Visa fullständig version : Bildgåta 4905 - Panteli på Leros
Känner att det var längesedan jag bidrog med en bildgåta. Så här kommer den.
Var är vi nu?
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1554&pictureid=20644
Masse
Gissar på Koroni, fast jag tycker inte det riktigt stämmer med udden till höger.
Men en bild kan lurasbye_bye
Inger
Kalimera
2019-07-25, 10:18
Min känsla är Kreta, men jag tror inte att det är rätt, men jag går på känslan ändå. :)
Gissar på Koroni, fast jag tycker inte det riktigt stämmer med udden till höger.
Men en bild kan lurasbye_bye
Inger
Nej inte Koroni .......
Min känsla är Kreta, men jag tror inte att det är rätt, men jag går på känslan ändå. :)
..... och inte Kreta heller.
Min hjärna är i total sommardvala. Men måste väl hitta på något. De där fina bergen fick också mig att tänka på Kreta. Men, nä.
Samos?
/ Anne :)
Kalimera
2019-07-26, 08:51
Jag får en känsla av Dodekaneserna, och Leros, men det stämmer inte med bergen. Jag säger ändå Leros.
Min hjärna är i total sommardvala. Men måste väl hitta på något. De där fina bergen fick också mig att tänka på Kreta. Men, nä.
Samos?
/ Anne :)
Nej Anne, inte Samos heller.
Jag får en känsla av Dodekaneserna, och Leros, men det stämmer inte med bergen. Jag säger ändå Leros.
Man ska lita på sin känsla Janne! Visst är det Dodekanerserna och Leros, och du har säkert sett bergen. Men jag håller med dig, det är inte de som fastnar i minnet så därför har jag zoomat in lite när jag tog bilden. Var på Leros står jag?
Masse
Smultron
2019-07-26, 17:03
Xerokambos?
Xerokambos?
Nej fotografen står inte i Xerokambos, men det är samma berg som kan beskådas därifrån också.
Masse
Lakki kanske?
Nej inte Lakki heller. :)
Masse
Monica P
2019-07-27, 15:43
Kanske du ser mot Kalymnos?
Kalimera
2019-07-27, 15:51
Du kanske är i Panteli och zoomar in bergen i Turkiet?
Du kanske är i Panteli och zoomar in bergen i Turkiet?
Just så är det Janne! Jag befinner mig i Panteli, närmare bestämt på vår terrass hos Nikis Studios, när jag knäpper den här bilden. Blev lite tjusad av bergen i fjärran och zoomade in lite. Därför blev ju bildgåtan lite knepigare. Jag knäppte en bild utan zoom och den ser ut så här:
https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1554&pictureid=20650
Det innebär att bildgåtan tveklöst är löst. Rätt svar är: Bilden är knäppt i Panteli på Leros. Men, ........ Monicas inlägg gör mig ju lite fundersam .....
Kanske du ser mot Kalymnos?
........ ? Jag hur är det med bergen? Ligger de i Turkiet eller på Kalymnos.
Det här får bli en liten "stafett-bildgåta"! Jag blir som sagt lite fundersam. Trodde ett tag att det kan vara Kalymnos som ligger så nära Leros. Men efter att ha studerat kartor och vänt och vridit på frågan så har jag landat i att min gissning blir att bergen ligger i Turkiet. Jag tror inte att man kan se Kalymnos från Panteli. Möjligen ser man Kalymnos från Lakki???? Eller är det berg på Kalymnos som man ser i fonden framför topparna i bakgrunden som jag zoomade in? Men ......
svaret på det är en annan gåta som kanske Janne, Monica eller någon annan här på Kalimera kan bistå med.
Masse
Förstår att du blev tjusad av bergen. Det blev jag också när jag såg din första, zoomade bild. Den andra bilden ser ju verkligen annorlunda ut. Men, jag blir ju igen påmind om att jag måste resa till Leros nångång. Kommer nog att ta några år förrän det kan bli av.
Men det är ju bra att ha något att vänta på. :)
/ Anne bye_bye
Kalimera
2019-07-28, 08:58
Jag tror inte att man kan se Kalymnos från Panteli. Möjligen ser man Kalymnos från Lakki???? Eller är det berg på Kalymnos som man ser i fonden framför topparna i bakgrunden som jag zoomade in?
Man ser Kalymnos väl från Xerokampos, som du ser på bilden nedan.
https://www.kalimera.se/grekland/leros/leros-xerokambos.jpg
https://www.kalimera.se/grekland/leros/leros-kastro-panteli.jpg
Panteli från Kastro. Var är du när du tar bilden?
Jag tycker att bergen på din bild är för höga för att vara på Kalymnos.
Jo bilden av Xerokampos/Kalymnos känner jag igen från E-guiden för Leros. Och jag tycker som du Janne att bergen på min bild ser väl höga ut för att vara Kalymnos, även om jag aldrig har varit där. Dessutom tycker jag att de ser ut att ligga lite för långt bort för att vara Kalymnos. Lutar nog åt att det är Turkiet.
När jag tog bilden stod jag som sagt på vår terrass på Nikis Studios som ligger c:a 200 m rakt upp längs vägen från stranden mot Platanos. D v s ut till höger från din bild av Panteli tagen från Kastro.
Masse
Smultron
2019-07-28, 14:14
Tror också att det är Turkiet. Tog bilder på bergen på Kalymnos när jag var på stranden i Xerokambos och de såg inte alls så höga ut.
Kalimera
2019-07-29, 11:16
Lutar nog åt att det är Turkiet.
Tror också att det är Turkiet. Tog bilder på bergen på Kalymnos när jag var på stranden i Xerokambos och de såg inte alls så höga ut.
Då säger vi att bergen finns i Turkiet. :)
fb_gilla
Masse
Monica P
2019-08-02, 10:32
Ja, det tror jag med.
Kalimera
2019-08-02, 15:08
Ja, det tror jag med.Du om någon vet ju, så det måste vara Turkiet. :)
Kul att jag lyckades knåpa ihop en bildgåta som överlevde en stund, och som genererade lite tankemöda. Inte helt lätt att övertyga alla, men jättekul att vi i Kalimera har så stor kunskap att det går att med gemensamma krafter lägga puzzlet och lösa gåtan.
Med all samlad kompetens här på Kalimera har vi nu kunnat fastställa att bilden är tagen i Panteli på Leros och har lyckats fånga de närliggande vackra bergen i Turkiet.
klapp_klap
Masse
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.