handdator

Visa fullständig version : Ansiktsminne


Kalimera
2006-05-08, 21:27
Jag läste idag om en bok som handlar om människor som saknar ansiktsminne (ansiktsblindhet), de minns inte hur folk ser ut efter bara en kort stund. Inte kul. Kom då att tänka på hur duktiga greker är på att minnas ansikten. Hur ofta händer det inte att man återkommer till en taverna efter flera år och kyparen hälsar en välkommen som om man vore bästa polaren: Kalispera my friend and welcome back. You where here three years ago. Där står man med tappad haka och 1 minut senare sitter man på tavernan och har redan beställt en öl. Trots att det inte alls var dit man tänkt gå. Hur kan greker var så duktiga på att komma ihåg ansikten? De möter ju bra många tusen turister varje år.

Det ”värsta” jag varit med om var en kille som stoppade mig på Naxos för några år sedan. Jag visste inte vem han var, men han visste mycket väl vem jag var. Det var ju jag som hade köpt det där stora schackspelet i hans affär åtta år tidigare. Jag skojar inte, det hade gått åtta år sedan jag köpte det där stora schackspelet. Jag hade en vag aning om honom och när jag kom hem kollade jag mina bilder, och visst tusan var det han! Vi hade kallat honom för schackmannen mindes jag. Till saken hör att jag handlade schackspelet i hans affär i Parikia på Paros, han stoppade mig utanför sin nya affär åtta år senare – på Naxos! Duktigt gjort.

Så extremt ansiktsminne har jag inte varit med om vare sig innan eller efter. Ibland undrar jag om de tränar på att minnas ansikten, speciellt folk som arbetar på tavernor och i affärer. Klart man blir smickrad och sätter sig ner eller kanske handlar något. Eller sitter det i generna?

På tal om namnet på schackspelsförsäljaren - schackmannen – kom jag tänka på en annan sak. Något vi diskuterade för länge sedan, det måste ha varit väldigt länge sedan för jag hittar inte tråden i vare sig det nya eller gamla forumet, så jag tar upp den igen. Det handlar om vilka namn man ger folk när man inte vet vad personerna i fråga heter. Jag vet inte hur det är med er, men jag ger alltid folk som jag – ännu – inte känner ett tillfälligt namn som speglar deras karaktär. Ibland (ofta) får man aldrig veta deras riktiga namn och då blir dessa tillfälliga namn permanenta.

Det kan gå till så här:
Du är ute på någon taverna på kvällen och bredvid dig sitter en kille som dricker vin med sugrör. Ganska ovanligt. Nästa dag är du på utflykt med mopeden och när du ska äta lunch kommer den där killen också dit. Och vad säger du då till ditt lunchsällskap? Jo: - Titta där kommer sugrörsmannen!

Och han har därmed fått ett namn. Han är någon, men du vet egentligen inte vem. Kanske lär du känna honom och då får du veta hans riktiga namn. Men till dess får han heta sugrörsmannen.

I den gamla tråden la jag ut alla ”tillfälliga namn” som jag hade skrivit ner i en dagbok jag förde under sex månader på Ios under åttiotalet. Personerna mötte jag på en taverna som jag åt på VARJE dag i nästan fyra månader! Många av personerna lärde jag senare känna och fick veta deras riktiga namn. Men deras tillfälliga namn är bra mycket roligare.

Här kommer alla namnen från tavernan:

Backbäraren
Baklängan
Bankmannen
Bankväxlaren
Beppe
Bomben
Bombtjejen
Brevbäraren
Busschauffören
Dancing Machine
Den deprimerade bouzoukispelaren
Den snacksalige
Discjockeyn
Diskmaskinslagaren
Froggen
Gammgubbsansiktet
Grektjejen
Greta Grekbo
Harrison Ford
Hello my friend
Hotet
Hukmannen
Hönan
It´s crazy
Kanadensiskan
Kavajen
Klocktjuven
Kärringen
Liket
Lill-Hitler
Majskolvarna
Mannen utan namn
Metaxamannen
Mikes Kusse
Min flintskallige kompis
Modellen
Muraren
Målaren
Mössan
Nyfiken gul
Pappa greks son
Pappa greks sons lillebror
Parks
PKK
PKK-frugan
PLO
Postgubben
PW
Saravakos
Seriefiguren
Siwertsson
Skojiga familjen
Skorna
Skotska damen
Slaktaren
Sovgubben
Stellan Bengtsson
Sten
Stålhättan
Surgubben
Surgubbens fru
Svenskgreken
Talking Heads
Tjuren
Why-not-gubben
Ö-ägaren

Någon som minns tråden om ”tillfälliga namn”?

Pust, det blev ett långt inlägg detta. Hoppas ni orkade läsa hela vägen ner. :rolleyes:

babsan
2006-05-08, 21:51
Kul det här med tillfälliga namn.
Jag har också namn på några på Santorini. Har fått veta deras namn, men när min väninna och jag pratar om dom, så är det de tillfälliga namnen, som vi använder.

Amerikanarn
Astro
Borota
Drakula
Han med hatten
Häxan
Spagettimannen

Barbro :D

ciakoohler
2006-05-08, 21:55
Någon som minns tråden om ”tillfälliga namn”?
Visst jag kommer mycket väl ihåg denna tråd,sååå hemskt länge sen kan det väl ändå inte ha varit.Cia

Kalimera
2006-05-08, 22:01
Visst jag kommer mycket väl ihåg denna tråd,sååå hemskt länge sen kan det väl ändå inte ha varit.Cia
Kollade dokumentet som jag förde över namnen från dagboken till, det var den 19 feb 2002. Gaaanska länge sedan. :)

Moster
2006-05-08, 22:01
Sambon och jag använder oss oxå av detta;

Häxan
Tarsan
En vandring i solen

Moster
2006-05-08, 22:06
Ojojoj! Jag glömde ju vår Greklands-favoritkatt;

Snoffsy!

(Som egentligen heter But)

Janne! Jag hoppas att även katter får lov att nämnas under denna rubrik? Snälla, svara ja!

Moster :)

Hjalta99
2006-05-08, 22:07
Kul det här med tillfälliga namn.
:D


På Kreta, Illiantos Village, jobbade Kannamannen 2001. Jag skulle fylla på min tekopp vid frukosten och då han dyker upp och FÖSER mig ilsket tillbaka till bordet. Sen serverar han mig mitt tevatten med ett leende. HAN skulle servera vid bordet och att man skulle ta själv, nej det gick inte! Så då blev det Kannamannenflabb_flab . Han jobbade även med annat på hotellet men förblev Kannamannen....

På Mykonos 1997, på en restaurang som hette Gallop, var ägaren så lik en f.d arbetskamrat till min man, därav namnet Berra. Så här kan det fortsätta i evigheter. Det är vansinnigt roligt :D ! Och alla vet vem man menar....

Eva ;)

inkfish
2006-05-08, 22:12
Dags för förhör! Vem var det här?

Talking Heads

Och framför allt: varför?


flabb_flab

Athanasia
2006-05-09, 07:38
Det är ju rätt många namn man kommit på genom åren...Minns speciellt en engelsk tjej på Kos som vi döpte till Potatismonstret...Hon satt på en restaurang med en stor bakad potatis på tallriken...och MUMSADE med öppen mun.När hennes var slut fick hon syn på att min man hade en...hon satt och stirrade på den med vidöppen mun...Ja,vilka minnen..:D

Stinab
2006-05-09, 08:33
har också några exempel:

Chefen (hotellägaren)
Umeå (familjen från just..Umeå som var där samtidigt)
Ståkkolm (familjen som gnällde hela tiden och nog borde stannat i Stockholm) t ex...

och så killen som ägde stället där vi brukade luncha sista resan fick helt enkelt heta Manoli (har ingen aning om vad han heter egentligen..):rolleyes:

Stina

parga
2006-05-09, 08:52
I Parga, har jag och min familj döpt om ett supermarket! Surpuppe-supermarket! Hi hi! De flesta som jobbar där, ler aldrig. Ganska ovanligt i Grekland, anser jag.
Sedan har vi förstås tavernan, som vi också har döpt om: Restaurangen vid plåten. Det ligger en lös plåt, i gränden upp till borgen.
Det är inte bara människor som får andra namn!:)
Man är ganska snabb att hitta på, men det är skoj och oftast vet då sällskapet vem man pratar om!

Jenny

Athanasia
2006-05-09, 09:19
Man kan ju undra vad man själv blir kallad för??;)

Netwolf
2006-05-09, 15:36
I Pireus för många år sedan, jobbade en kypare på en resaturang som var en exakt kopia av - Manuel i "Fawlty Towers". Han var minst lika rolig dessutom. Hade troligen aldrig kommit ihåg honom idag om det inte var denna likheten. Ett roligt minne.

Italienaren som aldrig kom hem. Så kallade vi honom, han hette egentligen Antonio. Han blev kvar på Amorgos efter en semesterresa för många år sedan.

Malina
2006-05-09, 15:58
På Amorgos, i Katapola,finns en "supermarket",som ägs av en riktigt trist typ.Vi kallar honom "Hitler".Inte så trevligt kanske, men han ÄR diktatorisk,snål,elak och gapig och dessutom är det dyrt där.Vi handlade där första åren, men går nu till andra affärer.
Detta namn härrör sig dock egentligen från den allra första gången vi skulle betala våra varor och han satt i kassan. Han frågade på sitt bryska sätt:
"Where you from".Vi svarade Sweden and South America.Hans replik var då rätt och slätt:"America no good, Clinton and Hitler same, same"...Bra koll, eller hur!!!

Carina
2006-05-09, 16:14
Minns ni teaterpjäsen och filmen Shirley Valentine?
Vi hade sett filmen 1993 när vi kom till Chios. I en liten bar jobbade en engelsk kvinna, det var hur tydligt som helst att barägaren hade tröttnat på henne, men hon verkade vara fortfarande kär. Namnet blev naturligtvis Shirley. Vilket i fortsättningen alla de engelskor får namnet som jobbar på barer.

Carina

JanssonJunior
2006-05-09, 17:09
Jag namngav killen vi bodde hos första år på en ö. Han tog sig (inte helt ovanligt) i skrevet HELA TIDEN och blev därför Pitt-Olle. Det är så roligt att det verkligen står Pitt-Olle i min dagbok från det året.
Jag återvände året efter (och året efter och året efter..) och nu är vi vänner, Pitt-Olle och jag. Han heter nu sitt vanliga namn och Pitt-Olle är lagt åt det förflutna. Men kul är det och roligare blir det den vackra dagen jag berättar för honom.. Haha!

Dao
2006-05-10, 18:57
För våran del finns det en "Frukostmannen" på Naxos och en "Lottomannen" på Mykonos - men det finns samtidigt en hel del uttryck som fötts på våra resor, som tex "klet a clock" samt "tom i tanken".
Föklaringar: "klet a clock", dags att smörja in sig med solskyddsfaktor, "tom i tanken", just den sinnesstämning man hamnar i efter en tid i Grekland, inget att bekymra sig för - dagen bara går och man själv sitter med ett leende på läpparna!
– Dao –

parga
2006-05-11, 08:58
Klet a clock! Vilket undebart uttryck!! Önskar att jag hade kommit på något så fyndigt själv. Jag får nog ta och fundera ut något...hmm...

Jenny:)

ragnhild
2006-05-11, 09:49
Jeg har også opplevd denne enorme hukommelsen for ansikter flere ganger, men en var spesiell.
Første gangen på Rhodos var i -74. Da ble jeg kjent med en gjeng ungdommer og noen av dem ble kalt ut pga Kypros-krisen. Flyet hjem gikk ikke da det skulle og ja, det skjedde mye.
For tre år siden kom min mann og jeg ruslende en kveld i en stille gate i Rhodos by. Utenfor et hus satt det noen mennesker og da vi passerte ropte noen navnet mitt. Jeg snudde meg rundt og imot meg kommer det en mann på min egen alder smilende og spør om jeg er meg.
Det var en av de unge guttene jeg traff i -74.
Til tross for at jeg har vært der nede flere ganger etter-74 har vi aldri møttes. Han er gift med en svensk kvinne og har bodd i Sverige hele sitt voksne liv. Og var som meg, på ferie i 2003.
Rare greier.

Kalimera
2006-05-11, 13:39
Många kul surrogatnamn! Kom gärna med fler.

Men ingen har kommenterat grekernas fantastiska ansiktsminne. Är det bara jag som "råkat" ut för det. :confused:

Elisabet
2006-05-11, 13:42
Men ingen har kommenterat grekernas fantastiska ansiktsminne. Är det bara jag som "råkat" ut för det. :confused:Har du inte läst Ragnhilds fantastiska historia? Det än ju helt otrooolig ;)

Ragnhild, han måste ha varit mycket förtjust i dig 1974, den då unge mannen! :)

Kalimera
2006-05-11, 13:45
Och framför allt: varför?
Det var en kille som såg ut som David Byrne i Talking Heads. Inte exakt som honom, men som Byrne såg ut i filmen Stop making sense från 1983. Vet inte om du sett filmen, David Byrne hade på sig en alldeles för stor kostym, så stor att hans huvud blev litet som äggklocka. Och precis så såg Talking Heads-mannen på Ios ut. :)

parga
2006-05-11, 13:53
Kom på en sak nu, när du skrev om grekernas ansiktsminne igen, Janne!
Besökte ett speciellt litet kafé, första året vi var i Parga. Vi var nog dit två gånger under den veckan. Kaféet ägdes av ett ungt par från Aten. Vi pratade lite med dom, de bjöd på fikabröd till kaffet!:) Andra året vi åkte dit besökte vi kaféet igen. Notera: första året var det, jag, min sambo, pappa och hans sambo, som fikade där. Andra året bara jag och min sambo. Vi slog oss ner, när ägarinnan kommer ut för att ta vår beställning säger hon: (fast på engelska, då förstås!) Så kul att ni kommer hit i år igen, din familj (pappa + sambo) gick precis förbi!
Helt otroligt egentligen! Det kunde ju inte ha varit en chansning, från hennes sida. Jag visste ju att de hade gått före oss och var på väg till sitt hotell!

De tråkiga är, att deras kafé finns inte kvar.:(
De berättade att de skulle prova Parga och se hur det skulle gå, annars skulle de flytta vidare. Synd. Trevligt par!
Jenny:)

Kalimera
2006-05-11, 13:55
Det var en av de unge guttene jeg traff i -74. klapp_klap Det måste jag säga var helt otroligt! Hur går det till?

Kalimera
2006-05-11, 13:55
Har du inte läst Ragnhilds fantastiska historia? Det än ju helt otrooolig ;) Såg den nu! Otroligt!

Kalimera
2006-05-11, 13:57
Helt otroligt egentligen! Det kunde ju inte ha varit en chansning, från hennes sida. Jag visste ju att de hade gått före oss och var på väg till sitt hotell!Också fantastiskt! Det måste vara något med generna. De tråkiga är, att deras kafé finns inte kvar.Så synd.

inkfish
2006-05-11, 15:06
men som Byrne såg ut i filmen Stop making sense från 1983.

Klart jag såg den! Jag gissade nästan att förklaringen hade med Byrnes utseende i just den att göra:D

Jag är också imponerad av grekernas ansiktsminne. Man blir inte bara igenkänd, ibland vet de till och med NÄR man var där: "Du var här i september för två år sen"flabb_flab

Janérik
2006-05-11, 20:26
Vi var på Fourni första gången 1999 och bodde då på Toula Rooms.
2004 återkom vi till Toula Rooms och hade då bokat rum (första gången vihar gjort det) och gick därför direkt upp till det rumsom vi hade blivit tilldelade via telefon.
Efter en stund kommer Kula (som sköter hotellet) dit och knackar på hos oss. Det första hon säger då hon der oss är "Jasså, det var ni" fast på engelska då förstås.
Jag frågade senare om hon verkligen kom ihåg oss och visst gjorde hon det, det var ju ni som bodde i det där rummet säger hon och pekar på det rum som vi hade förra gången.
Hon kom alltså ihåg oss fem år senare.

Mvh Janérik

Ioslina
2006-05-11, 21:23
Har varit med om det på Manganari beach på Ios. Vi åt på en taverna där, av de få som finns där. Tre år senare " i remember you......... i remember your face". Kompisen som var med, blev helt förstummad och undrade vad jag sysslat med. Sen har vi en kille som äger Porkys på Ios och sen gamle Speedy på Ios (tidigare den gamle, snabbe brickplockaren på Far Out, då det en gång i tiden var lite så där bohemiskt som det ska vara där!inga servitriser och dukar!) Både Porkys killen och Speedy blir vi igenkända av varje år vi är där! Det är alltså 8 ggr på 20 år Speedy känner igen oss!
Sen har vi "stressade tanten" på rollans supermarket på Ios. Hon som, på den tiden drachmer fanns, i stället för att ge oss några drachmer ören tillbaka, kastade hon ett par billiga tuggummin i handen. hon var/är alltid stressad. Kanske ska ge henne lite Valium då jag kommer dit i år!

Carina
2006-05-11, 21:56
Var till Naxos första veckan i maj 2004 och besökte gyrosstället som ägs av en familj, det ligger en bit nedanför torget. Alltnog, hösten 2005 kom vi åter till Naxos och döm om vår förvåning när en av servitören frågade: visst var ni här förra våren? Han tyckte att han kände igen oss. Skulle ha varit omöjligt för oss.

Carina

ragnhild
2006-05-11, 22:42
Har du inte läst Ragnhilds fantastiska historia? Det än ju helt otrooolig ;)

Ragnhild, han måste ha varit mycket förtjust i dig 1974, den då unge mannen! :)
Det tror jeg egentlig ikke at han var. For det gikk ikke lenge før han giftet seg med en svensk jente. Som nok var tilstede den sommeren, men for meg er litt fjern.
Men vi hadde det fantastisk mye morro sammen.Jeg var på eventyr alene for første gang og disse greske ungdommene hadde også akkurat startet voksenlivet. Og de var skikkelige sympatiske gutter som tok godt vare på meg.
De syntes nok at jeg var ganske underlig,litt eksotisk tror jeg, ung som jeg var og det at jeg reiste helt alene.
Jeg husker at vi snakket mye politikk og at jeg ble introdusert for greske protestsanger som de elsket å spille "åpent".
Men Kypros krisen førte til at en av guttene i gjengen, som ble utkalt ble drept.
Det syntes jeg var sterkt. At en som bare var noe eldre enn meg selv ble drept i en krigshandling.

Kalimera
2006-05-12, 09:28
sen gamle Speedy på Ios (tidigare den gamle, snabbe brickplockaren på Far Out, då det en gång i tiden var lite så där bohemiskt som det ska vara där!
Honom minns jag mycket väl. Världens snabbaste brickplockare! Visst heter han Kostas?

Ioslina
2006-05-12, 09:45
Honom minns jag mycket väl. Världens snabbaste brickplockare! Visst heter han Kostas?

ja och han kallades/kallas Speedy... Sist jobbade han på Illy, en servering nära busstorget (om man nu kan kalla det busstorg!). På Far Out hade han alltid hatt, röd t-shirt och plocka brickor eller sopa med en kvast! Ganska lockigt hår! Sen, minns du toast baren? Alla dessa toast där man kunde beställa med gudomliga pålägg!! Vart tog dessa killar vägen?! Sist jag såg dem var -95, -96 ngt sånt! De kunde alla ingredienser på svenska, fast jag lärde dem ett vet jag!
Janne: det kan nog hända vi varit på Ios samtidigt....vi var 4 tjejer som tågluffade augusti 1986, men vi tillbringade 3/4 av den tiden på Ios och ¨på Far Out. Kul hade vi! Men om min dotter ska åka själv till Ios om ett par år, vet jag inte om jag skulle tycka det var så kul! Jag menar, jag vet ju hur det är där!!!

Joppan
2006-05-12, 09:50
Vi återsåg en grek efter 10 år!!! och han kände igen oss, helt otroligt?!
Först trodde vi att han bara var vänlig men vi pratade om saker och ting och då märkte vi att han faktiskt gjorde det på rikt!!!
Joppan

Kalimera
2006-05-12, 14:54
Janne: det kan nog hända vi varit på Ios samtidigt....vi var 4 tjejer som tågluffade augusti 1986, men vi tillbringade 3/4 av den tiden på Ios och på Far Out.Det var vi säkert! Är på språng nu, men jag återkommer i ämnet i en annan tråd. bye_bye

Hellen
2006-05-12, 16:21
Det roliga med deras, som jag tycker, mycket välutvecklade ansikts- och namnminne är att det dessutom känns väldigt äkta.
Jag har också ställt mig frågan; Hur kan de känna igen just vår familj, de möter ju så otroligt mycket folk, ibland blir man ju fundersam på om man uppfört sig "underligt" flabb_flab
// Helén

lenada
2006-05-12, 18:26
Jag har också träffat en mängd greker och grekinnor som har ett fantastiskt "ansiktsminne"! Historier som påminner om din, då någon vet precis när man setts förut, oavsett om det är några år sedan. Men, jag har ju i fåfänga trott att det beror på att just jag är "svårglömd"! :) Efter att ha läst din historia förstår jag att det alltså mer beror på grekernas bra minne än på min förträfflighet! :D
Mina låtsasnamn från semesterresorna är bl a:
Disktrasan,
Hoffa,
Georgios den förskräcklige,
Tandläkaren,
Manuel (också med tanke på Fawlty Towers),
Cop,
Den osynlige mannen,...
... ja det var några av mina "låtsaskompisar" som jag stött på under åren.
/ Lenada