handdator

Visa fullständig version : Varför åka till Kos?


MariaJ
2017-08-21, 18:43
Ser att TUI satsar på Kos som ny destination från Luleå nästa år. Det är ju bra att vi får nåt mer alternativ i Grekland än Rhodos och Kreta :) Jag brukar vara på researrangörerna då och då med önskemål om nya destinationer från Luleå, så man får väl vara nöjd så, men Kos har aldrig varit nåt ställe som jag känt en längtan till, vet egentligen inte varför!

Så, ni som kan Kos, varför ska jag åka dit? Finns där mysiga, mindre ställen på ön? Gillar små lugna ställen och vi reser inte i högsäsong så nåt partyliv är det inte frågan om. Eller är det Kos stad som gäller?

Eller så kan man förstås flyga till Kos och sen åka vidare, Leros kanske eller Kalymnos? Men Kalymnos känns som att det är en stor ö (iofs åker vi till Kreta sen i höst och det är ju också en stor ö :D ) Leros har jag fått upp ögonen för genom Kalimera på Facebook där några har varit lyriska om ön. Förbindelserna mellan Kos och Leros kanske funkar bra?

Kom med tips!

Maria

Kalimera
2017-08-22, 14:36
Så, ni som kan Kos, varför ska jag åka dit? Finns där mysiga, mindre ställen på ön? Gillar små lugna ställen och vi reser inte i högsäsong så nåt partyliv är det inte frågan om. Eller är det Kos stad som gäller?Jag vet inte exakt vad du tänker på när du skriver "mysiga, mindre ställen på ön", men om du tänker som jag gör, så finns inte det på Kos. Vi bor alltid i Kos stad, som vi tycker mycket om.

Eller så kan man förstås flyga till Kos och sen åka vidare, Leros kanske eller Kalymnos? Både öarna är mer grekiska än vad Kos är. Inte alls lika mycket turister. Jag gillar både Kalymnos och Leros. Söker ni det ultimata lugnet kan ni bo på Telendos, eller varför inte lilla mysiga Lipsi. :)

seaside
2017-08-22, 19:24
Det är en annan typ av upplevelse på KOS tycker vi. Baden är ok, inte som på Karpathos.
Vi har hittat ett hotell som vi trivs på. Även så har vi vänner som har en restaurang/taverna som inte ligger mitt i smeten utan lite utanför. Grekerna själva äter där och musik på helgen, Never on Sunday. Inte så många bord och man sitter ute i trädgården. Mycket hög mysfaktor.

MariaJ
2017-08-22, 21:44
Ja, vi får väl se vad det blir nästa år. Kos eller inte :) Får lite Rhodoskänsla när jag tänker på Kos, och Rhodos är ingen ö som jag längtar tillbaka till, även om det säkert finns många fina ställen där också!

Leros och Lipsi får jag läsa på mer om, det kan nog vara bra öar för oss som går att nå via Kos.

Maria

Kalimera
2017-08-23, 10:28
Får lite Rhodoskänsla när jag tänker på Kos, och Rhodos är ingen ö som jag längtar tillbaka tillGillar du inte Rhodos kommer du troligen inte gilla Kos heller.

C@nny
2017-08-23, 11:22
Hej,

Gillar man vackra stränder med fin sand så är Kos att föredra. Dock finns inte dessa inne i stan, utan man måste resa ut en liten bit. Men där ligger ju å andra sidan riktiga kanonstränder. Kefalos, Mastichari, Paradise, Kardamena etc....
Jag tycker att det är klart bäst att bo i Kos stad, men det finns ju andra mindre orter att bo i om man föredrar det...
Stränderna i stan ä lite halvjobbiga att vara på, då man inte får vara riktigt i fred. (Om man inte söker sig längre västerut utefter bystranden).

//Conny :)

malou
2017-08-23, 11:23
Det är en annan typ av upplevelse på KOS tycker vi. Baden är ok, inte som på Karpathos.
Vi har hittat ett hotell som vi trivs på. Även så har vi vänner som har en restaurang/taverna som inte ligger mitt i smeten utan lite utanför. Grekerna själva äter där och musik på helgen, Never on Sunday. Inte så många bord och man sitter ute i trädgården. Mycket hög mysfaktor.

Takk så mye :):) Den tavernaen har jeg lett etter, men har gått i feil retning i fht busstorget. Neste gang jeg skal noen dager til Kos, må det bli et besøk. Kleopatras gate 7 ifølge google. bye_bye

91an
2017-09-09, 14:45
Jag har varit på Kos 21 gånger. Det är mitt paradis.Men jag vägrar att bo i Kos stad, jag bor alltid i Kefalos.
Här är det väldigt lugnt och tyst. Det är väldigt lätt att få kontakt med lokalbefolkningen, de är hjälpsamma och ser till att du trivs. Det finns gott om små familjeägda hotell och restauranger. Nackdelen är att där inte finns någon charterresa till Kefalos, men det är lätt att hitta hotell, och jag kan rekommendera några biluthyrare som levererar bilen på flygplatsen utan extrakostnader. Jag tror att jag kan ön ganska bra och hjälper dig naturligtvis med tips. Här finns mycket att upptäcka och jag hittar nya platser varje år.
Idag t.ex hittade vi en ny strand, där vi var i princip ensamma. Vi besökte ett café som låg i en gammal vindmölla. Så efter så många år hittar vi fortfarande saker att upptäcka.

Kajja
2017-09-09, 17:16
Gillar du inte Rhodos kommer du troligen inte gilla Kos heller.

Jag har ingen längtan efter Rhodos även om jag inte varit där.
Vad jag har sett och hört lockar inte jättemycket.
En magkänsla jag har bara. Däremot trivdes vi bra i Kardamena på Kos. Som vanligt åkte vi försäsong så det var inte mycket folk och inga ungdomsinvationer. Bara lungt o skönt. Vi bilade runt lite och badet/stranden var helt ok i byn. Minns att vi satt och njöt av en Frappe på ett fint fik i Kos stad som förövrigt var småmysig. Är Kos verkligen jämförbar med Rhodos?! :o
/ Kajjabye_bye

91an
2017-09-09, 18:39
Ja, det påminner om Kos, fast mycket större och livligare. Vi gillar dock lite lugnare platser, därför väljer vi Kos/Kefalos. Här är så tyst och lugnt, så går du på balkongen och släpper en fis, springer grannen ut och tror att det är jordbävning (ok det var kanske ett dåligt skämt) Men liknelsen stämmer. Just nu sitter vi på balkongen i Kefalos, och det ända jag hör är hönsen som kacklar ca200 meter bort. :)