handdator

Visa fullständig version : Resfeber och en smula panik.


cariolina
2006-04-27, 18:05
Hej!
Jag har fått ett litet problem, eller vad jag nu ska kalla det, och tänkte därför höra med alla er här som är vana att vara på resande fot. Jag ska bege mig till Korfu och jobba än en gång om en vecka, och just därför jag åker så tidigt så fanns det inte några flygstolar ner i vettigt pris så jag satte mig och plockade ihop en resa som passade. klapp_klap

Den innebar att jag skulle flyga Sthlm - Berlin 07.20 den 9e maj och sedan flyga Berlin - Korfu vid 15.00-snåret. Det kändes som en riktig bra resa och jag var väldigt nöjd, ända till jag för ungefär en vecka sedan fick ett brev från AirBerlin där de stod att de ändrat min flygtid. __D
Det vore väl inte hela världen om det inte var att mitt flyg nu skulle lämna Berlin 06.00, visst tänkte jag och bokade om biljetten så jag nu ska sitta på flygplatsen över natten och vänta. Det överlever man, inga som helst problem.

Men, och det här är vad jag egentligen tänkte fråga. Det är första gången jag flyger ensam och jag känner mig därför lite osäker. Inte nog med att de ändrat flygtiden, utan de har även ändrat turen. Mitt plan ska flyga till Thessaloniki först för att sedan fortsätta till Korfu. Vi ska tydligen ankomma till Thessaloniki 09.20 och flyga vidare 10.05. Eftersom jag inte varit med om något sådant här förr så försöker jag hitta lösningar i huvudet som hoppas att det ska bli så enkelt som möjligt för mig. Ena är att vi kanske bara ska ta in fler passagerare i planet eftersom det i min värld är omöjligt att hinna hitta till ett nytt plan på 45 min. (Jag går lätt vilse. ;) ) Eller att vi kanske bara slussas över direkt till ett nytt plan för att sedan flyga vidare..

Kära ni, som orkat att läsa alla mina krångliga funderingar. Har någon varit med om något liknande förr eller finns det bara någon som tror att ni skulle kunna ge mig ett litet hopp på vägen?

11 dagar kvar!_B-anana

Elisabet
2006-04-27, 18:16
Antagligen har de slagit ihop två flygturer som skulle gå "åt samma håll" eftersom det var få bokningar på båda. Ditt flyg som skulle ha gått dagen innan slås alltså ihop med flyget till Tessaloniki morgonen efter. Det innebär helt enkelt att de som ska dit stiger av och ni andra sitter kvar.

OM det till äventyrs ändå skulle vara så att ni ska byta plan, så kommer ni säkerligen att få god info om detta redan innan landning, för de vill ju inte riskera att bli försenade pga att någon inte hittar. Så du kan vara helt lugn, det är jag fullkomligt överygad om!

Det låter härligt att vara på Korfu en hel sommar!! Var ska du jobba?

il
2006-04-27, 19:37
Mitt plan ska flyga till Thessaloniki först för att sedan fortsätta till Korfu. Vi ska tydligen ankomma till Thessaloniki 09.20 och flyga vidare 10.05. Ena är att vi kanske bara ska ta in fler passagerare i planet eftersom det i min värld är omöjligt att hinna hitta till ett nytt plan på 45 min. (Jag går lätt vilse. ;) ) Eller att vi kanske bara slussas över direkt till ett nytt plan för att sedan flyga vidare..

Hej Cariolina
Troligtvis är det så att de tar på nya passagerare MEN... om du måste byta plan är det världens lättaste flygplats att hitta på. Inga som helst problem. Det är bra skyltat och det finns alltid folk att fråga och du kan inte gå fel för så stor är den verkligen inte.

Lycka till. Hälsa Thess. :)
Tyvärr blir det ingen resa dit i år för mig.
/ Ingegerd

cariolina
2006-04-27, 20:44
Tack snälla ni! Det finns inte en suck i världen att ni skulle kunna förstå hur lättad jag faktiskt blivit av era svar. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att jag faktiskt kommer klara av det alldeles på egen hand. :rolleyes: (Med lite hjälp av andra vänliga människor såklart. ;) ) Det jag allra helst vill är att det kommer vara så att det bara kommer ombord några nya och att jag slipper yra omkring på en flygplats, egentligen spelar det ingen roll var jag är, jag lyckas alltid gå vilse. Så flygstolen känns väldigt lockande, hur hård den än är. flabb_flab

Det låter härligt att vara på Korfu en hel sommar!! Var ska du jobba?

Ptja, var jag ska jobba vet jag inte riktigt än Elisabet. Byn där jag ska hålla hus är San Stefanos på nordvästra kusten, precis som ifjol. Men jobb har jag inte skaffat mig än, har dock hört att hjälpsamma greker är och letar jobb åt mig. Det är tur att man har dem!

cariolina
2006-04-28, 09:43
Jag kom på ännu en sak. Flightnumren mellan de två resorna skiljer med en siffra. Nämligen t.ex. 1770 och 1771. Vilket tyder på..? :rolleyes:

Tack för hjälpen i alla fall! bye_bye

Elisabet
2006-04-28, 09:52
Det låter jätteroligt och spännande!

Du borde vara lika lugn när det gäller resan som du är när det gäller jobbet ;) Det kommer säkert att gå jättebra även om du inte har exakt koll i förväg på vad som kommer att hända under resan och vad alla siffror betyder! Det bästa sättet att få det att fungera är att ta det lugnt!

Och sedan när du är där så glöm inte att logga in här någon gång och berätta hur du har det! bye_bye

Anna Pernilla
2006-04-28, 10:28
1770 är numret på flyget du ankommer med.1771 är numret på flyget du avreser med.Samma flyg alltså...

anneli56
2006-04-28, 10:30
Hejsan!
Vi kom hem i söndags från Aten,Apollo hade också ändrat vårt flyg via Thessaloniki.Dom släppte av folk och tog in nya passagerare,det gick ganska fort,så ta det lugnt bara,det kommer att gå bra.
Lycka till med arbete
Häls Anneli

cariolina
2006-04-28, 20:19
Tack snälla ni! Egentligen borde jag nog vara lika lugn med jobbet som med flyget, som du säger Elisabet. Jag har hetsat upp mig i onödan låter det som, med så är det då man ska ut och resa.. Ang_elx

Hejsan!
Vi kom hem i söndags från Aten,Apollo hade också ändrat vårt flyg via Thessaloniki.Dom släppte av folk och tog in nya passagerare,det gick ganska fort,så ta det lugnt bara,det kommer att gå bra.
Lycka till med arbete
Häls Anneli

Åh, det lät härligt att vara i Aten. Hade ni det trevligt? Förhoppningsvis får jag ett då direkt då jag kommer ner, annars är det bara att sätta på de finaste kläderna jag har, koppla på charmen och lägga till ett leende när jag går ut och söker jobb. flabb_flab Man kan ju alltid hoppas att någon faller för det.

Och sedan när du är där så glöm inte att logga in här någon gång och berätta hur du har det! bye_bye

Självklart inte, jag ska nog allt berätta hur jag har det där nere. Vem vet, jag kanske till och med kan knäppa några fina bilder som går att lägga in på beskrivningen av Korfu här på sidan, eftersom det nu inte finns några bilder som hör dit.. Kanske har jag några sen i somras? Hm. Man vet aldrig. ;)

Ha en trevlig sommar allesammans!