Logga in

Visa fullständig version : Hellre äta sjöborre än trampa på den

Kalimera
2018-04-22, 16:52
https://www.kalimera.se/bilder/sjoborre.jpg

Sjöborre är ett havslevande litet djur med otäcka taggar som man inte vill träffa på när man badar. Men trots det motbjudande utseendet så är det en riktig delikatess. De serveras råa, med citron som man pressar över, och till det dricker man ouzo.

Det är extremt ovanligt att sjöborre finns på restaurang. Då är det vanligare att man trampar på en sjöborre, eller sätter handen på en. Jag har som väl är klarat mig från att trampa på sjöborrar, och det är jag väldigt tacksam över, för det kan sabba hela semestern.

Har du ätit sjöborre?

Har du trampat på en sjöborre?

Ylva A
2018-04-22, 16:59
Både och. Ätit i Sousse, Tunisien och trampat på många i Cefalo, Sicilien. Smakade hav respektive krävde eftervård med smörpåstrykning under några veckor efteråt!

/ Jannis

simetra
2018-04-22, 17:20
Har du trampat på en sjöborre?

Nej och det verkar ju inte så kul flabb_flab (https://www.youtube.com/watch?v=uxnPa_QiOmo)bye_bye

Monica P
2018-04-22, 18:37
O, ja, både ock...ack ack ack.

Masse
2018-04-22, 21:30
Har aldrig upplevt någotdera.

Avstår gärna från att trampa på dem. Har fått för mig att risken för det är lite större i östra delarna av Grekiska övärlden. Stämmer det? När jag är där försöker jag att komma ihåg att trä på mig badskor.

Äta sjöborre? Har jag heller aldrig gjort. Men det kunde ju vara spännande. Som jag förstår ätes de råa. Betyder det att de då också är levande när man käkar dem?

Inbillar mig att de kanske kan påminna om ostron i smaken. De äts ju levande. Gissar att sjöborren är lite fastare i konsistensen, men att smaken kanske påminner om ostron, dvs frisk smak av saltvatten. Mums! Ni som har ätit dem, berätta!!!!!

Masse

Netwolf
2018-04-22, 22:36
Äta sjöborre? Har jag heller aldrig gjort. Men det kunde ju vara spännande. Som jag förstår ätes de råa. Betyder det att de då också är levande när man käkar dem?

Inte jag heller. På Lipsi däremot så noterade jag en snubbe som plockade såna direkt från havet och åt. Fascinerande och samtidigt förundrad! :eek:

/Netwolf

Monica C
2018-04-22, 23:39
Netwolf,första gången som jag o maken åt sjöborrar var just på lilla fina Lipsi!
Vår värd Kostas hade fiskat och bjöd oss på dessa och talade oxå om att de var bra till det mesta men så klart allra bäst för ett bra sexliv😘
Monica😍

pelagia
2018-04-23, 10:54
I Norge kalles disse kråkebolle, og er en delikatesse som enkelte prøver å servere på restauranger i Nordnorge, som jeg kjenner til.
Dessuten kan man nok få se hobbyfiskeren Nicos (som har jobbet i Småland) fange disse utenfor restaurang Irida i Kalamaki på Kreta. Han viste dem fram for oss en gang, mannen min syns det er topp mat, mens jeg helst snur meg bort.

Vennlig hilsen
Pelagia

yannis
2018-04-23, 13:33
Jag tror Masse har rätt. Det vill säga att förekomsten är större i den östra grekiska övärlden.

Vi såg massor med sjöborrar inne i hamnen i Kastellorizo som man stod och plockade upp. Inget bad för oss där!

Janne och Camilla, ni blev ju nedkastade där. Missade sjöborrarna er?

Birgitta.

Fältjäntan
2018-04-23, 15:10
Har aldrig sett sjöborrar förrän vi besökte Agathonisi. Läskiga små saker, men vi fick också höra att det skulle vara delikatesser. Tror inte att vi är så frestade.
Kerstin

Masse
2018-04-23, 16:40
Ännu ingen som har ätit dem och kan berätta lite om den kulinariska upplevelsen? Jag kan tänka mig att sjöborrar och en skvätt ouzo inte är helt fel?

Masse

Kajja
2018-04-23, 17:17
Dessuten kan man nok få se hobbyfiskeren Nicos (som har jobbet i Småland) fange disse utenfor restaurang Irida i Kalamaki på Kreta.

Det är alltid lika spännande att kika på honom när han kommer upp ur havet med snorkel och ett harpunliknande vapen och eventuell fångst. Men då är det annat än sjöborre han har jagat. Att han pratade svenska fick jag höra först efter flera års besök på den fina Kalamakistranden.
/ Kajja bye_bye

Kalimera
2018-04-24, 15:32
Ännu ingen som har ätit dem och kan berätta lite om den kulinariska upplevelsen? Jag kan tänka mig att sjöborrar och en skvätt ouzo inte är helt fel?Jo, jag har ätit, flera gånger. Gillar man ostron så gillar man sjöborre, fast sjöborre är godare, tycker jag. Självklart dricker man ouzo till.

Jag har bara sett det på restaurang en gång och det var på Telendos. Oftast ingår det - antagligen på kul – när man åker utflyktsbåtar och skepparen dyker ner och plockar.

https://www.kalimera.se/bilder/sjoborrar-antiparos.jpg

Som här på en tur runt Antiparos.

https://www.kalimera.se/bilder/sjoborrar-anti.jpg

Sedan är det bara att gapa och njuta. :)

kize
2018-04-24, 15:54
Som tur är har vi inte trampat på någon av de små otäckingarna. Däremot har vi provsmakat o det var riktigt gott. Det var på en båttur runt Antiparos som en av killarna på båten dök i o plockade upp ett antal sjöborrar. Dessa lades sedan på grillen vid ett standhugg o vi fick smaka. Vi fick en bit bröd o en halv sjöborre var. Det var inte så mycket i borrarna men ner med brödbiten o dra runt den, smakade riktigt gott om man tycker om fisk.
Kikade just på dina bilder Janne och ser att det är på en tur med samma båt som vi fick smaka på sjöborrarna!

Netwolf
2018-04-24, 17:21
Men alla är väl inte ätbara, eller åtminstone goda? Jag hörde nåt om att det bara var dom blå, som var goda. Eller var det röda? Ja, jag vet inte. Eller är det hanar/honor på nåt sätt? Skumma djur det där. Lite som sjögurka...

/Netwolf

Kajja
2018-04-24, 17:47
...Och som vegetariskt alternativ till Sjöborre tipsar jag om frukten Rambutan :D:p
/ Kajja bye_bye

Masse
2018-04-24, 21:11
Fortsätter att vara nyfiken, och mer och mer sugen! Jag gillar som sagt ostron, men har bara ätit dem färska och levande. Men jag vet ju att de också förtärs på allehanda andra sätt, gratinerade, grillade, marinerade o s v. Men ..... jag har som sagt endast ätit dem färska och det gillade jag. Åter till min fråga .....

..... har vi någon/några här på forumet som är riktigt väl förtrogna med att äta sjöborre? Var snälla och berätta. Tills vidare noterar jag att du Janne säger att det finns likheter i smaken med ostron. Det räcker i och för sig för mig. Jag kommer att prova dem så snart tillfälle ges. De dyker ju dessvärre inte upp på varje tavernameny i Grekland. Men när chansen kommer så kommer jag att ta den! Men ni som har provat mera, berätta!

Ostron och ett glas iskallt Chablis eller Sjöborre och ett glas Ouzo, tja det kanske är ungefär detsamma? Och då är det ju rackarns gott!!!!!!

Masse

Didi-san
2018-04-24, 21:13
...Och som vegetariskt alternativ till Sjöborre tipsar jag om frukten Rambutan :D:p
/ Kajja bye_bye

:D:D:D

Netwolf
2018-04-24, 22:26
/ Kajja bye_bye :D

Ostron och ett glas iskallt Chablis eller Sjöborre och ett glas Ouzo, tja det kanske är ungefär detsamma? Och då är det ju rackarns gott!!!!!!

Ostron och svampis. Inte mycket som slår det enligt mig. Men men, jag får väl testa sjöborre med isf...

Kalimera
2018-04-25, 08:40
Kikade just på dina bilder Janne och ser att det är på en tur med samma båt som vi fick smaka på sjöborrarna!Jag tror att de bjuder på sjöborrar vid varje tur. Visst är det en fin båtutflykt! klapp_klap

Men alla är väl inte ätbara, eller åtminstone goda? Jag hörde nåt om att det bara var dom blå, som var goda. Eller var det röda? En som verkar vara kunnig i ämnet skrev så här på vår FB-sida:

Dom svarta äter man inte...alla andra färger är ätbara..bruna, röda, blå osv

De dyker ju dessvärre inte upp på varje tavernameny i Grekland. Men när chansen kommer så kommer jag att ta den!Det är vanligt på Leros och Lipsi, dock inte på restaurang. Men beställer du in en ouzo meze så kan det finnas med där, eller så kan man fråga efter det.

...Och som vegetariskt alternativ till Sjöborre tipsar jag om frukten Rambutan :D

Netwolf
2018-04-25, 10:36
En som verkar vara kunnig i ämnet skrev så här på vår FB-sida:
Dom svarta äter man inte...alla andra färger är ätbara..bruna, röda, blå osv

Öhhh,...för mig är alla svarta. Eller har jag bara sett svarta? Eller har dom andra färger inuti?

fattar inte... :confused:

/Netwolf

Masse
2018-04-25, 10:36
Det är vanligt på Leros och Lipsi, dock inte på restaurang. Men beställer du in en ouzo meze så kan det finnas med där, eller så kan man fråga efter det.

:D

Tack för tipset Janne! Det ska jag komma ihåg! Ännu en god anledning att återvända till Leros (Vilket alls inte behövs!:))

Masse

Kalimera
2018-04-26, 10:00
Öhhh,...för mig är alla svarta. Eller har jag bara sett svarta? Eller har dom andra färger inuti? I vattnet är alla sjöborrar svarta, tror jag. Om du kollar bilden överst så ser du att de är lite röda. Men jag har ingen aning.

Mahava
2018-04-26, 10:59
hmm jag har nog bara sett svarta, men vill minnas inannmätet är lite rött,

Tycker det var helt ok käka sjöborre, som ostron lite, fast kanske godare (men jag var så skeptisk så jag var snabb med ouzo glaset efter att smakat :D )

Masse
2018-04-26, 11:21
Är det som jag tror, att konsistensen är lite fastare i sjöborre än i ostron?

Masse

Monica P
2018-04-26, 12:21
Det tarvas mera forskning omkring detta, skulle Alf Henrikson ha sagt. Låt oss prova denna sommar, från olika ställen i Grekland, och rapportera här på Kalimera.

Masse
2018-04-26, 20:44
Det tarvas mera forskning omkring detta, skulle Alf Henrikson ha sagt. Låt oss prova denna sommar, från olika ställen i Grekland, och rapportera här på Kalimera.

Låter kul! Kul idé Monica! Ett häftigt uppdrag för oss alla Kalimerianer!

Vid nästa resa vi gör till Grekland så gör vi vårt bästa för att få chansen att smaka sjöborre i någon form, och att rapportera om våra rön här på Kalimera.
Själv vet jag inte i skrivande stund när det kan bli för oss. Men jag hoppas att det kan bli i år. Då ska jag försöka att bidra med en sjöborre-rapport.

Masse

Monica P
2018-04-26, 21:30
I forskningsprojektet borde då ingå att få veta om sjöborrar är fredade, som Ann-Marie Lardopoulos Christensen skriver på Forum Kalimera på Facebook. Det skulle inte förvåna mig alls, men som så mycket annat tar man något lätt på såna bestämmelser här.

Jag ska kolla på min kant, det borde finnas klara besked hos hamnpolisen.

Kalimera
2018-04-27, 08:45
Är det som jag tror, att konsistensen är lite fastare i sjöborre än i ostron?Jag upplever nog som samma konsistens, lite sladdrigt.

Det tarvas mera forskning omkring detta, skulle Alf Henrikson ha sagt. Låt oss prova denna sommar, från olika ställen i Grekland, och rapportera här på Kalimera.Bra idé!

I forskningsprojektet borde då ingå att få veta om sjöborrar är fredade. Jag ska kolla på min kant, det borde finnas klara besked hos hamnpolisen.Menar du att de typ skulle vara fridlysta? Kolla gärna!

Ylva A
2018-04-27, 10:10
Sedan du satt foten i den, är den för evigt fridlyst!
/ Jannis

Monica P
2018-04-27, 17:53
Alldeles färsk och auktoriserad information!

Achinoos, på svenska sjöborre, är delvis fredad.
Den får fiskas (hämtas upp är väl vad man gör) dessa månader:
januari, februari,mars, juli,augusti,december.
Yrkesfiskare med tillstånd får ta upp max 600 per dag.
Amatörfiskare med båt får ta upp max 30 per dag
Amatörfiskare från strand får ta upp 20 per dag

så nu vet vi det, hamnpolisen slog i sin dator och fick dessa uppgifter.

Däremot får vi kolla smak och konsistens själva. (Jag vet men det blir inte lika kul) Testa och berätta!

Kajja
2018-04-27, 21:15
Alltså jag vill inte vara elak mennn.. Jag Googlade på Sjöborre och till min förskräckelse läste jag att det man äter som har en torskromskonsistent är dess könsdelar...uuurk:eek::eek: Sen stod det att man kan bli förgiftad..riktigt illa! Vore ju synd om antalet Kalimerianer minskar efter årets Sjöborreutmaningsnyft_drop!! Jag kommer att vara kvar här_B-anana
/ Kajja bye_bye

Monica P
2018-04-28, 07:53
:D:D:D

Kalimera
2018-04-28, 14:06
Achinoos, på svenska sjöborre, är delvis fredad.
Den får fiskas (hämtas upp är väl vad man gör) dessa månader:
januari, februari,mars, juli,augusti,december.
Yrkesfiskare med tillstånd får ta upp max 600 per dag.
Amatörfiskare med båt får ta upp max 30 per dag
Amatörfiskare från strand får ta upp 20 per dag
Tack för informationen Monica! klapp_klap

Det var mycket intressant att veta, och jag hade ingen aning om att det var så.

Sen stod det att man kan bli förgiftad..riktigt illa! Ja, taggarna skickar ut gift, och det är därför det kan gå riktigt illa. Kanske borde börja med badskor. :o