handdator

Visa fullständig version : Nya Tavernor som "saknar" turister


Argyris
2006-05-08, 19:02
Hej,

nu är jag hemma gen efter några dagar på kreta 2-6/5, men jag skall snart ner igen 18-21/5.

Jag hade förmånen att hitta några nya tavernorn som jag kan rekomendera:

Afrata: ta den lilla tavernan närmast utsiketn, alltid hemlagad mat som "mamma" lagar. lördag / söndag kan det vara mycket folk, många greker. Hälsa Polli från mig, Nico

Platanias:
Vid taverna Milos (västra delen) sväng in och fortsätt ca 2 km, där ligger en fatastiskt trevlig taverna som gör 100% kreta mat, ej turismat!!!

Pano Stalos:
Leventis helt klart favorit

Puben "Rudi" i bakom hamnens östra del (bakom lagerhuset). Säkert 80% greker. Den puben har mer an 100 olika ölsorter från hela (?) världen.

Nico

Hasse
2006-05-08, 20:47
Hej,


Platanias:
Vid taverna Milos (västra delen) sväng in och fortsätt ca 2 km, där ligger en fatastiskt trevlig taverna som gör 100% kreta mat, ej turismat!!!




Menar du att man direkt efter Milos färdas in mot "mitten", dvs. söderut - är det då 2 km kvar från huvudvägen i Platanias ? Jag var in bland småvägarna någonstans där jag tror du har varit. Jag hittade ingen taverna där.

Då kan det ju inte vara "Droussia" som bara ligger en kort bit från vägen, kanske 50 meter om jag minns rätt. Känner du till Droussia, Argyris ?



Hasse :cool:

Argyris
2006-05-09, 07:38
Droussia känner jag och jag fick tips av en grek för några dagar sedan att fortsätta e lite bit till, men jag återkommer om 1 vecka då skall jag åka dit själv igen och testa, droussia är ju mycket trevligt också.

Nico

Argyris
2006-05-10, 07:57
några andra tavernor som jag har glömt:

Kolymbari: längst nere vid hamnen finns ett ställe som om jag minns rätter heter milos eller milo, mycket bra fiskrestaurant

Therisso: ligger rakt ner från chania, ca 14 km genom "grand canyon". Har ca 3 st tavernor, ta den som är längst in på höger sida närmast statuen.
Har öppet helger åretrunt, och kanske vecko-kvällar under högsäsong (detta kan ej jag bekräfta)

Voukolies: trevlig "typisk" grekisk by, med några tavernor runt torget. dom flesta verkar vara populär bl greker

myssa
2006-05-10, 09:17
det finns också en fin fisktaverna i tavronitis som inte många turister hittar.
som jag givetvis glömt namnet på. men där var inga turister bara jag, tonya och lena från norge och mitt grekiska "gamla" gäng.
sjöborre i vitlök och olja, grillad bläckfisk och massor av andra diverse fiskar.
man sitter alldeles vid strandkanten.
därifrån ser man rakt till kolymbari över havet.
ska ta reda på vad den heter.
då vi var där stod fullmånen som ett klot på den svarta kreta himlen.
tack för tipsen Argyris.måste testa kolymbari nästa gång.och drossia.
skriv gärna mer då du varit där och provat den som ligger längre in efter vägen.
therisso är så fint, väl värt en egen eftermiddag.
träffade du den enögde mannen som sköter museét??
myssa.........

Argyris
2006-05-10, 10:45
menar du den lilla tavernan direkt vid havet i tavronitis?
Där de havsköldpaddorna bruka lägga ägg?

Den är fin!

Det finns en lite trevlig taverna i Gerani, jag återkommer om namnet.
Jag skall ju ner igen om 1 vecka.
Vi håller på att bygga hus i Stalos

myssa
2006-05-10, 14:54
jo den låg alldeles vid havet, så nära man kan komma.
lyckliga du som kan få bygga hus därnere.
en stor avund i mitt bröst, men väl unnat er ändå ;)
då du kommer tillbaka tar jag och säkert många andra emot fler tips.
jag åker ner den 9 juni 2v och sen 5 aug 4v.
så jag vill gärna prova flera nya ställen att äta på.
myssa.............

Argyris
2006-05-11, 07:37
Hej Myssa,

jag kommer också att vara på kreta under Augusti (9-16), denna gång med fru och mina 2 barn. Vi kommer då att bo i Kato Stalos och slutföra allt som finns kvar att göra med huset i närheten. Vi kanske syns då.

myssa
2006-05-11, 10:31
ja, vi kanse syns då! en liten titt på huset kanske inte vore förbjudet ;)
men vi lär nog skriva en hel del innan dess kan jag tänka mig.
myssa..........

Argyris
2006-05-11, 11:35
Hej Tavernan i närheten av Milos / Platanias heter Drakanias.

Jag återkommer snart med mera info.

/Nico_B-anana

Argyris
2006-05-22, 09:33
Hej Igen...
Nu är jag hemma efter några dagar på Kreta.

En taverna som jag varmt kan rekomendera för fisk!
Diktina i Kolymbari hamn. Dom fångr sin egen fisk och skaldjur. Man kan äta "Mussel special" i vitlök..
Fin fisk & hummer. Hummer ser inte ut som våran och är ganska dyr (ca €30/styck)

Kan även rekomendera deras Stifado

Argyris
2006-05-24, 17:27
Diktini i Kolymbari ägs av Marnerakis, om någon undrar

myssa
2006-05-25, 11:13
jag får en känsla av att jag kommer bara att äta under min nästa semester.
det vattnas i munnen då du skriver om fisken på diktina, och jag älskar hummer :) men att den ska vara så fasligt dyr är lite synd :( annars skulle jag äta den jämt.
tack för alla bra tips och hoppas husbygget framskrider som det ska.
myssa.....14 dagar kvar till KRETA.....

Argyris
2006-05-25, 13:37
Husbygget ser mycket bra ut, vi ligger fortfarande ca 4 veckor innan tidtabell, har du vägarna förbi så kan du titta på huset, ligger vid vägen mellan STalos och Pano Stalos, ca 200m på vänster sida efter korsningen med "Tavernan Maria"

Jag antar att du skall till Pano STalos och äta på Leventis eller Mirovilo, Laventis var bättre förra vecka!

Ang_elx

Argyris
2007-03-05, 10:39
Nu få vi väl väcka detta ämne igen, nu när många skall ner till Kreta

/Nico

P.S. Jag skall ner 12 mars och kolla om det finns något nytt