Visa fullständig version : Folegandros
Hej på er alla!
Skickar en hälsning ifrån Folegandros
Kom hit igår kväll och skall stanna till 31/5
Ska bli roligt att uppleva hur ön öppnar upp inför turistsäsongen
Just nu bara otroligt vackert och mycket fridfullt
//majibye_bye
Så härligt det låter! Tänk att du får vara där så pass länge, det är säkert fint.
Njut för oss alla andra också!
/ Anne :)
Kalimera
2018-04-04, 09:35
Äntligen är ni på plats! Det ni gör är en dröm för mig. Tänk att stanna så länge och se den vackra ön så sakteliga vakna upp. klapp_klap
För många år sedan tillbringade vi tolv dagar på Folegandros i början av maj. Det var så vackert och stillsamt. Som mest var vi 11 turister på ön samtidigt. Jag antar att det kommer vara fler nu i maj, för på den tiden reste folk inte så tidigt.
Njut för oss också! bye_bye
Kalimera på er!
Ja här är otroligt vackert nu med vackra blommor och grönt
Vi har haft varmt o skönt på dagarna men ganska kyliga kvällar Har dock kunnat sitta ute och äta Idag däremot skiner visserligen solen men det blåser en hård nordanvind och bara 14-15 grader i skuggan Det är svinkallt!
Här har nu igår anlänt många greker och en del turister som ska fira påsk
Igår var det full fart på kyrkklockorna och på kvällen fylldes kyrkan för att välsigna ikonen som hämtats ner ifrån klostret Sedan gick nästan hela byns invånare i procession genom byn Härligt att se att så många både unga och gamla håller på traditionerna
Ska bli spännande att få vara med om påsken på en sådan här liten ö
//majibye_bye
nickelena
2018-04-07, 18:00
Men så spännande att kunna stanna så länge!!!
Ser fram mot att läsa om detta.
Njut av livet, hälsar Lenabye_bye
Hej alla!
Ja även här firades påsken med besked
Största intrycket var nog när man på påskdagen bar runt på ikonen o besökte en massa olika hem o affärer o tavernor
Man startade kl 13 och gick först ner till hamnen Sedan gick man runt i olika hem i chora för att så småningom gå till Ano Maria
Alla var välkomna att gå med o i hemmen hade man dukat upp med raki vin Tsipouro och olika bakverk Det var så roligt att få komma in i dessa grekiska hem Det var ju givetvis stor skillnad En del lite enklare o en del riktigt lyxiga Alla bjöd efter sin förmåga o alla hade vi så trevligt tillsammans Vi gick med i ca 3 timmar men till Ano Meria följde vi inte med klockan var då 19 på kvällen
Efter påskfirandet har det blivit väldigt lugnt här på ön Det förbereds visserligen inför säsongen men vi är inte många turister kvar Det är 3 tavernor öppna och två pita gyrosställen o så ett par barer o caféer Det är en väldigt trevlig atmosfär
när det är så lite folk Efter två veckor är vi kända överallt
Vädret är fint på dagarna utan att vara alltför varmt Det pendlar mellan 16-20 gr vilket gör att man kan gå långa promenader Kvällarna har varit ganska kyliga hittills men vi har ändå kunnat sitta ute oftast
I vattnet har det varit 18-19 grader Lite i kallaste laget men vi har ändå badat några gånger
Ja så här lunkar det på o vi trivs så gott o njuter av den praktfulla naturen o att få kunna uppleva detta
Ing-Marie/maji bye_bye
Sol och hav
2018-04-17, 21:58
bye_bye bye_bye
Oj vilken upplevelse! Det låter ju som en dröm att få vara "långliggare" på en liten grekisk ö.
Masse
Jag är grymt avundsjuk, Maji! snyft_drop
bye_bye bye_bye
🙋*♀️🙋*♂️ Maria
Snart åker du ocksåklapp_klap
// majibye_bye
Oj vilken upplevelse! Det låter ju som en dröm att få vara "långliggare" på en liten grekisk ö.
Masse
Det ÄR en dröm Masse Har alltid viljat göra detta och nu fick vi äntligen möjlighet till det
//majibye_bye
Jag är grymt avundsjuk, Maji! snyft_drop
Det förstår jag ;)men du kanske också kan göra det en vacker dag
Jag önskar att alla hade möjlighet att se o uppleva ”sitt” Grekland en längre period
// majibye_bye
Sol och hav
2018-04-18, 20:37
Just det Maji!
Vi är nog många Greklandsnördar här inne som verkligen drömmer om en lååång Greklandstrip!
Ni får ha det så jättebra!
Jag blir så glad när jag får era hälsningar!_B-anana
Kalimera
2018-04-20, 08:36
Jag önskar att alla hade möjlighet att se o uppleva ”sitt” Grekland en längre period.Önskar att jag också kunde göra det. Vi har ju rest under långa perioder i Grekland, men har aldrig stannat så länge på en och samma plats som ni gör. Det är en dröm för oss!
Äter ni oftast hemma eller går ni ner till Chora också? Hur lång tid tar det att gå till Chora?
Vad underbart det låter...tänk att vara där när allt blommar upp och så länge...ha det riktigt mysigt och njut för mig med :)
Just det Maji!
Vi är nog många Greklandsnördar här inne som verkligen drömmer om en lååång Greklandstrip!
Ni får ha det så jättebra!
Jag blir så glad när jag får era hälsningar!_B-anana
fb_gilla
//majibye_bye
Önskar att jag också kunde göra det. Vi har ju rest under långa perioder i Grekland, men har aldrig stannat så länge på en och samma plats som ni gör. Det är en dröm för oss!
Äter ni oftast hemma eller går ni ner till Chora också? Hur lång tid tar det att gå till Chora?
Ja just nu känns det som vi lever vår dröm!
Vi äter alltid frukost hemma Några gånger har vi varit tvungna att äta inne men för det mesta har vi den vackra utsikten mot chora från vårt frukostbord på altanen
Lunch äter vi ibland nere i hamnen, ibland i chora, ibland hemma eller som idag medhavda mackor med stekta ägg och öl på stranden Agios Nicholaus
På kvällarna går vi alltid in till chora och äter
Ikväll tog vi först en ouzo på baren Aquarius och gick sedan till Chrisospilia
Det har efter en underbar dag blåst upp och det var ganska kallt ikväll
Från vårt lilla hus precis i utkanten av chora mot Ano Meria tar det 20 minuter för maken att på morgonen gå fram och tillbaka ifrån bagaren Vi bor väldigt nära byn! Säger alltid att det är en lagom go promenad hem på kvällen
//majibye_bye
Vad underbart det låter...tänk att vara där när allt blommar upp och så länge...ha det riktigt mysigt och njut för mig med :)
Ja det är verkligen underbart!! Naturen har på de snart 3 veckor vi har varit här redan ändrat sig När vi kom var det vallmon, margeriterna och körsbärsträden
var det mest dominerande Nu börjar också alla örterna blomma Det är såå vackert!
Jag njuter både för mej och alla er andra_B-anana
Ja det är verkligen underbart!! Naturen har på de snart 3 veckor vi har varit här redan ändrat sig När vi kom var det vallmon, margeriterna och körsbärsträden
var det mest dominerande Nu börjar också alla örterna blomma Det är såå vackert!
Jag njuter både för mej och alla er andra_B-anana
Perfekt klapp_klap
Kalimera
2018-04-21, 13:20
Ja just nu känns det som vi lever vår dröm!
Vi äter alltid frukost hemma Några gånger har vi varit tvungna att äta inne men för det mesta har vi den vackra utsikten mot chora från vårt frukostbord på altanen
Lunch äter vi ibland nere i hamnen, ibland i chora, ibland hemma eller som idag medhavda mackor med stekta ägg och öl på stranden Agios Nicholaus
På kvällarna går vi alltid in till chora och äter
Ikväll tog vi först en ouzo på baren Aquarius och gick sedan till Chrisospilia
Det har efter en underbar dag blåst upp och det var ganska kallt ikväll
Från vårt lilla hus precis i utkanten av chora mot Ano Meria tar det 20 minuter för maken att på morgonen gå fram och tillbaka ifrån bagaren Vi bor väldigt nära byn! Säger alltid att det är en lagom go promenad hem på kvällen
Kan inte bli bättre än så! Ni lever verkligen livet. Jag kan se mig själv gå till bagaren i Ano Meria på morgnarna. Vilken underbar start på dagen, och helt utan stress. Grattis på er, än en gång! klapp_klap
Hej allihopa!
Nu har vi varit i Grekland en hel månad och vi har njutit av varje ögonblick
Att vara på en sådan liten plats och i lågsäsong kan jag verkligen rekommendera Vi har njutit av varje ögonblick
Just nu har vi dock tagit en ”lillsemester” och är sedan i lördags på Naxos Här bor vi på fina o nyrenoverade pension Sofi som vi brukar Idag har vi ett åskoväder hängandes över oss och det har mullrat och kommit några skurar Det är alldeles mörkt över bergen vilket gjorde att vi avstod ifrån att ta oss till Melanes där det skulle vara en festival med mat, musik och dans
Nere i hamnen hölls det ett förstamajtal imorse men det var glest av folk
Det är förvånansvärt många turister här, mest fransmän Idag, trots hot om strejk, går färjorna som vanligt
Imorgon em åker vi med Skopan till Koufonissia för att se hur det är där vid denna tiden Vi var där i september för 2 år sedan o blev lite smått chockade över alla människor som var där Vi stannar 5 dagar och sedan åker vi ”hem” till Folegandros igen
//majibye_bye
Men så härligt det låter! Jag hoppas att någon gång få uppleva det ni gör nu....Så roligt att läsa din berättelseklapp_klap
/emma
Härligt! Tänk att ha semester inom semestern. :D
Hoppas Koufonissi är bättre nu så här i början av säsongen.
/ Anne bye_bye
Kalimera
2018-05-03, 10:36
Ni har semester på semestern. Helt underbart! klapp_klap
Synd att ovädret stoppade er från festen i Melanes. Hälsa Rena och Thodoris om ni återvänder till världens bästa Pension Sofi.
Koufonissi så här års tror jag kommer upplevas som ödsligt i jämförelse med september. Berätta gärna hur där var när ni kommer hem från ”lillsemestern”. :)
Men så härligt det låter! Jag hoppas att någon gång få uppleva det ni gör nu....Så roligt att läsa din berättelseklapp_klap
/emma
Ja Emma det är härligt o jag hoppas verkligen att du får uppleva det själv någon gång
//maji bye_bye ifrån ett varmt Koufonissi
Härligt! Tänk att ha semester inom semestern. :D
Hoppas Koufonissi är bättre nu så här i början av säsongen.
/ Anne bye_bye
Ja det känns lyxigt att kunna ”offra” 9 dagar
Koufonissi är definitivt mycket bättre nu! Det är lugnt o vi kanske är 10-20 turister skiftar lite från dag till dag
//majibye_bye
Ni har semester på semestern. Helt underbart! klapp_klap
Synd att ovädret stoppade er från festen i Melanes. Hälsa Rena och Thodoris om ni återvänder till världens bästa Pension Sofi.
Koufonissi så här års tror jag kommer upplevas som ödsligt i jämförelse med september. Berätta gärna hur där var när ni kommer hem från ”lillsemestern”. :)
Ja man kan ju behöva vila upp sig lite ;)
Vi återvänder inte till Pension Sofi förrän 31/5 då vi lämnar Folegandros Då ska vi bo där 2 nätter o då ska jag hälsa till dom
//majbye_bye
Koufonissi denna tiden är nästan som att komma 20 år tillbaka i tiden då det gäller lugnet, de glest befolkade stränderna o de vänliga människorna
Skopan kommer o går troget o ibland anländer det några o andra lämnar
I förrgår var vi helt ensamma på Pori och idag var vi ensamma på stranden Fanos
Finikas har öppet så man kan få något att dricka och igår serverade dom giants beens Några restauranger har öppet Melissa o Capetan Nickolas bl.a
En del barer o kaféer likaså
Annars så håller man på o målar o städar överallt
Det byggs också otroligt mycket På alla nya vägar som inte fanns förr kör det bilar o lastbilar hela tiden med material till de nya husen
Det är ju på gott o ont det där Vi som bara kommer hit då o då vill väl att det ska vara som förr kanske men det är klart att lokalbefolkningen får ju arbetstillfällen
Härligt är det här i alla fall denna årstiden!
//majibye_bye
Sol och hav
2018-05-05, 14:49
Fortsätt njut!
_B-anana
/Maria
Kalimera
2018-05-06, 15:11
Vi återvänder inte till Pension Sofi förrän 31/5 då vi lämnar Folegandros Då ska vi bo där 2 nätter o då ska jag hälsa till dom
Tack!
Koufonissi denna tiden är nästan som att komma 20 år tillbaka i tiden då det gäller lugnet, de glest befolkade stränderna o de vänliga människorna. Skopan kommer o går troget o ibland anländer det några o andra lämnar I förrgår var vi helt ensamma på Pori och idag var vi ensamma på stranden FanosDet låter helt underbart, och jag kan se det framför mig från när vi var på Koufonissi på 1990-talet.
Det byggs också otroligt mycket På alla nya vägar som inte fanns förr kör det bilar o lastbilar hela tiden med material till de nya husen.Så där har det varit i många år nu och jag har länge trott att ön var färdigbyggd, men så är tyvärr inte. Min hyresvärd Sofia blir alltmer bekymrad för varje år.
Hej allihop _B-anana
Vi var jättenöjda med vår lillsemester o att Koufonissia var så lugnt o fridfullt
På Naxos blev vi förvånade över att där var så många turister redan
Grekerna hade inte fått iordning på stränderna ännu Det kom upp en del parasoller vid St George men man låg inte riktigt i fas med turisterna
När vi kom ”hem” hit till Folegandros så hade det hänt en hel del Några till hotell o restauranger hade öppnat o några krimskramsaffärer Nere i hamnen var det fullt av liv nu o det kommer fler båtar Fler o fler turister anländer o moppar o bilar pinnar kors o tvärs över ön
Fast igår var vi helt ensamma på Vardia Beach så det är ingen trängsel på stränderna ännu
Naturen har nu tappat det mesta av sin färgprakt Det som var en blomstrande äng i april är nu alldeles brunt
Eftersom det inte kommit något rejält regn sedan i november o att det inte regnade så mycket förra året heller så är man klart bekymrade över att växterna dör Hörde att det kommer inte att finnas någon honung att
köpa ifrån de flesta öar p.g.a det, endast ifrån Kreta o de Joniska öarna trodde man
Annars så har vi blivit välkända av lokalbefolkningen nu o alla hälsar glatt o en en del stannar o pratar Vi kämpar på med grekiskan o tycker att vi lärt oss en hel del sedan vi kom hit Jättekul!
Nu har vi 2 veckor kvar här på den vackra ön o sedan blir det 11dagar på Naxos o Santorini Var av en vecka på Naxos tillsammans med barn o barnbarn Det ser vi fram emot så klart men annars undrar vi hur vi ska klara av att lämna paradiset ;)
//majibye_bye
Kalimera
2018-05-16, 14:34
Konstigt att de inte har kommit längre på Naxos. Där startar ju säsongen jättetidigt.
Tur att ni fick uppleva naturens fulla prakt innan den försvann. Det har regnat dåligt i stora delar av övärlden. På Kreta har det inte kommit så lite regn på 30 år, så det är inte säkert att det bli så mycket honung där heller. Undrar hur det ska gå med dricks- och duschvatten i sommar?
Njut vidare av er drömsemester! bye_bye
Sol och hav
2018-05-16, 21:10
Fortsätt att njuta!
Ha det jättebra!
Vi njuter i Paleochora!
/Maria
Monica C
2018-05-16, 22:56
Så underbar läsning!!
Ni lever en dröm som jag o många med mig oxå skulle vilja göra👍
Monica😍💕🇬🇷
Konstigt att de inte har kommit längre på Naxos. Där startar ju säsongen jättetidigt.
Tur att ni fick uppleva naturens fulla prakt innan den försvann. Det har regnat dåligt i stora delar av övärlden. På Kreta har det inte kommit så lite regn på 30 år, så det är inte säkert att det bli så mycket honung där heller. Undrar hur det ska gå med dricks- och duschvatten i sommar?
Njut vidare av er drömsemester! bye_bye
Vi var väldigt förvånade över att dom var så coola trots många turister
Ja vi är så glada för att ha fått vara med om naturens skiftningar
Här har vi ännu inte hört något om att man måste spara på vattnet men det sitter lite i ryggmärgen efter alla år att man tänker på det
Ja vi fortsätter njuta ett tag till;)
//maji bye_bye
Fortsätt att njuta!
Ha det jättebra!
Vi njuter i Paleochora!
/Maria
Ja tack!
Härligt att ni också har det bra👍
Så underbar läsning!!
Ni lever en dröm som jag o många med mig oxå skulle vilja göra👍
Monica😍💕🇬🇷
Ja det gör vi verkligen! Vi är såå tacksamma över att kunna göra detta o kanske vi kan få vara med om det igen men just nu lever vi bara för stunden
//majibye_bye
Athanasia
2018-05-17, 05:07
Ha det fortsatt underbartklapp_klap
Hej allihop!
Ja nu närmar sig vår vistelse här på Folegandros sitt slut
På torsdag em tar vi båten över till Naxos där vi skall vänta in vår familj som kommer 2/6
Vi ska vara tillsammans en vecka o bl.a fira min 65-årsdag Kan knappast bli ett bättre slut på vår fantastiska resa
Jag vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta vistelsen här på Folegandros
Det har varit helt underbart att få se ön vakna upp!
Alltifrån naturen som var så vacker när vi kom till alla tavernor, caféer, affärer o hotell som städat o målat o gjort iordning inför säsongen som nu börjar ta fart
Alla fantastiska människor vi träffat o några har blivit våra vänner
Grekiskan som vi kämpat på med o som vi ändå tycker att vi gjort stora framsteg med
Alla härliga upplevelser som påskfirande, bröllop o spontana möten med goa greker
Alla djur ifrån lösgående åsna stående utanför vårt hus i kolsvarta mörkret en natt då vi kom hem Till ormen i vasken på Mors dag
Underbart är väl ordet som stämmer in bäst!
//majibye_bye
Kalimera
2018-05-29, 17:25
Underbart är väl ordet som stämmer in bäst!Ja, det är väl det ord som stämmer bäst på din beskrivning. Förutom det där med ormen då. :)
Det måste kännas sorgligt att lämna ön efter en sån fantastisk vistelse. Men ni har ju mycket att se fram emot på Naxos, så ni kanske ändå åker med glädje i hjärtat.
Ha det gott på Naxos, och stort grattis i förskott! klapp_klap
Sol och hav
2018-05-30, 00:11
Hej Ing-Marie och Kenth!
Vad fort det har gått!
Tänk att ni har varit iväg två månader nu!
Ja, som alla skriver så låter det helt underbart allt det ni har fått uppleva!
Ni får fortsätta att njuta på Naxos!
Grattis i förskott!
Kram Maria bye_bye
Ormen var mer än läskig!! Jag är livrädd för dom dessutom
Det är lite vemodigt att lämna imorgon men vi är så glada över allt vi fått uppleva Det är väl sådant man får minnas när man sitter på hemmet😉
Tack för gratulationen!
//majibye_bye
Kalimera
2018-05-31, 16:57
men vi är så glada över allt vi fått uppleva Det är väl sådant man får minnas när man sitter på hemmetExakt, det är sådana guldkantade veckor man behöver plocka fram då. :)
Janne din hälsning till Thodoris på Pension Sofi är framförd och han sken upp som en sol 😄
Vi anlände igår till Naxos och försöker anpassa oss till ”storstaden”
Det blåste jättemycket o det var riktigt kyligt på kvällen Idag har det mojnat betydligt och just nu 26 gr så det är riktigt skönt
Imorgon är det slut på ”friden” då anländer barn o barnbarn Ska självklart bli jätteroligt att få träffa dom efter drygt 2 månader_B-anana
//majibye_bye
Kalimera
2018-06-03, 13:34
Janne din hälsning till Thodoris på Pension Sofi är framförd och han sken upp som en solTack! klapp_klap
Hej på er!
Här kommer min sista direktrapport ifrån våra dryga 2 månader i Grekland
Våra barn o barnbarn anlände till Naxos 2/6 där vi bodde på fina Princess of Naxos Jättetrevligt ganska litet (19 rum) hotell längst bort på St Georgestranden
Fina rena rum o trevligt poolområde
Vi gjorde några bussturer till Plaka annars badade vi på stranden nedanför hotellet o i poolen
Första kvällen var vi på en av strandtavernorna o åt middag annars så var vi mest inne i stan på kvällarna Kan verkligen rekommendera Doukato som ligger i en gränd strax ovanför hamnen!
Alla var nöjda med att bara bada o koppla av på dagarna o strosa i gränderna på kvällarna så det blev inga utflykter denna gång
Vädret var också några av dagarna upp emot 30 gr i skuggan så det var havet som lockade mest
I fredags kom vi alla hit till Santorini o vi fick en fin em o kväll här Det är ju väldigt vackert och spektakulärt Här är otroligt mycket turister o vi var alla eniga om att en dag/kväll räcker här Igår flög dom hem och vi åker imorgon
Vi tog bussen till Red Beach idag men där gick vi på led så vi satte oss på en taverna o åt långlunch
Nu är det sista kvällen o det känns ganska bra att det är här o inte på Folegandros vi är för då hade vi nog haft svårt att lämna
Man kan till slut konstatera att det var inga som helst problem att tillbringa 73 dagar i Grekland!
//majibye_bye
Kalimera
2018-06-11, 16:54
I fredags kom vi alla hit till Santorini o vi fick en fin em o kväll här Det är ju väldigt vackert och spektakulärt Här är otroligt mycket turister o vi var alla eniga om att en dag/kväll räcker här. Nu är det sista kvällen o det känns ganska bra att det är här o inte på Folegandros vi är för då hade vi nog haft svårt att lämna.
Stort tack för alla rapporter! klapp_klap
Vilken tur att ni var så kort tid på Santorini efter den resan ni har gjort. Där blir allt fler turister och snart sjunker väl ön.
Man kan till slut konstatera att det var inga som helst problem att tillbringa 73 dagar i Grekland!Vi tillbringade 171 dagar i Grekland för tio år sedan, och inte heller det var några problem. Det är lätta att stanna länge. :)
Monica P
2018-06-11, 19:04
Stort tack för alla rapporter! klapp_klapp
Det är lätta att stanna länge. :)
Ja, nog är det! Vi har precis räknat efter:ganska precis 15 år! Inte tröttnat än!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.