handdator

Visa fullständig version : Vad föreställer bilden?


Kalimera
2006-05-08, 20:17
Saxat från en annan tråd:

Låter mycket roligt med en bildgissningstävling när du får tid Janne.

Eva
Innan jag lägger ut "riktiga" bilder till bildgissningstävlingen tänkte jag se om ni kan gissa vad detta är. Om någon kan gissa direkt kan ni väl vänta lite med att svara så att fler får möjlighet att gissa.

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/hrm.jpg

Hasse
2006-05-08, 20:23
Febril aktivitet i hjärnkontoret just nu. Det är ju någon maträtt som jag har för mig var uppe i forumet som fråga för en tid sedan.


Ha ha ha, hittade tråden som bilden visades........säger inget !



Hasse :cool:

Kalimera
2006-05-08, 20:25
Ha ha ha, hittade tråden som bilden visades........säger inget !Var det jag som la ut bilden är det nog dags för mig att äta mer morötter. :o

Hasse
2006-05-08, 20:31
Var det jag som la ut bilden är det nog dags för mig att äta mer morötter. :o


Nej om du tänker på när bilden första gången visades tidigare under senvintern så var det inte du. Den bild jag har trott mig se då, är inte längre klickbar.

Eller är det jag som inte är helt 100 på att det är samma bild ?




Hasse :cool:

Kalimera
2006-05-08, 20:33
Eller är det jag som inte är helt 100 på att det är samma bild ?Det kanske är du som måste äta mer morötter. ;)

Hasse
2006-05-08, 20:36
Det kanske är du som måste äta mer morötter. ;)



Jag vill ju inte förstöra gissningsmomentet för andra men jag har svaret.............



Hasse :rolleyes: :cool: (jag ska ta med mig nyköpta picklesmorötter till jobbet i morgon)

babsan
2006-05-08, 21:10
Nej om du tänker på när bilden första gången visades tidigare under senvintern så var det inte du. Den bild jag har trott mig se då, är inte längre klickbar.

Eller är det jag som inte är helt 100 på att det är samma bild ?




Hasse :cool:

Var det den här du tänkte på?
http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/IMG_0841.jpg

Barbro :)

CarinaN
2006-05-08, 21:11
Får man gissa nu????
Kanske bäst att vänta lite till....
Smakar gott om det är det jag tror att det är... finns på Skopelos.
Är jag på rätt spår Janne???

Carina

Hasse
2006-05-08, 21:14
Var det den här du tänkte på?
http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/IMG_0841.jpg

Barbro :)



Jaaaa......ÄSCH, jag är avslöjad........och jag hade fel så nu får jag köpa massor av morötter !

I och för sig ett trevligt straff men alltså - var har jag sett bilden ??




Hasse :cool:

Elisabet
2006-05-08, 22:36
Jag tror det är ett grekiskt @




;)

MonicaC
2006-05-09, 08:48
jag tror jag vet vad det är....men jag skriver det inte här...... flabb_flab

Mette
2006-05-09, 09:08
Jeg ved hvad det er......:D

Mette
18 gange på Skopelos

klaritza
2006-05-09, 09:43
jag vet också! smaskens, smaskens!!

Ivi
2006-05-09, 17:21
TROR att jag vet...om detta finns i olika former...eller? :confused:

Ivi

Lissi
2006-05-09, 19:18
Smakar gott om det är det jag tror att det är... finns på Skopelos.
Är jag på rätt spår Janne???

Carina

Jag känner också igen det från Skopelos så Du är säkert på rätt spår!!!!

Lissi

yeasou
2006-05-09, 22:11
Har ätit mycket goda och konstiga rätter i Grekland men aldrig sett något som liknar denna korv. Jag gissar att det är inbakad Feta:confused:

Skickar med en liten bild på en smaskig Påskrätt:p

MVH
Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Pskgodis.jpg

babsan
2006-05-09, 22:26
Skickar med en liten bild på en smaskig Påskrätt:p

MVH
Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Pskgodis.jpg

Nja, jag hade nog inte ätit av den :o . Gjorde du det?

Babsan flabb_flab

Lissi
2006-05-09, 22:31
Men USCH så äckligt det såg ut!!!!! Den maten hade jag nog lätt klarat mig utan...påsk eller ej!!!

Lissi

Masouraki
2006-05-10, 07:43
yeasou:Är d fårhuvud d där?Om d e d så e d bara gott.....mums:p ;)

yeasou
2006-05-10, 22:19
[quote=Lissi]Men USCH så äckligt det såg ut!!!!! Den maten hade jag nog lätt klarat mig utan...påsk eller ej!!!

Jodu Lissi, det var påsklammet som såg ut så här när det var nedplockat från spettet! Oj va gott det smakade. Gladeligen avstod jag från att äta av huvudet men "γιαγιά" (Mormor) tog det och åt upp det som var ätbart, bland annat hjärnan!

Jag håller med om att det ser lite oaptitligt ut, men så här kan det se ut på bordet i påsktider i ett grekiskt hem!

MVH
Yeasou_B-anana

Kalimera
2006-05-11, 13:38
Som flera redan har gissat är det en ostpaj från Skopelos. Gott som tusan! :p Just denna avnjöts på Taverna Klimataria i Skopelos stad. Samma typ av ostpaj finns för övrigt även på Alonissos och på Skiathos. Den godaste jag ätit åt jag på Taverna Fanari i Stena Vala på Alonissos.

Frappe
2006-05-11, 14:18
[QUOTE=Kalimera]Som flera redan har gissat är det en ostpaj från Skopelos.

Denna görs även med spenat eller chorta ( ogräs som vi säger här hemma) finns överallt på fastlandet! Gott som tusan är det och bäst med en Milko
( mjölkchoklad dricka) _B-anana _B-anana

Camilla

yeasou
2006-05-11, 17:41
Ja då gissade jag ju inte helt fel denna gång! Pos to lene afto sta ellinika Alltså, vad heter den på grekiska:confused:

MVH
Yeasou_B-anana

Mette
2006-05-11, 19:06
tiråpita, så vidt jeg husker.....

Kalimera
2006-05-12, 08:51
Denna görs även med spenat eller chorta ( ogräs som vi säger här hemma) finns överallt på fastlandet! Menar du att de har samma form som den från Skopelos? På Skopelos sa man att den var speciell för just Skopelos. Men den stämde iofs inte eftersom den även fanns på Skiathos och Alonissos.

Frappe
2006-05-12, 12:01
Menar du att de har samma form som den från Skopelos? På Skopelos sa man att den var speciell för just Skopelos. Men den stämde iofs inte eftersom den även fanns på Skiathos och Alonissos.

Ja samma form , och kallas "strifti spanakopita då det är spenat i eller Strifti tiropita då det bara är fetaost i"

Camilla

ENIAC
2006-05-12, 21:04
Skickar med en liten bild på en smaskig Påskrätt:p

MVH
Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Pskgodis.jpg

Nu blev jag nästan illamående... Det ser ut som det som blir över när man rensat färdigt djuret. Må vara hänt att det är jättegott men jag hade nog inte fixat att sätta gaddarna i det. Usch!

Marie_W
2006-05-13, 16:45
Hade ALDRIG..kunnat gissa att det var en OSTPAJ!!! Nu vet jag..ifall jag får se en sådan i sommar!! ..Kanske till-och-med våga smaka den!! :)

Ivi
2006-05-13, 16:49
Både ost- och spenatpajer formade på det här sättet har jag köpt på Rhodos och Kreta, även om de inte var så runda som på bilden, mer ovala.

Ivi