Visa fullständig version : Saknar mitt kalimera
Jag saknar mitt Kalimera...som det var förut.
När tävlingarna fanns....bästa bild...bästa dörr..mm.
Saknar den känslan jag hade när jag skulle leta bland mina foton för bästa bilden i den kategorin som tävlingen gällde just då.
Känns lite tomt nu när alla bara är inne på Facebook....känns lite opersonligt kanske bara jag som känner så men vill ändå dela mina känslor här....känns som jag förlorat en vän på något sätt.
Vi är nog många som känner som du.Tyvärr är det så att FB har dödat många forum, men vi som är kvar här får fortsätta kämpa. Och det bästa sättet är att bidra. Alla behöver inte göra egna inlägg, utan det räcker oftast med en smiley, bara för att visa sin uppskattning. Hellre ett inlägg för mycket, än ett för lite!:)
/Netwolf
Vi är nog många som känner som du.Tyvärr är det så att FB har dödat många forum, men vi som är kvar här får fortsätta kämpa. Och det bästa sättet är att bidra. Alla behöver inte göra egna inlägg, utan det räcker oftast med en smiley, bara för att visa sin uppskattning. Hellre ett inlägg för mycket, än ett för lite!:)
/Netwolf
Instämmer helt! Jag har FB-konto, men är aldrig inne där. Vi som tycker att det här forumet är bra får hjälpas åt och hänga i.
Hoppas att vi också kan vara lite mera tjockhudade och ha mindre ömma tår så att vi ibland kan unna oss lyxen att ha lite olika åsikter, och att våga visa det utan att riskera att någon blir arg eller "kränkt" och avslutar sitt medlemskap. Det har ju tyvärr varit några sådana fall genom åren, men jag hoppas att vi som är kvar kan vara lite mera toleranta och överseende mot varann. Det ger större utrymme för ett lite livligare forum.
Masse
Hoppas att vi också kan vara lite mera tjockhudade och ha mindre ömma tår så att vi ibland kan unna oss lyxen att ha lite olika åsikter, och att våga visa det utan att riskera att någon blir arg eller "kränkt" och avslutar sitt medlemskap. Det har ju tyvärr varit några sådana fall genom åren, men jag hoppas att vi som är kvar kan vara lite mera toleranta och överseende mot varann. Det ger större utrymme för ett lite livligare forum.
Masse
Instämmer helt!
Det där med FB har ju diskuterats många gånger och personligen tycker jag att FB är ok. Men allra bäst är ju ett forum som denna riktiga Kalimera!
/ Anne :)
Ja, här kan man ju hålla en nördnivå på sin rapportering från sina resor och ställa frågor och lämna svar på en nivå som inte alla andra uppskattar.
Detta är ett forum för oss alla som bär på en lidelsefull kärlek till Grekland.
Innan jag fann Kalimera, jag tror det var runt millennieskiftet, kände jag mig ensam med mitt passionerade greklandsintresse, men fann här att vi är många. Och vi fortsätter väl länge än?
Sol och hav
2018-04-17, 11:58
Heja Kalimera!
SteffTee
2018-04-17, 12:07
/Netwolf
:)
SteffTee
2018-04-17, 12:08
Ja, här kan man ju hålla en nördnivå på sin rapportering från sina resor och ställa frågor och lämna svar på en nivå som inte alla andra uppskattar.
Detta är ett forum för oss alla som bär på en lidelsefull kärlek till Grekland.
Innan jag fann Kalimera, jag tror det var runt millennieskiftet, kände jag mig ensam med mitt passionerade greklandsintresse, men fann här att vi är många. Och vi fortsätter väl länge än?
Vad hände med din Anti-passion? :-)
Heja Kalimera! klapp_klap
Ulla
Heja detta Kalimera, säger jag också!
Kalimera
2018-04-17, 19:19
När det gäller forum så är det många som tappat fart, ja, i stort sett alla utom Flashback. Och det är så klart på grund av Facebook. Kalimeras forum har trots allt klarat sig hyggligt bra. Ni får ha i åtanke att det sedan tre år tillbaka inte går att bli medlem i forumet, och ändå är det aktivitet. Det är ett gott betyg till alla er som fortfarande hänger här. Tilläggas ska att det är fler ”läsare” nu än vad det var för några år sedan. Alltså sådana som inte är medlemmar men som läser inlägg.
Vad som händer med Facebook är det ingen som vet. Saker och ting kan förändras snabbt. ”Sidor på Facebook” var tidigare mycket populära, men sedan Facebook ändrade i sina algoritmer är det på väg att dö ut, såvida den som driver sidan inte betalar för att synas förstås.
Jag har en sida på Facebook som heter Kalimera Grekland (https://www.facebook.com/kalimera.se/), och där är det liten aktivitet, och det är inte ofta jag skriver där. Jag har även en ”grupp” på Facebook som heter Forum Kalimera Grekland (https://www.facebook.com/groups/grekland/), och där är det en otrolig aktivitet. Det är stor skillnad på ”sidor” och ”grupper”. Nu finns det en del som tror att även ”grupper” kommer tappa taget, men det tror inte jag.
Det var det om forum kontra Facebook.
Nu över till det som Theresa tog upp. Hon skrev att hon saknade Kalimera, och det är inte riktigt samma sak som forumet. Att det inte är några fototävlingar längre beror på att intresset svalnade mot slutet. Mycket på grund av Facebook och Instagram. När vi började med fototävlingar var det inte lika enkelt att publicera bilder på egen hand som det är idag. Fototävlingarna tog mycket tid att administrera, och när intresset sjönk slutade jag med det.
I stället lägger jag den mesta tiden på att uppdatera Kalimera. Alla nyheter läggs ut på förstasidan, om ni kanske har missat det. Tack vare fokus på innehåll har Kalimera som hemsida fler läsare än vad vi någonsin har haft, och det är förstås väldigt kul! klapp_klap
Monica P
2018-04-17, 19:28
fb_gillafb_gillafb_gilla
nickelena
2018-04-17, 20:27
Vi är också kraftigt beroende av kära Kalimera!
De gånger det inte går att logga in, då känner man sig nästan sjuklig.
Är inte Fb-användare, utan hyllar vårt Forum och gör ofta reklam om det.
Tack alla som bidrar till att det är så bra!fb_gilla
Lena
Ni får ha i åtanke att det sedan tre år tillbaka inte går att bli medlem i forumet, och ändå är det aktivitet.
Nu har jag ju varit borta från forumet många år emellan men kommit mig tillbaka hit.
Jag visste inte att det inte går att bli medlem här nu och det är ju synd. Jag har sett så pass mycket så jag vet vad det beror på så det är väl inte mycket att säga om det.
På något sätt borde det väl gå att få till att anta nya medlemmar, det är ju som en förutsättning för att forumet ska utvecklas, dessutom är det ju svårt att följa ämnen om man inte ser var man var förra gången. Går kanske att göra en "Hang-around" grupp som kan läsa men inte skriva för att sedan efter någon månad även ska få fullt medlemskap och kunna börja skriva om de varit inloggade tillräckligt mycket. På det sättet kommer man ju från de som bara kommer in för att bråka.
Mvh Janérik
Jag tillhör dem som kikar här på forumet och på fb o Instagram. Följer alltid er som är ute o reser o skriver härliga berättelser här i forumet. Ett stort tack till alla er som delar er resa med oss! 🇬🇷👍
Insta o fb är mer för att få en härlig bild i en ibland grå vardag.
Älskar detta forum <3 Tacksam att få vara med :)
Ni får ha i åtanke att det sedan tre år tillbaka inte går att bli medlem i forumet, och ändå är det aktivitet. Det är ett gott betyg till alla er som fortfarande hänger här. Tilläggas ska att det är fler ”läsare” nu än vad det var för några år sedan. Alltså sådana som inte är medlemmar men som läser inlägg.
-------------------------------------------
I stället lägger jag den mesta tiden på att uppdatera Kalimera. Alla nyheter läggs ut på förstasidan, om ni kanske har missat det. Tack vare fokus på innehåll har Kalimera som hemsida fler läsare än vad vi någonsin har haft, och det är förstås väldigt kul! klapp_klap
Janne! Vi är många Kalimerianer som är smärtsamt medvetna om det elände som någon/några hackers utsatte Kalimera och därmed både dig och oss för. Du har gjort ett hästjobb med att återställa de flesta av de fina funktioner på sajten som vi sedan så länge varit vana vid. Det är vi mycket glada för, och det betyder helt säkert väldigt mycket för den fortsatta överlevnaden. Skönt!
Dock känner jag nyfikenhet över hur läget är med det fortsatta säkerhetsarbetet för forumet. Har all respekt för svårigheterna som finns med att förhindra attacker från dem som gett sig attan på att förstöra. Men undrar ändå, ser du i nuläget någon väg till lösning som kan göra det möjligt att i framtiden släppa in nya medlemmar? Jag tror nämligen dels att det finns en hyfsat stor potential i att få många nya intresserade medlemmar, och dels tror jag att det är viktigt för forumet på riktigt lång sikt.
Men .... tills att det blir möjligt så är vi några stycken som kommer att hänga i så gott vi kan!
-----------------------------------------
Jo tack! Jag har noterat att du uppdaterar Kalimera med många trevliga återkopplingar och nyheter. Det saknas verkligen inte inspiration och tips till nya resmål och längtan till Grekland. Önskelistan över nya resmål bara växer och växer!
Masse
Nu har jag ju varit borta från forumet många år emellan men kommit mig tillbaka hit. Välkommen tillbaka Janérik! DEt var kul att höra från dig igen. :)
Älskar detta forum <3 Tacksam att få vara med :)
Ja, visst är det så. Emellanåt känns det som man är med i en exklusiv klubb, där bara de mest kunniga ges tillträde. :)
Fast bara vi inte hamnar i samma svårigheter som Svenska Ankademien... :D;)
/Netwolf
Ha ha..ja där satte du verkligen oliven på tandpetarenklapp_klapflabb_flab!!
Ingen fråga om Grekland är nördig nog att ignorera.
Ingen resa är ointressant att läsa om.
Inget tips är för litet.
Jag tror vi sörplar i oss allt här, med god aptit _B-anana
Och att kommentera/återkoppla tycker jag åxå är viktigt för att få ett flöde och inspirera till fler inlägg. Då slipper inlägget bli ett litet ensamt skri ut i universum snyft_drop
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2018-04-20, 09:54
Som det ser ut nu går det inte att ta emot nya medlemmar. Jag har försökt på alla sätt och vis, men de ondsinta personerna (som kommer från ett land som ligger väldigt nära Kastelorizo (https://www.kalimera.se/oar/dodekan/kastellorizo.html)) hittar alltid sätt att kringgå mina försök. Och så fort jag låter nya medlemmar regga sig hackas forumet igen. Spelar ingen roll vilka försiktighetsåtgärder jag tar till. De går omvägar vi Sverige, och via personer som inte vet om att de är kapade.
Jag ser det positivt: hellre ett forum utan nya medlemmar än inget forum alls.
Som det ser ut nu går det inte att ta emot nya medlemmar. Jag har försökt på alla sätt och vis, men de ondsinta personerna (som kommer från ett land som ligger väldigt nära Kastelorizo (https://www.kalimera.se/oar/dodekan/kastellorizo.html)) hittar alltid sätt att kringgå mina försök. Och så fort jag låter nya medlemmar regga sig hackas forumet igen. Spelar ingen roll vilka försiktighetsåtgärder jag tar till. De går omvägar vi Sverige, och via personer som inte vet om att de är kapade.
Men vad har dessa ondsinta personer för intresse av detta?
Birgitta
Instämmer helt! Tekniken utvecklas ju hela tiden och vi får hoppas att det på sikt dyker upp en lösning. Tills dess får vi ha det såhär. Helt klart bättre än inget forum alls!
fb_gilla Masse
En GISSNING (inte direkt avancerad sådan) är att de s.k. "ondsinta personerna" definitivt inte är intresserade av att hacka Kalimera för det syfte vi kanske tror. Jag tror att det någon gång har kommit en kommentar från någon att denne trodde det var f:d medlemmar här som av hämnd ville åt sidan.
Hackers vill åt sidor oavsett vad de handlar om, inte för att förstöra för oss enskilda personer (eller hela kollektivet här) utan för att "förstöra rent allmänt" och att se att deras metoder fungerar.
Vet någon mer om detta eller vill motbevisa så gör det inget, jag VET således inte, gissar bara. Hur de än gör så ska Kalimera definitivt skyddas även om vi får göra avkall på t.ex omöjligt att ta emot nya medlemmar.
/Hasse:cool:
Det sägs att i internets barndom, så fanns det inga hackers (phreakers, crackers etc), för allt var öppet.
Den första hackern kom, när den första sidan lösenordsskyddades.
Så man kan säga att det finns olika typer av hackers. De som vill knäcka lösenordet, men sen är nöjda. De som vill åt information, av något slag. De kriminella, ofta kopplat till utpressning. Sen finns det såna som bara vill förstöra och det fattar jag inte varför.
Alla gör dom dock intrång, på något som någon vill skydda.
/Netwolf
Jag förstår inte varför det finns folk som njuter av att förstöra för andra...så himla tråkigt.
Jag är också jätte tacksam för allt du gjort Janne för att kunna hålla detta underbara forum igång trots allt klapp_klap
Jag saknar de heta diskussionerna på forumet som fanns för några år sedan då många av de saknade medlemmarna fortfarande var medlemmar eller de som fortfarande är medlemmar av dem var aktiva... på fb forumet händer en del men det är mest en massa provocerande babbel som ger upphov till diskussioner,,,
Jag saknar de heta diskussionerna på forumet som fanns för några år sedan då många av de saknade medlemmarna fortfarande var medlemmar eller de som fortfarande är medlemmar av dem var aktiva...
Vi medlemmar som är aktiva gör så gott vi kan med att bidra med reserapporter, tips och annat smått å gött!! De e bara att dra sitt strå till stacken för att hålla forumet levande. Dom som har valt att lämna är borta. Ny energi kan vi alla bidra med. Välkomnar ämnen att diskutera här
Nilam klapp_klap
/ Kajja bye_bye
Jag saknar de heta diskussionerna på forumet som fanns för några år sedan då många av de saknade medlemmarna fortfarande var medlemmar eller de som fortfarande är medlemmar av dem var aktiva... på fb forumet händer en del men det är mest en massa provocerande babbel som ger upphov till diskussioner,,,
Instammer med dig Malin! Jag saknar också de diskussionerna. De gav liv och rörelse i forumet och det var kul med lite meningsutbyte. Jag stördes inte av att det ibland blev lite upphetsade diskussioner. Det är ju en normal följd av att det blir lite engagemang. Och vi har kanske en del att lära av våra vänner i Medelhavsländerna när det gäller sådant. Att kunna ta och ge utan att det behöver bli ovänskap eller varaktig ilska.
Att det inte är lika mycket diskussioner nu beror säkert på flera saker. Dels har som sagt några diskussionsglada vänner lämnat forumet. Men det är inte hela, eller kanske ens största, orsaken. För några år sedan fanns kanske flera "heta" ämnen att debattera. T ex EU, Euron, All Inclusive, Grekiska krisen mm. Att det numera inte tillkommer nya medlemmar gör ju också att vi som är kvar kanske tycker att vi har betat av många av de mera tidlösa debattämnena såsom Klädsel (eller avsaknad av sådan) på tavernorna, Kvittofrågan, Driks, Fällbara flygstolar mm mm.
Men ...... vi som nu är medlemmar får väl hjälpas år och vara lite mera kreativa och försöka komma på nya eller gamla ämnen som vi kan diskutera, debattera och provocera med. Det vore kul!
Masse
Kalimera
2018-04-21, 14:33
Men vad har dessa ondsinta personer för intresse av detta?Ja, det kan man fråga sig. Finns många skäl: för att man kan, för att man gillar att jävlas, för att man får betalt för det osv. Det är tyvärr inte ovanligt att forum hackas. Även om programvaran uppdateras lär sig hackarna nya sätt att ta sig igenom.
I vårt fall kan det likaväl vara en slump att Kalimera hackades från ondsinta människor i ett land nära Kastelorizo. De kanske hade gjort så även om forumet handlade om flugfiske.
. De kanske hade gjort så även om forumet handlade om flugfiske.
:D:D:D
Monica P
2018-04-21, 19:29
:D:D:D
I vårt fall kan det likaväl vara en slump att Kalimera hackades från ondsinta människor i ett land nära Kastelorizo. De kanske hade gjort så även om forumet handlade om flugfiske.
Slump? Nej, det tror jag inte. Er Dogan scannar nätet efter det som inte passar hans syften...
/Netwolf
Men jösses!
Nu 2019 - ett år och några dagar efter föregående inlägg så är det helt enormt lugnt med inlägg här. Trots att månaden är i slutet av april och många har planer för sommaren och säkert har MÅNGA en hel del att dela med sig av. Trist!! Facebook - jo då men NEJ - det är inte lika trevligt som forumet! Jag saknar snacket här!! "Wofför är det på detta viset?"
Kom igen nu och berätta och skriv - skriv och skriv om Grekland - minnen, kommande resor och drömmar.... ;):pklapp_klap_B-ananaklapp_klapflabb_flab
/Faestis
Men jösses!
Nu 2019 - ett år och några dagar efter föregående inlägg så är det helt enormt lugnt med inlägg här. Trots att månaden är i slutet av april och många har planer för sommaren och säkert har MÅNGA en hel del att dela med sig av. Trist!! Facebook - jo då men NEJ - det är inte lika trevligt som forumet! Jag saknar snacket här!! "Wofför är det på detta viset?"
Kom igen nu och berätta och skriv - skriv och skriv om Grekland - minnen, kommande resor och drömmar.... ;):pklapp_klap_B-ananaklapp_klapflabb_flab
/Faestis
Mmm..gör så gott jag kan!!!
/ Kajja bye_bye
Har en stor jäkla tomt att sköta om,tomaterna ska i backen,gurka,zuccini,det ska vara
klart helst veckan innan 25 maj.Det fixar sig nog,det brukar det göra,men liiiite dåligt
med tid just nu.
Pia
Athanasia
2019-04-28, 05:49
Det är snart dags för vår del,22 maj åker vi ner till Rethymno.Jag och min man stannar 3 veckor.Första veckan är dotter med familj,och sonen med.Vi har pratat lite om hyra bil några dagar när de åkt hem...Mirtos ligger oss varmt om hjärtat,Matala är också på tal,har varit där dagtid men aldrig stannat över natten.Allt ligger öppet och det känns underbart:)
Mmm..gör så gott jag kan!!!
/ Kajja bye_bye
Precis! Det är bara att hänga med. Tar inte lång tid att kommentera kort i alla fall om man inte har tid eller lust att skriva något längre. Ibland är ju skallen tom. :D Går inte ens att gissa på någon öööö i bildgåtorna. flabb_flab
Men, kan det bero på att så många har övergått till att använda telefonen? Är så mycket enklare att hänga på t.ex Facebook än här. Själv använder jag en liten laptop och det funkar ju fint när man har ett ordentligt tangentbord som det är bekvämt att skriva på. Med telefonen tycker jag att Kalimera är aningen krånglig.
Skall strax fortsätta lite med min berättelse från Nafplio. ;)
Tja, vad kan man säga. Jag försöker göra lite inlägg då och då. :)
Vad gäller årets planaer är vi sent ute. Iofs är flyget bokat o betalt, men vi har inget boende. Men men, det löser sig nog. Återkommer om det, när vi vet var vi ska.
/Netwolf
Jag saknar också hur det var förr.
Jag saknar också hur det var förr.
Hur var det förr:confused:
Eller...vad kan vi göra mer än att bidra med inlägg?!
"Det krävs många myror för att bygga en stack"
/ Kajja bye_bye
"Det krävs många myror för att bygga en stack" :)
Länge sedan jag hörde det uttrycket! Mycket användbart i många sammanhang. Tack för påminnelsen av de orden Kajja!
Kanske är det vi som inte älskar Facebook som lever kvar här?
/Faestis
"Det krävs många myror för att bygga en stack" :)
Länge sedan jag hörde det uttrycket! Mycket användbart i många sammanhang. Tack för påminnelsen av de orden Kajja!
Kanske är det vi som inte älskar Facebook som lever kvar här?
/Faestis
Haha..nu kände jag mig lite "gammalmodig":o
Japp..är övertygad om att FB tagit över men jag kommer ALDRIG ansluta!!
Där går min intigritetsgräns! Jag silar hellre mygg än sväljer kameler..där fick du en till flabb_flabflabb_flab
/ Kajja bye_bye
Hur var det förr:confused:
Eller...vad kan vi göra mer än att bidra med inlägg?!
"Det krävs många myror för att bygga en stack"
/ Kajja bye_bye
fb_gilla
Ni får ha i åtanke att det sedan tre år tillbaka inte går att bli medlem i forumet, och ändå är det aktivitet.
Jag läste Forumet regelbundet i flera år, och i början av 2016 bestämde jag mig för att gå in som medlem. Det var just då när det strulade som mest. Blev struken ett par gånger när Janne var tvungen att agera mot hackarna, men till sist blev jag ändå den siste medlemmen, och är fortfarande det!
Jag är verkligen glad att jag ”i sista sekunder” kom med. Både forumet och övriga Kalimera, såväl som e-guiderna har betytt oerhört mycket i vårt planerande av resorna till Grekland.
Jag är mycket aktiv på FB och följer med stor behållning Forum Kalimera Grekland där, med alla underbara bilder och berättelser från Grekland!
Men ändå är det viktigt för mej att nästan dagligen gå in på kalimera.se och följa vad som händer där!
Tack till alla er som fortfarande skriver i forumet! Det tillför mycket!
Thoper
Kul att du hann komma med Thoper! Jag hoppas såååå mycket på att Janne nån gång ska finna lämpliga verktyg och/eller support som med rimliga insatser kan bekämpa hacker-eländet, så att man åter kan öppna för nya medlemmar! Till dess gäller det att vi som finns kvar hänger i! :)
Masse
Kalimera
2019-06-02, 14:39
Jag läste Forumet regelbundet i flera år, och i början av 2016 bestämde jag mig för att gå in som medlem. Det var just då när det strulade som mest. Blev struken ett par gånger när Janne var tvungen att agera mot hackarna, men till sist blev jag ändå den siste medlemmen, och är fortfarande det!Ja, det var verkligen i sista sekunden. :)
Tack till alla er som fortfarande skriver i forumet! Det tillför mycket!
ThoperTack själv! klapp_klap
Kul att du hann komma med Thoper! Jag hoppas såååå mycket på att Janne nån gång ska finna lämpliga verktyg och/eller support som med rimliga insatser kan bekämpa hacker-eländet, så att man åter kan öppna för nya medlemmar!Jag tror inte att det kommer hända, på gott och ont.
Ja, det var verkligen i sista sekunden. :)
Tack själv! klapp_klap
Jag tror inte att det kommer hända, på gott och ont.
Vad menar du på Gott och Ont?
Jag kan känna en tagg av oro eftersom inte nya medlemmar "kan" ansluta🤔
Tillslut kanske det bara är en liten klick aktiva medlemmar som gör nya inlägg...eller...är det bara jag..
som tänker så...
/ Kajja bye_bye
Jag kan känna en tagg av oro eftersom inte nya medlemmar "kan" ansluta🤔
Tillslut kanske det bara är en liten klick aktiva medlemmar som gör nya inlägg...eller...är det bara jag..
som tänker så...
/ Kajja bye_bye
Varför kan vi inte få tillbaka vårat Kalimera....med foto tävlingar mm....saknar verkligen den gemneskapen vi hade.
Facebook är ingen gemenskap i mina ögon
Håller med om dina känslor Kajja
Spizeman
2019-07-20, 21:36
Jag tycker att Kalimera har ett stort mervärde mot FB. Det finns en kontinuitet och livslängd på inläggen som jag saknar på FB.
Här kan man söka på olika sätt, ett ämne eller en plats etc vilket innebär att inläggen läses av många o under lång tid, på FB är de i stort sett borta på dagen.
Dessutom finns det en slags gemenskap här som nog aldrig kommer att uppstå på FB.
Jag har varit med några år o kan inte säga att jag saknar något, tycker det är väldigt bra som det är, men skulle jag önska så är det fler o oftare nya inlägg/ämnen.
3 veckor kvar till vi åker, o för första gången med bil som ska bli grek, o vi flyger hem sedan strax innan advent.
Jag tycker att Kalimera har ett stort mervärde mot FB. Det finns en kontinuitet och livslängd på inläggen som jag saknar på FB.
Här kan man söka på olika sätt, ett ämne eller en plats etc vilket innebär att inläggen läses av många o under lång tid, på FB är de i stort sett borta på dagen.
Dessutom finns det en slags gemenskap här som nog aldrig kommer att uppstå på FB.
Jamen det har du ju alldeles rätt i!! Tack för att du vände min skepsisklapp_klap
/ Kajja bye_bye
Som sagt gemenskapen här känns mer genuin än facebook....så hopas vi alla som finns här kommer finnas kvar här ....<3
på FB är de i stort sett borta på dagen.
I det egna flödet på FB försvinner det snabbt, men om man går in kalimerasidan (FB) så kan man ju söka på olika ö-namn, städer och t.o.m. maträtter, och få upp allt om det du söker.
Gemenskapen kan jag hålla med om att den är bättre här.
/Thoper
Som sagt gemenskapen här känns mer genuin än facebook....så hopas vi alla som finns här kommer finnas kvar här ....<3
Så länge jag kan hantera knapparna på min smartphone så finns jag här👵
/ Kajja bye_bye
Håller med om att Kalimera är bättre och mer seriöst än FB/Insta. Där är det mest trams och flams och bilder på fötter på solstolar tycker jag.
Nä, tack alla ni som håller i och gör inlägg. Jag försöker själv göra ett och annat själv :)
/Netwolf
Varför kan vi inte få tillbaka vårat Kalimera....med foto tävlingar mm....saknar verkligen den gemneskapen vi hade.
Facebook är ingen gemenskap i mina ögon
Jag känner som du, det var så roligt med dessa återkommande lite opretentiösa fototävlingar som jag följde och röstade på långt innan jag blev medlem. Även resebreven i dess dåvarande form samlat på ett ställe var också en av höjdpunkterna här på Kalimera men när jag skrev något inlägg om det fick jag inget medhåll alls av någon här på Kalimera :confused::rolleyes:
Det är nya tider nu med facebook både på gott och ont ;), tycker jag. Är med i några intressegrupper, helt ok och ofta mycket respons vilket inte alltid är fallet här på forumet. En förklaring kan ju vara den lilla bråkdel aktiva medlemmar av hela 11 185 registrerade medlemmar. Man undrar ju var alla tagit vägen förutom de som själv valt att lämna forumet. De hänger nog på facebook istället.
Vad gäller Forum Kalimera på fb gjorde jag några försök hösten -16 att gå med. Väntade och väntade men blev aldrig insläppt (?) sedan visade det sig att jag blivit blockerad, jättekonstigt så ingen positiv upplevelse alls av det forumet!
Simetra, jag tycker åxå det brukar vara dåligt med respons med tanke på att det är så många läsare och medlemmar.
Vet inte vad orsaken kan vara. Kan det vara att man inte kan se antalet gillamarkeringar?👍?..hehe:D
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2019-07-21, 13:57
Att det inte går att registrera nya medlemmar beror som sagt på att forumet hackades 2016. Samtidigt var jag långtidssjuk och skulle helst inte sitta framför en skärm, men var tvungen att göra det för att lösa problemet med hackandet. Vilket hade den biverkningen att jag blev ännu sjukare. Då bestämde jag mig för att sluta med bland annat resebrev och fototävlingar, jag hade helt enkelt ingen ork att hålla på med sådant. Dessutom hade intresset för resebrev och fototävlingar sjunkit markant.
Facebook har tagit över och hade gjort så i vilket fall som helst. Många på FB är med i massor med grupper, vissa är med i fler än 100, och då hinner man inte med forum också, och det gäller inte bara detta forum.
Jag håller helt med om att gemenskapen här är mycket trevligare än på FB. Inläggen på FB lever ett dygn medan inlägg här lever vidare ända tills den dag forumet läggs ner. Här kan man svara på inlägg i lugn och ro, och även långt efter inläggen har skrivits. Även om det inte är många som skriver längre är det många som läser. Extra plus för den goda stämningen, för det är det inte alltid på FB. klapp_klap
Nä, tack alla ni som håller i och gör inlägg. Jag försöker själv göra ett och annat själv
/Netwolf
8187 stycken !! Tycker att du lyckas alldeles utmärkt..klapp_klap
Jag har inte varit aktiv på "kalimeraforumet" på länge,... Jag läser och tar del, utan att ha tillfört mycket, på senare tid. Jag saknar "kalimera" som det var,
- då tänker jag... roliga och fria diskussioner, om det mesta, som rör Grekland och våra resor dit. Det fanns ett "vi", men ett vi måste alltid utmanas! Därför behövs nya medlemmar som kan tillföra nytt! Jag förstår Janne, att det blev för mycket. Jag har en ambition att vara mer delaktigt! :)
Huvudet på spiken !
Du skriver precis som jag tänker. klapp_klap
Har inte varit aktiv på så där 100 år ,en kommer gärna förbi emellanåt och läser med nöje vad andra skriver. Ska ta mig ikragen och se till att få ihop ett resebrev från våran underbara augusti semester på Kreta fb_gilla
Tack! Jag vill också ta mer del i detta underbara forum, som det kan bli...!
Så kul att höra Lamaya och Lucky! Jag uppskattar er ambtion att skapa inlägg väldigt mycket. För mig är Kalimera en livsnerv, en livlina...
/Netwolf - Kalimerianen :cool:
Så kul att höra Lamaya och Lucky! Jag uppskattar er ambtion att skapa inlägg väldigt mycket. För mig är Kalimera en livsnerv, en livlina...
/Netwolf - Kalimerianen :cool:
Kram på dig och alla andra som inte gett upp bye_bye
Kalimera
2019-08-30, 13:41
Jag har en ambition att vara mer delaktigt! :)klapp_klap
Ska ta mig ikragen och se till att få ihop ett resebrev från våran underbara augusti semester på Kreta fb_gillaklapp_klap
För mig är Kalimera en livsnerv, en livlina...Kan bara hålla med. :D
karinafp
2019-08-30, 15:24
Jag saknar verkligen resebreven. De finns samlade på ett ställe, är lätta att hitta till och de FINNS KVAR! Med bilder och allt! Att lägga in en reseberättelse direkt under Forumet försvinner dels med tiden längre och längre bak, dels är det - i alla fall för mig - en massa knåpande för varje bild, så det blir inte många, om ens någon bild till berättelsen. Det är så synd.
På FB blir det mest dagliga rapporter, vilka också snabbt försvinner i mängden. Dessutom kommer samma frågor tillbaka igen och igen, ibland bara med några timmars mellanrum eftersom man inte bemödar sig med att läsa igenom den enorma mängden tidigare inlägg, de olika inläggen inte har någon rubrik som underlättar sökläsning, och sökfunktionen inte är helt självklar. Opraktiskt, minst sagt. :(
Karin snyft_drop
Kul att läsa att det finns flera i gänget som har ambitionen att bidra lite mera både med reserapporter och debatt. Jag saknar också en del av diskussionerna som vi hade i forumet för en del år sedan. Men det är kanske så att debattämnena glesnar lite över tid.
Att det inte är möjligt att tillföra nya medlemmar tycker jag också är tråkigt. Men nu är det som det är. Priset för att släppa in nya medlemmar är sannolikt att illasinnade hackare ser till att vi till sist inte har något forum alls. Men ....
..... vi är ju väldigt många medlemmar ändå. Och om nu allt flera har ambition att bidra med lite mera då och då så finns ju finna möjligheter att hålla farten uppe här i forumet. FB är ju inget alternativ!
Masse
FB är ju inget alternativ!
Masse
fb_gilla
Lamaya och Lycky och alla andra, ro hit med era reseberättelser bara! Precis som Karin saknar jag de gamla resebreven. Visst är det enklare att hitta på det viset. På Fb-forumet är det enkelt att sätta in bilder med mobilen, men som sagt, de försvinner snabbt i mängden. Åtminstone för mig har detta forum ett mycket större värde än FB (även om det finns mycket fint där också). :)
En fråga till Janne: om man vill berätta om sin resa, vart skall vi sätta in den? Är det under t.ex den ö vi har varit till? Eller så finns det ju "resebrev", där du förut meddelade om de nya resebreven. Skulle det vara just dit vi skriver in våra berättelser? Då skulle alla vara på samma ställe.
Kalimera
2019-08-31, 14:00
En fråga till Janne: om man vill berätta om sin resa, vart skall vi sätta in den? Är det under t.ex den ö vi har varit till? Eller så finns det ju "resebrev", där du förut meddelade om de nya resebreven. Skulle det vara just dit vi skriver in våra berättelser? Då skulle alla vara på samma ställe.Det bästa vore att lägga dem under respektive resmål, som Conny gjorde när han skrev om sin Pargaresa (https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=43194).
Några funderingar angående Kalimeras framtid.
Givetvis är det Jannes hälsa som har första prioritet men är det inte möjligt att ”utlokalisera” ansvaret för att registrera nya medlemmar och/eller engagera moderatorer som Janne har förtroende för? Jag är kanske ute och cyklar och jag har ingen aning om juridiken som ansvarig utgivare eller liknande, men om det är möjligt kan det vara en avlastning. Som ni märker har jag inte en susning om hur Kalimera är uppbyggt.
Jag har varit medlem i många år och följt nästan allt som hänt här sedan 2002. Mina inlägg har varit mycket sällsynta förutom under den senaste tiden då jag åstadkommit några, så mitt ansvar för nedgången av antal inlägg delar jag med många andra medlemmar.
Resebreven har alltid varit en information inför presumtiva resmål eller bara informativ och underhållande läsning. Är det verkligen så att intresset för resebreven hade falnat? Många av Kalimeras läsare har säkert mycket att berätta om sina resor i Grekland och resebreven är fortfarande en form vida överlägsna inslag i andra fora. Och de finns kvar!
Fototävlingarna verkade också ha många röstande.
Om inga nya medlemmar kan registreras kommer nu aktiva medlemmar troligen att tappa intresset eller att bokstavligen att dö ut.
Inga nya medlemmar med fräscha idéer eller inlägg i några av Kalimeras trådar medför snart att Kalimera kommer att självdö. Tidigare fanns det flera sidor under våren med frågor om kommande resmål m.m. Nu är det knappt en sida och det talar sitt tydliga språk.
Vore det inte bättre att redan nu använda aktiv dödshjälp för Kalimera för att vi skall slippa en utdragen och smärtsam dödskamp? Ja, jag vet att det är ytterst provocerande och tillspetsat men jag hoppas att så många som möjligt kommer till insikt om att vi snart kommer att förlora vårt uppskattade Kalimera om inget förändras.
Illasinnade hackers kanske nu har andra mål för sina destruktiva aktiviteter och att programvaran har utvecklats så att intrången omöjliggörs/försvåras.
Allt detta säger jag för att jag verkligen hoppas att Kalimera överlever och utvecklas även om utmaningar från andra medier är hårda.
Ni medlemmar som har andra eller bättre förslag – torgför dessa nu!
Dystopiska hälsningar från AkeP.
Jag skulle också vilja vara mer aktiv men det är ju helt omöjligt att lägga in bilder från iPad i forumet. I alla fall jag använder inte dator hemma längre. Skulle det inte gå att fixa så man kan lägga in bilder lika lätt som på FB-sidan?
Katitzi:)
Kalimera
2019-09-02, 13:10
Skulle det inte gå att fixa så man kan lägga in bilder lika lätt som på FB-sidan?Det går att lägga ut bilderna från paddan, men det är inte på långa vägar lika enkelt som på FB, och tyvärr är det inte tekniskt möjligt att få till en liknade funktion som på FB.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.