handdator

Visa fullständig version : Mesa Gonia ?


Kjell50
2006-05-04, 12:43
Är det någon som varit den övergivna staden Mesa Gonia? Kjell50

babsan
2006-05-04, 13:19
Ja. Ruinstaden Mesa Gonia, även kallade Ghost Town. Spökstaden.
Den staden raserades den 9 juli 1956 vid 5-tiden på morgonen av en jordbävning.
Det var inte så många som omkom, tack vare att många började arbeta tidigt på morgonen, på tomatplantagen.
Jag tycker att det är värt ett besök där, bland ruinerna.

http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/IMG_0317.jpg

Min hyresvärd berättade att han bodde i Kamari då och att han blev väckt av sin syster, när huset började skaka. De rusade ut från huset. Deras föräldrar hade då redan gått till jobbet, till tomatodlingarna.
Han kommer ihåg att det kom en flodvåg, men den kom aldrig upp till deras hus.
Huset deras rasade inte heller.

Barbro

Kjell50
2006-05-04, 14:19
Hej! Det ska bli kul att se den staden! Har hyrt bil i 4 dagar så jag kommer fara runt en hel del på ön! Ha det... Kjell50

yeasou
2006-05-04, 20:45
Hej Kjell50. Jag vill bara berätta för dig att jag har besökt Santorini bortemot 50 gånger! Fortfarande hittar jag ständigt nya stenar att vända på och hittar ställen som jag ej ännu inte sett eller besökt på ön!
Bara att gratulera dig att få en vecka på denna ö.
Många åsikter har jag hört om ön genom åren. En av det märkligaste kommentarer jag hört var från en turist på ön. Han var tydligen från Stockholm (inget ont om stockholmare, jag är själv född där) han sa, "Fy fan, hyrt bil och kört över ön i 5 timmar och har sett allt, hit åker jag inte igen" Stackars människa säger jag bara!

Åker själv med sambon ner den 20 Maj:p Kolla in bilden i länken. En dag i Maj ute på Scaros, oj vad det var fint!

MVH
Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/Scaroskyrka1.jpg

Alexandra
2006-05-05, 01:03
Vilken läcker bild!!!
Hur hittar man dit?

/Alexandra

yeasou
2006-05-05, 12:58
Hej Alexandra. Om det var min bild över den lilla kyrkan ute på Scaros som du menar, så ligger den där fortfarande:) .
Just utanför Imerovigli så ligger Scaros den stora stenklumpen, det går en stig dit ut. Tystnaden vid den lilla kyrkan är total, man hör bara vinden om det blåser. Där kan man sitta på muren eller på framsidan av kyrkan och försjunka i tankar precis som min kompis Roger gör på bilden. Otroligt vacker utsikt. Kolla in bilden!
MVH
Yeasou_B-anana
http://i76.photobucket.com/albums/j7/yeasou/ImerovigliochScaros.jpg

Alexandra
2006-05-05, 13:19
Ska verkligen lägga det på minnet! Är det långt att gå dit i från Fira, krävande eller så?

Längtar verkligen ut till öarna och även att få ser mer av Santorini som vi blev glatt överaskade av. Hade tänkt att flyga till Rhodos egentligen, men valde Santorini för att få tillbringa några dagar på ön. I fjol hade vi inte så höga förväntningar, men vi blev stormförtjusta:D Så några dagar där innan hemresan kommer att sitta fintflabb_flab

/Alexandra som tänkte prova att gå från Fira till Oia

yeasou
2006-05-05, 15:35
[quote=Alexandra]Ska verkligen lägga det på minnet! Är det långt att gå dit i från Fira, krävande eller så?

Ta på dig bra skor, inga flipfloppare eller liknande. Det är en underbar promenad mellan Fira och Imerovigli tar inte så lång stund att gå, men det går lite uppför och nedför dit. Mellan Fira och Oia är det längre men en fin promenad det med!

Lycka till!
Yeasou_B-anana bara 14 dagar kvar!

Eva L
2006-05-05, 15:46
Ska verkligen lägga det på minnet! Är det långt att gå dit i från Fira, krävande eller så?

/Alexandra som tänkte prova att gå från Fira till Oia

Du ska absolut gå sträckan. Ta paus på vägen och stanna av på något trevligt ställe. Utsikten under vandringen är helt fantastisk. Bara den kan få mig att längta till ön.

Eva

Alexandra
2006-05-05, 23:33
Då måste jag verkligen det! Räcker det med ett par Teva sandaler eller bör man ha typ gympaskor som täcker foten bättre? Hade bara tänkt att ta med Teva nämligen:D

/Alexandra

Titti
2006-05-05, 23:46
Nu kan jag inte låta bli att fråga: vad är "teva" för sorts sandaler? Förlåt en fåkunnig, Titti.

yeasou
2006-05-06, 00:34
Undrar oxå vad "Teva sandaler" är:confused:
Bra skor att gå en sådan promenad i, är ett par skor som inte läcker in sand mellan tårna. Är det ingen som hört talas om "Gå skor"??????????
Går man från Fira till Oia på Santorini behöver man ett par bra "gå skor". Ett par öppna sandaler skulle jag ej rekommendera!
En gång på min stig mellan Oia och Fira träffade jag en Amerikansk lady, hon kom haltandes i högklackatAng_elx Jättekul att se, men en mardröm för ladyn i fråga!
MVH
UffeYeasou_B-anana

babsan
2006-05-06, 01:09
Här är en till som aldrig har hört talas om Teva sandaler :confused:

Ska bli intrssant att höra vad det är. Något att inskaffa kanske ;)

Barbro :)

Eva L
2006-05-06, 08:37
Jag har gått sträckan i ett par bra sandaler och tycker inte att du behöver vandringskängor eller vandringsskor de tar alldeles för mycket plats i packningen när ni ska luffa runt. Så långt är det trots allt inte. Ingen fjällmarsch direkt. Jag gick i en lite mer avancerad Nikesandal med airkuddar. Teva som jag själv aldrig använt lär vara bra och liknar mina gamla Nike. Ta med en kort träningssocka så har du lite skydd för event vassa små kvistar. Sen ett par år har jag en annan sandal som också fungerar utmärkt. Nytt för i år? i affärerna är lätta skor med lufthål som ser ut som en korsning mellan gymnastikskor och dykskor men räkna med minst 700 kr om du ska ha lite kvalite på skon sen är ju nya skor inte att rekommendera om de inte är ingågna och testade lite mer innan en längre promenad.

Eva

Kjell50
2006-05-06, 09:11
Tack för alla svar och tips! Ska bli kul att besöka Santorini!
Tyvärr är det bara 139 dagar kvarsnyft_drop ! Kjell

Kalimera
2006-05-06, 10:53
Här kan ni läsa om Teva-sandaler... (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=1505)

Alexandra
2006-05-08, 21:37
Vad bra att det funkar med Teva sandaler. Kan inte packa ner gå skor då vi inte kommer att vandra speciellt mycket mer än den där vandringen mellan Fira och Oia, kanske vi går lite på Folegandros också.

För er som inte vet vad Teva sandaler är så är det typ stadiga sandaler med bra sula, bekväma och man kan även bada med dem. I alla fall med den modell som jag har, vilken det nu är. Det är antibakteriell sula nånting och de ersätter gympa skorna för mig när jag är på resande fot...

/Alexandra som hoppas att det blir varmare och bättre väder i grekland.

babsan
2006-05-08, 22:05
/Alexandra som hoppas att det blir varmare och bättre väder i grekland.

Det är klart att det är bra väder i grekland när vi åker.
Fick mail från Santorini igår och hon skrev att det är underbara dagar, där nu :D .

Barbro :)

Alexandra
2006-05-09, 17:39
Härligt! Nu är det bara 3 veckor kvar och snart dags att börja planera och så vidare mer på riktigt:D

Har suttit ute i solen hela dagen i dag, grundat lite inför resan flabb_flab

/Alexandra

babsan
2006-06-19, 17:22
Här kommer ett par bilder till på Mesa Gonia :eek:

http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/scan0001.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/scan0003.jpg

Barbro :)