handdator

Visa fullständig version : Pythagorion


Melan
2006-05-02, 16:16
Jag och min pojkvän funderar på att åka till Samos i sommar då vi hittat ett kanonpris! Ska då bo i Pythagorion och jag undrar hur långt det är till samos stad, kokkari och till Votsalakia??!
och hur är stränderna i och runt Pythagorion? ska bo på hotell IFIGENIA! Enkelt men ser iallafall ok ut! Nån som bott där lr vet ngt om det??

bye_bye

xenos
2006-05-03, 11:35
Hej!

Till Samos stad en halvtimme med buss.
Där får man byta, vid busstatioen, för ytterligare, högst, en halvtimme till Kokkari.
Till Votsalakia tar resan lite mer än en och halv timme.
De flesta stränder närmast Pytaghorion är stenstränder. En mindre sandstrand finns i norra ändan av stan. Den är OK.

I övrigt finns bara en asfalterad gata, huvudgatan, i Pythagorion. Bara det.

Lefteris

andgu
2006-05-04, 21:08
hej

Från Pythagorio bör du också kunna ta en badbåt till Psili Amos eller en dagstur till Samiopoula. Båda dessa stränder är sanstränder. Du hittar båtarna och information mm nere i hamnen.

En tur till Samiopoula kan jag verkligen rekommendera.

Pythagorio är kanske inte så stort, men allt finns - och har man väl gjort ett besök är risken stor att man förevigt är fast.

MarieS
2006-05-04, 21:14
Hej!

Vilken bra smak ni har vid val av hotell!
Jag och min sambo bodde på Ifigenia i somras och det var superbra. Det ligger på en liten lugn tvärgata/gränd. Det har både AC och deponering mot avgift. Ägarinnan är jättetrevlig, tror hon hade en städbutik i staden.
Mittemot hotellet ligger en taverna som spelar musik men inget som stör, det är snarare mysigt med lite bakgrundsmusik till balkongölen. Där fanns även ett par katter som hade "show" för oss uppe på markiserna ovanför restaurangen, vi hade första parkett från vår balkong. Väldigt underhållande!

Några restauranger som är värda ett besök:
Afrodite - inte långt från hotellet, god grekisk mat men även god pasta.
La Strada - en pizzeria som serverar gudomliga vedugnsbakade pizzor i korgar. Hade tre små kattungar som busade hela tiden när vi var där.
Notos bar - ligger vid den lilla stenstranden vid Hotell La Bito, underbara luncher som sitter fint efter ett par timmar i solstolarna.

Vi trivdes ypperligt vid stenstranden vid Notos, nära och bra helt enkelt.

Vi hade två underbara veckor och kommer att åka tillbaka till Samos och Ifigenia om något år igen. Jag är övertygad om att ni kommer att vara nöjda med Ifigenia och Pythagorion.

Ha det så bra på resan!

MVH Marie_B-anana

Ella
2006-05-05, 08:17
Vadå "bara en asfalterad gata i Pythagorion"? Det finns flera - många - asfalterade gator - för inte tala om stenlagda gator och torg och trappor och backar gränder och en av ö-världens finaste hamnpromenader. Votsalakia, däremot, består av en enda asfalterad väg. Eller missförstod jag, kanske?

xenos
2006-05-05, 08:23
Eller missförstod jag, kanske?

Det tror jag, ja.

Lefteris

Ioslina
2006-05-05, 08:23
Vadå "bara en asfalterad gata i Pythagorion"? Det finns flera - många - asfalterade gator - för inte tala om stenlagda gator och torg och trappor och backar gränder och en av ö-världens finaste hamnpromenader. Votsalakia, däremot, består av en enda asfalterad väg. Eller missförstod jag, kanske?

Håller med! var på Samos och hälsade på min kompis som jobbade där. Vi bodde på Angela i Phytogoria. Men hamnpromenaden är lätt att man inte hittar till om man inte går neråt dit! Kompisen jobbade mest........... Men glöm inte hamnpromenaden o allt den andra i byn!

Ella
2006-05-05, 11:03
Det tror jag, ja.

Lefteris

Så hur menade du, då?