handdator

Visa fullständig version : Hyra bil/moppe/fyrhjuling i Parga?


parga
2006-05-05, 20:31
Hej!

Jag och min sambo åkr till Parga den 29 maj. Har ju varit där ett antal gånger, men aldrig hyrt något fordon. Jag har vid 30 års ålder blivit med körkort! I förrgår faktiskt!_B-anana Så jag har aldrig kunnat hyrt något, tills nu kanske. Många har kanske regler att man ska ha haft körkort ett antal år för att få hyra, eller?

Jag skulle vilja få tips på bra uthyrare. Resebolagens kontakter verkar inte alltid vara bäst/billigast. Det är känsligt att rekommendera något företag här, men gärna om ni mailar till mig!:)

Janne, du körde väl runt i Epirus? Eller minns jag helt galet nu!?! Har du något bra tips att ge?

Tack på förhand, glad för alla tips!

Jenny:)

Eva L
2006-05-05, 23:03
Vi hyrde bil i Parga av en vanlig uthyrare. Den som hyrde bilen till oss Epiros var väl bevandrad i Parga eftersom han besökt orten flera ggr så lokalkännedomen var god. Dyraste och sämsta bilen jag någonsin hyrt, över 80 euro/dag för en liten, inte alldeles ny bil utan alla finesser. När sonen och jag hyrde bil på Paros betalade vi 37 euro för en dag och fick en tre veckor gammal bil med alla tänkbara finesser. På Fuerteventura betalade vi 38 euro för en helt ok bil. Räkna därför med att bilen blir en extraordinär utgift i Parga.

Eva

Kalimera
2006-05-06, 11:20
Jag skulle vilja få tips på bra uthyrare. Resebolagens kontakter verkar inte alltid vara bäst/billigast. Janne, du körde väl runt i Epirus? Eller minns jag helt galet nu!?! Har du något bra tips att ge?
Jag hyrde moped på ett ställe som ligger på Fereougatan, det är den gata som går från Krioneri beach och ut från stan. Minns inte namnet, men där fanns bara en tror jag. Den ligger ganska nära stranden. Hyrde som sagt moped, men jag tror han hade bilar också. Bra uthyrare.

parga
2006-05-07, 07:47
TACK!
Ska kolla med honom när vi kommer ner. Ska bli underbart!
Jenny:)

Elisabet
2006-05-07, 09:13
Dyraste och sämsta bilen jag någonsin hyrt, över 80 euro/dag för en liten, inte alldeles ny bil utan alla finesser. När sonen och jag hyrde bil på Paros betalade vi 37 euro för en dag och fick en tre veckor gammal bil med alla tänkbara finesser. Eva när var ni på Paros? Jag har fått för mig att bilhyra är en av de saker som har stigit allra mest i pris i Grekland under 2000-talet. Fler som har samma erfarenhet?

När vi var på Paros år 2000 hyrde vi bil och jag minns att det kostade lika litet/mycket för ett dygn som det kostade när barnen åkte i en plastring efter en båt i 10 minuter :eek:

Så är det inte idag, att hyra bil har blivit mycket dyrare (och vattenaktiviteter har kanske rent av blivit något billigare?).

Eva L
2006-05-07, 09:22
Sista gången jag var på Paros var nog för tre år sedan och det var då jag hyrde bil med sonen sen vi lämnat dottern som åkte hem till studierna från Santorini. Huvva vad minnet är diffust ibland. Vi bodde i varje fall hos Seina i
Naoussa och biluthyraren var bekant med henne. Bilen var suveränt bra men hon tyckte att vi borde fått ett bättre pris. Vi åkte efter några dagar på Paros vidare till Sifnos där vi träffade flera gamla kära kalimeravänner. Där nåddes vi av det tragiska meddelandet att Sveriges utrikesminister Anna Lind skjutits. Så det året var det.

Eva

FruCayenne
2006-05-12, 13:46
Hej! Jag har tidigare rekommenderat Europcar vid telegrafen i Parga Bredvid Hotell Paradise... Kanonkille från England som heter Paul..
Vi hyrde där i fjol och vi kommer att anlita honom i år oxå vi ska dit 22 maj...
Anita

Eva L
2006-05-12, 16:01
Är priset lägre där?

Eva

FruCayenne
2006-05-15, 19:09
Är priset lägre där?

Eva
Vet inte om det är lägre... Men han var prutbar och inget tjafs om tid för återlämnande...
Vi fick ett smärre problem med en moppe och han hjälpte till direkt..
Vi hade dålig erfarenhet från en smilande typ med guldtand på Mytilini...
Det enda han tjatade om var att vi hade "full insurence" ända tills vi behövde hjälp.. Då blev han galen och anklagade oss för att ha fått fel på moppen för långt från hans firma...(Det var ca 13 km)

CharinaJ
2006-08-05, 14:34
Har just idag fått ett erbj om en liten bil (?) på Samos för 180€/6 dygn... Är det ett "bra pris"?
Bilen lev vid hotellet.

xenos
2006-08-05, 17:50
Har just idag fått ett erbj om en liten bil (?) på Samos för 180€/6 dygn... Är det ett "bra pris"?
Bilen lev vid hotellet.

Klart hyfsat pris.
Hoppas motorn inte är för svag.

Lefteris

CharinaJ
2006-08-05, 19:41
Vad skulle motorstyrkan ha för betydelse när jag reser själv?

Linda K
2006-08-15, 13:23
Hej
Jag ska åka till Parga på måndag och tänkte att du kanske hade några bra förslag på uthyrare för mc samt bra turistmål nu när du varit där redan.
Tack på förhand.
/Linda

PO
2006-08-15, 19:41
Undvik uthyrningsfirman "Antoni´s" mannen är både oärlig och lömsk!
Apollo har tidigare rekommenderat detta ställe, förhoppningsvis inte nu längre.

En lagom moppeutflykt är Ali Pacha´s borg i Anthoussa.
Lite längre är det till Acheron/Styx floden.
Eller ta en båtutflykt till Paxos & Antipaxos, köp biljetterna i nå´n av
de lokala resebyråerna/hålen i väggen, samma båt och avsevärt billigare än Apollo/Ving.

//PO bye_bye