handdator

Visa fullständig version : Koriander


Hasse
2006-05-08, 07:18
Jag spenderade en del tid med matlagning i helgen och har bl.a använt färsk koriander i en maträtt. Den är så speciell denna krydda, blev så förtjust i den att jag utropade den till min favoritkrydda trots att jag inte ofta står och rör i grytor, grejar med stekpannor och dylikt.

Nu är väl koriander rätt koncentrerad till asiatisk matkultur, kanske mest thailändskt, vad vet jag ? Vad jag undrar nu är om koriander används i grekisk matlagning eller är jag helt ute och cyklar på hal is i glashus ? ;) :D



Hasse :cool:

Elisabet
2006-05-08, 08:37
Ja visst används korinader i grekisk matlagning! Hur vanligt det är vet jag inte, men jag har inte sällan sett det i grekiska kötträtter. Koriander med sin citronliknande smak passar ju bra till både lamm- och griskött som ju används mycket i Grekland.

På LivsmedelsSveriges hemsida (som är utmärkt om man vill veta lite om något livsmedel) finns följande att läsa om koriander:

Koriander
Coriandrum sativum

Koriander är en utav de äldsta kända kryddväxterna.
Den växer i Indien, Afrika och Europa. Färsk koriander har en mild smak och bladen kan strös över soppor och sallader.
De torkade fröna har en fin arom som påminner om salvia och citron. De används för att smaksätta brännvin och passar även till lamm, fläskstek, skinka, fisk och risrätter.
Koriander ingår i curry.


Får man fråga vad du lagade för gott Hasse? :)

Hasse
2006-05-08, 08:58
Får man fråga vad du lagade för gott Hasse? :)


He he, det var inget avancerat. Jag tänkte på ett av matprogrammen nyligen, det där med Niklas....minns ej vad det heter. Det var något med torsk han lagade och han hade ju även varit ute på stan och frågat folk om fisken sej som ju är så bortglömd (för en del t.o.m okänd !).

Det blev en enkel fiskgryta på sej, lite chalottenlök, paprika (orange som inte är så besk), purjolök, tomater, rejält med vitlök, koriander, salt och peppar. Inget avancerat alls, svårt att få till rätt balans med saltet och pepparn med så mycket fisk (2 pkt).



Hasse :cool:

Elisabet
2006-05-08, 09:10
Det blev en enkel fiskgryta på sej, lite chalottenlök, paprika (orange som inte är så besk), purjolök, tomater, rejält med vitlök, koriander, salt och peppar. Inget avancerat alls, svårt att få till rätt balans med saltet och pepparn med så mycket fisk (2 pkt). Mat ska ju vara enkel! Och det låter jättegott! Ska det vara något "blött" i, typ crème fraiche eller liknande? Och gjorde du den i ugn eller på platta? (Jag behöver nya enkla fiskrätter; ungdomarna har börjat påpeka att vi äter det för sällan :eek: Det är därför jag frågar.)

Koriander blir ju förresten jättegott till fisk, med den citronliknande smaken. Jag tror att det är väldigt vanligt runt Medelhavet med koriander i fiskrätter!

Eva L
2006-05-08, 09:20
I Brasilien användes koriander till vissa potatis och grönsaksrätter. I den färska starka formen som den ibland används i thailändsk mat. Tyvärr den enda krydda jag inte gillar. Efter ett par veckor i Thailand hade jag utvecklat en riktig aversion mot denna krydda och i Brasilien lämnade jag mat med koriander i. Annars gillar jag nästan all mat som är vällagad. Gissar att det finns mildare varianter som smakar citron men den starka varianten har för mig en oerhört genomträngande smak. Totaldominerar alla rätter den hamnar i. Någon som har en bra uppfattning om vilka typer av koriander som finns vilket förklarar varför jag aldrig känt den beska smaken i medelhavsmat eller i mat från mellanöstern.

Eva

Elisabet
2006-05-08, 09:29
Någon som har en bra uppfattning om vilka typer av koriander som finns vilket förklarar varför jag aldrig känt den beska smaken i medelhavsmat eller i mat från mellanöstern.Nej, det vet jag inte, men smaken varierar ju om det är färska blad som används eller torkade frön. Kanske det är bladen du inte gillar?

Jag måste berätta en sak. Jag brukar göra en egen salsa till tex-mexrätter. På tidningsurklippet där jag har receptet är det en liten skada på papperet på ett ställe. Första gången jag gjorde salsan läste jag att det skulle vara korinter. "Vadå korinter" tänkte jag "jag tar vanliga russin". De blandade jag alltså ner i salsan - och det blev riktigt gott med den söta smaken!

Nästa gång jag tog fram receptet upptäckte jag att det inte stor korinter utan KORIANDER - det var precis där papperet var skadat och jag hade läst för fort. Det blev naturligtvis en helt annan smak - men jag måste säga att jag gillar den med russin bättre flabb_flab

malou
2006-06-21, 23:50
[quote=Elisabet]

Koriander blir ju förresten jättegott till fisk, med den citronliknande smaken. Jag tror att det är väldigt vanligt runt Medelhavet med koriander i fiskrätter![/quote

Ceviche er en rett med hvit fisk (rå som 'kokes' i lime), og med reker, der koriander er en viktig ingrediens. Ganske vanlig i Sentral-Amerika. Regnes av mange som en delikatesse.

Eva L
2006-06-22, 09:28
Jag har aldrig känt någon påtaglig koriandersmak i rätter från medelhavet men de använder kanske den milda koriandern och i liten mängd som bara ger ett stänk av citron. Kanske är det den torkade och i stor mängd som ger den smak som jag inte gillar och tyvärr är väldigt vanlig ex i Thailand och Sydamerika.

Eva