handdator

Visa fullständig version : mizithra


Souzana
2006-05-07, 14:01
På Kreta finns en underbart god ost som heter Mizithra (stavas det så?) som jag njuter av ofta och mycket när jag är där. Nu undrar jag om det är någon som vet hur mycket fett/kalorier det är i denna ost - tyvärr så måste jag tänka på det hela tiden, till och med på semestern:mad: . Undrar också om denna ost bara finns på Kreta eller i hela Grekland?

Hoppas såklart på svar som säger att den är mycket mager:)

Sousana

Annki
2006-05-07, 16:16
Vad det gäller fettinnehåll hittade jag en uppgift på http://en.wikipedia.org/wiki/Mizithra_cheese Hoppas det är vad du söker.

Ann-Kristin.

Souzana
2006-05-07, 16:44
Tack snälla!

Enligt länken är det bara 15% fett i Mizithran. Härligt, då kan man unna sig en del. Däremot så står det också att fetthalten i Feta kan variera mellan 30 till 60%. Oops!

Hälsningar
Souzana, Ostälskare

Elisabet
2006-05-07, 17:03
Jag hittade också en länk som dessvärre säger något helt annat. Vilken uppgift som stämmer kan jag inte avgöra.

http://www.greece.org/hellas/tyrimain.html

Men i alla fall är länken en intressant lektion om grekiska ostar :)

Eva L
2006-05-07, 20:28
15% låter inte alls rimligt. Ovanligt att ostar har så låg fetthalt om de inte är speciellt framtagna för att vara magra.

Eva

myssa
2006-05-08, 17:50
souzana!
du måste åka till pervolakia i bergen ovanför kastelli där finner du ostfabriken som producerar kretas misithra, den lilla ystande mannen i sitt vita förkläde och vita gummistövlar möter dig och visar gärna lagringen av deras ostar.många mumsiga stora ostar.
han bjuder på smakprov direkt ur stora tunnan med massor av supergod misithra.
dom vacumpackar åt dig så du kan ta med det du vill och till bra pris.
jag gjorde tirapita då jag kom hem från kreta sist och hade i feta,misithra och den där hårda osten som jag plötsligt glömde namnet på.(den påminner om parmesan i smaken.) nåväl dom blev sååå goda.
en fin tur upp i bergen efter en hel dag på falassarna.
jag vill gärna dit igen.
myssa ostälskare..........