Visa fullständig version : Charterflyg till Paros nya airport
Nu har charterflyg kommit igång till Paros nya flygplats. Just nu är det 2 flyg ett från Prag och Wien.
Restauranger, hotell och övriga turismaskiner jublar och säger det är bara början för utvecklingen på Antiparos och Paros.
Just nu planera utbyggnad av landningsbanan och större plan ska kunna tas ner upp till 200 passagerare - det märks tydlig just turismen ökat inte minst på Antiparos så tidigt på säsongen !
MickeKöping
2018-06-10, 23:17
Då är vi snart där. Dagen då allt det som varit helt plötsligt är borta.
Så illa är det förhoppningsvis inte riktigt ännu men tittar man framåt så kommer nya bolag att få tillstånd att flyga till Paros och ännu mer folk som kommer dit. Och man har ett nytt läge lika som Mykonos och Santorini om 5-10 år kanske.
Men turismen har redan ökat i alla fall. Redan förra året var det mer folk före midsommar än tidigare år och mer folk i september också. Alla var glada över det trots att de fick jobba hårt under fler veckor än förr. Hur det påverkar bemanning och öppettider får vi väl se framöver.
Monica P
2018-06-11, 05:55
En brorson till min man har just flyttat till Paros med sin familj. De jämför med Aten, klart bättre, men hyrorna är jättehöga . Den ökade turismen drar med sig många saker som kanske inte är så bra...
Och man har ett nytt läge lika som Mykonos och Santorini om 5-10 år kanske.+
Helt rätt!
Dess värre, Paros har så fina stränder, somliga fortfarande utan överexploatering.
This is the end!
Kalimera
2018-06-11, 16:34
Just nu planera utbyggnad av landningsbanan och större plan ska kunna tas ner upp till 200 passagerare Ojdå, ännu större plan. :eek:
Så illa är det förhoppningsvis inte riktigt ännu men tittar man framåt så kommer nya bolag att få tillstånd att flyga till Paros och ännu mer folk som kommer dit. Och man har ett nytt läge lika som Mykonos och Santorini om 5-10 år kanske.Eftersom turismen i Grekland ökar enormt i år (drygt 32 milj turister tror man) så blir det snart fullt på extremt populära öar som Mykonos och Santorini, och det lär spilla över på exempelvis Paros.
Paros har (tyvärr) potential att bli ett nytt Mykonos. Tycker mig redan se det i Naoussa. Undrar vad de säger på Naxos nu?
Stod lite om första flygen till Paros på GTP (https://news.gtp.gr/2018/06/08/smartwings-launches-charter-flights-to-paros-from-prague/?utm_source=GTP+headlines+list&utm_campaign=839d2ed77f-gtp_headlines&utm_medium=email&utm_term=0_742e571d31-839d2ed77f-64972317)idag.
Helt rätt!
Dess värre, Paros har så fina stränder, somliga fortfarande utan överexploatering.
This is the end!
Och det lär spilla över på Naxos med...
Och det lär spilla över på Naxos med...
Och det är oerhört sorgligt.
Detta ger pengar till öarna
Arbetstillfällen för öborna. Hotell, restauranger mm´
Varför har de byggt flygfält på ön?
Svar: Få dit folk som ger inkomster, Grekerna själva har beslutat detta. Inte nordbor som kommer dit en vecka per år, eller kanske två? Utan dom som bor på ön även under oktober- april
Jag klagar inte, jag gläds med öborna. Annars åker folk till andra länder.
Detta ger pengar till öarna
Arbetstillfällen för öborna.
Jag har nyligen besökt 5 öar: Samothraki, Thassos, Agios Efstratios, Limnos och Lesbos.
De allra flesta jag köpt tjänster/varor av och som jag haft möjlighet att samtala med kommer inte från just den ö, överhuvudtaget inte från övärlden, de kommer från fastlandet och då framförallt från Atén. Och dess värre, väldigt många inom tjänstesektorn som jag mötte ute på öarna var faktiskt inte greker, de var albanier. Varför? Ja, de är billigare i drift än öborna och greker i allmänhet. De är säsongsarbetare och många bor och lever under usla förhållanden (det har jag faktiskt sett). Många saknar arbetstillstånd.
Jag har tyvärr inga förhoppningar om att ökning av turism skall generera betydligt mera skattepengar till statskassan. Det är fortfarande så att det mesta fortsätter att vara kvittolösa transaktioner. Under denna resa var det bara ett ställe, ett "riktigt" hotell i Alexandroupolis som lämnade ut kassakvitto. Så, var det denna gång, så var det förra året, året innan, o s v.
Det är naturligtvis en mycket god tanke att större volymer inom turistnäring genererar arbetstillfällen åt öborna och greker i allmänhet. Men med större volymer kommer också negativa aspekter med i bilden, t e x nedskräpning, ekonomisk brottslighet, miljöförstöring, etc.
Jag vandrar mellan 10 och 20 km varje dag och på alla öar är nedskräpning ett mycket stort problem (men faktiskt inte så mycket på Agios Efstratios), man går inte 1 meter utan att se skräp. Man ser inte nedskräpningen om man sitter bekvämt och åker runt i en bil eller puttra runt på en moped. Det är fruktansvärt mycket skräp. Smärtgränsen har passerats för länge länge sedan.
Sammanfattning: jag ser inte massturismen ute på öarna som ett hot mot min egen semestervistelse (några dagar, en vecka, kanske två veckor per år), ty så egoist har jag ännu inte blivit, men jag ser det i ett bredare perspektiv och i synnerhet när det gäller den omfattande miljöförstörelsen (av alla möjliga sorter) som på sikt förstör just den unika miljön som attraherade... massturismen. Och när det väl är förstört då vänder massturismen och söker sig någon annanstans.
Googlade lite snabbt på Grekland + BNP
Turismen står för 25 % av Greklands BNP , ihop med sjöfart landets viktigaste intäkt
Jag stödjer därför ökad turism till landet. Visst måste man ha ett tak i vissa fall och samarbeta om miljön.
Googlade lite snabbt på Grekland + BNP
Turismen står för 25 % av Greklands BNP , ihop med sjöfart landets viktigaste intäkt.
Ja, det är fakta.
Visst måste man ha ett tak i vissa fall och samarbeta om miljön.
Det är spekulation och önsketänkande.
Då håller jag mig till fakta
Hellre pengar o turism till Grekland så folk kan på kvar på öarna
Bygg ut flygplatsen.
Jag skall inte sitta i Sverige och mässa över vad Grekerna skall göra lika lite som dom skall ta om hur vi 08or skall lösa bostadsbristen, infrastrukturen och kaoset vid Slussen
Då håller jag mig till fakta
Hellre pengar o turism till Grekland så folk kan på kvar på öarna
Bygg ut flygplatsen. Jag skall inte sitta i Sverige och mässa över vad Grekerna skall göra lika lite som dom skall ta om hur vi 08or skall lösa bostadsbristen, infrastrukturen och kaoset vid Slussen
Du är 08, jag är 018. Och vi skall inte sitta i Sverige och mässa över vad grekerna skall göra...
Läs och begrunda vad Ingela A skriver i sitt inlägg om Santorini (som har en internationell flygplats). Hon har bott på Santorini i nästan 30 år. Det har varken du (08) eller jag (018). Eller?
Och det hon skriver är precis tvärtom vad gäller ditt påstående: "Hellre pengar o turism till Grekland så folk kan på kvar på öarna"
Jag kan inget annat än att betrakta ditt påstående (att ökade volymer gör att öborna stannar kvar) som fakta, utan även det som spekulation och önsketänkande.
Då är det ju bättre att alla stannar hemma och ingen åker till Grekland?
Inga intäkter överhuvudtaget till Grekland?
Då borde Grekerna aldrig byggt nåt flygplats på Paros? Men det har dom.
Då är det ju bättre att alla stannar hemma och ingen åker till Grekland?
Inga intäkter överhuvudtaget till Grekland?
Då borde Grekerna aldrig byggt nåt flygplats på Paros? Men det har dom.
Har det undgått dig och förstå att frågan handlar om en utbyggnad av den lilla flygplatsen på Paros till en stor (internationell) flygplats, och därav storskalig charter och massturism, sådant som Santorini och Mykonos redan har problem med? Och sådan ökning bevisligen inte innebär att öborna kan bo kvar (som du tror). Tvärtom. Och det är precis det Ingela A. skriver om när det gäller Santorini som har en internationell flygplats.
Frågan handlar inte om den nivån på turismen som redan finns på Paros, Naxos och andra öar, sådana volymer som ju ändå regleras av att flygplatserna på dessa öar är småskaliga.
Ingen här förespråkar att alla skall stanna hemma.
Är det verkligen svårt att förstå att många öar redan har flygplatser, men de är ju små och reglerar volymen? En storskalig utbyggnad innebär inte att öborna stannar kvar. Det är inte alltid de som får jobb. Det finns dessutom billigare arbetskraft...det finns ju albaner och nu en massa flyktingar.
"Har det undgått dig och förstå att frågan handlar om en utbyggnad av den lilla flygplatsen på Paros till en stor (internationell) flygplats, och därav storskalig charter och massturism, sådant som Santorini och Mykonos redan har problem med?"
Nej, jag förstår dom gör startbanan längre för att kunna få större plan och mer turister. Står ju i första inlägget
"Restauranger, hotell och övriga turismaskiner jublar och säger det är bara början för utvecklingen på Antiparos och Paros
Skyll inte på mig för att jag gillar fri handel och rörlighet. Klaga på grekiska luftfartsministeriet , turist departementet eller Paros kommun istället som bestämt detta.
Kollar du under forumet Rhodos står att Rhodos tackar turister som besökt ön under en längre tid
"Såg att Rhodos hyllar turister (http://www.keeptalkinggreece.com/2017/10/06/rhodes-tourists-awards/)som är lojala återvändare och spenderar sina semestrar på ön. Lite skillnad från Mallorca, där de helst verkar vilja sparka ut alla" Rhodos har internationell flygplats? Enligt Guiden "Janne/ eller Jannis född på ön och vet vad han talar om sa att 1 april- sista oktober finns ingen arbetslöshet på ön, 1 nov blir 80 000 arbetslösa
Står vidare i samma tråd:
"För 2 år sedan satt jag på torget i maj månad o borgmästare talade till lokalbefolkningen om betydelsen att välkomna turisterna. Att det är turisterna som möjliggör att man kan bo kvar på öarna. Även om grekerna tycker att turism är jobbig, så är det förutsättning för öbornas överlevnad" Ber om ursäkt om borgmästaren ljög. Vet det är en liten flygplats men ändå
Detta innebär att man slipper åka via Santorini till Naxos , helt suveränt slippa båten Alexander
Kollar du under forumet Rhodos står att Rhodos tackar turister som besökt ön under en längre tid
Frågan handlar inte om Rhodos, frågan handlar om Paros.
Rhodos är Greklands fjärde största ö, nästan 20 gånger större än Santorini, nästan 15 gånger större än Mykonos och över 7 gånger större än Paros.
Små öar och stora volymer går inte ihop. Det är väl inte svårt och förstå. Kanske.
Om inte öborna har råd att bo kvar, så får de ju ingen glädje av de nya arbetstillfällena...:confused:
https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=42110
/kimmen
Jag kan förstå att de jublar, men det kan vara kortsiktigt. Visst blir det arbetstillfällen, men vad händer sen när allt är utbyggt?
Och blir det dessutom AI, så kommer ju all annan verksamhet att tvärdö på fläcken. AI-hotellen är ju kända för att inhandla sina förnödenheter från billigare länder, samt att de importerar själva arbetskraften.
/Netwolf
MickeKöping
2018-06-12, 23:16
Stora hotellkomplex, AI och utbredd air bnb kommer inte att bli aktuell på Antiparos. Det är hårda regler om hur och vad som får byggas. Även när det får byggas på året osv. Inflytande från de starka i kommunen har sin betydelse givetvis. Man har försökt hålla en relativt försiktig utbyggnad av turismen. Jag tror att det problemet man har haft förr har varit den extremt korta högsäsongen på sex veckor från mitten av juli och augusti ut. Man skulle tjäna maximalt med pengar under den tiden och resten har varit lugna gatan helt enkelt. Nu kommer säsongen att börja någonstans i juni och hålla på mot slutet av september. Sex veckor har blivit tolv eller fjorton veckor helt plötsligt. Det kan betyda att man får svårt med servicen och med bemanningen.
Besökarna/turisterna märker ju det genast när det blir fullt på alla ställen och gästerna behandlas som boskap. In, beställ, ät, betala och sedan ut i ett rasande tempo.
Frågan handlar inte om Rhodos, frågan handlar om Paros.
Rhodos är Greklands fjärde största ö, nästan 20 gånger större än Santorini, nästan 15 gånger större än Mykonos och över 7 gånger större än Paros.
Små öar och stora volymer går inte ihop. Det är väl inte svårt och förstå. Kanske.
Då borde alla öar med flygplatser med charterplan som flyger direkt från Sverige bli förstörda? Små och volymer? Airbus A321NEO från Novair tar 221 passagerare, SAS Charter har en mindre modell tar 174. Dessa flyger direkt till Karpathos (302) kvm, Zakynthos ( 407 kvm), Kefalonia 786 kvm), Skiathos (47 kvm,) Samos ( 477 kvm) samt Parga/Lefkas
Paros och Naxos är tillsammans 6oo kvm. Innebär en större flygplats så mycket negativt så borde den inte byggas?
Varför har inte kommunen, grekiska regeringen eller deras luftfartsverk stoppat den?
Kalimera
2018-06-13, 09:04
Besökarna/turisterna märker ju det genast när det blir fullt på alla ställen och gästerna behandlas som boskap. In, beställ, ät, betala och sedan ut i ett rasande tempo.Har du upplevt det i år?
MickeKöping
2018-06-13, 10:14
Har du upplevt det i år?
Svar nej. Om det blir på det viset så har det gått förlorat. Förra året märktes uppgången redan vid midsommar och även när vi var där i September. Men de som driver restauranger och caféer säger hela tiden att slutet på juni och augusti är hemska och att de har svårt att hålla god min mot gästerna hela tiden. Vi får se hur det ser ut i sommar.
Kalimera
2018-06-14, 09:34
Vi får se hur det ser ut i sommar.Ser fram emot din rapport, och det vore väldigt intressant att höra vad lokalbefolkningen säger. När åker du?
MickeKöping
2018-06-14, 16:25
Ser fram emot din rapport, och det vore väldigt intressant att höra vad lokalbefolkningen säger. När åker du?
Det blir rapporter när jag kommer ner. Anders är ju där nu och Steff kliver nog iland snart också. Checkar vad de märker av också.
MickeKöping
2018-06-14, 23:29
Rapport Anders från idag 14/6.
-Mycket mer folk i år. Mycket tyskar och engelsmän.
-Nu börjar norrmän och svenskar komma.
Kalimera
2018-06-15, 09:04
Rapport Anders från idag 14/6.
-Mycket mer folk i år. Mycket tyskar och engelsmän.
-Nu börjar norrmän och svenskar komma.Tack!
Alla rapporter om fler turister i år, och det vekar sannerligen stämma. Hoppas på färre i höst. :o
Tack!
Alla rapporter om fler turister i år, och det vekar sannerligen stämma. Hoppas på färre i höst. :o
Vi skal fly fra Paros til Athen i september, smidig når vi har kveldsfly hjem til Norge👍
Mindre «spennende» enn å skulle med båt fra Paros samme dag
vi flyr hjem... dét var planen...
Hvor skal du/dere i høst, Janne?🍀❤️🇬🇷
Tack!
Jag hörde igår att det är mycket Libaneser och Iranier här på Naxos i år, det har jag aldrig tidigare tänkt på att det ens skulle komma hit men tydligen gör de det. Sedan är det ju en massa Japaner också men de är väl överallt numera, däremot känns det som att det är färre Ryssar men det kan även vara lokalt här på Naxos, minns inte om de hade hittat hit förra gången jag var här.
Mvh Janérik
Kalimera
2018-06-17, 12:30
Jag hörde igår att det är mycket Libaneser och Iranier här på Naxos i år, det har jag aldrig tidigare tänkt på att det ens skulle komma hit men tydligen gör de det. Sedan är det ju en massa Japaner också men de är väl överallt numera, däremot känns det som att det är färre Ryssar men det kan även vara lokalt här på Naxos, minns inte om de hade hittat hit förra gången jag var här.Libaneser och Iranier måste vara något nytt. Det går direktflyg till Grekland från flera gulfstater och Asien i år. Kineser kommer det fler och fler, men kanske inte till Naxos. En Greklands turistministerie beräknas det komma 1 miljoner ryssar i år. Men de väljer i stor utsträckning AI, och sådant finns inte på Naxos. Ännu.
Libaneser och Iranier måste vara något nytt. Det går direktflyg till Grekland från flera gulfstater och Asien i år. Kineser kommer det fler och fler, men kanske inte till Naxos. En Greklands turistministerie beräknas det komma 1 miljoner ryssar i år. Men de väljer i stor utsträckning AI, och sådant finns inte på Naxos. Ännu.
Jag ska väl i ärlighetens namn säga att jag inte vet skillnad på om de pratar Kinesiska eller Japanska ;)
Då det gäller Ryssar så är de ju säkert på AI och det fanns ju som sagt inte på Naxos så det kan ju vara det som gjorde att de inte var där.
Mvh Janérik
MickeKöping
2018-07-01, 21:02
Lite uppdatering. Det är mer folk än förra året vid den här tiden. Det är inte fullt på restaurangerna. Många boenden verkar belagda. Grekerna vill ha fler gäster givetvis.
Kalimera
2018-07-02, 08:58
Lite uppdatering. Det är mer folk än förra året vid den här tiden.Tack för rapport Micke! klapp_klap
Vi har varit 10 dagar i Kykladerna och det var mycket folk överallt. Nu är vi på Patmos och här är, enligt lokalbefolkningen, färre beläggningar än på många år.
/Ofelia
Vi är i Joniska och lokalbefolkning säger att det är dåligt med turister. Jag vet inte, men många tavernor har halvfullt på kvällarna så det kan ligga ngt i det
Kalimera
2018-07-03, 09:31
Nu är vi på Patmos och här är, enligt lokalbefolkningen, färre beläggningar än på många år.
Vi är i Joniska och lokalbefolkning säger att det är dåligt med turister. Jag vet inte, men många tavernor har halvfullt på kvällarna så det kan ligga ngt i det
Märkligt att det är knökfullt på vissa öar och färre turister än vanligt på andra. :o
Fast nu igår märkte vi en otrolig ökning. Kanske för att högsäsongen drar igång?
Kalimera
2018-07-04, 08:56
Fast nu igår märkte vi en otrolig ökning. Kanske för att högsäsongen drar igång?Kanske. Var är ni?
Jag får en känsla utifrån det ni andra skriver. Mer folk från öststater i Europa och fler från Asien. De väljer öar med flygplats, känns tämligen självklart att det i så fall blir enklare för dem då. Jag menar, vad vet de om öar som kräver båtresor? Knappast att det är det de väljer så inte så konstigt att öar som drar folk blir överhopade med "galningar" vi aldrig sett komma till Grekland förut.
Kanske börjar folk som vi, entusiaster, rutinerade med andra mål än stränder med drinkbarer, AI och annat tjafs, att bli färre av anledningar vi ännu inte känner till? Kanske har vi blivit mätta, kanske en del av oss stannar på öar med flygplats och beblandar sig med de turister vi inte vill se? Lite för att vara "bekväma" och ändå hitta pärlor vi nosar upp bland massturism, ändå?
Skulle tro att en del av de frågor vi ställer oss här, aldrig får några helt konkreta och självklara svar. Vi kan bara fortsätta att gynna de genuina, mysiga, lokala och äkta öar vi alltid har haft varmt om hjärtat med tanke på den "community" vi är här på forumet. De strömmar av turister vi beskriver som stora massor vill i alla fall inte jag beblanda mig med, jag vill träffa greker och kanske några skandinaver då och då. "Missförstå mig rätt", typ...….
/ Hasse:cool:
Ja vi kanske är en utdöende art, vi som började resa till Grekland för 40 år sedan? Vi som tyckte om enkelheten, det genuina och älskade just det grekiska. Lite sorgligt när man tänker på det.😢 Jag tror inte det finns så många i den yngre generationen som uppskattar samma saker som vi. De vill ha det bekvämt och modernt. Och sedan kommer massturismen från andra länder på det också...snyft_dropsnyft_drop
Katitzi som längtar efter sitt ”gamla” Grekland!🇬🇷
Jag tror det handlar mer om ens personlighet och intressen när man väljer hur man vill resa, bo och vad man vill göra och se. Har många bekanta som rynkar lite på näsan när de får höra om våra små 2-stjärniga och utan pool-hotell. Sen när dom ser våra foton så ser det "sååå mysigt ut" men passar endå inte deras önskemål. Vi vill ha det småskaligt, personligt och nära befolkningen. Andra vill ha full sevice, organiserade utflyckter och lite lyx för att få koppla av och känna att man är värd det efter jobb o slit hemma.
/Kajja bye_bye
SteffTee
2018-07-11, 09:31
Kom hem från Antiparos i söndags efter 2 1/2 v där.
Upplevde ingen större ökning av totalen men däremot en procentuell minskning av det Skandinaviska inslaget. Framförallt norrmän
Däremot har jag tidigare år (31!) inte upplevt ett så stort inslag av Grekiska besökare på ön i juni - dessutom hördes en hel del italienska och även franska, vilket också är oerhört ovanligt vid denna tid på säsongen.
Antiparos förekommer nuförtiden ganska frekvent i både inhemsk samt utländsk resepress vilket säkert är en del av förklaringen.
Dessutom börjar det bli dyrt på ön!
Innan jag kom till Antiparos var jag bl a på småöar som Lipsi, Agathonissi och Fourni med en betydligt lägre prisbild. Även Ikaria var väldigt billigt enligt min uppfattning då jag jämför Boende (dock lite tidigare i juni), Frappé, Pilsner och Husmanskost!
Kalimera
2018-07-11, 10:11
Antiparos förekommer nuförtiden ganska frekvent i både inhemsk samt utländsk resepress vilket säkert är en del av förklaringen.
Dessutom börjar det bli dyrt på ön! !Jag läste på GTP att Paros är en av de populäraste öar för att hyra lyxiga semesterbostäder. Paros ligger på tredje plats efter Mykonos och Santorini. Det verkar mer och mer som om Paros blir det nya Mykonos, och det lär spilla över på Antiparos också.
Läs mer här (https://news.gtp.gr/2018/07/02/greece-top-choice-for-luxury-holiday-home-rental-in-the-med/?utm_source=GTP+headlines+list&utm_campaign=18c4fe8407-EMAIL_CAMPAIGN_2018_07_02_10_54_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_742e571d31-18c4fe8407-64972317).
SteffTee
2018-07-11, 13:55
Får fortsätta resa till Fourni! Som Antiparos för 30 år sedan! Genuint, basic, billigt, trevligt, grekiskt och bara en pyrande turistström!
Får fortsätta resa till Fourni! Som Antiparos för 30 år sedan! Genuint, basic, billigt, trevligt, grekiskt och bara en pyrande turistström!
Inte fel med Fourni! Vi kanske träffs där fler gånger.
Birgitta.
Kalimera
2018-07-13, 12:08
Får fortsätta resa till Fourni! Som Antiparos för 30 år sedan! Genuint, basic, billigt, trevligt, grekiskt och bara en pyrande turistström!Det är tur att det finns så många öar i Grekland, och att de allra flesta fortfarande är tämligen oexploaterade.
Monica P
2018-07-13, 15:52
fb_gillafb_gillafb_gilla
Håller med fullständigt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.