handdator

Visa fullständig version : Agathonissi


lsj
2006-05-08, 09:37
Denna ö ska besökas i sommar. Den verkar ju vara en liten go ö som man kan lära känna. Lugnet torde hägra !

Söker man på denna ö i forumet..så lyser den med sin frånvaro. Det skulle vara kul om någon som varit där kunde berätta lite om sina upplevelser. Var bor man t ex bäst ?? Var äter man bäst ??? Vad ska man inte missa ??

Leif Sjunnesson

Kalimera
2006-05-08, 10:30
Det skulle vara kul om någon som varit där kunde berätta lite om sina upplevelser. Var bor man t ex bäst ?? Var äter man bäst ??? Vad ska man inte missa ??
Ska också dit i sommar och exakt samma frågor hade jag tänkt ställa idag! Men du hann före. :) Jag kommer med några till: Finns det några trevliga vandringsleder? Hur är stränderna? Finns det bageri?

kirtor
2006-05-08, 10:58
Ska också dit i sommar och exakt samma frågor hade jag tänkt ställa idag! Men du hann före. :) Jag kommer med några till: Finns det några trevliga vandringsleder? Hur är stränderna? Finns det bageri?

Om du går inn på Agathonissi på Kalimera på Resmål A-Z, finner du en link til vår hjemmeside. Der står det en del. Det er en veldig trivelig øy. Vi er der hvert år og det er mange andre også som vi treffer igjen. Vi skal dit i år også i august. Det er den øyen vi liker oss best.

Kalimera
2006-05-08, 20:36
Hur lång tid tar det att gå från hamnbyn till andra "byar"?

ciakoohler
2006-05-08, 20:46
Hur lång tid tar det att gå från hamnbyn till andra "byar"?
Det är en rejäl uppförs backe t Megalö chorio (visst hette det så),så minst en halvtimme gissar jag.Mikro chorio var jag inte till o ej heller t fiskodlingsbyn-bara på väg dit.Kan tro att det tar en timme lite drygt.Oj vad sugen jag blev nu med allt skrivande om Agathonissi

ciakoohler
2006-05-08, 20:46
Blev dubbelt så jag radera det

kirtor
2006-05-09, 09:23
Hur lång tid tar det att gå från hamnbyn till andra "byar"?

Fra "havnebyen" til den lille byen tar det ca. 10 minutter. Ganske bratt bakke. Der bor det 11 mennesker og det er mest farmere, altså ingen butikker. Opp til storebyen tar det ca. 15-20 minutter. Veldig bratt. Bakeri midt i bakken. Der er det skole, taverna og butikker. Der bor de fleste av øyas 112 innbyggere. Utrolig trivelig øy. Det tar 1-1 1/2 time å gå fra ene enden til andre. Ikke mange veier, men man kan klatre litt rundt i bergene. Det er mye dyr som går omkring, spesielt geiter.

Gled dere alle som skal til denne perlen. Jeg greier ikke å komme utenom, men må være der hvert år.

ÖBO
2006-05-09, 19:51
Var där för 2 år sedan i september. Bodde på taverna Seagull som har 5-6 rum
med AC och balkong med perfekt utsikt. Betalade 17€ för 2 pers.
En stenig strand finns strax norrom, fullt badbar. Bageriet ligger på vänster sida på vägen till Megalo Chorio en bit bortom elverket. Killen som har Seagull är en skön typ, slappar omkring i shorts och flip-flops. Hans grillade lammkotletter är makalösa och svärmor lagar fantastisk mat. Han producerar alla råvaror själv uppe i Micro Chorio. Förbi Megalo Chorio går en asfalterad EU-väg ut mot fiskodlingar.
Om man vill slappa och må bra rekommenderas ön, och må den inte drabbas av "Kalimeraeffekten"

Kalimera
2006-05-11, 12:48
Tack för alla svar!

Här kommer en fråga till: Behöver man boka rum i förväg i slutet av juni?

kirtor
2006-05-12, 09:28
Tack för alla svar!

Här kommer en fråga till: Behöver man boka rum i förväg i slutet av juni?

Vi gjør det nå, men de første gangene gjorde vi det ikke. Tror ikke det skulle være nødvendig om det ikke er noen gresk helligdag med ekstra fridager eller noe slikt. Da kan det skje at det er fullt i helgen, men det er alltid ledige rom når vi er der. Vi bor hos Maria.

Kalimera
2006-05-12, 09:31
Vi gjør det nå, men de første gangene gjorde vi det ikke. Tror ikke det skulle være nødvendig om det ikke er noen gresk helligdag med ekstra fridager eller noe slikt.
Tack! Ungefär hur många pensionat finns det?

kirtor
2006-05-12, 13:16
Tack! Ungefär hur många pensionat finns det?

Det er iallfall 4 muligheter nede i havneområdet. Tror det er noe opp i den "store" byen, men det vet jeg ikke sikkert. Det ble bygget en del i fjor, så det nok noen spredte rom her og der. De kommer til båtene for å fallby rom der også. Litt mer fredlig en de fleste andre steder.

pawik
2006-05-13, 10:29
Tack för alla svar!

Här kommer en fråga till: Behöver man boka rum i förväg i slutet av juni?

Med tanke på det begränsade utbudet av rum skulle jag i alla fall göra det.
Var själv där en vecka vid midsommar förra året. Ringde då från Leros några dagar innan och bokade. Har några telnummer om du vill ha. När vi kom med färjan var det ända folk som frågade om man önskade rum vid färjan.
Det Kirtor skriver ovan sammanfattar A rätt bra.
Skriv bara inte för för positivt om denna lilla och otrivsamma ö:D :D :D.

/pawik

Netwolf
2006-11-05, 17:38
Har några telnummer om du vill ha.

Ja tack.

Skriv bara inte för för positivt om denna lilla och otrivsamma ö:D :D :D.

Verkar ju väldigt ogästvänligt där! ;)

/Netwolf