ypsilon

Då måste du fått en gammal get. Köttet är normalt mört och blir mycket gott tillsammans med ungsbakad potatis.

Eva

kari
2006-05-16, 10:04
Och jag äter inget som jag inte vet vad det är. Lite småkinkigt..

- og jeg gjør motsatt :)

Forsøker "alt" jeg ikke vet hva er flabb_flab
- har kommet over mye god mat på den måten,
Bl.a Kokoretsi, som er noe av det aller beste jeg får :p

Det jeg aldri bestiller er ala carte / internasjonale retter.

:) Kari

Annlotta
2006-05-16, 22:12
Bläckfisken såg så god ut. Var åt du den???

muffins
2006-06-19, 12:12
kött. Jag äter fisk men kött har jag inte ätit på några år.

fasolada.... min mamma "tvingade" mig och syrran att äta fasolada och fakes... nästan inga barn i Grekland gillar dessa maträtter men de säger att blir man vuxen älskar man dem... nuförtiden går fakes bra men inte fasolada :rolleyes:

monica
2006-06-19, 13:35
kött. Jag äter fisk men kött har jag inte ätit på några år.

fasolada.... min mamma "tvingade" mig och syrran att äta fasolada och fakes... nästan inga barn i Grekland gillar dessa maträtter men de säger att blir man vuxen älskar man dem... nuförtiden går fakes bra men inte fasolada :rolleyes:

Mina barn älskar fakes

Monica

mimi
2006-06-19, 14:00
Vad är fakes och fasolada?:rolleyes:

Mimi

Zanét
2006-06-19, 16:01
Vad är fakes och fasolada?:rolleyes:

Mimi
Fakés är linssoppa och fasolada är bönsoppa (vita bönor).

Personligen föredrar jag fakés framför fasolada.

//Zanét bye_bye

Ylva
2006-06-19, 16:33
Jag instämmer med flera tidigare....

* inälvsmat
* "kött med sås" (typ entrecote med bearnaise eller b&w)
* sjöborrar (en gång aldrig mer....)
* pastitio (kanske jag bara haft otur, men gu va tråkigt!)

babsan
2006-06-19, 16:47
Jag äter inte BLÄCKFISK. Inte i någon form :o .
http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/scan0002.jpg

Barbro :)

Eva L
2006-06-19, 20:23
Pastitsio kan smaka hur bra som helst eller bara helt trist. Har aldrig provat en rätt som varierat så mycket i smak och kvalitet. Den godaste har jag ätit på den lilla tavernan Seven Eleven på Karpathos för några år sedan.

Eva

Riitta
2006-06-19, 20:37
Kanske skall testa den om tre veckor:) Tyckte om deras mat förra gången också:p

Riitta

inkfish
2006-06-19, 21:42
Jag äter inte BLÄCKFISK. Inte i någon form :o .


Vilken LITEN stackare, hoppas den kom tillbaka till havet:(

mimi
2006-06-19, 21:50
Fakés är linssoppa och fasolada är bönsoppa (vita bönor).

Personligen föredrar jag fakés framför fasolada.

//Zanét bye_bye


Tack så mycket, det lät gott!

Kanske provar det på torsdag då.

Mimi

babsan
2006-06-19, 23:13
Vilken LITEN stackare, hoppas den kom tillbaka till havet:(
Ja, var den inte söt, din släkting ;) . O den kom tillbaka till havet :) .

Barbro :)

inkfish
2006-06-19, 23:24
Babsan - skönt att höra. Det är så hemskt när folk fångar för små bläckfiskar bara för att det är kul. Jag gjorde det själv förr, innan jag skärpte till mig (dock inte såna pyttesmå som den på din bild)

babsan
2006-06-20, 00:03
Babsan - skönt att höra. Det är så hemskt när folk fångar för små bläckfiskar bara för att det är kul. Jag gjorde det själv förr, innan jag skärpte till mig (dock inte såna pyttesmå som den på din bild)
Jag känner en på Santorini som brukar sticka iväg med sin harpun och fånga bläckfisk :o .
Den här gången, för 3 år sedan, kom han med några stora bläckisar och och så den här lille sötnosen :p . Han var själv väldigt noga med, att den skulle ut till det stora havet igen :) .

Barbro :)

Klick
2006-07-06, 15:19
Jag blev en gång på Naxos bjuden på en rätt som var FYLLD av spenat..... Spenat får mig att tänka på grundskolan och dessa fruktansvärda mattanter som tvingade ner det!!!

muffins
2006-07-09, 12:45
Jag blev en gång på Naxos bjuden på en rätt som var FYLLD av spenat..... Spenat får mig att tänka på grundskolan och dessa fruktansvärda mattanter som tvingade ner det!!!

spenatpaj kanske??? spanakopita älskar jag :D

Peter
2006-07-09, 15:35
Jag vägrar äta mat som tittar på mig!!! :eek: Som den där fårskallen någon lade ut på bild för ett tag sedan. snyft_drop Och bläckfisk går bort vid bara tanken. (Om den inte serveras med Kaprissås då... Ang_elx :D )

Peter

darleen
2006-07-09, 17:36
Kalamares e ju asgott! men det e det enda jag kan äta som har varit bläckfisk innan...sån där slemmig bläckfisk med citron o vare nu e på ser ba för snuskigt ut o äta!

Jag kommer inte på nåt mer jag inte äter..helst äter jag inte lamm..men då jag blev lurad o de sa att det va en gås istället så vare faktiskt gott o äta lamm! har ätit lamm en gång i grekland o det smakade verkligen kofta!

jag vill nog inte heller äta testiklar o hjärnor heller...fast å andra sidan...så finns det mesta i vanliga svenska korvar...:(

Jag e inte så kinkig..kan äta det mesta bönor, spenat (horta), pastitsio, souvlaki....Grekland har så god mat!

Har faktiskt provat både att äta hönsfötter, grissvans o grisöron...

Och jag lever faktikst fortfarande!!!flabb_flab