handdator

Visa fullständig version : Vilke regler gäller för jobb?


lina
2006-05-07, 20:25
Är det någon som vet vilka regler som gäller för att jobba som svensk i grekland? Jag har fått jobb på Sifnos i sommar och undrar om någon vad jag bör tänka på. Skatter, försäkringar, avtal…..?:confused:

klaritza
2006-05-08, 14:54
hej! det beror ju lite på om jobbet är svart eller vitt. jag har bara arbetat svart (fy skäms klara!!!!) och då gäller ju varken det ena eller det andra. kännner inte många som har arbetat vitt i grekland under sommaren, men om du gör det så betalar din arbetsgivaer IKA för dig, vilket är en sjukförsäkring om jag inte har fel. även grekerna arbetar svart många gånger...min pojkvän har varit färdigutbildad och arbetat i flera år i atén, innan vi flyttade hit, och han har aldrig jobbat vitt!! nåt som han inte alls gillar, men det är svårt det där....hoppas att du har fått ett vitt jobb! om du jobbar svart så kommer det vara dagar då du inte kan jobba, för att IKA är på besök och gör kontroller...eller att poliserna gör razzior, vilket inte är så vanligt på Ios i varje fall.

mest svammel ser jag...det finns nog dom som har mer fakta, och kan hjälpa dig mer exakt, det här blev mest tankar! hoppas du får en fantastistk sommar i allafall!

Elisabet
2006-05-08, 15:46
Jag kan inte reglerna, men om det gällde mig eller mina barn skulle jag se till att ha en egen försäkring som täcker kostnader för sådant som kan hända om olyckan/oturen är framme. Typ en vanlig reseförsäkring för hela den tid du är hemifrån.

klaritza
2006-05-08, 22:02
just det! det glömde jag säga, precis som elisabeth skrev så hade jag en reseförsökring som täckte hela min vistelse!