Logga in

Visa fullständig version : Rhodos/Karpathos i september.....

Mikke
2018-07-29, 16:30
Hejsan!
Nu har jag fixat en enkelbiljett Arlanda-Rhodos med Norwegian för ca 12 hundra. Flyger kl 12.50 och landar 17.40.....
Var jag bor är ännu oklart, men det blir förstås antingen vandrarhemmet på Odos Ergiou i Gamla Stan, eller Mango....
Jag checkar in bagaget, så kan man dra med sej ordentligt med böcker,etc....Förra gången försökte jag flyga med bara handbagage, men det gick i stöpet direkt, så jag fick checka in den väskan,som inte rymde särskilt mycket.....
Väl mött på Rhodos eller Karpathos i september!!
Mvh,
Mikke

Masse
2018-07-29, 17:49
Härligt Mikke!!!

Min kropp och själ värker av längtan efter Karpathos. Men näst efter att kunna åka själv så kommer glädjen i att följa dig och andra som drar iväg!

När i september åker du ner? Att fråga när du åker hem igen vet jag sedan tidigare att det inte är lönt att fråga om. :D

Ser fram emot dina underhållande rapporter!
Trevlig resa!

Masse

Mikke
2018-07-29, 18:34
Hej Masse å alla andra!
Glömde å nämna datum för avfärd, det är den åttonde september......
Har också ringt Dimitris Karelas på Mango, och bokat rum...
Mvh,
Mikke

Monica P
2018-07-29, 19:00
fb_gillafb_gillafb_gilla

Kajja
2018-07-29, 19:50
Jag ser åxå fram emot att följa dig på din resa. Då kan nedräkningen börja..42 dagar kvar_B-anana_B-anana
/Kajja bye_bye

Mikke
2018-07-30, 11:12
Hej!
Det händer ju att olika grejer ska tas med till Karpathos. Förra gången var det humle till Dimitris Sevdalis, som fick en påse med rotbitar av honhumle vid namn Hallertau....som frodas i och utanför deras växthus i Afiarti.Sen lovade jag Ilias på Faros att skicka en mössa, eller keps, som kom fram och levererades av Andreas....Den andra jag köpte tar jag med nu i september....
Denna gång är det bl.a en kontrollpanel för fönster,etc som sitter i förardörren till Andreas Mercedes...Den fick jag tips om av en vän, så den köpte jag på Aliexpress, och förhoppningsvis kommer den till mej i Sverige, så jag kan ta med den.
Att skicka grejer till Karpathos går ju förstås, men ett och annat paket kommer lixom aldrig fram, så jag begränsar direktskickadet dit till saker under eller runt en hundring....Dock har jag beställt glasögon från Zenni , som jag hoppas kommer till Karpathos....En och annan gång skickar jag böcker till Jonathan Preece, aka English Jon och en annan gång myggnät till Vasilis på AutoMotoCenter....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2018-07-30, 13:06
Väl mött på Rhodos eller Karpathos i september!!
Härligt Mikke! Det ser jag fram emot! klapp_klap

Mikke
2018-07-30, 15:11
Hej!
Kommer du förbi Karpathos i september, Janne??
Det ska bli kul att se hur många bekanta som dyker upp....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2018-07-31, 09:58
Kommer du förbi Karpathos i september, Janne??
Jag vet inte var jag hamnar, har en enkel biljett till Samos och vet inte varifrån jag flyger hem. Det kan bli Karpathos. :)

Enigma
2018-07-31, 11:49
På vilken sida i flygplanet är det bäst att sitta när man flyger från Sverige till Karpathos och vill se hela ön från luften före landningen?

Riitta
2018-07-31, 12:42
Vänster sida ser man bäst, men en del från höger också :-)

Riitta

Enigma
2018-07-31, 13:11
Tusen tack, Riitta, för snabbt svar. Vi flyger med SAS. Betyder det att på vägen tillbaka till Sverige ska man välja den högra sidan för att se ön igen när planet lämnar ön?

Riitta
2018-07-31, 15:44
Jepp :-)

Mikke
2018-07-31, 17:47
Hej!
De gånger jag flög direkt Sverige-Karpathos så brukade planet komma in öster över Karpathos, för att sen göra en stor sväng för att gå ner och landa mot väster......
Sen de gånger jag flugit lokalplanet, ett Dash turboprop, från Rhodos, så har dom flugit parallelt med ön fast på väster sida, och inte så högt heller, utan jag kunde ha kartan i knät och se precis nästan allt...Fast då satt jag lyckligtvis på vänster sida....
När jag tänker efter, vilket jag sällan gör, så tror jag att vi alltid landat från öster mot väster, för den förhärskande vinden där är väl sydvästan....
Ni får berätta hur det blidde, vettja....
Kalo taxidi!!
mvh,
Mikke

Mikke
2018-08-04, 22:18
Hejsan!!
Apropå gamla minnen från Karpathos, så vare en gång för länge sen som jag följde med Jonathan och Ursula på nåt party nere vid Afiarti. Det var på den tavernan som ligger vid stranden och där all utrustning,bräder,segel,etc finns på första våningen, och själva tavernan finns uppe på andra våningen. Det var fullt med tyska vindsurfare där, och jag vimlade runt och försökte konversera med dom, men min tyska är rudimentär, så det gick inge vidare....Framåt tolvtiden blev det lixxom lite trist, och jag var väl lite ölrörd,så jag beslöt mej för att gå hem till Pigadia.....Vädret var förstås finfint, månen lyste, och det var svårt att gå vilse, så jag kom väl ut på raksträckan och knallade på.....Efter nån kilometer kom det en bil åkandes åt samma håll som jag gick, och den stannade, utan att jag hade lyft handen för att lifta....
Jag kikade in i bilen, och killen undrade vad jag gjorde....jag berättade att jag var på väg per apostlahästar till Pigadia.
Hoppa in, sa han, och till min förvåning gjorde jag det....
Så gick det med min planerade promenad till Pigadia...
Tänkte på det när jag läste om bästa sättet att ta sej till Olympos...Det enklaste, och troligen billigaste, sättet att ta sej dit är nog att skriva en pappskylt, ställa sej vid utfarten vid Konstantinos Palace och lifta.....
mvh,
Mikke

Kajja
2018-08-04, 23:40
Rudimentär!! 😂😂 Aldrig hört ordet innan. Kan "rudis" vara en variant av det ordet.. som betyder "knäpp" i Småland.
Var tvungen att googla och då blev det ännu roligare!! Du är jäkligt underhållande du Mikkeflabb_flabflabb_flab
/ Kajja bye_bye

Mikke
2018-08-05, 00:13
Hejsan!!
Så skojigt att få respons så fort!! Det har förstås blivit en hel del minnen från Karpathos, eftersom jag varit där i nu tjuge år....Herregud, var har åren tagit vägen?? Som tur är så har man väl glömt bort di tråkige minnena, och så kommer man förhoppningsvis ihåg di rolige....Sen blir ju bra minnen ännu bättre, ju längre bort dom kommer...
Möjligen kommer jag på mera minnen alltefter, för det hävdas ju att man egentligen inte glömmer nånting, utan det finns lagrat i lådor i minnet, och ibland så hittar man nykklen....
Väl mött på Karpathos i september! Vi ses väl på Nenas pyttetaverna, måhända...!!
Mvh,
Mikke

Mikke
2018-08-06, 20:23
Hej!!
Idag fick jag nåt meddelande i mobilen om nåt paket....Jag har dålig koll, för det skickas efter ganska ofta, men denna gången hade innehållet med Karpathos att göra...
Till saken hör att för några veckor sen så fick jag ett videosamtal från Andreas Diakidis, där han berättade att kontrollpanelen i dörren på deras Mersa hade gått sönder, och att få tag på sån där manick skulle visst ta lång tid och kosta över 200 Euro....
Så han undrade om jag möjligtvis kunde få tag på nån, så han skickade ett bra foto plus det grekiska instrumentet,som jag inte direkt hade nån nytta av....Men fotot var bra, och årgång och beteckning, så jag gick direkt in på Facebook och till Karlstadssidan " jag vill ha hjälp", där jag fått hjälp flera ggr förut.
Så efter tio minuter hade jag fått tips om var jag skulle söka, sen kom det ett konkret förslag med länk till AliExpress, där min granne hade varit inne och hittat en sån panel.
Så jag gick med, beställde, och idag kom den....för ca 50 usd.
Så jag tog bilder, skickade till Andreas, som ringde tillbaka och var glad. Den tar jag med mej i väskan och så sätter vi dit den nån dag.....
mhv,
Mikkd

Monica P
2018-08-06, 20:27
Trevligt med fungerande kommunikationer!

Masse
2018-08-06, 22:24
Fixar-Mikke!!!!! fb_gilla

Finns det något område som du inte behärskar Mikke???? :)

Masse

Mikke
2018-08-06, 23:22
Hej!
Har man ingen självkritik kan man ge sej på vad som helst....Skämt åsido, jag är, tror jag,väl medveten om mina begränsningar,men det är fortfarande kul att töja lite på vad som går, eller inte går, och det är ju genom sina misstag man ( eventuellt ) lär sej nåt....

Men den där hjälpsidan på FB är bra, jag har använt den flera gånger och ALLTID fått hjälp, på det ena eller andra sättet...Det finns mycket snälla människor därute, och med hjälp av Internet kan man få hjälp.....
Hoppas nu bara kontrollpanelen funkar, men det får ni väl reda på om när den blivit installerad..ni får påminna mej om detta......Jag spar väl kartongen,så kanske går det att returnera den......
Mvh,
Mikke

Kalimera
2018-08-07, 10:01
Hoppas nu bara kontrollpanelen funkar, men det får ni väl reda på om när den blivit installerad..ni får påminna mej om detta.....Jag lovar att påminna dig. :)

Mikke
2018-08-08, 23:26
Hej!
Du är snäll du, Janne....
Då vet jag att jag blir påmind, för själv är jag väl inte helt hundra på den delen...heller, haha...
Det vore kul att få träffa dej nån gång, och vem vet, kanske i sept/oktober i år...??
Mvh,
Mikke

Kalimera
2018-08-10, 11:09
Det vore kul att få träffa dej nån gång, och vem vet, kanske i sept/oktober i år...?? Ja, vem vet. :)

Mikke
2018-08-17, 15:48
Hejsan!
Till grannön Kassos har jag ännu inte varit, så det kanske är dags....Fast sommartabellen verkar ta slut i mitten av september, d.v.s dagsturerna...
Det vore händigt att få ta med sin scooter över, fast det kanske finns scootrar, eller cyklar att hyra på Kassos.
Det närmaste jag varit ön är när den gamle båten Kournaro lade till där och jag stod på akterdäck och kikade på den stora hamnen....Jag tog färjan från Karpathos till Pireus, och det tog nog 24-25 timmar, om jag inte minns fel, för det var ju kanske femton-sexton år sen...
Några somrar gick det båt från Finiki till Kassos, och det är ju bra mkt närmare än den båten idag, som går ifrån Pigadia, och därmed måste runda södra delen. Det tar visst fem kvart,så det går nog undan,fast jag tror inte att jag får ta me scootern, men ska gå ner till hamnen och fråga iallafall.......
Mvh,
Mikke

Netwolf
2018-08-17, 16:22
Men Kassos? Är den inte rätt kass ändå? ;) Där finns väl ingenting att se eller göra? Finns där ens stränder? Det är väl knappt nån som åker dit ens, förutom några britter möjligen...

/Netwolf

Mikke
2018-08-17, 19:36
Hejsan!!
Tja, vem vet?? Dom som ha vurt där, tycker att det är väl värt ett ( eller flera ) besök...Det ska finnas fina grottor, stränder, kyrkor...Sen vet jag inte om Kassos varit föremål för några arkeologiska undersökningar, men ska fråga mina karpatiska kontrahenter...
Från färjan Kornarou när vi närmade oss Kassos, ser man de olika lagren av stelnade mineraler, och närmast Karpathos låg/ligger det en ensam sockerbit ( hus ) lååångt från stan Fry....jag lutade mej mot relingen och fantiserade om vilka som ( ev ) bodde där, eller om det var en stavlo som skydd för herdar.
Jag såg mej själv komma knallande dit, och knacka på dörrn....så kanske det blir av i höst....eller te näxta vår...
Landningsbanan för flyget vore kul att se, den ska va rätt kort. Det finns några videor på YouTube, filmat från cockpit....Ett tag var det visst världens kortaste reguljära flyglinje, Karpathos-Kassos....Tog den 9 minuter, varav fem i luften, eller nåt...Nu är det nån linje
på Yttre Hebriderna som är kortare...
Mvh,
Mikke

Monica P
2018-08-18, 08:57
En av världens bästa tenorer. Mario Frangoulis, härstammar från Kassos och ska ha en konsert där endera dagen. Om jag hittar datumet och det inte är för sent ska jag skriva här.

Jamen det är ju idag! 18/8 på Kassos...

Mikke
2018-08-18, 13:35
Hej!
Att en av världens bästa tenorer kommer från Kassos var en nyhet för mej.....
Tack Monica för att du berättade det, och att jag inte hann se och höra honom
live, gör inget, det blir säkert fler tillfällen......
Men jag ska kika nu efter detta inlägg på Youtube på honom....
mvh,
Mikke

karinafp
2018-08-18, 16:25
Men Kassos? Är den inte rätt kass ändå? ;) Där finns väl ingenting att se eller göra? Finns där ens stränder? Det är väl knappt nån som åker dit ens, förutom några britter möjligen...

/Netwolf

Finns jättefina stränder, men om du ska till någon annan än Emborios behöver du ett fordon. Läs gärna mitt resebrev "En dag på Kassos" från 2015 så får du ett litet, litet hum om ön. ;)

Karin
som gärna åker tillbaka

Mikke
2018-08-18, 19:08
Hejsan!
Yes, Karin, jag ska läsa ditt resebrev om Kassos. Har för mej att jag läste det strax efter du skrev det, men ska i vikke fall läsa om det...
Värmländska Barbro, från Skattkärr , som var en av de första männscherna jag träffade på Karpathos när jag kom dit för tjuge år sen, hon och hennes gubbe campade flera veckor på nån strand på Kassos, berättade hon för mej. Hennes son har förresten en båt i Lambergskanalen där jag har min båt....Världen är liten ibland...
En fortsatt trevlig helg anbefalles vänligen men bestämt tilla alla och envar!
Mvh,
Mikke

Kalimera
2018-08-19, 15:29
Men Kassos? Är den inte rätt kass ändå? ;) Där finns väl ingenting att se eller göra? Finns där ens stränder? Det är väl knappt nån som åker dit ens, förutom några britter möjligen..Karin ha varit där och det ser trevlig ut på bilderna.

Kolla hennes resebrev här (https://www.kalimera.se/resebrev/2015/resa-till-kassos-fran-karpathos.html).

Masse
2018-08-19, 21:57
Karin ha varit där och det ser trevlig ut på bilderna. Kolla hennes resebrev här (https://www.kalimera.se/resebrev/2015/resa-till-kassos-fran-karpathos.html).

Med den länken hamnar jag på Skiathos. Är det mig eller länken som det är fel på?

Masse

Mikke
2018-08-19, 21:58
Hej!
Nu har jag läst Karins resebrev från Kassos 2015....
Den som vill läsa det,kan gå till vänster i den blåa ramen
under LÄSARHÖRNA. Där står det resebrev och sen ere ba
å klicka på 2015 så ploppar alla resebrev från det året, och
så ser man Karins brev...
mvh,
Mikke

Kalimera
2018-08-20, 09:07
Med den länken hamnar jag på Skiathos. Är det mig eller länken som det är fel på?Det var fel länk, men är nu rättad.

Mikke
2018-08-20, 22:50
Hejsan!
Det verkar som om Kassos har en del att bjuda på....
Sen om man får tag i samma snubbe som Karin och Fred fick som chaffis, det vet man junte....Men kanske man kan hyra en scooter där, eller kanske tjöta sej till att få med en cykel ( eller scooter) på Kassos Princess mot nån liten avgift....
Naturligtvis återkommer jag med rapport, ifall det blir nåt avet...
Mvh,
Mikke

Alala
2018-08-21, 10:11
Hoppas du kommer iväg till Kassos. Lycka till med planerandet!

/ Anne bye_bye

Mikke
2018-08-21, 21:24
Hejsan!!
Jag fekk tips åv Karin,så jag kan kontakta den snubben som tog hand om dom på öa....
Då blire förstås enklare, sen kan man väl knoppa över en natt där, för Chronis, å Andreas känner en massa männscher där, som kan hålla ett öga på en gammel göbbe på luffen...
Saria vill jag gärna tillbaka till, det var några år sen. Hoppas att båten Chrisovoulanti går dit på söndagar, för det gjorde den då jag for dit....
Sen skulle jag också gärna vilja simma ut till Sokastro, den lilla ön som ligger nära Lefkos nordligaste ( nudist) strand....Sist jag försökte, hade jag inga simfötter, och då var strömmen stark mellan ön och stranden,så det blidde inget besök...
Mvh,
Mikke

karinafp
2018-08-23, 10:34
Hejsan!!
Jag fekk tips åv Karin,så jag kan kontakta den snubben som tog hand om dom på öa....
Då blire förstås enklare, sen kan man väl knoppa över en natt där

Du kan snacka med Pete om det också. Han driver ju ett airbnb på Kassos.

Karini

Mikke
2018-09-03, 23:18
Hej allihopas !!
Ett litet inhopp om förberedelserna.....
Idag vare dax å ta upp träsnipan Hedvig, men min goe hyresvärd hann före mej och hans fina plastbåt fyllde upp ut-och ingångsöppningen till trägårn, där min trailer stod....
Alternativen var: antingen fixa en större bil än min och dra ut hans båt, eller också försöka dra runt trailern runt huset....Nu ligger huset i en sluttning, så helt enkelt är det inte, men jag fick tag i Johnny, som bor i huset mittemot, och tillsammans så lyckades vi baxa, dra, skjuva runt trailern.....pust, pust !!
Klockan var ju bara runt ett, vädret jättefint, så jag föreslog en sista tur med Hedvig, och Johnny var intresserad av att se lite mer av Vänern, så vi tog med en pizza, saft och kaffe och stack iväg rakt söderut ca sex nautiska mil, och hälsade på Lars, som var i sin sommarstuga....Där käkade vi upp pizzan, sen for vi i två båtar tillbaka till stan, Lars i sin 9-meters snipa och vi i Hedvig.
Väl hemma var det dax att ta upp, men eftersom Vänern är ca 40 cm lägre än vanligt, gick vi och mätte djupet vid de två ramperna, som finns i min närhet...
Men det var svårt, krångligt, och det tog tid.......men nu är Hedvig uppe, men hon står med halva skrovet på marken och fören på trailern, så imorrn får det lyftas med domkraft, bändas, bänglas och krånglas tills hon kommer upp helt och hållen på trailern, och sen ska hon köras hem och in i trägårn och täckas....Det kommer nog att ta hela dan imorrn, haha...
Mvh,
Mikke

Athanasia
2018-09-04, 08:11
Åh vad du kämpar på:)Snart får du åka till Karpathos och vila upp dig;)

Masse
2018-09-04, 18:33
Åh vad du kämpar på:)Snart får du åka till Karpathos och vila upp dig;)

Ha ha ha! Har Mikke nån gång vilat upp sig när han varit på Karpathos!!! Han åker väl hem till Kallsta o vilar upp sig mellan Karpathosturerna! :D:D:D

Masse

Mikke
2018-09-04, 21:50
Hejsan alla !!
Jag jobbar ju en del, men har ett rätt lågt tempo.....Fast denna gången var nog den värstaste att få upp träsnipan Hedvig....Det tog större delen av två dar, faktiskt...Så i morse drog jag upp till Karlstad Uni, för där har jag förstås en del kontakter kvar, och fick med mej en fin lastpall, som förseddes med FEM hjul denna gång, för den som pajade hade bara fyra, och när Hedvigs köl landade på den, så höll den inte.....
Nåväl, fint väder, trevlig kompis som var snäll och hjälpte gamle Vendel, så vi knogade på, hissade med domkraft, staplade träbitar, men så ramlade allt, och vi var tillbaka på ruta ett....Då stack jag till Beijer, som ligger s.a.s vägg i vägg, och kan ni tänka, en snubbe med truck kom och lyfte hit och dit och rätt som det var så stod Hedvig på kärran....Han ville dessutom inte ha pengar, men han ska få en påse frysta lagerblad från Karpathos imorrn....
Jag hoppas hoppa på bussen till Stockholm vid åttatiden på torsdag, och tillbringa dagarna fram till lördag hos familjen Fellman i Järfälla...
Mvh,
Mikke

Mikke
2018-09-06, 00:42
freda kväll,torsda möra....
Hejsan! Idag är bägge båtarna i trägårn täckta, det tog nog bortåt åtta timmar att få alla presenningar,ställningar,snören,rep och tampar stramade.
Två badrum i huset ska renoveras när jag är borta, så jag lånar ut mitt....Dom har fått varsin nyckel, så slipper dom duscha på jobbet och gå på en bajamaja i trägårn....Sen drar förstås min snälla hyresvärd av x antal tusenlappar, så egentligen är min Greklandsresa betald av mitt dass, en oväntad bonus !!
Hursomhelst, jag tar en buss till Stockholm tio i tolv på torsdag, så hinner jag packa också,sen flyger jag till Rhodos på lördag....
Vi kanske ses på Karpathos, eller varför inte på Rhodos?? Jag bor på Mango i gamla stan några dar.....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2018-09-06, 11:04
Sen drar förstås min snälla hyresvärd av x antal tusenlappar, så egentligen är min Greklandsresa betald av mitt dass, en oväntad bonus !!Den var bra. :D

Trevlig resa ner till paradiset Mikke! bye_bye

Mikke
2018-09-13, 18:37
Hejsan!
Nu aer jag peau Karpathos, och naermare bestaemt pa Zephyros, med samma gamla, sega tangentbord, men Andreas lovade ett nytt imorrn...vi far vael se hure blir me de....
Navael, efter min senaste drapa med batarna i traegarn, sa blev jag skjutsad till bussen forra torsdan av samma granne, Johnny , som sa vaenligt hjaelpte mej med snipan Hedvigs upptagning...
Sen tillbringade jag ett par trevliga dar tillsammans med Fellmans i Jaerfaella, och Sten-Anders skjutsade mej sen ut till Arlanda peau lordagen, daer jag naturligtvis fick laemna kvar min jettefina, lilla Makita skruvdragare, for man far inte ha verktyg med sej i kabinen....Attans osis, sa nu har jag bara tva batterier och en laddare med, haha....Naja, jag far tillbaka den mot en avgift pa 60 pix naer jag kommer tibax....
Jag flog med Norwegian denna gang, och hade valt en plats langt bak, och daer blidde jag emsammen minsann, med tre saeten...mkt bekvaemt! Flygresan gick fint, fast ett grekiskt par med en dotter framfor mej var taemligen hogljudda, men som tur aer har jag alltid numera med oronproppar, som kom vael till pass...
Vael pa Rhodos, sa blev jag till min ofantliga fortjusning mott av en vaen fran Karpathos, naemligen Dimitris Sevdalis, den snubben som har tillsammans med sin farsa, vaexthus i Afiarti. Han och frugan Louise var pa Rhodos nagra dar och hade hyrt en bil, sa inte nog med att jag blidde mott, jag fick ocksa lift in till stan !!
Dom skulle med faerjan tillbaka samma dag, sa vi far ta och traeffas pa Karpathos....
Pa Rhodos sa bodde jag pa Mango i gamla stan, och draellde runt hit och dit och terroriserade gamla bekanta, alltid kul...kanske inte for dom, men iallafall for mej, haha...
Sen for jag till Karpathos med Blue Star Patmos, som gick i onsdags kl 09.00, sa jag gick upp kl sex och var klar halv sju....Men denna gang slaepade jag inte mitt bagage hela vaegen, utan tog en taxi och var daer pa fem minuter, istf 40...Det var lite lyxigt, och jag fick t.o. m min termos fylld pa det nya fiket dar av de alltid mkt vaenliga tjejerna....
Sa jag var ombord en timme innan avgang, och traeffade forstas flera snaella maenniskor, bl.a ett tyskt par, daer jag fick bra tillfaelle att ova min gamla,rostiga tyska...Sen ett italiensk par som var ocksa goa...Fyra timmar senare anlaende vi till Pigadia, daer hamnen var helt overfull med bilar....och folk....Andreas var daer och levererat sin kusins SUV ombord, sa vi sprakade lite, sen gick jag och forsokte fa tag i nat rum. Alla staellen som jag kaende till var fulla, jag var uppe till Elias och fick lite gott kaek, men sa ringde min grekiska morsa, Eva, och sa att hon hade minsann fatt tag i rum, strax ovanfor Amarillis, d.v.s Roses Studios, daer jag bor for tillfaellet, tills det blir nat ledigt pa Garden Villa eller Zephyros.
Jag blidde snuvig pa faerjan, sa igar.onsdags, holl jag mej pa rummet och snorade tillsammans med en liten tjock-teve.....
Idag aer jag lite baettre, och knallade ner till Zephyros, daer Andreas skjutsade mej upp till sitt hus, daer jag besteg hans gamla Vespa, och for ner till di goa gubbarna pa AutoMotoCenter, och kollade lufttrycket i daecken ( o.5 kg ) samt smorde upp diverse rorliga delar....Sen for jag och tankade, tittade in hos Zoriana och haelsade pa Jonathan, som hade fatt en kasse bocker, jag hade laemnat till Bob, en hollaendare, som ocksa ger bocker til Jonathan. Sen for jag till Nena och fick en kram eller tva, hon och Christo ska antagligen gifta sej 26 oktober, sa jag propsade pa att han skulle ha pa sig den coola slipsen jag skickade ner till dom for nagra ar sen med texten: Christo, king of trucks....med en bild pa en snygg midjestyrd Volvotruck.
Just nu sa sporegnar det och dundrar och smaeller och tempen haver sjunkit till ca 24 grader, brrr....Det har nu regnat raett mycket i ca en halvtimme, och det aer ganska morkt ute,sa det fortsaetter nog ett tag....Baest att smyga bort till Andreas i baren och suga pa nat gott och vaenta tills det slutat regna, for nan regnrock eller jacka har jag forstas inte.....Men om Andreas har nagra svarta sopsaeckar, sa kan man ju alltid tillverka en temporaer regnjacka.....
Mvh,
Mikke

Masse
2018-09-14, 01:14
Ha ha ha! Tack Mikke för alla dina goa rader! Det är en fröjd att läsa dina rapporter. Till och med Norwegian har koll på ditt handlag med verktyg och har full respekt för vad en Handy Man som du kan åstadkomma med en skruvdragare ombord. Och en skruvad flight vill man ju inte ha! :D

Masse

Mikke
2018-09-14, 13:03
fredag 14.9
Hejsan! Igar regnade det som attans, och idag aer luften frisk.
Kontrollpanelen till Andreas Merca funkade inte, sa jag far vara lite kort haer,
och ge mej i kast med AliExpress direkt....Aterkommer senare...
mvh,
Mikke

Mikke
2018-09-14, 14:06
fortfarande freda....
Nu haver jag skrivit till AliExpress och forklarat problemet, sa nu aer det bara att vaenta....
Som sagt, f.n bor jag pa Roses Studios, strax ovanfor Amarillis, men flyttar pa sondag till Elias Rooms. Naera och bra, och sen jag blivit av med x kg bocker, sa kommer resvaeskan att vara mkt laettare.
Luften idag aer klar och ren, och nan sa att Othos fick ca 7 mm regn igar, och vi kanske fick ngt mindre.
Sen laeste jag att USA,s flygvapen forhandlar med grekiska regeringen om att uppraetta en flygbas pa Karpathos, vilket forstas kommer att paverka on i olika riktningar. Som nan sa sa finns det visst en overenskommelse om att inte militarisera oarna i Dodekaneserna, men man vet ju inte vad som haender i det politiska skeendet...
Tillbaka till den lilla verkligheten, idag ska jag leta reda pa oljefiltret i Vespan, det ska bli intressant....Har varit ivaeg och kopt olja, for det aer en fyrtaktsmotor i Vespan, som behover lite service. Det aer forstas bra om den aer i bra skick om och naer dotter Sofia borjar anvaenda den.....
Mvh,
Mikke

Mikke
2018-09-15, 13:35
Lordag 15 sep...
Idag lyser solen, jag kom vael ut vid elvatiden, sen for jag forbi Garden Villa och tittade in daer, men det var tomt peau folk,soeau jag fortsatte upp mot cementfabriken och en bit bortanfor finns det en stor verkstad, daer jag kaenner aegaren, Yannis. Som tur var var han ute, sa jag kunde direkt fraga honom om backspegel till Vespan, och det ska vi fixa peau mandag...Sen fragade han om jag kunde hjaelpa honom, och visst, sa jag. Det var en mindre traktor daer kopplingen slirade, som skulle bogseras upp till kunden, for den maste ivaeg till Athen,sa jag blev hastigt och lustigt traktorchaffis bakom en Fiat pickup....Det var bara nagra km, soeau det gick hur fint som helst.....
Efter att blivit skjutsad tillbaka, for jag ner till Garden Villa igen, och da var bade forra aegarna Minas och Sofia daer, sa vi fick en liten pratstund i pergolan, innan dom skulle ner i den svalare kaellaren och sussa en stund. Nu aer jag eau vaeg till Nena, men har kikat in peau Zephyros, daer jag traeffade Riitta och Leif. Leif testar just nu en av sina hemtillverkade kamerahus i poolen.....
Idag lite svalkande vindar, och inte sa jaettevarmt heller....
Mvh,
Mikke

Monica P
2018-09-15, 19:11
FixarLeif och FixarMikke...I Grekland kallat man det "patenta" om någon hittar på egna kluriga lösningar på problem. Jag har en egen patentagubbe här hemma! Väldigt bra att ha!

Mikke
2018-09-15, 19:35
Lordag kvaell...15 sept
Hejsan!
Vanligtvis "firar" jag mina alltmer fodelsedagar pa Pelagos, men imorrn, naer jag blir 2 x 35 taenker jag sta over firandet peau Pelagos. Anledningen aer att jag inte aer riktigt kry, och da har jag lite svart for mycke folk....mojligtvis kan jag hasa mej ner till Nenas Taverna, for daer kan det kanske bli tio-12 personer....
Det aer fortsatt mycket mer turister vid denna tid aen jag sett forut....antagligen aer det en del som vanligtvis kanske aker till Turkiet, som akt till Grekland istaellet....Man brukar fa reda pa den svenska statistiken for flygningar, men dom kanske kommer i slutet eller efter saesongen....
Samtidigt kan jag meddela att de kommunala vattenkranarna aer staengda, for det finns inte tillraekligt med vatten, ett skael sa gott som nagot....
MvhMikke

Alala
2018-09-16, 07:29
Grattis på födelsedagen, Mikke! _B-anana Hoppas att du har kryat på dig så pass mycket att du orkar fira lite i alla fall. För det är du värd.

Och tack för alla fina rapporter du skickar hit. Väldigt mycket du grejar med.

Ha en fin dag!

/ Anne bye_bye

Masse
2018-09-16, 09:39
Grattis på födelsedagen, Mikke! _B-anana Hoppas att du har kryat på dig så pass mycket att du orkar fira lite i alla fall. För det är du värd.

Och tack för alla fina rapporter du skickar hit. Väldigt mycket du grejar med.

Ha en fin dag!

/ Anne bye_bye

Instämmer verkligen i allt Anne skriver! Hoppas att du får en fin födelsedag och snart är kry igen!

Masse

Mikke
2018-09-16, 12:39
Sondag 16.9
Hej alla !!
Har sovit baettre, och kaenner mej ocksa lite baettre, men jag skippar nog Pelagos iallafall, och om orken raecker, sa knallar jag ner till Nena och smakar pa nan kaka som hon lovat fixa, snaella Nena....hon ska forexten gifta sej med King of trucks, Christo den 26 oktober, har det sagts....Ett stilla brudlopp, foraettat av borgmaestaren.
Som sagt, vaknade raett tidigt, och fick staedat och packat, att jag sen kom peau att jag packat ner rumsnyckeln, gjorde forstas livet lite mer spaennande, tills jag da aentligen fann den....
Sen knallade jag de ca 50 metrarna ner till Elias Rooms, daer jag redan hade fatt nykklen av Elias. Fast den gamla,halvtrasiga nummerbrickan gjorde ju ingen maennscha glad, sa jag hade bytt ut den mot en baettre, i hardare plast,sa naer han sag den sa fick jag bo billigare. Jag rakar ha med mej ett trettital dylika, just med tanke pa att byta ut dom daliga pa GV i forsta hand, men det raecker for Elias, for han har bara fem rum....
Daeremot lag Vespan pa sidan med en san daer fyrkantig platburk, som folk brukar planter i, en san stod pa Vespan, sa antagligen hade jag parkerat pa nans plats och burken och nedlaeggningen av Vespan nan sorts markering av detta, for hade den bara ramlat, sa hade vael ingen jaevel staellt dit en burk, utan kanske rent av rest upp den....Vad vet jag.....
Navael, fint vaeder idag, labra brisar gor ca 30 grader laett att uppleva....
En del gratinationer haver inkommit till min forvaning och fortjusning, tack ni som grattat!!
Nu ivaeg till Nena for lite lunch....
mvh,
Mikke

KR
2018-09-16, 14:00
Stort Grattis Mikke!
//
KR

Kalimera
2018-09-16, 15:56
Nu har jag läst ikapp.

Tack snälla för dina rapporter, och stort grattis på din dag! klapp_klap

nickelena
2018-09-16, 19:16
Instämmer i gratulationerna!
Kära hälsningar från ett regnigt Värmland, som endast hade 2 plusgrader i morse... hu!
Lenabye_bye

Mikke
2018-09-17, 11:08
Mandag sjuddertonde september
Hejsan !!
Igar vid halv attatiden, knallade jag ner till Nenas Taverna, och hon hade gjort en jaettefin tarta, sen var Christos daer, och en bekant elektriker fran Rhodos, vars namn jag icke minns, plus nagra spridda gaester. Vi drog ihop tva bord, sen hade denna lillla gruppen trevligt i nagra timmar, sen bidde jag hemskjutsad och isaeng fore elva....och knappt peau roken heller, tva glas vin och tva flaskor pilsner...
Men trevligt var det och nu aer det mandag, och Andreas haver hastigt och lustigt farit till Athen, men ikvaell kommer det danska paret Bo och Ann,och som vanligt bo pa Garden Villa...
Nu fixar jag en laett lunch och drar sen upp till Yannis i Vroutsas for en backspegel.....
Mvh.
Mikke

Mikke
2018-09-18, 11:39
tisdag 18.9
Hejsan!! Som sagt, for upp till Yannis verkstad i Vroutsas, strax efter cementfabriken. Vael daer sa tog jag med lite verktyg och stack till nagra containers, daer skrotade scootrar lag.
Lyckads fa loss en vaensterspegel, och atervaende till verkstan, daer jag kompletterade med lite brickor,etc och fick dit spegeln ganska enkelt. En backspegel aer ju mkt viktig, det taenker man kanske inte pa, forraen den inte finns...
Sen framat kvaellen, sa for jag till Garden Villa for att vaenta in det danska paret Anne och Bo, som jag har haft som grannar daer flera ggr. Lyckades t.o.m hitta nagra blommor, sa det bidde en liten bukett, som sattes i en avkapade plastflaska,greek style...Sa naer dom kom var bade jag och Minas och Sofia daer, och dom var forstas glada over att ha kommit fram efter en ganska lang resa .
Idag, tisdag ska jag traeffa dom pa Nenas Taverna for lunch. Sen ska jag nog tillbaka till Elias och borja smorja alla hans gangjaern, las och allt som gnaeller......
Idag raett blasigt, men det haller ner tempen.....
Mvh
Mikke

Mikke
2018-09-19, 11:10
onsdag 19.9
Jag har haft trevligt saellskap i rummet breve mej, Julia 30 ar, arkitekt fran Polen, som har mjolkat kor i Norge flera somrar. Hon gillade mitt Lofbergs kaffe, och idag ska hon med Prevelis till Diafani, men aterkommer till Elias pa mandag.
Idag blasigt och daermed bra temperatur...
Jag har oljat en del pa Elias Rooms daernere, daer de tre rummen finns, men ska vael arbeta mej uppat. Blir kvar daer fem dar till, sen far vi se hur det blir....Sakta borjar turisterna minska,fast det har nog varit rekordmanga, men jag har inte hort flygstatistiken, den enda som man vet aer helt relevant.
Mvh,
Mikke

Netwolf
2018-09-19, 12:55
Tack för rapporter, Mikke! :)

Kalimera
2018-09-19, 16:47
Jag har oljat en del pa Elias Rooms daernere, daer de tre rummen finns, men ska vael arbeta mej uppat.Hur mår Elias? Hälsa honom från mig!

Mikke
2018-09-20, 10:59
Tossda 20.9
Hej alla !!
Janne, Elias verkar ma riktigt bra, jag ser honom varje dag nan timme eller sa. Kikade upp hos honom och han har en gammal Toyota, som ser lite skamfilad ut, men han sa att den var rostig och dann, men jag var daer och kikade forstas, for jag parkerar Vespan bakom den. Inte alls sa illa, nagon rostflaeck fanns ju, men enligt Elias har motorn (?) gatt bara 11.000 mil, vilket inte aer saerskilt mycket, om man bytt olja och filter regelbundet....
Hursomhelst sa foreslog jag att han skulle ta bilen upp till Vroutsas och snacka med Yannis, for Elias sticker ju till USA over vintern, sa min ide var ju att da kunde Yannis se over den i lugn och ro, for sa mycket pyssel kan det inte va, forutom stotdaemparbyte....
Jag traeffar Elias i eftermiddag, efter han varit hos Yannis, sa far jag se hur det blir...
Det tredje, stora hotellet jobbas det INTE pa, enligt va folk saeger, sa vaentas det pa rivningstillstand for ett litet hus plus scooteruthyrningsfirman....Den extra ytan gor ju att
detta hotell, naer det blir faerdigt, kommer att bli stort....Hur manga vaningar vet jag inte....men man kan ju hoppas att det blir finare aen Konstantinos staelle....Men sorgligt aer det, for ju fler stora hotell med AI, desto svarare for de mindre....
Igar traeffaede jag Marja-Liisa och Lasse fran Finland. Dom knallandes naer jag lunchade hos Nena, det var en overraskning !! Inte nog med det, jag fick en fin, finsk kasa av trae, med TVA fingerhal dessutom....!!! Det finns mkt snaella maenniskor...
Idag lite blasigt, men det haller nere temperaturen, som aer precis lagom. Opps, va klockan gar, dax for lite stifado eller nat gott hos Nena.
Var hemma nagra timmar hos Jonathan Preece igar, hans dam var i Schweiz, sa det blev en del bocker med hem i ryggan....Snart aer han uppe i 3 tusen, helt klart Karpathos storsta bibliotek ! Norska Ragnhild har jag ocksa sett och surrat med en stund, hon cyklar omkring och verkar vara i vaeldigt god form och en fin cykel har hon dessutom. Pelagos ser ut att ha folk varje kvaell, men pa stan borjar det sakta tunna ut sa smatt.....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2018-09-21, 16:43
Janne, Elias verkar ma riktigt bra, jag ser honom varje dag nan timme eller sa. Tack för det! Nu blev jag riktigt glad! klapp_klap

Mikke
2018-09-22, 12:27
Lordag 22.9
Hejsan hoppsan!!
Fin dag idag, ca 27 och svaga vindar. Var uppe hos Elias och kollade hur hans ytterdorr funkar, for igar sa lyfte vi av den och lade pa tre tunna brickor, sa nu gar den fri fran golvet, och passar in fint. Bronsbrickorna kostade tillsammans en halv euro eller nat liknande,sa daer kom vi billigt undan. Elias staenger butiken 28 september, och sticker sen till sin lagenhet i Pireus, for att sen fara till Florida och bo hos sin dotter over vintern.Han tyckte att jag skulle jobba en del at honom naesta ar med diverse, skyltar,lite malning,etc, och det kan man nog taenka sej att gora.
Nu nere pa Zephyros, och imorron laemnar storre delen av gaesterna hotellet, sa da flyttar ja nog hit endera dan....eller till Garden Villa, daer jag hellre bor. Jag har aennu inte varit uppe hos Minas ( Andreas svaerfar) brorsa Elias i Menetes, men det kanske blir av idag.....Ska titta forbi Garden Villa med lite kaffe ocksa, ifall det danska paret aer hemma och vill ha en kopp.
Andreas kommer tillbaka onsdag-torsdag, och da blir det vael lite mer jobbat, far vi hoppas!
Mvh,
Mikke

karinafp
2018-09-22, 14:35
Jag har aennu inte varit uppe hos Minas ( Andreas svaerfar) brorsa Elias i Menetes, men det kanske blir av idag....

Men dit hittade faktiskt vi i år! Först när vi kom dit var det fullt av gubbar på den lilla terrassen utanför, så vi sa att vi går uppåt och utforskar litet en stund och tittar in på nervägen. När vi sedan kom dit igen, var det tomt utanför! Alla gubbarna hade flyttat in för att ge plats åt oss. :D Vi var ju sju stycken, så vi fyllde upp platserna därute. Så nu har vi äntligen träffat Elias igen, och han har konstaterat att David och Erika har vuxit sedan sist, och barnbarnet blev ordentligt beundrat av alla gubbarna och så fick hon en chokladbit, så lyckan var fullständig. flabb_flab

Karin

Mikke
2018-09-23, 13:17
Sondag 23.9
Hejsan!! Va kul att ni hittade det lilla staellet som Elias driver!! Jag har aennu inte kommit mej for att aka dit, men ska naturligtvis aka nan dag. Brukar kaeka hans goda fava, och gubbarna ler vaenligt naer jag kommer, sen har jag forstas mina oronproppar,da det kan bli ganska hog ljudniveau daerinne.....
I morse soeau vaknade jag lite tidigare,sa jag foljde med mina tyska grannar till ferjan och bar tva av deras ryggsaeckar. Igar gick vi ocksa ner och tittade peau naer ferjan kom, sen lyckades jag fa med dom till Nenas Taverna, vilket gick lite langsamt, for de tyska damerna aer seriosa vandrare, och hade tidigare peau dan knallat fr Diafani till Olympos, om jag icke aer helt fel underraettad....Dom gillade Nenas mat, och att staellet inte aer sa stort, och efter nagra timmar knallade vi in mot stan, och jag visade dom Faros ocksa, sa vi blidde daer en stund hos Elias innan vi gick hem till Elias...
Kepsen jag skickat ner kommer han att snart borja anvaenda, sa han, sen far jag vael ta med den andra kepan som jag forstas glomde denna gang....
Fin dag idag, ganska lugnt, milda brisar och tempen ligger runt 28 grader....
Mvh,
Mikke

Mikke
2018-09-24, 10:55
mondag 24.9
Hejsan!!
I morse vaknade jag av mullret av Elias djupa rost, han instruerade en ny granne...det tog ett tag innan jag fattade var jag befann mej, haha...
Soligt och fint idag, och jag kan bo kvar tills fredag morron, deau drar Elias vidare mot Pireus, men jag hittar saekert nagot staelle att bo pa....Speciellt nu, naer det sakta borjar tunna ur med turister.
Idag har jag fatt tid hos tandkirurgen Dimitris Spanos, fastaen inte forraen 4 oktober, sa jag kikar nog upp till tandlaekaren Andreas Makris innan dess....
Sen har jag kopt en liter ra linolja plus pensel, for jag ska olja skiljevaeggen mellan 7 och 8 uppe pa Garden Villa, sa jag fick bra wellpapp i affaeren bredvid AutoMotoCenter, for det blir alltid lite dropp.....
Kanske drar jag upp till Elias naer jag aer fardig med oljandet.....
Dagarna rinner ivaeg ganska fort haer, men sa gor det naer man har det trevligt....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2018-09-24, 16:00
Dagarna rinner ivaeg ganska fort haer, men sa gor det naer man har det trevligt....Hur länge stannar du?

Mikke
2018-09-24, 17:11
mondag 24.9
eftermiddag
Hejsan igensan!
Nu oljat ena sidan av staketet mellan nr 7 och 8.Trodde nog en liter skulle raecka, men ack,vad jag bedrog mig....Nu aer klockan strax efter sex, soeau jag ska nog tjacka en liter till idag. Danska paret stack till Kassos idag, och norske Steiner kommer onsdag, sou jag kan draella omkring daer utan stora nagon....
Jag har ju som sagt fatt tid hos Spanos 4.10, men jag tror jag ska borja kika efter biljett hem lite tidigare aen vanligt,for nu slantar jag for boendet, och kan daermed inte vara kvar lika laenge som fattigpensionaer......Men kanske det blir en tur till Aland istaellet vid hemkomsten, for det bidde det inte naer jag kom upp till Sthlm fran Kallsta, men vi far se hure blir. Andreas kommer nu till torsdan,och jag far kolla me honom om det aer nat speciellt som ska fixas om man aer tva. Annars har det visst rullat peau ganska bra utan storre olyckor.
Mvh,
Mikke

Mikke
2018-09-25, 16:26
Tisdag 25.9
Hej hopp!
Fin dag (som vanligt..) Nu har jag en tysk singelmamma i rummet till vaenster och en ngt yngre, grekisk singelmamma till hoger om mej. Trevliga grannar, soeau jag bjudde dom forstas pa starkt kaffe i morse. Sen kom Elias ner och bidrog till trevnaden.Naer det sen var dax for mej att ta scootern och kora ivaeg och kopa mer linolja, sa stod det en pickup i vaegen, sa jag kom inte ut....
Men jag knallade runt och fragade folk, och till slut var det en tant, som stack in handen i bilen och tutade, sen gick hon till staketet och vralade nagra namn, da kom det en kille och flyttade pickupen, sa det tog vel bara en halvtimme eller sa.....
Jag han fa tag i en ny liter olja, sen upp till Garden Villa och olja peau i solens sken. Det bidde lite over, sa det raeckte till det mindre staketet pa andra sidan pergolan. Naer jag oljade, kom Sofia till mej med vatten och bullar,det var bussigt.
Efter det en stund med Jonathan pa Zorianas Place, och nu pa Zephyros.
Strax hem och kanske far jag med mej den grekiska tjejen till Nenas for lite mat, vi far vael se.....
Mvh,
Mikke

Masse
2018-09-25, 18:22
Ha ha vilken härlig dag! Lagom mycket pyssel för att du inte ska få noja, vettigt väder, normal grekisk tid för flytt av picup, trevliga grannar. Vad mera kan man önska? Jo en fin fortsättning på dagen! Hoppas att du får med dig sällskapet till kvällens måltid! Ha en trevlig kväll Mikke!

Masse

Mikke
2018-09-26, 14:57
Onsdag 26.9
Hejsan!
Idag blaser det smajaevlar, och alla faerjor aer instaellda, vilket betyder att Ann och Bo, mina danska bekanta, blir kvar pa Kassos, om dom inte flyger tillbaka, forstas....Aeven mina tvenne tyska vandrerskor, Sibylle och Beate, aer kvar peau Kassos.....
Igar vid attatiden, knallade jag och grekiska Katherine till Nena...Dom tva damerna gillade varann direkt, vilket jag forstas hade hoppats. Sa vi kaekade nan timme och sen knallade vi hemat, och jag visade henne Faros,som ligger lite inklaemnt.
Vael hemma, fick jag ont i maggen, och vid ett-snaret var det dags att lamna tillbaka maten i toaletten. Sen piggnade jag forstas till, som tur var. Orsaken till illamaendet aer vel lite osaekert, men jag kan ha fatt i mej lite av det lokala kranvattnet.....Hursomhelst, idag mar jag bra, om aen llte klen, haha....No big deal, sant haender.....
Jonathan beraettade att det aer en serie mindre cykloner peau rad, som eventuellt kommer att passera Karpathos,men flygplanen flyger, och Andreas kommer hem imorron,da kan vi se vad som ska goras peau hotellen.....
Nu hem och slappa lite pa saengen med nan god bok..
Adieau
Mikke

Mikke
2018-09-27, 13:35
torsdag 27.9
Hejsan!
Blasten haver sig mojnat, och Prevelis kom med mina danska bekanta. Idag dessutom ett tunt moltaecke over oss....Andreas aer ocksa tillbaka, och jag stack till Mertonas Studios och fick ett rum, for imorron kl elva ska vi va vaeck fran Elias Rooms, for da drar Elias till Pireus.
Sa, naer rummet var ordnat och jag fatt nyckeln av Costas, sa ringde jag till mamma Eva och berattade att jag fr.o.m imorron var granne med henne. Sen ner till hornet nedanfor taxi och surra med Haris Sevdalis och ons veterinaer,Georgios, som aer en vaelutbildad snubbe som gillar ol fran Sverige....daer ser man !!
Sen ringde jag min vaenstra rumsgranne, Renate fran Tyskland, soeau hon kom knallande, och vi gick till To Helleniko och kaekade mat. Daer traeffade vi forstas Antoni Panaretos och fick god mat.
Nu tilllbaka pa Zephyros for att fortsaetta korrespondensen med AliExpress, om den kontrollpanelen till Andreas Mercedes, som jag felbestaellde....Missade den knappen som faeller in sidospeglarna....Har nu mailat fram och tillbaka femton,sexton ggr, soeau jag hoppas komma till skott idag....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2018-09-27, 13:58
Blasten haver sig mojnat, och Prevelis kom med mina danska bekanta.Så Prevelis kom idag! Då måste det ha lugnet ner sig ordentligt. Bra! klapp_klap

Masse
2018-09-27, 18:34
Ahhhh! To Helleniko! Det har gått några år (allför många!) sedan vi var på Karpathos senast. Men då åt vi på To Helleniko en av mina favoriträtter i Grekland (dock lite svår att hitta på tavernorna tycker jag).

Det är grillad lever. Supergott både i Grekland och Sverige tycker jag, förutsatt att man får lever av god kvalité.

No 1 ever, är för många år sedan i Agia Marina på Egina. Där fanns då en taverna som hette Costas. Där serverades (efter beställning dagen innan) "Liver á la Costas". Det var baconlindad, grillad lever!!!! Ang_elx Oj oj oj!!!!!

Masse

karinafp
2018-09-28, 15:23
Ahhhh! To Helleniko! Det har gått några år (allför många!) sedan vi var på Karpathos senast. Men då åt vi på To Helleniko en av mina favoriträtter i Grekland (dock lite svår att hitta på tavernorna tycker jag).

Det är grillad lever. Supergott både i Grekland och Sverige tycker jag, förutsatt att man får lever av god kvalité.

Finns fortfarande på deras meny. Vi älskar den. :p

Karin

Mikke
2018-09-28, 15:27
Fredag 28.9
Vaknade kl sju, for rumsgrannen Renate skulle med Chrisovoulanto till Diafani....Horde hur hon rumsterade,sa jag somnade om...
Vi, d.v.s Renate och jag knallade ner till Pelagos igar nagra timmar. Mycket folk som vanligt, och en del bekanta,men eftersom Renate skulle upp tidigt, var vi inte kvar till slutet.
I morse vid nietiden borjade det regna kraftigt, toppen, eftersom jag skulle flytta till Mertonas....dock kom regnet och gick och kom, sa jag lyckades fa upp hela min packning pa Vespan och korde sen FORSIKTIGT till den branta backen vid Mertonas....Asfalten blir sa hal naer det regnar, och jag kunde LIVLIGT forestalla mej kana nerfor backen med all packning.....gulp. Men med mest broms pa bakhjulet,sa kom jag i snigelfart ner till Mertonas, och kunde svaenga in at hoger, der mamma Eva bor och plocka bort packningen och sen konka upp den till mitt rum.
Sen kikade jag in hos mamma Eva for en stund, forstas....
Hade oxo glomt en lagrad praestost (Allerum,18 manader) plus nagra pilsner, sa jag knallade dit och haemtade dom. Sen bort till Zephyros och daerifran till Nena for lite mat, och nu aer jag tibax pa Zephyros..
Vad anbelangar tyska Renate, sa ringde hon fran Diafani och beraettade att hon fatt ett bra rum med balkong och hade bokat det for fem dar, sa hon har det ok, plus att det finns numera en ATM daer ocksa.....
Det regnade flera timmar, sa kanske det kom ca 10 mm, vilket forstas aer vaelkommet. Luften aer hog och klar och tempen aer behaglig...Mahaenda det blir lita malat idag, men aer inte saeker....
Mvh,
Mikke

Athanasia
2018-09-28, 20:19
Låter som om att Du har det vääääldigt trevligt Mikke:)

Mikke
2018-09-29, 11:31
Lordag 29.9
Hejsan!
Fortfarande sol och labra brisar, men halva himlen aer molntaeckt, och pa tv:n sa visar dom bilder fran vaestra Grekland med starka vindar och hoga vagor. Nu verkar stormen kommit till Kreta, sa om nagra timmar sa har den vael kommit hit.. Pigadias bukt Vronti har ju sin oppning mot nordost, och det finnns ju en bergrygg runt om, sa vagorna i hamnen kanske inte blir sa stora, vaerre blir det forstas pa Kassos, Arkassa,Finiki.....
Idag har jag dessutom fatt tva trevliga telefonsamtal fran Sverige,sant piggar ju upp. Mertonas Studios var det forsta staellet jag bodde pa naer jag kom hit for ca 20 ar sen, sa det kaenns lite extra mysigt,faktiskt. Tyst och lugnt, fastaen det aer fullt med folk, och en pytteliten tjockteve, som jag faktiskt fick igang. Grekisk teve aer roligt att kolla, dom filmar ju allt. Idag har det mest varit dramatiska rapporter fran hamnar och stora vagor......nu borjar det morkna lite har ocksa, och vinden verkar att oka lite...baest att ta och fixa lite mat innan proppen gar.....
mvh,
Mikke

Mikke
2018-09-30, 16:40
Sondag 30.9
Hejsan!
Vi klarade oss fran Zorba, som tydligen vek av norrut mot Athen.....
Sol och labra brisar idag och temp runt 26 grader.
Ner till Zephyros och mala lite staket med den faerg som fanns kvar i burken. Klarade av en sektion av sju, ety solen aer fortfarande sa stark, att det aer svart att se var man malat, sa jag malade klart en sektion och stack sen till Zorianas Place for att ge Jonathan en bok som ja laest ut....
Sen lunchade vi daer, for Nena hade tydligen tagit en ledig dag, vilket hon behover......
Sen tillbaka till Zephyros under ngt andra ljusforhallanden, sa jag hann med en sektion till, innan faergen tog slut.....
Nu strax hem till Mertonas och upp pa taket for solnedgangen och en bok....
Mvh
Mikke

Netwolf
2018-09-30, 17:25
Tur ni slapp Zorba :)

Kalimera
2018-10-01, 13:08
Hur länge ska du stanna Mikke?

Jag hade ju en vag plan om att flyga hem från Karpathos, men nu blev det Rhodos i stället. Jag spanade efter dig på Mango, men jag såg dig inte, av förklarliga skäl. :)

Mikke
2018-10-01, 17:01
Mandag 1 oktober.
Hejsan!
Janne, vet icke, men har tid hos kaeftis Spanos 4.10....men kanske jag drar till Rhodos till kommande helg?Bodde du peau Mango, eller knallade du bara forbi?? Har du varit inne peau WalkInn, som ligger bredvid Mango?? Dom har numera ett par rum att hyra.....
Har aentligen borjat mala staket vid Zeohyros, och har vael nagra meter kvar, ca tio sektioner och varje sektion tar mellan en och tva timmar....slipning,tvaettning,taekning och malning...For att komma at en del sektioner, far vi klippa rent antingen traedgrenar eller buskar, sa jag har vael att gora i tre dar till.....
Idag kom jag igang kl tio,malade pa i tva timmar, sen blir ljuset for starkt, sa jag ser inte var jag har malat...Kom tillbaka vid fyratiden, och malade klart en sektion....Traeffade Jon pa Zorianas, och mumsade lunch hos Nena, som tog en dag ledigt igar.....Jag taenkte mala lite hos henne ocksa, for forra gangen hade hon inte oppnat, sa da bidde det inget vaeggmalande av forklarliga skael, da Nena numera bor ihop med Christo i Afiarti, d.v.s sodra delen av on,strax bakom Sevdalis vaexthus.....
Vaedret bra,runt 25 och svaga vindar...
Mvh,
Mikke

karinafp
2018-10-01, 17:20
Jag taenkte mala lite hos henne ocksa, for forra gangen hade hon inte oppnat, sa da bidde det inget vaeggmalande av forklarliga skael

https://www.youtube.com/watch?v=a4Rsi24F5aU

;)

Karin

Kalimera
2018-10-02, 10:23
Bodde du peau Mango, eller knallade du bara forbi?? Nej, jag bodde på Kristinas Rooms, som inte ligger så långt från Mango. Jag brukar alltid gå förbi där på min väg ut ur staden.

Mikke
2018-10-03, 17:44
Onsdag 3.10
Hejsan!
Imorse sa samlade jag ihop packningen och konkade nerfor Mertonas trappor, samt laemnade nykklen till snaelle Costas. Sen fick jag upp allt pa Vespan, och vinglade nerfor backen och bort till Zephyros, daer jag nu bor pa gaveln, som vetter mot stora vaegen. Man gar ner en liten trappa och sen finns det fyra laegenheter daer, ca 1.5 meter under vaegytan, vilket gor att det aer lite mer privat daernere....
Sen blev det forstas mer staketmalning, men denna gang var det varmt, da det inte blaste....Men ett staket hann jag med, innan det blidde dax for dagens traeff med Jonathan och daerefter lunch hos Nena......
Nu haver jag duschat och satt peau me finskjortan, for det ska bli middag hos Nena med Anne och Bo, samt norske Steinar nu kl sju....
Sa det aer baest att jag knallar iveg.....
Janne, ja, Kristinas Rooms ligger ju ovanfor gamla Mandala, har jag for mej, har varit utanfor och kikat i varas....
Mvh,
Mikke

Mikke
2018-10-04, 18:02
Torsdag 4.10
Hejsan!
Idag bar det ivaeg upp till tandkirurgen Dimitris Spanos....som raskt gick igenom alla taender, samt slipade och polerade stumparna. Samt forklarade dom ok pa en gammal gubbstrutt, och med det far man lata sej nojas, haha....
Som jag skrivit tidigare, ta ett besok hos nan tandlaekare naer ni aer i Grekland....
Sen en svaeng ut till Zorianas place, som staenger imorrn, och Zoriana sjaelv haver salt staellet, och hon flyttar till Rhodos, der hennes dotter Veronica gar i skolan...
Sa Jonathan undrar om han far sitta daer och laesa som vanligt, med den nye aegaren naesta sommar....men det gar saekert bra, tror jag....
Nu borjar det glesna med turister peau allvar, och Pelagos brukar ju staenga nan gang i mitten av oktober,sa nan mer kvaell far jag knalla dit.....
Har bara fem staketsektioner kvar att mala, sa nagra dar till, och det aer klart.....
Nu far jag borja kika efter biljett hem.....
Mvh,
Mikke

nickelena
2018-10-04, 20:19
Nej nej... här hemma regnar det och minusgrader en del nätter.
Bry dig inte om att åka hem än:D
En glädjeglimt i tillvaron att ikväll dök ett par tacksamma grannar upp(de har varit här tidigare och gjort äppelmust av sina äpplen). Nu kom de med tre fp små, salta, skrumpna oliver och två Mythos! Direkt från Kreta. Det är kärlek! och man blir varm i hjärtat, trots att Värmland är ruggigt;)

Lenabye_bye

Mikke
2018-10-05, 09:59
fredag 5.10
Uppe me tuppen...(naja...) och var igang med staketmaleriet redan vid nio....
Igar kvaell ringde jag till Nena, ifall hon var ensam pa tavernan, men hon hade fullt upp, sa hon....sa jag knallade dit och hittade ett tomt bord. Bredvid mej satt en finsk familj med tva grabbar, 4 och 3 ar. Dom busade jag med nan timme, det var kul....
Sen gick jag hem naer Nena och Christo staengde , men jag glomde min mobil och laddare.
Nu har jag malat en sektion och ska ge mej pa den sista pa den sidan....Friska vindar idag, det gar vita gaess i Vrontibukten, men faergen torkar fort, haha....
Vi hors,
Mikke

Mikke
2018-10-06, 12:07
Lordag 6.10
Hejsan!
Idag igang med maleriet redan vid 8-tiden....Den gula bilen som stod naera staketet flyttade sej igar, sa jag malade den sektionen direkt....Nu har vi bara tva sektioner kvar, men der vaexer ett stort citrontraed med manga citroner, sa vi far nog lata bli att beskaera det tills citronerna aer mogna, d.v.s naer jag aer hemma i Sverige. Sa vi lyfter nog grenarna med plankor medans jag malar......
Idag blaser det starka vindar,fergen naestan torka i penseln, sa jag far spaeda och spaeda med lacknafta...
Andreas aer i stan, sa jag tar och kollar efter biljetter, nu ner jag sitter vid datorn...
Mvh,
ikke

Netwolf
2018-10-06, 14:50
Lacknafta är inge bra. Kan ni inte köra med vattenbaserade färger?

/Netwolf

Spizeman
2018-10-06, 16:19
Jag målar också staket i Grekland o har gjort det i många år, senaste projektet är 35 m, som jag målade första gången för en 5-6 år sedan. i oktober ska jag fortsätta igen o göra klart de sista sektionerna. Man målar med rostskyddande färg och den spädes med "white spirit" ungefär som lacknafta men något vassare. Något vattenbaserat alternativ tror jag inte finns, varken i Sverige eller Grekland. Men bra blir det !

Mikke
2018-10-07, 10:53
sondag 7.10
Hejsan!
Uppe tidigt och trixade med det stora citrontraedet, som haengde over staketet....men tog de tva korta plankorna, som jag hade under en stor parasollfot ner jag malade den igar, och med dom korta och raett tjocka plankorna, fick jag undan grenarna, sa jag kom at att mala....
Nu faerdig forutom ytterligare en toppstrykning....
Angaende faerger: jag foredrar lacknaftabaserade faerger, dom sitter baettre och laengre, tycker jag. Sen malar jag utomhus,och haer pa Karpathos blaser det ju for det mesta....Sen en hogglans faerg, och dubbla strykningar pa oversta staketdelen, som s.a.s tar emo mest sol,sand och eventuellt slitage....
Vattenbaserade faerger innehaller ju ocksoeau en hel del kemikalier, sen aer det forstas billigare for faergfabrikanterna att gora en emulsion, for vatten aer ju forstas billigare aen lacknafta.....
Fick tag i en biljett hem igar, med Norwegian for ca 1200 sek. Flyger fran Rhodos lordag 13 oktober, och landar pa Arlanda kl 21.15, och blir haemtad av den snaelle Sten-Anders Fellman.....
Alltso tar jag Blue Star faerjan nu till onsdag och far da tva dar peau Rhodos.....
Mvh,
Mikke

Kalimera
2018-10-07, 16:27
Alltso tar jag Blue Star faerjan nu till onsdag och far da tva dar peau Rhodos.....Om du får tid över på Rhodos kan jag rekommendera att gå uppe på ringmuren, det gjorde jag nu när jag vad där, och det var så kul att se gamla stan uppifrån.

Läs om det här (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=42393).

Mikke
2018-10-09, 09:47
Tisdag 9.10
Hejsan!
En aning smakylig morgon,men italienska Michela kom forbi vid niotiden med lite gott brod, sa vi at frukost ihop.Har ocksa kopt faerjebiljett, sa nu aterstar att fara runt och saega hej deau till en och annan...Vanligtvis sa forsvinner jag utan farvaelande, men en och annan saeger jag hejda till. Just nu forsoker jag byta ut tva av de fyra hjulen pa min Samsonite...
Intressant projekt, sa hjulfastena inte ar likadana, men jag har sagat i de nya, sa nu sitter dom bettre...fast jag far skaffa lite laengre skruvar....De nya hjulen aer storre och tva stycken hjul istf ett vid varje horn. Men jag tar med di gamble, ifall di nye trillar av....
Pa Zephyros aer det bara fyra gaester plus mej kvar,sa Maria och Andreas plockar in grejer och forbereder for vintern....
Inte ett moln peau himlen, dax for mej att skaffa skruv....
Mikke

Masse
2018-10-09, 22:24
Tisdag 9.10
Hejsan!

...................

Just nu forsoker jag byta ut tva av de fyra hjulen pa min Samsonite...
Intressant projekt, sa hjulfastena inte ar likadana, men jag har sagat i de nya, sa nu sitter dom bettre...fast jag far skaffa lite laengre skruvar....De nya hjulen aer storre och tva stycken hjul istf ett vid varje horn. Men jag tar med di gamble, ifall di nye trillar av....

.................

Inte ett moln peau himlen, dax for mej att skaffa skruv....
Mikke

Mikke!

Känner att det nästan är onödigt att önska dig trevliga avslutningsdagar på Karpathos och Naxos. Jag fattar ju att det är självklart att du får ändå och det är helt lugnt! Överallt finns det några skruvar som behöver bytas eller dragas, något staket eller någon skylt som behöver målas eller något annat som ska fixas, och då kommer du att trivas. Men jag önskar dig ändå en riktigt fin avslutning på din resa och hoppas att du får fin resa och några goa dagar innan du är åter i Kallsta!!!! Tack för trevliga rapporter!

Masse

Mikke
2018-10-10, 09:49
Onsdag 10.10
Hejsan!
Tack Masse for input!!
Vacker dag,naestan vindstilla, till skillnad fran igar....
Igar kvaell skulle vi ta en promenix till Nena,men vi kom dit forsent, sa hon hade bommat igen. Men Michela och jag knallade bort till en annan taverna for en stund, sen gick vi till Faros och snackade lite med Elias, sen va klockan tolv och Michela skulle jobba idag, sa vi knallade at varsit hall och tog kvaellen.
Idag, onsdag haver jag packat och staedat rummet sa gott jag kan. Nu ska jag ta min packning och kora ner till hamnen och parkera den daer, sen upp till Andreas hus och sa skjutsar Andreas mej till hamnen.
Pelagos kock Petros ska med samma bat,sa da har jag trevligt saellskap. Sen har han visst sin bil pa Rhodos, sa antagligen far jag skjuts fran kajen upp till Gamla Stan av Petros.....kan det bli baettre??
De sista gaesterna pa Zephyros laemnar imorron, men pa Garden Villa aer det fortfarande fullt tills den 14 oktober....
Som vanligt bor jag peau Mango pa Rhodos, och nu far jag nagra dar innan flyget hem.Ska bli intressant att se hur mycket turister som aer kvar pa Rhodos....
Hej sa laenge, ska forsoka laegga in nan rad fran Rhodos om jag hittar nan dator....eller ocksa forsoker jag fran mobilen.....
Mvh,
Mikke

Alala
2018-10-10, 10:24
Tack för alla fina rapporter. Nu är Karpathos i lite bättre skick igen. :)

Ha en fin vistelse på Rhodos och en bra resa hem!

/ Anne bye_bye

marilene
2018-10-10, 11:07
Tack för alla trevliga rapporter och god tur hem.

Marilene

Kajja
2018-10-10, 12:01
Tack o hej för denna gången Mikke!
Ha en fin avslutning på Rhodos.
/ Kajja bye_bye

Athanasia
2018-10-10, 14:18
Ha en fin och trevlig avslutning på denna turbye_bye

Kalimera
2018-10-10, 14:26
Tack för denna gång Mikke! klapp_klap

Jag säger som Anne: nu är Karpathos i lite bättre skick igen. :)

Masse
2018-10-10, 22:42
Mikke!

Känner att det nästan är onödigt att önska dig trevliga avslutningsdagar på Karpathos och Naxos. Jag fattar ju att det är självklart att du får ändå och det är helt lugnt!

-------------------
-------------------

Masse

"Rhodos" ska det ju så klart vara, och inte "Naxos". Gamla gubbar som jag ska inte sitta och skriva så sent på natten. Då blir det bara fel. Nu är det ju lika sent igen, men jag hoppas att rättelsen blir rätt. :D

Ha en fin hemresa!

Masse

Mikke
2018-10-15, 23:27
Kallsta måndag 15 oktober.
Hejsan, och tack Masse för inlägg!
Hemresan gick finfint. Andreas skjutsade ner mej på sin scooter, sen vi vurt uppe hos honom och ställt den gamla vespan jag fått låna.
Sen var kocken på Pelagos, Petros, med på färjan, så när vi kom till Rhodos så fick jag skjuts med honom till Gamla Stan....
Väl där, så tog jag mej låångsamt till Mango, där jag hade beställt rum. Sen vare som vanligt lite knallande runt å hälsa på bekanta. Ett stadigt inslag är ju att fika med Caliope och Panayotis på Rhodos Hostel, på odos Ergiou. Sen att käka kycklingsoppa på Eros gör ju heller inte ont, direkt.....
Den enda supermarketen i Gamla Stan är ett ställe jag gärna går och handlar på.
Nåväl, det blidde väl tre nätter på Rhodos,sen fick jag skjuts till flygplatsen av Panayotis, och dessutom trevligt sällskap på planet, så vips! var vi på Arlanda, där jag med viss hjälp fann stället där man får tillbaka grejer, typ min Makita borrmaskin för sexti spänn....Sen dök snälle Fellman upp, och hemförde mej raskt till deras trevliga kåk i Järfälla.....
Där blidde jag tvenne nätter med god mat och prat,samt rensning av stuprännor och framtagande av stenbelagd stig upp till komposthörnet på deras tomt, med hjälp av barkspade....
Sen kom vännen Peter Strandell och hämtade mej idag vid tolvtiden, och då for vi västerut nån timme, till en sommarstuga, där Peter lovat montera ner vattenvärmare samt pump och slangar åt en bekant. Detta gick galant, ety vi voro två gubbs, och vädret var helt fantastiskt fint, så jobbet tog väl tjugo minuter, så var vi klara. Sen for vi hemåt och vid femtiden var vi i Karlstad.
Sen lade jag in en tvätt och gick ner till den lokala pizzerian, där jag stundtals gör nån insats. Där möttes jag av glada miner samt en prinsesstårta och kaffe, helt oväntat, men trevligt!
Nu får man ladda ner bilderna i datorn allteftersom man gör sej hemmavan....
Mvh,
Mikke

Monica P
2018-10-16, 05:43
Allltså, en sån person som Mikke lär det inte finnas många av! Min man är också en fixargubbe, men här får han se sig slagen med marginal!

Athanasia
2018-10-16, 06:13
Välkommen hem Mikke:)

Kalimera
2018-10-16, 08:45
Välkommen hem Mikke. Ganska bra väder här också inte sant. bye_bye

Mikke
2018-10-16, 11:53
Tissda 16 oktober...
Hejsan alla och tack för snälla kommentarer!
Nu är jag ejjentlien en lat göbbe, men jag jobbar hårt för att dölja det....
Trodde jag skulle få sovmorron idag, men nån kapade sten med nån högljudd manick hos grannen, haha....
Igår var det ju helt fantastiskt väder!! Måhända jag drar ut motesykklen och tar en tur idag.
Trevligt som vanligt på Karpathos, även om varje besök skiljer sej från föregående på många sätt. Denna gången fick jag ju flötta runt fyra ggr, haha....Det mest dramatiska med detta, var väl när jag flyttade från Elias och hade allt pick å pack på vespan, och så regnade det. Backen ner förbi Mertonas är nog en av Pigadias brantaste, och asfalten blir ju som såpa när det är blött,så jag såg för mitt inre ifall jag for ikull, då hade jag glidit ända ner till backens slut.....Men jag krypkörde å bromsade mest med bakhjulet så det gick bra,men spännande var det...
Nu ska jag ut i den värmländska verkligheten!
Vi hörs,
Mikke