handdator

Visa fullständig version : Rhodos v.17

Kajja
2019-04-20, 22:38
Om det är ok så startar jag en tråd där vi som åker till Rhodos nästa vecka kan ha lite kontakt. En träff med Kalimerianer skulle vara jättetrevligt!! Som det är nu så är det jag, IRSA och Nickelena. Kan det vara fler som är där då? I vilket fall kan vi ju skriva här istället för att maila.
/ Kajja bye_bye

sjöborren
2019-04-21, 09:11
Flyger till Rhodos i eftermiddag, och vidare till Tilos i morgon eftermiddag. Synd att ni inte redan är där. Men ni ska ha det så bra! bye_bye

IRSA
2019-04-21, 10:20
Superbra tråd, vet att det är några i en Facebook-grupp som heter "Greklandsvänner" som också är nere då, och åker ner med samma plan nu på onsdag.

Hänger gärna på.

Ses kanske på Landvetter redan 😁

Kajja
2019-04-21, 11:11
Sjöborren, ha en fin nerresa!
Skicka gärna en väderleksrapport:)
IRSA, vi ses på onsdag...om vi känner igen ossflabb_flab
/ Kajja bye_bye

nickelena
2019-04-21, 17:33
Vi är på plats...
Det blåser i träa ida'
Som vi sjunger i Värmland.
Det blåser som f-n, men solen värmer om det är lä.
Nicke å Lena

Kajja
2019-04-21, 18:08
Hoppas det lugnar ner sig, Lena men
va gott att vara framme! Var bor ni?
Här i Jönköping är det nu 21 grader och det ska vara riktigt varmt hela veckan. Varmare än på Rhodos:cool:
/ Kajja bye_bye

nickelena
2019-04-21, 22:28
Kajsa

Vi bor i Rhodos stad. På Horizon nånting, åker med Tui.
Promenerat i Gamla stan idag, njutit av både Mythos och Ouzo där. Trots att det stundvis blåst småjävlar...
Jepp, säkert varmare hemma!
Men kärleken som känns i kroppen när man landar i Grekland, den bubblar likt vichyvatten:D
Vi hörs!

Förresten! Vi åkte ”lokalbuss” från flygplatsen till stan, inte transfer.
Kostade ca 5,20 pengar för två. Inte vet jag vad transfer kostar, men säkert betydligt mer.
Lenabye_bye

Kajja
2019-04-21, 23:12
Lena, då blir vi ju grannar!
Ett kvarter från vårat hotel :)
/ Kajja bye_bye

nickelena
2019-04-22, 11:30
Se där ja. Kajja..
Ser att jag döpte om dig till Kajsa också, så kan det bli med dessa jä-a plattor/telefoner. Ska skärpa mig och läsa lite innan skicka-trycket.
Vilket hotell ska ni bo på?
Lenabye_bye

Kajja
2019-04-22, 11:45
Ingen fara med namnet Lena...Det var nog Ouzon..hahaflabb_flab Och jag hetet ju nåt annat "på riktigt".
Vi ska bo på Agla. Apollo.
IRSA ska åxå bo i dom kvarteren.
Ha en skön dag!
/ Kajja bye_bye

nickelena
2019-04-22, 17:46
Kan passa på att ”varna” för ett ställe innanför muren.
Mr. Pitogyros.
Beställde man en stor öl, så levererades en 2 liters stövel = kostar 20 pengar.
Roligare kan man ha än att dricka avdankad öl på slutet.
Men vår val lockade in andra kunder...
Shit happens...
Lena (bild finns men inte kunskapen att lägga in)bye_bye

Kalimera
2019-04-22, 18:39
Vädret ska bli bättre sägs det, mycket bättre.

Missa inte att äta på Tamam i Rhodos nya stad, nära Windy beach. Det är troligen den bästa restaurangen på hela Rhodos.

Läs omdömen på Tripadvisor (https://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g635613-d1163671-Reviews-Tamam-Rhodes_Town_Rhodes_Dodecanese_South_Aegean.html).

nickelena
2019-04-22, 21:08
Tack, Tamam ska vi kolla!

IRSA
2019-04-22, 23:14
Hej på er.
Irene här, ska bo på Annapolis på 28 oktobergatan/I. Dragoumi.12 el. 13 ggn jag bor där.
Jag åker med mitt barnbarn Johan och hans farmor Birgitta, det är första gången dom är på Rhodos

Har hört mycket gott om Tamam, men inte vart där ännu, på somrarna är det ofta lång kö för att komma in där, jag gillar inte att stå i kö för att äta.
Har ätit på Yamas, men det var ett tag sedan, men god mat.
Nihori är också en favorit. Äter oftast inte så sent, utan runt 18 tiden, då är det oftast lätt att få plats på de olika ställena.
Sen äter vi ofta.på hotellet, de har jättebra mat där.

Ses om några dagar.

Irene

Kalimera
2019-04-23, 15:46
Har hört mycket gott om Tamam, men inte vart där ännu, på somrarna är det ofta lång kö för att komma in där, jag gillar inte att stå i kö för att äta. Där är alltid kö på sommaren. De tar inga bokningar vad jag vet. Men så här års är det inga längre väntetider. :)

IRSA
2019-04-23, 15:59
Då kanske man ska prova det nåndag 😁

Kajja
2019-04-23, 17:13
Sista timmen på jobbet innan Greklandsresan är tuff😅!!
Hjärnan är redan påväg men
snart kan jag stänga butiken_B-anana_B-anana
/ Kajja bye_bye

nickelena
2019-04-23, 17:23
Välkomna! Idag blåser det mindre.fb_gilla

IRSA
2019-04-23, 20:26
Låter bra.
11 t och 13 m, kvar.

Irene

IRSA
2019-04-24, 06:48
Hej på er. Sitter vid gate 14 o väntar på att få gå ombord. Undrar vem som är vem 😂😂

Athanasia
2019-04-24, 07:15
Ha en fin resabye_bye

Kajja
2019-04-24, 07:36
IRSA..Plats 2B!
/ Kajja bye_bye

Kajja
2019-04-25, 09:24
Hej på er!
Vi landade igår vid 13-tiden men nu har vi landat mentalt åxå. Värmen slog emot oss med uppåt 25 grader och vid ankomst till windy beach var det inte windy alls.
Hotell Agla har otroligt sköna sängar och frukostbuffén var massiv. Övergödda sitter vi nu ute vid ett bord med kartan och kikar på vart vi ska ta oss till fots om en stund.
Igårkväll gick vi till Gamla stan som tyvärr var full av envisa inkastare som sänkte mina förhoppningar om att strosa och njuta.
Annars känns det lugnt o skönt och inte mycket turister än.
Lena, erat hotell ligger ju nästan bredvid vårat. Gatan ovanför butiken med badmadrasser.
Nåt förslag om ett ställe vi kan ta en öl eller nåt tillsammans om ni vill. När passar det bäst.? Amaryllis här i närheten var riktigt bra tex.
IRSA, vill du också isåfall?
Grekiska hälsningar,
/ Kajja bye_bye

IRSA
2019-04-25, 13:45
Ja, inkastare är det gott om i gamla stan, men går man utanför Sokrates o gatorna intill så är det lugnare.
Vi brukar gå där det inte är så mycket turister, o där finns det små ställen där ölen är väldigt mycket billigare 😉😉
Just nu sitter vi på rummet o tar igen oss. Idag åkte vi runt med det lilla turisttåget som utgår från Mandraki och går upp på Monte Smith, och gått runt i Nea agora och i lite i stan. Gamla stan tar vi en annan dag.
Följer gärna med nånstans, skulle vilja prova Amarylli strawberry Daiquiri 😁 och se om den står sig mot Daisy's 😅
Fredag inte allt för sent, har hört att det ska komma en procession förbi hotellet ca 20.30-21.30 nångång, o den vill jag vara med om.
Sen fortsätter ju påsken, men kan även tänka mig måndag kväll
Sms:a om ni kommer överens om nått +46706390995
Förresten Kajja, jag satt 38A, längst bak 😁😁

Kalimera
2019-04-25, 14:28
Igårkväll gick vi till Gamla stan som tyvärr var full av envisa inkastare som sänkte mina förhoppningar om att strosa och njuta.
Precis som IRSA skriver så finns det restauranger utan inkastare även i gamla stan. Håller med dig om att de är jobbiga.

Kajja
2019-04-25, 15:01
Nu blåser det behagligt från Windy beach. Har spenderat några svettiga timmar på Elli beach. 20 grader i havet mätte jag upp tempen till på 30 cm djup. Längre gick jag inte för tårna började krulla sig! 23 och jag badar! Lunch på Agalma som var kanongod! Strosat runt och fotat samt blivit bjudna på en god Ouzo som var mixad m kaffe o vanilj.
IRSA..fredag passar oss bra. Kan Nickelena åxå?
/ Kajja bye_bye

IRSA
2019-04-25, 17:36
Skulle det inte vara kul om vi lägger ut en blänkare i gruppen "greklandsvänner" och vår systergrupp "forum kalimera" på facebook också??

nickelena
2019-04-25, 18:42
Kalispera!
Vi hänger på, Amaryllis på fredag låter väl bra.
Däremot tycker jag kanske att är kul med en träff med ”bara” Kalimera-folk. För att träffa och få ett ansikte på den man ”pratat” med.
Svenska stöter vi ju på här och där ändå...
Har åkt till Lindos och Salakos idag. Det senare stoppet var bäst! Supermysigt torg, precis som det står i e-guidenfb_gilla
Lena bye_bye

Kajja
2019-04-25, 18:48
Kalispera!
Vi hänger på, Amaryllis på fredag låter väl bra.
Däremot tycker jag kanske att är kul med en träff med ”bara” Kalimera-folk. För att träffa och få ett ansikte på den man ”pratat” med.
Svenska stöter vi ju på här och där ändå...
Har åkt till Lindos och Salakos idag. Det senare stoppet var bäst! Supermysigt torg, precis som det står i e-guidenfb_gilla
Lena bye_bye
Halv 6 på Amaryllis imorgon..för det är ju redan fredag då..Kalimeravänner!fb_gilla
Jättekul!! Ses då! Jamas_B-anana
/ Kajja bye_bye

IRSA
2019-04-25, 19:10
Ok, kommer, troligtvis själv.
(Tänkte bara på att "forum kalimera Grekland" är en "fb-grupp" som Kalimera-Janne skapat)

Irene

Kajja
2019-04-25, 19:44
Ok, kommer, troligtvis själv.
(Tänkte bara på att "forum kalimera Grekland" är en "fb-grupp" som Kalimera-Janne skapat)

Irene
Såå jättetrevligt! Jag är så nyfiken på människor överhuvudtaget. Alla möten är givande. Ses imorgon. Blonda o rödbrända / Kajja bye_bye

IRSA
2019-04-25, 20:09
Grå/blond med kryckor 😉😉

Kajja
2019-04-25, 20:39
Grå/blond med kryckor 😉😉

Tjock, blond o konstig..haha🎶🤣!!

IRSA
2019-04-26, 08:56

Här är en "mullis" till 😂😉

nickelena
2019-04-26, 11:15
Finns fler...
Lenabye_bye

Kajja
2019-04-26, 12:04

Har ni sett klippet med Killinggänget som heter just så? Finns på Youtube flabb_flabflabb_flab
/ Kajja bye_bye

nickelena
2019-04-26, 13:10
Kajja.
När går du "hemifrån"? Vi kan ju komma utanför hos dig och sam-gå. Om du går från hotellet mot Amaryllis alltså./
Lena

Kajja
2019-04-26, 14:00
Lena, vi står utanför vid kvart/20 över 5 då.
Ett par till som läser mycket på Kalimera hänger på åxå. Dom är även bekanta med IRSA. Jag tipsade ju om vår resa som var så billig (här på forumet) så dom beställde sammaklapp_klap. När vi gick ur bussen efter transfern hörde jag nån som sa -Du måste va Kajja!
Nu är vi närmsta grannar här! Kul!!!
/ Kajja bye_bye

IRSA
2019-04-26, 14:07
Kajja. Träffade dom i morse när vi var på väg för att titta på 9D-bion Thrones of Helios, då så hon att ni hamnade bredvid varandra på hotellet...
Ses senare 😁

Kalimera
2019-04-26, 14:08
Har åkt till Lindos och Salakos idag. Det senare stoppet var bäst! Supermysigt torg, precis som det står i e-guidenSå kul att ni åkte dit. klapp_klap

Kajja
2019-04-27, 06:52
Kalimera!
Igår träffades vi tillslut, några Kalimerianer. Det blev en jättetrevlig kväll med många skratt och det kändes nästan som om vi var gamla vänner.
Just nu sitter jag på balkongen med kaffet och det är så lugnt o tyst. Bara lite fågelkvitter. Solen gömmer sig snart bakom en hög byggnad och det kommer bli lite svalare att sitta här..för det är varmt!
Mannen kollade runt bland biluthyrarna igår. Han fick priser från 35-50€/ dygn.
Jag föreslog att han skulle kolla med den lilla firman mitt emot vårt hotell och där hittade vi det bästa priset; 25€/dygn.
Ja man ska inte gå över ån efter vattenflabb_flabflabb_flab
En hel dag till att samla nya grekminnen väntar.💙
/ Kajja bye_bye

nickelena
2019-04-27, 07:10
Kalimera!

Tack för igårfb_gilla
Det var en trevlig sittning vi fick tillklapp_klap
Njut varje minut....
Lenabye_bye!

IRSA
2019-04-27, 07:33
Så roligt det var att få ses, tack för det.
Säger som Kajja, snacket flöt på som om vi hade känt varandra länge 😄
Om vi inte springer på varandra innan får ni ha en bra hemresa nickelena, och vi andra åker ju med samma flyg, så vi kanske ses på Diagoras...?
Irene

nickelena
2019-04-27, 12:58
Jo tack Irene! Detsamma önskas dig/er.
Jättehärligt nere på Windy Beach idag, inte alls Windy utan bara gött!
Njut av era dagar, men vi ses säkert nånstans innan vår hemresa i morrn.
Kram krambye_bye

Netwolf
2019-04-27, 13:07
Va härligt att ni fick en Kalimera-sammankomst :)

IRSA
2019-04-27, 17:21
Va härligt att ni fick en Kalimera-sammankomst :)

Ja, det var riktigt trevligt. Jag var tvungen att avbryta vid 20.00, vet inte ner de andra bröt upp. Men tiden gick väldigt fort, 2 1/2 timma bara flög iväg 😂😂
Irene

Kajja
2019-04-27, 23:28
Så där!
Nu har vi väntat länge men bara sett ett fyrverkeri kl.12 på natten och lite påskägg som var utbytta av annan rekvisita på restaurangerna..det var allt vi upplevde av påskfirandet här på Rhodos. Thats all!! Undrar såå vad mer av det fantastiska firandet som vi har missat?!😟
I vilket fall är vi nöjda med vädret och bilturen idag till Anthony Quinn beach mm. Imorgon har vi en MC...ja mannen då..men han kommer skjutsa upp mig till Akropolis _B-anana
/ Kajja bye_bye

Alala
2019-04-28, 06:59
Det var lite påsk det. Kanske firandet var någon annanstans? Men ha det fint, väldigt roligt att ni kunde träffas.

Kalimera connecting people!

/ Anne :)

nickelena
2019-04-28, 09:24
Kalimera.
Har nu avslutat vår vecka här med en fantastisk promenad i gränderna i gamla stan. Tyst, stilla och alldeles jättevackert. Stor skillnad på temp denna söndag mot blåsiga förra söndagen.
Njut nu allihop som har dagar kvar.
Lenabye_bye

Kajja
2019-04-28, 09:30
Ha en fin hemresa ni båda.
Vi syns på Kalimera..och kanske i Grekland nån gång.
/ Kajja bye_bye ..som måste hålla sig i skuggan pga "röskinn":mad:

maji
2019-04-28, 12:34
Så där!
Nu har vi väntat länge men bara sett ett fyrverkeri kl.12 på natten och lite påskägg som var utbytta av annan rekvisita på restaurangerna..det var allt vi upplevde av påskfirandet här på Rhodos. Thats all!! Undrar såå vad mer av det fantastiska firandet som vi har missat?!😟
I vilket fall är vi nöjda med vädret och bilturen idag till Anthony Quinn beach mm. Imorgon har vi en MC...ja mannen då..men han kommer skjutsa upp mig till Akropolis _B-anana
/ Kajja bye_bye

Kajja ta dej till gamla stan o tavernan To Megiston där brukar dom grilla lamm o där är alltid trevligt
//majibye_bye

Kajja
2019-04-28, 13:03
Har kollat upp lite mer om hur firandet funkar. Det var i och runt kyrkorna man kunde få se lite ljusvandringar mm.
Men vi kommer ikväll att spisa lamm som grillats på stranden. Restaurangen heter Orexi och den bjuder även på solnedgång vid havet. Fin-fint!
Dä ordner säj allti me alltklapp_klapklapp_klap
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2019-04-28, 17:33
Undrar såå vad mer av det fantastiska firandet som vi har missat?!😟 Det firas på olika sätt på olika öar. Vissa öar är det jättemycket, som på Kalymnos, andra öar är det mindre.

Kajja
2019-04-28, 22:08
Det firas på olika sätt på olika öar. Vissa öar är det jättemycket, som på Kalymnos, andra öar är det mindre.

Jo det har jag förstått. Har sett massa fina inlägg från firandet från andra öar på Instagram. Vi fick i alla fall en fantastisk kväll med gott, saftigt lammkött..ja på tallriken menar jag;)..trevliga ägare som bjöd på mångt o mycket. Bokade även sista kvällen där för vi ska ha fresh fish och lite annat. Solnedgången var magisk och Windy Beach var nästan spegelblank. Ja jag säger då det..Grekland💙🇬🇷!!
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2019-04-29, 13:14
Solnedgången var magisk och Windy Beach var nästan spegelblank.Det är inte så vanligt att havet ligger spegelblankt där, så det är bara att gratulera. :)

IRSA
2019-04-29, 17:08
Kajja, vad tycker ni om Rhodos så här långt? Ångrar ni er att ni åkte hit? 😉😉

Kajja
2019-04-29, 17:29
Kajja, vad tycker ni om Rhodos så här långt? Ångrar ni er att ni åkte hit? 😉😉

Näe inte ångrar vi oss!!
Alla resor berikar livet💙
Rhodos är nog ungefär som jag föreställt mig. Den lilla bit av ön som vi har sett i alla fall. Trodde däremot att Falliraki skulle ha en finare strand. Den orten verkar va eftertraktad.
Jätteskönt att vara här i försäsong och ett stort plus för vädret som gjorde att det blev en jätteskön vistelse. Vespade runt i dag och gjorde ett nytt försök i Gamla Stan.
Att dom är så envisa, inkastarna, redan på morgonen!! Fick inte vara ifred nån stans:mad:
Men idag blev det faktiskt 2 dopp i havet fast det bara var 20+ i temp.
Snart dax för genuina Agalma som har en fantastisk moussaka och härlig musik!!
Långt svar på kort fråga..😁
/ Kajja bye_bye

IRSA
2019-04-29, 17:54
Så skönt att höra, att du inte blivit allt för avskräckt 😂
Men håller med om att inkastarna är hemska i gamla stan 😡
Faliraki är ju mer eller mindre uppbyggt för turismen.
Jag tycker Tsambika är mycket bättre...
Irene

Kalimera
2019-04-30, 14:00
Jag tycker Tsambika är mycket bättre...Håller med, den är mycket bättre!

Stusse
2019-04-30, 16:40
Nu har vi varit några dagar på Rhodos och det är verkligen kanonväder. I måndags, annandag påsk, var vi med om en fantastisk eftermiddag i Archipolis. Många i byn samlades utanför byn vid en liten kyrka och grillade och åt tillsammans. Vår sons flickväns pappa bodde i den byn och hennes släkt bor där och vi var inbjudna att fira med dom. Det var en fantastisk upplevelse.
Christina

Kajja
2019-04-30, 20:24
Nu har vi varit några dagar på Rhodos och det är verkligen kanonväder. I måndags, annandag påsk, var vi med om en fantastisk eftermiddag i Archipolis. Många i byn samlades utanför byn vid en liten kyrka och grillade och åt tillsammans. Vår sons flickväns pappa bodde i den byn och hennes släkt bor där och vi var inbjudna att fira med dom. Det var en fantastisk upplevelse.
Christina

Va mysigt!
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2019-05-01, 15:02
Vår sons flickväns pappa bodde i den byn och hennes släkt bor där och vi var inbjudna att fira med dom. Det var en fantastisk upplevelse.Att fira påsk med grekiska vänner är verkligen en ynnest. Blir ju så mycket roligare då. Grattis! klapp_klap

Kajja
2019-05-03, 22:45
Hemma i regn, kyla och hagel.
Här kommer en liten summering av våra intryckt av Rhodos så IRSA, håll för ögona 🙈

Vi hade köpt nya vindjackor inför denna vistelse men mötte en temp runt 25 och en nästan spegelblank Windy Beach hela veckan!! Tänk att vi tom kunde bada i havet!! Och att jag flög utan att tvinga i mig flygbränsle..bara det👍!!
Agla hotell var superbra och hade ett lugnt läge, utmärkt wifi och frukostbuffé. Sängarna var härliga och vi sov så himla gott! Trevlig personal..ja inga minus alls där. Rakt över gatan låg stranden.
Helt ok, men dessa jäkla stenras man ska halka ner i överallt innan man ska doppa sig. Och ta sig upp igen..där krävs extra händer..och fötter. Elli Beach var inte lika mysig som Windy. Bara en känsla..
Massor av höga hotell som borde målas om, rivas eller bara få en homestyling.
Tycker det var väldigt lite blommor o annat grönt som jag annars brukar fota.
Önskade att man kunde få strosa liiite mer ostört i fina Gamla Stan. Jag hade några saker på inköpslistan men tjii..dessa sk.försäljare missade mina € pga deras agerande. Trots mitt något negativa inlägg har vi haft det jättebra och ätit gott, träffat underbara människor samt ett riktigt plus..haft en liten Kalimeraträff!! Detta är ju en helt personlig uppfattning om Rhodos och alla har sina egna favoriter. Nu har vi varit där i alla fall. Nyfikenheten hat stillats. Och det finns fler sidor av ön att besöka..så vem vet..
Men det är bara så att...Kreta höjdes ett snäpp till för oss i alla fall 🇬🇷💖
/ Kajja bye_bye

Kajja
2019-05-04, 00:12
Rättelse: Det var inte Akasti hotell, det läget var inte 100..det var Apladas i Agia Marina som var så bra!!!
Det började i alla fall på A😅
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2019-05-05, 15:46
Nu har vi varit där i alla fall. Nyfikenheten hat stillats. Och det finns fler sidor av ön att besöka..så vem vet..
Men det är bara så att...Kreta höjdes ett snäpp till för oss i alla fall 🇬🇷💖Det finns mycket annat på Rhodos. Vi har sett i stort sett hela ön, men även för oss är Kreta många strå vassare. Favoriten för oss är gamla stan, det gäller bara att undvika de mest turistiska gatorna där inkastarna är som mest envisa.

När jag där i höstas såg jag något jag inte sett tidigare: inkastare som lockade med papegojor. Gick man förbi där så satt det en papegoja på skallen helt plötsligt, och det skulle få en att stanna och äta just där. Fanns tre sådana restauranger. Jag åt självklart inte där.

Du har tur att du åkte hem när du åkte hem. Idag är det ett rejält oväder på Rhodos. Det har blåst så mycket att planen haft svårt att landa. Ovädret gäller även andra delar av Grekland och många färjor har fått ställas in.

Kajja
2019-05-05, 17:14
Ja dom där gojjorna gick vi förbi.
Hade gärna stannat och pratat lite rappakalja med dom för jag är väldigt förtjust i fåglar. Har själv både Nymfparakit och undulater.
Jag tackar de högre makterna för att vi missade ovädret!!:eek::eek:
Med min flygfobi (som denna resa var av lindrig art) hade jag inte satt min fot i nåt flygplan.
/ Kajja bye_bye

nickelena
2019-05-05, 20:14
Dessa restauranger med papegojor missade vi, gött!
Vi lyckades även gå helt fridfullt i gamla stan, men givetvis hamnade vi även lite där det var mer kommers. Typ vid Ippokrates square, där vi gjorde värsta fadäsen och beställde stora öl på Mr Pitogyros. Stövelöl för 20 pengar. Men inget ont som inte har nåt gött med sig, vi träffade supertrevligt folk (som vi umgicks med hela veckan).
Bilen vi hyrde för en dag, kostade 35 pengar.
Givetvis Lindos-besök, lite lunch och promenad i gränderna där.
Det bästa var att leta oss upp till Salakos. Att sitta i byn, vid ett bord under stora trädet...höra gubbarna sitta och spela spel under taket vid "sitt" kafenion. Njuta av stillheten och en frappe, bli bjuden på en hemgjord kaka.
Helt underbartfb_gilla
Transfer till och från flygplatsen är vi glada att vi skippade.
Åkte lokalbuss 2,60 enkel väg/person. Busenkelt.
Vi var jättenöjda med vår vecka.
Lenabye_bye

Alala
2019-05-06, 10:18
Trevligt att ni berättar hur ni hade det på Rhodos. Där det finns mycket turism så kan det ju lätt bli så att man får en papegoja i skallen. Personligen skulle jag nog inte gilla det. :D

/ Anne :)

Masse
2019-05-06, 10:50
Låter ju trevligt att ni fick till en liten Kalimeraträff! Var det endast "damklubb" eller fick även gubbarna vara med på ett hörn?

Masse

Kajja
2019-05-06, 10:58
Låter ju trevligt att ni fick till en liten Kalimeraträff! Var det endast "damklubb" eller fick även gubbarna vara med på ett hörn?

Masse

Klart att gubbarna var med oss tjejer :D:D:D
De är ju liksom "medberoende" av Kalimera!
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2019-05-06, 14:40
Jag tackar de högre makterna för att vi missade ovädret!!:eek::eek: Med min flygfobi (som denna resa var av lindrig art) hade jag inte satt min fot i nåt flygplan.Jag såg filmer när planen försökte landa, och det såg inte roligt ut. :eek:

Dessa restauranger med papegojor missade vi, gött!Grattis. :D

Vi var jättenöjda med vår vecka.Härligt! klapp_klap

IRSA
2019-05-06, 20:39
Hemma i regn, kyla och hagel.
Här kommer en liten summering av våra intryckt av Rhodos så IRSA, håll för ögona 🙈

/ Kajja bye_bye

Nej Kajja, kommer läsa med behållning ;-) Det är ju dina intryck av Rhodos du skrivit om.

OCH du/ni ska ha cred för att ni åkt dit o sett det med egna ögon, och bildat er en egen uppfattning av stan/ön.
Har hört folk som vägrar åka dit för att det är en "charter-ö", och att "det bara finns fulla ungdomar" där.

Håller med om att stan är "ruffig" o sliten. Skulle behöva en rejäl uppfräschning.
Jag som sett stan sedan 2008, en eller två ggr om året ser skillnader. Många affärer o hotell som slagits igen under åren. Den grekiska krisen syns verkligen där. Med stan menar jag den översta "trekanten" av ön, dvs. från den stora båthamnen på östsidan, och rakt över till rondellen med Diagoras-statyn på västsidan.
Det är ju där som turisterna dominerar. Men befinner man sig längre "ner" i stan så är det finare o grönare, där de bofasta bor, Rhodos stad är stor, bara i stan bor ungefär hälften av öns befolkning (80 000 är en siffra jag hört)
Det bästa med Rhodos stad är: Att man tar sig lätt ut med buss eller taxi till olika ställen om man vill.

Vi är sällan på de stora turist-stråken i gamla stan när vi är där, det är så mycket "tingel-tangel" o så många jobbiga Inkastare som drar i en o vill att man ska äta hos dom där. Håller oss runt om i gränderna istället.

Sen är resten av ön underbart fin, inkl. Lindos, trots att där är trångt o fullt av folk under högsäsongen.

Påsken:
Det var nog runt kyrkorna det mesta "hände" såg bilder från firandet i o utanför den stora kyrkan "Evangelisimo" nere i Mandraki.
Men Utanför hotellet där jag bodde kom det en procession på fredagskvällen med kors o blomsterprydd "ställning" (vet ej vad det heter) och präster o folk bakom som sjöng medans de gick runt.
Sen på söndagen grillades det get på hotellet jag alltid bor på, redan när vi kom på onsdagen så frågade hotell-ägaren om jag ville vara med o göra iordning o grilla geten ;-) Nja, han fick krydda o binda upp geten själv, men jag hjälpte till när vi kom tillbaka från gamla stan. Sen vid tre när geten var färdig, dukades det fram massor med mat som vi bjöds på, alla som ville ha och som bodde där.
Jättekul att få vara med om detta, det känns som att man tillhör familjen när man bott där så många ggr nu. T.o.m. 23-årige sonen som studerar i Thessaloniki var hemma under påsken, han kom fram o gav kindpussar och frågade hur det stod till...

Rhodos sett genom mina ögon / Irene

Kajja
2019-05-06, 21:40
IRSA, det var ett fint inlägg av ditt älskade Rhodos:)
Och med några dagar hemma så önskade jag att man satt på den där balkongen ikväll.
Torkade håret, sippade på ett glas vin, pratade med grannarna och förberedde sig för restaurangbesöket.
Lite distans och man minns allt som var bra!
/ Kajja bye_bye

IRSA
2019-05-06, 22:03
Tack Kajja.
Jag kan faktiskt inte riktigt förklara varför jag trivs så bra där, men en stor del kommer väl sig av att man lärt känna alla som jobbar på hotellet, det känns som att komma hem.
Kan nästan tro att man betyder nått när Stamatis kommer fram o kramas o kindpussas och frågar om jag vill vara med att förbereda o grilla geten ;-) så fort man sticker näsan innanför dörrarna...

Längtar till nästa resa, bara 146 dagar kvar :-)
En arbetskamrat undrade om jag skaffat klippkort på flyget.....

Irene

Kalimera
2019-05-07, 14:40
Jag kan faktiskt inte riktigt förklara varför jag trivs så bra där, men en stor del kommer väl sig av att man lärt känna alla som jobbar på hotellet, det känns som att komma hem. Självklart är det så. Att komma hem är en härlig känsla, även om hemmet ligger i Grekland. :)