handdator

Visa fullständig version : Vad kostar det att leva?!


jenka83
2006-05-04, 01:25
Jag och min pojkvän har nyss köpt en veckas semesteresa till Skiathos!! Men frågan är hur mkt fickpengar man ska ta med sig? Har hört att det är en relativt dyr ö att vistat på? Vi ska bo på lägenhetshotell, Men vart kan man inhandla mat att tillaga själv till ett rimligt pris? Och har någon nåt bra tips på prisvänliga restauranger/tavernor? Vi åker i slutat av Maj så det är ju inte riktigt högsäsong ännu, men vill inte hamna i alla dyra turistfällor! Jag hoppas att det finns nån där ute som kan hjälpa mig! Är tacksam för alla svar och tips :p

Kalimera
2006-05-04, 07:57
Har hört att det är en relativt dyr ö att vistat på? Jag hade också hört att Skiathos skulle vara en dyr ö, men vi upplevde det inte så när vi väl var på plats. Det beror helt på vad man vill göra. Vill ni äta billigt så finns det gott om tavernor med låga priser, precis som det finns dyra restauranger med vita dukar och uppklädda kypare.

Men vart kan man inhandla mat att tillaga själv till ett rimligt pris? Bor ni i, eller nära, Skiathos stad finns det många affärer att handla mat i, affärer där grekerna själva gör sin dagliga inköp.

Janet
2006-05-04, 08:04
Hej!
Jag har aldrig varit på Skiathos men tänkte ändå ge er ett par tips.

Gör er egen frukost! Det blir absolut billigare än att köpa den ute. Köp bröd på närmsta bageri på morgonen (underbar morgonpromenad!), bre smörgåsarna själva med något mumsigt, kanske nutella eller marmelad eller smör och ost... mumsigt i morgonsolen! Köp yoghurt (kostar ungefär som i Sverige, om man köper småförpackningar) och juice. Bra att ha med sig kan vara kniv, småskedar och någonting att bre t ex marmelad och smör med. Glas kanske inte finns på rummet, det beror på hur och var ni bor.

Gör mackor (typ baguetter) att ta med till lunch, det står man sig bra på. Blir man mer hungrig än så - köp frukt! Så gott!

Ät middag ute, det är ni värda... leta upp ställen där det inte är tokmycket turister, utan kanske lite mer greker.. gå runt i små gränder och i utkanten av staden, då kan ni hitta billiga ställen. Grekiska rätter är billigare än t ex pizza.

Framförallt, unna er! :) En vecka behöver inte bli speciellt dyrt, men det är inte kul att snåla :)

Trevlig resa!

lirajo
2006-05-04, 08:41
Hej

En pita med gyros er nem og billig frokost - og koster ikke meget......

Ella
2006-05-04, 08:53
Jag är ett stort fan av grekisk mat - men en gyros med tzatziki och grillat kött till frukost är mer än vad jag klarar...

Till skillnad från många andra har jag aldrig upplevt att det finns pengar att spara på att göra mackor och sånt. En macka på stan kostar kanske 3 euro, men ska man köpa bröd och skinka och smör och ost i supermarketen kan det ju lätt kosta 10. Några gånger har vi köpt typ pasta och en burk färdig tomatsås och ätit till middag, men när man kan äta spagetti napolitan på närmaste taverna för 2.50 lönar det sig knappast, och det är sannerligen inte lika trevligt.

Jag brukar äta något från bageriet - kanske en ost- och skinkpaj - till frukost tillsammans med en nektarin eller så. Det kostar kanske 2 euro. En gyros funkar inte till frukost men lätt till lunch - tillsammans med en dricka kostar det 2 euro. Billigare än så behöver det inte vara, tycker jag.

lirajo
2006-05-04, 09:01
Frokost på dansk er lunchflabb_flab Jeg ville heller ikke spise pita-gyros til morgenmad......:o

Ella
2006-05-04, 09:04
Aha! Det förklarar ju saken.

Eva L
2006-05-04, 10:39
Jag tycker inte att det finns mycket att spara på att göra egen mat och ofta har boendet ingen spis. En god omelett med ex fetaost går det att få för några få Euro vilket för mig är en bra frukost tillsammans med färskpressad juice och te. För den som gillar bröd på morgonen är det ju bara att trava iväg till närmaste bagare och handla nybakat. Själv skulle jag aldrig stå ut med att äta gyros till frukost eller bröd både till frukost och lunch utan föredrar grekiska smårätter till lunch där det finns många alternativ i lågt prisläge. Välj en traditionell taverna med bra utbud så finns det oftast ett ganska stort antal rätter att välja bland. Passar både vegetarianer och andra.

Eva

Ella
2006-05-04, 11:20
Fast jag måste säga, att när det kommer till färskpressad apelsinjuice vet de att ta betalt. På många ställen kostar ett glas ungefär lika mycket som en lättare varmrätt. Och te och kaffe kostar, som på alla andra ställen i världen, oproportionerligt mycket. Äter man frukost på stan kan man ju få betala 2 euro för en omelett och lika mycket för en kopp kaffe - men så är det som sagt här hemma också. Gillar man kaffe och te till frukost och har ont om pengar är det ingen dum idé att ta sig en kopp på rummet innan man går ut.

Me
2006-05-08, 08:53
Bor ni i stan finns fler bra stora supermarkets uppe på "the ringroad", där är billigare än shopparna på Papadiamantistreet. Jag tycker heller inte att det är speciellt dyrt att äta ute, och det finns många ställen att välja på. Ni kommer säkert hitta många favoriter!

Janet
2006-05-08, 14:38
Utdrag från ett resebrev från Paros och Naxos, sommaren 2004:


Lunch typ grekisk sallad, tzatziki, bröd, fried potatoes och vatten: 10-13 euro
Middag tzatziki, souvlaki, stuffed tomatoes, bröd, vatten: runt 17 euro
när vi åt pizza var det ibland lite dyrare då de kan kosta uppemot 9 euro styck
Grönsaker och frukt i butikerna något billigare än i Sverige
Bensin billigare än i Sverige, men inte superbilligt
Buss är billigt, man tar sig långa sträckor för ett par euro

Vi drack vatten till i stort sett all mat, då vi inte gillar vin (vilken miss va?) och det gör förstås att maten blir billigare. Man blir lite blind av att inte känna euron så bra och tycker att en eller två eller tre euro inte är så mycket, men många bäckar små... Vi passade dock på att unna oss ordentligt av vad vi ville ha och man kan säkert leva betydligt billigare. Vi tycker prisnivån är ungefär samma som förra året då vi var i Parga, men minns inte exakt vad vi gjorde av med då.

Hasse
2006-07-04, 13:14
Bor ni i stan finns fler bra stora supermarkets uppe på "the ringroad"


"Ringroad" ? Är det lite ovanför bycentrum månne ? Skulle vara trevligt om det fanns någon eller några supermarkets hyfsat nära Megali Ammos så man slapp bära vattenflaskorna så långt ;)



Hasse :cool:

MonicaC
2006-07-04, 14:46
Hej Hasse

Det finns supermarkets vid Megalli Ammos men om du vill handla mat billigare så får du kliva av vid buss-stopp 3 tex för att ta den närmaste fr Megalli Ammos. Men JAYO har mer koll på vilka som är billigare och var de ligger. Hör med honom.

Vatten hämtar du i tapp-kranen upp vid busshållsplats 4. Där måste du passera när du ska in till stan så du kommer förstå vad jag menar när du är där.

ÅÅh vad avis jag är på dig som ska till Skiathos.....

/ Monica :cool:

Jayo
2006-07-04, 16:48
Ringvägen på Skiathos är den väg som går runt staden, den väg man åker när man skall vidare från hamnen ut längs kustvägen mot Megali Ammos. På den vägen finns fyra supermarkets som inte har turistpriser, Asteras, Free Market, Dia och Baliss. Baliss har precis slagit igen och det sägs att dom köpts upp av Greklands näst största matkedja, Marinoupoulos. Arbete pågår i lokalerna så förhoppningsvis öppnar dom snart.

Vid Akropolis, den busstation som dom flesta går av på när man promenerar till stan och huvudgatan Papadiamantis, har Asteras en liten filial (fortsätt ringvägen 75 meter i riktning mot flygplatsen). Den filialen har inte samma stora utbud som stora Asteras men priserna är i princip domsamma. Detta är den närmaste "icke-turist-supermarket" från Megali Ammos, men det blir ändå en liten bit att bära vattenflaskorna!

Kakri
2006-07-26, 19:24
Hallo!!! Skal dere på ferie??? Semester?
Vil bare si at når man drar på ferie, så KOS DERE! Ikke gå rundt å tenk på hva alt koster..... God ferie!

Frokosttips: Toast. Kjøp toastbrød (holder til mange frokoster), litt ost og skinke i løsvekt på supermarkedet. Stekes(uten smør) i stekepanne med lokk.

Klick
2006-07-27, 07:52
Ett annat tips från mig... Jag brukar alltid boka hotell då frukost ingår.... Då har jag bara lunch och middag att tänka på. Det finns många tevernor som har erbjudanden speciellt kring lunch... I och för sig så var det inte på Skiathos eftersom jag inte varit där ännu...

Soleil
2006-07-28, 14:42
Skiathos är nog dyrare än många andra öar ... tex. Rodos. Det märkte jag fastän brukar inte räkna priser..
Vi lagade frukosten själv o. åt på tavernor på kvällen eller lunch på dagen ibland. Men det är en härlig ö, vi bodde i centrum.
Soleil