Visa fullständig version : Bildgåta 4970 - Amorgos sett från Santorini
Vilken ö och vilken skymtar i fjärran, längst till vänster?
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2041&pictureid=20909
Du är på Kreta, och det är Gavdos till vänster. Tror du är nånstans vid Frangokastello.
Tror også du ser Gavdos, og at du bor ovenfor Plakias..?
Du är på Kreta, och det är Gavdos till vänster. Tror du är nånstans vid Frangokastello.
Nej, jag är inte på Kreta.😀
Kan det vara Lefkas med Meganisi i bakgrunden?
/ Kajja bye_bye
Kan det vara Lefkas med Meganisi i bakgrunden?
/ Kajja bye_bye
Nej, inte Lefkas.😀
OBS!
Är efter närmare granskning är jag inte helt säker på vilken ö som syns där till vänster i bakgrunden. Det finns i området flera små öar och en större ö, vilka alla i varierande utsträckning skymtar i sjöröken. Den stora ön skymtar svagt bakom den betydligt tydligare mindre ön. Delfråga två blir alltså; vad heter den stora ön? 😉
Smultron
2019-10-09, 10:34
Kan vi vara på Karpathos med utsikt till Kassos?
Kan vi vara på Karpathos med utsikt till Kassos?
Nope! 😀
Kalimera
2019-10-09, 14:27
Tinos, och den andra ön är Andros?
Schinoussa?
Birgitta.
Nej. 😀
Tinos, och den andra ön är Andros?
Nejdå. 😀
Kalimera
2019-10-10, 14:42
Du är på Ikaria och den andra ön är Samos?
Du är på Ikaria och den andra ön är Samos?
Nope!😀
Amorgos?
Birgitta.
50 % rätt 😉😀
Är Amorgos alltså den lilla ön? I så fall gissar jag att stora ön är Naxos? Och hur som helst skulle jag gärna sitta där på en av stolarna och glo på havet så jag vill gärna veta var just den platsen är.
/ Anne :)
Är Amorgos alltså den lilla ön? I så fall gissar jag att stora ön är Naxos? Och hur som helst skulle jag gärna sitta där på en av stolarna och glo på havet så jag vill gärna veta var just den platsen är.
Nej, den lilla ön är inte Amorgos, däremot den som skymtar i sjöröken bortom den lilla. Därför fick Birgitta 50 % rätt.😀
Återstår därmed att komma fram till vilken ö du så gärna vill sitta på och glo på havet. Naxos är det inte (och det har du egentligen inte gissat).
Knepigt det här......😀
Från Chora på Patmos kan man både se långt och många öar.
Men att hitta ett sånt boende där måste vara svårt.
Birgitta.
Från Chora på Patmos kan man både se långt och många öar.
Men att hitta ett sånt boende där måste vara svårt.
Birgitta.
Nejdå. 😀
Kalimera
2019-10-13, 12:31
Mykonos?
Men då är det väl Santorini, då?
(Fast där har jag ingen större lust att sitta och titta på havet...)
Men då är det väl Santorini, då?
(Fast där har jag ingen större lust att sitta och titta på havet...)
Rätt! Visst är det Santorini. Flertalet tittar nog mer västerut, speciellt under solnedgång. 😀
Kalimera
2019-10-14, 17:49
Rätt! Visst är det Santorini. Flertalet tittar nog mer västerut, speciellt under solnedgång. 😀Aha, det var Santorini!
Jag tog fasta på den stora stenbumlingen, som jag har sett liknade på Tinos, Mykonos och Ikaria, därför gissade jag på de öarna. Men sådana finns ju på Santorini också. :)
Närmare var på Santorini är detta? Bara så att jag vet vart jag skall sätta mig. :D
Närmare var på Santorini är detta? Bara så att jag vet vart jag skall sätta mig. :D
En givetvis för dig berättigad fråga....;) Bilden ”togs” för flera år sedan under rundvandring i Fira, i bebyggelsen och efter branten i väster och sedan på ”baksidan” i riktning mot bl.a. Amorgos. Någonstans där! Varför fotot togs? Utsikten denna smått regniga dagen är nog ingen förklaring, snarare att jag i sjöröken skymtade Amorgos, en favorit bland några andra grekiska öar.
Jag hoppas att du med denna beskrivning hittar stolarna och kan njuta av utsikten. /Anders :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.