handdator

Visa fullständig version : Ios, Antiparos eller paros


Suzanna
2006-05-07, 12:11
Hej! Jag och min pojkvän ska åka till grekland den 8 juni och båtluffa flabb_flab Det är våran första båtluff och vi längtar jätte mycket. Vi kommer åka till athen och sen utgå från pireus. Vi har bestämt oss för att åka till santorini, naxos och sen en ö till. Vi funderar på ios, antiparos eller paros. Är det någon som vart till dessa öar och kan tipsa om en favorit.:confused: Jag är tacksam för all information.
Snart är det dags klapp_klap klapp_klap

Ioslina
2006-05-07, 12:21
Naxos eller Paros är ju bra som mellanlandningsö, på väg ut eller på väg hem. Naxos är ju större, finns mer att göra, större stad och så. Paros är lite mindre. Den stranden jag badade på Paros, åkte man en liten badbåt till. på Naxos finns många stränder att välja på. Men jag tycker att allt är för svenskt där, mkt svenskar.... Varenda restaurang har svensktalande greker......... nästan. Santorini kan jag inte så mkt om, har varit där ngn enstaka natt. Ios blir 8.e året i år jag åker, första ggn för 20 år sen! Vet ej hur gamla ni är, men det är inte bara festa. Demen mycket festande folk. min dotter som nu är 15 år, har varit på Ios när hon var 6, 8 resp 10 år och hon älskar den ön! Det finns härliga stränder.... mysig by/vilage/chora. Den måste ni se! så jag skulle föreslå Ios, Naxos eller Paros. (Anti paros kan ni åka över dagen med båtuflykt, men är nog mysig att bo på också!). Läs lite på resmålen A-Z. (Finns häruppe i vänstra hörnet). Janne som berättar om öarna.

Suzanna
2006-05-07, 13:06
Tack för informationen! Det är alltid intressant att höra vad andra tycker :) Naxos är vi helt säkra på att vi ska åka till, det blir nog våran första anhalt och sen santorini. Efter santorini ska vi åka vidare hmm kanske Ios då ;) Vi älskar att sola och bada och sen gå ut och äta på något mysigt ställe. Skulle du kunna tipsa om ett bra boende på ios och vart på ios det är bäst att bo. Vi vill ha nära till en fin strand och även till bra tavernor/restauranger. Hellst ett bageri där man kan köpa färkst bröd.

Alexandra
2006-05-07, 19:31
Vet inte hur gamla ni är eller så, men Santorini var helt fantastiskt av det lilla vi såg. Fira ligger vackert med fin utsikt över Calderan, massor med mysiga resturanger och barer/caféer. Dock så var det väldigt dyrt, men det finns billigare alternativ att välja på.

Ni gör ett bra val när ni åker till Naxos, fina bad och trevlig stad.

Själva tänkte vi prova på Ios och troligtvis Paros och en kortare visit på Anti.

Lycka till!

Alexandra

Suzanna
2006-05-07, 20:42
Vad kul att höra att det är fint på santorini och naxos klapp_klap

Margaretha
2006-05-07, 21:06
Antiparos är en pärla där det är lugnt och fridfullt, stora kontraster till Paros. Fina stränder och nära till allt. Trots sin litenhet så finns där allt man behöver för en oförglömlig semester. Ingen hålligång ö men så gemytlig. Ja det är vår bedömning av ön som föll oss helt i smaken den första gången vi steg i land där och det är 10 år sedan och många resor tillbaka har det blivit. Vi har många andra öar som vi också tycker väldigt mycket om men Antiparos har blivit en av de öar vi alltid besöker på våra resor ute i övärlden.

Margaretha

Suzanna
2006-05-08, 08:55
Det var roligt att höra :) Vi har faktiskt varit inne mycket på Antiparos under den senaste tiden. Vart ska vi bo på ön om vi vill ha en fin strand, jag har hört att många stränder på antiparos är fina men du kanske har något favoritboende. Vi vill gärna bo med havsutsikt vid en härlig strand och om du har ett boende som du gillar mycket eller vet är bra vore vi glada för tips. Jag blir också glad om du har något tips på vad vi kan göra på antiparos (sevärdigheter).