handdator

Visa fullständig version : Giannis Parios, ta nisiotika 2


Riitta
2005-04-06, 18:52
Den gamla skivan grävde jag fram i dag när jag skulle ha musik till matlagningen.
För laga mat utan Grekisk musik i bakgrunden går inte, eller hur Pawik:)

Den skivan var bland dom första jag köpte i början av -90 talet. Och tyckte om den direkt. Konstigt egentligen:eek: . Den är ju inte precis en sådan skiva som en nybörjare gillar. Den spelar jag bara när jag är själv hemma. Äkta mannen har lärt sig och lyssna och även gilla mycket av den Grekiska musiken, men vid ö-musiken går gnisselgränsen:)
I allafall när jag lyssnade på den i dag så kände jag känslan om hur det var att vara på Kalymnos i tidernas begynnelse, när allting var så nytt och spännande.
Man hade kanske 5 grekiska kasettband (tre med Parios och två med Kalogiannis:) ) Lycklig var man ändå med det lilla:)
Och lycklig är man nu över all musik man har lärt sig att tycka om, tack vare alla goda vännerna här på Kalimera.
Undrar bara hur många "klick" man har kvar att upptäcka:) Senaste var ju Andreatos i höstas och Rokkos har också varit en ljuspunkt i tillvaron nu i vår:)
Finns det någon annan som gillar Parios ö-musik?

Riitta

Tom
2005-04-06, 19:21
Hej ! Här har du en Parios-fan. 1992...det var på den tiden jag &hustrun körde MC till Grekland ! Då hade jag "ta nisiotika 1 " i min Walkman. Den långa resan gick mycket lätt med Parios i lurarna. Sedemera köptes nr: 2 ! Den var minst lika bra! Har ett bra tips: Köp GIANNIS PARIOS " Live sto Lykavitto " en höjdare där han sjunger Theodrakis låtar, en himla bra liveskiva! /Tom

Ivi
2005-04-06, 19:46
Finns det någon annan som gillar Parios ö-musik?

Riitta[/QUOTE]

Jomenvisst! Äger numera en kassett "Ta nisiotika" av Parios, där jag hittar årtalet 1982 (hepp!). Den tycker jag VERKLIGEN om! :) Eftersom det är Marianne, som har ägt den förut, så vore det faktiskt roligt att få höra lite historik bakom den! Så Marianne, i fall du kommer ihåg hur du blev ägare till denna härliga kassett, hör av dig, tack!

/Ivi

ciakoohler
2005-04-06, 20:33
Håller med Tom Lykkavittos skivan är helt underbar.Jag hittade den på Rhodos flygplats i fjor o höll på att missa flyget för detsamma.Cia

pawik
2005-04-06, 22:27
För laga mat utan Grekisk musik i bakgrunden går inte, eller hur Pawik:)


Lite grekiska toner under matlagningen är aldrig fel.
Mest har det blivit Vissi och Alexiou på sistone.

Har ännu inte tröttnat på Vissi och den sånglädje. det tempo och den bredd hon visar upp i live cdn från december 2004.

En och annan Parios slinker ju med också. Hans Ta nisiotika 1 och 2 är jättebra cd som man aldrig tröttnar på.

/pawik

Marianne
2005-04-07, 11:48
Ja, Parios han kan sjunga han!

Det var definitivt han som öppnade dörren till den grekiska musiken för oss.

Varje sommar när vi kom till Grekland hade Parios gett ut en ny skiva och det var Parios som var den första artisten vi började samla på. Kassettbandet med nisiotikamusik (Ta nisiotika 1) var inte det allra första vi köpte med honom, så även om det kom redan 1982, så är jag ganska säker på att vi först köpte det tio år senare – i Chora på Skyros i Sporaderna (samma år som Ta nisiotika 2 kom, 1992).

Det är just Ta Nisiotika-bandet/skivan som var orsak till att jag började göra min musiklista – vi kom nämligen hem en gång med cd:n, även om vi redan hade bandet. Sedan dess brukar vi ta med oss listan med den musik vi har, så undviker vi dubbelköp.

Ja Ivi, det fanns ju faktiskt en liten historia bakom det bandet.

Ett gott råd alltså: Gör en lista redan nu, det är betydligt lättare att skriva upp vilka skivor man har innan samlingen blir för omfattande. Det är kul om man scannar in omslagen på listan också.

Marianne - tröttnar aldrig på att höra Parios sjunga!

pinulk
2005-04-07, 11:59
Köp Lykavittos DVDn istället

Pinulk aka Giorgos

Riitta
2005-04-07, 16:36
Finns det på DVD:D Den skall jag köpa det första jag gör i sommar:D

Riitta, som aldrig glömmer när Parios uppenbarade sig på Athinon Arena:D

Ivi
2005-04-07, 16:56
Ja, Parios han kan sjunga han!

Det var definitivt han som öppnade dörren till den grekiska musiken för oss.

Varje sommar när vi kom till Grekland hade Parios gett ut en ny skiva och det var Parios som var den första artisten vi började samla på. Kassettbandet med nisiotikamusik (Ta nisiotika 1) var inte det allra första vi köpte med honom, så även om det kom redan 1982, så är jag ganska säker på att vi först köpte det tio år senare – i Chora på Skyros i Sporaderna (samma år som Ta nisiotika 2 kom, 1992).

Det är just Ta Nisiotika-bandet/skivan som var orsak till att jag började göra min musiklista – vi kom nämligen hem en gång med cd:n, även om vi redan hade bandet. Sedan dess brukar vi ta med oss listan med den musik vi har, så undviker vi dubbelköp.

Ja Ivi, det fanns ju faktiskt en liten historia bakom det bandet.

Ett gott råd alltså: Gör en lista redan nu, det är betydligt lättare att skriva upp vilka skivor man har innan samlingen blir för omfattande. Det är kul om man scannar in omslagen på listan också.

Marianne - tröttnar aldrig på att höra Parios sjunga!

Tack för historiken, Marianne! Nu har jag faktiskt en liten samling grekisk musik, så kanske behövs det en lista så småningom. Minnet har av någon konstig anledning börjat svika en... ;)

/Ivi

Riitta
2005-04-07, 17:36
Är det någon som råkar ha adress till Parios hemsida?

För han har väl en sådan?

Riitta

Zanét
2005-04-07, 20:25
Är det någon som råkar ha adress till Parios hemsida?

För han har väl en sådan?

Riitta
Någon officiell hemsida har jag aldrig hittat, men en sida som varit med länge finns på http://www.geocities.com/Paris/Salon/7556/parios.htm
och en nykomling för mig idag http://www.michaelshow.net/giannisparios/

//Zanét

Riitta
2005-04-07, 21:41
Zanet,du är en pärla som vanligt.Hur skulle jag klara mig utan dig:)
När jag såg på den första adressen, tänkte jag på att kunde inte någon hjälpa stackars människan(Parios) att göra en riktig hemsida och på engelska.
Den andra adressen var precis vad jag önskade mig. Massa låtar att lyssna på också:D

Tusen tack!
Riitta

Zanét
2005-04-07, 22:46
Zanet,du är en pärla som vanligt.Hur skulle jag klara mig utan dig:)
När jag såg på den första adressen, tänkte jag på att kunde inte någon hjälpa stackars människan(Parios) att göra en riktig hemsida och på engelska.
Den andra adressen var precis vad jag önskade mig. Massa låtar att lyssna på också:D Tusen tack! Riitta
Klart man rycker ut i nödläge ;) annars skulle du ju bara gå där och grubbla :D

//Zanét