Logga in

Visa fullständig version : En tur till Dodekaneserna Maj-Juni 2018

Arne
2018-05-22, 15:33
Så har det ånyo blivit dags att fara till Arkipelagen. Denna gång till Dodekaneserna. Vi sitta nu på Good Morning Hotel (fd IBIS). Vi anlände vid tretiden och ska övernatta här inför morgondagens tidiga avresa till Samos via Athen. Avresa 06.40 och ankomst Athen Airport fyra timmar senare.

Vi har en väntetid på fyra timmar innan planet till Samos avgår.

Färdplanen framgår här nedan med reservation för eventuella färjestrejker och annat som kunna sätta käppar i hjulen för Birgittas planering.

Vi anländer till Samos /Pythagorion onsdagens afton. Det blir ett Hotel just invid hamnpiren. Två nätter äro inbokade för att passa med Nisses avgång till Agathonissi där vi bokat fem nätter på Glaros Hotel.

Så tillbaka till Samos för att den 3 Juni resa till Vathy och där ta färjan till
lilla trivsamma Fourni. På Fourni blir det minst åtta nätter på Hotel Casa Reali innan färden går åter till Samos. Hemfärden sker den 16 Juni till Arlanda och en natt på Connect Hotel innan vi den 17 Juni reser åter hem till Umeå. Vi har fått en frinatt på Connect efter våra tio stämplar i Connects förmånshäfte.

Våra dagboksrapporter kommer under denna färd att kompletteras med utdrag ur den utredning jag fått från Turistministeriet i Athen. Det är en diger lunta på 47 sidor i en Pdf-fil, men jag sovrar i materialet så att det blir mera gripbart.

Arne och Birgitta

evamaggan
2018-05-22, 15:57
Jag brukar alltid bli avis när jag läser dina trevliga berättelser men idag klarade jag mej faktiskt och det enbart beroende på att vi själva e på Fourni just nu. Önskar er en trevlig resa och vistelse på öarna
Eva o Christer

Fältjäntan
2018-05-22, 17:02
Åååå, vad jag blir avundsjuk. Speciellt för er vistelse på Agathonisi. Fourni har vi aldrig besäkt, men det finns med på "att göralistan". Kommer att följa er resa med stort intresse.klapp_klap
Kerstin

Alala
2018-05-22, 17:25
Härligt att ni är på väg igen. Kommer som vanligt att vänta ivrigt på dagsrapporterna.

Ha en bra flygresa till Aten och Samos!

/ Anne bye_bye

marilene
2018-05-22, 19:18
Här är en till som ivrigt väntar på era rapporter. God tur!

Marilene

SteffTee
2018-05-23, 06:14
Våra vägar kanske korsas - jag anländer preliminärt till Fourni den 10 jun!

KR
2018-05-23, 07:26
Åh det låter härligt!
Ha en underbar resa och hälsa alla på Nikos från Bosse och mig.
Tyvärr kommer vi inte till Fourni förrän nästa år.
//
KR

Netwolf
2018-05-23, 07:47
Så trevligt! Ser fram emot många läsvärda rapporter! :)

/Netwolf

Kalimera
2018-05-23, 09:30
På Fourni blir det minst åtta nätter på Hotel Casa Reali innan färden går åter till Samos.Menar du Costa Reli, eller finns det något nytt som heter Casa Reali?

Ser fram emot att läsa era rapporter och håller tummarna för att det inte blir någon strejk. bye_bye

Arne
2018-05-23, 12:12
Athen Airport Onsdag 23 Maj klockan 13.00.

Nedresan från Arlanda och hit till Athen fungerade precis perfekt. Förvisso fick vi en brutal start med skyttelbussens avresa 05.00. Incheckningen samt säkerhetskontrollen gick föredömligt snabbt- Vi kom iväg med Norwegians flight klockan 06.50 och landade i Athen efter tre timmar 30 minuter.

Vi satt skönt ombord via våra förbeställda platser vid nödutgången.
Här i Athen är det 28 grader och lite soldis. Som oftast parkerar vi oss på serveringen en trappa upp från avgångshallen efter att våra ränslar blivit incheckade.

Till Janne nu, Jodå Hotellet på Fourni heter Costa Reli och inget annat. Det var Arne som snubblade lite på tangenterna.

Nu klockan 15.30 ska vi via säkerhetskontrollen gå till Gaten för flighten till Samos /Pythagorion.

Arne och Birgitta

Arne
2018-05-24, 10:08
Vi sitta nu på favorittavernan Maritsa, just ett hundratal meter från vårt Hotel att i lummig grönska och svalka klyva ett krus vitt. Termometern vid taxigatan visar på 28 grader, men här på tavernan är det alltid svalka.

Arne var nyss ute att på Travel Agency inhandla tvenne biljetter till morgondagens resa till Agathonissi. Inalles kostade biljetterna 17 €. Avresa fredag 15.30 och ankomst en timme senare till Agathonissi. Chefen på Glaros Hotel har lovat att möta upp vid hamnen att köra upp våra ränslar.

Ett besök på Apoteket blev det också att inhandla diverse medikamenter.
Ett par askar Depon samt därtill tvenne askar med blodtrycksmedicin till Birgitta. Priset här i Grekland ligga på 40 procent av priset hemmavid.

Nu kunna vi märka att turistsäsongen kommit igång på allvar här på Samos.
Svenska, Norska och Danska verkar vara det vanligaste språket på tavernor och i butiker...

Livet leka.

Arne och Birgitta

Athanasia
2018-05-24, 11:19
Det låter härligt..Snart dags för oss också._B-anana

Carina
2018-05-24, 12:10
Härligt att ni är på resa igen. Ha det så bra. Här på Skiathos har det varit lite moln men det ser ut att lugna sig med det.

Carina

yannis
2018-05-24, 15:25
Strax på väg till familjetavernan Maritsa för en god middag.
Men vi skulle gärna vilja att vi hade sällskap med Åke och Christina från Uppsala vid bordet.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2007&pictureid=19962

Birgitta.

piam
2018-05-24, 20:22
Det där såg mysigt ut,vilken sida av storstreetan ligger det om man som vi kommer
från parkeringen vid kyrkan-slottet.

Pia

Kalimera
2018-05-25, 09:16
Till Janne nu, Jodå Hotellet på Fourni heter Costa Reli och inget annat. Det var Arne som snubblade lite på tangenterna.:D

Chefen på Glaros Hotel har lovat att möta upp vid hamnen att köra upp våra ränslar.Hälsa chefen. bye_bye

Arne
2018-05-25, 10:14
Nu äro våra ränslar packade inför resan till lilla Agathonissi klockan 15.30. Vi var nyss nere till hotellägaren Kostas att betala för vårt boende här på Hotel Acropol. Vi betalade inalles 70 € för tvenne nätter. Rummet får vi disponera fram till klockan 14.00. Så bra, då kan Arne få sin siestavila innan vi ska gå ombord på Nisse .

Lite om hotellet nu. Rent, välskött och med AC ingående i priset. Balkongen är dock icke mycket att hurra för. En ståbalkong skulle vi beskriva densamma som. Sängarna äro grekhårda, men det får man vänja sig vid.

Gårdagens afton tillbringade vi här på Taverna Maritsa. Man inväntade uppenbarligen ett större midagssällskap enär det var dukat långbord för ett 30-tal personer.

Vi spisade Tomatsoppa med bröd. En gudomligt god soppa kompletterad med oststänger. Notan inklusive ett krus vitt stannade på 17 Euro.

Nu dånar charterplanen över våra huvuden här i Pythagorion. Säsongen har utan tvekan kommit igång med full kraft.

Så till frågan om hur man hittar till Maritsa. Kommer man gående längs taxigatan, då är det den sista gränden innan hamnen. Just där taxibilarna står parkerade. Sen är det ett hundratal meter fram till Maritsa.

Här nedan följer det första avsnittet av generaladvokatens förslag till beslut för EG-Domstolen.

Arne och Birgitta

Utökad turistsäsong på valda öar. Del 1.

Jag erhöll för någon vecka sedan en PDF-fil med 47 textdokument från det Grekiska turistministeriet. Det handlar om ministeriets idoga försök att utsträcka turistsäsongen att omfatta även Oktober och November.

Det första dokumentet handlar om ministeriets ide om att få till halverade start-och landningsavgifter för charterflyg från Nordeuropa och Skandinavien. EG-domstolen tillsatte i November förra året en generaladvokat från Kommissionen att ureda frågan samt att inkomma med förslag till domstolens beslut..

Snart visade det sig i princip vara omöjligt att statssubventionera start .- och landningsavgifterna på de berörda åtta charteröarna. Detta skulle strida mot direktivet om förbud för statliga subventioner som skulle gynna ett enskilt EU-land. I så fall skulle alla flygoperatörer erhålla nedsatta kostnader för start – och landningsavgifter. Alltså även inrikesflyget samt de övriga flygoperatörer som benyttjar berörda flygplatser under Oktober och November.

Det ser med andra ord dystert ut för denna form av subventioner. Generaladvokaten avger i sitt yttrande till EU-domstolen att han avstyrker å det bestämdaste detta subventioneringssystem..

Alala
2018-05-26, 06:29
Hoppas resan till Agathonissi gick fint. Tack Arne för att du håller oss informerade om den utökade turistsäsongen. Nu är det ju så att inom EU gäller samma regler för alla. Även om en del ändå gör vad de vill....men det hör kanske inte hit. Personligen har jag svårt att tro på att den genomsnittliga charterresenären skulle vara så väldigt intresserad av en utökad säsong. De flesta har ju inte ens möjlighet att resa hur de vill utan är bundna till när de har möjlighet till semester. Barnfamiljer är beroende av skolornas lovtider osv. Men däremot så är ju t.ex pensionärerna en stor växande grupp och där finns det möjligheter. Om det sen finns tillräckligt med intresse för att fylla charterplan vet jag inte. Tycker att jag läste att tyskarna hade förra vintern gjort en deal på Kreta med några hotell och då fick de dit folk som stannade en längre tid. På det sättet behöver ju hotellen inte stänga för vintern. Den typen av turism tror jag att kan öka. De handlar ju också om folk som är intresserade av annat än bara sol och bad. Tycker att det är dem de skall satsa på.

/ Anne :)

Arne
2018-05-26, 08:37
Vi har nu suttit långfrukost på vår eminenta balkong med formodabel utsikt över hamnbukten. Det är nästintill vindstilla.

Gårdagens resa hit till ön gick väldigt bra. Vi gick ombord på Nisos Kalymnos vid tretiden. Det var alls ej många passagerare. Vi kunde räkna in ett femtiotal.
Alla hade parkerat sig på övre soldäck, på de erkänt obekväma träbänkarna, de med feldoserade ryggstöd och dito sittbrädor. Bänkarna äro som gjorda efter MC-Donalds stolar, alltså ska de vara så obekväma att gästerna icke sitta kvar längre än vad som behövs för att trycka i sig hamburgaren...

Vi anlände till Agathonissi vid tid strax före klockan fem. Vännen Giannis från Glaros Hotel väntade vid kajen att köra os samt våra ränslar till Hotellet.

Det var bara vi två turister samt sex öbor och fem soldater som gick iland.
Militären har en liten garnison uppe i bergen.

Giannis bar upp våra ränslar till rummet medan vi parkerade oss på tavernan i bottenvåningen. Vi sutto oss genast ner att klyva ett krus vitt.

Innan vi spisade middag kunde vi konstatera att det var klent med turister på ön. Förutom oss kunde vi räkna in ytterligare sex turister.

Vid sjutiden spisade vi middag. Vi tog en delad middag bestående av köttbullar samt ostkroketter. Notan stannade på 17 € inkluderat tvenne krus vitt.

Här på ön råder det stoiska lugnet. Det är så tyst att vi faktiskt kunna höra våra egna tankar...

Byns barn var nere att bada vid stranden här i byn. Detta indikerar att det måste vara 23-24 grader i vattnet. Vi kan konstaera att byns yngre familjer i sanning producerar barn för att hålla öns skola vid liv. Det formligen kryllar av barn här.

På Agathonissi finnes trenne tavernor, en minimarket, ett bageri, en bar samt därtill en byskola och kyrkan. Det är icke illa på en befolkning omfattande strax under 200 invånare.

Nu ska vi så strax gå ut på byn att ett förmiddagskrus intaga samt viktualier inhandla.

Arne och Birgitta

Arne
2018-05-27, 08:28
Vi har nu suttit långfrukost på vår eminenta balkong att njuta av den vackra utsikten. Tvenne segelbåtar avseglade vid niotiden mot nya öden och äventyr. Öns tavernaägare gladdes under gårdagen åt att inalles åtta segelbåtar under gårdagen anlände till ön. Det ger klirr i kassan. Sex av båtarna kunde lägga an vi kajplatser och två fick ankra på redden.

Vid femtiden igår gick vi ner till Hotellets taverna att spisa middag. Vi valde tavernans specialitet, den vida berömda Getgrytan. Grytan smakade mer än delikat. Kryddningen var suveränt god och köttet så mört att det delade sig när man satte gaffeln i detsamma. Men Gud så gott.

Vi sporde Giannis om man på ön odlade frukter och grönsaker. Nej blev svaret. Jordmånen här på ön består a v lavalera och klarar ingen odling. Det finnes förvisso en del olivträd, men det är vildoliver och icke användbara. Alla frukter och grönsaker måste importeras från Samos. Det är därtill ont om färskvatten på ön.

Efter vår delikata middag som betingade pris av 17 € gick vi så åter till studion att tillsammans med varsin lättgrogg sitta balkong i kvällens nedåtgående sol.

Våra sängar är klart godkända och alls icke för hårda. Med AC-n på 20 grader blir natttemperaturen klart godkänd.
Solen strålar och det är 25 grader varmt och därtill vindstilla.

Arne och Birgitta

Netwolf
2018-05-27, 10:25
Alla hade parkerat sig på övre soldäck, på de erkänt obekväma träbänkarna, de med feldoserade ryggstöd och dito sittbrädor.
Ja, det kan jag verkligen intyga. Inte alls speciellt bekväma.

På Agathonissi finnes trenne tavernor, en minimarket, ett bageri, en bar samt därtill en byskola och kyrkan. Det är icke illa på en befolkning omfattande strax under 200 invånare.
När vi var där, så var det inte mycket till minimarket. Där fanns knappt nånting att köpa, men det kanske har utvecklats lite mer idag? Finns bild månne?

/Netwolf

yannis
2018-05-27, 10:42
Lite bilder från Agathonissi.

Här är öns Minimarket.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19968

Öns lekplats tillika dagis. Fantastisk gullig!

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19967

Taverna Seagull/Glaros.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19966

Den andra tavernan, George Taverna.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19965

Utsikt från vår balkong tidig söndagmorgon.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19964

Birgitta.

Monica P
2018-05-27, 10:45
När jag tröttnar på Kalymnos flyttar jag dit...

Netwolf
2018-05-27, 10:49
Tack för bilderna, Birgitta! När vi var där var det ytterst påvert. Jag var där och skulle köpa vin och gubben i affären kom ut med en karaff och två glas och bjöd mig att sitta ned. Sen drack vi utan att kunna prata med varann :)

Efter en stund kom min fru och undrade var jag höll hus... :D

Nämnde sen för Giannis om vininköpet och han sa bara att det var bättre vin och dessutom billigare om vi köpte direkt av honom. Han hällde upp i en tom enliters cola flarra. :)

/Netwolf

yannis
2018-05-27, 11:36
När jag tröttnar på Kalymnos flyttar jag dit...

Och jag tror jag stannar kvar,,,,

Birgitta.

Kalimera
2018-05-27, 13:14
Nämnde sen för Giannis om vininköpet och han sa bara att det var bättre vin och dessutom billigare om vi köpte direkt av honom. Han hällde upp i en tom enliters cola flarra.flabb_flab

Tack för bilder och rapport Arne och Birgitta! klapp_klap

Har ni sett några kepsar? :)

Arne
2018-05-28, 07:16
Ånyo en vacker morgon, ehuru det tillkommit lite vindar.

Gårdagens eftermidag tillbringade vi enligt god sed och vänja på Glaros utmärkta taverna. Det stora greksällskapet från gårdagen hade ånyo bänkat sig vid sitt långbord. Halva sällskapet hade förbeställt grillspett och den andra halvan valde getgrytan.

Vi själva valde Moussaka. Denna rätt var mycket vällagad och smakade förträffligt gott. Vi fick ett samtal med Giannis om förhållandet på ön. Det finnes 4500 getter samt därtill ett hundratal får Lägg därtill ett antal höns och tuppar. Några bin finns ej att skåda enär det icke finns några växter att suga nektar från.

Ön har dåligt med eget vatten. En tankbåt anländer en gång i månaden från Rhodos att fylla cisternen under hamnplattan.

Så finns tvenne yrkesfiskare som förser befolkningen och tavernorna med färsk fisk.
I övrigt måste allt annat som grönsaker, frukt etc importeras från Samos.
Öns lilla bageri klarar dock att förse öns befolkning med färskt bröd.

Staten subventionerar dock transporterna med färjan.

Under gårdagen anlände fem segelbåtar att ankra i hamnen. Därtill en katamaran ute på redden. Vid sjutiden anlände en större motorkryssare med Panamaflagg. Allt till glädje för näringsidkarna.

Vi stannar här på ön fram till den 31 Maj då vi tar färjan tillbaka till Pythagorion. En taxi ska sedan hämta oss vid hamnen och köra oss till Karlovassi där färjan till Fourni avgår vid tretiden.

Arne och Birgitta

Alala
2018-05-28, 09:10
Trevligt att höra att det finns gott om barn på ön.

Ha det fortsatt fint!

/ Anne bye_bye

Kalimera
2018-05-28, 09:32
Öns lilla bageri klarar dock att förse öns befolkning med färskt bröd.Är det samma bageri som Yannis skötte tidigare, det som ligger i backen upp till Megalo Chorio?

yannis
2018-05-28, 14:42
Är det samma bageri som Yannis skötte tidigare, det som ligger i backen upp till Megalo Chorio?

Jag har pratat med Jannis. Bageriet ligger kvar på samma ställe, uppe i backen. Men Jannis bakar eget bröd till sin taverna. Det är ett mörkt bröd som är otroligt gott. Vi har beställt ett helt bröd när vi avreser.

Voula (men även Jannis) har stora problem med ryggen. Man har nu två medhjälpare på tavernan. Voula har en liten hantverksshop i det största rummet som tidigare hyrdes ut. Arne fasar för mitt inköp där innan avresa! Voula är verkligen en konstnär och nu har har hon påbörjat sin dröm!

Agathonissi är en karg ö. Inga bin kan finna sin "bränsle" här. Bara ett par månader. Ingen grönsaksodling finns här, utom i små privata trädgårdarna. Ingen fruktodling heller. Lite aprikoser och fikon bara. Vindruvor i dom privata trädgårdarna. Olivträden är vilda. Någon fabrik för att förädla oliven finns inga förutsättningar för. Havssalt finns att tillgå.

Enligt Jannis bor det bara cirka 100 personer året runt. Men man har dagis och skola. Barnen ja, dom leker som vi gjorde för 50-60 år sedan. Badar, gör strandslott, cyklar, umgås och skrattar. Ingen dyr mobil här inte!

Främst livnär man sig på fiske och kött. Som Arne skrivit tidigare finns 4500 getter på ön och lte får. Så det är get man ska äta här. Och det kan dom tillaga! Det finns även 6 kor, vad dom bidrar vet vi inte.

Inga åsnor finns kvar. Lagom mycket hundar och katter för att bli förälskade i alla.

Nu hoppas man mer och mer på turismen. Vi vill dra ett strå till stacken! Agathonissi är en underbar ö!

Birgitta.

nickelena
2018-05-28, 20:46
Ni är fantastiska ambassadörer!
Jag törs lova att vi är många som blir sugna på att åka ditfb_gilla

Tack! Lenabye_bye

yannis
2018-05-29, 04:54
Lite mer bilder från Agathonissi.
Här kan man prata om det totala lugnet och den trivsamma atmosfären!

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19976

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19975

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19974

Hamnen

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19973

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19972

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19971

Birgitta

Arne
2018-05-29, 12:30
Nu är pingsthelgen här i Grekland över och lugnet har ånyo lägrat sig över ön.
Denna morgon var det en smula blåsigt, men vinden gav med sig vid elvatiden.

Värmen är nu emellertid hård och vi saknar morgonens vindar

I afton ska vi äta lokalfångad fisk. Enligt Giannis ska den efter kyparens rensning icke innehålla några ben. Ett oavvisligt krav Arne har för att spisa fisk.. Under förmiddagen avseglade alla segelbåtarna, men nya dito är på väg in här i bukten nu vid tvåtiden denna dag.

I övrigt har det icke hänt så mycket sedan gårdagen. Allt går sin gilla gång i det stoiska lugnets tecken. De grekfamiljer som under pingsthelgen bevistat ön for åter med gårdagens kvällsfärja.

Nu är havet spegelblankt.

Arne tog denna förmiddag turen upp längs vägen på andra sidan bukten. De elstolpar med vägbelysning som finnes längs vägen över till andra viken är försedda med solceller samt batterilådor, innebärande att lyktorna kunna lyse hela kvällarna utan tillförsel av annan energi. Mera troligt är såväl vägen som elstolparna finansierade med EU-bidrag.

Arne och Birgitta

kirtor
2018-05-29, 13:28
Da er det bare og glede seg til Agathonisi senere i sommer. Nesten ingen sommer uten dette stedet. Blir der i 2 uker senere i sommer som så ofte tidligere. En flott øy å gå ganske lange turer på. Starter grytidlig før det blir for varmt og går noen kilometer før man kaster seg i det flotte havet. Beste stedet 🏊*♀️☀️🙂

Kalimera
2018-05-29, 17:38
Jag har pratat med Jannis. Bageriet ligger kvar på samma ställe, uppe i backen. Men Jannis bakar eget bröd till sin taverna. Det är ett mörkt bröd som är otroligt gott. Vi har beställt ett helt bröd när vi avreser.Tack för info, och fina bilder! klapp_klap

I övrigt har det icke hänt så mycket sedan gårdagen. Allt går sin gilla gång i det stoiska lugnets tecken.Det är Agathonissi i ett nötskal. Det händer inget, och det är just det som är de stora tjusningen. Hurra för Agathonissi! klapp_klap

Monica C
2018-05-29, 23:53
Mitt bästa Agathonissi minne är de varma,mörka ja mycket mörka kvällarna/nätterna med en stjärnhimmel som var
magasisk🌟🌙✨
Monica💕🇬🇷

Arne
2018-05-30, 07:08
Ånyo en varm och vacker morgon här på Agathonissi. En svag havsbris tillför viss svalka.

Under gårdagens eftermiddag gick vi ner till Glaros Taverna att spisa middag.
Vi sporde ägarparet om de kunde boka en taxi vid färjans ankomst till Pythagorion vid pass 10.30 på torsdagen för vår resa över bergen till Karlovassi, där färjan till Fourni skulle avgå vid tretiden.

Voula sade att det skulle gå bra. Hon hade en god vän i Pythagorion som skulle kunna ombesörja transporten, och detta till billigare pris än taxi.

Birgitta betalade Voula för våra sex nätter här på Glaros. 30 € per natt. Ett bra pris sett mot bakgrund av det eminenta boendet och värdfamiljens utmärkta service.

Kvällens middag blev den grillade fisken som med citronsås smakade något så rent utmärkt gott. Notan inklusive betalning för såväl förmiddagskruset som mat och middagskrus stannade på 23 Euro.

Vid åttatiden på kvällen anlände en robotkryssare från den Grekiska marinen till ön att ankra upp för natten. Detta till stor glädje för byns tvenne tavernor.
Fyra segelbåtar hade också under eftermiddagen anlänt till ön.

Arne och Birgitta

Utökad turistsäsong del två.

Turistministeriet hade under Januari månad inbjudit de större skandinaviska samt nordeuropeiska charteroperatörerna till en träff i Cppenhagen för att dryfta frågan om utökad turistsäsong på ett antal utvalda greköar.

Charteroperatörernas svar var tämligen enhälligt samt nedslående. " Våra kunder reser till övärlden i akt och mening att få sol, bad och värme" Klimatet i Oktober och November anses överlag vara alltför osäkert för att resa under dessa månader. Detta oaktat om priset på resorna skulle reduceras med 25 procent baserat på reducerade start- och landningsavgifter.

Enkäter charteroperatörerna skickat ut till tidigare resenärer gav samstämmigt stöd för detta ställningstagande.

Det ser alltså icke så bra ut för ministeriets tankar på utökad turistsäsong.

yannis
2018-05-30, 09:12
Åter lite bilder.

En av öns fiskebåtar.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19983

Gatlyktorna längs den långa promenaden drivs av solceller.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19982

Vy över hamnbyn.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19981

Örlogsmannen. Arne är så omåttligt förtjust i dessa så jag nödgas lägga in en bild.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19980

Vindruvor hos Glaros.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2009&pictureid=19979

Den fisk vi åt till middag igår heter DORADO. I princip inga ben. Utsökt mat!

Birgitta.

Kalimera
2018-05-30, 09:38
Enkäter charteroperatörerna skickat ut till tidigare resenärer gav samstämmigt stöd för detta ställningstagande. Det ser alltså icke så bra ut för ministeriets tankar på utökad turistsäsong.Jag kan tycka att det borde fungera på Kreta och Rhodos, men jag förstår charterarrangörerna, för det finns andra resmål den tiden som är solsäkrare.

Tack för bilderna Birgitta!

Hasse
2018-05-30, 09:59
Det är nog också en väldigt stor och bidragande orsak att flygbolagen faktiskt måste lägga om sina resurser för stundande sen höst- och vintersäsong då sista flighterna lämnat Grekland m.fl resmål i närheten.

För det är ju så att ett många av destinationerna är igång året runt och det utökade beståndet av nya resmål utanför Europa kräver resurser av samma orsak.

Och med tanke på hur trångt det är i luftrummen i Europa så är ekvationen allt annat än lätt.

/ Hasse:cool:

Tobias
2018-05-30, 15:24
Hotel Glaros verkar vara ett trevligt ställe. Vore tacksam om jag får deras kontaktuppgifter.

Vänliga hälsningar

Tobias

Ps. Tack för alla era trevliga reseskildringar

ÖBO
2018-05-30, 16:56
För fartygsintresserade kan nämnas att "robotkryssaren" är en sk OPV, (offshore patrol boat) 47 m, 300 ton tillhörig grekiska kustbevakningen. Detta framgår av det blåvita märket med två korslagda ankare.

Arne
2018-05-31, 06:56
Nu äro våra ränslar packade och klara inför avfärden åter till Pythagorion.
Om allt stämmer då har vi vår förbeställda taxi väntande invid färjan när den till Pythagorion anländer. Taxin ska ta oss till Karlovassi varifrån färjan Panagia. T avgår till Fourni med ankomst vid tid strax efter klockan fem.

Boendet här på Glaros har fungerat perfekt. Giannis och Voula är som värdpar ett under av vänlighet och gästfrihet. För de som avser resa till Agathonissi vill vi varmt rekommendera att boka rum i förväg. Glaros har endast fyra rum, och i övrigt finnes därtill ytterligare ett tiotal rum till hyra på ön.

Kontaktar man Glaros och om de har fullbokat, då kan de anvisa alernativa boenden i byn.

Gårdagens afton avnjöt vi en delikat levergryta. Densamma fanns ej på menyn, men på vår förfrågan trollades den fram. Detta är Glaros i sammanfattning.

Arne och Birgitta

Netwolf
2018-05-31, 07:44
Nu äro våra ränslar packade och klara inför avfärden åter till Pythagorion.
http://www.bokstugan.se/bokbilder/19478.jpg :D

Boendet här på Glaros har fungerat perfekt. Giannis och Voula är som värdpar ett under av vänlighet och gästfrihet.

Kan bara instämma. Gästfriare människor har jag sällan träffat!

/Netwolf

Alala
2018-05-31, 09:20
Tack för alla rapporter och bilder från Agathonissi. Ni gör verkligen fin reklam för ön. klapp_klap

Hoppas resan till Fourni går enligt planerna. Där kan ni sen fortsätta njuta!

/ Anne bye_bye

Arne
2018-05-31, 10:24
Vi har nu anlänt till Karlovassi. Överfarten från Agathonissi gick i rasande fart med den lilla Katamaranen Agia Anna. 40 knop, det gick så det visslade om det hela. Turligt nog fanns en präst ombord som förhoppningsvis välsignade färden så att vi skulle komma levande fram...

På kajen i Pythagorion väntade vår taxi som Voula bokat åt oss för resan till Karlovassi. Vi frågade taxiföraren om han kunde taga vägen över bergen i stället för den snabbare men tråkiga kustvägen. Jodå, vägen över bergen är väldigt vacker. Föraren körde likt en kungachaufför. Föraren äskade 55€ i åkdonslega. Mera troligt ett svågerpris enär Voula var god vän med föraren

Nu sitta vi hamntaverna att klyva ett krus vitt i väntan på avgången med Nisos Mykonos klckan 14.00 till Fourni.

Färjebiljetterna från Agathonisi till Pythagorion samt Karlovassi till Fourni kostade inalles 42 €. Inhandlade i Agathonissis ticket office belägen invid hamnfiket. Biljettkontoret ledde tanken till en svensk Bajamaja på festivalområde... Större var den ej.

Vi hade planerat att fara med Panagia. T till Fourni med avgång 15.30, men tjejen i ticket office lät förmäla att det var Nisos Mykonos som gällde med avgång Karlovassi klockan 14.00. Icke oss emot.

Då ska vi anlända till Fourni redan strax före klockan fyra.

Arne och Birgitta

yannis
2018-05-31, 14:19
Vilken underbar färd över bergen mellan Pythagorion och Karlovassi!
Vi passerade mindre byar och många krukmakerier fanns längs vägen. Naturen var bedövande vid denna tid på året.

Blomman för dagen lyste blå vid vägkanterna.
Överallt fanns grönskande oleander (nerium). Vissa buskar hade vita blommor, andra rosa, men även röda. Så giftiga men så bländande vackra.
Ginstbuskarna, som ännu inte blommat ut lyste gula.
Även stockrosorna var fina,men snart utblommade. Det var en färgfägring längs hela resan.

Många barrträd, till exempel pinjen kantade vägrenen. Mängder med olika sorters lövträd likaså.

Olivodlingar samt vindruvsodlingar fanns i mångfald. Dom vackra fikonträden med sina karaktäristiska blad har ännu inga mogna frukter. Men dom är så vackra!

Denna resa var minst 2 klimatzoner, kanske 3. Man börjar vid havet, sen kommer dom vackra bergen. Resan avslutades med att man åter ser det kristallblå havet. Vilken resa!

Birgitta.

Kalimera
2018-05-31, 17:12
Hotel Glaros verkar vara ett trevligt ställe. Vore tacksam om jag får deras kontaktuppgifter.

Här finns deras kontaktuppgifter (https://www.kalimera.se/grekland/hotell/agathonissi_glaros.html).

Kalimera
2018-05-31, 17:14
Denna resa var minst 2 klimatzoner, kanske 3. Man börjar vid havet, sen kommer dom vackra bergen. Resan avslutades med att man åter ser det kristallblå havet. Vilken resa!Samos är så mycket mer än stränder och mysiga byar, naturen är ju fantastiskt vacker.

Härlig beskrivning Birgitta! klapp_klap

piam
2018-06-01, 07:33
Bra beskrivet Birgitta,det är precis så det är.
Vi brukar alltid åka den vägen vår och höst
Den är vackrare på våren när ginsten blommar
men hä dug på hösten också.
Hoppas ni har det bra på er lilla ö.
Var det inte guppigt igår när ni for över
det blåste ju ganska rejält?

Pia

yannis
2018-06-01, 09:53

Vänliga hälsningar

Tobias

Ps. Tack för alla era trevliga reseskildringar

Jag brukar använda mig av epostadressen: voulamicheli@gmail.com. Får alltid ett svar inom någon timme.

Birgitta.

Arne
2018-06-01, 10:11
Resan hit från Karlovassi gick utmärkt. Den stora färjan Nisos Mykonos kände alls icke av vågorna på havet. Överresan gick på strax under en timme och vi anlände till Fourni redan vid tretiden. Tjejen från Kosta Reli väntade på kajen att ledsaga Arne till rum nr sju. Ett i sanning utmärkt boende. Tre bäddar samt två balkonger.
AC-n fungerade därtill utmärkt.

Birgitta hade parkerat sig på Nikos Taverna just intill kajen. Allt verkar vara sig likt här på Fourni. Dock har den lilla damfriseringen avvecklats och ersatts av en firma som hyr ut bilar, cyklar och moppar. Vi undrar om detta koncept verkligen kommer att bära sig, detta sett mot bakgrund av de fåtaliga vägarna på ön...

Vi spisade middag på Nikos. Arne fick kyckling i ugn med ris därtill. Birgitta valde fylld bakad potatis. Notan stannade på 17 Euro inklusive ett krus vitt.

Längs hemvägen stannade vi till på "Corner" den lilla ouzerian på hörnet strax intill att intaga varin kopp grekkaffe med tillhörande metaxaglas.

Det blåser nu friska vindar över ön, men solen flödar.

Arne och Birgitta

Tobias
2018-06-01, 13:25
Här finns deras kontaktuppgifter (https://www.kalimera.se/grekland/hotell/agathonissi_glaros.html).

Tack Janne
Mail adressen använde jag för ett par månader sedan. Har tyvärr inte fått svar ännu. Har bokat tre nätter på "Island studios" istället. Håller tummarna att det är lika bra som Glaros. :)
Sommarens resa blir: Samos - Agathonissi - Lipsos - Patmos - Samos _B-anana

yannis
2018-06-01, 14:17
Tack Janne
Mail adressen använde jag för ett par månader sedan. Har tyvärr inte fått svar ännu. Har bokat tre nätter på "Island studios" istället. Håller tummarna att det är lika bra som Glaros. :)
Sommarens resa blir: Samos - Agathonissi - Lipsos - Patmos - Samos _B-anana

Island Studios är nog väldigt bra. Nybyggt med fina studios.
Men ingenting för oss. Närmare 100 trappor upp och lika många ner. Och jag tror det inte är i 30 Euros klassen.
Dessutom har vi fått en underbar kontakt med Voula och Jannis samt dom två medhjälparna. Vi är nu på Fourni. Men vi längtar redan tillbaka till dom. Underbara personer!

Birgitta.

carl04
2018-06-01, 18:34
Hej Arne och Birgitta! Jag har följt er resa (tack!) och utifrån era berättelser gläder vi oss oerhört åt våra 5 bokade nätter på Glaros i månadsskiftet juni-juli. Vi har aldrig tidigare besökt Agathonissi, men ser väldigt mycket fram emot vårt besök på denna lilla ö. Förra året luffade vi runt i en månad (18/6-18/7) och besökte Ikaria-Samos-Fourni-Leros-Kos. Även vi bodde på Costareli (eller hur det nu stavas) på fantastiska Fourni. Ett mycket trevligt och prisvärt boende. Längtar tillbaka till härliga Fourni och planerar nytt besök där 2019. Njut av Fourni och ha det fortsatt härligt! Innan vårt besök på Agathonissi ska vi spendera 8 dagar på underbara Ikaria, en ö vi föll pladask för och tog till våra hjärtan förra året. Allt gott!
/Carl

Tobias
2018-06-02, 09:15
Jag brukar använda mig av epostadressen: voulamicheli@gmail.com. Får alltid ett svar inom någon timme.

Birgitta.

Tack Birgitta :)

Hälsningar

Tobias

Arne
2018-06-02, 11:43
Efter att ha lyssnat på Ring så spelar vi på webben har vi nu tagit oss ner till Nikos Taverna att ett krus vitt klyva. Gårdagens höga vågor och vindar är nu i avtagande. Det är alltfort vackert väder med sol utan moln.

Panagia. T avgick vid elvatiden med Samos som destination. Det var en hel del lokalbefolkning som gick ombord. Kantänka de skulle på dagstur till Karlovassi alternativt Vathy.

Gårdagens afton gick vi ånyo ner till Nikos att spisa middag. De hade denna dag att bjuda de goda köttfärsfyllda rullarna, en rätt vi verkligen gillar. Birgitta skulle beställa två rullar per person, men det blev heltvisst lite fel...
Birgitta fick en tallrik med två rullar medan Arne fick sex dito. Vi höll dock minen. Notan inklusive ett krus vitt landade på 17 Euro.

Så hem till studion för en tidig nattning.

Arne och Birgitta

Monica P
2018-06-02, 13:21
:D:D:D bara tugga och se glad ut!

Arne
2018-06-03, 07:00
Panagia T anlände vid sjutiden att angöra kaj. Ett mindre antal turister gick av och dito ett antal passagerare ombord. Den lilla minilastbilen med hela taket fyllt med fina flätor av vitlök baxades ombord. Vitlöksflätorna var mycket billiga och hade under gårdagsaftonen en strykande åtgång i byn.

Vind och vågor vill icke ge sig. Dock skiner solen i full prakt. Byns fiskebåtar kom vid åttatiden in till hamnen att leverera dagens fångst till bybor och tavernor.

Vid tretiden igår eftermiddag stegade vi ner till Nikos att sitta Taverna samt folkliv iakttaga. Det är alltfort ont om turister här på ön. Vi kunde inräkna tvenne par förutom oss själva. Det blir klena inkomster för tavernorna så här i begynnande säsong.

Birgitta har nu lusläst nätet inför vår resa från Fourni om en dryg vecka. Birgitta har nu hittat en förbindelse med Dodekanesis Express, den snabba katamaranen, som ska gå direkt till Pythagorion. Så bra. Då slipper vi skaka Panagia. T till Karlovassi alternativt Vathy och sedan taxi till Pythagorion.

Det får då bli sex avslutande dagar i Pythagorion innan hemfärden med flyg via Athen. Vi ska bara kolla så det finnes plats för oss på Hotellet för ytterligare ett dygn.

Arne och Birgitta

yannis
2018-06-03, 11:34
Fourni.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=19994

Lillön Thymenia.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=19993

Thymenia, tidig morgon från vår balkong.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=19991

Så fin den lilla ön är!

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=19990

Men Fourni är också en vacker ö.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=19986

Birgitta.

Netwolf
2018-06-03, 12:03
Fina bilder!
fb_gilla

Kalimera
2018-06-03, 13:44
Vid tretiden igår eftermiddag stegade vi ner till Nikos att sitta Taverna samt folkliv iakttaga. Det är alltfort ont om turister här på ön. Vi kunde inräkna tvenne par förutom oss själva. Det blir klena inkomster för tavernorna så här i begynnande säsong.Det blir lite konstigt när jag läser "begynnande säsong", för det känns för mig som att det är i slutet av sommaren, och det har förstås med den långvariga värmen i Sverige.

Hoppas att det kommer fler turister till Fourni snart!

Arne
2018-06-03, 15:39
Ja, läget för öns turistnäringar ljusnade denna dag.Först anlände jättefärjan Nisos Mykonos med ett tjugotal turister. Strax därefter kom katamaranen med ytterligare ett tjugotal turister. Nu synes läget vara gott för såväl hotellägare som tavernaditona. Vinden nu alltmer i avtagande och de elaka vågorna likaså.

Vi sitta nu Nikos Taverna att spisa middag.Birgitta har fått in sex jätteräkor, friterade sådana, medan Arne fått sin länge efterlängtade Köttfärslimpa med fyllning. Priset för denna middag blir säkerligen ej helt billig, men, smakar det så kostar det.

Arne och Birgitta

Masse
2018-06-03, 21:40
Vi sitta nu Nikos Taverna att spisa middag.Birgitta har fått in sex jätteräkor, friterade sådana, medan Arne fått sin länge efterlängtade Köttfärslimpa med fyllning. Priset för denna middag blir säkerligen ej helt billig, men, smakar det så kostar det.

Arne och Birgitta

Helt rätt inställning! De ska va gött å leva! klapp_klap

Masse

Kalimera
2018-06-04, 09:08
Ja, läget för öns turistnäringar ljusnade denna dag.Först anlände jättefärjan Nisos Mykonos med ett tjugotal turister. Strax därefter kom katamaranen med ytterligare ett tjugotal turister. Nu synes läget vara gott för såväl hotellägare som tavernaditona. Vinden nu alltmer i avtagande och de elaka vågorna likaså.Bra att det kommit fler turister! klapp_klap

Vinden ska avta idag och en elak värmebölja är på ingång.

yannis
2018-06-04, 10:32
Bara det inte blir 40-43 grader som vi hade i juni 2016 dom sista dagarna på Fourni och Pythagorion på Samos.
På Samos hade vi ingen AC den första natten, så det var omöjligt att sova. Vi fick byta till en annan studio med AC på Polycrates Hotel nästa natt.
Nu har man installerat AC i alla studios.

Birgitta.

Arne
2018-06-04, 13:16
Återigen en vacker och solig morgon här på lilla Fourni. Färjan Panagia. T avgick klockan sju till Samos. Solen lyser så fint på Thymenias höga berg varje morgon.

Varma vindar råda nu över ön och vi tackar högre makter för den sköna havsbrisen som oss svalka giver.

Öns internetuppkoppling försvann vid tiotiden, men kom turligt nog åter dryga timmen senare. Byn här har en gratisuppkoppling men densamma är emellertid en smula svajig.
Dock har alla Hotel och Tavernor utmärkt uppkoppling.

När vi vid elvatiden gick ner till Nikos Taverna att ett krus vitt klyva kunde vi konstatera att öns skolbarn denna dag uppenbarligen slutade skolan för denna termin. Ungarna badade här i viken och hade uppenbarligen av föräldrarna fått medskickat pengar till glass och läsk.

Gårdagens middag avnjöto vi ånyo på Nikos Taverna. Birgitta beställde friterade jätteräkor, sex stycken, medan Arne fick sin länge efterlängtade köttfärslimpa med fyllning. Maten smakade delikat som alltid här på Nikos, men Birgittas friterade räkor drog som väntat upp notan till 32 €, men det var Ok.

Arne gick vid lunchtid upp att apoteket att inhandla en flaska medicin för hans skrovliga hals.

Kvällen ägnades åt balkongsittning i väntan på att AC-n skulle göra temperaturen i studion behaglig.

Arne och Birgitta

yannis
2018-06-05, 05:20
Bilder på kaj och båtar.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=19985

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=19987

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=19992

Panagia T.

Birgitta.

Netwolf
2018-06-05, 07:46
Öns internetuppkoppling försvann vid tiotiden, men kom turligt nog åter dryga timmen senare. Byn här har en gratisuppkoppling men densamma är emellertid en smula svajig.
Dock har alla Hotel och Tavernor utmärkt uppkoppling

Tänk sånt där är ett minne blott för mig. Numera kopplar jag sällan upp mig inom EU. Det är eg bara vid tillfällen när 4G inte är tillgängligt, men det är sällan. I mitt abonnemang har jag 100 Gb/månad utomlands och det räcker gott, då jag sällan sitter och ser film i HD upplösning som kan dra en del.

/Netwolf

Alala
2018-06-05, 09:21
Måste säga att Panagia T. inte ser så väldigt lockande ut. Men kanske skenet bedrar?

yannis
2018-06-05, 09:49
Måste säga att Panagia T. inte ser så väldigt lockande ut. Men kanske skenet bedrar?

Den är mycket större än Samos Spirit som var livlinan för några år sedan.
Tar t.o.m. lite bilar.

Birgitta.

Kalimera
2018-06-05, 15:25
I mitt abonnemang har jag 100 Gb/månad Jag har 0,5 GB/månad i Sverige och utomlands. Slå det den som kan. :)

Måste säga att Panagia T. inte ser så väldigt lockande ut.Håller med.

Den är mycket större än Samos Spirit som var livlinan för några år sedan. Tar t.o.m. lite bilar.Typ så många som Skopan tar?

Hoppas Arne har blivit av med sin hosta.

Arne
2018-06-06, 08:30
En varm och vacker dag med kav lugnt hav och inga vindar. Under gårdagen var öns Internetaccess mer än skakig. Till och från gick det att koppla upp.
Därav denna försenade dagsrapport.

Under tisdagen fylldes antalet turister på i markant omfattning. Ett tjugotal turister anläde med Panagia. T, och lika många kom med Nisos Mykonos.
I sanning en lycka för öns näringsidkare. Nu har turistsäsongen inletts.

Nu denna onsdagsmorgon avgick Panagia. T på sin färd till Samos.

Tisdagskvällens middag avåto vi ånyo på Nikos Taverna. Vi noterade att det nu var gott om såväl turister som lokalbefolkning på Tavernan.

På vär väg hemåt stannade vi till på Corner att folkliv iakttaga samt avnjuta varsin kopp grekkaffe med tillhörande Metaxa. Byns barn och ungdom voro alltfort sysselsatta med badande vid bystranden. Är det sommarlov så är det.
Vid midnatt natten till onsdagen hörde Birgitta att en jättefärja anlände till ön.

Nu ska vi så strax ta promenaden upp till Square att klyva ett krus vitt.

Arne och Birgitta

Utökad turism i Grekland del tre.

Frågan om att kunna förlänga turistsäsongen med tvenne ytterligare månader har fortgått med oförminskad fermitet. De regionala samordnarna på berörda turistöar har haft träffar med Hotel - och Tavernaägarna under Januari månad.

De äretruntverksamma näringsidkarna jublade naturligtvis åt dessa tankagångar, men övriga näringsidkare ställde sig minst sagt kallsinniga till dessa propåer. Skulle de tänka sig att utsträcka öppethållandet till såväl Oktober som November, då ville hotellägarna ha statliga garantier för en beläggning omfattande minst 50 procent av rumsvolymerna. Ett krav som näppeligen kunna inramas inom EU-s regelverk.

Det ser sammanfattningsvis tämligen mörkt ut med tankarna på utökad turismverksamhet. Mera troligt faller det hela på sin egen orimlighet.

Alala
2018-06-06, 09:37
Angående den utökade turistsäsongen så är det ju svårt att ha en utökad "påtvingad" turistsäsong. Det skall ju vara på frivillig basis gällande både turister och näringsidkare. Men kan ju hända att allt fler blir intresserade av resor offseason för nu har ju länder som Grekland även delvis för många turister. Och märker man detta bland näringsidkarna kan det ju vara att allt fler blir intresserade av att ha öppet även under lågsäsong om de tycker att tillräcklig kundunderlag finns.

yannis
2018-06-06, 12:04
Vi förstår att dom som inte är pensionärer har svårt att ta Grekland till sitt hjärta och semestra där under lågsäsong. Sol och bad är det som förväntas när man har sin korta semester.

Men det finns många andra intressegrupper. Vandrare kommer absolut inte på sommarmånaderna. Inte klättrare heller. Troende, arkeologintresserade är också intressegrupper man kan rikta in sig på men det är små nischer. Man bör ju göra Grekland intressant för det fina land vi tycker om. Och turistministeriet gör verkligen försök!

Vi tycker främst om Grekland mellan november-april. Då finner vi lugnet.

Birgitta.

Kalimera
2018-06-06, 12:34
Men det finns många andra intressegrupper. Vandrare kommer absolut inte på sommarmånaderna. Inte klättrare heller. Troende, arkeologintresserade är också intressegrupper man kan rikta in sig på men det är små nischer.Det tror jag också på. Sol och badare lär aldrig välja Grekland utanför turistsäsongerna. Men de andra grupperna är ju ofast vana att resa på egen hand, och det hade ju varit kul om fler av dessa valde Grekland på vintern. Tror att många åker till Mallis på vintern för att vandra.

yannis
2018-06-06, 13:12
Det tror jag också på. Sol och badare lär aldrig välja Grekland utanför turistsäsongerna. Men de andra grupperna är ju ofast vana att resa på egen hand, och det hade ju varit kul om fler av dessa valde Grekland på vintern. Tror att många åker till Mallis på vintern för att vandra.

När det finns så MÅNGA fantastiska vandringsöar i Grekland!

Birgitta.

yannis
2018-06-06, 13:59
Nu kommer lite bilder från huvudgatan från havet och upp mot torget på Fourni.

Här tar alla vatten Köpevatten behövs inte.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=20000

Bankomaten har man tydligen flyttat lite närmare hamnen och är inte lika stor nu.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=20001

Livet på gatan i lågsäsong (och siesta).

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=20002

Någon turist finns här.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=20003

Diversebutiken.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=20004

Bageriet.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=20005

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=20006

Birgitta

Alala
2018-06-07, 04:23
Tack för fina bilder Birgitta! Ser mysigt och lugnt ut. Hur är det med den lilla ön Thymenia? Kan man åka dit? Är den bebodd? Undrar bara. ;) :)

/ Anne bye_bye

yannis
2018-06-07, 05:08
Thymenia är bebodd. Oftast tar färjan en tur förbi när den går till eller från Fourni.
En kajk går några turer per dag mellan öarna.
Vi har bara åkt förbi, d.v.s. när färjan stannat någon minut.

Vi vet att Janne och Camilla tog en heldag där vid tillfälle för att utforska ön.

Birgitta.

Alala
2018-06-07, 09:17
Ja, nu ser jag ju att Janne har skrivit om Thymenia på sin sida om Fourni. Tydligen finns där en strand med trevlig taverna. fb_gilla

Kalimera
2018-06-07, 17:37
Nu kommer lite bilder från huvudgatan från havet och upp mot torget på Fourni.Det är så roligt att se huvudgaten, för den verkar nästan alltid vara tom på folk. :)

Vi vet att Janne och Camilla tog en heldag där vid tillfälle för att utforska ön.Stämmer bra det. En mycket trevlig dag fick vi där.

Tydligen finns där en strand med trevlig taverna.En sådan där plats som är gjord för att skriva sina memoarer. :)

Arne
2018-06-08, 10:22
Återigen en morgon med soligt och varmt väder här på ön. Havsbrisen giva oss svalka vilket vi tacksamt noterar.

Vid pass halv tio anlände katamaranen Dodekanesos Pride att lämna av samt taga ombord passagerare och gods.

En halvtimme senare fick vi flottbesök på ön. En jagare från den grekiska marinen anlände och ankrade upp vid yttre piren. Ett flaggspel hissades samt kom ett antal fartygsofficerare iland att mera troligt rekognoscera inför aftonens middag.

Även under gårdagen var internetuppkopplingen skral här på ön, men med en färja anlände en servicebil med tillhörande tekniker att åtgärda problemet uppe på berget där sändarmasten är belägen. Vid fyratiden på eftermiddagen var felet åtgärdat och uppkopplingen fungerade perfekt igen. Så länge det nu varar...

Nu idag på förmiddagen var Arne uppe vid den lilla bankomaten att densamma plundra på 500 Euro. Vi ska ju betala för vårt boende på Kosta Reli samt inhandla färjebiljetter inför söndagens avfärd åter till Pythagorion / Samos.

Nu sitta vi på Nikos Taverna att i den milda havsbrisen iakttaga folkliv samt ett krus kylt vitt vin avnjuta.

Gårdagens middag avåto vi ånyo på Nikos. Nu börjar tavernaborden att fyllas på med turister. Säsongen är på gång.

Arne och Birgitta

yannis
2018-06-08, 14:22
Elstolpar kan man aldrig undgå när man ska fota.
Här mitt i en innerträdgård.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=20009

Birgitta

Arne
2018-06-08, 18:33
Vi tog som vanligt eftermiddagsturen ner till Nikos att spisa middag. Men nej,,
Det var på byn varmt, mycket varmt, termometern utanför apoteket vid Main Street vsade på 34 grader. På Nikos var det vindstilla och vi flydde vidare till Corner där havsbrisen alltid giva oss svalka.

Vi tog varsin god gyros pita samt delade en Amstel öl att skölja ned den goda pitan med.

Innan vi flydde kunde vi konstatera att Nikos uppenbarligen var i full färd med att byta ut de tvenne stora grillarna belägna i grå plåtskåp. Nya grillar voro beställda från Samos. När de kasserade grillarna skulle lastas upp på ett litet lastbilsflak visade det sig emellertid att man glömt tömma ur askan i grillarnas botten.

Ett askmoln icke av denna världen läckte ut ur grillarna och kom att täcka såväl Nikos som hans kypare samt hjälpkyparen... Man kunde med fog härleda sagda askmoln till en mera obekant vulkan på ön som ett utbrott erhållit...

Nog om detta nu. Under torsdagens afton laddade Nikos granntaverna sin glaskyl ute vid gatan att densamma fylla med is och läckra fiskar. Stora firrar, små dito samt tre stora och mera troligt dyra Lobster.

Nikos tände genast moteld och lät kyparen ladda den egna glaskylen med is och firrar som kunde tävla med granntavernan i utbud och pris.

Arne och Birgitta

Janérik
2018-06-08, 20:30
Även under gårdagen var internetuppkopplingen skral här på ön, men med en färja anlände en servicebil med tillhörande tekniker att åtgärda problemet uppe på berget där sändarmasten är belägen. Vid fyratiden på eftermiddagen var felet åtgärdat och uppkopplingen fungerade perfekt igen. Så länge det nu varar...
Arne och Birgitta
Oj, förra gången vi var på ön fick man gå upp till kyrkan, hade man tur så gick det att skicka SMS och vid något tillfälle kunde man till och med få igenom ett telefonsamtal.

Mvh Janérik

SteffTee
2018-06-08, 21:34
Då missar jag er precis!
Ankommer med katamaranen från Pythagori vid ca 0930 på söndag!

yannis
2018-06-09, 05:21
Då missar jag er precis!
Ankommer med katamaranen från Pythagori vid ca 0930 på söndag!

Ja, nu åker vi inte förrän klockan 17.20 imorgon, söndag från Fourni till Pythagorion.

Och vad jag förstår av GTP går det bara en färja från Samos till Fourni på söndagen. Det är Nissos Mykonos som går från Vathy mellan kl.12.45 till 14.50.
Men jag blir aldrig klok på färjetidtabellerna. Man måste alltid kolla lite då och då, för ibland hittar dom på att ändra. :confused:

Birgitta.

Monica P
2018-06-09, 07:34
.
Men jag blir aldrig klok på färjetidtabellerna. Man måste alltid kolla lite då och då, för ibland hittar dom på att ändra. :confused:

Birgitta.[/QUOTE]

Hamnmyndigheter har, ska i allafall ha, telefonservice med tiderna. Man får fråga lokalt vilket tel.nr som gäller, och i regel kan man få info på engelska om man trycker på 9. Jag vet inte om det fungerar på mindre öar.

Arne
2018-06-09, 12:48
Åter en varm morgon här på ön med 30 grader redan klockan sju.
Dock icke så mycket vind att tala om.

När vi idag vid elvatiden gick ner till Corner att ett krus vitt klyva kunde vi märka att det i byn var något på gång. På Corner hade alla bord försetts med vita söldukar, samt var det utplacerat ett par fat på borden. Det var ett fat med en slags skorpor samt ett fat med osttärningar.

Strax efter klockan elva signalerades det från kommunens högtalare att det skulle bli en begravning. Den lilla pickupen anlände med en kista på flaket.
Så gick processionen iväg uppför vägen mot kyrkan på höjden. Först bilen med kistan och så prästen efterföljd av en flicka som bar den grekiska flaggan.

Lägg därtill ett par hundra bybor samt militärer i paraduniform. EFter en timme återkom sällskapet ner till byn att parkera sig på Corner och tavernorna intill. Samtliga mörkklädda förutom militärerna. Vi fick alltså vara med på begravningsfikat.

Vi har redan för ett par år sedan bevittnat ytterligare en begravning här.

Vid tolvtiden gick Arne till Travel Agency att inhandla färjebiljetter inför morgondagens avresa åter till Pythagorion / Samos. Biljetterna betingade pris av 20 Euro pp, och avresan ska ske vid fyratiden på söndag med katamaranen Dodekanesos Pride.

Nu återstår bara att betala för vår studio.

Arne och Birgitta

yannis
2018-06-09, 13:31
På morgonen kommer en del Fournidamer ut och ska bada i sina svarta klänningar.
Här kommer första damen ut.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=20012

Birgitta.

SteffTee
2018-06-09, 13:54
Ja, nu åker vi inte förrän klockan 17.20 imorgon, söndag från Fourni till Pythagorion.
.

Dod.Seaways katamaran avgår Pythagorion 0830 och ankommer Fourni 0930 !

yannis
2018-06-09, 16:59
Dod.Seaways katamaran avgår Pythagorion 0830 och ankommer Fourni 0930 !

Jag gick in på deras egen hemsida och såg även detta. Men varför finns det inte på GTP?
Klockan 9.30 möter vi er inte utan sitter på Costa Relis balkong och tittar på ankomsten.

Men från senast klockan 12 sitter jag hos Jenny och Nikos och stickar. Arne har då en liten siesta då. Vi får bruka vår studio tills vi vi åker till Samos klockan 17.20.

Fourni är idag en ö av sorg och alla är lågmälda. Nikos på det vi kallar Corner avled på fredag morgon. Hjärtat. Ett drygt dygn senare, lördag förmiddag skedde begravningen som vi bevistade. Han var inte gammal.

Välkommen hit önskar vi!

Birgitta

yannis
2018-06-10, 11:46
Sista morgonen för denna gången på Fourni.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=20015

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=20014

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=20013

Birgitta.

Arne
2018-06-10, 12:18
Vi har nu utrymt vår fina studio och förflyttat oss ner till Nikos att invänta katamaranen som vid tid 17.20 ska taga oss åter till Pythagorion.
Det är alltfort mycket varmt här, men en svalkande havsbris sitter fint denna dag.

Vi betalade för vår studio denna morgon. 29 €uro per natt finner vi vara ett mycket bra pris för studion. Trenne bäddar, AC samt köksavdelning med husgeråd. Lägg därtill städning var dag och två balkonger.

Vi har under morgonen inventerat våra förråd. Arnes piptobak samt tändstickor och piprensare kommer att räcka hela resan, samma med Birgittas snus.
Torkköttet kommer även att hålla resan ut.

När vi anländer till Pythagorion hoppas vi kunna haffa en taxi för resan in till byn och Hotel Polycrates, där vi bott ett flertal gånger.

Arne och Birgitta

Kalimera
2018-06-10, 15:52
Nikos tände genast moteld och lät kyparen ladda den egna glaskylen med is och firrar som kunde tävla med granntavernan i utbud och pris.Det händer grejer på lilla Fourni. flabb_flab

Är det Miltos taverna som Nikos svarade med moteld?

Arne
2018-06-10, 18:07
Yepp!

Arne

Arne
2018-06-11, 09:25
Vi vaknade denna måndagsmorgon med våldsamma åskknallar och strilande regn. Men så skönt, ja för oss alltså som ogillar hård värme och stekande sol.
Måhända stolsuthyrarna på stränderna vrida sina händer i förtvivlan, medan butiksägarna i byn slår klackarna i taket av glädje...

Nu vid elvatiden gick vi upp till Taverna Maritsa att klyva ett krus samt sammanträffa med Åke och hans Fru, de är kalimeravänner. Vi fick en tub Kalles kaviar samt en låda korntunnbröd. Birgitta jublade.

Gårdagens resa hit till Pythagorion med Dodekanesos Express gick i rasande fart och tog tid strax under en timme. Turligt nog kunde vi finna oss en taxi vid kajen för transport till vårt Hotel. . Hotellet är beläget mitt i smeten med 100 meter ner till hamnpromenaden, och på bekvämt avstånd från de tavernor i Pythagorion vi gilla allra mest.

Vår favorit är Taverna Pythagorion vid hamnstråket. Därtill har vi så Maritsa och den Norsk--Grekiska tavernan Symposium. Just mitt emot vårt Hotel finnes en välsorterad Market. Mer kunna vi icke begära. Nu har vi sex dagar att tillbringa här i Pythagorion innan hemresan till Umeå med flyg från Samos via Athen.

Gårdagskvällens middag avåto vi på Taverna Pythagorion. Det fick bli varsin tallrik med tomatsoppa av husets tillverkning. Nu har turisterna anlänt i full kraft. Det var välfyllt på alla strandtavernorna, och inslaget av skandinaviska tungomål var påfallande.

Solen har nu återkommit till Ön och solpressarna skynda nu ner till stränderna att intaga sina positioner på solstolarna.

Charterplanen dundrar ner och upp från flygplatsen med turister.

Arne och Birgitta

Kalimera
2018-06-11, 17:04
Vi vaknade denna måndagsmorgon med våldsamma åskknallar och strilande regn.Grattis! Hoppas att det kommer mer, för er skull, och för Greklands skull, för är det något som behövs så är det regn.

Tom
2018-06-11, 21:09
Vi vaknade denna måndagsmorgon med våldsamma åskknallar och strilande regn. Men så skönt, ja för oss alltså som ogillar hård värme och stekande sol.
Måhända stolsuthyrarna på stränderna vrida sina händer i förtvivlan, medan butiksägarna i byn slår klackarna i taket av glädje...

Nu vid elvatiden gick vi upp till Taverna Maritsa att klyva ett krus samt sammanträffa med Åke och hans Fru, de är kalimeravänner. Vi fick en tub Kalles kaviar samt en låda korntunnbröd. Birgitta jublade.

Gårdagens resa hit till Pythagorion med Dodekanesos Express gick i rasande fart och tog tid strax under en timme. Turligt nog kunde vi finna oss en taxi vid kajen för transport till vårt Hotel. . Hotellet är beläget mitt i smeten med 100 meter ner till hamnpromenaden, och på bekvämt avstånd från de tavernor i Pythagorion vi gilla allra mest.

Vår favorit är Taverna Pythagorion vid hamnstråket. Därtill har vi så Maritsa och den Norsk--Grekiska tavernan Symposium. Just mitt emot vårt Hotel finnes en välsorterad Market. Mer kunna vi icke begära. Nu har vi sex dagar att tillbringa här i Pythagorion innan hemresan till Umeå med flyg från Samos via Athen.

Gårdagskvällens middag avåto vi på Taverna Pythagorion. Det fick bli varsin tallrik med tomatsoppa av husets tillverkning. Nu har turisterna anlänt i full kraft. Det var välfyllt på alla strandtavernorna, och inslaget av skandinaviska tungomål var påfallande.

Solen har nu återkommit till Ön och solpressarna skynda nu ner till stränderna att intaga sina positioner på solstolarna.

Charterplanen dundrar ner och upp från flygplatsen med turister.

Arne och Birgitta

Och vad bottnar denna din "fördolda" avsky för "solpressare" i ?:D Mig veterligt är det majoriteten av Svenskar som åker till Grekland för sol och bad?flabb_flab (solpressare) .
/ Tom (som älskar sol och bad just nu i Agia Anna Naxos )

Netwolf
2018-06-11, 22:03
Jag tror nog inte Arne menar något illa med det. :)

Arne
2018-06-12, 08:09
Vackert väder denna morgon. Vi när en förhoppning om en svalkande havsbris under dagen.
Vid tiotiden denna dag ska vi besöka frisersalongen nästgårds att klippas inför lördagens hemfärd.
Charterplanen dånar även denna dag in för landning här på Samos Airport, belägen blott tre kilometer från byn. Turistsäsongen är nu i full gång och kommer att så vara fram till början av Oktober.

Lite om vårt Hotel Polycrates nu. Hotellet är mer än centralt beläget med endast ett hundratal meter från hamnstråket. Förvisso har hotellet ett antal år på nacken. Det andas sjuttiotal, men alla studios har renoverade badrum.
Såvitt vi förstår finnes det sex studios med AC och kylskåp på våningsplan ett.

Därtill finns i suterrängvåningen fem rum av enklare beskaffenhet, där det saknas AC och Kyl samt där toaletten är i korridoren. Dessa rum är mera troligt avsedda för gästarbetare som arbetar i byn under säsong.
I suterrängplanet är inrett ett kollektivkök med kyl och frys samt köksutrustning att bruka för alla gästerna.

Utanför kollektivköket finns en förtjusande yttergård med stolar och bord för den som vill sitta ute i grönskan.

Under gårdagens eftermiddag gick vi ner till Taverna Pythagorion att spisa middag. Vi inledde med varsitt glas iskylt sött Samosvin med smak av russin och fikon. Till middagen valde Arne en Cheese Saganaki medan Birgitta tog sig en pasta a la Crene med champinjoner. Ett krus vitt därtill att skölja ned maten med. Notan hamnade på 23 Euro inklusive varsin bägare god glass.

Innan hemgång inhandlade Arne ett stort Sudokuhäfte till Birgitta samt lite viktualier. Väl hemma satte vi oss i uteträdgården att hålla kväll.

Arne och Birgitta

Alala
2018-06-12, 09:23
Tänk att ni är på slutrakan redan. Hoppas det inte är för hett så att ni kan njuta av allt Pythagorion har att bjuda på.

Kalimera
2018-06-12, 09:35
Och vad bottnar denna din "fördolda" avsky för "solpressare" i ?:D Mig veterligt är det majoriteten av Svenskar som åker till Grekland för sol och bad?Jag tillhör minoriteten som inte åker till Grekland för att sola. :) Ligger faktiskt aldrig på stränder och solar. Vilket många tycker är konstigt.

yannis
2018-06-12, 13:44
Tom, den där "fördolda" avsky för solpressare förstår jag inte riktigt.

För ett antal år sedan var min man en genuin solpressare, som han även benämde sig vid. Dock hade han ingen fördold avsky till sig själv och inte till solpressare nu eller då heller. Och vi båda förstår att har man en skön semester i underbara Grekland behöver man den grekiska solen.

Arnes vokabulär kanske för en del uppfattas lite speciellt. Inte för mig. Och inte för många andra.

Tom, ha det så underbart på fantastiska Naxos!

Hustrun.

Athanasia
2018-06-12, 18:47
Njut de sista dagarna, det gör vi. Kran från två solpressare i Rethymo :)

piam
2018-06-12, 22:01
Bara njut och ha det gott!

Vi har bara 10 grader ikväll
Tog sommarn slut när vi kom hemsnyft_drop

Undrar Pia

Arne
2018-06-14, 07:25
Värmen och solen kvarstår med full kraft även denna torsdagsmorgon. Under gårdagen var det lite knackigt med internetuppkopplingen, därav den uteblivna dagsrapporten.

När vi igår vid elvatiden gick över till Taverna Maritsa att ett ett lunchkrus vitt klyva, då visade apotekets termometer på elaka 34 grader, och det var nästintill vindstilla. Lite väl varmt enligt vårt förmenande, men Grekland är Grekland,och då får man taga det onda med det goda. Vid ettiden återkom turligt nog den livgivande havsbrisen.

Vid fyratiden flyttade vi ner till Taverna Pythagorion att spisa middag. Vi inledde med varsitt glas isat vitt starkvin från Samos. En sällsamt svalkande dryck i värmen. 2,9 Euro per styck. I denna värme mäktar vi bara med varsin lättare middag.

Vi har nu varit ute i övärlden under tre veckor och bevistat Samos, Agathonissi samt Fourni. Icke en skymt av de små plastkopparna med engångsolivolja, ej heller några maskinstämplade tavernakvitton vare sig på tavernor eller vid hotellvistelser.

Några myggor att tala om har vi heller ej drabbats av, men däremot enerverande små flugor som turligt nog ej kunna bitas eller stickas.

Värmen har varit lite hårdare än vi räknat med, men turligt nog har vi haft tillgång till AC på alla våra boenden, något vi särskilt värdesätta.
Vi har behov av svalka såväl på natten som vissa tider även dagtid.

Under onsdagen anlände en jättelik turistkryssare redden att via barkasser landsätta amerikanska turister för ett kortare besök i Pythagorion.

Arne och Birgitta

Alala
2018-06-14, 09:36
Inte heller under vår resa till Nafplio i april fanns det några förpacknigar med engångsolivolja. Men de kom inte automatiskt med olja utan man fick be om den. Och då var det likadana oplomberade som förut.

Kalimera
2018-06-14, 10:13
Vi har nu varit ute i övärlden under tre veckor och bevistat Samos, Agathonissi samt Fourni. Icke en skymt av de små plastkopparna med engångsolivolja, ej heller några maskinstämplade tavernakvitton vare sig på tavernor eller vid hotellvistelser.Allt är som vanligt med andra ord. Är jag förvånad? Nej.

De närmaste dagarna ska det komma en del moln i övärlden. Hoppas att det stämmer så att ni får lite "svalka". :)

Monica P
2018-06-14, 10:19
[QUOTE=Kalimera;409117]Allt är som vanligt med andra ord. Är jag förvånad? Nej.

:D:D:D

piam
2018-06-14, 11:57
När vi åt greksallad på Mykali så hade Maria på olja innan vi fick den
Vinäger fick vi i en liten flaska.I Kerveli var det små flaskor olja å vinäger.
Andra ställen körde som vanligt,ut med stället på bordet.

Pia

Catlady
2018-06-14, 20:10
Jag tillhör minoriteten som inte åker till Grekland för att sola. :) Ligger faktiskt aldrig på stränder och solar. Vilket många tycker är konstigt.
Hej Janne,
Här har du två till av minoriteten! Vi orkar aldrig vara på beachen mer än en timme i sträck, det blir så välsignat tråkigt. Tar hellre bilen och åker iväg någonstans där turisttätheten inte är så hög. Är dock tacksamma för att så många gillar beachen, blir ju mindre folk på andra ställen ;). Har faktiskt hänt att vi åkt hem från en skön vecka i Grekland utan att ens ha badat överhuvudtaget! Det finns ju så mycket att uppleva och återuppleva även efter 29 års resor. Nog tycker en del att vi är konstiga alltid!!

Arne och Birgitta:
Vill tacka så mycket för att ni tar er tiden och skriver era både underhållande och informativa rapporter! Söker varje morgon efter er senaste rapport. Och just Arnes språk är ju en del av behållningen.
Ha det så skönt era sista dagar i "Pyttan". Ser fram emot nya rapporter från nya resor!
Catlady med gubbe som i nästa vecka "packar våra ränslar" för Skopelos där vi med all säkerhet kommer att "klyva några krus vitt" bye_bye

Hasse
2018-06-15, 06:44
Jag tillhör minoriteten som inte åker till Grekland för att sola. :) Ligger faktiskt aldrig på stränder och solar. Vilket många tycker är konstigt.

Den klubben är jag också medlem i. Visst kan jag vara på stranden men jag har ännu inte funnit något parasoll som är brett nog att ge mig den skugga jag vill ha under så lång tid det behövs. Mitt förhållande till havet är ganska svalt (häpp) då jag är en dålig simmare och inte förstår vad man ska göra under ytan. Vågar därför inte vara under ytan pga. händelser i barndomen. Men att lyssna länge på musik och bara ligga och studera vad alla andra gör med sitt badande och annat är underhållning nog för mig.

Vad som annars är mina prioriteringar angående allt annat jag vill göra under mina resor är inget jag tycker jag vill trötta ut andra med i detalj här och nu men det är MASSOR av aktiviteter och upplevelser som vida överstiger strandlivet.

Vad andra menar att man "ska" göra är irrelevant, vad jag inte trivs med att göra, gör jag inte.

/ Hasse:cool:

Netwolf
2018-06-15, 07:41

Jag gör både och, även om jag helst inte ligger direkt i solen. Men på en skön strandstol under ett skuggigt parasoll, kan jag slå ihjäl många timmar med en god bok och nåt kallt att inmundiga :)
Sen brukar jag vilja varva mellan aktiviteterna, så att strandhäng inte sker varje dag. Likaså att efter att ha härjat runt i en hyrbil från tidig morgon till sen kväll gör att man kan längta efter att softa på beachen nästa dag..

Men vi är ju alla olika och tur är väl det. Tänk om ALLA låg på stranden eller hyrde bil. Då hade det blitt crowdy!

/Netwolf

Arne
2018-06-15, 08:42
Återigen en varm och vacker morgon här i Pythagorion. Vår hotellägare förvarnade under gårdagens afton om att det under fredagen skulle bli åtskilligt svalare samt att det väntades regn, allt enligt den lokala väderrapporten.
Vi gladde oss till detta besked, men så blev det icke...

Samma sol från klarblå himmel, och icke en ynka regnroppe att skymta. Ja, det kanske kommer ett väderomslag under dagen, men det ser icke så ut.

Gårdagen var mer än varm med 35 grader och nästintill ingen svalkande vind i byn. Vi gingo vid lunchtid ner till Taverna Pythagorion att ett krus vitt klyva. Nu fanns emellertid en viss havsbris, men den var lindrigt uttryckt svag.

Turisterna ökar för var dag i antal och vandrar längs hamnstråket om de inte ligga vid stränderna.

Vi har lite svårt att äta middag i värme, så det fick bli en enklare middag bestående av en starkt kryddad pizza att dela på två. Pizzan var delikat. Välgräddad samt med mycket god fyllning. Eljest brukar grekpizzor vara en smula degiga och ej läckert gräddade.

Notan stannade på 26 Euro inklusive ett krus vitt samt en fördrink med Samos vita starkvin.

Så hemåt vid sjutiden att sitta kväll nere i suterrängvåningens fina trädgård under fikonträdens skugga.
Såvitt vi kunna förstå äro vi de enda gästerna förutom den äldre gentlemannen från England, han med det långa vita ostyriga håret.

Arne och Birgitta

Kalimera
2018-06-15, 09:17
Återigen en varm och vacker morgon här i Pythagorion. Vår hotellägare förvarnade under gårdagens afton om att det under fredagen skulle bli åtskilligt svalare samt att det väntades regn, allt enligt den lokala väderrapporten. Vi gladde oss till detta besked, men så blev det icke..Igår åskade det på Kreta, men det hjälper ju inte er. Märkligt är det för alla rapporter säger att det ska regna i hela Grekland detta veckoslut. Det kanske kommer senare under dagen. Jag håller tummarna. :)

Alala
2018-06-15, 10:11
Angående utökad turistsäsong, detta borde ju vara goda nyheter:

http://apokoronasnews.gr/fraport-to-reduce-winter-charges-sky-express-starts-launches-new-athens-route/

/ Anne bye_bye

kari
2018-06-15, 10:54
Fortsatt God Ferie, Arne & Birgitta😊

Netwolf
2018-06-15, 15:07
Pizzan var delikat. Välgräddad samt med mycket god fyllning. Eljest brukar grekpizzor vara en smula degiga och ej läckert gräddade.

Tycker du? Jag tycker dom brukar vara väldigt goda och välgräddade. Iaf, dom jag har beställt. :)

/Netwolf

kari
2018-06-15, 16:28
Tycker du? Jag tycker dom brukar vara väldigt goda och välgräddade. Iaf, dom jag har beställt. :)
/Netwolf

Vår erfaring og👍
Vi spiser sjelden Pizza, men i blant...!
Og som regel har det vært når vi er en hel måned
i Hellas om høsten😊
Odyssevs og Portofino i Paleochora har kjempegode pizzaer😋

Arne
2018-06-16, 06:48
Lördag morgon. Vi vaknade vid femtiden av kraftiga åskknallar ute över havet.
Till vår glädje kom det livgivande regnet vid sjutiden. Ja, livgivande för oss två och öns blommor och växter...
Det förefaller därtill som om det nu är betydligt svalare ute, något vi särskilt värdesätter efter denna veckas hårda värme.

Gårdagens eftermidag tillbringade vi nere vid Taverna Pthagorion, men där fanns endast minimal svalka att erhålla. Vid sextiden gick vi de korta stegen upp till Taverna Symposium att spisa middag. Vi har som gammal tradition att avsluta på Symposium. Tavernan har ett rikt utbud av vällagade rätter samt en personal som är ett under av service och vänlighet.

Birgitta fann tycke för en läcker grillad stek med pepparsås, och Arne valde grillad kycklingfilé. Kruset vitt bjöd chefen på enär han kände igen oss sedan förra året. Notan lanade på 27 €, men det hade vi räknat med. Med notan erhöllo vi varsitt glas Samosvin, det starka med smak av russin och fikon.

Så vid åttatiden hem att sitta en stund i den vackra trädgården i vårt Hotels suterrängvåning att lyssna på fågelkvitter.

Idag ska vi packa våra ränslar inför avfärden till Airport vid fyratiden i eftermiddag. Vi får behålla vårt rum fram till dess vi far. Så bekvämt och bra.

Inrikesflyget till Athen avgår 17.30 och så har vi tvenne timmar på oss på Athen Airport att checka in på SAS flight till Arlanda. Vi beräknas landa runt midnatt, och då tar vi genast skyttelbussen till Connect Hotel där vi har ett förbokat rum.

Hemfärden till Umeå på söndagens förmiddag.

Nu blir det hela sommaren hemmavid innan vi far till Cykladerna på en treveckorstur med start den 10 September.

Arne och Birgitta

KR
2018-06-16, 08:57
Tack för som vanligt fina rapporter och ha en bra resa hem!
//
KR

Ylva A
2018-06-16, 19:50
Trevligt att få vara med på er resa och era äventyr. Kaló taxídi = lycklig resa, som ni har fått höra så många gånger på era resor i Grekland.
/ Jannis

Masse
2018-06-16, 21:28
Tack för alla läsvärda, mycket personliga och underhållande rapporter!
Ha en fin hemresa!

Masse

Netwolf
2018-06-16, 22:16
Trevlig hemresa! bye_bye

Alala
2018-06-17, 06:59
Stort tack för alla fina rapporter och bilder! klapp_klap

Ha en bra resa hem!

/ Anne bye_bye

MariaJ
2018-06-17, 08:48
Tack för era rapporter även denna gång. klapp_klap Det har som vanligt varit trevligt att följa med på er tripp till Grekland.

Vi lär nog träffas under höstens resa, vi anländer till Naxos dagen före er!

Ha en bra resa hem till Umeå och en skön sommar på skäret!

Maria

Kalimera
2018-06-17, 13:13
Stort tack för alla rapporter! klapp_klap

Välkomna hem till den vackra svenska sommaren!

yannis
2018-06-18, 12:45
Hemkommen till ett vackert Sverige. Resan gick bra. Vi utsattes dock för ett marathonlopp på Athens flygplats. Norwegian och även andra flyg hade förpassats kilometervis bort. Vi gick, åkte rulltrappa, gick, åkte rulltrappa och så vidare. Till slut hamnade vi i en säkerhetskontroll, sedan åkte hiss och till slut började gate 37 skönjas. Tur att vi var ute i god tid (mitt förslag).

Vill även berätta lite mer om Fourni, för er som känner till ön och människorna där.
Den trevliga vithårige mysgubben (som vi kallar borgmästaren), som går och pratar med turister och umgås med befolkningen har tydligen fått en stroke. Han transporteras ner med bilen från det hotell han äger varje dag. Sitter på det vi kallar "corner" i tre timmar. Sedan kommer bilen och hämtar honom. Kan inte gå några sreg själv. Vi tycker det är så sorgligt, han var ju så alert i oktober.

Annas minimarket, som någon annan tog över för ett par år sedan verkar nu ha stängt helt. Det var hos Anna som Cia brukade bo.

Costa Reli var ett bra hotell och prisvärt. 27 Euro och då hade vi två balkonger. Men Toula är ändå vassare då man har (om man bokat det) en inbyggd balkong med utsikt mot havet. Sedan kan man även sitta på andra sidan.

I övrigt har det inte hänt så mycket, förutom dödsfallet och begravningen vi såg. Han jobbade på "corner" och bara föll ihop en morgon. Hela ön sörjde honom.

Miltos fortsätter fiska och har tavernan som sidojobb. Jenny och Nikos är sig lika och Hassan jobbar kvar.

Avslutar med två bilder. Jag fick en t-shirt av Jenny, då jag hade lindat ögonen över den t-shirt Hassan hade en dag. Vi skulle bli ett färgglatt par!

Birgitta.

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=20007

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2011&pictureid=20045

Alala
2018-06-18, 15:43
Läste faktiskt om det där att Norwegian och några andra flygbolag skulle flytta till en annan terminal. Tror att den har funnits förut också men nu hade man renoverat den eller något sånt. Bra att veta i alla fall för alla som flyger med Norwegian att man behöver reservera mera tid.

Fin t-shirt!

/ Anne bye_bye

Carina
2018-06-18, 16:27
Tack för trevliga rapporter.

Ha en fin sommar!

Carina

Kalimera
2018-06-19, 08:47
Coola t-shirts! klapp_klap