handdator

Visa fullständig version : Hjälp o tips om priser


ErikaB
2006-05-09, 22:09
Hej!
Jag ska snart (6/6) till Zakynthos och har läst en massa bra tips här, tack för dessa :) _B-anana
men jag har lite funderingar fortfarande kring priser, hur mycket ungefär är en euro i sek? och hur dyrt ungefär i sek är det på Zakynthos?
Vad ca kostar en middag på restaurang i sek?
Men behöver även andra tips.
har läst mycket om "att vara där grekerna är", men har samtidigt läst att det är svårt att hitta dem , vart de handlar och äter och så vidare.
Jag ska bo i Kalimaki.
Mvh /erika

ford prefect
2006-05-10, 07:35
1 € är ca. 10 SEK

Vi var förra året i Kalamaiki - middag för två vuxna och ett barn (några förrätter, två varmrätter, en barnrätt (där det fanns), vin, läsk) mellan 25 - 35 € d.v.s. 250 - 350 kr.

Grovt sett kan man säga att en middag kostar ca. hälften mot i sverige.
Givetvis kan det skilja sig lite mellan restaurangerna men om man inte tar de allra dyraste så stämmer det nog rätt så bra.

Vilket hotell skal ni bo på?

//Åke

ErikaB
2006-05-12, 09:27
Okey, tack så mycket.
Fick uppfattningen när jag läste andra inlägg här att det var lite dyrare än i Sverige, vill ju inte göra av med allt för mycket pengar hehe :p
Vi ska bo på Golden Sun, har jag för mig att det hette.
Vet något om det?

Xana
2006-05-19, 02:28
Hej Erica!

Kul att du ska till Kalamaki! Jag reser själv t Zakynthos den 6/6! Jag stannar hela sommaren hos bekanta. Har spenderat en del somrar, jullov, påsklov osv på ön..om det är något speciellt du undrar så svarar jag gärna på frågor du kan ha om ön.

..
Priserna på maten på restaurangern är inte speciellt dyra i jämförelse med sverige. Vissa restauranger i kalamaki har special priser med 7-10 euro för tre rätter!! LÄsken brukar kosta ca 2-3 euro och ölen på restaurangerna mellan 2.5-4.
Tyvärr kan man väl inte säga tt Kalamaki är det ställe där de lokala grekerna handlar och äter..de tar sig gärna utanför stan till exempel upp till Campi i bergen där man kan äta god mat på tavernor med utsikt över havet och solnedgången..underbart. Även i utkanten av Zakynthos stad finns en del tavernor dit grekerna far..En sådan är Dennis tavern som ligger på vägen till Keri..dom har transport till och från restaurangen från Lagans och Kalamaki..god mat och dit åker både greker och turister (härlig blandning). I utkanten av stan ligger även en rolig taverna (namnet har tillfälligt försvinnuit ur minnet) som har underhållning i form av musicerande och rimmande grekiska män och verkligt god "autentisk" grekisk mat..man måste boka i förväg och man sitter vid långbord utomhus, mycket trevlig upplevelse även om man inte förstår vad de sjunger..Dit går mest lokalbefolkning..
Inne i zakynthos stad finns även en liten taverna som jag brukar besöka vintertid som hete "Avgo tou kokoras", de har mezedes och gott husvin samt musikunderhållning nån dag i veckan..

Det finns ju jättemycket att se utanför turistorterna och detta kan ju båd ebli billigare och dyrare.. jag har märkt att priserna varierar oerhört beroende på var/vad man äter och dricker. I kalamaki, på vägen ner till stranden och crystal beach hotel..ligger en rad restauranger och jag har provat nästan hela drösen :) de varierar mycket i kvalitet..men priserna är i stort sett likartade..
Inne i Zakynthos stad finns ett antal supermarkets som har lägre priser än de som finns i turistorterna..det går bussar till stan ca en gång i timmen.

Hoppas detta varit till hjälp..maila gärna mig om du har fler frågor..jag antar att vi ska m samma flyg (6/6). Ska li kul å se om den nya terminalen är färdigbyggd ännu :) Jag längtar till Zakynthos!
Ha de gott
Hanna