handdator

Visa fullständig version : Vilka öar vill ni INTE besöka.

Malina
2019-09-02, 23:23
Jag har Funderat lite om det här med öar.
Så, vilka öar vill ni inte besöka eller se igen??

Kajja
2019-09-03, 00:15
Jag vet..Ang_elxmen återkommer imorgon :)
/ Kajja bye_bye

RobEri
2019-09-03, 07:57
Det är en mycket bra fråga men mycket svår att besvara eftersom frågan innehåller flera olika dimensioner. Men generellt och för min egen del gäller följande: jag har besökt nästan 70 öar och jag vill inte återvända till de allra flesta öarna även fast jag tycker om alla öar. Anledningen till att inte återvända är att det finns så mycket vackert kvar att se och upptäcka men tiden räcker tyvärr inte till. Dessutom är jag mycket nyfiken, vill se nya platser, träffa nya människor och uppleva nya äventyr. Att återvända till samma ö, bo på samma plats (helst i samma rum), äta på samma restaurang och träffa samma människor är inget för mig. En ö måste vara alldeles för speciell för att jag skall återbesöka, t ex spännande terräng och omgivningar för långa och tidskrävande vandringar samt framförallt mycket fina stränder, och då menar jag STRÄNDER, inte en stenig och ogästvänlig liten bukt där det är en plåga att röra sig runt omkring och gå ner i vatten. Naturligtvis, inga solstolar och parasoller. Finns det historiska platser och en spännande historia i det förflutna, då är det pluspoäng.
Det finns dock tre öar som jag fått avsmak, åker aldrig tillbaka dit oavsett omständigheterna: Santorini, Mykonos och Koufonissi. Jag tar hellre omvägar och undviker de två förstnämnda öarna som ju har strategiska utrikesflygplatser.
Men snart är det dags igen (nu på lördag), ser framme emot nya äventyr och spännande öar, bl a Kythera, Antikythera, Elafonisos och Gavdos.

Kajja
2019-09-03, 09:30
RobEri, har du återvänt till nån
av alla öarna du har besökt?

Jag trooor.. inte att jag vill återvända till Kos och Rhodos. Bara en magkänsla och den styr mig i mångt o mycket.
Men viftar någon med bjudbiljetter framför
min näsa så kommer jag inte att säja nej:D:D
/ Kajja bye_bye

RobEri
2019-09-03, 12:59
RobEri, har du återvänt till nån
av alla öarna du har besökt?

Javisst, jag har ju mina älsklingsöar, kanske 5-7 st. Och så har jag återvänt till vissa öar för vidare transport till andra öar, t ex Rhodos, en ö som jag annars inte återbesöker fast Rhodos är mycket trevlig, men lite för stor för min smak (föredrar mindre öar). Men jag skulle aldrig återvända till Mykonos (första besök 1978) och Santorini (första besök 1978) för vidare transport till andra öar, då tar jag en annan väg, hur besvärligt det än kan vara.

Kalimera
2019-09-03, 14:20
Så, vilka öar vill ni inte besöka eller se igen??Jag har varit på 65 öar, och jag skulle vilja påstå att majoriteten av dem vill jag inte återvända till. Men det beror på vem som reser: jag som privatperson eller jag som Kalimera. Reser jag i jobbet måste jag återvända till öar som mitt privata jag inte skulle återvända till.

Återkommer i ämnet, som är mycket intressant.

Faestis
2019-09-03, 20:55
Jag undviker att återkomma till Delos, Santorini och Mykonos.

//Faestis

Masse
2019-09-04, 00:47
Jag har besökt 20 öar i Grekland, och flertalet av dem har jag också bott på en vecka eller mera.

Av dem är det fyra som jag mer eller mindre konstant längtar tillbaka till. Det är Egina, Karpathos, Leros och Tilos.

Bland samma 20 öar finns några få som jag känner att jag absolut inte skulle välja att resa till om jag inte blir bjuden. Det är Santorini (endast för transfer till andra öar), Rhodos (också endast transfer) och Korfu.

Då återstår 13 av de 20 öarna som jag varit på. Min inställning till dem skulle man kunna kalla "ljummen". Har ingen direkt aversion mot dem, men känner inte heller någon längtan tillbaka till dem. Och varför då offra pengar på att resa dit om jag har fyra öar som jag längtar tillbaka till och dessutom några ytterligare som jag aldrig varit på men är nyfiken på.

Kreta, som jag varit på, är ett specialfall. Norra kusten går bort för mig eftersom det känns för stort, för livligt och med för mycket turistorter för min smak. Däremot finns ställen på Kretas sydkust som verkar intressant.

Bland alla de öar som då återstår som jag aldrig varit på är det väl ett fåtal som jag, utifrån vad jag har läst om dem, INTE vill åka till. Några sådana exempel är Mykonos och Kos. Men de flesta övriga, och det är ju ganska många! :), är det ju ganska svårt att säga att jag INTE vill åka till. Och .....

..... skulle jag bli bjuden på rubbet, ja då finns det nog inte något ställe i Grekland som jag skulle tacka nej till. :)

Masse

simetra
2019-09-04, 11:11
Och själv då??? :rolleyes:

Malina
2019-09-04, 11:33
Spontant: Rhodos,Mykonos,Joniska öarna,Karpathos.
Och inte Paros igen.

Carle
2019-09-04, 12:45
Santorini lockar inte att besöka igen pga allt folk, samtidigt skulle jag gärna visa huvudstaden för en förstagångsbesökare med den Vykortslika utsikten.

Rhodos undviker jag gärna. Samma med Corfu och Mykonos. För gammal för Ios men satan vad skoj det var på 90 talet. Men kanske annan tid på året

En ö jag vekligen gillar är faktiskt Lefkas. Bra mat och kvällsliv. Trevligt bemötande. Skulle gärna åka dit en gång per år. Även Kefalonia lockar igen. Kreta undviker jag Chaniaområdet under högsäsong, men älskar Rethymnions kust. Lesbos skulle jag gärna besöka igen

Den dag jag båtluffar igen lockar Sifnos o Milos igen. Har tyvärr inte besökt Serifos

El Gringo
2019-09-04, 13:36
Santorini:
Jeg trodde jeg aldri skulle tilbake til Santorini etter vi var der tre dager i høysesong. Bodde i Fira.
Alt for mye folk, trafikk, støy... og så dyrt.
I ettertid har vi gitt Santorini en sjanse til siden den ligger godt til når det gjelder både fly og båter, så nå har vi vært der flere ganger utenom høysesong og bodd i Kamari.
Om vi vil ha litt mer liv, er det bare å ta en liten busstur opp til Fira, som er helt OK utenom høysesong.
Santorini er "inne i varmen" igjen for noen dager før eller etter øyhopping.

Mykonos:
Ikke har jeg vært der og ikke skal jeg dit heller.
Jeg skjønner ikke greia med å betale 2-100 ganger mer enn det skal koste bare fordi det er "fint". :mad:
Sånt idioti er jeg ikke med på å støtte.

Koufonissi:
Vi var der i år, men skjønner ikke poenget med den øya.
De har ingenting å by på.
Ikke er det noe spesielt å se på, og ikke er det bra strender.
Restauranter og barer som krampaktig prøver å være "internasjonale" (heller italienske), med fancy designerskilt, fancy navn, fancy menyer og et prisnivå som ligger over normalen. Noen steder er rene "ripoff" for å bruke et engelsk uttrykk. Joda, vi fant noen mer genuine steder, men man må lete litt.
Beklager, Koufonissi, men hva pokker tror du at du er ? Mykonos light ?
Jeg lengter ikke tilbake.

El Gringo
2019-09-04, 13:46
För gammal för Ios men satan vad skoj det var på 90 talet. Men kanske annan tid på året Vi var en tur på Ios i begynnelsen av juli 2017, og det var mye bedre enn hva ryktet sier.
Vi valgte å bo nede i havna, Gialos, og der var det ro og fred også på kveldene.
Bystranda var helt OK, og man hadde alt man trengte rett i nærheten.
Det er mer liv i Chora og på Mylopotas Beach om man vil ha det, så jeg tror det har mye å si hvor man velger å bo og når man drar.

Malina
2019-09-04, 14:11
Santorini: Jag bara vägrade att åka dit ända tills jag ändrade mig 2004.På rekommendation,bodde vi på Honeymoon Beach Hotel i Perivolos och sedan dess är jag fast!
Jag håller med om att Fira är superjobbigt med allt folk och tingeltangel,men vi har varit där i lågsäsong också och då är det underbart.
På Santorini finns SÅ mycket att se och upptäcka och vi hittar något nytt varje gång
Räknade ut att vi har varit på Santorini ca 20 gånger!
Ett år firade vi Påsken med Honeymoon-familjen och det var alldeles underbar

RobEri
2019-09-04, 15:04
Beklager, Koufonissi, men hva pokker tror du at du er ? Mykonos light ?

Koufonissi= Mikromykonos
När vi var där för länge länge sedan (ett par gånger) med 3 små barn tyckte vi mycket om ön. Enkelt, lugnt och trevligt, inga skandinaver alls, några italienare och fransmän. Prisnivån var densamma som på grannöarna. När vi återvände långt senare, och då utan våra barn som hade blivit vuxna, tyckte vi inte längre om, det såg väldigt konstgjort ut. Förändringen var så omfattande efter "bara" ett par decennier att vi fick avsmak. Vi vantrivdes och lämnade ön så fort som möjligt (hade planerat stanna en hel vecka).

Kalimera
2019-09-04, 15:49
Spetses och Meganisi är två öar jag inte skulle återkomma till vare sig på jobb eller privat.

Enigma
2019-09-04, 18:36
Patmos, Nisyros och Rhodos längtar jag inte efter.

ofelia
2019-09-04, 21:24
Av de ca 40 öar jag har besökt är det ett par jag helst skulle undvika att återvända till.

1. Santorini. jag kan inte få en bra känsla där även om jag besökt den säkert 10 gånger.

2. Leros :eek: en gång - aldrig mer.

3. Korfu: nä, inte min kopp te.

/Ofelia

Kajja
2019-09-04, 21:35
Känns som Santorini leder i bottenlistan!
Har själv inte varit där men för mig räcker det att se alla fina bilder därifrån.
Att åka dit och trängas är icke aktuellt.
/ Kajja bye_bye

sjöborren
2019-09-04, 23:12
Agistri, Egina (Agia Marina) och Thassos är inga öar jag längtar tillbaka till. :rolleyes:

Kalimera
2019-09-05, 13:32
Kom på en till som jag inte skulle åka tillbaka till oavsett vem av mig som reste, och det är Lipsi.

yannis
2019-09-05, 14:15
Kom på en till som jag inte skulle åka tillbaka till oavsett vem av mig som reste, och det är Lipsi.

fb_gilla

Birgitta

C@nny
2019-09-05, 14:19
Rent spontant här oxå:
Mykonos (har inte ens besökt ön), Santorini, Korfu, Rhodos, Thassos (fick nästan hela semestern förstörd pga mygg).

Kassandrahalvön på Halkidiki: Var i Hanioti med 20 års mellanrum och blev helt chockad över "nedgången". Alla östeuropeiska turister hade jagat bort 90% av alla genuina grekiska restauranger i stan. Flera av stränderna var ganska skräpiga. (Grekerna ville ej städa efter Makedonierna på "Jugoslav-sidan")
Sithonia-halvön skulle jag dock kunna resa till.

Chaniakusten på Kreta är tveksamt oxå.

//Conny :)

maji
2019-09-05, 22:21
Mykonos är nog den ön som jag med säkerhet vet att jag aldrig mer vill besöka.
Även Egina ligger långt ner på återvändarlistan
Sedan finns det några öar som jag aldrig skulle välja att bo mer än en natt eller två på. Santorini är en sådan. Jag har varit där många gånger men bara för att det är smidigt att resa dit ifrån Göteborg och sedan ta sig vidare med båt
På lördag skall jag flyga dit för att sedan ta färjan till Paros och vidare till Antiparosflabb_flab
Dom 2 senaste gångerna har jag varit på Santorini i början av april och då är det helt annorlunda där I våras gjorde vi en underbar vandring utmed calderan från Fira till Oia!
Jag skulle heller inte välja att bo på norra delen av Kreta

//majibye_bye

ofelia
2019-09-06, 07:50

fb_gilla

/Ofelia

C@nny
2019-09-06, 10:40
Spetses och Meganisi är två öar jag inte skulle återkomma till vare sig på jobb eller privat.

Hej Janne,
Jag blev lite nyfiken på din känsla om Meganisi?

//Conny :)

Netwolf
2019-09-06, 10:55
Paros har vi tidigare haft dåliga erfarenheter av och det är den ö vi har undvikit. MEN, nu i somras gjorde vi Paros under nio dar och det var helt FANTASTISKT! :)

Vi upptäckte helt enkelt att vi inte givit ön nån chans. Nu hittade vi jättefina ställen, avskilda stränder och otroligt god mat. Det var förvånande, då maten i Kykladerna inte brukar ligga i topp.

/Netwolf

Riitta
2019-09-06, 13:03
Thassos, Agistri och Astypalea är öar, som jag inte kommer och återvända till!
Inte för att det var något större fel på dom, men känns att ett besök räcker :-)

Riitta

MariaJ
2019-09-06, 17:44
Jag har nog ingen ö som jag besökt och med bestämdhet kan säga - aldrig mer. Rhodos kanske då, men jag skulle nog kunna tänka mig att bo på nån mindre ort längre söderut i så fall.

Däremot är det en ö-grupp som jag inte har någon längtan till alls och det är de saroniska öarna, Agistri, Egina, Poros mm. Vet egentligen inte varför, men det bara är så!

Fast jag har inte heller haft någon längtan till Kalymnos, men nu bär det av dit om två veckor... och jag längtar:D Ser verkligen fram mot att komma dit trots allt _B-anana

Maria

Riitta
2019-09-06, 19:46
Kalymnos längtar jag alltid till :-) Har varit där minst varannat år sedan 1987 :-)

Riitta

Kalimera
2019-09-07, 14:55
Hej Janne, Jag blev lite nyfiken på din känsla om Meganisi?Det är ingen idé att åka dit för att uppdatera ön, för Meganisi är en av de minst intressanta öarna på Kalimera, om man ser till statistiken. Så mitt jobb-jag behöver inte åka tillbaka. Mitt privata jag fick liksom ingen känsla för ön. Kan inte sätta fingret på var det var, men ibland är det ju så.

Kalimera
2019-09-07, 14:58
Fast jag har inte heller haft någon längtan till Kalymnos, men nu bär det av dit om två veckor... och jag längtar:D Ser verkligen fram mot att komma dit trots alltDet ska bli kul att höra vad du tycker om Kalymnos, som är en av öarna jag mer än gärna återvänder till. :)

Enigma
2019-09-07, 19:51

Varför vill du inte åka dit tillbaka? I din guide om Lipsi beskrev du med lovord denna ö. Du tyckte om en taverna på en strand i östra delen av ön där det strömmar underbar grekisk musik som musiker från Agathonissi spelade där.

Enigma
2019-09-07, 19:53

Varför vill du inte åka dit tillbaka? I din guide om Lipsi beskrev du med lovord om denna ö. Du tyckte om en taverna på en strand i östra delen av ön där det strömmar underbar grekisk musik som musiker från Agathonissi spelade där och där du fick en skiva med deras musik från tavernaägaren.

lemon
2019-09-12, 14:59
Vi avstod i 17 år från att åka tillbaka till Kreta efter att ha tillbringat en vecka 1992 bland allt tingeltangel i Platanias. Men när vi slutligen återvände tog vi oss över bergen till Paleochora, där vi sedan varit ytterligare en gång, och kombinerade med Hotel Glykeria, nära Elafonissi, samt ett trivsamt boende vid Falassarna. Så Kreta hade mer att ge än vi först fattade.
Men Rhodos har jag, trots att jag är en nostalgiker och har längtat tillbaka till i princip alla de många öar vi besökt, inte återvända till.

Kalimera
2019-09-13, 12:52
Så Kreta hade mer att ge än vi först fattade. Kreta ligger på plats två på min topplista över favoritöar i Grekland, och det är tack vare att Kreta har så otroligt mycket mer att erbjuda än turistorterna i norr.

Mahava
2019-10-04, 10:35
Hmm skulle säga Mykonos och Santorini på rak arm

Finns några få orter på fastlandet också; Parga och Stoupa som jag inte heller känner något sug efter att åka till

Kajja
2019-10-04, 11:01
Hmm skulle säga Mykonos och Santorini på rak arm

Finns några få orter på fastlandet också; Parga och Stoupa som jag inte heller känner något sug efter att åka till

Hej Mahava!
Nu blev jag lite nyfiken;)
Varför inte Parga? Har du varit där?
Alltid intressant att höra andra åsikter än de man har själv.
Jag tycker att Parga är ett gulligt ställe..lite lagom mysigt.
Men bara i för-/eftersäsong. Annars för mycket folk!
/ Kajja bye_bye

Mahava
2019-10-04, 12:18
Hej Mahava!
Nu blev jag lite nyfiken;)
Varför inte Parga? Har du varit där?
Alltid intressant att höra andra åsikter än de man har själv.
Jag tycker att Parga är ett gulligt ställe..lite lagom mysigt.
Men bara i för-/eftersäsong. Annars för mycket folk!
/ Kajja bye_bye

Jepp jag har varit i Parga dels som barn men även ifjol (eller var de 2 år sen nu? tiden går fort :) ) och det var i början av juni under dagen, var så sugen på se det igen när jag ändå var i krokarna, på en vardag , började med att det tog säkert en kvart o hitta nånstans att parkera bilen som låg vettigt nära, sen kändes det tyvärr för mig som en enda turistfälla, massor med folk (jag hatar o ens tänka på hur de måste vara under högsesong), solstolar så nära att det såg ut som konservöppnare skulle behövas för att komma ut på stranden, gick istället lite i byn, trevligt att de var som tältduk över många av gatorna, mindre så att shopparna låg så tätt de nästan flöt ihop, kändes som o vara på Rhodos typ.

Samtidgigt ska jag iofs ge det possitiva att handlarna inte var påstötiga alls och kändes som de som jobbade var trevliga och inga jobbiga inkastare på resturangerna (de som fanns var mer i bakgrunden,) och det är ju fortfarande en mycket vacker by :)

Tror iofs en del kan skrivas till kontrasterna, jag besöker för det allara mesta platser långt från turiststråken och hade bott på olika småställen i två veckor innan Pargabesöket :)

Kajja
2019-10-04, 12:37
Aha Mahava, jag förstår.
När vi var där hade solsängarna inte ställts ut.
Men de stod uppstaplade och berädda på stranden.
Vi "lånade" varsina och sen gjorde andra som vi..ja sen var det igång.
Gratis dessutom!
/ Kajja bye_bye

Obo
2019-10-04, 12:49
Finns ju en del som kanske inte känns oundgängliga att besöka igen... Joniska (ev. med undantag för Kefalonia), Alonissos och Saroniska. Kreta finns det hur mycket fint som helst med, OM man "klipper bort" sträckan Kalamaki - Maleme...

Spizeman
2019-10-04, 13:08
Meganissi är nog den ön vi besöker oftast, men det beror på närheten till vår hemmahamn på Lefkas.
För vanlig turism är ön totalt ointressant och instämmer helt med Janne.

simetra
2019-10-04, 16:49
Som jag känner idag är Rhodos och Kos inga öar jag längtar tillbaka till, inte heller till Chania-området på Kreta... men detta kan säkert komma att ändras någon dag när det gått tillräckligt lång tid sen jag var där. Man kollar lite bilder och tänker att det kanske inte var så dumt där i alla fall...
Men som sagt idag skulle jag prioritera andra platser och öar i Grekland bye_bye

Kajja
2019-10-04, 17:20
Simetra, visst är det så! När man kollar på sina bilder så börjar man tråna efter ställen som man egentligen inte ville återvända till:confused::confused:
Just nu skulle jag vilja åka till vilken grekisk ö som helst!! Ta mig dit direkt barasnyft_drop
/ Kajja bye_bye

Celbe
2019-10-04, 17:29

Känns faktiskt inte som det finns någon ö som jag absolut inte vill åka tillbaka till, men har kanske istället lite mindre längtan att återvända. En sådan ö är Lesbos, det var fint på alla sätt och vis men vi har inte ansträngt oss för att åka dit igen. Jag har heller inget emot att besöka Mykonos eller Santorini, men kanske inte mitt i värsta högsäsongen.

Men det finns en ort på Kreta som jag inte är så värst sugen på att besöka igen och det är Hersonissos. En vecka där på kurs för några år sedan räckte mer än väl (och på all-inclusive dessutom men det gick inte att välja bort).

Celbe