handdator

Visa fullständig version : Nyvalet


laero
2019-07-08, 08:19
Grekerna har bestämt sig för att byta regering, Neo Demokratia får egen majoritet i parlamentet efter gårdagens nyval.

Syriza kom till makten genom att utlova politik som var omöjlig att genomföra, att kunna backa åtstramningar mm.
Dessvärre verkar samma sak hända igen. Jag är nyss hemkommen från resa i Dodekaneserna och inställningen på öarna verkar vara att - "vi röstar på Ny demokrati för de lovar att sänka skatterna", vilket knappast kan vara möjligt utan att på nytt förstöra statsfinanserna.

En bra grej har dock grekerna gjort - om jag förstår det rätt har man röstat ut nazisterna ur parlamentet

Netwolf
2019-07-08, 08:58
Jo, det är lite uppgiven stämning här i Grekland. Lite som att ”nu kör vi med de andra några år”, men ingen verkar förvänta sig förändringar. Åtminstone inte de jag talat med.
Annars märker man knappt av valet är. Ja, det skulle vara helikoptrarna som åker runt ned valsedlar.

/Netwolf

Kalimera
2019-07-08, 16:08
DN hade en mycket intressant artikel i helgen om Mitsotakis. Det gick tillbaka ända till Eleftherios Venizelos dagar. En stor del (det var fyra sidor långt) handlade om Dora Bakoyannis, som är bror till nya premiärministern Kyriakos Mitsotakis. Tyvärr är artikeln låst.

I samma tidning skrivs en del om valet idag, och även det är intressant läsning. Enligt DN sa Kyriakos Mitsotakis så här efter segern i går:

”Från och med i morgon kommer himlen att vara blåare och solen skina starkare”.

laero
2019-07-08, 17:15
De artiklarna skulle vara intressanta att läsa. Kan nog åtminstone hitta dagens DN på hotellet jag bor på inatt.

SteffTee
2019-07-08, 19:20
SteffTee, det är inte tillåtet att lägga in text från låsta artiklar, och som är copyrightskyddade. Den som råkar illa ut är jag. Därför tog jag bort texten.

Netwolf
2019-07-08, 19:57
”Från och med i morgon kommer himlen att vara blåare och solen skina starkare”.

För att citera en annan ”det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå, men det kan va svårt tro, när man aldrig ser den”. :D

/Netwolf

Kalimera
2019-07-08, 20:35
Kan nog åtminstone hitta dagens DN på hotellet jag bor på inatt.Då borde de ha gårdagens tidning också.

SteffTee
2019-07-08, 20:54
SteffTee, det är inte tillåtet att lägga in text från låsta artiklar, och som är copyrightskyddade. Den som råkar illa ut är jag. Därför tog jag bort texten.

Sorry :-( Gör jag inte om !

laero
2019-07-08, 21:34
Sorry :-( Gör jag inte om !
Men den var intressant för den som hann läsa:)

Kalimera
2019-07-08, 21:45
Sorry :-( Gör jag inte om !Ingen fara på taket. :)

Men den var intressant för den som hann läsa:) :D

yannis
2019-07-09, 07:33
Men den var intressant för den som hann läsa:)

Vilken tur, Jag hann även läsa.

Jag hoppas inte citat är förbjudet. Läste journalisten Jarl van der Ploegs artikel i en holländsk tidning: "Greeks vote with a hole in memory". Jag är nog benägen att hålla med. Glädjs dock åt Gyllene Grynings sorti.

Birgitta.

Kalimera
2019-07-09, 14:23
Jag hoppas inte citat är förbjudet. Det är i högsta grad tillåtet, det är hela artiklar som inte är tillåtet. :)

Kalimera
2019-07-09, 14:24
Nu är regeringen klar. Av 51 medlemmar är 5 kvinnor.

Charleston
2019-07-09, 15:21
Nu är regeringen klar. Av 51 medlemmar är 5 kvinnor.
Förvånad?

Kalimera
2019-07-09, 15:53
Förvånad?Nope.

laero
2019-07-09, 16:08
Nu är regeringen klar. Av 51 medlemmar är 5 kvinnor.

Framgår det om han håller löftet att inte utse släktingar och andra närstående?

Kalimera
2019-07-09, 18:43
Framgår det om han håller löftet att inte utse släktingar och andra närstående?Har inte sett något om det.

Netwolf
2019-07-10, 08:39
Det är i högsta grad tillåtet, det är hela artiklar som inte är tillåtet. :)
Det är lite luddigt det där med citat. Det framgår inte helt hundra vad som är citat och inte. Skulle jag kunna citera allt i artikeln, förutom sista punkten? Då citerar man ju faktiskt inte hela artikeln. Eller om användare 1 citerar första delen och användare 2 den andra delen. Då är det ju heller inte hela artiklar.
Sen kan ju artikeln finnas på en annan sida/domän. Kan man länka till en sådan? Man kan ju inte ta ansvar för vad som finns på andras siter som t ex tinyupload. Det måste ju vara ägaren av den domänen som får se till vad som finns där.

/Netwolf

Kalimera
2019-07-10, 15:04
Det är lite luddigt det där med citat. Ja, det är luddigt, men jag håller mig helst på den säkra sidan.

Kalimera
2019-07-10, 15:06
När krisen var som värst i Grekland var det många som följde Haralampos Karatzas blogg, som var mycket intressant och informativ.

Han skriver fortfarande, och kan läsas här. (http://politikigrekland.blogspot.com/)