Visa fullständig version : Rhodos/Karpathos mars 2018
Hej alla !!
Så är man då äntligt med biljett från ARN till RHO den 25 mars för ca 900 pix. Denna gång haver jag skickat efter en tocken där kombinerad ryggsäck/väska med både axelremmar och hjul, samt utdragbart handtag....Denna goda cigarr ska bli intressant att resa med.....Den ska visst vara godkänd av de flesta flygbolagen, d.v.s den ska medtagas in i kabinen....Skulle jag som vanligt haft med min gamla 65-liters Karrimor ryggsäck, så hade fått slanta upp ytterligare ca 400 pix....
Vi får väl se hure går....böcker köper jag på ebay.co.uk och byter adress till Karpathos, så slipper jag kånka på nåt tiotal böcker som jag brukar. Kläder behövs ju inte så mycket, och jag har en del liggnas i källarn på Garden Villa...Fast det är lite lurigt, för en gång så hade en hel kasse av dom möglat, och fick kastas.....
Vad anbelangar jobb därnere, så vet jag för ögonblicket bara konkret att den ngt högljudda köksfläkten på Pelagos ska ljuddämpas....Det ska bli intressant att se hur det går. Jag ska lägga in en ljud-app i min telefon, så kan jag få lite siffror på dämpningen, kanske....
Ska se om det går att varvtalsreglera motorn, för den behöver junte gå för fulla muggar , utan borde kunna regleras nere vid spisen.....
Förrexten, Chronis berättade att Petros, kocken som nu kockat i flera år,kommer denna sommar också, det var ju en trevlig nyhet....
Dimitris är ju hos sin fru i New Jersey, så vi får väl se om dom dyker upp....
Väl mött på Karpathos i april !!
Mikke
Va härligt för dig, Mikke! Hoppas du får en fin vistelse på ditt kära Karpathos. :)
Det här med kabinväskor, börjar bli ickekabin. Oftare och oftare, blir man ombedd att checka in kabinväskan (gratis, men ändå), för att det inte finns plats. Senast för någon vecka sen, var jag tvungen att checka in kabinväskan på två flighter.
Så jag har börjat ha med mg en mindre väska med de attiraljer man behöver ombord på planet. Hittills har flygbolagen tillåtit detta, men vi får väl se när också det ska betalas för. Såg ett flygbolag (WizzAir?), som TOG BETALT för handbagaget med, så det är väl den nya trenden... :mad:
/Netwolf
Hejsan!
Ja, det där med bagaget känns ju lite osäkert........Det var bättre förr, då alltihop gick på en biljett, fast konkurrensen gör väl att marginalerna blir små, kantänka...
Ska bli intressant att se om min nya kabinväska kommer med in, eller om den ska checkas in....Kan man inte ha en liten väska också?? Typ för kameran,etc....
Som tur är flyger jag ju med Aegean, som tillhör Star Alliance, och då gäller 8 kg....Sen får man väl dra på sej fyra t-shirts, å fyra kallingar å två jackor, så man ser ut som en Michelingubbe.....
Mvh,
Mikke
Kalimera
2018-01-14, 16:47
Så är man då äntligt med biljett från ARN till RHO den 25 mars för ca 900 pix. Du är en rackare som alltid hittar billiga biljetter. Grattis! klapp_klap
Ser fram emot att läsa om dina kommande bravader. :D
Hej alla !!
Tja, jag har alltid levt på ett snöre, så jag är en rätt billig typ....;-)
Och nu när jag blivit friherre, gäller det ännu mer att ha koll på rävöronen..
Ni kollar väl på Simon Reeves andra program om Grekland just nu??
Mvh,
Mikke
Kalimera
2018-01-15, 15:05
Ni kollar väl på Simon Reeves andra program om Grekland just nu?? Har sett dem förut.
Hej!
Angående tv-programmen om Grekland av Simon Reeve....
Jag hade också sett dom...fast jag hade glömt bort det...
Mikke
Hej!
Kikade lite mer noggrannt på kabinväskan, och hittade inga axelremmar....men rätt bra hjul, samt handtag på långsidan och en utdragbar stång med handtag, så det blir nog bra,för jag kan ju inte ha med mer än ca 8 kg i den....
Sen kan man väl ha med nån liten rygga för kameran,etc...;-)
Sen får jag väl se om "stora" väskan blir incheckad, som Netwolf skriver.......RyanAir har visst nyligen ändrat sina kabinväskeregler, vad jag förstår....
Nån som har mera koll än jag??
Nu är det ju bara två månader tills jag drar....tiden går fortare och fortare, ju gamlare man blir, verkar det som...
Vi ses på Karpathos!
Mikke
Sen får jag väl se om "stora" väskan blir incheckad, som Netwolf skriver.......RyanAir har visst nyligen ändrat sina kabinväskeregler, vad jag förstår....
Mja, det är så om du är sen till check-in, riskerar du incheckning, då alla kabinväskor inte får plats..
/NW
Hej!
Just nu chattar jag med English Jon, d.v.s Jonathan Preece, som är på Rodos. Han varit och handlat böcker på Public, och hans boksamling är nu uppe i 2789 st....Sen tar väl jag med nåra, och skickar några som jag köper på Ebay....
Så har ni några engelska böcker över, och plats i bagaget, ta gärna med till Jonathan, så blir hans bibliotek större....
på sommarn brukar han sitta på eftermiddan på Zorianas Place, på vägen ut mot Aperi....Han har en röd och bucklig Toyota pickup....
Mvh,
Mikke
Kalimera
2018-01-25, 14:21
Han varit och handlat böcker på Public, och hans boksamling är nu uppe i 2789 st....Herregud! :eek: Var har han alla böcker?
Hej!
Jo, Jonathan har ju mark och hus på platån Laspoma, d.v.s den runda plattan som man ser när man åker ur Pigadia nere till höger...Där har han ett boningshus och en stavlo, och i bägge finns böcker.
Sen har han byggt ett dubbelhus i Amopi, nära stora vägen, d.v.s ett hus med två lägenheter, samt en större version av den karpatiska väderkvarnen, som ser ut som en hästsko till formen....där finns tre ställen med böcker, så dom är fördelade....Lakki kallas den delen....
Han köpte också för nåt år sen ett rätt avancerat biblioteksprogram och en streckkodsläsare, så när jag kommer drullnas och lånar två kassar, slipper han sitta å plita ner mitt namn å datum kanske 20-30 ggr....;-)
Han fick en stämpel av mej för kanske tolv-tretton år sen och som han fortfarande använder där det står:
English Jon´s Library,
Pigadia, Karpathos, Greece...
Book nr:.......
Donated by........
Year.......
Stämpeldynan som jag köpte med funkar än, och antagligen har han väl inte fyllt på den med färg nån gång än....
Förrexten, ifall nån vill kika på vilka böcker han har, så ligger allihop i molnet och här är adressen dit: https://cloud.collectorz.com/259356/books
Där ser man alla böckernas framsidor, tjusigt värre...
Mvh,
Mikke
Kalimera
2018-01-28, 18:35
Förrexten, ifall nån vill kika på vilka böcker han har, så ligger allihop i molnet och här är adressen dit: https://cloud.collectorz.com/259356/booksJisses! :eek: Det var avancerat må jag säga. Har han läst alla?
Hejsan!!
Nja....nej, det tror jag inte, för han fick nyligen en donation på rätt många böcker, så han har nog att läsa ett tag.....
Jag har väl skickat ner ett femtontal böcker via Ebay.co.uk....som går ner direkt, så slipper jag kånka...och kan läsa därnere...
Sen är det väl en och annan bofasting som lånar av honom också...Det bor ju en del holländare, sydafrikaner, mm som gärna läser engelska böcker. Men han har ju också en del tyska böcker, samt en och annan svensk, har jag för mej....
Sen var Jon häromdan på Rodos, och förstås var han till Public och köpte fler böcker...
Så det växer ständigt, och kul är ju det !
Sten-Anders Fellman donerade visst böcker till Jonathan när han var där...
Mikke
Hejsan!
Apropeau faerjetider,så berättade The Karpathian Librarian Jonathan Preece att Blue Star, som tidigare gjorde sin veckliga resa från och till Rhodos till Karpathos på måndagar, haver av okänd anledning flyttat resan till onsdagar...
Glömde fråga om priset, runt 20 Euro, är detsamma, men hoppas kan vi väl...;-)
Mikke
Hejsan!!
Har fått ett tips om hur man får tie poosent på färjeavgiften på Blue Star av English Jon...Först så köper man en biljett nere i nån av de små kontoren vid turistkajen, så när man sen går ombord på Blue Star, så knalllar man till expeditionen och ber om ett rabattkort, som man får när man visat sin biljett och pass. Så nästa gång man köper färjebiljetten på nåt av kontoren, så drar dom tio procent,det blir 3 euros rabatt, och man åker enkel till Pigadia från Rhodos på tre timmar för 19 Euro....Så efter sex resor har man näxtan en gratist....;-)
Trevlig helg anbefalles å det bestämdaste !!
Mvh,
Mikke
Kalimera
2018-02-12, 10:51
Har fått ett tips om hur man får tie poosent på färjeavgiften på Blue Star av English Jon...Först så köper man en biljett nere i nån av de små kontoren vid turistkajen, så när man sen går ombord på Blue Star, så knalllar man till expeditionen och ber om ett rabattkort, som man får när man visat sin biljett och pass.Låter konstigt, men bra. :) Vet du varför man får rabatt?
Hejsan!!
Nja, kanske ett sätt att få mera passagerare på Blue Star, som är förstås dubbelt så snabb som Prevelis, och dessutom ganska mycket yngre och fräschare....
Och bor man på Karpathos, så blir det nog en och annan repa till Rhodos över tid....Bra att det går två färjor också, för mycket av dagligvaror,etc kommer ju per båt...
Sen funderas det på ön om man ska ta iland långtradarna nån annanstans än mitt i stan. Ett förslag är att göra en ny kaj bortåt generatorstationen, då slipper man ju förstås lastbilarna på hamngatan, men då måste ju folk ta sej dit....En annan variant är att man gör en kaj där Marinan ligger, nedanför Italienska Huset....Den varianten blir nog enklare och billigare, för då är det ju "bara" att jämna av den lilla ön i vinkeln,och så behöver man inte fylla och bygga så mycket....Så jag tror mer på den än borta vid generatorstationen....men vi får väl se...
Det händer alltid nåt, så det är inte exakt samma ö man kommer tillbaka till...
Mikke
Kalimera
2018-02-13, 18:44
Sen funderas det på ön om man ska ta iland långtradarna nån annanstans än mitt i stan.Det hade ju varit bra för hamnen ligger lite tokigt till.
Hejsan!
Hamnen eller hamnpiren ligger väl bra till, iallafall för båtarna, men med den ökade andelen av bilar, lastbilar, etc, så blir det mer och mer intressant att flytta från nuvarande ställe, även om många som väntar på färjan väljer att gå ner nån timme innan och häcka på nån av de många ställen som ligger längs hamngatan....
Nåväl, det blir väl inget flyttande förrän nya sjukhuset är i drift. Enklast och billigast blir det nog att ta iland bilarna nedanför Italienska Huset, på Marinan, och bredda vägen strax innan Gatoulis, så tradarna kan ta den svängen....
Sen har jag hört nåt mummel om att några vill bygga ett STORT hotell ungefär nedanför nya sjukhuset,på andra sidan vägen på stranden, där det ligger en liten kyrka, d.v.s strax innan backen upp och kurvan....Som jag minns så var det en massa små gropar grävda där, kanske för att utröna vad grunden består av där....Kyrkan äger visst den marken, men det glunkas om förhandlingar....
Sen borde väl den stora dammen vara klar också....det får jag förstås kolla...
Mvh,
Mikke
Kalimera
2018-02-19, 18:12
Sen har jag hört nåt mummel om att några vill bygga ett STORT hotell ungefär nedanför nya sjukhuset,på andra sidan vägen på stranden, där det ligger en liten kyrka, d.v.s strax innan backen upp och kurvan....Som jag minns så var det en massa små gropar grävda där, kanske för att utröna vad grunden består av där....Kyrkan äger visst den marken, men det glunkas om förhandlingar....Stora och lyxiga hotell är den nya trenden i Grekland. Så Karpathos lär knappast förskonas. :o
Monica P
2018-02-20, 08:40
Mikke, VA DÅÅÅ för sjukhus??? Det dom har är ju hyfsat modernt men det är svårt med bemanningen. Har jag missat något här? Vi har bara bra erfarenheter med sjukvården på Rodos hittills.
Monica, han menar nog på sjukhuset på Karpathos! Det har byggts nu ca 2 år, så hoppas det blir klart snart och att dom hittar personal också!
Riitta
Monica P
2018-02-20, 14:36
Å, det förklarar saken!
Var byggs det nya sjukhuset?
Hej!!
Om ursäkt om jag är lite diffus ibland, kan bara skylla på ålder och förvirring....
Javisst menar jag det nya sjukhuset på Karpathos, som ligger till vänster precis när strandrakan tar slut och det kommer en liten backe och en vänsterkurva innan första bensinmacken, d.v.s vägen mot Aperi.....
Vad som händer med sjukhuset mitt i stan är väl öppet, men en variant som jag hört är att huset kan byggas om som ålderdomshem.....
Jag får väl kolla upp när jag kommer till Karpathos hur det ligger till med personal till sjukhuset, och när det kan öppnas....
Mvh,
Mikke
Hejsan!
Tiden rullar på, och ju äldre jag blir, desto fortare verkar det, fast det är förstås bara inbillning....Hursomhelst så haver jag tjackat busspilätt nu på fredag 09.55 till K:gl Hufvudstaden, för att vid ankomsten ta mej ngt nordväst till Järfälla och Fellmans trevliga hus.
Efter några goa dagar därstädes, flyger jag vid tolvtiden på söndan till Rhodos, där jag antagligen kvarstannar till onsdag,då Blue Starfärjan avgår mot Karpathos....
Nu har jag två hela dar att sy ihop allt innan avfärd, bl.a har jag en stor plastkruka med en honplanta Humle, som haver tinat och skall tas upp och skäras ner i småbitar, för att förhoppningsvis fortsätta sitt humleliv i eller uttaför Sevdalis växthus i Afiarti....
Han har bett mej om humle, och jag gick förstås ut på Facebook. Det finns en lokalt startat sida här i Karlstad, som heter Jag vill ha hjälp, eller nåt liknande. Där skrev jag om min humleönskan, och fick förstås svar, rätt kvickt. Tvenne vänliga damer hade humle hemmavid, men utanför,d.v.s under en meter snög, medans en trevlig skåning som bodde på Hammarön, söder om Kallsta, hade humlen uttaför, men i en plastkruka.....
Den var ju frusen, men flyttbar meddelst min trogna pickup, så skåningen fick en liter linolja i byte, sen fick plantan tina i mitt rotiga varmgarage....Ska bli kul att se om den acklimatiserar sej på Karpathos...I så fall får det bli en skylt bredvid humlen, med hela historien....
Jag har idag bytt telefon.....Detta kanske inte låter som nåt speciellt, men ni som har gjort det, vet att det kan vara nog så krångligt, med tanke på allt som finns i våra mobiler numera...Som tur är har jag en kompis som också heter Mikael, men han stavar med ch....
Han är en hävert på överföringar, och tillsammans så lyckades vi flytta över , som det verkar, allt...
Min "gamla" Sony Xperia ZR är nu utbytt mot en Sony Xperia Z5 compact, så nu ska jag försöka bekanta mej med den....Det kommer nog att ta sin rundliga tid....men jag har redan hittat bussbiljetten.....Ett tag trodde jag att jag skulle va tvungen att ta med den gamla telefonen, men det slipper jag nu...
Sen var det där med packandet också.....
Mvh,
Mikke
Athanasia
2018-03-21, 06:22
Låter underbart att Du snart är på väg igen_B-anana Håller tummarna för humlen:)
Precis när jag skulle lägga mig slog det mig att man inte hört ett ljud från dig Mikke:eek:
Är du på Karpathos?! Du är ju en av de personer man följer med på dina resor. Vad jag kan utläsa av tidigare inlägg så borde du bara på plats nu!! Berätta!
/ Kajja bye_bye
Det ser ut som Mikke denne gang velger Facebook:)
karinafp
2018-04-14, 17:55
Meddelade Mikke att hans inlägg var efterfrågade ;) och fick detta svar:
"Aha....har försökt lägga in nån post på kalimerasidan på FB..men dels så ereju ett jävla scrollande,sen gick min rätt nya Sony i kaklet,så nu har jag lånat Andreas svärfar Minas ngt enklare smartphone.....Men ska se till å starta datorn på Zephyros imorrn. Förexten,El Greco håller på att helrenovera och jag hoppade in där och avlöste modren en liten stund när hon tappert stod och rollade hisstrumman...
Om du vill kan du kopiera denna texten å putta in den på Kalimera,som nån sorts livstecken. Bor på Garden Villa,där vi beskurit fyra trän å jag har målat fyra balkongräcken på andra våningen,samt stora porten....Vädret när jag kom har varit minst sagt varierande,blåsigt,kallt,som attan på nätterna å regn ett par gånger...senaste dagarna hare vurt varmare å mindre blåst. Idag vare 28 grader,så färgen nästan torkade i penseln....
Första planet kommer 23 april har jag för mej,och jag har blivit höns å kattmatare åt Jonathan Preece,d.v.s han me alla böckerna..I tre dar tills grannen återvänder...min lön: sex ägg,en halv lök å en tomat...."
Karin
mellanhand :cool:
Tack Karin!
Birgitta, från Paleochora.
Phuu!! Blev lite orolig!! Gott att få ett livstecken!! 😥
/ Kajja bye_bye
karinafp
2018-04-15, 11:58
Tack Karin!
Birgitta, från Paleochora.
Phuu!! Blev lite orolig!! Gott att få ett livstecken!! 😥
/ Kajja bye_bye
fb_gilla
mellanhanden ... ;)
Phuu!! Blev lite orolig!! 😥
/ Kajja bye_bye
Jag också!!!!! Eftersom jag nästan aldrig är inne på FB så var jag rejält orolig.
Rackarns Mikke, du får inte skrämma oss på det viset! Hoppas att du har fina dagar på vårt kära Karpathos!
Skönt att allt var OK! Tack Karin!
Masse
Kalimera
2018-04-15, 14:36
Tack Karin!
Undrade också vad som hade hänt eftersom han varken skrev här, eller där. Nu vet jag. :)
Tisdag sjuddertoned april.
Hej alla och farlat mitt laaanga uppehall, men idag startade Andreas datorn, efter att vi malat bord och pallar i det vackra vaedret.
Jag tog Blue Star faerjan den 28:e mars fran Rhodos till Karpathos, och denna gang var det Chronis och Minas som plockade upp mej och korde mej till Garden Villa, daer jag residerar i rum tio, d.v.s den senast byggda stavlon....
Nan dag efter detta gick ja forstas runt och kikade pa vad som skulle goras....Den stora grinden sag inge rolig ut, dessutom hade den grona faergen morknat, sa jag letade reda pa en en mer glad gron faerg, och nu aer stora porten samt den fina lyktstolpen till hoger malad i den gladare, mera somriga lackfaergen nr 48....
Sen malade jag ocksa de fyra staketen pa andra vaningen i stora huset. Andreas kom en dag ocksa beskar vi de tre palmerna, plus den hoga fikusen. Ca 40 grenar pa varje palm, sa det blir STORA hogar av vegetation....
Andreas hade innan jag kommit gatt los pa lagerbladsbuskarna, som hade stammar pa decimetern i mitten....Det var ocksa stora hogar av grenar och lov, sa jag samlade ihop dom i paket, som jag band efter scootern, och drog till soptunnorna inte langt fran Garden Villa....
Det gick fint att bogsera, men folk skrattade, men hellre att folk skrattar at mej aen grater....
Nu aer det bara poolen kvar pa Garden Villa i stort sett, sa de sista dagarna har jag malat staket pa Zephyros Village, det staketet som vetter mot gatan, plus de baegge portarna .
Vaedret de forsta veckorna var mkt varierande, sa det blev till att vaerma vatten och fylla nan flaska och sen dra over en strumpa, men innan jag fick tag i nan flaska, sa en natt gick jag upp och tog nagra fyrkantiga golvplattor av skiffer och lade pa spisen tills dom var varma, sen virade jag in dom i en skjorta och stoppade in dom under filten i saengen....
Ack,ja....dagarna var ok, men nerat tio grader pa naetterna....Sen nan dag sa regnade det
vaeldigt mycket i flera timmar, vilket forstas aer bra, men jag blev sittnas under en balkong, for jag hade ingen regnjacka, men istaellet hade jag en bra bok, sa det fint aenda.....
Jag har forstas farit runt litegrann, t.ex har jag levererat humlerotbitar till Dimitri ( Jim ) Sevdalis i Afiarti, och han farsa Haris som har en liten bat staendes utanfor, hade bestaellt nytt segel ( Latinrigg) sa det tog han fram och visade seglet pa baten, soeau det var kul att se. Hoppas bara vi kan prova seglet i skarpt laege, for det aer ett litet projekt att dels bogsera bat och utrustning till nan ramp i Afiarti, laegga i baten, gora den ordning, segla, och sen plocka ner segel, etc, dra upp och kora tillbaka bat och trailer till vaexthuset....
Nagra hundra meter snett bakom vaexthuset numera Nena Papadopolous, hon som har den lilla tavernan Nostimies, daer jag tecknar lite pa vaeggen sen nagra ar tillbaka. Hon bor ihop med Christo, som aeger fyra hus peau rad och dom bor naermast vaegen, ocksa hennes dotter Angeliki. De andra tre husen ska hyras ut och de tva naermast vaegen aer i stort sett faerdiga...Det aer ju en hel del vindsurfare som kommer till Afiarti, sa dom husen blir saekert uthyrda alltefter...
Senaste veckorna har vaedret blivit mer somrigt, sa nu aer det shorts som gaeller....
Jag har dessutom fatt ett annat, kortare jobb. Jonathan Preece, engelsmannen som far alla mina engelska bocker, ska fara till Sri Lanka med sin dam Ursula, sa jag ger katter mat och vatten, samt att jag ocksa ger honsen mat och snor deras aegg, som jag sen distribuerar till sana som koper hans aegg....
Pa torsdag kommer Jonathans granne hem, sa da tar hon over matandet och aeggsamlandet, och min korta karriaer som bonne aer slut.....
Vad mer?? Jo, en kompis fran Karlstad har kopt biljett och kommer till Karpathos onsdag 25 april med Blue Starfaerjan. Han heter Peter Strandell och jag har nog kaent honom i femti ar...Han ska forstas bo i samma hus som jag och det ska bli trevligt att visa honom runt....
Nu borjar Andreas kolla om jag aer klar, for han aer som vanligt lite stressad innan de forsta gaesterna ska komma.....
Men nu aer jag tibax haer och kommer som vanligt att pladdra peau efter formaga....
Hej sa laenge och jag kanske far traeffa nagra av er pa Karpathos,
Mvh,
Mikke
Tack för den rapporten. Fint att få höra från dig. Ha det fint!
/ Anne bye_bye
Men nu aer jag tibax haer och kommer som vanligt att pladdra peau efter formaga....
Ahhh så gött att höra att du är på plats! Pladdra du på bara! Alltid lika kul med lite nytt från dig och Karpathos.
Tänk "så många strängar du har på din lyra"! Hittills har jag noterat att du på Karpathos bl a utövat yrken som t ex Målare, Snickare, Trädgårdsmästare, Konstnär (Pelagos skylt, Taverna Nostimies mm), och lite Rörmokare har jag för mig (?), och nu är du Bonde också. Och inte nog med det, på tal om strängar och lyra, du är ju Musikant också! Kan tänka mig att det är många på Karpathos som ser fram emot dina besök.
Masse
Hej Mikke bye_bye
Tack för din rapport.
Du lär aldrig bli arbetslös på öa.
Och nästa merit på cv:t blir...?
/ Kajja bye_bye
onsdag 18 april
Hej igen!! Solig dag idag, och igar haemtade jag 20 aegg, som jag tog med mej i morse....Sen visade det sej att det aer imorrn jag ska till tannlaekarn....haha....
Navel, jag stack upp till den nya jaernvarushoppen ungefaer mittemot gamla bensinmacken peau vaeg mot Amopi....Haller pa att fixa till pergolan vid gamla stavlon peau Garden Villa, for det danska paret Bo och Ann ankommer (!) peau mandag, och da vill jag forstas ha grejat klart....Det blir lite reparationsjobb, tills vi kan bygga om pergolan, for den aer ju 25 ar, och en del balkar, etc maste bytas ut, fast det far vael bli i september eller seau.....
Soeau jag kom lite sent till Zephyros idag. En dorr nere i den nersaenkta delen av hotellet hade lacken spruckit, sa vi lyfte av dorrn och lade den pa ett jettetungt marmorbord, sen slipade jag i nan timme, och nu har jag lackat dorrn.....Det aer perfekt torkvaeder, lagom varmt och lagom vind, sa det skulle inte forvana mej om vi kan lyfta peau dorrn i kvaell.....
Det borjar komma lite turister, det aer saekert raett manga som s.a.s tar sig hit peau egen hand, med flyg antingen till Athen eller Rhodos, och sen bat eller flyg over till Karpathos...
Andreas trodde att det var idag dom skulle riva gamla hotell Limiatis som aer ungefaer tjugo ar, och sa ska det bli nat nytt monsterhotell peau fem vaningar....
Nu aer klockan sex haer, sa jag ska ta och scootra mej ivaeg upp till Jonathans hons och katter......
Mvh
Mikke
Monica P
2018-04-18, 18:37
Så otroligt flitig du är!
En dorr nere i den nersaenkta delen av hotellet hade lacken spruckit, sa vi lyfte av dorrn och lade den pa ett jettetungt marmorbord, sen slipade jag i nan timme, och nu har jag lackat dorrn.....Det aer perfekt torkvaeder, lagom varmt och lagom vind, sa det skulle inte forvana mej om vi kan lyfta peau dorrn i kvaell.....
Det skulle verkligen inte förvåna mig heller eftersom det förutom Perfekt torkväder, Lagom varmt och Lagom vind, dessutom är en Perfekt hantverkare som har varit igång.
Hördu Mikke! Du får mig att tänka på en mysig dansk kille som vi har kunnat skåda på svensk Tv under ett tag. Programmet heter "100%Bonde" tror jag (kan ha fel, men strunt samma!). Men när du är i Grekland så får du mig att tänka på honom. Han fixar och lagar och grejar, och oftast med ursprungliga och naturliga material och hjälpmedel. Han åker och hämtar virke, stenar, bjälkar mm mm mm. Skillnaden är möjligen att jag har aldrig sett honom på en moppe, vilket tycks vara ditt vanligaste fordon på Karpathos. T o m när du släpar iväg trädgårdsavfall! Hej och Hå!!!!
Ha det jättegott!
Masse
PS. När du nån gång känner behov av en veckas semester med riktig avkoppling och absolut inget att göra så får du väl överväga att förlägga den till något avlägset ställe i Sverige. :D DS.
Thursday 19.4
Hejsan!!
Blasigt och lite kallt idag. Ivaeg till tandkirurgen kl 1o.30....Dimitris Spanos, han grejade peau och sa till mej att kika upp peau mon-tisdag. Det finns en hel del tandlaekare haer, sa varfor inte ta och ga till nan och fa gaddarna kollade...?? Ca fem ggr billigare aen hemma,sa jag tjaenar nog in en eller annan Karpathosresa genom att ga till tannlaekarn varje gang jag aer her....
Vad belangar min eventuella flitighet, seau vill jag peaupeka att jag INTE jobbar speciellt mycket for det mesta, utan har laaanga sovmornar och i genomsnitt kanske jag jobbar 2-3-4 timmar om dan, och ibland inte alls...
For till Zephyros och vinden hade mojnat, fast det aer ett jaevlans vasen fran hotellet som dom river....Nu har jag malat en sektion bredvid porten, sen fick Andreas tva trasektioner, som kan anvaendas uppe pa Garden Villa....
Nu borjar solen skina, sa jag ska upp och vaerma lite soppa, innan jag ger mej i kast med pergolan pa Garden Villa.....
Och Masse, jag ser ocksa pa det danska programmet om den unge bonnen...mkt intressant !!
Mikke
Det finns en hel del tandlaekare haer, sa varfor inte ta och ga till nan och fa gaddarna kollade...?? Ca fem ggr billigare aen hemma..
Intressant! Inte för att jag gillar att gå till käftis, men priset spelar in. Åsså får man en ursäkt att åka till Grekland ju! :D
Kalimera
2018-04-20, 09:33
Ca fem ggr billigare aen hemma,sa jag tjaenar nog in en eller annan Karpathosresa genom att ga till tannlaekarn varje gang jag aer her....Det där är ju jätteroligt, du tjänar på att åka till Karpathos och gå till tandläkaren. :D Kanske något vi all ska ta efter. klapp_klap
Fredag20.4
Hej alla!!
Soligt och blasigt idag....
Minas och Sofia aer i full gang att mala cementstigarna grey....Jag har mandat att geau efter och hitta peau nagra kuliga symboler eller seau....
Igar kvaell grejade jag med pergolan peau den gamla stavlon. Vissa traebalkar har blivit gamla, och rutnaetet av tunna traelister hade gatt sonder peau flera staellen och sag lite tris ut, sa jag hade varit ner till Roysakis Snickeri vid Panorama hotell och fatt lite lister sagade, samt att jag lanat en handsag, sa jag lagade upp rutnaetet med nya lister, sen betsade jag dom och som lok peau laxen skruvade jag ihop dom daer dom korsar varann....Hade sparat, eller hittat en del prima virke vid sopcontainrarna forra gangen jag var haer, och dom vita listerna kom vael till pass, sa nu aer hela rutverket mkt stabilare, ser baettre ut, for danska Anna brukar sitta daer och laesa, sa det funkar denna saesongen.
Igar fick vi ca 4.5 meter rutsida med ram av grannen. Den delade vi i tva, som f.n star lutat mot Zephyros staket, men fastbundet,sa det inte ramlar, for det gjorde den direkt..
Mkt bra listvirke daer, sa antagligen tar vi och plockar ner listerna fran den saemsta sidan, och sen kor vi upp den fina sidan, som vi arkiverar noga bakom nan av stavlona...
Oj, det blev mycket byggdetaljer haer, sorry....
Nu peau Zephyros, och vi kollar just nu en brunn med pump. Vi checkar laeget for automatbrytaren, som flyter att den inte later pumpen ga torrt....
Danskarna, d.v.s mina framtida grannar, kommer nu peau mondag kvaell, sa jag ska se till att deras egen box med grejer i kaellarn kommer upp och finns peau deras rum, sen brukar jag plocka lite blommor ocksa, det aer ju laett sa haer i utkanten av stan, det finns hur mykke blommer som helst....
Jag har en avkapad plastflaska forankrad i bordet med gummicord, sa den star still, hur mykke de aen blaser, haha....
Hoppas att traeffa en eller annan Kalimist peau Karpathos inom den naermaste framtiden, nu ska jag avsluta och ga ner i kaellaren och se ifall niveauflottoren funkar....
Mvh,,
Mikke
Kalimera
2018-04-21, 14:11
Hoppas att traeffa en eller annan Kalimist peau Karpathos inom den naermaste framtiden,Har du inte träffat han som har flyttat dit, som skriver på FB?
sondag 22.4
Hej alla !
Idag soeau har jag mest jobbat med listerna i staketet mellan rum 7 & 8 peau Garden Villa....Soligt, men blasigt, och vinden blev allt starkare, sa till slut fick jag geau in och haemta vaest och jacka...
Nu aer iallafall alla lister ditskruvade, och far se om det blir nat mer jobbande idag, men kanske jag stryker oversta karmen innan kvaellen, seau aer den torr imorrn....
Deau vid sex-sjutiden kommer danska paret Bo&Ann, som alltid bor i sjuan, d.v.s i den aeldsta stavlon.
Jag ser till att vara daer naer dom kommer, och dom har med sej bryggkaffe, vilket passar utmaerkt, for jag har kvar till en bryggning.....
Har inte varit i stan forraen nu, da Andreas kom upp till GV med grejer....
Nu aer poolen fylld pa Zephyros och den pa GV fyller vi nu till veckan....
Har nu varit hemifran sen 23 mars, soeau det aer snart tid att borja kika efter biljett hem.
Det har visst motvilligt blivit var nu hemmavid, och traebaten Hedvig ska i vattnet....
Mvh,
Mikke
Kalimera
2018-04-22, 17:48
Det har visst motvilligt blivit var nu hemmavidDet är till och med sommar på vissa ställen, i alla fall har vi haft sommarväder idag.
Om jag fick välja så hade jag stannat en vecka till på Karpathos. Här i södra Sverige har vi fått löfte om en vecka med regn och svalare väder. Men vi är glada och vederkvickta av den gångna veckans sköna sol och värme.
Masse
Mandag 23.4
Hejsan!!
Fin dag idag, sol och labra brisar....
Gjorde klart listtaketet mellan sju och atta, samt oljade med svamp tills oljan tog slut....Hade nog foredragit pensel, men alla dom hade faerg i sej....
Sen malade jag klart ett stort lock med kanter vid poolen. Minas kom sa vi gick ner i kaellarn och haemtade upp det danska parets box, sa den tog jag och satte i deras rum, plus att jag lade rabarber peau nyckeln, for dom kommer i kvaell, och deau aer det bara jag peau Garden Villa. Sa jag far haelsa dom vaelkomna, det gjorde jag forra aret ocksa, sa det aer bara trevligt, for dom har med sej kaffe till mej, for mitt tog slut idag, haha....Bra tajming!!Sen har min vaen Peter, som kommer peau onsdag, ocksa med sej kaffe, ost och kanske rent av snus, vem vet....
Jag for forbi Roysakis snickeri och laemnade tibax den fina japanska sagen till Yannis.som jag lovat. Den var jettebra, och funkade at baegge hallen och gav ett fint,tunt snitt. Maste skaffa mej en san....
Sen for jag nerat AutoMotoCenter, men naer jag svaengde ut vid 7/11 sa satt det en snubbe pa muren mittemot som jag lixxom kaende igen....men jag for ner och fick nycklarna till Peters scooter, och sa letade jag fram en STOR hjelm, sen for jag tiillbaka till 7/11, men mannen kom knallande, sa jag stannade och presenterade mej. Det var Ingemar fran Kil i Vaermland, som hade flyttat ner. Vi snackade en stund, det var trevligt att lyssna till dialekten igen, och sen knallade han nerat sitt hotell och jag for till Zephyros, daer Andreas strax dok upp med tva spisplatttor, som ska faellas in i baenken....Sa nu far jag forsoka fixa en sticksag och se till att plattorna kommer peau plats innan onsdag....
Nu far jag dra igang, for till Zephyros kommer hela konkarongen peau torsdag, och det aer ju inte manga dar kvar....
Hej seau laenge...
Mikke
Då kan du ju stanna ett par månader till, när du nu får kaffe, ost och snus :-) Ingen nöd på dig :-)
Riitta
Lite dålig planering Mikkeflabb_flab
Jag räknar alltid ut hur många dosor jag ska med mig. även när vi är på 6-veckorsvistelsen i Paleochora under vintern.
Men jag snusar inte så mycket.
Birgitta.
Tisdag 24.4
Hej
Igar kom danskarna som planerat, och jag var daer och tog emot dom. Sen satt vi och pratade framat midnatt, och sen i saeng. Grekisk teve aer haerlig, dom filmar allt, fran sma oar daer det dansas,etc, mm....jag gillar grekisk teve, den speglar vardagen utan krusiduller.....
Idag har det inte haent mycket for mej, annat aen en tiimmes poolfyllning, samt samtal med Peter peau Rhodos, som kommer med Blue Starfaerjan i morron. Har fixat scooter och hjaelm till honom ocksa, sa den kan han ta och kora imorron.
En sticksag har jag inte fatt tag i aen, Stamatis missforstod mej och kom dragandes med en elektrisk haeftpistol, och den gar inte att saga med....Men det finns flera att fraga, och Peter
aer haendig,sa det orner sej sikkert....
Nu ska jag till tannlaekarn for efterkontroll, sa det aer baest att jag sticker....
hej da,
Mikke
p.s det aer 27 grader och sol och labra brisar.....d.s.
Kalimera
2018-04-24, 16:20
p.s det aer 27 grader och sol och labra brisar.....d.s.Oj, det låter härligt Mikke! Vi har begåvats med isande vindar idag.
Samma tisdag...
Hej alla!!Isande vindar, later kallt.....
Tillbaka peau Zephyros for att laegga peau presenningstaket over baren....Har med mej nara meter gummicord, som aer vaeldigt bra om man vill ha spaent, utan att behova spaenna om varenda da...Jag anvaender gummicord, som finns i olika tjocklekar, till alla mina taeckningar over batarna i traegarn over vintern...Och nu kommer corden till vael pass peau diverse staellen, t.ex runt parasollerna naer det blaser....
Det kom nagra maenniskor knallande fran havet naer jag stod vid staketet, och av en ren haendelse sa haelsade jag peau dom peau svenska....och dom svarade peau samma sprak!
Det var tva unga tjejer, Elllen och Ester fran Vadstena, som var haer for att jobba peau Acropolis som nan sorts praktik...
Jag visade dom ett av rummen peau Zephyros, daer Andreas latit bygga en lokal inredningsvariant, en hylla som man sover peau och har utrustning under....Kallas lokalt for "sofa", och aer gjord i trae med mycket snidat....Faktum aer att av Zephyros tre huskroppar, det huset naermast havet har alla rummen sofas...
Det aer vael det som kan kallas pietet, har jag for mej...
Jag skvallrade forstas om Kalimera for tjejerna, sa nu aterstar det att se ifall dom dyker upp haer....
Nu upp till Garden Villa for lite lasning i den nedatgaende solen....
Mikke
[QUOTE=Mikke;407170]
Det kom nagra maenniskor knallande fran havet naer jag stod vid staketet, och av en ren haendelse sa haelsade jag peau dom peau svenska....och dom svarade peau samma sprak!/QUOTE]
Ha ha ha!
Det här med språk är kul! För många år sedan besökte vi Poros. På vår promenad in mot stan mötte vi på trottoaren ett par som var på väg i motsatt riktning, tydligen med lite tidigare middagsvanor än oss. Vi stannade och ställde på engelska en fråga till dem, minns nu inte riktigt om vad, kanske om vägen till något vi ville besöka. Men jag minns att de svarade vänligt och utförligt, också på engelska. Vi tackade och gick vidare. Efter en kort stunds begrundan sa jag till Birgit, ...... (med tanke på accenten) jag kan nästan svära på att de där människorna som vi pratade med, de var också svenskar!
Tänk så tokigt det kan bli! Men förmodligen inte ovanligt. Många av oss resglada människor går säkert omkring och pratar utrikiska med våra egna landsmän på semestern!
Masse
När vi var på Karpathos bodde vi på Romantica och min väninna på Zephyros. Hon hade en studio närmast havet och i den fanns en sån där "sofa". En imponerande pjäs till säng!! Jag tyckte lite synd om henne att som då nyskild skulle sova ensam på detta podie som dominerade rummet:o:o💔 Men häftig var den!
Masse, man får passa sig vad man säger när man är på taverner etc. Har flera gånger träffat på servitörer som pratar svenska!
Speciellt på Kreta. "Tjeeena svenska kompis. Jag har haft pizzeria i Borååås"flabb_flabflabb_flab
/ Kajja bye_bye
Monica P
2018-04-25, 09:14
!
Masse, man får passa sig vad man säger när man är på taverner etc. Har flera gånger träffat på servitörer som pratar svenska!
Speciellt på Kreta. "Tjeeena svenska kompis. Jag har haft pizzeria i Borååås"flabb_flabflabb_flab
/ Kajja bye_bye
Det kan verka åt motsatt håll också. När jag var ung och vacker gick min kompis Anita och jag på tur i Aten och låtsades att vi inte kunde grekiska. Vi fick en hel del kommentare ska jag säga, för vi hade kortkort och långt ljust hår och grekiska flickor var hårt hållna då...visslingar och applåder...varför händer det aldrig nu för tiden?
Kalimera
2018-04-25, 09:30
.Jag visade dom ett av rummen peau Zephyros, daer Andreas latit bygga en lokal inredningsvariant, en hylla som man sover peau och har utrustning under....Kallas lokalt for "sofa", och aer gjord i trae med mycket snidat....Vi har sovit i "sofa" varje gång vi har bott hos Elias. De är verkligen jättefina!
https://www.kalimera.se/bilder/karpathos-sofa.jpg
Monica P
2018-04-25, 12:31
Underbart! På Kalymnos heter det "krévvato" och finns mest i äldre hus, ofta när de är byggda i backig terräng, så att man kan utnyttja utrymmet under till förråd. Om det är insprängt i berget är det ju svalt där i utrymmet. Förr sov hela familjen på madrasser som på dagen travades i ett hörn, så att barnen kunde ha balkongen att leka på. Riktigt små barn fick en gungande vagga av filtar ovanför mamman, så det var enkelt att vyssja ett grinigt barn på natten.
Vi fick en hel del kommentare ska jag säga, för vi hade kortkort och långt ljust hår och grekiska flickor var hårt hållna då...visslingar och applåder...varför händer det aldrig nu för tiden?
Aha..Monica..Du har inte laddat ner "Vackra-svenska-flicka-Appen"!! Gör det och lägg telefonen i handväskan när du går ut på byn. Du kommer att få visslingar och glada tillrop under hela shoppingrundan _B-anana_B-anana Känns precis som förr och funkar som surrogatAng_elx ;) Kanske ett inlägg som borde legat under "Om 20-års tråden"..?snyft_drop
/ Kajja bye_bye
Torsdag 26.4
Hejsan!
Igar sa motte jag upp min polare Peter vid faerjan vid ett-tiden och for med honom till AutoMotoCenter, daer hans scooter stod. Jag hade med mej nyckeln, och sa drog vi upp till Garden Villa och hans rum. Efter lite fika och snack, sa kikade vi peau kartan och stack ivaeg pa en tur. Forst ivaeg till sista macken peau vaeg till Aperi, sen den fina vaegen ner till Achatastranden, sen tillbaka till Aperi, Volada och i Othos stannade vi och kopte glass och vatten. Damen i affaeren kaende igen mej, for jag spelade fiol ihop med hennes pappa for femton aer sen,haha....det hade jag naestan glomt....Sen vidare till Piles och ner mot vaestkusten och Finiki, daer vi stannade i hamnen en stund. Sen mot Arkassa och vidare ner mot Afiarti. I den langa nerforslopan mot flygplatsen lyckades vi fa upp vara 50 cc scootrar i 90 km/t....
Sen till vaenster och upp till Sevdalis vaexthus, daer vi tjackade 4 kg tomater, gurkor, lok,etc....Vi handlade oxo at det danska paret, forstas....
Sen var Peter hungrig och lite trott, sa vi stannade vid Taverna Rina, daer vi fick de goda omeletterna plus lite brod med spenat inuti.....
Sen sakta men saekert hemat Garden Villa, daer vi sen satt i kvaellen ihop med danskarna och hade trevligt, tills det var dax att knoppa.....Ja, de va onsdan det.
Sen i morse, peau torsdag, kom det ett samtal fran Andreas, sa jag stack ner till Zephyros och fixade en parasollfot, som vinglade....Vi vaentar gaester till sex rum idag, och Maria fick just nu samtal om att planet landat, sa dom kommer naersomhelst....
Sa antingen stannar jag och hjaelper till med bagaget, eller sa smiter jag tillbaka till min frukost....ett svart val....
Fint vaeder idag, lite vind och sol.....
Mvh,
Mikke
Instämmer helt om skönheten längs vägen ned till Achata. Moppeturen både på den vägen och på vägen ner till Apella tycker jag är underbara. Stränderna är fantastiska, mina favoriter på Karpathos, men även resan dit är en upplevelse.
Masse
Samma tossda....
Efter besoket pa Zephyros, sa stack jag till Dimitrios Spanos, tandkirurgen, som raskt kolla gamblingens tandstumpar, samt forklarade sej nojd med dom....Laett for honom att saega, haha....
I samma hus kopte jag ett halvt kilo kottfaers, sen for jag hem till Garden Villa, daer sen jag och Peter gjorde en gryta pa kottfaers och en del av de manga fina tomaterna som vi tjackade hos Sevdalis vaexhus i Afiarti....plus vitlok,gul-och rod lok....Det blev en goder gryta, som saekert raecker nagra dar till....
Efter denna goda maltid, bestaemde vi oss for en utflykt, sa forst for vi till Zephyros, sen for vi till Nenas Taverna, daer hon jobbade for att snart starta, sen drog vi genom stan runt udden, kikade peau det nya reningsverket, sen upp till jaetteparkeringen, och sen vidare upp till topppen och daerifran till Andreas lilla sommarstavlo, som jag hade lanat nyckeln till....Efter detta, skumpade vi sakta nerover, och kom ut i backen vid Damatria, ungefaer daer Andreas och Maria bor. Sen upp till Menetes, och Elias Kafeneon, daer vi kaekade Elias goda Fava med brod och den lokala drycken Box...
Nu har jag laemnat tibax nycklarna till Andreas, och letat fram lite faerger, for Chronis vill att jag fixar till den gamla Pelagosskylten.....Den lyckades jag skruva ner ensam, fast den sitter hogt och aer ganska stor, men det gick med laempor och lite forsiktighet....sen korde jag den med scootern upp till Garden Villa, daer jag ska fixa till den.....
Nu hem i den nedatgaende solen....
Mvh,
Mikke
Kalimera
2018-04-27, 09:39
Nu har jag laemnat tibax nycklarna till Andreas, och letat fram lite faerger, for Chronis vill att jag fixar till den gamla Pelagosskylten.....Hur många gånger har du "fixat" till den skylten? :)
fredag 26.4
Hejsan!! Fin dag, 33 grader i skuggan....
Har ploggat idag,d.v.s plockat skraep och joggat, det blidde en plastkasse mellan Poseidons grotta och Garden Villa...
Janne: den skylten aer den gamlaste, d.v.s den som haenger pa hornet peau en staellning, ut mot gatan med text peau baegge sidor. Den har inte jag gjort, men renoverat EN sida, och lackade EN sida, soeau att gammalt och nytt fanns peau en skylt...
Nu vill Chronis att jag snyggar till den gamla sidan, soeau det ska jag gora innan jag sticjker hem...
Antagligen blir det vael Blue Star Patmos till Rhodos peau naesta onsdag, och Peter haenger nog peau, tror jag. Tva dar har jag kort omkring med honom, och vi har norra delen kvar...
Just nu har jag varit peau AutoMotoCenter och haemtat Stamatis pinnsvets, for en soffa har gatt sonder haer pa Zephyros. Det blir nog den tredje soffan jag svetsar.....
Sen har Andreas fixat en sticksag, sa Peter och jag ska installera tva elplattor i hans laegenhet, och dom maste faellas in i baenken.
Peter har varit och simmat medans jag var ute och sprang, och nu aer han ivaeg och simmar igen....
Det aer stenlugnt pa Zephyros, alla aero ute peau vift idag....
Nu ska jag ta ner elektroderna och vaerma dom i ugnen, sa att all fukt forsvinner....
Mvh,
Mikke
samma freda....
Det gick bra att svetsa,soueau jag svetsade en del peau andra benet, for daer hade jag svetsat forut,fast mindre lyckat....
So naer jag kom tillbaka till AutoMotoCenter, so fragade Stamatis om jag hade tagit de tunna elektroderna, och det hade jag...
Men,sa Stamatis, dom aer ju till for att svetsa Inox, d.v.s rostfritt....
Aha, sa jag, men det gick fint aenda....
Sen sa Peter, att det visst gar att svetsa vanlig metall med rostfria elektroder....
Daer ser man, och laer sig nat varje dag...
Sen gick jag ner till stranden, laeste lite och somnade sen. Det var forsta gangen jag var daer.
Dom haller peau och grejar pa det nya hotellbygget. Konstigt att dom inte rev i hostas och byggde i vinter, soeau det var faerdigt denna saesong....utan nu ska dom bullra och krangla hela turistsaesongen....knepig planering, minst sagt...men vad vet jag......
Mikke
Monica P
2018-04-27, 19:13
Mikke, på grund av strejk kommer Blue Star Patmos inte att gå till Karpathos på tisdag.
Lordag 28
Hej!Nu tjackat pilaett 5.5 Rhodos - Stockholm.
Dimper ner 21.15.
Idag sa blev det lite drama pa Garden Villa....Grannarna hade eldat peau faeltet, och plotsligt hade elden spritt sej, sa jag klaettrade over staketet och bar nagra hinkar, sen kom brandkaren och allt gick bra.
Peter hade stuckit till Amopi, daer han fann en bra strand for sina gymnastiska ovningar, och jag malade pa Pelagosskylten medan han var borta....
Nu aer det Peters tur att tjacka biljett, han har bilen i Nykoping....
Aterkommer senare,
Mikke
Sondag 29.4
Hejsan!
Fin dag, soldis och 28 grader.
Igar efter vi kopt flygbiljetter, foro vi till en liten resebyro i samma kvarter som minigolfen. Daer fick vi bekraeftat att Blue Star Patmos ICKE skulle komma peau onsdag, men istaellet sa kommer Prevelis, som avgar kl 18.20 och ankommer Rhodos ca 6 timmar senare...Soeau nu har vi biljetter till Rhodos. Sen ringde jag Dimitri Karelas peau Mango i Gamla Stan. Daer bodde jag i mars vid hitresan. Soeu vi bokade tva rum, och jag flyger till Stockholm peau lordag och Peter till Nykoping peau sondag....
Idag malade jag klart skylten, samt nerkorde den peau scootern.Att plocka ner den gick raett ok, men att saetta upp den visade sej mkt krangligare, men jag lyckades dra upp den och laegga den peau pergolan, sen resa den och faesta inre faestet alldeles emsammen.
Som tur var kom Peter forbi och lyfte yttre aenden med en sopborste, sa jag kunde koppla ihop kedjorna och bultarna, sa nu haenger den daer den skall.
Nu skall jag kika efter lampa till mamma Eva, for den jag satte upp gick raskt sonder...fyra dar, eller kvaellar funkade den, haha....soeau antagligen far jag en ny lampa i samma affaer...
Idag kom den andra bussen till Zephyros,sa nu aer 12 laegeneter fulla.Det var elstopp peau Shiphol, so alla fick inte med bagaget, men det kommer imorrn eller peau tisdag...
Mvh,
Mikke
Kalimera
2018-04-29, 16:16
Daer bodde jag i mars vid hitresan. Så länge har du väl inte varit borta tidigare?
Mikke! Du är en riktig fixare på Karpathos! Jag beundrar din rackarns allsidiga förmåga att greja, laga, fixa och serva. Är övertygad om att du är en mycket uppskattad vän för alla dina kontakter på hotell och tavernor på Karpathos, och likaså för alla oss på Kalimera som får glädje av dina trevliga rapporter.
Tack Mikke!
Masse
Mandag/Tisdag....
vi stack ivaeg upp till Lastos och haelsade peau Thanasis, peau hans taverna....
Badpoolen,d.v.s en stor rund cementring som var nymalad bla....sa fin, sa fin,
med sma ankor staandes peau kanten...
Thanasis var daer med en vaen, men inga gaester, forutom oss,sa han visade Peter runt i koket,alla sma rum som hyrdes ut, sen tog vi nan apelsinjuice och scootrade nerat Aperi. Daer kan man runda stan, ifall man inte vill kora de smala gatorna, man fortsaetter nan km norrut, sa gar den en stor vaeg ner mot hoger, och man kommer ut vid idrottsplatsen, for vi hade kommit peau att sticka till Ahata. Vael framme efter den FINA vaegen, sag vi att den lilla tavernan var befolkad. Det var Lakis med son som slipade stolar, sa vi satte och ner och tittade peau och pratade. Peter gick i boljan, medans jag stannade kvar och salde en knivslip till Lakis, tillsammans med instruktion. Sen dok det upp fyra starka kompisar till Lakis, som lade ut traeplattorna och korde upp grus for att jaemna till runt tavernan, som forresten heter Annas Taverna, d.v.s Lakis fruga...
Peau andra sidan klipppvaeggen var det nagra klaettrare som haengde och slaengde, men Lakis sa att dom hade vaeggen saekrad tidigare....men det sa lite farligt ut....
Sen stack vi hemat naer Peter hade traenat faerdig, for vi skulle kaeka pizza med vart danska grannpar, Anne och Bo, som bor i nr sju.
Vael hemma sa kom tre STORA pizzakartonger, sa vi fick fem bitar med oss in till frukost...fyra pers blev maetta och det blev over, och sa gott det var !!
Tisdag
Da kom jag upp lite sent, men naer Peter kom tillbaks, sa faellde i in en ny rostfri rektangel med tva plattor....Det tog lite tid, for baenken var 40 mm tjock och sticksagens blad inte sa vidare vaerst....men skam den som ger sej, nu sitter den fast, fast Andreas far nog skicka efter en elektriker, for kopplingarna daerunder sag inget roliga ut,s a vi laet dom vara.....
Nan matta far det va peau risktagandet, haha....
Sen har vi lyckats fixa en bussbiljett till mej. Bussen gar 00.15 peau sondag morgon och jag aer i Karlstad kl 04.33.....
Som tur aer sa har jag en snaell kompis, som haemtar mej, sa kvart i fem aer jag hemma. Denna gang har jag baegge nycklarna med....
Imorrn ska jag laemna tibax den kinesiska smartphonen till Minas, men Andreas hade en aeldre Ericsson, som jag ska ta med. Har printat ut bussbiljetten, sa det kaenns bra....
Naesta gang sa tar jag med mej adressboken, plus en reservtelefon.....
32 grader nu pa Garden Villa och 28 pa Zephyros.....
Nu ska jag ivaeg med sticksagen och slanta for scootern...
Det blir nog nagra rader imorrn ocksa....
Jo, forresten, igar kom det en italiensk dam som bor bredvid danskarna.Vi haelsade som hastigast, och jag hade plockat en bukett blommor peau hennes utebord.
Hon kom knallades till mej i formiddags, och vi sprakade en stund.Hon heter Mikaela (!) och hade varit peau Karp forut. Hon hade med sej en katt som hon haemtat peau Karp for nagra ar sen.
Jag lagade hennes sandaler, remmarna hade slaeppt fran sulan, sa det vaer bara att skruva fast dom istf att limma, haha....Hon var rolig och laespade lite gulligt, samt snackade engelska bra....Hon jobbade i resebranschen och kom fran Parma....
Soau nu vet ni det.....
Hej deau,Mikke
onsdag 2.5
Hej alla !!
Nu har vi packat allting, staedat...(naja...) och farit runt och sagt hej deau till en del folk.
Packningarna ligger hos AutoMotoCenter, som bussigt nog kor oss ner till hamnen alldeles strax....
Peter tappade scooternyckeln peau vaeg upp mellan Garden Villa och den nya jaernaffaeren,och vi for fram o tibax tre ggr,men fick ge upp....En ny kostar en femma,
men naer vi kom ner till grabbarna idag med packningen, sa beraettade Stamatis att en snubbe hade kommit laemnat in nyckeln, som Peter satt en ouzokork peau, seau att den inte skulle sjunka....Vikken tur !!
Mikke
onsdag 2.5
Hej alla !!
Nu har vi packat allting, staedat...(naja...) och farit runt och sagt hej deau till en del folk.
Packningarna ligger hos AutoMotoCenter, som bussigt nog kor oss ner till hamnen alldeles strax....
Peter tappade scooternyckeln peau vaeg upp mellan Garden Villa och den nya jaernaffaeren,och vi for fram o tibax tre ggr,men fick ge upp....En ny kostar en femma,
men naer vi kom ner till grabbarna idag med packningen, sa beraettade Stamatis att en snubbe hade kommit laemnat in nyckeln, som Peter satt en ouzokork peau, seau att den inte skulle sjunka....Vikken tur !!
Mikke
Ha ha ha! I ouzo flyter väl allt, t o m stenar! :D:D:D
Ha en fin hemresa och tack för alla trevliga rapporter!
Nu blir det tufft för näringsidkarna på Karpathos när de måste klara sig utan FixarMikke ett tag igen. Hoppas att du har haft det bra och är nöjd med din resa Mikke!
Masse
Athanasia
2018-05-03, 06:11
Ha en fin resa till Sverige.Tack för trevlig läsningklapp_klap
Jag får också tacka för trevlig läsning.
Hoppas resan hem går bra utan förlorade nycklar och så vidare,,,,
Birgitta.
Hej Mikke o tack för dina rapporter!
Ser fram emot nästa kapitel🌞
/ Kajja bye_bye
Kalimera
2018-05-03, 11:27
Stort tack från mig också Mikke! klapp_klap
Nu får du sjösätta båten och vila upp dig hemma i den svenska sommaren.
Jag antar att det bli en tripp tillbaka i höst?
Tack för rapporterna, Mikke! Trevlig resa hemåt :)
/Netwolf
Tackar, mycket underhållande.
Seaside
Lamberget,Karlstad
mån 7 maj
Hej alla!!
Hemresan gick fint, jag packade och snyggade till rummet för Maria, som städar på Mango. Slantat hade jag gjort tidigare, så Peter och jag knallade iväg ganska tidigt och tog en sväng runt och sa hej då till några.Varmt och soligt, men vi höll oss i skuggan fram till bussgatan. Där var det rätt mkt folk, så vi fick vänta en halvtimme. Under den tiden språkade vi förstås med diverse människor, bl.a träffade vi några yngre ryskor, som hade varit ute och seglat en vecka, och nu skulle hem till Moskva. Peter vinkade av mej och ryskan Olga och jag försökte snacka så gott det gick under bussfärden. Väl ute på flygplatsen höll dom på att renovera delar av den nya hallen,så jag höll mej undan och läste litegrann, tills det var dags att checka in. Denna gång var det lätt, för min väska vägde bara 14.6 kg. Sen fick man knalla bort till gamla hallen för att komma upp på första våningen för att checka in handbagaget.Sen bort till affären och leta reda på de salta pastillerna, ni vet....i dom rätt stora burkarna. Hittade två med hjälp av en go tant som jobbade där, och hon fick t.o.m fram en 007 aftershave oxo....
Väl inne i planet fick jag trevligt sällskap av två damer fr Stockholm, så vi satt och surrade hela vägen till Sverige, och jag lovade skicka en av dom lagerblad. Vi var lite försenade, men jag hade redan fixat biljett på Nettbuss kl 00.15, så det var bara att byta ut sommardressen till mera sverigebetonad... Bussen till Karlstad var nästan ny, och vi var inte många ombord heller, så strax före halv fem landade vi i Karlstad, där kompisen Per hade lånat sin grannes bil och stod och väntade.....Denna gång hade jag med TVÅ nycklar, så jag tog mej in utan problem, efter att ha gett Per lite grejer.....
Kändes en aning ovant att sova i egen säng, men skönt att va hemma. Sov några timmar, så vid tiotiden drog jag ner till ett av husen jag håller lite koll på, och sopade smågrus i några timmar, sen vattnade jag snipan Hedvig, där vattnet bara dröp igenom til en början. Underbart väder var det också, så jag hann med en hel del igår.....Nu ska jag ut igen och sätta på de två sista sommardäcken, för jag kroknade framåt nie igår.....
Peter kom hem ok, fast hans plan var försenat nån timme, han flög med Ryan Air till Nyköping, där han hade sin bil. När jag ringde honom idag så var han ute och åkte motorcykel och vädret i Stockholm var också finfint....
Nu får jag sätta punkt denna gång, och tack alla som läst och kommenterat, sommarn går ju fort, så snart blir det väl dags att börja kika efter biljett ner till Grekland igen....
Mvh,
Mikke
marilene
2018-05-07, 18:33
Tack Micke för alla dina rapporter. Jag ser fram mot dina nya äventyr.
Marilene
Denna gång hade jag med TVÅ nycklar, så jag tog mej in utan problem, efter att ha gett Per lite grejer.....
Ha ha ha! Du är inte bara en arbetsam man, utan också en mycket läraktig sådan! Skönt att du slapp att vara uteliggare! :D
Ha det gott Mikke!
Masse
nickelena
2018-05-07, 21:11
Tack för denna gång!
Å välkommen hem till Ack Värmeland du sköna...
Lenabye_bye
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.