handdator

Visa fullständig version : Rhodos/Karpathos april 2019

Mikke
2019-01-10, 12:01
Hejsan!!
Nu börjar ljuset komma tillbaka, och jag har redan (!) biljett ARN-RHO 6.4. Det är senare än vanligt för mej, men det blir säkert bra ändå. Flyger med Norwegian, enkelbiljett med 20 kg incheckat för 1100 SEK,bra tid 12.50 från Arlanda, vilket gör att vi landar fem-halv sex på Rhodos. Så nu börjar så smått förberedelserna, vad ska tas med, hur får jag tag i det, vilka böcker, etc, mm....
Vi kanske ses på Karpathos!?
Mikke

Kalimera
2019-01-10, 18:48
Nu börjar ljuset komma tillbaka, och jag har redan (!) biljett ARN-RHO 6.4. Det är senare än vanligt för mej, men det blir säkert bra ändå. Flyger med Norwegian, enkelbiljett med 20 kg incheckat för 1100 SEK,bra tid 12.50 från Arlanda, vilket gör att vi landar fem-halv sex på Rhodos. Så nu börjar så smått förberedelserna, vad ska tas med, hur får jag tag i det, vilka böcker, etc, mm....Grattis Mikke! klapp_klap

Då är det inte långt kvar tills vi får läsa hur du ska laga Karpathos 2019. :)

Kajja
2019-01-10, 23:09
Gott Mikke..då är vi på rätt sida
av året igen _B-anana
/ Kajja bye_bye

Mikke
2019-01-11, 11:40
Freda 11.1
Hejsan på er!!
Jo,nu är vi på rätt sida,å på väg mot vårn!!
Men föga vet man om morrondagen....Jag for upp till kau som vanligt igår, där jag råkar va nån sorts handledare för en klubb som får disponera skolans verkstad två kvällar....
Hursomhelst, så "råkade" jag såga mej i vänster långfinger på en bandsåg.....
Det gick som tur ganska bra, ingen skada på ledkapseln, och en snäll doktor på akuten sydde ihop fint me sju stygn. Så nu går det lite långsammare att skriva.
Har hittat en läderputa i mitt badrumsskåp, så då skyddar den förbandet. När jag nyss duschade,så drog jag en plastpåse över handen och en gummisnodd höll det tätt.
Så där fick jag en påminnelse om hur lätt det kan gå fel......
Nog om detta, har redan börjat med Greklandsförberedelserna, och det känns förstås kul !!
Hur är det med er andra,har ni börjat förbereda, skaffat biljetter,etc??
mvh,
Mikke

Spizeman
2019-01-11, 11:51
mvh,
Mikke[/QUOTE]

Vi har biljetter klara till våren 19/3-1/6
Förra året blev jag äntligen klar med 2'a lagret färg på metallstaketet runt huset. Nu återstår det i år att reparera muren under och sedan måla, borde bli klart i höst.
Höstens resa är inte bokad än, i år kör vi bil ner genom Moseldalen - Alsace - Toscana, kommer att vara praktiskt med en bil på plats. Motorcykeln körde vi ner för några år sedan vilket har varit perfekt.

karinafp
2019-01-11, 13:57

Stor risk att det inte blir något Karpathos i år, tyvärr. snyft_drop En oplanerat lång sjukskrivning, en påtvingad badrumsrenovering och en trilskande bil som till slut måste bytas ut har gjort stora hål i Greklandskontot. Får hoppas att det dyker upp något sista minutenerbjudande. :(

Karin
som inte misströstar riktigt ännu, men snart ...

Mikke
2019-01-11, 20:02
Hejsan!!
Jämrans osis, Karin!!
Lotto?? Eller vaffönte öppna ett konto på Nätet,så kan alla som har haft nytta av dina goda råd om ditt å datt på Karpathos sätta in en slant.....jag börjar gärna!!
Crowdfunding heter det,va??
Jag ska bl.a ta med mej x antal Ikea-kassar till nåra på Karp, plus anti-halktejp till Elias Rooms. Sån tejp skulle nog behövas lite varstans, för marmor blir ju hemskt hal när den är blöt...
Gummicord till Jim Sevdalis också....
Böcker till mej och Jonathan skickar jag en del via Ebay, och i bästa fall har killen vars mor och han driver Kydon biljettkontor på Rhodos, en kartong med böcker till Karp....
Just nu har jag tagit av bandaget på långfingret, för det läker fort, och så slipper jag skriva med fingertuta, haha....Nu har två parallella ärr, bredvid varann,och ungefär lika långa...
Hoppas att träffa några av er i april/maj !!
Mvh,
Mikke

Kajja
2019-01-11, 22:55
Ja vi har fyndat en resa till (för oss obesökta) Rhodos nu i veckan. Skrev om det i en annan tråd. Ett fantastiskt pris!! Åker 24 april vilket innebär att vi ska spendera den grekiska påsken där🤗
Hoppas mina tråkiga fördommar om resemålet ska grusas. Ibland måste man bara säga till sig själv: Ge dig nu!!
Åker med öppet sinne och förväntningar.
God bättring i bokafingret, Mikke😉
/ Kajja bye_bye

Mikke
2019-01-12, 01:05
Hejsan!
Jag flyger alltid numera till Rhodos, innan jag några dar senare tar mej över till Karpathos..
Gamla Stan bor jag i, och jag varierar mitt boende mellan enkla vandrarhemmet på Odos Ergiou, där Panayotis och Caliope Mangafas driver det sen många år. Annars bor jag på Mango,som är ett konglomerat av taverna, boende,sex små men fina rum och stor veranda med tak,vid Doreios torg och den renoverade Retzep Paschas moské, som enligt ryktet ska bli nån sorts keramikmuseum.
Apropå det välsydda långfingret, så är det sen några timmar befriat från bandage, och haver avsvullnat och funkar helt ok, fast jag böjer det inte så mycket....men imorrn ska jag nog lira lite mandola/fiol, om inte grannarna klagar...
Mvh,
Mikke

Alala
2019-01-12, 07:05
Så bra att fingret är på bättringsvägen!

/ Anne bye_bye

karinafp
2019-01-12, 11:48
Lotto?? Eller vaffönte öppna ett konto på Nätet,så kan alla som har haft nytta av dina goda råd om ditt å datt på Karpathos sätta in en slant.....jag börjar gärna!!
Crowdfunding heter det,va??

Nja, jag tror det heter tiggeri och börjar bli förbjudet. Men det kanske bara gäller om man sitter utomhus och fryser ... får hoppas på Lottovinst. Ang_elx

Karin

Kalimera
2019-01-13, 15:41
Hur är det med er andra,har ni börjat förbereda, skaffat biljetter,etc?? Har inte börjar planera ännu. Hade en plan om att åka till Tilos i påsk, men den planen har skrinlagts.

Stor risk att det inte blir något Karpathos i år, tyvärr. snyft_drop En oplanerat lång sjukskrivning, en påtvingad badrumsrenovering och en trilskande bil som till slut måste bytas ut har gjort stora hål i Greklandskontot.Usch då. Hoppas att allt löser sig och att ni kommer iväg.

Mikke
2019-01-14, 15:06
Måndag 14 januari 2019
Hej!
Redan tredje veckan i januari, och solen skiner....
Chattade med Chronis Panaretos igår, han sjunger och spelar tillsammans på lördagar med två andra musikanter hos broder Georgios ställe vid marinan, Del Mar. Han skickade mej några bilder på dammen som ligger inte långt ifrån cementfabriken. Jag har varit där medans dom byggde på den, det tog några år, men nu var den nästan halvfull. Det blir alltså en liten sjö där, och det skulle inte förvåna mej om nån planterar in fisk.....
Det nya sjukhuset är väl nästan klart, men när det öppnar visste han inte. Det har regnat ganska mycket som tur är, och när man väl kommer dit i april så är nog växtligheten frodig.
Jag fick inte reda på när första planet kommer, men som det verkade förra året, så försöks det nog att förlänga säsongen med nån, eller några veckor. När jag kom dit i september förra året, var det mycket mer turister än jag nånsin sett, kanske för att en del istället för att åka till Turkiet, åkte till Grekland. Alla ställen som jag kände till var fulla, men min grekiska morsa Eva lyckades fixa ett rum åt mej på Roses Studios, som ligger ovanför Amarillis...
Där bodde jag fyra dar,och förhandlade ner sista natten från 30 till 20 Euro, och sen flyttade jag till Elias rooms, där jag jobbade ner priset från 20 till 15 euro genom att olja alla lås och gångjärn som gnisslade, samt att dörren till Elias lägenhet skrapade i golvet, så den lyfte vi upp och lade på extra brickor...så jag har en natt till godo, sa Elias ...
och därefter flyttade jag till Mertonas Studios för 10 euro i en vecka och slutligen så flyttade jag till Zephyros Village...och det gick det med.
Men nu i april borde det inte vara så många, men men, man vet ju inte ......
Mikke

Monica P
2019-01-14, 19:18
:D:D:Dfb_gilla

Kalimera
2019-01-16, 13:19
och sen flyttade jag till Elias rooms, där jag jobbade ner priset från 20 till 15 euro genom att olja alla lås och gångjärn som gnisslade, samt att dörren till Elias lägenhet skrapade i golvet, så den lyfte vi upp och lade på extra brickor...så jag har en natt till godo, sa Elias ...klapp_klap

20 € är ju också billigt tycker jag. :)

Mikke
2019-01-16, 18:00
Onsda 16.1
Hejsan!
Jo,Janne, 20 Euro är ju inget överpris, men jag har ju sen lång tid .s.a.s jobbat av rumshyran, plus att jag alltid arbetat deltid i Sverige och är på ön ca fem veckor per besök, och skulle jag slanta 20 Euro per dag, så skulle jag inte kunna stanna lika länge....Sen är ju rumspriser för det mesta förhandlingsbara, och det finns ju alltd nåt som ska lagas/fixas/oljas,etc....och sånt gillar ju jag att greja med.

Att laga saker har jag nog från farsan, som tydligen också växte upp under knapphetens kalla stjärna, och fick lära sej laga saker av farfar, som var bonne....
Och farsan var rätt snabb på att lära mej, även om han inte var nån direkt superpedagog, men man lärde sej och fortsätter lära mej laga saker, även om avståndet till golvet blivit ngt längre.....
Idag hare snögat redit i Kallsta, så jag var vurt ute på ett fyratimmarspass och skottat....tyvärr töar det....
mvh,
Mikke

Mikke
2019-01-23, 21:19
Onsdag 23.1
Hejsan!! Fingret funkar bra, och idag tog jag stygnen själv, med hjälp av morsans syskrin, som jag vårdar. Där finns det ett par små verktyg, för att skära av tråd, med en liten kula i änden....Ni som syr vet nog precis vad jag menar. Det gick finfint att sticka in den spetsiga änden under tråden, sen finns ju en rund egg, som lätt skar av tråden. Sen drog jag ut den med knuten, vips, så vare klart...Tråden var bara 0.5 mm.
Sen har jag sett flera bilder och nån video av dammarna på Karpathos bakom stan.Dom verkar ha fått mkt vatten och jag måste förstås dit och kolla....Har också redan börjat samla ihop grejer som ska med redan nu, vanligtvis blir det mera stressigt om man ska göra det veckan innan, så jag försöker bryta gamla vanor, vilket inte är helt lätt, haha....Men vi alla har väl våra ideer om och när och hur man ska packa....En del kastar ihop packningen raskt, andra håller på hur länge som helst,ändå glömmer jag en del grejer varje gång. Hur gör ni?? Fast pass, kreditkort, öronproppar och böcker glömmer jag förstås ALDRIG....
mvh,
Mikke

Masse
2019-01-23, 22:56
En del kastar ihop packningen raskt, andra håller på hur länge som helst,ändå glömmer jag en del grejer varje gång. Hur gör ni?? Fast pass, kreditkort, öronproppar och böcker glömmer jag förstås ALDRIG....
mvh,
Mikke

Visst är vi olika när det gäller packning. Jag försöker att vara disciplinerad och i god tid kolla att pass och försäkringsintyg är på plats och giltigt, och att en del viktiga klädesplagg är tvättade och på plats. Men ... den faktiska packningen har jag alltid haft svårt att göra i god tid. Många kan förbereda flera dagar i förväg. Jag kan liksom inte mobilisera den rätta känslan att göra så.

Om vi ska med ett flyg med avgång tidig morgon (vilket vi gillar) så blir det alltid så (trots bättre föresatser) att jag sista timmarna före midnatt står och stuvar ner det jag ska ha med mig. Sen försöker jag att sova en stund, med uselt resultat, för att efter några sömnlösa timmar stiga upp och trots dålig sömn känna mig jätteglad inför resan. Det blir ett långt dygn som hittills alltid resulterat i uppskattad tidig ankomst till resmålet.

Masse

Mikke
2019-01-24, 00:56
Torsda 24.1
00.50
Hej å tack,Masse för snabbt svar!
Jag känner igen mej till stor del i det du skriver,sista natten hemmavid tenderar att bli lite/mycket kortare p.g.a av att jag är nog lite speedad före resan....sen plockas det förstås i packningen å väges med medföljande hängvåg,för att ha åkt dit på övervikt en gång räcker,haha....
mvh,
Mikke

Kajja
2019-01-24, 07:37
Mikke, en packlista kanske vore lösningen?!
Vi har gjort och sparat en på datorn.
Skrivs ut och läggs på bordet några dagar innan avresan. Sen är det bara att plocka o bocka :) Ibland kommer vi på saker som vi skulle haft med oss och då går vi in på datorn och lägger till på listan. På senare år har det dock strukits en del som vi märkt att vi inte behöver längre.
Kvällen innan avfärd har jag städmani för att få tiden att gå och för att jag får nån sorts överskottsenergi. ALLT ska va klart så det bara är att rulla ut väskorna efter att ha gissat på vikten :rolleyes:. Sen duttar jag en stund på kudden för att hoppa upp vid 2- tiden..otroligt pigg:confused:
(Ofta flyger vi mellan 6,7 på morgonen)
Ja alla har vi väl våra olika sätt..
/ Kajja bye_bye

Riitta
2019-01-24, 09:03
Jag tar fram resväskan 3 veckor innan resan, bara för att känna att det inte är så lång tid kvar till resan :-) Plockar i saker lite då och då när jag känner för det :-)

Riitta

pelagia
2019-01-24, 12:31
Vi har også liste som lagret på pc'en. Her legges stadig ting til. Syns det fungerer fint. Enig i at det allikevel dukker opp ting og tanker den siste dagen.
Vi glemte en gang ladeledning til telefonen, og jeg glemte hårføner.

Monica P
2019-01-24, 13:46
... og jeg glemte hårføner.

På den gamla tiden då vi tältade tog jag en gång (aldrig mer) med ett strykjärn. Vi levde utan el hela sommaren...

En av sönerna skulle få packa själv. han var väl 8 år. Han hade packat ner 12 kalsonger och inget annat.

Nån gång hade vi köpt massor av snabbkaffe, det var väl extrapris. Den väskan glömde vi hemma.

Den andre sonen tog med en sån där bautaöverlevnadskniv. Det gick bra att ha den med i bilen ner till campingen. Sämre att få den med på flyget hem...

Kajja
2019-01-24, 15:56
Och min make GLÖMDE packa med kalsonger en gång för längesedan:confused::confused:
Vi letade i småbutikerna utan resultat.
Han gick iväg själv och kom tillbaka med vad han kunde hitta; ett gäng gräsliga 70-tals modeller med y-front:eek::eek:
Längre fram på gatan låg en butik med "vanliga" kallingar..pust!!
/ Kajja bye_bye

Mikke
2019-01-24, 20:00
Tossda 24.1
Hej alla och tack för era berättelser!!
Vi är nog mer lika än vi tror, haha...
Nåväl, dagarna ramlar iväg allt fortare, snön gör dagarna ljusare, och strax ere febbbbruuuuaaaari....den kottaste månan,å vips, ere mars...
Jag funderar på en lista, kanske skulle det funka, men jag har ingen printer, så får väl helt enkelt skriva en för hand...Egentligen skulle jag utan prut kunna åka me bara handbagage, för jag har ju skor, kallingar, t-shirts,hjälm,cyclop,etc,mm ad nauseam därnere, så vaffö jag ska dra mä ca tretti kilo grejer varenda gång, fattar jag inte.....fast denna gång åker skruvdragarn i det incheckade bagaget.....
Skriv och berätta mera!!
mvh,
Mikke

Kajja
2019-01-24, 21:18
OK, Mikke.."You asked for it"..hahaflabb_flabflabb_flab
Nåt vi packat med de senast resorna är en isärplockad bordsfläkt och en förlängningskabel. Skämskudde på den!!:o
Vi gillar inte AC..Har fått ont i halsen/förkylning av den ibland och det är inte så härligt i Greklandsvärmen.
Körde bordsfläkt och spisplatta samtidigt på Samos vilket resulterade i att "spisen" kraschade och ägaren fick komma med en ny. I vårt lilla bo fanns mycket övrigt att önska men vi brukar aldrig klaga utan jämkar själva;) Så som de ligister vi är så packar vi undan våra elektriska prylar varje morgon för att undvika obekväma konversationer:D:D
/ Kajja bye_bye

Masse
2019-01-24, 21:57
.....fast denna gång åker skruvdragarn i det incheckade bagaget.....
Skriv och berätta mera!!
mvh,
Mikke

Ha ha ha!!!!! Tack för tipset Mikke!!!! Har ingen checklista inför packningen. Men om jag hade haft någon så hade jag garanterat missat att sätta upp SKRUVDRAGAREN!!!! Skall genast upprätta en sådan lista med skruvdragaren överst! :D:D:D:D

Vi här på Kalimera har lärt känna dig väl Mikke genom dina trevliga berättelser. De flesta liksom jag förmodligen utan att ha träffat dig. Men ..... utifrån hur du relaxar på Karpathos så känns det som att du borde ha en hel verktygslåda och en drös av handmaskiner förvarade på plats.

Men nu vet vi det alla kära Kalimerianer ..... vad vore en semester på Karpathos utan en skruvdragare!!!!! :D:D

Masse

Kajja
2019-01-24, 22:41
vad vore en semester på Karpathos utan en skruvdragare!!!!! :D:D

Masse

Den vore..alldeles...alldeles..
UNDERBAAR🧚🕍👠
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2019-01-25, 09:22
Men vi alla har väl våra ideer om och när och hur man ska packa....En del kastar ihop packningen raskt, andra håller på hur länge som helst,ändå glömmer jag en del grejer varje gång. Hur gör ni?? När jag och Camilla hade varit tillsammans en kort tid skulle jag åka till Grekland. Jag började packa på morgonen och planet skulle gå strax efter lunch. Jag tog fram ryggsäcken, öppnade garderoben och packade ner det jag tyckte att jag behövde. Allt låg i en enda röra i ryggsäcken, och så hade jag alltid gjort, och det hade alltid funkat bra.

Camilla stod och gapade som en fågelholk. Vad i hela friden gör du! Har du inte packat förrän nu! Du ska ju snart flyga! För henne var det helt otänkbart att inte ha framförhållning. Allt sedan dessa får Camilla packa när vi ska resa. Hon har ett excelark i datorn där allt som ska med är uppskrivet. När något är (väldigt noggrant) nedpackat stryks det från listan.

Monica P
2019-01-25, 10:22
Jag reser helst med bara tandborsten och portmonnän. Men när vi hade VW-bussen var det ju bara att plocka in allt, allt. Ungarna fick ligga strax under taket...mycket var presenter och annat till släkten men väääldigt mycket kom med i onödan.

Verktygslådan var otroligt viktig, ibland gjorde vi som Mikke, lagade saker åt folk. En gång på Limnos hade vi krångel med valutan, då sålde maken en vinkelslip...på Samothraki ett stort båtbatteri...

Nå, nu reser jag ju sällan, men när jag skulle till Aten förr om åren passade min man alltid på att skicka olika (tunga) presenter till vännerna i Aten. Till exempel: sex kilosburkar med honung. Tre jättestora djupfrysta fiskar. En cykel.

Nåja.

Mikke
2019-01-25, 11:59
Fräda 25.1
Hejsan alla !! Tack för kul och intressanta packningsberättelser!!
Det finns säkert många fler, och jag hoppas att nu kommer det säkert fler.....
Jag ska berätta om en händelse: hade sovit på Rhodos flygplats, och stora ryggan var röntgad och iväg, så jag larvade upp till incheckningen. Där röntgades lilla ryggan, och jag själv. Var ensam turist där, och när jag passerat personporten och satte in bältet, så sa en av dom att det fanns en flaska av nånting i lilla ryggan....Attans, tänkte jag, en Guiness som jag glömt...men jag hade min mandola med, så jag sa, om jag lirar en svensk låt för er, kan jag dricka upp den här?? Ok, sa en av de sex tjänstemännen, och jag drog ur mandolan och började lira....det gick väl ok, men så sa en kille: chefen ser lite sur ut bakom glasrutan, så det är väl bäst att du slutar, så jag slutade, korkad e upp ölen och drack upp den.....;-)
mvh,
Mikke

Monica P
2019-01-25, 14:16
:D:D:D

Mikke
2019-01-25, 21:41
Freda kväll
25.1
Hej!
Kom på en sak, ni vet han Jonathan Preece, som får alla mina engelska böcker, har ju för nåt år sen skaffat ett fint biblioteksprogram, samt en streckkodsläsare. Numera finns hela hans bibliotek på Nätet, så äre nån Kalimist som gärna läser engelska/tyska böcker, så kan man kolla igenom 2950 böcker här:

https://cloud.collectorz.com/259356/books
Sommartiden brukar han tillbringa eftermiddan på Zorianas Place, läsandes några timmar vid ett bord, men nu har Zoriana sålt stället, så jag vet inte om han kommer att fortsätta läsa där men det visar sej, förstås....Antagligen/förhoppningsvis får han väl det, för Zoriana har nog berättat om honom för den nye ägaren, och han gör ju inte en fluga förnär, när han sitter där och läser. Snarare tvärtom, ger han stället lite karaktär...(tycker jag..)
En trevlig helg anbefalles å det bestämdaste!!
Mvh,
Mikke

Kajja
2019-01-25, 21:51
Mikke! όμορφο Σαββατοκύριακο!
...hoppas verkligen att jag har "klistrat in" rätt mening😅🤐 Tänk om inte..😲
Trevlig helg..ska det va!
/ Kajja bye_bye

Mikke
2019-01-30, 17:08
Onsdag 30.1
Hejsan!
Igår var jag uppe hos en kompis som har en liten bilverkstad, och bytte olja,filter samt tändstift, lagade ljuddämparn och såg över bilen. Sista dan för besiktning imorrn, men jag fick tid på fredag, då jag tekniskt sett har körförbud, men till besiktning får man köra....
Fingret är helt ok, och nu kom nästa grej....Jag har fått dubbla ljumskbråck, minsann....Fick ont i högra bulan på maggen, och drog till vårdcentralen och lyckades få tag i doktor,som diagnosticerade mej snabbt, så nu är jag inne i den medicinska pipen och ska röntgas den 27.2. Alltså blir det väl ingen operation förrän efter Grekland. Har inget ont rent allmänt, det nöp till efter varannandagsjoggen runt det lilla pyttetjärn som ligger strax breve...Det som skiljer stadsdelen Lamberget från Herrhagen...
Håll tummarna på freda kl 14.00...alltid lite nervigt med besiktning, eller hur?? Jag fick tolv (12) tvåor en gång på bilen innan Skodan...då kan man hålla sej för skratt, haha...
mvh,
Mikke

Athanasia
2019-01-31, 09:29
Självklart håller jag tummarna,inte bara för bilen utan också för Dig.

Netwolf
2019-01-31, 19:04
Krya på dig, Mikke!

Kalimera
2019-02-01, 13:49
Hoppas du kryar på dig fort Mikke!

Mikke
2019-02-01, 22:07
Freda kväll 1.2
Hejsan!
Händelsefull dag, idag.....Först all snög, som skulle skottas undan....Sen lite käk, åsså ut å starta Skodan...å iväg till Besikta
på Örsholmen. Bilen hade ju körförbud, men till besiktningen får man åka, så de så....Sen att jag tog nån extra sväng, är det ju bara ni som vet...
Hursomhelst, så seglade Skodan igenom testen med fulla segel, och att höger bromsok hade begagnade bromsbackar märktes inte på skärmen. Den avtagbara dragkroken hade jag förstås satt dit, och den rörde dom aldrig. Sen hade jag lagt en halvtimme på att sopa av all snö, för det kan ju inte vara kul att jobba på besiktningen om golvet är blött...
Vad anbelangar bråcken, så känner jag inte av dom, så jag ska nog hoppas att det inte blir nån operation förrän jag är tillbaka från Karpathos.
Där har det visst regnat ordentligt, har jag hört.....den nya, eller de nya dammarna, för det är visst två, och inte en, som jag trodde, är redan halvfulla...Det ska bli en sväng dit, så fort jag är där...
Sen kan man väl undra hur det går för Norwegian, där jag har min biljett.....jag är helt beredd på att dom går i konkurs, men det kanske är att vara överdramatisk, vad vet jag...
En annan kul grej är ju att det börjar röra sej på tågfronten,så förhoppningsvis kan man åka tåg neröver Europa snart...
Nu snögar det i Karlstad, och jag har varit nere vid ytterdörrn och borstat lite med piasavakvasten....Det blir nog att sticka ut när jag vaknar och skotta, ser det ut som...
En trevliger helg anbefalles till Er alla, och skriv gärna om hur ni packar och grejar innan det bär av till allas vårt Grekland...
Mvh,
Mikke

Kalimera
2019-02-06, 20:16
Sen kan man väl undra hur det går för Norwegian, där jag har min biljett.....jag är helt beredd på att dom går i konkurs, men det kanske är att vara överdramatisk, vad vet jag...Det tror jag absolut inte.

Mikke
2019-02-07, 20:02
Torsda 7.2
Hejsan i snögvädret!!
Vad anbelangar Norwegian, så är det förstås Norges ögonsten, så dom går nog inte i konkurs, även om dom fått dra ihop svångremmen, som det verkar...
Men jag hoppas alltid på det bästa, men är beredd på det värsta....
Hur går det med biljettinköpen för dom som ska till Grekland?? Har det kommit till några nya flyglinjer, och/eller flygbolag?? Det har visst startat ett nytt sånt i Grekland läste jag för nån vecka sen, men vad det hette har jag glömt...Det var nog nåt på Hellas,tror jag...
Kan jag, så flyger jag helst med Aegean, men denna gång blev det ju Norwegian.
Sista veckan har ju gått i snöskottandets tecken, så istället för att jogga varannan dag, har jag styrketränat några timmar med skyffel....Som tur är kan jag byta hand när jag skottar, annars hade det blivit tungt...
Till helgen ska jag ringa till Karpathos och höra hure e å vare e tenkt, å va som har hänt, och blir det nåt av allmänt intresse, så skriver jag om det förstås....
Mvh,
Mikke

Masse
2019-02-07, 22:45
Till helgen ska jag ringa till Karpathos och höra hure e å vare e tenkt, å va som har hänt, och blir det nåt av allmänt intresse, så skriver jag om det förstås....
Mvh,
Mikke

Men såklart finns det intresse Mikke! Bara skriiiiiivvv!

Vi svälter extra mycket efter dialog här på forumet nu när det är lågsäsong. Ibland försöker vi alla i all välmening att skriva om vad som helst bara för att hålla igång.

Inspel som dina är alltid lika välkomna, både i låg- och högsäsong, eftersom de har så skön koppling till vardagsliv både i Grekland o Kallsta.

Keep swinging!

fb_gilla

Masse

Spizeman
2019-02-07, 22:57
Precis som Masse skriver, i detta snöhelvete är längtan stor. Idag skottade jag vatten med lite snö. Det blev väldigt små spadtag.
Vi måste alla hålla ut genom vintern, hustrun är just nu i Ryssland o har -33C, så hon fikar inomhus.
Men våren kommer, och i mitten av mars så återvänder vi, tänkte bada på nationaldagen, det är bara en dryg månad kvar.

Netwolf
2019-02-07, 23:02
Precis som Masse skriver, i detta snöhelvete är längtan stor. Idag skottade jag vatten med lite snö. Det blev väldigt små spadtag.

Å det jävligaste av allt är att det inte ens är skottår...

nickelena
2019-02-08, 08:36
Å det jävligaste av allt är att det inte ens är skottår...

:Dfb_gilla
Den var fin, Netwolf!
Å Mikke: skippa skottandet nu! Det är ju inte skottår;)

Denna tunga snö, är inte bra för nån med bråck.
Vi har mycket vinter i Värmland nu... Det är bra inför Rally Sweden, men efter Rallyt och barnens sportlov då kan snön försvinna typ över en natt.
Vi är trötta på vinter och längtar efter solen och värmen.
Ha det!
Lenabye_bye

Mikke
2019-02-10, 23:40
Sönda kväll
10.2
hejsan!
I fredags började det ramla in lite grejer som ska me te Karp, typ halkfri tejp till vissa duschar.Grekerna gillar ju marmor,etc, som tyvärr blir så himla hala nerom blir våta, och kanske därmed inte helt idealiskt i duschar...Så istället för en del diskutabla och kläggiga gummimattor, så kan man istället skaffa vattenfast tejp, som är lite skrovlig på ovansidan...finns dessutom i olika färger, så jag har köfft vita å blå, ifall Elias kanske vill ha Greklands färger....
Sen har Norwegian figurerat i flera artiklar, som ni kanske har sett?? Där påpekas det helt riktigt att man ska tjacka pillätterna med kort, men se det gjorde inte jag, utan swishade betalningen, och därmed är jag väl inte försäkrad, ifall nu Norwegian konkar...Nå, den dagen, den sorgen...
Andreas Diakidis, Zephyros Village & Garden Villa lät meddela att jag var välkommen, samt att hans gamla Vespa ånyo funkar och låter sej belånas av mig.Elias på Elias Rooms kommer till Karp den 15 april, och befinner sig nu i Pireus. Det har visst regnat nåt himmelskt, så grundvattennivån måste väl ligga på topp, och de nya dammarna måhända är snart fyllda...
Vad anbelangar mina bråck, så gör dom inte så stort väsen av sej, men jag ska nog skaffa ett elastiskt bälte ifall jag åker till Karp innan operation, just in case dom skulle få för sej att expandera....
I Kallsta har det varit mildväder sen i lördags, så alla mina mödosamt ihopskottade högar hava sig till hälften smultit,samt att gårdsplanen där bilarna står blivit nästan isfri.....Men nästa vecka ska visst Kung Bore komma igen med besked...så det är bara att gilla läget!
Kul att ni hoppar in på tråden och skriver,som Masse säger, kom igen och hamra på!
Ta leme,
Mikke

Athanasia
2019-02-11, 05:56
Sån tejp är helt suverän,har lagt in sån i duschhörnor/badrum hos kunder i hemtjänstenklapp_klap

Kalimera
2019-02-11, 18:47
Vad anbelangar mina bråck, så gör dom inte så stort väsen av sej, men jag ska nog skaffa ett elastiskt bälte ifall jag åker till Karp innan operation, just in case dom skulle få för sej att expandera....Kan du inte be din tandläkare på Karpathos fixa bråcket åt dig, han verkar vara lika allround som du. :)

Mikke
2019-02-11, 19:53
Månda 11.2
Hej! Bra tips, Janne...!! Spanos är ju faktist tandkirurg, så han skulle nog fixa det om det knep...Det är ju jättemånga gubbs som haft bråck och blivit opererade, det märkte jag när jag berättade om mina tvenne bulor. Enligt ryktet ska det finnas en grekisk läkare här i länet som visst ska va expert på bråckoperationer, så jag får forska lite i detta, dels för att informera mej själv, och sen så kan man ju också välja en kortare kö,t.ex i Arvika, Säffle eller Torsby...Ska oxo kolla med hjälpmedelcentralen om nåt elastiskt bälte,som kan kanske va bra att ha me till Grekland i reserv...
Nästa projekt är att gå och göra syntest, så jag kan beställa på Nätet och få glasögonen levererade till Karpathos....
Hur går det?? Har några flera på Kalimera köpt biljetter å packat, eller börjat fundera på vad som ska med??
För nåra dar sen var det TVÅ månader kvar till resan, nu idag är det BARA sju veckor, lite drygt...det är SKILLNAD det..;.)
Mvh,
Mikke

Kalimera
2019-02-13, 17:18
Nästa projekt är att gå och göra syntest, så jag kan beställa på Nätet och få glasögonen levererade till Karpathos....
Hur går det??Det går jättebra, och det är bra mycket billigare.

Mikke
2019-02-13, 19:53
Onsdag 13.2
Hej!
En riktig vårdag idag, sol och sex grader i skuggan, helt fantastiskt! Men Kung Bore lurar i skuggorna, så jag drog iväg igår och lastade smågrus, som stan lägger ut på några platser...Det fina med grus jämfört med sand, är att jag återanvänder det mesta av det,sopar ihop och lägger tillbaka i lådorna....
Syntesttid är nu fastslagen till kommande fredag på SpecSavers för 325 pix, och det var två år sen jag var där...Sen kan jag kolla över Zennioptics och välja ut vad jag vill ha, och få dom sända till Karpathos.Det har jag gjort förut....En och annan grej har tyvärr försvunnit när jag valt Karp som ort, så därför väljer jag rätt noga vad jag sänder,,men glasögon är väl kanske inte så kul att norpa, vad vet jag....Lite chansningar i livet piggar upp, eller hur?? Har sänt några grejer till Andreas, bl.a en sån där liten, cylindrisk,vattentät kamera, som sitter på en halvstyv kabel, och som kan kopplas ihop med mobilen, så kan man se i rör och trånga utrymmen. Den har inte kommit, skrev Andreas, men å andra sidan, när grejer ska skickas från Kina, så kan det variera med flera veckor...
Femton grader var det på Karpathos, sa Jonathan Preece, engelsmannen med böckerna, ni vet...
Endera dan tar jag upp resväskan och börjar provpacka....
Mvh,
Mikke

Mikke
2019-02-20, 16:22
Onsdag 20.2
Hej! igår trodde jag nog att det inte skulle bli nån tripp till Karpathos, för när jag skulle ut och jogga, fick jag tryck över bröstet och det blev svårt att andas...Ringde 11722, som sa att ring efter ambulans, men en go granne skjutsade mej till Akuten vid tvåtiden på eftermiddan. Där var det full fart, men dom tog en del prover, sen fick jag ligga på en rullbår i väntan på röntgen. Där låg jag och läste, lyssnande på P1 och pratandes med andra patienter, tills vid niosnåret blev det röntgen. Jag föreslog att dom också skulle ta och röntga ljumskbråcken, och det gjorde dom. Sen tillbaka til korridoren, och rätt vare va dök min vän pizzakocken Cuwan upp,så snällt! Sen hände ingenting på länge, jag tjatade till mej nån macka och juice, och vid tvåtiden på natten kom en läkare och bad om ursäkt, för att jag s.a.s ramlat mellan stolarna....Hursomhelst hittade dom inga fel, vare sej hjärta eller lungor, vilket förstås var härligt att höra.Tydligen en effekt av gastric reflux, som kan förorsaka såna symptom. Så kl 02.10 kom Cuwan med pizzabilen och körde mej hem, så nu blir det minsann resa till Karpathos....;-)
Mvh,
Mikke

Kalimera
2019-02-20, 19:05
Jisses vilken lång tid det tog att komma fram till att det inte var någon fara. Men vad spelar det för roll, det viktigaste är att det inte var något tokigt. klapp_klap

Kajja
2019-02-20, 23:59
Det där måste ha varit en mycket ångestladdat situation !! Då inser man hur fort det kan ta slut! Lyckliga dig som fick en rejäl genomkörning och att du är frisk o kry! Packa nu dina renslar för nya äventyr på Karpathos som vi ser fram emot att följa med till!
/ Kajja bye_bye

Athanasia
2019-02-21, 11:06
Härligt Mikke att allt gick bra:)

Mikke
2019-02-21, 21:18
Torsdag 21.2
Hej igen!
Tack för snälla meddelanden, det värmer en gammel göbbe!!
Idag vaknade jag till full vinter, så det var bara att hoppa i brallerna , kasta i sej en eller två pizzabitar, och ge sej ut å skotta....Jag ser till två hyreshus, dels det jag själv bor i och ett större, ca 500 meter bort,och där bor det en del äldre(än mej), så där är jag förstås mer noggrann....Men snön var lätt å gubben pigg, så det gick fint.Sen hade jag nog väntat mej en retur på vintervädret, februari är ju statiskt årets kallaste månad...
Sen till tippen med pizzaskräp, och sen ut i terränglådan för att hämta nån gammal matta, som ska läggas i träsnipan Hedvig af Lamberget, så att hon sväller och bliver tät....Åkte vilse i skogen, men lyckades hitta damen som skänkt mattan....
På hemvägen var jag inne på IKEA och köpte 10 kassar, som ska med till Karpathos....fem stora å fem mellanstora,dom blir säkert bra att ha....
Så nu hemma och kurar skymning bland alla grejer, modellplan,böcker och diverse,,
Nästa vecka äre ju mars!!
Vi ses på antingen Rhodos eller Karpathos!
Mvh,
Mikke

Netwolf
2019-02-22, 07:33
Skönt att höra att du är i farten igen, Mikke. :)

Ibland kan sånt däringa vända upp och ner på tillvaron, speciellt när man stressar. En otäck situation som jag var med hände mig efter att jag stressat mig igenom tillvaron, var att jag drabbades av akut sprängande huvudvärk. Det blev resa till akuten och skallröntgen.
Dock var det ingen fara den gången, eller som läkaren sa "vi hittade ingenting, det var helt tomt". Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det, men det föranledde en hel del muntra miner och sarkastiska glirningar bland vänner och bekanta. flabb_flab

/Netwolf

Kalimera
2019-03-04, 14:21
Hur går det för dig Mikke?

Mikke
2019-03-04, 22:49
Måndag 4. mars....
Hejsan!
Jo, det rullar på allt snabbare, så imorrn ska jag sätta mej ner och göra en lista, så att det inte blir som vanligt, att mycket stockar sej i slutet, och då fattar man (jag) sämre beslut, haha....
Nästan allt smågrus som jag så generöst öste ut, har jag sopat ihop, och det tar tid och kraft, men jag kan växla armar, och det är verkligen nåt att rekommendera...
Jag ska skicka en del grejer till Karpathos via Ebay, så det är dax att göra det SNART...

Ser ut som jag ska bo på Garden Villa, och det ska förstås bli spännande att se om Minas har, eller inte har, kört med sin älskade jordfräs.....Har försökt övertyga honom om att göra det t.ex i januari, och en gång gick han med på att låta gräsytan vara ofräst vid den gamla stavlon, och som gränsar till vägen OM jag trimmade gräset, vilket jag villigt både lovade och gjorde.
Då kunde man (jag)och alla andra där boende ta en vilstol och läsa under olivträden, även om gräset var torrt...
Har fått diverse rapporter om den STORA DAMMEN, som tydligen är två, plus bilder också....Det var regnat mycket, så det ska bli intressant att gå ner i Garden Villas brunn och kolla vattenståndet....
Får även låna Andreas gamla vespa även denna gång, vilket förstås är bra, sen lånar jag en cykel också,så man behåller den eventuella kondis jag fått genom att jogga/gå/hasa varannan dag runt det lokala Lambergstjärnet plus kanal, vilket, om man är generös, är ca 3 km...Fördelen, eller nackdelen, är j att jag bott på området sen 1952,så man träffar ofta nån bekant.....och jag stannar alltid och snackar lite grann, så egentligen är det väl nån sorts intervallträning jag ägnar mej åt....
Ska väl fortsätta med joggeriet på Karpathos, men då blir det den grekiska varianten, med plastkassar i fickan och så lubbar man uppåt cementfabriken tills man storknar, sen vänder man(jag) och knallar hemåt, samt plockar upp skräp....

Det väckte en viss uppmärksamhet när jag gjorde det första gången, nån stannade och undrade vad jag gjorde....Det tyckte jag var rätt uppenbart, haha...
Nå, det var Stamatis på AutoMotoCenter, som kom från Arkasa, där han bor, en av mina äldsta bekanta på ön....
Nu dax att knoppa, en dag närmare Karpathos, och jag hoppas att få träffa en och annan av er där....
Mvh,
Mikke
p.s fick nåt brev om att jag ska operereras i Torsby (!) rätt långt upp i Värmland....men ska ringa dom och säga att det får bli EFTER Karpathos, d.v.s i maj nån gång...annars känner jag inget särskilt av bråcken....än, men ska ta me ett bråckband till Grekland, just in case....
d.s

Kalimera
2019-03-05, 16:32
annars känner jag inget särskilt av bråcken....än, men ska ta me ett bråckband till Grekland, just in case....
d.sHärligt att höra Mikke, och kul att det börjar dra ihop sig.

nickelena
2019-03-05, 17:13
Du Mikke, det är många Torsbybor som svänger ner till Stan om det är nåt speciellt de behöver eller ska göra...typ mammografi mm
och du;
Det är lika långt från Kallsta till Torsby;)
Åsså kan man stanna på Citykonditoriet i Sunne och fika!fb_gilla
Välkommen!
Lenabye_bye

Mikke
2019-03-05, 19:21
tisda 5.3
Hej alla och tack Lena
för invitationen till Torsby....
OM det nu blir där, så funderar jag
på om man ska ta bilen, då det s.a.s
blir två sydda sår, så då kanske det blir svårt
att köra en vanlig bil med växel....Eller
så får jag väl köra hela vägen på tvåan...
Nå, det orner säj, som vi säjjer i Värmlann...
Annars fåre väl bli buss eller kanske tåg??
Mvh,
Mikke

nickelena
2019-03-05, 20:36
Åker du tåget passerar du vårt hus (i Lysvik)...
Järnvägsstationen i Tby ligger ju precis bredvid sjukhuset, så det passar utmärkt att åka Fryksdalsbanan upp.fb_gilla
Vesst årner dä säj!
Lenabye_bye

Mikke
2019-03-08, 20:48
Freda 8.3
Hejsan!
Ringde Tossby ida, och dom vill kika på mina bråck 29.3....Ere ok väder, så tar jag nog motesykklen, så kan jag kika in hos Stefan, som nyligen köpt Lysviks lilla järnvägsstation....Där kan jag nog ge goda råd, som jag inte behöver ta ansvar för..;-) Eller kanske tåget....
Igår ringde Andreas Diakidis, som tillsammans med fru Maria driver Zephyros Village, och Garden Villa. Han var och hälsade peau sönerna i Sofia, Bulgarien, där dom studerar till läkare. Han var nyklippt, för det bidde en video-chatt, något som jag är tämligen ovan med, men kul..!! Andreas berättade att vattennivån i Garden Villas brunn var på topp,samt att de små keramikplattorna i poolen är numera utbytta mot större...Jag räknade ut för nåt år sen på ett ungefär att det var ca 146.000 små plattor totalt, och att jag limmat fast några hundra över åren...Sen surrade vi om eventuella projekt, plus att nåt paket från Ebay hade landat på Karpathos, men Andreas får förstås öppna alla som kommer...det är några fler paket på gång, sen igår...böcker och bråckband...
Såg på teve idag att det var ca 19 grader vid Rhodos och Karpathos...
Det känns bra, speciellt idag, när jag jogknallade(knalljoggade?) i regnet runt det lilla, lokala tjärnet..
Trevlig helg på er alla, anbefalles bestämt....
Mvh,
Mikke

Mikke
2019-03-13, 11:51
onsdag 13.3
Hejsan!
Trist väder, eller hur?? Här i Karlstad snöar det, och det är blötsnö, och jag har skottat nån timme...Tungt,så det gäller att
ta lagom på skyffeln...
Min biljett till Rhodos är köpt av Norwegian....Dom har ju "grundat" sina Boeing 737 max 8,så det har visst blivit stockning i systemet, säger dom på radion...Så jag är nog beredd på skaffa ny biljett, om det nu går så illa att Norwegian konkar, eller ställer in flygningen 6 april till Rhodos. Nu är det ju några veckor dit,men det är nog bra att ha lite alternativ....
Hur tar ni er ner till Grekland, och varifrån??
Mvh,
Mikke

Spizeman
2019-03-13, 12:33
onsdag 13
Hur tar ni er ner till Grekland, och varifrån??
Mvh,
Mikke

Vi reser från Göteborg till Aten på tisdag, o som vanligt med Lufthansa.
Frukost o lunch ingår.
Avresa 7 o framme 14, sedan tåg en dryg Tim till Loutraki.
Det är en bekväm resa, så när som att det blir tidig morgon

nickelena
2019-03-13, 15:02
Ang Tby-turen och besök på vägen: Välkommen till Ljuvliga Lysvik Mikke!
Iallafall sommartid är det en underbar vardagsidyll här.

Vi håller tummarna för att inget händer med Norwegian, så att alla planerna håller.fb_gilla

Lenabye_bye

Mikke
2019-03-13, 18:42
Onsdag kväll 13.3
Hejsan i blötan!
Nickelena, ska försöka hälsa på nyblivne stationsföreståndare Stefan N i Lysviks lilla station, antingen på uppresan eller kanske ännu hellre på hemresan, då har jag ju ingen tid att passa....
Såg idag att Norwegian har rea....Bl.a till Athen för en 600 pix, men då kommer säkert incheckat bagage uppe på det priset..Men det kan va idé att kika där, för den som inte har köpt biljett ännu....Dom flyger ju också på Kreta och Rhodos.
Här i Karlstad har snön som föll i natt nästan töat bort....
Det ska bli skönt att få komma ner till värmen...
Mvh,
Mikke

Kalimera
2019-03-14, 20:11
Såg idag att Norwegian har rea....Bl.a till Athen för en 600 pix, men då kommer säkert incheckat bagage uppe på det priset..Men det kan va idé att kika därKanske beror på all negativ publicitet om Boingplanen. Hur som helst är det ett mycket bra pris!

Mikke
2019-03-23, 23:33
Lördag 23.3
Hejsan!!
Idag har jag chattat med bl.a Xronis Panaretos. Det blir en ny kock på Pelagos, och han berättade vad killen hette, men de glömde jag...
Jag tog upp väskan ikväll, men mandolan passar inte i den, men en fiol utan väska går ner....Men väskan är lixxom halvmjuk, så jag vet inte om jag vågar...eller så tar jag min billigaste fiol...Eller så lånar jag en fela av Mimis Panaretos, och tar med en stråke istället...Nåja, det blir som det blir... Ska som sagt upp till Torsby nästa fredag, sen åker jag till Stockholm, antingen på lördan eller söndan, så kan Sten-Anders å jag ta en sväng till Åland och hans två små öar, och greja lite me bryggor, bastun,etc...
Xronis berättade att det var ganska varmt på Karpathos idag, och ingen blåst. Glömde fråga var han var, men han var väl på Del Mar, stället som hans brorsa Georgios med fru driver, och som visst är öppet jämt å ständigt.
Härhemma har jag förberett resan genom att gå igenom två gräsklippare, startat, oljat och fyllt på bensin samt en full dunk. Har en snäll granne, Tobias, som täcker för mej på gräsklippningssidan...Satte på sommardäcken i fredags, det är alltid trevligt och så tyst bilen blir! Har även kört motesykklen flera ggr, men är försiktig, för det finns fortfarande grus här och där...
Hoppas att få träffa några Kalimister på Rhodos och/eller Karpathos....
Vi ses!!
Mikke

Kalimera
2019-03-25, 14:35
Det blir en ny kock på Pelagos, och han berättade vad killen hetteHur ofta byter det kock?

Mikke
2019-03-25, 16:12
Måndag 25.3
Hejsan!! Solen skiner i Kqllsta, men det är fortsatt kallt här i skuggan....
Janne, musiktavernan Pelagos brukar mellan tummen och pekfingret behålla sina kockar som jag minns i allafall minst fem år..Sen jobbar ju en av ägarna, en av bröderna Panaretos, Manolis, ihop med kocken.
Folk som jobbar där blir gärna kvar, fast Manolis ena son Antoni blev pappa och fick helårsjobb på To Helleniko, och hans brorsa Dimitri gick å gifte sej med en grekisk tjej som är lärare i USA, så han stack dit.
Dom bägge jobbade ju på Pelagos sen starten.Det blir väl sjuttonde säsongen nu,mkt bra för en taverna på en liten ö... en tie, elva pers som får sin utkomst över fem-sex månader....
Jag mätte min väska, får INTE in en fiolstråke....det fattas nån cm...Funderar på att limma dit en liten rörbit...;-)
mvh,
Mikke

Kalimera
2019-03-28, 18:40
Det blir väl sjuttonde säsongen nu,mkt bra för en taverna på en liten ö... en tie, elva pers som får sin utkomst över fem-sex månader....Vi har där första gången 2005, alltså för fjorton år sedan, och redan då var det en välrenommerad och populär taverna.

Jag mätte min väska, får INTE in en fiolstråke....det fattas nån cm...Funderar på att limma dit en liten rörbit...;-)Hur gick det med rörbiten? :)

Mikke
2019-03-28, 20:48
Torsdag 28.3
Hejsan!
Jo, rörbiten vare.....Jag stack upp till KAU och dess eminenta verkstad, där jag har lyckan att vara handledare. Där bland allt skrot, fann jag ett aluminiumben, inte runt men fyrkantigt, ca 4 cm på var sida. Detta kapade jag ungefär 9 cm, och sen sågade jag nerifrån, för det satt en fyrkantig plastbit i ena änden. När jag sågat bort skarvarna, böjde jag de fyra bitarna, samt borrade hål i dom. Väl hemma, siktade jag med en stråke, så att jag fick rätt vinkel på röret, sen borrade jag och fortsatte med sticksåg, så jag fick ett fyrkantigt hål i ett av de övre hörnen på väskan. Sen duttade jag in röret innifrån, samt borrade för bult. Det gick bra, och jag målade det snett utstickande röret karpathosblått....Sen provade jag, och jag får in två stråkar....Idag har jag limmat in en platta, för ena sidan är styv, p.g.a det långa handtaget, men andra sidan var lite mjuk, så jag limmade in en masonitbit, så blir den andra sidan av väskan lite hårdare....Sen imorrn, efter Torsbybesöket, ska jag provpacka med fiol och stråkar....Jag kan väl lägga in nån bild på Kalimera FB....så får ni se på eländet, haha...det blev en riktig Pippi Långstrumpväska....
Mvh,
Mikke

Alala
2019-03-29, 04:24
Såg ingen bild på FB-forumet, men du har kanske inte hunnit sätta in någon ännu. Men hurra för Pippi Långstrumpväskan! :D

/ Anne :)

nickelena
2019-03-29, 09:37
Lycka till på Tby-turen idag!
Lenabye_bye

Kalimera
2019-03-31, 17:10
Såg ingen bild på FB-forumetInte jag heller. :confused:

Kajja
2019-04-05, 09:30
Hej Mikke!
Det är väl avresa mot Rhodos imorgon?
Ser fram emot rapporter och väderinfo.
Tycker det är ovanligt " kallt" om man tittar på prognoserna:o
Hoppas de inte stämmer med verkligheten.
Ha en fin nerresa.
/ Kajja bye_bye

LottaB
2019-04-06, 07:26
Det skulle även vara intressant med information om läget med vägarna. Har förstått att flera av dem blivit allvarligt skadade av att det regnade så kraftigt i slutet av mars. Tydligen har ingenjörer från Rhodos varit på plats och inspekterat.

Lotta

Netwolf
2019-04-06, 07:38
haha...det blev en riktig Pippi Långstrumpväska...

flabb_flabflabb_flabflabb_flab

karinafp
2019-04-06, 15:07
Det skulle även vara intressant med information om läget med vägarna. Har förstått att flera av dem blivit allvarligt skadade av att det regnade så kraftigt i slutet av mars. Tydligen har ingenjörer från Rhodos varit på plats och inspekterat.

Lotta

Jag såg nyss en dagsfärsk film från ön. Det regnar hårt även idag, och det ligger stora stenar litet varstans på vägarna. Man har bett att få Karpathos och Kassos klassat som katastrofområde för att få hjälp med upprustning och återställande.

Karin

LottaB
2019-04-06, 18:56
Jag såg nyss en dagsfärsk film från ön. Det regnar hårt även idag, och det ligger stora stenar litet varstans på vägarna. Man har bett att få Karpathos och Kassos klassat som katastrofområde för att få hjälp med upprustning och återställande.

Karin

Då får vi verkligen hoppas att de får hjälp! Säkert väldigt komplicerat och farligt att upprusta trasiga vägar på Karpathos.

Lotta

Athanasia
2019-04-11, 06:03
Mikke,hur går det för Dig?:confused:

Riitta
2019-04-11, 13:20
Såg på FB igår att han har kommit lyckligt fram till Karpathos :-)

Riitta

Athanasia
2019-04-11, 13:22
Tack för info😎

Kajja
2019-04-11, 14:06
Tack:)! Har ju funderat lite..
/ Kajja bye_bye

Mikke
2019-04-12, 10:00
Fredag 12.4
Hej alla!!
Nu peau Karpathos med bl.a nytt tangentbord.....
Nu aer det full rulle peau Zephyros, soeau jag aterkommer med full rapport inom kort.....

Athanasia
2019-04-12, 14:34
Härligt att se att Du är på plats Mikkel,slit inte ihjäl Dig😎

Mikke
2019-04-12, 15:25
Torsdag 12.4
Nu aer Andreas nere i kaellarn, soeau da passar jag peau....Vi har satt dit det tangentbord jag tog med, sa nu slipper jag banka pa varje bokstav tre ggr....
Hursomhelst, den forste april tog jag bussen upp till Stockholm och familjen Fellman. Det var en lordag, och sen peau mondan sa for jag och StenAnders och jag till Aland, daer vi rojde nagra traen, som forst hade ramlat i stormen, men som sen raeetat upp sej sjaelva....Ett av dom hade dessutom slagit av anslutningen till vattenledningen, sa det traedet tog vi ner och gjorde ved av....Pa onsdan sa foro vi hemover igen, och sen sa gick dagarna som vanligt, med lite mat, prat och sma jobb.
Pa lordag sjaette april bidde jag skjutsad till Arlanda av snaelle Stenis, och naer vi sen naermade oss Rhodos, sa sa kaptenen att det var ett himla vaeder daer, sa har vi otur sa maste vi landa pa Heraklions flygplats pa Kreta, men vi ska laegga oss i storcirkel och snakka me tornet pa Rhodos och se hurusom vaedret aer just nu.....Sa vi cirklade ett tag, sen landade vi lixxom i en dusch....mkt spaennande !!
Pa Rhodos sa bodde jag peau Mango, och eftersom vi var forsenade, lag nykklen i blomkrukan till vaenster....
Pa Rhodos sa knallade jag forstas runt och terroriserade bekanta, bl.a var jag uppe p[a Mama Sofia, och daer gjorde vi improviserad bryggkaffe med pappershanduk och rostfri tratt....
Det var sen pa onsdag jag skulle ta faerjan Blue Star Pathmos,som tyvaerr gick mkt tidigare, 07.45, men som tur var fick jag kontakt med Zoriana, som tidigare hade haft ett staelle pa stranden, dit Jonathan alltid satt och laste mellan ett och fyra....eller vare fem.kanske...
Hon skulle me samma faerja, sa hon plockade upp mej vid sjutiden, sen foro vi till kaj och korde in bilen i baten. Inte nog med det, hon skjutsade mej till Zephyros dessutom.....Nu hor jag Andreas telefon, sa det aer best att sluta.....

Kalimera
2019-04-13, 14:29
bl.a var jag uppe p[a Mama Sofia, och daer gjorde vi improviserad bryggkaffe med pappershanduk och rostfri tratt....:D

Härligt att höra att du äntligen är på plats. klapp_klap

Hoppas att ni alla slipper mer regn, det har kommit lite väl mycket denna vinter!

Mikke
2019-04-20, 12:07
lordag 20.4
Hej alla !!
Det var varit raett kallt och blasigt, men naer solen aer uppe, da blir det varmt och skont....
Igar for jag upp till Menetes och haelsade pa Maria Diadikis farbror Elias, i hans lilla kafeneion. Han fixar till en vaeldigt god fava, sa en san laddning kaekade jag....
Idag blaser det som attans, men solen aer framme som tur aer. Idag aer alla haer pa Zephyros, Andreas, Maria, deras tre barn, sonerna som pluggar medusin i Bulgarien, och dotter Sofia, plus staedpatrullen, de tvenne glada damerna fran Albanien, som jobbade haer forra aret ocksa....
Vi fyller poolen, och kollar rummen, och jag smorjer lasen och och snyggar till kylskapen, som laett rostar lite grann.....
Nu kom Andreas och sa nat om nat som skulle kikas peau, sa jag far sluta, men kommer nog tillbaka idag....
Mvh,
Mikke

Mikke
2019-04-21, 13:23
Sunday 21.4
Nu har jag raett fjaerrkontroll till luftmanicken, sa i natt behovde jag inte vaerma vatten till flaskorna....
Hittade ett teveprogram med doktor House igar, sa det kikade jag peau.
Idag sol men kalla vindar. Poolen aer snart fylld, och jag har vael kollat och malat kylskap i tio rum vid det haer laget....
Nu aer det dax att kaeka lite mat, jag har en del i kylskapet...
Det bankas och byggs och fejas nu i Pigadia, men det tredje stora hotellet, mellan de tva stora, aer aen soeau laenge bara en grop i marken....
mvh,
Mikke

Mikke
2019-04-22, 17:49
Mandag 22.4
Hejsan!
Kyligt men soligt....men sakta blir dagarna allt varmare.
Nu borjar det bli dax for de forsta gaesterna, som kommer om tva dar....Poolen aer full.solsaengarna aer ute,parasollerna framme, naestan alla rummen aer kollade....
Idag fick jag hals over huvud ge mej upp till Garden Villa, daer Minas hade forsokt starta trimmern, men inte fatt igang den. Men jag fick start pa den och trimmade en stor grasyta fran gamla stavlon med rum nr 7 och 8 till porten. Efter lunch, som forresten Nena fixade, och som jag fick med mej till hotellet, for hon hade en hel del att gora, sa for jag upp till Garden Villa och trimmade nagra timmar till.....fick ont i hogra axeln, antagligen hade jag inte justerad selen ordentligt.....
Strax efter fem sa blev jag ordentligt klippt av Giota Muselmani, hon aer duktig och raett slaengd i engelska ocksa.....
Jag fick bjuda de tvenne damerna pa salongen pa svenskt kaffe i min thermos, och blev vaelklippt dessutom....Nu har det molnat peau, men Mohammed med polare aer haer och malar lite har och daer.....sa vi ser fram emot morrondagen med tillforsikt
Mvh,
Mikke

nickelena
2019-04-22, 18:24
Vilken tur att du hör av dig Mikke!
Blev ju lite orolig när du inget skrev efter Torsbyturen, har kollat nere i trädgården men inte sett nån som ramlat av rälsbussen:D
Skämt åsido. Njut av Karpathos!
Vi är just nu på Rhodos, ja det blåser kyligt även här.
Hör av dig vid nästa tur till vännen i stationshuset...
Lenabye_bye

Kalimera
2019-04-22, 18:42
Kyligt men soligt....men sakta blir dagarna allt varmare. Nu borjar det bli dax for de forsta gaesterna, som kommer om tva dar....Poolen aer full.solsaengarna aer ute,parasollerna frammeMärker du av några förberedelser inför den kommande påsken?

Vädret ska bli bättre. Just nu är det elaka nordliga vindar som spökar.

Mikke
2019-04-23, 09:59
Tisda f23.4
Formiddag....
Uppe me tuppend.v.s vid 8, for vi skulle fylla pa solfangarna pa taket, innan solen vaermt upp vattnet....
Efter diverse olika grejer som s.a.s haender hela tiden, kommo vi,Andreas och jag, deau aentligt upp peau taket, och fyllde peau och skoljde av solpanelerna....Dock fick jag hastigt och lustigt bege mej till jaernaffaern mitt i stan for att skaffa gaengtejp....Ni, vet den daeringa, tunna plastfilmen utan klister, som man snurrar runt gaengorna....
Samtidigt hade Andreas en verbal dialog med sin fru Maria, daer nere, for antagligen ska det bli kakel peau det lilla annexet tvars over gatan....
Nu aero vi lyckligt nere, och jag ska vael knalla ner till mitt rum och ta en dusch och gora lite frukost....eller lunch, snarare....
Paskforberedelser, nej, det har jag inte sett, men inte heller tittat efter dom, men det aer nog peau gang. Jag aer bjuden peau barbecue hos Jonathan och Ursula peau sondag, iallafall....
Igar blev det flera timmar trimmande peau Garden Villa, och jag tycker det aer lite synd att ta ner allting, sa jag sparar lite vajande graes haer och daer....Vi far vael se om jag far bassning for detta, eller om dom later det passera, vilket jag forstas hoppas....
Idag aer vaedret mycket baettre, labra brisar och lite soldis, sa kanske blir det shorts om nagra timmar eller soeau.....
Jag har blivit ombedd att gora en skiss eller tva av min tandlaekare, hans rum daer patienterna sitter, som han vill ha pa sin hemsida...Jag har skaffat lite block och pennor, och ska vael kika upp dit, naer gaesterna har kommit till Zephyros, och allt lugnat ner sej en smula....I kvaell kommer det danska paret Anne och Bo till Garden Villa, sa jag ska vael kika upp dit i eftermiddag och staella fram lite vilda blommor, fast dom aer nog lite trotta efter en lang resa, sa fika far vaenta tills imorron formiddag.....
Jag hoppas flytta upp till Garden Villa om nan eller nagra dar, men vi far se hur det blir....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2019-04-23, 16:32
Jag har blivit ombedd att gora en skiss eller tva av min tandlaekare, hans rum daer patienterna sitter, som han vill ha pa sin hemsida...Jag har skaffat lite block och pennor,Det skulle jag vilja se Mikke!

Netwolf
2019-04-23, 17:25
Fint att höra från dig, Mikke! :)

Alala
2019-04-24, 10:38
Du tycks ha mycket att göra som vanligt. Det finns ingen du inte kan hjälpa. T.o.m. tandläkaren! :D

Ha det fint!

/ Anne bye_bye

Mikke
2019-04-24, 15:50
Onsdag em 24.4
Hejsan!!
Kall natt, men jag har fatt lana en elfilt av Nena....sa jag aer numera elfiltmissbrukare, haha....
Upp raett tidigt, och ivaeg till Garden Villa, med kaffe och filter, ety det danska paret Anne och Bo vill gaerna fika peau formiddan. Dom kom ju raett sent igar, sa det bidde vael raskt i saeng...
Efter fikat med danskarna, fyllde jag peau trimmern med ny trad, och blandade braensle, for Andreas skulle visst trimma lite nere vid Zephyros. Sen flyttade jag over allt som hor till trimmern, tradar, blad, verktyg, blandningsflaska, Bensindunk, till en mindre IKEAkasse, som aer mkt starkare aen en vanlig plastkasse....
Sen till Jonathan for att dels laemna tibax bocker, och sen fota hans stavlo, som han hyr ut, for jag hade fatt en forfragan om att hyra en stavlo i september.
Snart kommer Jonathans dam, sa nu fejades det bade inne och ute....Jag ska dit strax, for att fota inuti stavlon ocksa. Jag var en svaeng till Nena, som holl peau att mala, sa jag hjelpte henne att kladda nan timme, sa fick jag med en doggybag med god mat ocksa....
Pa Zephyros borjar det bli klart, jag var haer i formiddags och taetade nagra ror fran en vatentank, och vaedret borjar bli bra. Just nu aer det 25 grader och soldis....
Kanske jag hinner upp till tandlaekarn Spanos imorrn, for att kanske skissa litegrann, och skulle han ju vilja ha teckningen, sa far jag nog nan tandlagning som betalning i framtiden...
Det ordnar sej med det......
Mvh,
Mikke

Netwolf
2019-04-24, 19:21
Oj, vad du far ikring! flabb_flab

Mikke
2019-04-25, 10:51
Torsdag 25.4
Hej!
Jag far omkring pa en gammal vespa,sa det gar inte sa fort. Sen tar det den tid det tar, och vad jag skriver aer ju over hela dan.....
Idag ska det komma tio vuxna pers till Zephyros, saeger Maria,som gar forbi med lite blomkrukor i handen. Jag ska ta och taeta mellan plattorna i uteduschen medans det aer torrt....
Idag soldis, temp 26.5 i skuggan....
Jag aterkommer....
mvh,
Mikke

Kalimera
2019-04-25, 14:29
Idag soldis, temp 26.5 i skuggan....Det verkar bli riktigt varmt lagom till påsk. Nu är det varmare där än här, precis som det ska vara. :)

Mikke
2019-04-25, 17:17
Torsdag 25.4 em
Hejsan!
Nu sitter Andreas vid poolen och sprakar med tre hollaendare. Allt haver sig lugnat ner sej och stressen har ersatts av frid....seau laenge det nu holler....Jag hann med lite smajobb pa hotellet, sen stack jag upp till Jonathan, som fortfarande har svart att ga, hans knaen gor ont och hans fossingar aero svullna. Hans dam ankommer i morgon, soeau han hade fatt sin bil tvaettad, och sen gick jag over den och snyggade till det som kunde snyggas till....Sen gavo vi muskovi ankorna mat, och kikade peau naer de sma ankungarna badade och dok i sin lilla pool....
Jag var hos honom i nagra timmar, sen for jag forbi Nena, som fortfarande var i full gang med att mala och greja utanfor sin lilla taverna....Kolossen mittemot har ocksa fatt lite faerg, sa den ser inte ut som ett faengelse laengre....
Sen har tempen stigit och jag sitter och skriver i skjortaermarna for forsta gangen. Laett soldis over Pigadia, och saesongen haver startat....
Mvh,
Mikke

Mikke
2019-04-26, 10:28
Fredag 26.4
Hejsan!
Vindstilla idag, och soldis....det kom nagra regndroppar, men bara nan minut....Det aer ovanligt med vindstilla, men ganska trevligt, som omvaexling....
Andreas stora scooter aer peau service, soeau jag har hyrt mej en liten 50 cc av Vasilis peau AutoMotoCenter, sou jag ska ta och sticka upp och tanka, for imorrn aer ju allting staengt....
Nu ligger nagra gaester vid poolen och Andreas och jag varit uppe i rum nr 11 och dels fixat toaletten, och sen aeven plockat ut flaekten, gjort ren den och satt den tillbaka....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2019-04-26, 14:09
Vindstilla idag, och soldis....det kom nagra regndroppar, men bara nan minut....Det aer ovanligt med vindstilla, men ganska trevligt, som omvaexling....Tydligen samma väder på många öar i Grekland. Känns nästan som lugnet före stormen.

Mikke
2019-04-26, 16:10
Fredag 26.4 em
Nu gassar solen, 28 grader i skuggan och naextan vindstilla....Nu ere nog dax for kottbrallerna!! Nu gor man inte manga knop, utan haller sej i skuggan. Funderar peau att ta 50 cc scootern och fara och kolla ifall dom har fatt igang reningsverket, som ligger s.a.s bakom stan vid stranden.
For forbi dammen idag, men stannade peau vaegen och kikade. Enligt uppgift aer den naestan full, sa jag ska ta och knalla runt dammen nagon dag, fast deau aer det vael best att ta med bade vatten och lite mat, for det kommer nog att ta nagon eller nagra timmar....
Ner jag var ivaeg och tankade scootern, plus en plastflaska peau 1.5 liter i reserv, sa beraettade Georgina att dom har staengt i tre dar, sondag,mandag och tisdag, sa nu vet jag det....Kanske ide att ta och tanka upp en plastflaska till.....
Det nya sjukhuset har jag inte varit och kollat, men ska fraga Andreas. Haeromdagen sa rakade de tva faerjorna komma samtidigt till kaj, det var visst ett spektakel, men allt gick bra och alla kom med, fast dom tutade lite extra....Tva olika rederier, Blue Star och Anek....
Jag naemnde tidigare att dom holl peau att gjuta nan sorts cementvaeg for framtida flodvagor. Fran bron mellan Pelagos och Parasoll var det tidigare en torr flodbaedd, och fran den ner till havet bredvid Limanaki har dom tagit bort den stora och langa dungen av Arundo Donax, som ser ut som bambu, men som visst aer ett stort graes....Istaellet finns nu tva cementmurar fran bron ner till stranden, och med en platt cementbotten....Enligt uppgift ska dom visst fortsaetta med liknande, fast smalare konstruktion uppat mot cementfabriken....Hur man sen ska gora vid Garden Villa och vaegen upp mot berget, kan man undra....kanske blir det en bro?
mvh,
Mikke

Masse
2019-04-26, 16:33
Det skulle vara intressant att få veta lite mera om det nya sjukhuset, om du får reda på något. Det har ju varit omtalat ett tag, och ett nytt sjukhus låter ju ambitiöst.

Om jag minns rätt så har jag hört eller läst något om att gränsen för den sjukvård som kan tillhandahållas på Karpathos går vid åtgärder och ingrepp som inte kräver att patienten sövs. Om det är nödvändigt med sövning så fraktas man till Rhodos för att få det gjort där. Men det var nog med det "gamla sjukhuset". Ett "Nytt sjukhus" väcker ju förväntan om lite mera än så, eller ...... ja hur har det blivit med det?????

Masse

Kalimera
2019-04-28, 17:31
Kom att tänka på en sak. hur är det med de nya stora hotellen som byggs i Pigadia?

Mikke
2019-04-29, 12:52
Mondag 29.4
Hejsan!
Kul att ni fragar om saker och ting peau Karpathos!
Vad anbelangar det nya sjukhuset, som ligger en bit mot Aperi. Det aer faerdigt till 95% och skall snart tas i bruk. Det gamla sjukhuset mitt i stan, ska visst bli ett hem for gamla.
Janne, naesta stora vidunder till hotell blir ju mitt emellan Konstantinos och Alimunda, men for tillfaellet aer det bara en stor grop i marken.....
Igar kom det ytterligare tio gaester till Zephyros, och jag fick grannar i rum nr 5, daernere i gaveln, som man gar ner i....Det aer en moder och tvenne dottrar, och vi sprakade litegrann, naer dom satt i baren, och jag haemtade mina tva kartor, en 1.60.000 och en 30.000 som dom fick lana....Sen sa dom att dom var hungriga, sa jag erbjod mej att sticka med scootern och fixa giros, och det tyckte dom var bra. Tyvaerr var Erasmia staengt, sa jag aterkom utan giros, men erbjod mej att laga mat, for jag hade 800 gr kottfaers i min kyl, plus diverse gronsaker och makaroner. Dom tyckte det laet bra, sa jag fraeste upp faersen med gronsaker,vatten, kryddor och lite ketchup, och kokade makaroner, detta kaekade vi utanfor deras rum, for dom hade ett storre bord....Det gick fort, dom bidde maetta, och jag lirade nan lat pa min fiol, sen spelade jag en del musik pa min musikbox, sa vi hade mkt trevligt framat elva, da de gingo till saengs....
Idag har jag och Andreas varit uppe pa Garden Villa, och startat med att fylla poolen, sen satte jag upp en beslag inne i duschen pa nr 8 plus en ny slang och munstycke....Trodde inte min lilla Makita skulle kunna borra i vaeggen, men till min forvaning sa gjorde den det....Sen snyggade jag till kylskapets nederkant, som var en aning rostig, sa allt gick som en dans. Vaedret aer superfint, ca 26 grader och lite vind, helt perfekt....
Nu till Nena for lite god mat till lunch.....
Vi hors!
Mikke

Kalimera
2019-04-29, 13:17
Tyvaerr var Erasmia staengt, sa jag aterkom utan giros, men erbjod mej att laga mat, for jag hade 800 gr kottfaers i min kyl, plus diverse gronsaker och makaroner. Dom tyckte det laet bra, sa jag fraeste upp faersen med gronsaker,vatten, kryddor och lite ketchup, och kokade makaroner, detta kaekade vi utanfor deras rum, for dom hade ett storre bord....Det gick fort, dom bidde maetta, och jag lirade nan lat pa min fiol, sen spelade jag en del musik pa min musikbox, sa vi hade mkt trevligt framat elva, da de gingo till saengs....Du är helt otrolig. :D

Athanasia
2019-04-29, 13:42
Håller med föregående talareklapp_klap

Alala
2019-04-29, 15:20
Ja det här med mat var ju något nytt. Akta dig så att du inte hamnar och traktera dem hela tiden. :D

/ Anne :)

Mikke
2019-04-29, 15:28
Mandag 29.4 em
Tja, det var bara en ogonblickets ingivelse att laga mat at oss,naer jag inte kunde fixa giros.....Sen var jag sjaelv lite smahungrig, sa det passade bra, sa fick jag dessutom trevligt saellskap.
Nu aer det stilla pa Zephyros, Andreas tar en liten tupplur, Maria sitter i receptionen och kikar pa nan spansk sapopera, nagra hollaendare sover vid poolen, och jag ska ta och dra ivaeg upp till Garden Villa och kolla hur det ser ut med vattennivan i poolen....
Solen skiner och allt aer som det ska va....
Vi hors,
Mikke

Mikke
2019-04-30, 13:17
tissda 30.4
kl 14.10
Hejsan!!
Ytterligare en finfin dag, med ca 26 grader och labra brisar....I formiddags for jag upp till Garden Villa och maette djupet peau poolen och skrev sedan djupet peau kanten med permanent tusch. Tydligen har resebyraerna onskan om detta, enligt Andreas...Sen linoljade jag allt jag sag, nej bara skojar, men traeribborna runt brunnen och en traebaenk....Sen drog jag lite olja daer faerg hade blivit matt, for da blir det blankt....
Sen naer jag kom ner till Zephyros hade Maria och hennes hulda moder Sofia fixat mat till oss alla, d.v.s Andreas, hans systers man Michailis, baegge sonerna Minas och Logothetis, Marias pappa Minas, samt Andreas och Marias dotter Sofia och sa jag.....Naer jag kom ner till mitt rum sa var en av de albanska staederskorna daer, hon hade sett min fiol, sa jag lirade en lat for henne naer hon staedade...det var lite kul, musik under arbetet....
Nu kaenner jag mej lite ledig, sa jag far se vad jag hittar peau.....sticker nog till Elias Rooms med tre rullar vattenfast halktejp....hoppas han aer hemma....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2019-04-30, 14:02
sticker nog till Elias Rooms med tre rullar vattenfast halktejp....hoppas han aer hemma....Hälsa honom från mig. klapp_klap

Mikke
2019-05-01, 18:11
onsdag 1.5
Hejsan!
Idag blev det inte sa mycket gjort.....Stack upp till Garden Villa och trimmade lite haer och daer. Sen fikade jag forstas med danska Anne och Bo.Detta raska, danska par och jag ska ta och knalla runt den stora dammen endera dan, det ska bli intressant....Baest att ta med bade mat och dryck, for det aer saekert en eller flera timmars promenad i terraengladan....
Apropeau Elias mitt i stan, sa verkar det som om han ska sluta driva Elias Rooms naesta saesong, eller ocksa sa far hans barn ta over verksamheten. Han aer lite trott peau att krangla med allt som det innebaer att driva ett sant staelle, och han aer inte helt frisk heller, men jag ska haelsa honom fran dej, Janne, for jag kommer saekert att traeffa honom fler ganger.
Vaedret har blivit saemre,nu 20 grader och nu regnar det faktiskt litegrann, for det ser jag peau poolen ifran kontoret, daer jag sitter just nu....Andreas spelar BeGees peau sin mobiltelefon, som har ovaentat bra ljud....Jag hade taenkt scootra upp till Jonathan och laemna lite bocker, och sen till stan och ta ut lite pengar, men min fleecejacka funkar ju mera som en svamp...sa det far nog kanske vaenta tills imorrn....
Andreas och Marias tvenne soner, som pluggar medicin i Sofia, Bulgarien, har laemnat oss idag, dom var hemma over pasken.
mvh,
Mikke

Kalimera
2019-05-01, 19:20
Apropeau Elias mitt i stan, sa verkar det som om han ska sluta driva Elias Rooms naesta saesong, eller ocksa sa far hans barn ta over verksamheten. Han aer lite trott peau att krangla med allt som det innebaer att driva ett sant staelle, och han aer inte helt frisk heller, men jag ska haelsa honom fran dej, Janne, for jag kommer saekert att traeffa honom fler ganger.
Det var tråkigt att höra. Hoppas att någon av hans barn tar över. Förstår att det kan vara svårt att driva ett så litet ställe. Vi gillar det jättemycket, men de stora hotellen tar över mer och mer tyvärr. Tack för att du hälsar honom nästa gång ni träffas!

Masse
2019-05-01, 22:09
onsdag 1.5
Hejsan!
Idag blev det inte sa mycket gjort.....Stack upp till Garden Villa och trimmade lite haer och daer. Sen fikade jag forstas med danska Anne och Bo.
Mikke

Hrrmm!!!!! Vad är detta Mikke? Börjar du slöa till? Tror inte alls att det stämmer med ditt rykte vare sig på Karpathos eller här på Kalimera! Skärpning!

:D:D:D

Masse

Mikke
2019-05-02, 13:12
Tossda 2.5
Hejsan!!
Fin dag idag, bleau himmel och labra brisar. Jag kom vael upp relativt tidigt, och stack ivaeg till en supermarket och bytte ut de redan kokta aeggen, som jag slarvigt nog fick med mej i tron att det var vanliga aegg....Inga problem med det....Sen till tandkirurgen Dimitris Spanos, som vill ha nan sorts sketch eller teckning. Soeau satt jag daer och forsokte kladda fram nat liknande....aer lite ringrostig med teckneriet, sa jag gjorde vael fyra fem kladdar, plus att jag tog lite bilder, sen diskuterade vi lite vinklar, etc, sa det kaenns vael iallafall lite baettre....far vel titta dit flera ganger,annars kan jag ju ferdigstaella hemma och skicka som jpg eller nat....
Sen for jag till Italienska Huset, eller som dom saeger haer, Eparchio. Daer sitter Dimitris Sevdalis, gemenligen kallad Jim. Det aer han och hans farsa Haris, som har ett stort , 3700 kvm, vaexthus i Afiarti. Vi tjatade en stund och jag ska se om jag kan fa tag i ett oljekylarfaeste till hans Fiat Strada, fran ca ar 2000, sa om nan har nat sant liggande, sa aer vi intressserade....
Nu en svaeng pa Zephyros for att haemta min bok, och strax till Nenas for lunch....
Det hollaendska planet kommer sent, och vi far sex nya gaester vid niotiden.....
Mvh,
Mikke

Mikke
2019-05-03, 17:18
Fredag 3.5 em
Hejsan!
Raett fin dag idag oxo....Kom upp raett sent, men kom iallafall upp...
Tog scootern och for ivaeg upp mot bensinstationen, och den nyaste jaernaffaeren, daer jag fixade tre stycken plastmunstycken till pistolen, daer vi har polyuretanet,for jag ska taeta lite hal i vaeggen, sa vi slipper fa in vatten i kaellaren. Ocksa lite sma skruv till traelister, som ska goras klart sen senaste besoket....
Sen till bensinstationen och snackade med Georgina, som jag fixat en engelsk bok till fran Jonathan. Hon skulle borja laesa den ikvaell, sa hon. Sen tillbaka till Zephyros,daer Andreas och deras dotter Sofia, jobbade med en stor tvaettmaskin, som kranglade....Jag fick vara med och hjaelpa till en stund, sen for jag till Nena pa lunch....
Blev somning efter maten, for hem och bryggde kaffe, sa jag piggnade till och kunde sitta still och laesa i solen. Forresten, peau vaegen upp till bensinstationen traeffade jag danska paret Bo och Anne, som som vanligt var ute och gick.Vi kom overens om att ga till Nena och ata middag kl sju, sa jag far snart ge mej att skriva....Naer jag for ivaeg fran dom, sa glomde jag att faella in sidostodet, sa det skrapade naer jag kom in i en kurva, men jag horde skrapet och raetade upp scootern och stannade och faellde in stodet....vikken tur, daer kunde jag ha vurpat ordentligt!!
Nu ner och gora mej iordning for middagen!
Mvh
Mikke

Mikke
2019-05-04, 15:13
Lordag 4.5 em
Hejsan!
Kom vael upp vid tio och sen borrade jag ett hal i vaeggen i rum nr 1 och satte dit en plugg och skruv, och haengde tillbaka den tavlan som rasat. Sen ner i kaellarn och upp peau trappstegen och putta in skumgummi runt de kablar och ror som kommer fram. Sen fyllde jag fran vaeggytan in till skumgummit med polyurethan,sa nu aer det forhoppningsvis taett, for jag har fyllt fran baegge sidor av vaeggen.
Glomde kaffefilterhollaren hos Nena igar, sa jag drog dit vid lunch och lunchade, samt fick med kaffemojaengen samtidigt.
Sen borjade det mulna peau, men jag stack aendeau upp till Garden Villa, for att skruva fast lite trelister daer mina danska vaenner bor, for jag hade nagra meter lost....Sa det tog ju lite tid, sa danskarna kom knallande, precis naer jag var faerdig. Sen blev det aennu svalare, sa jag drog ner till Zephyros, och efter mitt skrivande haer, ska jag ner till mitt rum och dra peau langbraller, saetta igang ACn och elfilten....brrr.....
Jo, forresten, naer jag for till Nena vid ettsnaret, sa traeffade jag Sotiris, en mkt sympatisk man, 74 ar, som knallar peau stranden och samlar stenar, som han sen baer hem till sig mitt i stan, daer polerar han stenarna i en maskin, sen malar han olika motiv, och sen lackar han dom....Han malar fina stenar, och jag har flera stycken hemma i Karlstad, men jag fick tva stora av honom idag....snaell snubbe!!
Nu kom Andreas, dags for en dust med den kranglande tvaettmaskinen....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2019-05-05, 15:48
Hur har du det med vädret idag Mikke?

Såg att det var oväder på bland annat Rhodos. Planen hade svårt att landa och färjor har ställts in.

Mikke
2019-05-05, 19:21
Sondag 5.5 kvaell...
Hejsan!
Vaedret idag var hittan o dittan, d.v.s regn i morse, men senare uppehall, med spridda skurar under dagen. Sen fick jag nat om hur planen fatt vaenda vid Rhodos ganska manga.....men haer kom det finska planet och landade som tur var.
Jag lunchade forstas hos Nena, och da kom det ett aeldre par fran Finland som hade kommit idag. Dom fick forstas kaffe av mej, for dom kunde dessutom svenska....
Sen fick jag loss lite lister och for upp till Garden Villa och gjorde klart vid rum nr sju, sa nu ska det bara oljas.
Imorrn ska det danska paret och jag knalla runt dammen, om det inte regnar forstas....Vi ska traeffas vid dammen vid tolv, och det tar nog sin modiga tid, skulle jag tro....
Det kom finska gaester idag ocksa, och folk verkar trivas...
Jag far nog snart borja kika pa biljetter hem, har varit haer sen tionde april, det blir 25 dar det....
Mvh.
Mikke

Mikke
2019-05-06, 13:36
Mandag6.5
Idag hyfsat vaeder, och danska paret Anne och Bo och jag hade bestaemt att knalla upp till dammen och kika peau den lite naermare. Slappa jag tog forstas scootern, medans Anne och Bo kom per fot kl 12, as agreed.
Jag kom kanske 20 minuter innan, och som tur var kom det ett par killar som jobbar at kommunen, och som jag kaenner litegrann, sa vi kunde fraga en del. Dammen rymmer en million sjuhundra tusen kubikmeter, och aer fylld till ungefaer 20 procent.Vid den vaestra delen av dammen gar det en vaeg, som vi knallade peau, och sen kom vi s.a.s bakom dammen och hade en liten saft/fika och kakpaus. Sen gick danskarna tillbaka samma vaeg, medans jag, som hade langbraller, klaettrade upp och tog mej sakta fram genom stundtals ganska svar terraeng, med taggiga buskar och skarp lutning....Hursomhelst tog jag mej runt, men blev ganska svettig peau kuppen, sen mottes vi vid min scooter.....
Det blev lite bilder tagna ocksa, som kanske hamnar pa Kalimeras FB sida framledes.
Sen for jag till Garden Villa for att, om mojligt, byta ut tradhallaren mot ett sagblad....detta var inte helt enkelt, sa nu sitter jag peau Zephyros och skriver istaellet. Det borjar bli dags att kika efter hembiljett......onsdag,torsdag kanske till Rhodos,....ska leta lite senare, nu aer det dags for lite lunch.....Vaedret har blivit baettre, och det blaser lite mer,.....
Vi hors,
Mikke

Kalimera
2019-05-06, 14:43
Vaedret har blivit baettre, och det blaser lite mer,.....
Läste precis i DN att det ska komma snö i bland annat Värmland i veckan, så oavsett vilket väder du har så är det bättre än hemma. :)

Borde inte dammen vara välfylld efter allt regnade i vinter?

nickelena
2019-05-06, 20:36
Jodå Janne... ända sen i fredags snöar det lite då och då här i Värmland.:eek:
Såg en bild från Östmark (som ligger ännu några mil härifrån), där var det helt snötäckt. HU!
Men förhoppningsvis försvinner det fort.
Lenabye_bye

Kalimera
2019-05-07, 14:41
Men förhoppningsvis försvinner det fort.Håller tummarna. :)

Mikke
2019-05-07, 18:18
tissda 7.5
Hejsan!
Blandad vaederlek idag. Upp till jaernaffaeren o fixa bultar till borden pa Pelagos, som ska oppna nu till fredag. Sen lagade jag lite stolar peau Pelagos, for dom aer klassiska stolar och det aer synd att kasta bort dom. Dom aer velbyggda, sa allt man behover gora aer skaffa bra lim, polyurethan, som haerdar pa fukt, sen borra och limma och sen skruva....Da blir det kemisk och mekanisk bindning, som haller laenge....
Sen upp till Garden Villa och kora lite trimmer, for tant Sofia ville ha det lite kortare. Daerefter lite linolja pa traelisterna som jag skruvat upp vid nr 7 och 8. Det later som jag ligger i som en igel,men jag tar goooood tid peau mej, fast jag aer noggrann, till skillnad mot manga andra..Sa det kanske blir tre,fyra timmar jobb varje dag ungefaer....Naesta gang jag aer haer ska jag forsoka skriva upp jobbtiden, bara for att se vad det egentligen blir....
Nu kvaellas det, och lite folk sitter vid poolen och smapratar, jag har gjort en skylt som jag fyllt i med rod tusch....
Nu ska jag ta och kika efter biljett till Sverige.....
Mvh,
Mikke
Ps, Janne, jag trodde ocksa att dammen skulle bli fylld, men eftersom Karpathos aer en vulkanisk o med mkt sprickbildning,sa rinner vatten fort bort haer.....Men alltefter slam etc sjunker ner mot botten, sa taetar det nog over tid, sa det blir nog mer vatten alltefter, beroende forstas pa nederbord. Tanken var ju att fa vatten att stanna kvar och pa sikt hoja grundvattennivan, men har inte snackat med nan som har brunn i naerheten....aen.d.s

Masse
2019-05-07, 19:22
Hej Mikke!

Kul att få vara med dig i allt vardagsjobb på vårt kära Karpathos.
Förstår att det börjar gå mot avslutning på den här vistelsen på ön.
Så det börjar bli dags för ett litet tips inför nästa resa:

Du gör ju en hel del skyltar. Eftersom du är så flitig så föreslår jag att du snickrar ihop och målar en skylt på vilken det står (på grekiska!) "MIKKE HAR TAGIT PAUS OCH KOMMER SNART" GMT (= Greek Maybee Time) .... och sätter upp den på lämplig plats när du vill ha en dag ledigt.

Ha det gott!
Masse

Mikke
2019-05-08, 08:57
Onsda 8.5 fm
Hejsan!!
Just nu haller jag peau att forflytta mej till Garden Villa. Det aer lite kyligt och raett mkt moln.
Fick tag i en biljett igar pa Norwegian den 18.5 for 777 sek med incheckat bagage, och landar 21.15 pa Arlanda....
Da hinner jag va me pa Pelagos forsta kvaell nu pa fredag, om jag inte drar tidigare...
Ok, nu ivaeg tillbaka till rummet och plocka ihop....
vi hors,
Mikke

Kalimera
2019-05-08, 14:31
Fick tag i en biljett igar pa Norwegian den 18.5 for 777 sek med incheckat bagage, och landar 21.15 pa Arlanda....Du har en otrolig förmåga att hitta billiga biljetter! klapp_klap

Synd att tiden går så himla fort, men du har ju 10 dagar kvar. :)

Mikke
2019-05-09, 19:18
Torsdag 9.5 kvaell...
Hejsan!!
Igar kvaell var det en liten fest for Nenas make Christo, som blidde 54 ar, och vi firade honom forstas pa Nenas taverna, ihop med litte trevlit folk...
Idag torsda blev det lite jobb peau Pelagos, for imorron ska det minsann dras igang.
Jag fick aeran att rita och teckna peau gatupratarn.....Sen blev det lunch hos Nena, och daer var det tva damer fran svenska vestkusten, sa dom fick fika av mej efter maten. Nu borjar det rora sej alltmer och mer och mer turister ser man, och Zephyros aer naestan full med gaester nu....
Jag ska forstas till Pelagos imorrn, och vet inte vikken faerja jag ska ta till Rhodos, men det lutar at att jag tar Blue Star peau onsdag, for da kommer man fram till Rhodos i nagorlunda bra tid....vid nie tiden peau kvaellen. Da far jag torsdag och fredag peau mej att slappa och laesa....Vaedret haer pa Karp blir laaangsamt lite varmare, men nu sitter jag med fleecejackan peau aendeau.....Jag har precis varit hos Jonathan och laemnat och lanat lite mer bocker. Elfilten jag generoust fick lana av Nena, har jag laemnat tillbaka, for pa Garden Villa i lilla stavlon, daer man sover pa en hylla, finns inga kontakter i naerheten, och sa aer det ngt varmare peau naetterna nu aen det var i borjan av april.....
Sen sag jag en lastbil och en graevmaskin vid det djupa halet daer det tredje storhotellet ska byggas, sa nat har visst haent peau den fronten, kanske....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2019-05-10, 10:01
Sen sag jag en lastbil och en graevmaskin vid det djupa halet daer det tredje storhotellet ska byggas, sa nat har visst haent peau den fronten, kanske....Hoppas att de väntar med bygget till säsongen är slut, men det väl för mycket begärt.

Ha det så kul på Pelagos ikväll!

Mikke
2019-05-11, 11:39
Lordag 11.5
Hej och tack Janne!
Jag var ju lite kall oeau trutt efter scootertrippen till Afiarti, sa jag kom inte ivaeg till
Pelagos forraen efter tio ungefaer...Glomde dessutom mobilen, sa nagra bilder fran igar kan jag inte prestera...Men det var naestan fullt me folk, aeven om kvaellen var lite kylig, och det var ocksa en fyramannsorkester, som spelade peau med iver och energi....Daeremot sag jag ingen som dansade, men det kan ju ha skett naer jag inte var daer....
Hursomhelst var det trevligt att se sa manga bekanta peau ett staelle, sa min mesta tid gick faktist at att geau runt och haelsa pa folk. Jag knallade hem vid tolv.
Idag lordag har jag nu svetsat ytterligare en soffa, och ska nu ivaeg och kaeka lite lunch, daerefter upp till Garden Villa och rolla vita raender peau cementgangarna....ett fint jobb. Jag saetter rullen peau en stang, sen knallar jag och malar samtidigt....
Kanske hinner jag kopa faerjebiljetten idag, vi far se. Jag tar Blue Star peau onsdag....
Mvh
Mikke

Kalimera
2019-05-12, 16:45
Kanske hinner jag kopa faerjebiljetten idag, vi far se. Jag tar Blue Star peau onsdag....Tiden går så jäkla fort. Redan på väg hem. Känns det som att tiden går lika fort för dig som är plats?

Mikke
2019-05-14, 12:20
Tisdag 14.5
Hejsan!!
Idag toppenvaeder, och jag hade vael hoppats peau en helt ledig dag idag, men Andreas ringde, for det var laekage i en av rummen, sa jag akte dit, och spenderade en tid under diskbaenken....Det aer ju lite trangt och krangligt, men vi bytte hela kranen och slangarna, och efter nan timme eller seau, sa var det klart....Sa nu ska jag smita ivaeg och kopa biljett.
Jo,Janne, tiden gar ganska fort som det kaenns, nu har jag varit pa Karp en manad och tva dagar, och var tog dom vaegen, kan man undra....Jag kan inte hitta fragetecknet pa tangentbordet jag tog med fran Sverige, haha.....
Som tur var sa fanns det rum peau Mango, soeau det kaenns ju bra....Da far jag tva lediga dar pa Rhodos, och ska nog hyra en scooter och sticka utanfor stan och leta upp Zorianas nya taverna i Koskino, strax innan Faliraki, en bit upp mot bergen....Far hoppas att jag hittar nan dator peau Rhodos, annars far jag vael dra ivaeg nat litet mess via min telefon, men det aer ju inte lika enkelt att skriva daer, som peau ett tangentbord....Har en ganska liten skaerm pa min Sony Xperia Z5 Compact, och mina tummar aer ett eller tva nummer for stora....
Igar slipade jag rost peau vespan jag fatt lana, och snyggade till den, som tack for lanet. Den ser riktigt presentabel ut och dottern Sofia kommer vel att anvaenda den, och min hjaelm som jag hade med, far hon forstas lana.
Mvh

Mikke

Athanasia
2019-05-14, 15:34
Jag önskar Dig en fin resa hemåt via Rhodosbye_bye

Masse
2019-05-14, 23:21
Förstår begränsningarna med att skriva på mobilen. Det är ju ett rackarns pillegöra som jag brukar sakna tålamod med. Tacka vet jag ett riktigt tangentbord där man kan köra med full fingersättning! Men hav stort tack för ditt flitiga skrivande från Karpathos! Det är mycket underhållande.

Ha det gott och hoppas att du får sköna dagar på Rhodos!

Masse

Kalimera
2019-05-15, 14:27
Stort tack för alla underhållande rapporter Mikke! klapp_klap

Njut av Rhodos några dagar, och välkommen hem!

Alala
2019-05-16, 10:31
Tack för alla fina rapporter från Karpathos! Hoppas du får avslappnande dagar på Rodos och ha en bra hemresa!

/ Anne bye_bye

Mikke
2019-05-18, 07:17
Lörda 18.5
Kl. 07.51
Hejsan!!
Rhodosvistelsen har gått fort,men jag hann med litegrann ändå.....Hälsade på lite här och där,t.ex så var jag en kväll på Mama Sofia och käkade,och fick en trevlig bordsgranne från Åland....
Hade dessutom glömt en Västerbottenost på Mango,som ägaren Dimitri sparat,så,den fick personalen på Mama Sofia smaka på....
Varit på bokhandeln förstås,och igår em hyrde jag en 125 cc scooter och körde några km söderut mot Faliraki och svängde sen,upp,mor,Koskino,där jag frågade mej fram till Zorianas nyöppnade taverna Elia&Kapari. Där blev jag kvar några timmar,å på hemvägen kikade jag in på lilla stället To Pirouni,som ligger på Ypsilanti.Nu ska jag strax ta å packa å så smått förbereda hemresan i eftermiddag. Det blir buss ut till Diagoras och det känns bra att inte stressa....planet,lyfter 18.25,så jag kan ta de lugnt ..;-D
Mvh
Mikke

Kalimera
2019-05-18, 14:27
Tack Mikke, och trevlig flygresa hem. bye_bye

Mikke
2019-05-28, 20:12
28.5
Hej alla!
Flygresan hem gick fint, och jag hade tre säten till mitt förfogande. Landade vid halv tio, ungefär, och beslöt kvarstanna på Arlanda, där jag avnjöt några mindre billiga pilsner samt en likadan smörgås....Sen kvartade jag i nåt hörn nån timme, och tog sen bussen vid åttatiden på söndagsmorgonen. Väl hemma så hämtade brorsan mej, och vid hemkomsten på Lamberget upptäckte jag att mobilen satt kvar i fickan på laddning i sätet framför mej....Nåja, jag gick in på Flixbuss hemsida och fann nåt formulär, som jag förstås fyllde i, men ännu har ingen mobil dykt upp, så den är nog borta. Ringde Tele2, som spärrade mitt simkort, samt skickade mej ett nytt....Nu var det den tredje Sonyn, så jag använder numera nr 2, som funkar ok...men lite snopet att missa alla korten....
Full rulle vid hemkomst, med gräsklippning, båtfixande, etc.....men skönt å va hemma.Tack alla som varit med och skrivit och läst. Hoppas ni som kommer till Karpathos också skriver och berättar, och så ses vi i september.Tiden går ju allt fortare av nån anledning, och det är snart juni....
Vi hörs!
Mikke

nickelena
2019-05-28, 22:12
Välkommen hem till kalla Värmland!
Skit med telefonen, hoppas den dyker upp. Plötsligt händer det, kanske...
Tack för skriverier från Karpathos. Trevligt att läsa, som vanligtfb_gilla
Lycka till med nästa Torsby-tur.

Lenabye_bye

Kalimera
2019-05-29, 10:49
Full rulle vid hemkomst, med gräsklippning, båtfixande, etc.....men skönt å va hemma.Tack alla som varit med och skrivit och läst. Hoppas ni som kommer till Karpathos också skriver och berättar, och så ses vi i september.Tiden går ju allt fortare av nån anledning, och det är snart juni....
Vi hörs!Det är vi som ska tacka Mikke! klapp_klap

Trist med telefonen, men du verkar ändå ta det med ro. Jag hade gråtit om jag hade blivit av med alla bilder.

Angående tiden så håller jag fullständigt med dig, den rusar fram!

Kajja
2019-09-16, 09:41
Ser på Kalimera att du fyller år idag Mikke.
Så GRATTIS på födelsedagen ! 💐🎂🎻
Blir det nån septemberresa i år?
/ Kajja bye_bye

karinafp
2019-09-16, 13:50
Ser på Kalimera att du fyller år idag Mikke.
Så GRATTIS på födelsedagen ! 💐🎂🎻
Blir det nån septemberresa i år?
/ Kajja bye_bye

Han är redan nere sedan ett par dagar, men har ännu inte fått tag på någon dator att skriva på. ;)

Karin

Kajja
2019-09-16, 16:47
Aj du! Då får vi hoppas att han hittar en snart.
Tack för info Karin!
/ Kajja bye_bye

Mikke
2019-09-20, 14:46
Hej Alla !!
Nu peau Zephyros, och haver tillbringat de senaste timmarna under ett handfat, men det blev bra till slut....
For tillfaellet bor jag peau Mertonas, det lilla staellet naera Amarillis. Det var dar jag bodde forsta gangen jag kom hit, for 21-22 ar sen....sa cirkeln aer s.a.s sluten, haha....
Jag startade vael en rapport i augusti, men hittar inte den, seau jag far vael starta en ny nu naer jag sannolikt kommer att vara peau Zephyros mer regelbundet....
Hursomhelst, min fodelsedag tillbringades icke peau Pelagos, ety med stigande alder (71) sa aer det trevligare med mindre folk runt om....sa jag var peau Nenas taverna, der Anita Fellman, hennes syster Mia, samt Marco och Marit och sa forstas Nena.....
Nu far jag sluta, men det mesta funkar ok, och vaedret aer perfekt, svala vindar och en temp pa ca 27.....
mvh,
Mikke

Masse
2019-09-20, 23:31
Kul att du har lyckats få igenom lite signaler till oss genom etern Mikke.
Gott att höra att du har det ok.
Grattis i efterhand på födelsedagen!

Masse

Kalimera
2019-09-21, 13:41
Härligt att höra av dig igen Mikke! klapp_klap

Grattis på födelsedagen i efterskott. bye_bye

Mikke
2019-09-22, 18:07
Sun 22.9
Hej alla och tack for mess. Igar var vi, Anne och Bo, Anita Fellman och hennes syster Mia hos Nena for attt kaeka upp den formidabla glasstartan Nena hade uppfunnit. Den hade statt sen i mandags, men var ljuvligt god, och jag skar och serverade alla som satt pa tavernan, men haelften aer kvar, och den ska vi slakta ikvaell, forhoppningsvis.....
Nu sitter jag forstas pa Zephyros, det blaser bra och tempen aer 22 grader, sa det aer jacka peau....Tyvaerr har Andreas satt tillbaka sitt gamla tangentbord, vilket gor det svart att skriva, och inte halften sa kul naer man kan skriva naestan lika fort som man taenker, haha..
Som sagt, sondag idag, sa det har inte blivit manga knop, annat aen varit uppe pa Garden Villa och kikat peau den trasiga porten....
Vi ska forsoka laga den, men jag undrar jag....Men baettre att forsoka och misslyckas,aen att inte forsoka....
Nu vill Andreas hem, sa jag far sluta,men ska forsoka igen imorrn...
mvh,
Mikke

Kalimera
2019-09-23, 08:03
Sen har tempen stigit och jag sitter och skriver i skjortaermarna for forsta gangen. Laett soldis over Pigadia, och saesongen haver startat....Jag som trodde att säsongen var på väg mot sitt slut. :)

Mikke
2019-09-30, 12:19
monda 30.9
Hej alla!
Det verkar som denna saesong kommer att vara en eller tva veckor laengre...Fortfarande gott om turister i stan....
Igar stack jag ner till Afiarti for att om mojligt segla med Haris Sevdalis gamla traebat, men tyvaerr sa blaste det vaeldigt mycket, vilket jag forstas forstod naer man aker Vespa....Istaellet sa testade vi sonen Dimitris nyinkopta lilla invertsvets, med pinne. En gul Stanleymaskin , som var ovanligt liten och peau 130 Ampere. Dessutom hade han kopt en bra hjaelm med speedglass, och det gick vaeldigt laett att svetsa, sa vi tillverkade ett redskap som flyttar jorden upp och runt plantorna, ungefaer som naer man kupar potatis. Sa istaellet for att gora det manuellt for varje planta, sa kan man ga och dra verktyget, som flyttar upp ytjorden mot plantans stam....Det kaendes kul att den funkade raett bra. Efter detta projekt, sa kravlade jag mej upp i Haris litta traebat och skrapade faergflagor och staedade, medans Haris holl pa i ena aenden, sa holl jag pa i andra, haha...Sa att baten aer klar att bogseras ner till rampen naesta gang det aer dax att segla....
I fredags var jag hos tandkirurgen Spanos, och han ville ha en teckning av sitt operationsrum, sa jag stack ivaeg och kopte ett block och ritade sa gott jag kunde....Idag sa var jag uppe hos honom, och faerglade lite detaljer, sa nu aer det klart med det...
Jag bor fortfarande pa Mertonas, och mittemot bor min gamla bekanting Eva, som fragade ifall jag kunde ta bort nan sorts parasitplanta, som holl pa att kvaeva ett mosmoula traed som star vid vaegen. Sa jag har klippt av ett stort antal stammar, och dragit ner en massa delar, som forhoppningsvis kommunen kommer och haemtar naer jag aer faerdig....Mosmulia traedet heter Eriobotrya Japonica pa latin, och kommer vael som namnet antyder fran Kina-Japan....har for mej att i Sverige heter den japansk mispel eller nat liknande....
Idag vid fyratiden ska jag upp till Garden Villa med ost och kaffe, for der bor mina danska vaenner Anne och Bo, som precis varit pa Kassos nagra dar och vandrat....Haeromdan sa for jag till Katodio och haelsade peau Dan och Elinor Stiwne, som har byggt ett fint hus daer med utsikt over havet. Det tog dom fem ar att bygga klart, och dom bor jaettefint!
Sjukhuset strax utanfor Pigadia aer faerdigt, bade ute och inne, sa nu soker dom personal.
Sopkaerlen i stan har omstrukturerats, och det verkar som det funkar baettre, vi far vael se hur det blir framledes. Vaedret aer perfekt, inte for varmt och laetta brisar. Pelagos har mycket folk och jag har varit daer nagra ganger. Nu dax att sluta....
mvh
Mikke

Kalimera
2019-09-30, 14:53
Du som kan så mycket Mikke kan väl börja jobba på sjukhuset. :)

Masse
2019-10-01, 10:11
Du som kan så mycket Mikke kan väl börja jobba på sjukhuset. :)

Instämmer! Du är ju en "sjukt" skicklig mångsysslare! :D

Masse

Mikke
2019-10-05, 12:10
Lordag 5.10
Hej alla!!
Nu pa Zephyros for att hjelpa Andreas med att baera in solsaengar,parasoller,etc....Frun Maria och dotter Sofia aer pa Cypern, daer Sofia ska lasa juridik, sa mamma aer med och kollar laegenhet,etc....soeau Andreas aer sjaelver pa hotellet, med forstas de tvenne pigga staederskorna, samt jag.
Apropeau jobb, sa det daer mosmouliatraedets slingervaexter bildade en stor hog runt stammen, och jag har aegnat manga timmar at att meddelst Vespan fordela ut resterna pa sa manga staellen som mojligt. Det aer en ny borgmaestare nu, och han har omfordelat alla sopkaerl, vilket forstas staeller till det.
Kommunen nekade haemta skraepet, men min gode vaen Dimitri Sevdalis, han med vaexthust, har lovat komma med sin Fiat Pickup idag och haemta,samt kora det till Afiarti och braenna det naer det torkat....
Har ocksa kopt biljett Rhodos-Stockholm 12.10 med Norwegian for 2400 pix.....priserna verkar gatt upp efter Thomas Cooks konkurs...Sa det blir vael Blue Star Pathmos pa onsdag, den gar fran Pigadia till Kassos och sen direkt till Rhodos....
jag ska hit imorrn ocksa.....
Mikke

Kalimera
2019-10-06, 14:25
Har ocksa kopt biljett Rhodos-Stockholm 12.10 med Norwegian for 2400 pix.....priserna verkar gatt upp efter Thomas Cooks konkurs...Jag kollade enkelbiljetter hem från Rhodos veckan innan konkursen och då fanns det gott om billiga biljetter. I stort sett omedelbart efter konkursen steg priserna rejält.

Mikke
2019-10-15, 21:03
Tis 15 oktober
Hej hopp!!
Nu är man hemma i Kallsta.Tog tåget och kom fram en kvart tidigare än väntat!
Som jag skrev tidigare, så tog jag Blue Star Pathmos till Rhodos, och nu är jag medlem i Aneks klubb Seasmiles.com....Rent praktiskt innebär det att man får 20% på biljettpriset,d.v.s ca 19 euro istf 24....För mej blir det en hundring per år...
Nåväl,Blue Star Pathmos går inte direkt tillbaka till Rhodos, utan tar svängen förbi Kassos, så det blir ca sex timmar, istf 3.5. Väl där frågade jag en taxisnubbe vad han ville ha för en tripp till Gamla Stan, och han sa sju....Då berättade jag att när jag åkte till kajen för fem, så bledde han sur....å jag tog och gick till gamla stan å tjänade sju pengar, haha....Sen hade jag telefonledes bokat rum på Mango, så det var bra. Sen de dagarna på Rhodos gick väl i slapphetens tecken, men jag orkade upp till Mama Sophia tvenne ggr, men lyckades inte få in Stavros i nåt hörn, så vi kunde ringa upp hans grekiske kompis i Karlstad, Nikos, för det var så mycket folk....
Hade kvar några cm av både Västerbotten och Prästost, plus ett helt paket Löfbergs, som förstås skänktes till Panayotis och Caliope på Rhodos Youth Hostel. Panayotis körde mej till flygplatsen, vilket är förstås trevligt, och i vanlig ordning var jag väl där fem timmar innan avgång. Norwegianplanet var nog fullt, och flygturen gick fint, fast när vi kom av bussades vi till nån annan ingång och fick visa passen, omgivna av poliser med kpistar......Frågade en polis, och han berättade att det var ett nytt EU-påbud med passkontroll slumpmässigt, så det gick rätt fort och min spraymålade trunk syntes väl på bandet, så den snälle Sten-Anders Fellman stod utanför och väntade, och sen for vi till Järfälla. Där stannade jag tills idag, och hjälpte till med diverse.
Min brorsa Dan kom och hämtade mej vid stationen, och sen for vi till Lamberget, och stannade vid pizzerian och käkade gott. Så nu håller jag peau att packa upp siga, siga.....
Skönt att vara hemma...men snart är det vår igen.....
mvh,
Mikke

Kalimera
2019-10-16, 10:34
Skönt att vara hemma...men snart är det vår igen.....
Välkommen hem Mikke, och som du skriver, snart är det vår igen och nya resor väntar. bye_bye