handdator

Visa fullständig version : lite frågor om allt rörande karpathos


caveman
2006-05-09, 17:21
Hej hej! jag och min flickvän har tänkt tagit oss för att säsonga i grekland denna sommar...vi har fallit för karpathos som första val då vi inte är ute efter värsta party ön tex kos rohdos och ios mf...Men vi har aldrig varit på ön så det finns ett gäng frågor som vi skulle vilja ha svar på...Väder mässigt tex varmt i vattnet?blåsigt? lång grunda stränder? mm...Bostad, är det dyrt att hyra över ett par månader? (vi vet ju inte om man får boende med ev jobb). Någon som varit och jobbat där o kan rekomendera några trevliga ställen? Båda två har mycket bra erfarenheter i bagaget från olika ställen vi jobbat på så det är nog de minsta problemet (alltså meriterna),vet ej om grekerna/arbetsgivarna kollar så mycket på dem? Jag söker jobb som bartender och fröken sötnos som servitris... MEN vi kommer ner den 16 juni nån som vet om det är för sent o söka jobb då? Vi vet ju inte när självaste högsäsongen börjar...
Hyra scooter/vespa vad kostar det per månad? Läst att det finns massa små badvikar/stränder att åka till om man har transportmedel så där skulle tips oxo uppskattas!!!

ja som ni ser så är frågorna många så dessa får räcka för denna gång! hoppas få svar och tack för en grym sida!

/kriss

Elisabet
2006-05-09, 23:40
Hej och välkommern till Kalimera!

Bra öval måste jag säga! Men du, har du läst gamla trådar och resebrev om Karpathos och det som finns under RESMÅL A-Z? Där finns många svar på mycket av det du frågar om, och det är så svårt att veta var man ska börja berätta när du frågar så "stort". Det finns också en e-guide om Karpathos som du kan beställa.

När det gäller väder och vattentemp så är det ungefär som på Rhodos. Dvs varmt men kan vara blåsigt ibland. Stränderna på Karpathos är inte särskilt långgrunda, i alla fall inte de jag har varit på. Det finns både sand- och stenstränder.

Hur lätt det är att få jobb där har jag ingen aning om. Däremot tyckte jag mig förstå att det är ganska lätt att få tag i rum och små lägenheter i Pigadia. Rätt många bor i Aten under vintern och säsongsjobbar på ön och de bor inte sällan i sådana. Jag såg en sådan liten lägenhet i ett hus som ligger centralt och jag fick intrycket att det mest var små lägenheter i det huset. Vad hyrorna ligger på vet jag inte.

Inte heller vet jag vad det kostar att hyra en skoter under en längre period, men det är nog en förhandlingsfråga gissar jag.

Ni får säkert en härlig sommar. Låt oss andra gärna få veta hur det går :)

inkfish
2006-05-10, 00:02
16 juni kan möjligen vara lite sent... Men samtidigt brukar det vara rätt mycket rundgång på säsongsjobbarna på öarna - många byter jobb av olika skäl så det verkar bli jobb lediga med jämna mellanrum under säsongen.

caveman
2006-05-10, 15:50
Tack för alla svar! vi har kollat runt lite på fakta om ön och verkligen känner att vi gör ett försök iaf! Annars får vi se det som en semester..Hittas inga jobb så får vi dra vidare till nån annan ö..verkar ju krylla av dem så nåt måste vi väl tillslut hitta...Så har ni förslag på ev andra passande öav som är relativt lugna och kan ha behov av personal så skriv gärna...


inkfish>>Vet att det är sent men damen skall tävla i sm i servering så vi kan tyvärr inte åka tidigare...

Eva L
2006-05-11, 07:33
Vet att det är sent men damen skall tävla i sm i servering så vi kan tyvärr inte åka tidigare...

Med så fina meriter lär det säkert finnas jobb till er även om de flesta ställena redan har personal för sommaren.

Eva