Monica P
2018-07-14, 12:58
Kraftg vind från norr på tredje dagen nu. Det är meltemi, sommarens svalkande vind som kan ställa till det för båtarnas tidtabeller ...lokalbefolkningen vet det där, och garderar sig vid reseplanering. Svårare om man är turist och har ett plan att passa.
Jag har rådfrågat kusin fiskaren och Wikipedia, och här kommer vindarnas namn med latinska bokstäver. Tänk er åtta riktningar, från norr-nordöst, öst och så vidare, runt.
Namnen är klart italienska, eller kanske latinska, grekifierade.
Tramontana, Graigos, Levantes, Sirokos, Ostria, Garbis, Bounendes, Maistros.
Bounendes är, enligt Jaja, nödvändig för att fikonen ska mogna.
Men meltemin, då? Det är ju den som härjar med oss nu, sliter i vinrankorna, får mina gardiner att smattra ...
Här kanske jag kan få fenomenet tolkat av klokare folk. Jag nöjer mig med att konstatera att den är ihärdig och stark och blir lite vilsen i vår dalgång, så att den hux flux byter riktning. Ingen idé att städa verandan, löv och sand far runt fortare än jag hinner sopa.
Jag har rådfrågat kusin fiskaren och Wikipedia, och här kommer vindarnas namn med latinska bokstäver. Tänk er åtta riktningar, från norr-nordöst, öst och så vidare, runt.
Namnen är klart italienska, eller kanske latinska, grekifierade.
Tramontana, Graigos, Levantes, Sirokos, Ostria, Garbis, Bounendes, Maistros.
Bounendes är, enligt Jaja, nödvändig för att fikonen ska mogna.
Men meltemin, då? Det är ju den som härjar med oss nu, sliter i vinrankorna, får mina gardiner att smattra ...
Här kanske jag kan få fenomenet tolkat av klokare folk. Jag nöjer mig med att konstatera att den är ihärdig och stark och blir lite vilsen i vår dalgång, så att den hux flux byter riktning. Ingen idé att städa verandan, löv och sand far runt fortare än jag hinner sopa.