Visa fullständig version : Fastlandet!
Så nu har jag varit på resa i knappt två veckor, (på söndag är det två veckor kvar)
Började med en fantastisk tågresa från Diakofto till Kalvryta och därefter vandring på spåret tillbaka ner till Diakofto, en tur som varmt rekommederas! man ser så mycket mer än från tåget, och ingen risk bli rapporterad för spårspring för leden som följer såren är en del av E4 nätverket av vandringsled.
Fortsatte vidare över gulfen till Itea för att ha nära att besöka Delphi. Väldigt häftig plats men man får vara tidig för att undvika värme samt turisthoppar (sistnämda jobbigast)
Efter Delphi har jag spenderat några dagar i Meteora och vandrat mellan klostren, det är helt möjligt och från mig varmt rekommenderat att besöka klostren till fots, dessutom finns det ett väldigt häftigt kloster strax bakom Stora Meteora man inte kommer till med bil, långt är det inte heller; längsta vandringsdan var 12km, men det blir varmt! Mitt besök samföll med en värmebölja som fortfarande varar så efter lunch visade tempen på runt 35c
Idag har jag åkt ifrån Meteora och äntligen fått se havet igen och kunnat bada, välbehövligt, tempen inne i preveza visade 38c och här vid havet är det lite svalare; 36,
Sitter o funderar på kommande dagar, Archeon ska jag till och funderar på ta en tur til Lefkas, angenäma problem ...
Monica P
2018-06-08, 18:48
En fin tur hittills. alltså, säkert fortsätter det på samma vis.
Lycka till med problemlösningen;)
/Kajja bye_bye
Du har det bra tydligen. :) Hur var vandringen tillbaka till Diakopto? Svår/lätt? Hur lång tid tog det? Är ingen vandrare, men någon lätt vandring skulle det vara roligt att göra nångång.
Ha det fortsatt fint!
/ Anne bye_bye
Vandringen var ganska lätt, jag gick av i Megalao Spirou / Zachlarou som är typ 3/4 av sträckan, blev ca 15 km att går istället för ca 20, men hade inte varit problem att gå hela, det är nerför helatiden men inte brant annat än på några få ställen, tog mig ca 4 timmar i makligt tempo och då hade jag även längre pauser när jag väntade förbi tåg. Att vandra i Meteora var klart mer ansträngande även med kortare avstånd, Kastraki till St Stepahans på stigarna var enormt ansträngande även om det var mindrä än 5km :D var det inte uppför var det nedför.
Idag ska jag bara ta det lugnt men imorgon blir det troligen Archeon, (redan förberet mig för hur klara flodvandringen :D tar med min gamla S7 för den ska tåla bli blöt samt köpte en burk sylt på lidl, slängde sylten och nu har jag en vattentätt behållare jag kan stoppa bilnyckel o pengar i :D sen två tomma vattneflaskor in i min messengerbag så flyter den fint, det är iaf vad mitt macgyver sinne säger mig :D )
funderar även på o svänga förbi Parga för skojs skull, det ligger ju i krokarna , var där för kanske 20 år sedan som barn :) redan för 20 år sedan var det ganska förstört av turismen och ogrekiskt, mina föräldrar minns än hur de gillade resturangerna för all mat kom som hemma med massa såser och ris samt just det att det inte var som att vara i Grekland riktigt, :rolleyes: men att det samtidigt är väldigt fint
så får vi se om det blir en tur ut till Lefkas på måndagen eller om jag sparar det till någon annan gång,
Edit: funderar man på tåget måste man nästan förboka, det var helt fullt när jag åkte med lapp på biljettluckan om att det inte fanns några mer biljetter för dagen,
Tack för all info! Och det var bra att veta att tåget är så populärt. Ha en fin fortsatt färd!
/ Anne bye_bye
Oj en sådan häftig resa du gör! Meteora väcker bara fina minnen hos mej Det är nog den häftigaste plats jag besökt i Grekland
Spännande att läsa om din fortsatta resa
//majibye_bye
Så idag var jag och gick uppför Archeon floden! Det var helt otroligt! så häftigt! min MacGyver lösning för nycklar mm fungerade dessutom kanon :D så kunde simma förbi ett parti där jag inte bottnade o komma längre upp i floden.
Här kommer ett tips om ni ska åka hit och vill slippa den kallaste delen: (för det är bra kallt vid det första stora utloppet) Åk till Glyki och följ vägen som går på högra sidan uppför, skyltat archeon springs, men ignorera skylten som pekar snett ner till vänster och fortsätt istället fram 100m till en hårnål, där går en väg snett uppåt rakt fram, följ den, man ser en kyrka och någon hundra meter tar vägen slut med en vänd och parkeringsplats, ställ bilen och gå grusvägen kanske 50m, håll utkik för en stig ner till vänster, följ den, sen vid floden gå till höger o följ stigen till den är slut, nu kan ni sticka ner fötterna där floden är varm, dessutom inga butiker mm :D
Åkte sedan til Parga, väldigt fint är det och den mysiga lilla ön med kapellet minns jag såväll även såhär 20 år senare och med den gamla borgen ovanför, men där tog charmen slut för min del, så otroligt mycket turister!! Bara parkera bilen var en rejäl utmaning (hur det skulle kunna vara i högsesong vill jag inte ens fundera på ) . Stranden i byn måste man ha sardinolja för att komma ner på, parasol arean är garanterat större än strandarean om man säger så , och massor med krimskramsbutiker och tavernor med inkastare, (däremot var de trevligare än på många andra liknande orter, det måste jag ge dem, jämför här med tex Chania o Rhodos, inte så påflugna och låna toaletten gick utmärkt att få göra på ett ställe tex) så Parga känns inte riktigt som min kopp av te, men igen väldigt vackert!
Kalimera
2018-06-10, 15:43
Tack snälla för alla rapporter! klapp_klap
Vilken resa du är ute på. Låter som en resa jag kan kopiera för framtida bruk. :)
Att det redan är så himla mycket folk i Parga. Undrar som du hur det då inte ska vara senare i sommar.
Bara kul o skriva av sig lite när man åker ensam :D
Jepp det var verkligen mycket, som sagt kändes Kalabaka vid Meteora riktigt lugnt i jämförelse (om nån funderar på Meteora bo i Kastriki istället! bättre läge och mycket trevligare / lugnare, Doupiani House kan jag varmt rekommendera)
Kom en skvätt regn nu på kvällen så spännade se vad det blir för väder imorgon, lite osäker på vad jag ska hitta på också, har ju inte långt till o köra ut på Lefkas som sagt men vore skönt o softa också (fast isåfall ska jag ta en löprunda på morgonen, vikitgt tänka på formen även under semestern ;) ), dan efter har jag 35 mil ner längs västkusten till mellersta Peloponessos, nu är det ju iofs motorväg mer än halva biten men blir några timmar att köra ändå, och där fortsätter äventyren med ancient Messini mm,
Redan börjat fundera lite på nästa års resa, hörde av en jag snackade lite med idag som bilat hitt att man kan ta färja från Venedig, kunde bli en sjukt kool combo med lite stopp i Tyskland och alpkörning på vägen ... lätt värt att forska !
Kalimera
2018-06-11, 16:58
Jepp det var verkligen mycket, som sagt kändes Kalabaka vid Meteora riktigt lugnt i jämförelse (om nån funderar på Meteora bo i Kastriki istället! bättre läge och mycket trevligare / lugnare, Doupiani House kan jag varmt rekommendera)Vi bodde i Kastraki när vi besökte Meteora. Mycket trevligt!
Kom en skvätt regn nu på kvällen så spännade se vad det blir för väder imorgonHur blev vädret? Det verkar vara regn och åska på ingång i västra Grekland.
Redan börjat fundera lite på nästa års resa, hörde av en jag snackade lite med idag som bilat hitt att man kan ta färja från Venedig, kunde bli en sjukt kool combo med lite stopp i Tyskland och alpkörning på vägen ... lätt värt att forska !Det är vad jag kallar en resa det! :) Finns ju så mycket vackert på vägen ner, inte minst i Tyskland.
Monica P
2018-06-11, 19:00
[QUOTE=Mahava;408938
Redan börjat fundera lite på nästa års resa, hörde av en jag snackade lite med idag som bilat hitt att man kan ta färja från Venedig, kunde bli en sjukt kool combo med lite stopp i Tyskland och alpkörning på vägen ... lätt värt att forska ![/QUOTE]
Om ni har tid och en hyfsat bra bil vill jag rekommendera en sån resa. Vi åkte massor av gånger och det var minnesvärt, även när det blev krångel av något slag. Man kan se en stor bit av Italien också, om man åker från Venedig, Ancona, Brindisi...Jag vet inte om det går några färjor från Trieste eller Bari nu för tiden.
Många här på Kalimera har erfarenheter från såna resor, så om ni funderar allvarligt på det kommer ni att få många goda råd och tips .
Om ni har tid och en hyfsat bra bil vill jag rekommendera en sån resa. Vi åkte massor av gånger och det var minnesvärt, även när det blev krångel av något slag. Man kan se en stor bit av Italien också, om man åker från Venedig, Ancona, Brindisi...Jag vet inte om det går några färjor från Trieste eller Bari nu för tiden.
Många här på Kalimera har erfarenheter från såna resor, så om ni funderar allvarligt på det kommer ni att få många goda råd och tips .
Låter kanon, jo jag har en 1 år gamal Astra som mest står o samlar damm när det inte är storhandling typ, och jag hr tre gånger förr gjort roadtripps ner i Europa, senast när jag var ner i Bozen och vände, därifrån hade det väl varit kanppt 15 mil till Venedig liksom, och jag är sugen på ny roadtripp och en 5 veckor eller så kan jag lätt lägga med lite smart uttag av semestern :D tänkte låter man resan ner och upp ta en vecka vardera hinner man ju med lite stopp på vägen...
Men det är nästa år det :D gäller och leva i nuet
Jo det blev bra väder sen men idag och igår är det ingen höjdare, har rört mig ner till Peloponessos västkust, regn o lite åska om vartannat, tur jag drog i väg och upplevde Vohidkila och slottet när det var fint väder! Ska tydligen vara lite kasst nu några dagar men jag tycker inte det gör så mycket för att vara ärliig, finns många utflykter man kan göra och det är skönt ligga o läsa, det hinner jag inte till vardags.
Dagen innan var jag föresten och såg Ancient Messini, det är nog den häftigaste plats jag varit på när det kommer till arkeologiska utgrävningar, jämfört med tex olympia är det runt 10 gånger bättre, man förstår verkligen hur det såg ut där för ett par tusen år sedan, och dessutom får man ha platsen nästan för sig själv, rekommederar varmt att åka hit!
Imorgon ska jag ner till Gythio, hoppas på lite hyffsat väder så man kan köra passet Kalamata-Sparti, kört där förut o det är så häftigt, men är det dåligt tar jag nog motorvägen istället
Monica P
2018-06-16, 09:02
Avundsjuk... tänk att vi missade Ancient Messini under 15-16 somrar på Peloponnesos! Det har varit en rad utmärkta historieprogram därifrån på OTE History channel,( bara så att man ser vad man missar...) men verkligheten slår allt.
Bara kul o skriva av sig lite när man åker ensam :D
Och här tackar vi och tar emot. klapp_klapklapp_klap
Väldigt trevligt med dina rapporter och du rör dig i så intressanta områden. Och du trivs nog också eftersom du redan tänker på nästa års resa. :D
/ Anne bye_bye
Kalimera
2018-06-17, 12:57
Dagen innan var jag föresten och såg Ancient Messini, det är nog den häftigaste plats jag varit på när det kommer till arkeologiska utgrävningar, jämfört med tex olympia är det runt 10 gånger bättre, man förstår verkligen hur det såg ut där för ett par tusen år sedan, och dessutom får man ha platsen nästan för sig själv, rekommederar varmt att åka hit!Tyvärr hann jag inte med Ancient Messini när jag var på Pello. Ändå bodde jag ganska nära och borde ha kört dit, men det fanns ju så mycket att se och göra att det inte hanns med. Man måste alltid spara något... :)
Tyvärr hann jag inte med Ancient Messini när jag var på Pello. Ändå bodde jag ganska nära och borde ha kört dit, men det fanns ju så mycket att se och göra att det inte hanns med. Man måste alltid spara något... :)
Oj det var synd, men då har du något att se fram emot på nästa resa :D så är det ju man kan inte hinna allt :) själv har jag en hel del kvar för nästa resa :D
Kom hem igår efter en knapp vecka utanfö vid Mauvroni utanför Gythio, väldigt härlig avslutning med mest avslappning men även en tur till Monevasia och Mystras bland annat. Men mest sol och bad och ladda inför jobbet.
Hade en härlig avslutning utanför aten innan flyget hemmåt, slapp även betala för tappad navkapsel :D (skulle kostat 35e "If we charge you" sa dem vid återlämningen, men det gjorde de inte, gillar Enterprise mer o mer för varje gång jag använder dem oavsett var, dom har bra priser, sälan billigast men alldrig specielt dyra och kanske inte nyaste bilarna men inga jättegammla heller. Och de verkr inte ta varje chans att kassera in pengar heller, här hade det ju varit fair enought om de tagit betalt, sen bjöd de på en högra kategori med diesel (iofs äldre bil )) sen ser jag nu jag har två fria hyrdagar från bonusprogramet att utnyttja
Monica P
2018-06-25, 10:15
Nu hör du till den inte så stora gruppen som har sett alla möjliga sidor av Grekland.
Jag brukade pricka in på en Europakarta vilka ställen vi passerat, det blev ju inte så långvariga besök, och en påfallande del var verkstäder... ("Villeicht wissen Sie wo es ein Verkstatt gibt?") men mycket gav mersmak och en del ställen kunde jag gärna besöka fler gånger.
I Grekland såg jag alldeles för lite av fastlandet.
Kalimera
2018-06-25, 17:22
Oj det var synd, men då har du något att se fram emot på nästa resa så är det ju man kan inte hinna allt :) själv har jag en hel del kvar för nästa resa Och jag har ännu mer kvar än du. :D Men det är angenäma problem.
Välkommen hem och tack för alla rapporter! klapp_klap
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.