handdator

Visa fullständig version : Hjälp med Naxos frågor


marcos&evelina
2006-05-11, 21:52
Hej!
Vi är ett par på 23 år som är sugna att åka till Naxos i sommar. Vi har spanat in en charter resa med airtours till hotell Agia Anna som inte kostar allt för mycket. Någon som har några erfarenheter av det hotellet?

Det vi undrar allra mest är om det är värt att betala de 570 kr/styck det kostar att få transfer till och från hotellet? Är det kanske bättre (och billigare) att fixa transfern själv? Det är väl inte så långt från flygplatsen till Agia Anna?

Vi är väldigt tacksamma för svar!
Mvh
Marcos och Evelina

mkh
2006-05-11, 22:38
Det är inte långt alls från Naxos flygplats till Agia Anna, men det är en inrikesflygplats.
Charter till Naxos (brukar) innebär att man flyger till Santorini, åker buss till hamnen och tar en båt till Naxos. Det skulle jag tro gäller även i ert fall med tanke på priset på transferpriset ;)

Sen vet säkert andra här bättre än jag om det lönar sig att betala transfer eller om det är bättre att ta en ordinarie färja, men jag skulle tro att det är svårt att få det billigare, om det är ett tor pris.

Lycka till med planerandet!

/Marianne

ENIAC
2006-05-11, 23:22
Hej!

Jag har inga erfarenheter av det hotellet eller så, men däremot av Airtours. Åkte med dem förra året och planet var 12 timmar försenat (!). Förståeligt visserligen, med tanke på att noshjulet inte var riktigt som det skulle och behövde bytas. Men inget reservflyg sattes in!
På grund av denna försening så missades alla transfers vid ankomsten. Under resan så visades ingen film (fanns inga tv-skärmar), ingen radio i armstöden och ingen taxfreekatalog att beställa varor ur :( Men det värsta var nog att ljudnivån var så hög att besättningen delade ut öronproppar! Maten var ingen höjdare heller... Hade jag varit ni så skulle jag spanat in en annan resa! Fast det kanske är jag som är kräsen..? Ang_elx

Veronica - som flyger med Apollo den här gången ;)

Cecilia
2006-05-12, 00:52
Angående de olika flygbolagen, så tror jag faktiskt att mycket är slumpen eller ren och skär otur. I bland råkar just det flygbolag man åker med ha ett trasigt noshjul. Om det sen är Airtours, Apollo eller Ving tror jag inte spelar nån roll.

Som exempel kan jag ta just Airtours, som jag bara har enbart positiva erfarenheter av, faktiskt de bästa. När vi skulle till Kreta landade planet till och med före utsatt tid, bra service under hela flygtiden, god mat etc, transfern gick hur smidigt som helst, och hotellet var toppen. När jag däremot flög med Ving till Santorini några år tidigare var det ren katastrof, cirka 7 timmar försenat, otroligt dålig information, och många missade också sin transfer vidare ut till Naxos.

Men det betyder inte att jag tror att det kommer att hända nästa gång jag flyger med Ving, om jag nu bestämmer mig för att göra det. Anledningen till att jag faktiskt valde Ving från början var att jag varit så nöjd tidigare. Trist att bli besviken, men så blir det i bland. Så, det jag menar är: i bland har man bara otur. Sen finns det säkert statistik på vilka flygbolag som har haft mest förseningar, och en massa undersökningar vad gäller "nöjdheten" bland kunderna.

Nu blev det här ett litet sidospår märker jag. Men hur som helst, så hoppas jag att ni blir nöjda med er resa oavsett vilket flygbolag ni än väljer. Det är ju trots allt själva semestern på plats som är viktigast. (Även om man självklart vill att färden dit ska vara problemfri)

- Cecilia

Kalimera
2006-05-12, 08:47
Det vi undrar allra mest är om det är värt att betala de 570 kr/styck det kostar att få transfer till och från hotellet? Är det kanske bättre (och billigare) att fixa transfern själv? Det är väl inte så långt från flygplatsen till Agia Anna? Som Marianne skrev landar ni på Santorini, inte på Naxos. Jag skulle tro att det bli billigare att själva ordna transfern: taxi från flygplatsen på Santorini till hamnen, båtbiljetter och taxi till hotellet kan knappast kosta 285 kr (en väg) per person. Men å andra sidan slipper ni bry er så mycket om ni tar transfer.

Jag tycker det är konstigt att ni ska betala extra för transfer, då kunde ni lika gärna köpt en flygstol och fixat rum själva.

gunnar
2006-05-12, 15:25
Jag tror inte att alla flygbolag drabbas lika mycket av förseningar. T.ex vil jag minnas att My Travel efter ett år med mycket flygförseningar satte in ett extra flygplan att ha i reserv för att inte råka ut för följdförseningar.

kari
2006-05-12, 22:42
Jeg tror også at dere kommer (mye?) billigere ut om dere ordner "transfer" selv :)
En fordel er det også at dere kan velge en større båt enn den de fleste charterselskapene bruker.
Det hender jo ofte at det blåser/gynger endel, jeg kjenner m a n g e som har hatt en virkelig ubehagelig tur med transferbåt Santorini - Naxos - Santorini :eek:

:) Kari

Elisabet
2006-05-12, 22:49
Ett frågetecken kommer jag att tänka på när det gäller att ordna transfer själv och det är vad som händer om alla båtar är inställda. Om resebolaget ordnar hela resan så ingår det väl övernattning på Santorini ifall det skulle bli nödvändigt, antar jag. Men om man har valt bort transfer med resebolaget, står de då för den extra kostnaden?