handdator

Visa fullständig version : Tips på boende på Symi och Nisyros


Fredrika
2006-05-08, 19:46
Kalispera!

Vi ska luffa mellan Rhodos, Tilos, Nisyros och Symi i sommar och skulle jättegärna vilja ha lite tips på boende på Nisyros och Symi. Vad vi kan hitta så verkar det vara vanligt att hyra ett hus eller lägenhet på Symi och de flesta boendealternativen verkar ganska så dyra. Är det någon som har ett bra tips på ett mysigt men prisvärt boende på Symi?
Någon som har boendetips på Nisyros att tipsa om också?

Vi är jättetacksamma för alla svar vi kan få!
Tack på förhand!
/Fredrika

Peter
2006-05-09, 14:12
Symi finns det andra här som kan bättre än jag.

På Nissyros har du tex hotell Porfyris. Ligger bra inne i byn på vägen upp till vänster. Små dubbelrum men med hyfsad standard och kylskåp. Mycket nära till bra restaurang och det fantastiska Torget. Bra utsikt. Så finns det ett par hotell till vänster i hamnen när du kommit in med färjan. Fast jag vet inte hur de är.

Peter

Fredrika
2006-05-09, 20:13
Tack för tipset! Ska kolla upp det. Tror du att man bör förboka (vi kommer dit i mitten av juli)?

/Fredrika

kari
2006-05-09, 23:45
Vi besøkte disse øyene i september i fjor, gled dere :D

På Nisyros bodde vi (for andre gang) på " IPAPANTI" , et enkelt og billig dobbeltrom.
Fin beliggenhet, mellom Hotel Porfiris og det herlige torget, og flott utsikt :)
Det er samme eier som Restaurant Panorama, de har kjempegod mat :p
Vi hadde forhåndsbooket, men betalte kun 20 euro (18 sept)

Jeg er ikke Kalimera's Symiekspert, men fikk tips her og leide et kjempekoselig studio på Symi med FORMIDABEL utsikt.
Det var så vakkert at man kunne bli fristet til å BLI sittende hele dagen :D
"ARTIKIS" heter stedet, siden det var akkurat DER vi ønsket å bo :) booket vi på forhånd og betalte 40 euro (11.sept)

Da vi kom til Symi sto en eldre mann fra Hotel Opera på brygga og tilbød rom til 25 euro, så det er klart at man kan bo billig på Symi og.

Hvordan det er midt på sommeren vet jeg ikke.

Ønsker dere en riktig God Ferie på disse deilige øyene:)

bye_bye Kari

inkfish
2006-05-09, 23:59
Da vi kom sto en eldre mann fra Hotel Opera på brygga og tilbød rom til 25 euro, så det er klart at man kan bo billig på Symi og.


Skulle gissa att det är deras rum i källaren. Där bodde jag några nätter en gång när jag inte var så noga. Det var jävulskt varmt just då men i källaren var det svalt och skönt. I övrigt var det naturligtvis värdelöst att bo i en bunker helt utan fönster och under markplan.

I övrigt har de ju stora fina lägenheter men de bör vara betydligt dyrare (om de inte är upptagna av chartergäster.

Som jag minns från Nisyros finns i Mandraki förutom Porfyris och Ipapanti även ett hotell som hette Hotel Nisyros (var där 2001). I övrigt tror jag att det var rätt tunnsått med rum inne i byn.

Dessutom låg, precis som Peter säger, några hotell vid hamnen. TROR ett av dem hette Two Brothers (eller om det var Three:o ). Själv bor jag hellre inne i byn men jag vet även folk som bott vid hamnen och trivts jättebra.

Sen håller jag med Kari om Artikis på Symi, härligt ställe.

Peter
2006-05-10, 02:07
Tror du att man bör förboka (vi kommer dit i mitten av juli)?

/Fredrika
Skulle inte tro det. Det är inte många turister som stannar på Nissyros. Tyvärr. Fast de förstår inte vad de missar. De flesta kommer bara på utflykt, oftast från Kos, över dagen. Men faan vet... Ring och kolla bokningsläge och pris för att vara på den säkra sidan. (Peronligen hade jag åkt dit utan bokning. "Det löser sig...!" Men jag är rätt "lätt på foten..." Ang_elx :D )


mellom Hotel Porfiris og det herlige torget, og flott utsikt :)
Det er samme eier som Restaurant Panorama, de har kjempegod mat

Den restaurangen ska du inte missa. Beställ deras Hot Cheese och njut lite för mig med... flabb_flab All deras mat är kanon... Ägarna har haft restaurang i USA ett antal år. Restaurangen ligger på vägen precis mitt emellan Porfyris och Torget. Från Porfyris till Torget tar det ca 4 minuter att gå...!!! Från hamnen till Torget kanske 10 - 12 minuter. Tavernorna på Torget är väl inte så där jättemycket att hänga i Julgran, men det går utmärkt att ta en kvällsfika eller någon öl där. Det finns även ett antal Tavernor nere i byn vid vattnet. Vid det nedre Torget.

Hyr vespa och åk upp till den övergivna byn Emborio. Vandra omkring och titta och avsluta med en öl och en sallad på Tavernan To Balkoni precis till höger när ni kommer ner ur byn igen. Utsikten över dalen där vulkanen ligger är verkligen "breathtaking". Utan den utflykten har ni inte varit på Nissyros... Jag tror det går buss upp också, om ni inte vill köra.

Nu suger det i Nissyrostarmen må du tro... Ha en skön semester.

Peter

ciakoohler
2006-05-10, 02:30
Jag bodde på hotell Xenon som då 2001 kostade 6000 GRD.Ligger på väg ut från byn strax efter Panorama på samma sida som kyrkan.Helt ok ,men det var ett hotell så det fanns inga möjligheter t att laga egen mat eller ens koka upp vatten.Ja det var tider det:) .Min andra ö på min första luff _B-anana

Fredrika
2006-05-14, 10:55
Hej allihopa!
Tusen tack för alla tips. Nu har vi en hel del att gå på.
"Hot cheese" på Nissyros måste vi ju definitivt testa :)

Det känns extra kul att få höra så mycket positivt om Nissyros, vi har velat lite kring om vi skulle satsa på någon annan ö istället, men alla era lovord gör att det känns som en ö man bör ge en chans.

Vi ska vara borta i tre veckor, tycker ni att det är idé att bege sig till Patmos också? I nuläget har vi lagt upp rutten på följande vis; landar på Rhodos, sen vidare till Tilos, därefter Nissyros och sen Symi, sen tillbaka till Rhodos. Vad tycker ni? Skulle ni försöka hinna med Patmos också. Det som tar emot är egentligen den långa båtresan... tänkte ta det lite lugnare i år. Förra året var vi på Samos, Ikaria och Fourni. De två sistnämnda öarna är absolut öar som vi vill återvända till därför kanske vi ska spara Patmos till den gången.. blir ju inte lika långt att åka.

Jag är nyfiken på hur ni resonerar. Hur hade ni gjort?
Tack på förhand!
/Fredrika

kari
2006-05-14, 11:42
Jeg synes dere har lagt en god plan :)

- og selv om, eller kanskje nettopp derfor, ville jeg ventet med Patmos,
fordi PATMOS er ei så deilig øy ( som også de andre dere skal besøke er)
at den "fortjener" et litt lengre opphold enn dere rekker med uten at det går utover de andre øyene ( NISYROS, SYMI og Tilos) :)

På Rhodos anbefaler jeg "Kristina's Rooms" i Gamlebyen, du finner info her på KALIMERA, vi bodde der i fjor høst :)

:) Kari

Peter
2006-05-14, 16:46
Det känns extra kul att få höra så mycket positivt om Nissyros, vi har velat lite kring om vi skulle satsa på någon annan ö istället, men alla era lovord gör att det känns som en ö man bör ge en chans.

Absolut. Jag kan inte tänka mig att ni blir besvikna.


Vi ska vara borta i tre veckor, tycker ni att det är idé att bege sig till Patmos också?

Patmos står visserligen väldigt högt på min "ö att besöka-lista" men jag hade nog hoppat över den på denna resa. Ni får väl räkna med att ta någon natt på Rhodos på hemvägen i alla fall. Kanske när ni kommer också, så det "försvinner" några dagar från själva ö-luffen.

Jag hade dessutom vänt på hela resan. Dvs börjat på Symi sedan till Nissyros och sist Tilos. Jag hade disponerat resan ung. så här: Symi 5 - 6 dagar, Nissyros 3 - 5 dagar och resten på Tilos. Den ön är svår att lämna... flabb_flab Om du inte varit där tidigare, eller känner till så mycket om ön, så finns det (fanns i alla fall tidigare) en hel del info i gamla Forumet. Sök på Tilos där och se vad du får fram.

Peter

Elisabet
2006-05-14, 17:48
Jag är nyfiken på hur ni resonerar. Hur hade ni gjort?Det är en smaksak som så mycket annat. Jag skulle ABSOLUT åka till minst fem öar om jag skulle vara ute i tre veckor. Efter fyra dagar skriker nu-vill-jag-se-nåt-annat-nerven. Alltid.

Fredrika
2006-05-15, 21:23
Jag hade dessutom vänt på hela resan. Dvs börjat på Symi sedan till Nissyros och sist Tilos.

Peter

Mycket bra tips! Vi kommer nog följa ditt råd. Vi har på känn att Tilos är en ö som kommer att falla oss väl i smaken och då är det ju inte så dumt att avsluta semestern där. ;)

Patmos sparar vi till en annan luff, det blir nog helt enkelt för "stirrigt" annars. Vi vill hinna uppleva varje ö i lugn och ro.

/Fredrika