handdator

Visa fullständig version : Akut Behov av restips!


ricky
2006-05-04, 08:44
Nu är det snart dax att resa till Santorini (Fira 3/6) och det ska förstås bli
härligt!!!!:D

Men nu börjar det bli hög tid att boka nästa resa där avfärd är satt till
mellan 23-26 Juli från Kastrup eller sturup.

Funderar starkt på Italien eller såklart Grekland igen!

Jag tar tacksamt emot era tips....
Jag älskar Rethymno och Chania och bor då helst i gamla stan.
Vill inte ha tips om Rethymno och Chania, utan det skrev jag bara för att ni ska veta vad jag strävar efter.:confused:

Så det får inte vara för litet eller för "dött" på resmålet.
Jag hör till dom som tycker att boendet är viktigt, så tar även
glatt emot tips om hotel/lägenhet. Föredrar hellre ett bra och mysigt läge
på boendet än bara hög standard!
Pussen, kramen och klappen!_B-anana

Kalimera
2006-05-04, 10:21
Jag älskar Rethymno och Chania och bor då helst i gamla stan.
Vill inte ha tips om Rethymno och Chania, utan det skrev jag bara för att ni ska veta vad jag strävar efter.
Rhodos gamla stad är inte dum. Finns med på FN:s världsarvlista. Eller varför inte Pythagorion på Samos, inte lika stor som Rethymno och Chania, men en väldigt fin. Eller varför inte min nya favoritstad: Skopelos stad.

Elisabet
2006-05-04, 10:30
Om Italien är aktuellt så föreslår jag min ungdoms favoritplats, Cefalú på Sicilien!

Eller Neapelhalvön, ofantligt vackert! Bo i Sorrento och gör utflykter till småstäderna Amalfi och Positano (m fl) !! Bestig Vesuvio, åk till Capri, bada i den enda blå grotta som verkligen gör skäl för namnet!! Åååh vad nostalgisk jag blir när jag tänker på det flabb_flab

Eva L
2006-05-04, 10:45
Om det är till Grekland du vill så kanske Parga är något för dig. Inte så stort som Rethymnon eller Chania men ganska exploaterat och trots allt en massturism ort. Om du bara vill ha en stad utan allt för mycket turister kanske Ermoupolis på Syros är ett alternativ. Har bara sett hamnen men vet att staden gillas av många. Kykladernas lilla Aten. Andra alternativ är väl Naxos stad eller Parikia på Paros.

Eva

Kalimera
2006-05-04, 13:07
Om det är till Grekland du vill så kanske Parga är något för dig.
Det har du rätt i Eva, Parga skulle säkert vara ett bra val.

ricky
2006-05-04, 13:17
:) Tack så jättemycket hitills...

-Elisabet! Tack för ditt tips om Amalfikusten, men precis dom platserna
+ Capri besökte jag förra sommaren när vi bodde i Sorrento!
Underbart resmål!!!!:)

Elisabet
2006-05-04, 13:23
Elisabet! Tack för ditt tips om Amalfikusten, men precis dom platserna + Capri besökte jag förra sommaren när vi bodde i Sorrento!
Underbart resmål!!!!:)Men så bra, då vet du ju att jag har rätt flabb_flab

Då skulle du gilla Sicilien också!

ricky
2006-05-04, 17:55
Elisabet, jag kollade närmare in Cefalu´. Verkar precis vara i min stil !!

Tyvärr fanns inga lediga resor:(

Elisabet
2006-05-04, 18:06
Tyvärr fanns inga lediga resor:(Är det bara charter som är aktuellt då? Vi bokade aldrig i förväg på den tiden (81-86). Säkerligen finns det hotell man kan boka via internet eller på plats.

ricky
2006-05-05, 19:02
Nu har jag bokat resa!:D

Nytt resmål i italien!!!

Jag fick fina tips som jag kollade upp, och dom verkade toppen!
Har redan bestämt mig för att boka Cefalu´ Sicilien till våren!
Det stället, tror jag att jag kommer att gilla?:)


Men som sagt nu blev det Diano Marina på italienska rivieran
nära San Remo och bara 7 mil från Monaco.
Men nu lägger jag denna resa på is och ser i stället fram mot
Santorini 3/6.
Tack för tipsen_B-anana

Peter
2006-05-06, 02:28
Men som sagt nu blev det Diano Marina på italienska rivieran nära San Remo och bara 7 mil från Monaco.

Du var lite otydlig. Ska du till Diano? I så fall får du inte missa "Apelsinlundsgatan" som går två, kanske tre gator upp, från genomfartsleden dvs strandvägen. Obs att det är en djä... trafik på den vägen...

Restaurangen på hotell Fra´Diavolo bör du inte missa. Hotellet, och restaurangen ligger strax till höger när du kommer in i Diano. Precis efter bron över första ån.

Lite till vänster om du står på piren med ansiktet in mot stan. Hade förr bra mat till hyfsade priser. Men det fanns mängder med bra matställen i Diano.

Hyr bil och åk upp i bergen. Sanlös utsikt. Åk till den lilla grannbyn åt öster. En bit upp på bergsidan finns en fantastisk restaurang, kommer inte ihåg vad den heter just nu, ska kolla alla mina gamla visitkort och återkommer. Ägaren är stor, tjurig, allmänt otrevlig och samlar på tändare... flabb_flab Jag har blivit av med ett par där... :eek:

Det fanns förr inte en endaste lilla strandbit att lägga ut en bastmatta, man var tvingad att hyra stol. Om man inte ville sitta på en strandservering hela dagen och dricka "Frisante"... Dvs vitt spritsigt vin som var billigare än öl... Ang_elx Senast jag var där var vi 4 par som kört ner. Tjejerna pressade och vi killar... Tja vi fick i alla fall mycket skäll... flabb_flab

Kör bort till Monaco, ca 1 timme bort, och kolla båtarna i hamnen. Och fundera på varför man inte vunnit på V75.... Fast det hade nog ändå bara räckt till en jolle i den hamnen...

Diano är ett läckert ställe så ha det så kul där. Tyvärr så har ju priserna i Italien åkt i höjden rejält de senaste åren, men det vet du väl.

Peter

ricky
2006-05-06, 09:34
Tusen tack för dina fina tips Peter!

Jo, Jag Kanske var lite otydlig? Drar de´lite snabbt igen!

Ska först till Santorini 3/6. Har nu bokat resa till Diano Marina 23/7
Med Fritidsresor hotel Europa med halvpension.

Peter, jag hade nog också fått skäll? Men hoppas slippa det denna
gång, ty det endast är sambo och jag som reser!

Tycker om att se intressanta platser när jag reser, så utflyktstips
tages tacksamt emot!

Dyrt i Italien? Gosse gissa om jag är härdad efter att ha varit i
Venedig och förra året på Capri. Men visst svider det i skinnet!

Svensk krona = Skandinavisk zloty !