handdator

Visa fullständig version : Bildgåta 4733 - Ireon på Samos

Kalimera
2018-10-04, 09:30
Var är vi nu?

https://www.kalimera.se/bilder/bilder/grekland-113.jpg

Bluesea
2018-10-04, 10:02
Påminner lite om Egina stad.

Kalimera
2018-10-04, 12:21
Påminner lite om Egina stad.Jo, men det är inte där. :)

simetra
2018-10-04, 14:19
Lefkas? Stad?

Netwolf
2018-10-04, 15:20
Nidri, Lefkas?

Kajja
2018-10-04, 15:36
Kos?
/ Kajja bye_bye

nickelena
2018-10-04, 19:02
Kreta?

Lenabye_bye

giggsan
2018-10-04, 20:41
Karpathos?

AndersK
2018-10-04, 21:31
Samos och och byn Ireon?

Athanasia
2018-10-05, 07:32
Funderade lite på om det kan vara Mirthos på Kreta:confused:

Kalimera
2018-10-05, 09:56
Lefkas? Stad?Nej.

Nidri, Lefkas?Nej.

Kos? Nej.

Kreta?Nej.

Karpathos?Nej.

Funderade lite på om det kan vara Mirthos på Kreta:confused:Nej.

Samos och och byn Ireon?Rätt! Grattis! klapp_klap

Läs om Ireon här (https://www.kalimera.se/grekland/samos/ireon-by-och-strand.html).

AndersK
2018-10-05, 19:20
Lustigt sammanträffande! Lämnade nämligen Ireon i det närmaste exakt på den tidpunkt som du skrev bildgåtan...... :)

Kalimera
2018-10-07, 15:41
Lustigt sammanträffande! Lämnade nämligen Ireon i det närmaste exakt på den tidpunkt som du skrev bildgåtan...... Ja, det var sannerligen ett lustigt sammanträffande.

Inte konstigt att du kunde svara på bildgåtan. :D

Var är du nu?

AndersK
2018-10-09, 23:02
Nja, gåtan var inte helt lätt. Det jag fastnade för var de hindrande buskaget i vägens ände och faktiskt några caféstolar till höger. I övrigt kan det vara var som helst.....😀

På Samos blev det mycket vandring, bl.a. Psili Ammos - Limnionas - Taverna the end of the world - fortsättning västerut efter kustlinjen - vidare efter framröjda åsnestigar till Agios Kiriaki - Psili Ammos. Vägen till taverna är inte att leka efter.....

Nu åter hemma bland färgsprakande höstlöv, kantareller, blåst och kyla. Trots allt, det är häftigt att leva med våra fyra årstider! 👍😎

Kalimera
2018-10-11, 09:18
På Samos blev det mycket vandring, bl.a. Psili Ammos - Limnionas - Taverna the end of the world - fortsättning västerut efter kustlinjen - vidare efter framröjda åsnestigar till Agios Kiriaki - Psili Ammos. Vägen till taverna är inte att leka efter.....

Ni gick alltså vidare efter Taverna the end of the world?

Jag körde moped dit nu i september, och jag håller med dig: vägen är inte att leka med.

Jag skrev om det här (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=42364).

Nu åter hemma bland färgsprakande höstlöv, kantareller, blåst och kyla. Trots allt, det är häftigt att leva med våra fyra årstider! Håller helt med, våra årstider är fantastiska! klapp_klap

AndersK
2018-10-12, 01:13
Ja, jag (för ovanlighetens skull vandrare jag dumt nog ensam) fortsatte efter kustlinjen efter vad taverna-ägaren påstod vara en tidigare transportled (åsnestig). Det betvivla jag! Jag har vandrat efter ett flertal dylika och de är alltid väl anpassade till terrängen. Men det här var av annat kaliber, på sina ställen väldigt farligt och förenat med viss klättring i gassande sol. Den röda markeringen efter huvuddelen av sträckan var till betydande hjälp.

Efter strapatsen följde en ”riktig” åsnestig, bitvis stenlagd och som underhållits genom bortröjning av diverse växter. Den jämt lutande stigen följde jag till dess att den övergick till grusväg, som efter hand delade sig åt olika håll. Det gick till slut ut att lista ut vilken av dem som ledde Agios Kiriaki och ”räddningen”.😀

Jag spelar alltid in mina vandringar på appen wikiloc. Här kan man som stöd för egna vandringar både se och ladda ned andras vandringar.

Kalimera
2018-10-12, 13:16
Ja, jag (för ovanlighetens skull vandrare jag dumt nog ensam) fortsatte efter kustlinjen efter vad taverna-ägaren påstod vara en tidigare transportled (åsnestig). Det betvivla jag! Jag har vandrat efter ett flertal dylika och de är alltid väl anpassade till terrängen. Men det här var av annat kaliber, på sina ställen väldigt farligt och förenat med viss klättring i gassande sol. Den röda markeringen efter huvuddelen av sträckan var till betydande hjälp.

Efter strapatsen följde en ”riktig” åsnestig, bitvis stenlagd och som underhållits genom bortröjning av diverse växter. Den jämt lutande stigen följde jag till dess att den övergick till grusväg, som efter hand delade sig åt olika håll. Det gick till slut ut att lista ut vilken av dem som ledde Agios Kiriaki och ”räddningen”.😀Shit, vilken vandring! Att du vågade göra den på egen hand. Men du hade täckning på mobilen antar jag.

AndersK
2018-10-12, 22:50
”Vågad dumdristighet”, ser jag det som så här i efterhand. Att falla på de grekiska synnerligen vassa bergarterna kan leda till förfärande skador. Och det dåligt bevänt med mobiltäckningen..... Allt blev fel och jag är glad över att till slut, jagad av ett häftigt regnväder, komma fram till bebodda trakter.

Trots ibland eländiga vandringsförhållanden, njuter och uppskattar jag den stora kontrasten mellan dessa och de förhållandevis enklare och mjukare i Sverige. Det är bl.a. det som är resan värd.