handdator

Visa fullständig version : Tips och råd om flytt!


klaritza
2006-05-06, 13:34
Hejsan!
är ny på forumet, och är fascinerad av att det finns så många Greklandfanatiker ( i positiv mening såklart!)!!!!flabb_flab

Jag boddei i atén för två år sedan, för att plugga Grekiska, en av de bästa perioderna i mitt iv! där träffade jag även min pojkvän, som jag importerade till SVergie. vi har bott här i 1,5 år och det är trögt. vi saknar atén jättemycket; vänner, det sociala livet, rytmen, maten, utelivet, temperaturem, atmosfären...ja, ni om någr vet ju! så efter påskfirandet i Atén, så kom det som ett slag i magen, jag vill verkligen flytta dit igen. på riktigt. innan har jag alltid haft någe realistisk framtidstanke på pension, trygghet och hela det svenska köret. men nu kände jag bara att jag måste leva nu, måste trivas med livet NU! så vi har bestämt oss för att flytta till Atén! helt plötsligt blev livet lättare och allt känns helt rätt!

så till mina frågor, hur gör man på enklaste sätt en flyttning? köpa en minivan och ta med det viktigaste? flyttfirma? OSV. vi har inte mycket pengar, utan kommer jobba ihop tillräckligt, det betyder att ju billigare vi kommer undan desto fortare kan vi flytta. givetvis måste vi dessutom ha pengar för vitvaraor och hyror, men det är en annan sak...just flyttlasset har vi inte riktigt funnit någon bra lösning på!

Tips och råd mottages gladeligen!

MVH klara

klaritza
2006-05-06, 13:46
kan ju lägga till att vi även letar efter lägenhet. eller ja, letar å letar....vi har inte koll på om man kan hitta några via internet, som inte är genom agenter! kan man det?! finns det lägenhetsannonser, på internet!? iof så kan vi lika gärna kolla när vi kommer ber, det är ju inte jättesvårt att hitta en...men det är ju alltid kul att kolla på lägenhetr å drömma!

Elisabet
2006-05-08, 17:32
http://ta-nea.dolnet.gr/front_page.phpJAG VILL FÖRSTÅÅÅ!!! Snälla någon; översätt texten till bilen med punka!! Varför har de en svensk(?) flagga??

Ruby
2006-05-08, 22:26
JAG VILL FÖRSTÅÅÅ!!! Snälla någon; översätt texten till bilen med punka!! Varför har de en svensk(?) flagga??Jag förstår tyvärr inte tillräckligt mycket för att kunna översätta, men jag har en gissning vad gäller flaggan, nämligen att det är en gammal variant av den grekiska flaggan:

http://fotw.vexillum.com/images/g/gr-alt.gif

Ruby

il
2006-05-08, 23:20
JAG VILL FÖRSTÅÅÅ!!! Snälla någon; översätt texten till bilen med punka!! Varför har de en svensk(?) flagga??

Om jag skulle försöka mig på en översättning blir det väl ungefär så här
(det här är alltså med tanke på de höga oljepriserna)

Καλεσε την οδική βοηθεία, De kallade det väghjälp /The road help

Οικονομική βοηθεία χρειασόμαστε, Ekonomisk hjälp behöver vi

Ανατιμήσεις καύσιμων/ Revalvering, uppskrivning av bränslet.

/Ingegerd

Elisabet
2006-05-08, 23:40
Tack Ingegerd!

Vad imponerad jag blir, det var ju inga vardagliga ord precis.

klaritza
2006-05-09, 09:59
tack så mycket Epi, ska kolla upp det där!!!