handdator

Visa fullständig version : Åka båt


mums
2006-04-30, 01:57
kan vara knepigt om man lätt blir åksjuk. Har förstått att det finns en del båtar som kanske har en tendens att gunga mer än andra.
Vi ska åka från San Torini till Naxos i juni.
Ska man välja dom båtlinjer som också tar bilar? Är det som gungar minst?
Ni förstår att detta är det som mest "oroar". Annars är det ju bara skoj!
Tacksam för alla tips!
//Susanne

kize
2006-04-30, 08:57
Jag tycker att du skall välja att åka med Blue Star, stora fina båtar som även tar bilar.
Vi har åkt med dessa båtar ett antal gånger och ingen i familjen har reagerat med åksjuka trots att det blåst ganska rejält.
Blue Star går fr Santorini till Naxos ett par gånger per dag, turlistan kan du nå via kalimerasidan under rubriken "Under resan".

Kicki

Hellen
2006-04-30, 10:51
Lider också av svår sjösjuka och den enda båt jag blivit dålig på är Skopelitis, som bl.a. går till Koufinissi och Amorgos.
Det blåste rätt rejält och det var som att åka en mindre berg och dal bana. På Blue Star båtarna har jag aldrig kännt av någon sjösjuka.

// Helén

mums
2006-04-30, 13:37
Blue Star blir det!
Tack för svar!
_B-anana

ah666
2006-04-30, 17:33
Brukar du ta åksjuketabl? Pröva! Man blir lite dåsig...men hellre det än sjösjuk!!
Annelie

mums
2006-05-01, 00:31
Brukar du ta åksjuketabl? Pröva! Man blir lite dåsig...men hellre det än sjösjuk!!
Annelie

Jodå, det brukar bli en del tabletter, både till mig och barnen. Men vet inte om jag vill utsätta oss för "skopan" i 6 timmar....."ler"
men det var som någon skrev tidigare. "ingen skopa ingen ö-luff!
/Susanne

Eva L
2006-05-01, 09:45
Jag har åkt Skopelitis på nästan blankt hav och då är det en härlig upplevelse att sitta ute på soldäck och se småhamnarna den angör. Välj båt efter väder och möjlighet när ni är på plats. Tror att det fungerade bra för alla under vår resa. Nu har jag själv inga som helst anlag för att bli sjösjuk men antar att det drabbar bara vid blåst.

Eva

Alexandra
2006-05-01, 13:30
Jag blev sjösjuk av Skopan, men så blåste det väldans mycket hela vägen från Naxos, den värsta sträckan var Koufonissi - Amorgos, men känslan av att se Amorgos torna upp sig framför sig ju närmre man kommer var väl värt det.
Jag blev också sjösjuk från Amorgos-Koufonissi med BlueStar, men så är jag nog ganska känslig:mad:

/Alexandra