handdator

Visa fullständig version : Vilken ö ?


Ioslina
2006-04-29, 09:27
bye_bye Vi åker de 7 juni och kommer fram 11.30. Vilket skulle ni föredra? Åka från Rafina eller Pireaus? Vi vill till bla Amorgos, Ios, Koufinissi, Schinoussa, Iraklia, Sikinos eller Donoussa. Men vi kommer självklart inte hinna alla dessa öar. vi vill till Ios och Amorgos och helst 2 öar till. Kan ni hjälpa oss? Kom med tips och gärna på ett bra och billigt boende på den ön du tipsar om! Vi vill ha fina stränder, annars inga andra krav! Är det bara express skopelitos som går mellan små öarna? Eller går det någon större båt från Amorgos och neråt till de andra öarna jag vill till?

jesper86
2006-04-29, 14:00
Jag hade nog valt Pireus för det skall vi göra i alla fall. Vi åker ner 10 Juni och skall också till Ios så vi ses kanske där _B-anana

Pelle
2006-04-30, 23:32
Hej, jag skulle rekommendera att åka från Pireus. Därifrån går många båtar ut mot Naxos där ni behöver byta båt för att komma vidare till Amorgos, Sikninos m fl a de öar ni vill till. Vi var på Sikinos för två år sedan. Om man gillar en lugn ö kan jag verkligen rekommendera den. Vi var bara 12 personer som steg av. Vi bodde strax ovanför hamnen hos Lucas som också hade en av restaurangerna. Bra studio och fin utsikt. Finns egentligen bara en enda riktig strand som ligger inne i hamnen. Det finns dock ett fint klippbad med en grotta som var sval och skön att slumra i efter maten. På Koufonissi tycker jag man ska bo inne i byn, inte ute vid Finikas som mest liknar en svensk semesterby. Vi har bott till vänster upp i byn med utsikt ner mot ouzerian vilket var trevligt. Koufonissi har fina stränder, framförallt den som ligger längst bort och som kallas lagunen. Helt fantastisk. PÅ Amorgos har jag bara bott i Katapola. Vi hade ett bra boende som låg till vänster efter det att man gått av båten. Man går längst med en gångväg precis vid vattnet. Uppe i Egiali finns en fin sandstrand. Agia Anna är en stenstrand nedanför klostret med ett alldeles osannolikt blått vatten och en klippa en bit ut man kan klättra upp och dyka ifrån.

Hälsn

Pelle