handdator

Visa fullständig version : Pengar


minda
2006-05-01, 20:39
Snart bär det av. 10 juni 11.30 landar vi, två vuxna och två barn i Aten. tanken är att vi ska befinna oss på Naxos senare på samma kväll. Nu undrar jag hur ni garvade ö-luffare gör med pengar på resan. Är det klokt att ta en del mi kontanter och ta ut resten efterhand under resans gång? Vi kommer att vara borta två veckor och tänker förutom Naxos ta oss till Amorgos samt Koufinissa eller Antiparos. Hur är det med bankomater på dessa öar?

lemon
2006-05-01, 21:36
Vi tog med en del kontanter till färjebiljetter och fickpengar de första dagarna.

Det finns uttagsautomater på Naxos, Antiparos och Koufonissi. På den senare dock endast en, vilken strejkade ett par dar ifjol somras, vilket kanske kan leda fram till tipset att ta med lite extra kontanter just till Koufonissi.
Trevlig resa

/Magnus

CarinaN
2006-05-01, 21:42
Det finns uttagsautomater på Naxos, Antiparos och Koufonissi. På den senare dock endast en,

Vi ska också till Koufonissi i sommar. Jag läste någonstans att det inte finns några bankomater där, men det gör det alltså numera...?

Carina

JanssonJunior
2006-05-02, 08:56
Det är alltid tryggt och smart att ha lite kontanter med sig. Jag brukar växla några hundralappar innan jag åker (hur många beror på var jag ska, vissa gånger blir det alltså flera tusenlappar, men ingen av de öarna nämns så bortse från det :)) och sedan ta ut från bankomaterna. Det är en underbar pryl det här med bankomat! Enkelt och smidigt!

Trevlig resa

Alexandra
2006-05-02, 17:03
På amorgos finns det också en bankomat i Katapola precis vid biljettkontoret...

Vi tar ut pengar så att vi klarar oss de första dagarna och sedan gör vi uttag allteftersom. Innan vi byter ö så checkar vi bara av så att det finns bankomat, är vi osäkra så tar vi ut så att vi klarar oss ett tag på den nya ön också...

/alexandra

Hellen
2006-05-02, 21:05
Vi hade otur ett år och fick problem med ett av våra bankomatkort, som tur var hade vi delat upp reskassan, så vi klarade oss ett tag och bank på telefon med överföringar blev räddningen.

Skulle det strula så kan man ju fortfarande, plocka ut kontanter på växlingskontoren. Man behöver i vilket fall som helst inte bära runt med massa kontanter på sig.

// Helén