handdator

Visa fullständig version : Fundersam på prisnivån


Mia
2005-04-06, 19:03
Jag och lille sonen 7 år har bokat en flygstol till Athen i maj. Det är två år sedan sist o vi har nu varit ute på nätet o kollat lite. Prisnivån på boende, frukost, mat, färjor etc gör mig lite fundersam.. har det verkligen blivit MYCKET dyrare på två år? Eller är det bara som det verkar på nätet? Vi hade tänkt oss Naxos eller Syros eller Pelopponessos runt men är som sagt lite oroliga om kostnaderna har rusat i väg... Skulle vara intressant att få höra lite om andra resenärers erfarenheter i denna fråga!

Calle
2005-04-07, 00:44
har det verkligen blivit MYCKET dyrare på två år? Eller är det bara som det verkar på nätet? Vi hade tänkt oss Naxos eller Syros eller Pelopponessos runt men är som sagt lite oroliga om kostnaderna har rusat i väg... Skulle vara intressant att få höra lite om andra resenärers erfarenheter i denna fråga!

Hej,
Nu kan jag bara prata för Rethymno, men i alla fall.
En god vän till oss kom ner för några dagar sedan och tänker stanna minst en vecka, förmodligen längre. Vi hittade en studio åt honom mitt i gamla staden 50 meter från där vi bor för 10 Euro/natt. Hyresvärden ville ha 15 Euro, men eftersom vår vän "slog till" på en hel vecka så här i april, så fick han ner priset. Någorlunda OK studio (med tanke på priset!) med kylskåp och diskbänk, dock ingen AC och heller inte kokplatta.
Men visst, detta är april. Där vi bor kostar rum/studios för korttidsboende mellan 25-45 Euro per natt och förmodligen blir det snäppet dyrare under högsäsongen. Själva betalar vi månadshyra för två månader i "stöten" varje gång och då är ju priset ett annat.

Går man till några av dom stora butiks-kedjorna (Champion, INKA) så upplever vi inte priserna på dagligvaror som speciellt dyrt, utan ungefär som i Sverige. Vissa varor är klart billigare och andra (typ toa-papper) snäppet dyrare. Fast den typen av varor brukar vi handla på Lidl och då blir det ju billigt! Frukt och grönt är naturligtvis väldigt billigt på marknaden.
När vi går ut och äter middag så brukar det kosta mellan 14 Euro och upp till drygt 20 Euro beroende på vilken "krog" vi väljer. Och då är det för oss bägge tillsammans inkl att vi delar på ett halvt kilo husets samt en flaska vatten.
Fast vi har haft ett år på oss att leta upp prisvärda kanonbra restauranger.

Ska man ta sig runt med kollektivtrafik på Kreta så är bussnätet väl utbyggt och det är billigt att åka buss!

Men som sagt, jag kan bara referera till Kreta på det stora hela taget. Men jag upplever heller inte Aten som speciellt dyrt, slog ihjäl några timmar där senast i går och en fika på haket till höger om McDonalds på Syntagma, kostade mindre än motsvarande på ett poppis café i Rethymno!
Dom har förresten sänkt metro-priset från 8 till 6 Euro (om man är själv) till/från flygplatsen, fast flygbussen är lika smidig och kostar betydligt mindre.

Calle!

Mia
2005-04-15, 19:51
Hej
Tack Calle för tips. Jag försöker igen. Är det verkligen inga fler som har koll på prisnivån?? Har tyckt mig märka att denna fråga dyker upp lite då o då i forumet men alltsom oftast förblir obesvarad... Är det möjligen lite "snålt" att fundera på vad det kostar???
Hälsningar Mia

PO
2005-04-15, 21:23
Priserna på tavernorna tycker jag verkar ligga rätt still, förmodligen beroende på knivskarp konkurrens. Men de ofta ensamma små snabbköpen närmast hotellet tycker jag har blivit svindyra på frukostbröd, pålägg, tomater, myggmaskinstabletter osv. Jämför med priserna i en vanlig matkedja "inne i stan"

//PO

IngelaE
2005-04-22, 10:39
Hejsan

Visst har det blivit dyrare med det mesta i Grekland
Ibland är det faktiskt billigare i Sverige
Sist var jag på Skiathos, och tänkte köpa hem ryggsäckar till mina barnbarn...men ojoj...Avstod då jag såg priserna och vissta att det var billigare hemma.
Prishöjningar beror ju mycket på införandet av Euron....
Åker till Rhodos i augusti, var där senast -97, så man får väl en chock, men kommer att räkna med att det är samma prisnivå som hemma, samt ta mig till små mysiga tavernor där det bara sitter greker och äter, för då betyder det att det är både billigt och gott
Mvh
Ingela

Brige
2005-04-22, 20:14
Neej, jag kan inte tycka att det är "snålt" att fråga om priser, jag tycker snarast att det är ansvarsfullt. Reser man med barn så vill man väl kunna ge lite "extra" på semestern:p:) Så kände i alla fall jag då barnen var just barn och var beroende av min ekonomi. Priserna på Kreta, förutom på de mest exploaterade platserna, har vi alltid upplevt som billigare i jämförelse med t. ex. Naxos. Syros tyckte vi också var billigare och där var vi i september förra året. Vi bodde i Kini och betalade 25€/dygn för boende precis vid stranden. Ingen av oss, maken eller jag, kommer dock ihåg vad vi gav för en god middag men speciellt dyrt var det inte för DÅ hade vi säkert kommit ihåg det;)
Jag hoppas att ni får en skön och spännande semester och att ekonomiplaneringen "håller":):)
Bästa hälsningar
/Birgitta

Ingrid Ny
2005-04-22, 23:54
Dyrare än tidigare är det allt.

Vi är trogna greklandsfarare och det klart att prisnivån har ändrats.
Förra året i juli åt vi för ca 22-26E middag på kvällen för två.
Handla i affär, beror på var man handlar, tycker jag, precis som här. Youghurt och dylikt är dyrt, grönsaker och bröd relativt billigt. Glass som här hemma.
I juli och på öarna Mykonos, Antiparos Tinos blev våra snittpris på rum ca 32 E.
Vi betalade t ex 27 E för färjan från Paros till Santorini för två vuxna. Buss tycker jag fortfarande är billigt att åka :) och roligt:rolleyes: .
Kan tänka mig att det är billigare på Naxos än på Syros. Kanske också lite mer stränder att välja på när ni är en liten och en stor!

Kanske du har fått lite till som kan ge dig ett hum om prisnivån.

Ha det skönt!
Mvh Ingrid Ny

Calle
2005-04-23, 02:11
Dyrare än tidigare är det allt.

Vi är trogna greklandsfarare och det klart att prisnivån har ändrats.
Förra året i juli åt vi för ca 22-26E middag på kvällen för två.
Handla i affär, beror på var man handlar, tycker jag, precis som här. Youghurt och dylikt är dyrt, grönsaker och bröd relativt billigt. Glass som här hemma.
I juli och på öarna Mykonos, Antiparos Tinos blev våra snittpris på rum ca 32 E.
Vi betalade t ex 27 E för färjan från Paros till Santorini för två vuxna. Buss tycker jag fortfarande är billigt att åka :) och roligt:rolleyes: .
Kan tänka mig att det är billigare på Naxos än på Syros. Kanske också lite mer stränder att välja på när ni är en liten och en stor!



Hej!
Här i Rethymno (som ju är en någorlunda stor "by" på Kreta) äter jag och Git fortfarande för mellan 15-20 Euro ute på krogen. Det inkluderar ett halvt kilo husets röda samt vatten. Frukt och grönt kostar nästan ingenting på marknaden, snäppet dyrare på Champion eller INKA men fortfarande väldigt billigt. Båten mellan Rethymno och Pireus (eller omvänt) kostar cirka 25 Euro enkel resa, men du får 30% rabatt på åter-resan om du bokar bägge resorna vid samma tillfälle (kanske inte så intressant om du är turist, men för mig och Git är det mycket värt!).
Generellt:
Trots att momsen har ökat från 18 till 19% (förste april i år) så har priserna ännu inte stigit. Det tar tid att ställa om alla kassa-apparater att räkna ny moms med mera!
Så kort sagt!
Vi upplever Grekland (Kreta) som ett billigt land (ö) att leva i (på)! Förutom kostnaden för ADSL!! Suck!
Calle!

Mia
2005-06-04, 19:47
Hej!
Apropå bussresor! För en barnfamilj är det faktiskt väldigt dyrt att åka buss i Grekland, nästan det dubbla mot Sverige om barnen är över 5 år. Detta beroende på att barnen betalar fullt pris i Grekland. Detta gäller även flygbussar och all lokaltrafik iAten (inkl. metron). Metro o lokalbussar är dock relativt billigt jämfört med långfärdsbussarna som håller ungefär samma pris som i Sverige.
På båtarna är det fortfarande billigare för barn under 12 år.
Om man ska åka buss två vuxna och två eller fler barn över 5 år bör man överväga att ta taxi eller hyra bil i stället för det kan bli billigare.

Eva
2005-06-06, 09:51
Jag och lille sonen 7 år har bokat en flygstol till Athen i maj. Det är två år sedan sist o vi har nu varit ute på nätet o kollat lite. Prisnivån på boende, frukost, mat, färjor etc gör mig lite fundersam.. har det verkligen blivit MYCKET dyrare på två år? Eller är det bara som det verkar på nätet? Vi hade tänkt oss Naxos eller Syros eller Pelopponessos runt men är som sagt lite oroliga om kostnaderna har rusat i väg... Skulle vara intressant att få höra lite om andra resenärers erfarenheter i denna fråga!
Kom precis hem från Samos (Votsalakia). Lite priser jag kommer på nu är. Middag på restaurang ca mellan 6 -12 Euro per portion, solstolar ca 15 euro för 7 stolar och två parasol. Vattenflaska 60 cent, små tetra juice ca 60 cent st, Badhandukar 5 euro, en flaska vin ca 4 euro. Som sagt så varierade priserna en del beroende på butik osv. Säkert stor skillnad mellan öarna också...Det märktes väl när man båtluffade också (för tio år sedan)

Janet
2005-06-06, 10:13
Tack för uppdateringen Eva, alltid bra :)

Chras
2005-06-06, 12:55
Hej
En liten prisjämförelse. Är idagarna hemkommen från Alghera på Sardinien. Här är det andra priser än i Grekland. Middag för fyrapers mellan 65 till 120 Euro. dvs från pizza till en köttbit inklusive lokalt vin. Solstolar: 2 st och 1 parasoll 12 - 15 Euro. Supermarket: Samma som Sverige. Dryck: något billigare än på systemet.
Ser fram mot nästa resa till ett billigare Grekland
Chra

Janet
2005-06-06, 19:51
Intressant.. hur ser det ut i andra Medelhavsländer, någon som veT?

Kalimera
2005-06-07, 09:07
Hej
En liten prisjämförelse. Är idagarna hemkommen från Alghera på Sardinien. Här är det andra priser än i Grekland. Middag för fyrapers mellan 65 till 120 Euro. dvs från pizza till en köttbit inklusive lokalt vin. Solstolar: 2 st och 1 parasoll 12 - 15 Euro. Supermarket: Samma som Sverige. Dryck: något billigare än på systemet.
Ser fram mot nästa resa till ett billigare Grekland
ChraMycket intressant! Själv är jag nyss hemkommen från Karpathos, läste innan i en engelsk guidebok att priserna på Karpathos låg över genomsnittet, men jag tyckte precis tvärtom: Karpathos låg under genomsnittet. Främst vad det gäller att äta ute, dessutom var maten nästan alltid väldigt god och man fick rikliga portioner. Vi blev tipsade om en taverna mitt i ingenstans - Under the three - där priserna var bland de lägsta jag sett i Grekland på senare år. Exempel: Kalamares: 3.50, Grekisk sallad: 3.00, en Mythos: 1.80.

Att maten var ruggigt god gjorde inte saken sämre.

Janne

karinafp
2005-06-07, 10:29
Vi blev tipsade om en taverna mitt i ingenstans - Under the three

Närmare bestämt var??? :confused:

Karin
nyfiken

Kalimera
2005-06-07, 10:49
Närmare bestämt var??? :confused:

Karin
nyfikenEn kilometer norr om Finiki (som ligger norr om Arkassa).

Janne

Elisabet
2005-06-07, 12:18
Stranden/viken som den ligger vid heter Kamarakia och finns utsatt på kartan (i alla fall på min :) )

Kalimera
2005-06-07, 13:02
Stranden/viken som den ligger vid heter Kamarakia och finns utsatt på kartan (i alla fall på min :) )Tänk, det är samma på min karta. :)

Hur som helst så är tavernan väl skyltad, man ser två stora tamarisker från vägen, därunder ligger tavernan.

Janne

Hasse
2005-06-07, 14:04
Jag såg skylten i fjol. Det du Karin !! Faktiskt under den bussresan vi alla 6 var med på.




Hasse





Närmare bestämt var??? :confused:

Karin
nyfiken

ciakoohler
2005-06-07, 14:08
Underbart bad iaf .Elisabet o jag var där med Mikke.Tavernan såg verkligen inbjudande ut !!!!

Elisabet
2005-06-07, 15:00
Underbart bad iaf Nåja, DET omdömet säger ju inte så mycket. Det krävs ju bara att det finns vatten för att du ska tycka det ;) Jag har förresten fortfarande ett ärr på foten efter stenen under vattnet som jag skrapade sönder mig på flabb_flab

Men jo, det var fint där. Jättefint. Särskilt läckert var det att i soldiset se Kassos liksom magiskt resa sig ur havet.

karinafp
2005-06-07, 16:26
En kilometer norr om Finiki (som ligger norr om Arkassa).


Tackar, tackar! Arkassa hade vi (jag ;)) tänkt besöka för att titta litet närmare på, så detta låter som en trevlig liten avstickare.

Karin

Mikke
2005-06-08, 00:27
....Jutt de!!
Jag hade nöjet att vara guide åt Cia å Bettan och förde de bägge damerna i Xronis BMW med säker(host..:) hand genom de snöhöljda passen till andra sidan ön......(eller vare Manolis Toyota??)

Trevlig strand nedanför tavernan, en gång när jag badade där så var det nån lattjo firre som nafsade mig på benen....lite sådär,det var ingen haj direkt, utan en liten firre som tydligen var hungrig eller nåt.....

Infarten till Taverna Under The Trees är lite lurig.....kommer lixxom snabbt på nåt vis.....:)
Mvh,
Mikke
(KfK)
Ps. Vid Arkassa finns en hög halvö med en akropolis uppe på toppen.Det går en zick-zackande stig upp dit....pust.....Strålande utsikt mot Kassos, samt att nedanför finns en gammal kyrka med romerska?mur-och golvrester med mosaiker....om jag inte missminner mej......d.s

Elisabet
2005-06-08, 00:31
(...) i Xronis BMW med säker(host..:) hand genom de snöhöljda passen till andra sidan ön......(eller vare Manolis Toyota??)Nog var det Xronis bil alltid, men varfasen var snön??? :D

Mikke
2005-06-08, 00:34
......eh...hm....i kylskåpe på tavernan..?...:)
Mikke

Anders_Anki
2005-06-22, 20:10
Sist vi var nere så konstaterade vi att en grekisk sallad var dubbelt så dyr på Mykonos jämfört med Syros trots att öarna ligger bredvid varandra. En regel är att åka till öar som grekerna själv semestrar på!

medusa
2005-06-25, 23:14
Hej, Jag kan bara svara för priserna på Patmos.
För er som turistar kanske det inte är så dyrt:
Cappucino på bar: 2.50 E
English breakfast: 5.50 E
Lunch på taverna 2 pers, greksallad, chorta, keftadakia,kotopolosovlaki, 1 öl o en liten retsina: 28 E
Middag på RESTAURANG (OBS! Inte taverna) 2 pers: mellan 65 och 130 E
Solstol+parasoll 2 pers: 10 E
Juni 2005 Patmos

Eva L
2005-06-25, 23:25
Hej, Jag kan bara svara för priserna på Patmos.
För er som turistar kanske det inte är så dyrt:
Cappucino på bar: 2.50 E
English breakfast: 5.50 E
Lunch på taverna 2 pers, greksallad, chorta, keftadakia,kotopolosovlaki, 1 öl o en liten retsina: 28 E
Middag på RESTAURANG (OBS! Inte taverna) 2 pers: mellan 65 och 130 E
Solstol+parasoll 2 pers: 10 E
Juni 2005 Patmos

Helt otroligt dyrt. I Parga åt vi för betydligt lägre priser och jag tycker att det gick att få en skaplig middag för två med några smårätter och var sin huvudrätt samt en flaska vin för under 20 euro per person eller minns jag helt fel?

Eva

karinafp
2005-06-25, 23:40
Jag tycker också det låter dyrt. Förra sommaren på Karpathos gick middagspriserna aldrig över 60 € för oss fyra, inte ens på restaurangerna. Den dyraste middagen gick på runt 57 €. Men då var det inklusive dessert.

Karin

Calle
2005-06-26, 01:13
Jag tycker också det låter dyrt. Förra sommaren på Karpathos gick middagspriserna aldrig över 60 € för oss fyra, inte ens på restaurangerna. Den dyraste middagen gick på runt 57 €. Men då var det inklusive dessert.

Karin

Vi tycker också att det låter väldigt dyrt.
Jag och Git spenderar aldrig mer än i snitt 15-18 Euro totalt för oss bägge när vi kör ett rejält "Meze"-stuk med kanske 5 små-rätter, sallad samt ett halvt kilo lokalt röd-tjut och en flaska vatten därtill.
Lyxar vi till det ordentligt, vilket sällan händer (nu räknar jag inte dom dyra fiskrestaurangerna i Venetianska hamnen) och går på "finare" krog med vita dukar, riktiga (tråkiga!) vinglas och varsin rejäl traditionell lyx-rätt så har vi lyckats komma upp i max 25 Euro (totalt) inkl vinet samt "bruchetta" som aptitretare!
Så, nej. Här i "byn" är det i alla fall inte dyrt om man inte faller i dom värsta fällorna eller väljer Venetianska hamnen (där det självklart kostar mer eftersom allt är färskvara och ofta fortfarande lever när man sätter sig till bords!)

Calle! (som sedan vi landade i torsdags eftermiddag på Kreta har genomfört tre långa spelningar med bandet, torsdag kväll, "My Place" på strandpromenaden, fredags, "Cafe Greco" i Adele och nu denna kväll och natt på "Ibiscos Garden"! Det blev en rivstart!! Mer info kommer på vår lilla blogg som vi länkar till från R-guiden!)

inkfish
2005-06-26, 09:40
Lunch på taverna 2 pers, greksallad, chorta, keftadakia,kotopolosovlaki, 1 öl o en liten retsina: 28 E
Middag på RESTAURANG (OBS! Inte taverna) 2 pers: mellan 65 och 130 E


Kostnaden beror ju på vad och hur mycket man äter också. Det du kallar lunch där skulle jag kalla middag. Alltså skulle jag + sällskap komma undan med 28 € på kvällen, möjligen med påslag för nån rätt till. Dessutom äter jag helst på enklare taverna även på kvällen:)

Eva L
2005-06-26, 11:11
Kostnaden beror ju på vad och hur mycket man äter också. Det du kallar lunch där skulle jag kalla middag. Alltså skulle jag + sällskap komma undan med 28 € på kvällen, möjligen med påslag för nån rätt till. Dessutom äter jag helst på enklare taverna även på kvällen:)

På en av favorittavernorna i Parga Dokkus (stavning?) kostade varmrätterna 5 euro, ex Stiffado, grillad lever och ungsbakad kyckling. Alla traditionella små rätter mellan ca 2-3,5 euro ex friterad zuccini, feta i ugn, grekisk sallad och taramosalata. En kanna husets vin gick oftast på 5 euro. Ett bättre grekiskt vin kostade ex 10 euro hos Sakis. En av dom sista semesterluncherna jag åt vid Sarakinikostranden med både friterade, zucciniblommor, ungsbakad kyckling, liten kanna vitt vin och vatten kostade 13 eller 14 euro.

Eva

epiros
2005-06-26, 14:57
På en av favorittavernorna i Parga Dokkus (stavning?) kostade varmrätterna 5 euro, ex Stiffado, grillad lever och ungsbakad kyckling. Alla traditionella små rätter mellan ca 2-3,5 euro ex friterad zuccini, feta i ugn, grekisk sallad och taramosalata. En kanna husets vin gick oftast på 5 euro. Ett bättre grekiskt vin kostade ex 10 euro hos Sakis. En av dom sista semesterluncherna jag åt vid Sarakinikostranden med både friterade, zucciniblommor, ungsbakad kyckling, liten kanna vitt vin och vatten kostade 13 eller 14 euro.

Eva

Stället Eva skriver om heter Dokos rooms & Taverna. Förutom den goda o vällagade maten som tillagas med kärlek o omsorg av gammelmor, så erbjuder de oxå bra o billigt boende, jag rekommenderade stället till Ann o Tommy då de var i Parga för några veckor sen, och de var mycket nöjda o överraskade över priset.
Stället ägs o sköts av en mycket trevlig ung familj. Det ligger mellan Bp-macken o fotbollsplanen alldeles vid infarten till Parga stad.
Har man varit på ett ställe några gånger så hittar man ju tebaks till godbitarna nästa gång man kommer dit. För det är inte så billigt överallt i Parga, det lönar sig att kolla runt lite, och Dokos är kanske inte en taverna man hittar bara sådär, den ligger lite i utkanten o inte i de kvarter du som turist mest rör dig om kvällarna.

Fast generellt sett TROR jag både boende och mat är billigare i Parga än på öarna.

_B-anana Tommy

Ingrid
2005-06-26, 22:48
Helt otroligt dyrt. I Parga åt vi för betydligt lägre priser och jag tycker att det gick att få en skaplig middag för två med några smårätter och var sin huvudrätt samt en flaska vin för under 20 euro per person eller minns jag helt fel?

Eva
Riktig det, Eva. Siste kvelden i Parga spiste jeg og mine 3 venninner på Filomila, rett opp i gaten ved Sakis. 2 forretter ( bruchetta og carpaccio), 4 hovedretter ( store porsjoner), 2 fl god Valpolicella rødvin og 4 desserter. 91 euro. Og maten var veeeldig god. :) Til desserten fikk vi et glass Samos vin hver på huset.
( Den dyreste - og dårligste- middagen hadde vi ved havnepromenaden)

Christer
2005-06-27, 11:19
Mycket intressant! Själv är jag nyss hemkommen från Karpathos, läste innan i en engelsk guidebok att priserna på Karpathos låg över genomsnittet, men jag tyckte precis tvärtom: Karpathos låg under genomsnittet. Främst vad det gäller att äta ute, dessutom var maten nästan alltid väldigt god och man fick rikliga portioner. Vi blev tipsade om en taverna mitt i ingenstans - Under the three - där priserna var bland de lägsta jag sett i Grekland på senare år. Exempel: Kalamares: 3.50, Grekisk sallad: 3.00, en Mythos: 1.80.

Att maten var ruggigt god gjorde inte saken sämre.

Janne

Hej vi, mona kerstin och christer har kommit hem efter två veckor på Karpathos. Vi flög med appollos flygstolar a 1400 :-. Våra två veckor kostade oss 1800 euro a 9.30:- hos forex. Då ingår allt, bostad, frukost, (för det mesta tillagad hemma. Vattenkokare utmärkt att koka ägg i.) Lunch, en och annan frappe, drink etc, middag ute, balkongmys resor buss, taxi, utflyktsbåtar etc.
Lunchpris 18-25 för tre vuxna
Middag 28-40 för tre
Boende vanligast 30 euro för studio med två rum kokvrå balkong. dyrast 40 euro för studio enl ovan. Rum med tre sängar 25 euro