handdator

Visa fullständig version : Nya spännande viner.


Arne
2006-04-27, 17:47
Efter gårdagens tacknämliga förhandsprovning av Bolagets sortimentnyheter för Maj månad utkristalliseras följande.
Jag konstaterar att nyheterna omfatta såväl vin som vatten men ägna detta inlägg helt och fullt till grekrelaterade viner.


Den mest spännande nyheten hittar vi i det tillfälliga sortimentet.
"Ritinitis Nobilis" En fullblodsretsina från vinhuset "Gaia" beläget på Peleponessos, just nära Korint. En sommardröm i vårens färger till det facila priset av 70 Sek per helflaska. Färgen är ljust gul. Doften är mycket stor med klara inslag av kåda parad med friska tallbarr. Till detta lägges tydliga inslag av vulkanisk jord med aromatisk citrusavslutning.

Smaken är enastående frisk och mer än angenämt bister. En grekisk hamnpolis skulle rodna av avund!!! Det balanserade inslaget av kåda och tallbarr förhöja ytterligare smakförnimmelsen.
För att leda tanken rätt vill jag göra jämförelsen med retsina "Cair" den i Dodekaneserna mest populära retsinan. Sök smaken och karaktären, dubbla densamma och ni har Ritinitis Nobilis" i gommen.....

Nu ha emellertid bolaget,som alltid, varit mer än försiktig när det gäller inhandlad volym. Inalles 4000 helflaskor ha beställts för riket som helhet.
Sett mot bakgrund av antalet systembutiker förmenas endast något 20-tal flaskor per butik finnas till avsalu när säljstarten inledes den 2 Maj.
Beställningsnummer 98579.

Så ha jag sålunda att redovisa flaggskeppet på denna förhandsprovning,
" 2004 Viognier Cuvée Larsinos" . En pärla, fastmer en oslipad diamant!!! Komma från Vinhuset Domaine Skouras, även det baserat på Peleponessos. Icke billigt men prisvärt till högtidsmåltiden. 134 Sek för en helflaska, men mer än prisvärt.

Doften är bred och kraftig samt med utpräglad ekfatskaraktär. Med sin mineralrika stora doft förnimmes även inslag av fikon, russin och citrus.

Smaken är torr och ska så vara. I bakgrunden kittlas smaklökarna av vanilj, nötter och jordnötssmör....
Precis perfekt till kryddiga fiskrätter och ljust kött. Serveras väl kylt runt cirka 8 grader. Beställningsnummer 98562

Men, skynda att fynda. Detts ovan relaterade tillfällighetsvin har av systemet endast hemtagits i begränsade volymer. Att beställa går rent utmärkt redan nu eller i morgon fredag för avhämtning vid säljstart den 2 Maj.

Min egen blygsamhet och timida läggning förbjuda mig torgföra huru många flaskor jag i går afton förbeställde av dessa två nyheter....

98562 på Bolaget Ersboda Umeå = 12 flaskor i lager
98579 på Bolaget Ersboda Umeå = 20 flaskor i lager

Arne

In Vino Veritas Spirito

anoula
2006-04-27, 17:57
Tack för att du håller koll Arne! Ska genast undersökas. ;)

Arne
2006-05-02, 15:09
Har i denna dag i triumf hemburit mina förbeställda varor!!!

Så här se flaskorna ut. Retsinan till höger och det utsökta knastertorra vitvinet till vänster.
http://www.sendpix.com/albums/06050206/fupwt75319/


Arne

Bossew
2006-05-02, 15:29
Med misstänksamhet jag läser när Arne skriver om vin. Bränd som man är sedan ett drygt år tillbaka ;)

bosse

Arne
2006-05-02, 16:42
Förtvivla ej!!! Dessa viner finnas faktiskt till avsalu på bolaget under "Nyheter Maj månad" !!!

Ännu hava vi ej avsmakat läckerheterna, men om högre makter vilja, då skola vi till skäret fara nästkommande helg!! Då komma såväl lyxretsinan som det knastertorra vitvinet att avnjutas!!!

Retsínan till goda mezes och det knastertorra till en nykokt hummer av storlek 450 gram eller så!!!!

Valborgshelgens isläge med 22 cm fast havsis mellan fastlandet och skäret gjorde att vi icke kunde skäret besöka. Hustruns svåra förkylning gåvo ävenså bidrag till detta beslut!!!

Arne och Hustru Birgitta

Eva L
2006-05-02, 17:47
Förtvivla ej!!!

Valborgshelgens isläge med 22 cm fast havsis mellan fastlandet och skäret gjorde att vi icke kunde skäret besöka. Hustruns svåra förkylning gåvo ävenså bidrag till detta beslut!!!

Arne och Hustru Birgitta

Då har det hänt en del positivt på isfronten tidgare under veckan lär det ha varit 60 cm på sina ställen mellan fastlandet och skäret. Med de varma vindar vi haft den senaste tiden lär väl färjan gå till helgen. Håller tummarna för er skull.

Eva

Abi
2006-05-03, 19:36
[quote=Arne]Förtvivla ej!!! Dessa viner finnas faktiskt till avsalu på bolaget under "Nyheter Maj månad" !!!

Har i dag inhandlat en flaska av varje till avsmakning. Det verkade inte vara någon rusch efter dom på vårt ena bolag i Kalmar, där jag var.:rolleyes:

Hälsningar Abi

tompa
2006-05-05, 22:05
Tack för tipset Arne. Nu är Retsinan prövad. Systemet i Bolläns är en flaska fattigare. Väldigt gott, smakar bättre än Cair tycke jag, måste nog dit igen i morgon och inhandla de sista 11 flaskona. Eller så får vi ge oss till tåls till den 27 maj. Då bär det ju av.