handdator

Visa fullständig version : Naxos/Paros eller Karphatos?


tilde
2006-05-03, 10:13
Jag och sambon har funderingar på att åka till Paros, Naxos eller Karphatos detta år. Vi har ett litet problem - och det är att bestämma sig för vart av dessa vi skall till. Kalimeraläsare, jag vill nu ha eran hjälp på tips och råd, ni som har varit på dessa öar. Vad är bra, mindre bra och jämförelser. Kykladerna har jag fått för mig är väldigt blåsigt med höga vågor längst stränderna, stämmre det?... Annars är stränderna på dessa tre ställen i toppklass, hur är värmen. Varmare på Karphatos kanske? Ni kanske har tips på bra boenden?
Hoppas ni kan hjälpa mig så jag får mera inblick hur vi skall välja. Det börjar att bli dax nu.
Hälsningar Tindra! bye_bye

Eva L
2006-05-03, 10:23
Har ni läst om öarna under resmål på första sidan. Gamla resebrev kan också ge många fina tips om skillnaden mellan öarna. Själv gillar jag alla tre öarna men i övrigt beror så mycket på vilka intressen och förväntningar som ni har. Din fråga om hur varmt det är kräver att ni talar om när ni tänker åka. Jag har besökt alla tre öarna i augusti ,visserligen inte samma år, men några större skillnader på värmen kände jag inte av.

Eva

Hasse
2006-05-03, 12:28
Ett användbart argument kan vara att till Karpathos flyger man direkt utan båttransfer. Till Paros och Naxos finns inga flyg direkt från Sverige.


Jag är bekväm av mig ;) :rolleyes:



Hasse :cool:

Ella
2006-05-03, 12:44
Jag skulle säga såhär:

Om ni bara ska åka en vecka - kör på Karpathos. Direktflyg är av värde när man bara har sju dagar. Annars går två - minst - dagar till att bara ta sig till och från semestermålet.

Om ni ska åka i två veckor, eller mer, satsa på Naxos och Paros. Då finns ingen anledning att välja! En vecka på vardera ön är gott om tid.

Elisabet
2006-05-03, 12:49
Det beror på vad ni prioriterar. Ska stränderna vara sandiga eller steniga? Ska de vara nära eller vill ni gärna gå/åka till dem? Hur ska landskapet vara?

Blåser mycket gör det ibland överallt i Grekland, men ingenstans gör det det alltid.

Jag har varit en gång på var och en av de tre öarna, och om jag skulle välja en att åka tillbaka till så blev det Paros. Det beror på stränderna som är helt i min smak, det är de inte på varken Karpathos eller Naxos, även om de är fina där med.

Naxos stad och Naoussa är enligt mitt tycke klart överlägsna Pigadia och Parikia när det gäller trivsel och mysfaktor. I övrigt är öarna ungefär lika bra. Ni får garanterat en bra resa oavsett vilken av dem ni väljer.

Lena*
2006-05-03, 16:04
Måste verkligen fråga; vad är det med stränderna på Naxos som du inte gillar? *nyfiken bara*

Hej från Lena*.

Ella
2006-05-03, 16:12
Ja, vad? Jag trodde verkligen att det fanns stränder för alla smaker på Naxos.

Elisabet
2006-05-03, 17:08
Måste verkligen fråga; vad är det med stränderna på Naxos som du inte gillar?
Ja, vad? Jag trodde verkligen att det fanns stränder för alla smaker på Naxos.Jag försökte göra det tydligt att stränderna på Naxos också är fina :) men att jag gillar stränderna på Paros mer. Nu har jag ju inte på långa vägar varit på alla stränder på någon av öarna och det finns säkert stränder för alla smaker på båda.

Bland de stränder jag har varit på gillar jag de på Paros bättre för att de inte är så långa och för att det finns klippor nära intill.

Lena*
2006-05-03, 17:22
Jadå, det var tydligt att du även gillade Naxos stränder! Men när man nu ju är en sån där analyserande jungfru, så måste man försöka ta reda på varje liten detalj. :rolleyes:

Då förstår jag, tycker själv också det är mysigt med lite avbryt i form av ex klippor.

Lena* bye_bye