Logga in

Visa fullständig version : Janne om Parga i Aftonbladet

PO
2005-04-05, 23:58
Klosterberg och härliga stränder gör Parga unikt.. (http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,625661,00.html)

Om nå´n nu missade pappersbilagan i måndags ?

//PO

Janet
2005-04-06, 08:05
Oj oj, den var svår att missa. Månne det nu bli anstormning till Parga i sommar? :)

epiros
2005-04-06, 08:13
Oj oj, den var svår att missa. Månne det nu bli anstormning till Parga i sommar? :)

Vadå blir:confused: :eek:
Det är väl alltid anstormining till Parga:D

:) epiros

Janet
2005-04-06, 11:30
Hehe jo men ÄNNU mer anstormning :)

Mina föräldrar som än så länge nästan skytt fastlandet, tjaaa, åtminstone inte varit så sugna på det, har nu börjat omvärdera sin tur till Tinos (som de velat besöka i ett par år nu) för att istället åka till Parga efter att ha läst Jannes artikel.

Fastän jag tjatat på dem, mig ville de minsann inte lyssna på ;)

PO
2005-04-06, 11:49
Och eftersom jag lurade Janne til Parga bör väl jag väl få procent på intäkterna?

http://www.kalimera.nu/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=show_thread&om=30&forum=DCForumID17&omm=2

//PO :)
-in hybris veritas

Janet
2005-04-06, 12:15
Ja det tycker jag nog, PO !

epiros
2005-04-06, 12:23
Är det här floden som är så kall att bada i:confused:

www.riverstyx.com (http://www.riverstyx.com)

Janet
2005-04-06, 15:51
Ja nog ser det kallt ut i alla fall.. ;)

Agapi
2005-04-06, 15:55
Är det här floden som är så kall att bada i:confused:

www.riverstyx.com (http://www.riverstyx.com/)

Jaaaaaa! Den är iskall.
Ska helst var kokhett ute för att man ska ha lust att doppa sig helt.
Min man har "badat" där ett par gånger. Men han är hårdhudad:cool: han.
Mina barn verkar inte heller märka något utan brukar plaska omkring i vattnet.
De brås väl på deras far kan jag tänka mig.
Själv blöter jag bara fötterna för att sen gå upp och njuta av hur värmen sprider sig i de iskalla fötterna.:)

Men prova i sommar du. En upplevelse.

Agapi

epiros
2005-04-06, 17:04
Jaaaaaa! Den är iskall.
Ska helst var kokhett ute för att man ska ha lust att doppa sig helt.
Min man har "badat" där ett par gånger. Men han är hårdhudad:cool: han.
Mina barn verkar inte heller märka något utan brukar plaska omkring i vattnet.
De brås väl på deras far kan jag tänka mig.
Själv blöter jag bara fötterna för att sen gå upp och njuta av hur värmen sprider sig i de iskalla fötterna.:)

Men prova i sommar du. En upplevelse.

Agapi

Testade förra sommaren och sommaren innan den, tyckte det var helt underbart:p :p :p Och precis som Janne skriver i sin rese-berättelse så gick ögona i kors av åsynen av den vackra naturen runt i kring det hele.

epiros
2005-04-06, 17:06
Hehe jo men ÄNNU mer anstormning :)

Mina föräldrar som än så länge nästan skytt fastlandet, tjaaa, åtminstone inte varit så sugna på det, har nu börjat omvärdera sin tur till Tinos (som de velat besöka i ett par år nu) för att istället åka till Parga efter att ha läst Jannes artikel.

Fastän jag tjatat på dem, mig ville de minsann inte lyssna på ;)

Neej, ingen blir väl profet på egen hemma-plan. Eller hur nu ordspråket säger.

Janet
2005-04-06, 21:09
Du har nog rätt epiros, det måste bero på det. Får profetera på något annat område tror jag.

Agapi
2005-04-07, 19:15
Testade förra sommaren och sommaren innan den, tyckte det var helt underbart:p :p :p Och precis som Janne skriver i sin rese-berättelse så gick ögona i kors av åsynen av den vackra naturen runt i kring det hele.

När jag mena bada menar jag verkligen "bada". Doppa sig helt inkl huvudet.;)

Agapi:)

epiros
2005-04-07, 19:34
När jag mena bada menar jag verkligen "bada". Doppa sig helt inkl huvudet.;)

Agapi:)

Självklart, vad trodde du:confused:

Ruby
2005-04-07, 20:17
När jag mena bada menar jag verkligen "bada". Doppa sig helt inkl huvudet.;) Jag vet inte om jag håller med. :) Här i Sverige tycker jag att man kan säga att man har doppat sig även om man inte har doppat huvudet, så att säga. :rolleyes: I Medelhavet däremot är det ju så varmt att det är svårt att låta bli att doppa huvudet, så där gäller kanske "regeln" med huvudet ändå. Hur det är i floderna på det grekiska fastlandet kan jag tyvärr inte uttala mig om ... men det låter helt klart som att det skulle räcka utan huvudet tycker jag. :o

Ruby

epiros
2005-04-07, 20:21
Jag vet inte om jag håller med. :) Här i Sverige tycker jag att man kan säga att man har doppat sig även om man inte har doppat huvudet, så att säga. :rolleyes: I Medelhavet däremot är det ju så varmt att det är svårt att låta bli att doppa huvudet, så där gäller kanske "regeln" med huvudet ändå. Hur det är i floderna på det grekiska fastlandet kan jag tyvärr inte uttala mig om ... men det låter helt klart som att det skulle räcka utan huvudet tycker jag. :o

Ruby

Neej, det låter ju alldeles huvudlöst ju:D Det kan du väl ändå inte mena:confused:

Ruby
2005-04-07, 20:27
Neej, det låter ju alldeles huvudlöst ju:D Det kan du väl ändå inte mena:confused: Joooo, det kan jag. :p

I min familj har vi använt uttrycket "doppa sig" på det sättet i alla fall. Det kan kanske bero på att min mamma är en riktig badkruka när jag tänker efter... :o :) Men badkruka kan man å andra sidan varken kalla min pappa eller mig, så jag vet inte om den förklaringen duger... :rolleyes:

Ruby

epiros
2005-04-08, 08:51
Hur det är i floderna på det grekiska fastlandet kan jag tyvärr inte uttala mig om ... men det låter helt klart som att det skulle räcka utan huvudet tycker jag.

Utan huve´t :confused: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Agapi
2005-04-08, 10:30
Hur det är i floderna på det grekiska fastlandet kan jag tyvärr inte uttala mig om ... men det låter helt klart som att det skulle räcka utan huvudet tycker jag.

Utan huve´t :confused: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

:D Ja, det ska vara du f;r det h'r, epiros!! Kunderna i tipsbutiken undrade just varf;r jag sitter och skrattar f;r mig sj'lv.
Om du ocks[ doppar dig i Gliki, helt s[ att s'ga, s[ 'r du ocks[ en riktigt tuffing:rolleyes:

En idiotf;rklarad(av kunderna)
Agapi

PO
2005-04-08, 11:35
Neeeeeeh!!

Att doppa sig betyder hela sig, annars har man bara doppat del av sig!

Den förste historiskt beskrivna deldopparen är för övrigt 'Halfplums Then Phege' Han omnämns i Magna Charter för att år 1013 under badet vid Hastings ha vanärat sitt kompani genom att vägra blöta huvudet och därmed med sitt yviga röda hår avslöjat sig och sina flyende mannar för bartendern och sabbat en annars lyckad springnota. Tyvärr överlevde Halfplums och gav sedemera upphov till den vämjeliga anglosaxiska vanan att sitta i badkar i stället för att duscha.

//PO
-revisionist upa.:)

Ruby
2005-04-08, 11:59
Neeeeeeh!!

Att doppa sig betyder hela sig, annars har man bara doppat del av sig! Men menar ni verkligen att man inte kan säga att man har badat om man inte har doppat huvudet? :confused:

Ruby :(

PO
2005-04-08, 12:50
Men menar ni verkligen att man inte kan säga att man har badat om man inte har doppat huvudet? :confused:

Ruby :(

Absolut! Här en bild som visar hur ett korrekt utfört dopp i Acheron bör se ut, inte ett hårstrå syns över ytan.

//PO ;)

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5180432.JPG (http://javascript<b></b>:;)

Ruby
2005-04-08, 13:45
Absolut! Här en bild som visar hur ett korrekt utfört dopp i Acheron bör se ut, inte ett hårstrå syns över ytan.

//PO ;)
Jag kontrar med en bild av hur det brukar se ut när jag badar. Så att ni inte fortsättningsvis tror att jag inte brukar doppa huvudet... :rolleyes:

http://members.chello.se/vattenmelon/paros.jpg

Ruby

epiros
2005-04-08, 13:48

//PO ;)

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5180432.JPG (http://javascript<b></b>:;)

:p :p :p Ja, det är ett mycket effektivt sätt att hålla huve´t kallt.

Elisabet
2005-04-08, 14:26
Men menar ni verkligen att man inte kan säga att man har badat om man inte har doppat huvudet?Dyker upp för att huvudlöst kasta mig in i debattens vågor: Man kan inte säga att man har badat bara för att man har doppat huvudet!!! För att doppet ska räknas till kategorin bad ska det åtföljas av en längre stund i plurret! Allt annat är per defintion att "känna på vattnet" :p

Ruby
2005-04-08, 14:36
Dyker upp för att huvudlöst kasta mig in i debattens vågor: Man kan inte säga att man har badat bara för att man har doppat huvudet!!! För att doppet ska räknas till kategorin bad ska det åtföljas av en längre stund i plurret! Allt annat är per defintion att "känna på vattnet" :pMen om man är i vattnet en längre stund utan att doppa huvudet då? :rolleyes:

Ruby

Elisabet
2005-04-08, 14:39
Men om man är i vattnet en längre stund utan att doppa huvudet då?Då har man badat om man under den tiden har simmat eller på annat sätt haft hela kroppen utom huvudet under vattnet :D Men doppat sig har man fortfarande inte gjort :p

Ruby
2005-04-08, 14:41
Då har man badat om man under den tiden har simmat eller på annat sätt haft hela kroppen utom huvudet under vattnet :D Men doppat sig har man fortfarande inte gjort :p Nu börjar det likna nåt! :)

Man kan alltså bada utan att doppa huvudet men inte doppa sig utan att doppa huvudet? :rolleyes:

Ruby

epiros
2005-04-08, 14:46
Jag kontrar med en bild av hur det brukar se ut när jag badar. Så att ni inte fortsättningsvis tror att jag inte brukar doppa huvudet... :rolleyes:

http://members.chello.se/vattenmelon/paros.jpg

Ruby

Jaa det ser ju så huvudlöst ut:D

Elisabet
2005-04-08, 14:49
Man kan alltså bada utan att doppa huvudet men inte doppa sig utan att doppa huvudet?EXAKT :)
Åsså kan man doppa i grytan :rolleyes:

Ruby
2005-04-08, 14:57
EXAKT :) Då återstår bara frågan: Vem är den största badkrukan? :rolleyes: Den som bara doppar sig (inkl. huvudet) och sen snabbt går upp eller den som ligger i och badar en stund utan att doppa huvudet? :confused:

Ruby

Elisabet
2005-04-08, 15:02
Då återstår bara frågan: Vem är den största badkrukan? :rolleyes: Den som bara doppar sig (inkl. huvudet) och sen snabbt går upp eller den som ligger i och badar en stund utan att doppa huvudet?Hmm... måste kolla regelboken :rolleyes:

epiros
2005-04-08, 15:08
Då återstår bara frågan: Vem är den största badkrukan? :rolleyes: Den som bara doppar sig (inkl. huvudet) och sen snabbt går upp eller den som ligger i och badar en stund utan att doppa huvudet? :confused:

Ruby

Den som lyckas doppa huvudet utan att ha det med sig har i alla fall i mina ögon genomfört en bragd och borde belönas med simborgar-märket.

Ruby
2005-04-08, 15:13
Den som lyckas doppa huvudet utan att ha det med sig har i alla fall i mina ögon genomfört en bragd och borde belönas med simborgar-märket.
Apropå simmärken så måste man kunna doppa huvudet för att få Baddaren:

http://www.simforbundet.nu/ssf/simmarken/varasimmarken/ungdom/Baddarenbl.htm

Ruby - som faktiskt har tagit Baddaren en gång i tiden :)

PO
2005-04-08, 15:13
Den största hittills kända badkrukan är Nolans 'Water Resist Carbon Headbasher II' storlek 61 XL som används vid höga hopp i grunda vatten.

epiros
2005-04-08, 15:16
Den största hittills kända badkrukan är Nolans 'Water Resist Carbon Headbasher II' storlek 61 XL som används vid höga hopp i grunda vatten.

:D Har du ingen bild på underverket ?

Elisabet
2005-04-08, 15:17
Den största hittills kända badkrukan är Nolans 'Water Resist Carbon Headbasher II' storlek 61 XL som används vid höga hopp i grunda vatten.Har du ingen bild så vi får se den PO :)

PO
2005-04-08, 16:22
Jo efter lite bläddrande i familjealbumet hittade jag denna bild av morbror Frans, tagen vid en prisutdelning i Potsdam. Morbror vann silver i grenen tyska hoppet i barnbassäng. Hjämen är en tidig prototyp men principen är ännu idag densamma.

Morbror Frans blev 34 år och 70 cm, må han vila i pik.

http://www.kallekung.nu/po/HelmetCool.jpg

Elisabet
2005-04-08, 16:38
Jo efter lite bläddrande i familjealbumet hittade jag denna bild av morbror Frans, tagen vid en prisutdelning i Potsdam. Morbror vann silver i grenen tyska hoppet i barnbassäng. Hjämen är en tidig prototyp men principen är ännu idag densamma.

:D :D :D :D :D

Snacka om cyklop!!! :)
Det tog ett tag innan jag fattade sambandet med Carbon, men NU förstår jag att det har något med åldersbestämmandet av morbror Frans att göra :cool:
Undrar förresten om han håller på reinkarnera sig... enligt uppgift är min dotters gymnastikdirektör i grocess i nionde månaden och barnet sägs ligga i pik... Kan det vara MF som dyker upp igen i den grenen??

epiros
2005-04-08, 17:40

:D Jaa, det är ungefär så man känner sig omedelbart efter ett dopp i Acheron.

epiros
2005-04-08, 18:11
:D Ja, det ska vara du f;r det h'r, epiros!! Kunderna i tipsbutiken undrade just varf;r jag sitter och skrattar f;r mig sj'lv.
Om du ocks[ doppar dig i Gliki, helt s[ att s'ga, s[ 'r du ocks[ en riktigt tuffing:rolleyes:

En idiotf;rklarad(av kunderna)
Agapi

Om jag kommer förbi tipsbutiken i sommar lovar jag att titta in och lämna in några tips-rader. Och så kanske kunderna kan få en tvätt-äkta turist att skratta åt på köpet:D

Calle
2005-04-08, 20:24
Apropå simmärken så måste man kunna doppa huvudet för att få Baddaren:

http://www.simforbundet.nu/ssf/simmarken/varasimmarken/ungdom/Baddarenbl.htm

Ruby - som faktiskt har tagit Baddaren en gång i tiden :)

Angående Baddaren:

"Bubbelprov
Märkestagaren skall andas in, hålla andan och blåsa ut under vattnet. Detta skall upprepas fem gånger."

Ska man andas in under vattnet?!

Calle (stolt innehavare av järn-märket!)

PO
2005-04-08, 20:34
Angående Baddaren:

"Bubbelprov
Märkestagaren skall andas in, hålla andan och blåsa ut under vattnet. Detta skall upprepas fem gånger."

Ska man andas in under vattnet?!

Calle (stolt innehavare av järn-märket!)

Och jag som trodde jag var ensam att tolka fel om det går, välkommen i klubben! :)

//PO
-kandidaten

Agapi
2005-04-08, 23:04
Om jag kommer förbi tipsbutiken i sommar lovar jag att titta in och lämna in några tips-rader. Och så kanske kunderna kan få en tvätt-äkta turist att skratta åt på köpet:D

Kom gärna förbi och hälsa på:) ! Men vad ska du hitta på för roligt åt kunderna?
Kanske vi kan anställa in dig som inkastare:D :D .

Agapi

epiros
2005-04-09, 10:22
Kom gärna förbi och hälsa på:) ! Men vad ska du hitta på för roligt åt kunderna?
Kanske vi kan anställa in dig som inkastare:D :D .

Agapi

Självklart, semester-kassan behöver ju alltid drygas ut.

Jag kan ju ställa mig utanför i klädd cyklop och simfötter, vifta med kalimera-tröjan och ropa välkomna in på grekiska:D

Ivi
2005-04-09, 13:19

Jag kan ju ställa mig utanför i klädd cyklop och simfötter, vifta med kalimera-tröjan och ropa välkomna in på grekiska:D

Brukar undvika ställen med inkastare, men skulle det stå någon med denna mundering på så skulle jag DEFINITIVT titta in! :D :D :D

/Ivi

Agapi
2005-04-10, 20:49

Det skulle säkert göra susen hos kunderna.
Du kanske skulle bli deras nya "maskot" som för tur med dig!:D
Vad sägs om 10% av vinsten?!;) Men du måste gå på händer.........

Agapi

epiros
2005-04-11, 10:32
Vad sägs om 10% av vinsten?!;) Men du måste gå på händer.........

Agapi[/QUOTE]

Det kan jag dessvärre inte:o

Ha det gott

Janet
2005-04-11, 10:42
Jag kan lära dig.. hur mycket av pengarna får jag för det? :)
Vilken business det blir här...!

epiros
2005-04-11, 10:48
[QUOTE=Janet]Jag kan lära dig.. hur mycket får jag för det? :)

Många goda skratt:D