handdator

Visa fullständig version : Nyval i Grekland


Kalimera
2019-05-27, 14:51
I och med att det inte gick så bra för Alexis Tsipras i EU-valet har han utlyst nyval. Det skulle vara val i oktober, men nu blir det troligen i slutet av juni, det 30 juni är ett datum som nämns.

Finns att läsa om här (https://news.gtp.gr/2019/05/27/greece-hold-snap-elections-after-eu-vote/?utm_source=GTP+headlines+list&utm_campaign=b7ddebdab1-gtp_headlines&utm_medium=email&utm_term=0_742e571d31-b7ddebdab1-64972317).

Netwolf
2019-05-27, 18:34
Jahapp, here we go again. Kan man räkna med att greker är ute och åker båt i större utsträckning den helgen?

/Netwolf

Mahava
2019-05-27, 21:07
Antar det, iaf förr kunde de ju bara rösta på sin hemort,

Netwolf
2019-05-27, 22:51
Antar det, iaf förr kunde de ju bara rösta på sin hemort,

Ja, då är det säkert så idag med. Ska man åka båt den helgen gäller det att förboka alltså. Åtminstone snabbåtar, som brukar fyllas snabbt

/Netwolf

laero
2019-05-28, 09:22
Orsak är tydligen att Syriza tappat stort till Ny Demokrati, det gamla regeringspartiet. Det knepiga är att ordinarie val ändå skulle hållits i oktober. I de flesta Europeiska länder väljer man inte ett nyval så nära inpå, det är ju bara att sitta lugnt i båten 4-5 månader.
Är detta nått taktiskt drag av sittande regering? Någon boende i Grekland, som är insatt i inrikespolitiken, kan kanske förklara?

Mahava
2019-05-28, 13:18
Mmm funderar också på just det där, oftast brukar man ju bara utlysa nyval tidigare om det går väldigt bra i opinionen, eller har de tappat stöd mer än i EU? För de var väl lite andra val samtidigt eller har jag föståt fel

Kalimera
2019-05-29, 10:46
Ska man åka båt den helgen gäller det att förboka alltså. Åtminstone snabbåtar, som brukar fyllas snabbtNytt datum är spikat till den 7 juli, och dagarna innan, och valdagen, bör man absolut köpa båtbiljetter i god tid.

Orsak är tydligen att Syriza tappat stort till Ny Demokrati, det gamla regeringspartiet. Det knepiga är att ordinarie val ändå skulle hållits i oktober. I de flesta Europeiska länder väljer man inte ett nyval så nära inpå, det är ju bara att sitta lugnt i båten 4-5 månader.
Är detta nått taktiskt drag av sittande regering? Någon boende i Grekland, som är insatt i inrikespolitiken, kan kanske förklara?

Mmm funderar också på just det där, oftast brukar man ju bara utlysa nyval tidigare om det går väldigt bra i opinionen, eller har de tappat stöd mer än i EU? För de var väl lite andra val samtidigt eller har jag föståt fel

Jag har också funderat över det. Varför utlysa nyval några månader innan ordinarie val. Låter hur konstigt som helst. Vad kan anledningen vara?

Enligt Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/240980/article/ekathimerini/news/greek-elections-may-take-place-on-july-7-instead-of-june-30)är det nu bestämt att valet hålls det 7 juli.

Netwolf
2019-05-29, 12:11
Nytt datum är spikat till den 7 juli, och dagarna innan, och valdagen, bör man absolut köpa båtbiljetter i god tid.



Ja, det var ju inte så mkt bättre, då jag ev ska åka båt även då... Här fpår man planera!

/NW

Carle
2019-05-30, 09:07
Talade med en servitör på Lefkas i går. Han sa att nyval är utlyst tidigare än planerat pga regeringen är rädda att förlora ännu mer stöd längre fram. Juni pensionen blev utbetald redan i slutet på maj för att få röster. Stred mot överenskommelse samt marknaden reagerade negativt. Han sa vidare att en grek kan flytta eller skriva över sin rösträtt om han, hon flyttar. Men de flesta gör inte det utan reser hem

Kalimera
2019-05-30, 15:16
Ja, det var ju inte så mkt bättre, då jag ev ska åka båt även då... Här fpår man planera! Ja, det är nog bäst det.

Kalimera
2019-05-30, 15:17
Talade med en servitör på Lefkas i går. Han sa att nyval är utlyst tidigare än planerat pga regeringen är rädda att förlora ännu mer stöd längre fram.Så kan det naturligtvis vara, men undrar om det kan ha någon betydelse. :confused:

Monica P
2019-06-01, 17:00
Jag brukar inte skylta med mitt politiska hemvist, men jag tror jag forstar varfor Tsipras lagger nyvalet nu, Han har haft en otrolig massa motgangar och tycker att folk inte forstar att hans regering faktiskt har rott iland att bli av med den ekonomiska tvangsforvaltningen som orsakades av tidigare regeringars daliga koll pa verkligheten.

Han har tagit en lang rad impopulara beslut. Han verkar helt enkelt bade trott och besviken och det kan man nog forsta. Och jag har svart att smalta att man nu kan se framgang for det parti som drev Grekland in i krisen, ack ja...

Men det ar forstas inte sakert att han forlorar. Eller ??? vi far val se...

Kalimera
2019-06-02, 14:33
Men det ar forstas inte sakert att han forlorar. Eller ??? vi far val se...Jag håller alla tummar för att han ska vinna.