Visa fullständig version : Karpathos/Rhodos i sep 2017
Hej alla glada Hellofiler!!
Jag flyger från Arlanda till Rhodos tionde september, men har redan börjat förbereda resan på diverse vis....T.ex så lyckades jag idag jaga fram Elias Livadiotis telefonnummer, d.v.s han som har den pyttelilla kafeneion i Menetes, för jag skickade ett brev med ca 100 vykort till honom för några veckor sen och har inget hört om att brevet kom fram...Först pinglade jag hans brorsa Minas, som tidigare drev Garden Villa med sin fruga Sofia,och han luskade fram numren. Att jag sen hörde Elias i pratnivån på fiket känns som en bedrift, och jo,brevet hade kommit fram för lääänge sen, sa han...Bra, fint, då fick jag reda på det....Sen släpar jag med mej 500 till, så det får väl räcka en stund...
Stockholmsbekantingarna Fellman, som också varit flera ggr på Karpathos kom förbi Karlstad med sin fina husbil, och lyckades parkera den mellan sop-och cykelhuset och häcken, och stannade en natt. Jag brukar bo hos dom i Järfälla innan jag flyger från Arlanda, så kanske sticker jag väl upp några dar innan, så vi kanske hinner med en tur till Åland, där dom har en egen liten ö med ett litet hus på...
Sen ska träsnipan Hedvig upp ur spat, och jag måste tillverka nya takbockar, som står på relingen och på vilka jag lägger en mast, och sen presenning över, så det börjat ticka mot Grekland allt fortare....
Jag ska förresten ta och ringa Jonathan Preece, aka English Jon, och höra ifall böckerna jag beställde åt honom från Englad för några veckor sen på Ebay.co.uk har kommit fram.....
Vilka mer ska neråt Rhodos - Karpathos i september-oktober?? Vi kanske ses på Pelagos eller nån annanstans....
Mvh,
Mikke
Hej Mikke! Jag och min granne Lena kommer till Karpathos dagen före dig och stannar i två veckor. Pelagos kommer att få besök, var så säker, så vi lär nog ses där!
Minns du att vi var ett gäng som gjorde en tur till Saria för 11 år sedan? Vi får se om vi känner igen varandra nu. :confused:
Det vore kul, om fler kalimeror möter upp på Karpathos i september! :D
//Titti
Hejsan Titti !!
Ja, jag minns att det var ett gäng svenskar på trippen till Saria, bl.a Stockholmskisen Bosse Wiik,som jag knallade runt, eller snarare upp för berget till de närmaste, kallmurade husen och sen tillbaka ner till viken där båten låg...Men sen är minnet, iallafall just nu, lite dimmigt...Men som du skriver, vi ses nog på Pelagos...Jag landar ju sep 10 på Rhodos, sen blir det väl nån eller nåra dar på Rhodos,så Blue Starfärjan på måndag får nog vara,så det blir väl gamla Prevelis på onsdag, kanske...
Men som du skriver, det vore kul att se och träffa de kalimister som kommer till Karpathos i september!
Mvh,
Mikke
ciakoohler
2017-08-18, 09:28
PÅ Saaria var jag också med.Det minns väl du Titti!
Jajamen, visst minns jag det! Det var första gången jag reste ensam, och det blev jättelyckat i och med att vi blev ett gäng kalimeror, som gjorde saker tillsammans. Vi gjorde utflykter och gick ut och åt tillsammans mm. Rekommenderas! fb_gilla
Hej alla!
Kul att det skrivs om minnen från Karpathos,hoppa gärna in på min tråd,det är bara trevligt!!
Jag kontaktade Jonathan Preece, aka English Jon, som får mina och flera andras engelska böcker, men dom jag köpte på Ebay.co.uk 31 juli haver icke ännu anlänt till Karpathos, vilket verkar ganska lååångsamt....tre veckor från England till Karpathos...
I dagarna börjar jag avsluta mina jobb här och där, så jag kan strax börja bygga takstolarna till Hedvig, och allt som återstår denna sommar med fönsterrenoveringarna på ett hus från 1923 är två fönster som jag har i källarn, och som förhoppningsvis blir klara om några dar...
Den lokala pizzerian klarar sig säkert utan mej i några veckor, och grannen tar över gräsklipperiet på två fastigheter. Passet räcker några år till och bilen får väl nån kompis låna om det behövs, grannen har nyckel och vattnar min Kretaoliv i köksfönstret....
Sten-Anders Fellman far till Karpathos nån vecka, och jag hoppas komma upp till dom några dar innan jag flyger....
Mvh,
Mikke
Kalimera
2017-08-20, 14:18
Vilka mer ska neråt Rhodos - Karpathos i september-oktober?? Vi kanske ses på Pelagos eller nån annanstans....Tyvärr är jag inte där, jag får nöja mig med att läsa dina rapporter. klapp_klap
Hej!
Idag har jag målat klart fönster för denna säsong.....I morrn kör jag ut dom och hänger upp dom. Sen fick jag besked från Jonathan Preece på Karpathos att böckerna jag köpte åt honom haver kommit fram...Det tog låång tid...köpta 31 juli, d.v.s ca tre veckor, alltså rätt mycket längre tid än när jag beställer böcker från England...I morrn ska jag lägga ut en laddning engelska pocket på golvet och fota dom, sen skickar jag bilden till Jonathan, så kan han välja ut dom han vill ha, eller gradera dom med siffror, så får jag se hur många jag kan knöka ner i ryggan...
Dagarna rasslar på allt fortare, en illusion, förstås, men vi alla lever ju i vår egen lilla bubbla...snart dax att dra upp båten, provpacka.Börjar bli lite speedad, och ska nog starta förberedelserna tidigare än förut, för man tror ju att man har så mycket tid, och så blir det jättestressigt dagen innan man far.....Nu när jag skriver är det tolv grader i Karlstad,så det ska bli skönt att få lite värme några veckor...
Vilka av er ska till Rhodos- Karpathos i september?? Skriv och berätta,vet jag!
Mvh,
Mikke
Jag och min man reser till Karpathos 28 september! Vi ska bo på hotell Regina i Pigadia. Det är vår första resa till ön och ser fram emot att få lära känna den.
Vi blir kvar till 9 oktober då vi åker vidare till Rhodos
Kanske vi ses på Pelagos;)
//maji bye_bye
Hej!
Regina ska visst vara bra, för Karin et consortes brukar bo där, och haver så gjort i flera år....Ligger väldigt centralt, samt haver pool...Jag får skamset erkänna att jag inte varit inne längre än till receptionen i våras,då jag skulle lamna en bok till Fred....då hölls det pås att renoveras väldeliga, så jag retirerade raskt...
Klart att vi ses på Pelagos,fattas bara annat...Köp en bra karta, det funkar bra att ha...
Igår kom jag iväg och hängde upp de fyra fönstren i Väse, det gick bra med hjälp av Cecilia och en bräda....Varför ska fönstren stå rakt ut för att kunna lyftas av, och varför sitter inte gångjärnen lite olika högt, för då kunde man t.ex trä på det översta, och SEN det nedre efter varann, istället för att bägge måste på SAMTIDIGT....Det är sjukt besvärligt om fönstren är tunga och man med raka armar står på ett rangligt badkar....Sorry, det blev mycket fönster här, ursäkta...
Men allt hänger ju ihop, och utan extrajobb så tror jag inte jag hade kommit iväg till Grekland...
Har alldeles nyss också köpt sju pocketböcker på Ebay.co.uk som jag skickar till Andreas på Karpathos, och en magnetisk batterilampa (led) har kommit, som ska förhoppningsvis sitta på Roysakis snickeris bandsåg,där det är lite väl dunkelt....
Nån mer som ska ner??
Mvh,
Mikke
Hej Mikke bye_bye...
Det ska bli kul att få läsa dina rapporter igen :)
Hur går det med Hedvigs takstolar, hinner du färdigt?
Jag undrar angående vykorten....100 + 500! -Vadan alla dessa vykort??
Förresten, blir det något besök hos Andreas Makris?
Hälsar Conny :)
Hej Conny å alla !!
Angående Hedvigs takstolar, ja, jag har allt material och ungefärlig konstruktion i huvudet...De gamle var gjorda på nån sorts lastpallar, och dom var tunga och krångliga att lyfta på ensam. De nya blir lättare......
Vykorten, ja.....jo, det började på Kreta,i Chania, där jag bodde hos min plastkusin Maria, som är gift med en kretensisk bonde, Mikael Koltrasten, d.v.s Michailis Kotsifakis. Jobbade deltid på KAU i Karlstad, så hade inte gott om pengar, men var där minst tre veckor, så jag funderade på om jag skulle jobba nån dag eller två.
Så en dag när jag satt och surrade med ägaren till tavernan To Doloma, så frågade jag honom om varför han inte hade nåt kort på stället.Då svarade han att färgkort tryckta är dyra,så jag föreslog att jag gjorde en sv/vit teckning och trycka den på färgat papper, kunde de va nåt??
Jojo, prata går an, sa han, men blev förvånad när jag dök upp nästa dag med skissblock. Så när jag var klar och han var nöjd med teckningen, tog jag den till universitetets tryckeri, och där förminskade vi den och i källarn fanns många pastellfärgade papper, som ingen ville ha, så vi tryckte väl 2500 ex som jag tog med nästa gång jag kom till Chania. Innehavarn blev glatt överraskad när jag dunkade ner laddningen på bordet, och frågade vad det kostade....Då sa jag, ge mej mat i tre veckor så räcker det fint, och då blev han ännu gladare, och då blev jag också glad...
Så började vykortsprojektet...Det blev ett vykort till i Chania, sen hamnade jag på Karpathos, och det första kortet där blev åt MotoCarpathos. Sen spred det sej fort så nu har jag väl gjort en tie-femton kort totalt...Det senaste är åt Elias Livadiotis, Andreas Diakidis fru Marias farbror,som har en liten kafeneion i Menetes....
Besöker tandkirurgen Andreas Makris gör jag varje gång jag är på öa, i förebyggande syfte.Det vore bra om flera besökande på Karpathos gick dit och fick kollat gaddarna, för det är bra mkt billigare än i Sverige. Så jag har mandat att dela ut hans telefonnummer till den som är intresserad. Karin och Fred var där sist dom var nere,så jag hoppas att flera nappar. Dels stannar pengarna på ön, och dels får man fin service mkt billigare än i Sverige,så det är lite underligt att inte flera använder sej av denna möjlighet....
Nu ut i solen och klippa gräs....Hav nu alla en trevlig helg!!
Mvh
Mikke
Hej Mikke!
Det var en fantastisk historia om vykorten! klapp_klap
Tack Conny!!
Tja,man vet ju allri va som kommer att hända,det är bara att gilla läget....
Imorrn åker träsnipan Hedvig upp ur spat. Haver inspekterad de tvenne ramper som finns
i närheten, och det blir den som är närmast, d.v.s ca 100 meter från där Hedvig ligger förtöjd. Där finns en gammal vinsch, som jag är lite hemligt förtjust i...Man får veva utav attans, och det går i myrfart att få upp båten, men slowly,slowly catchee monkey, som det gamble indiske ordspråket förtäljer...Då sparar jag Skodans koppling också...Sen får jag lokal hjälp av snälle Jan-Ove,dessutom....
Så på onsdag snickrar jag takstolarna,och förhoppningsvis blirom klara, så vinterkonserverar jag motorn, Albin O2 från 1948 med olja i cylindrarna och glykol i kylmantel...
Sen ska jag skippa den stora,fyrhjuliga väskan, jag tar min 65-liters rygga Karrimor,den ska jag tvätta i badkaret, och se över sömmarna...
Ringde till Karpathos idag och språkade med Sten-Anders Fellman, som är där med fru Anita samt bror med fru. Dom bor visst en bit bortanför Konstantinos Palace och mår finfint...
Nån mer som ska neråt Rhodos/Karpathos i september??
Mvh,
Mikke
Hej Mikke,
Har du en Albin 02 från 1948?! Det var inte dåligt... :)
Den kan du väl köra med E85 väl?
Jaha, trotjänaren kommer fram igen! Karrimor'en..Härligt. flabb_flab
Hoppas att det går bra med Hedvig..
Hejsan!!
Ännu en händelserik dag....
Stack upp till universitetet och tillverkade en dörrstopp till Peter och Jeans hus,sen
träffade jag Cecilia från Väse på Café Selma och gjorde klart med timmar,etc.
Därefter en sväng till biblan och lämnade böcker, sen hade jag träff med Jan-Ove vid sextiden, för att ta upp Hedvig. Så jag drog fram båtkärran och hängde den efter Skodan och for mot närmaste mack, då kom Jan-Ove cyklandes, en halvtimme tidigare, så när jag fyllt på båtkärrans däck,parkerade jag vid den gamla vinschen, och gick över bron till Hedvig. Sen stack vi ut en sista sväng för sommaren till Yttre Hamn, där Jan-Oves grabb seglade Optimist, och sen tillbaka och vevade upp båten. Allt gick bra, och när allt var på plats i trägårn for jag till Preem-macken för att köpa en tidning....När jag sen gick ut, så funkade inte tändningslåset....Nähä...In å låna olja, funka inte, jag rotade nån kvart, sen rullade jag fram skodan så den inte stod ivägen, för rattlåset var i, förstås...Stängde och gick hem i regnet...Så nu vet jag ( inte ) riktigt vad jag ska göra, men jag går väl ner på knä och ser om jag kan plocka ur låset, och har jag tur så följer rattlåset med....Svårt att få upp bilen på en kärra när framhjulen är vridna...och Dollykärror är rätt sällsynta dessa dagar...Ack,ja...men vilken tur i oturen att Skodan funkade vid upptagningen, samt att den står vid en mack, under tak...Det kunde varit mkt värre...
Mvh,
Mikke
Tråkigt med bil-strulet Mikke! Hoppas att det ordnar sig. Ja, eftersom det är dig det drabbat så är jag säker på att det gör det. Har aldrig träffat dig men fått ett bestämt intryck av att det inte finns mycket som ska skruvas, mekas, sågas, spikas, målas eller fixas som inte du klarar av. Det hade varit knepigare om det hade gällt mig. Vet var jag ska sätta i tändningsnyckeln och hur jag ska tanka bilen. Det är ungefär allt. :D
Masse
Hej!
Tja, vad anbelangar tändningslås så ligger dom nog utanför min komfortzon, men jag kollade på Youtube om dylika, så på morronkulan...nåja, kl tio, cyklade jag till macken och Skodan och gick loss på låset med olja,hammare,etc....Men efter nån timme så kroknade jag, och gick ca 75 meter till Mekonomens verkstad, där en snäll kille förbarmade sej över mej och följde med och kollade, samt lovade fixa det....Fast vid åttatiden for jag förbi med hojen, och då stod Skodisen kvar, men ännu finnes tid....
Resten av dagen ägnades åt snipan Hedvig, som tömdes på allt löst, dammsögs, eller snarare lövsögs, ety hon ligger ju förtöjd i en björk....Sen fram med högtryckssprutan, och rensa under spanten, så nu är hon ren,blöt och fin...
Takstolarna får byggas i morrn...å ryggan ska läggas i blöt i kväll...;-)
Ta leme !
Michailis Vendelakis polymichanos...
Hej!
Snipan Hedvigs nya takstolar blev klara igår, och sen lades masten på. Presenningen är jävligt tung, men denna gång lade jag ut den på sidan av båten och drog upp bit för bit alltefter, så småningom låg den där den skulle...Dock får jag alltid skarva nån meter i fören, för Hedvig är ca sju meter lång, och presenningen sex....
Glad och nöjd över denna prestation, tog jag min goa mc, Kawasaki EN 500 Vulcan 1997 års modell, och puttrade bort till macken, för att se om min Skoda fortsättningvis stod kvar på samma fläck, men det gjorde den inte, till min stora lättnad.....
Däremot stod en ca 60 meter bort, utanför Mekonomens bilverkstad, och dessutom var tändningslåset borta, för jag hade med nyckel och kollade...;-)
Så på måndag sticker jag dit och kollar vad som händer, och sen så fort som möjligt upp till Stockholm.....Tre st 18-månaders lagrad Prästostar äro inhandlade, samt några paket Löfbergs kaffe.....det börjar dra ihop sej mot Grekland....
Mvh,
Mikke
Hej!
Nu skriver jag från Järfälla..
Men tillbaks till senaste inlägget: hämtade bilen på tisdag, fick nya nycklar till tändningslåset och det blev inte så dyrt heller, tack och lov.....
Det blev lite sent på eftermiddagen, så jag bestämde mej för att åka upp till Stockholm på onsdagen, så hann jag packa klart.För det tar alltid mer tid än jag tror...
Fick skjuts av en snäll kompis till busscentralen på onsdan, sen kom jag till Järfälla vid femtiden.
På torsdagen åkte Sten-Anders och jag till Åland, för fru Anita skulle åka till Kreta med sin syster.
Sen jobbade vi litegrann på den lilla ön som heter Alkläppen, flyttade lite batterier och drog upp en stor brygga med hjälp av Sten-Anders brorsa Stig. Efter brygguppdragningen så tog vi en bastu.Den ligger på en flotte, så vi hoppade i vattnet, som var jättekallt, så vi kom fort upp igen...Detta var på fredan, så for vi hem på lördagen, och imorrn,eller idag, för nu är klockan 24, flyger jag till Rhodos kl 12.45.....
Har bunkrat upp med lite mer kaffe, för det kan man ju inte överdosera, eller hur??
Väl mött, antingen på Rhodos och/eller Karpathos !!
Mvh,
Mikke
Hoppas att du får en riktigt fin resa Mikke, och att du, som alltid, sköter väl om underbara Karpathos!
Masse
Hej Mikke!
Nu är vi på Karpathos. Kom igår efter en lång dags färd. Välkomstträffen var på Pelagos och vi åt kvällsmat där efteråt. Idag tar vi det lugnt. Jag försöker messa dig senare och hoppas att tel numret är rätt. Idag ska det bli uppåt 35 grader varmt. Vi slappar på stranden nedanför Electra. //Titti/Kerstin
Karpathos,
Zephyros Village
17.9
Hej Alla....
Det haver sig fallit att kunna skriva peau Kalimera, min telefon aer liten och varje gang jag forsokt, soeau haver jag halkat ur....
Noeau vael, sammanfattningsvis, jag landade peau Rhodos, och fick lift in till stan med tveau damer, vars bagage jag hjaelpte till att plocka upp, dom droppade mej utanfor den stora porten med dubbla torn, in till fontaentorget och Socratousgatan,soeau det var alls icke sa langt att geau med min som vanligt tunga packning. Nan gang maste jag forsoka resa bara med handbagage!
Sen hade jag trevligt peau Rhodos,traeffade lite vaenner,kopte lite bocker,etc och bestaemde mej for att ta faerjan Prevelis kl 07.00 peau torsdag morron. Peau onsdan blev jag matforgiftad, sa tur att jag hade nan dag att kvickna till....men den natten gick ju s.a.s forlorad, och aven den foljande, d.v.s mot torsdagen,for jag knallade ivaeg vid niotiden fran Odos Ergiou mot Blue Starpiren allra laengst bort. Hade nog taenkt ta en taxi, men fortsatte knalla, och precis vid nerfarten till piren, finns en trevlig taverna,Mouraio, daer jag varit forut,sa daer slog jag mej ner fram till dom staengde kl 24. Faerjan lag inne, sa jag forsokte forstas ta mej ombord, men det gick inte, trots att jag drog peau all eventuell charm....
Soeau jag knallade bort mot taken utan vaeggar som jag visste fanns, och beredde mej peau en natt med bok och pannlampa, for man fick inte geau ombord forraen kl 06.00...
Men, da sag jag ett nytt hus med mykke ljus, och det var ett nytt kafe som jag forstas gick bort till. Daer inne var det en trevlig tjej som beraettade att dom var oppna hela dygnet, soeu jag satt der till kl sex....
Sen knallade jag ombord och sov nagra timmar, och vaknade vid Diafani, ungefaer....
Jonathan Preece var nere och haemtade mej, sen fick han lite bocker, och laemnade mej vid AutoMotoCenter, daer jag fick en scooter, samt laemnade stora ryggan under tiden jag forsokte hitta nan stans att bo, for Garden Villa, och Zephyros var fulla. Efter en del letande, soeu fann jag rum hos Elias Rooms, daer jag stannade tills jag hittade nagot baettre,sa nu bor jag bredvid Eva Angelos i en av hennes dottrars lagenhet. Fodelsedagen firades forstas peau Pelagos, och till min forvaning dok det svenska paret upp, som jag traeffat tidigare peau dan, och visat runt i fem-sex timmar...
Idag,sondag blev det en tripp i det blasiga vaedret till Taverna Rina, daer sen Nena,Christo och Angeliki dok upp, sa vi lunchade tillsammans. Sen stack jag nan km soderut till Dimitri Sevdalis vaexthus och var daer nan timme, innan jag forsedd med superfaerska tomater for vidare hemover i den starka blasten.....
Mvh,
Mikke
Så härligt att du är på plats igen!
//
KR
Kalimera
2017-09-18, 09:44
Faerjan lag inne, sa jag forsokte forstas ta mej ombord, men det gick inte, trots att jag drog peau all eventuell charm....:D
Vilken start på resan Mikke! Härligt att du trots allt är framme på Karpathos, och att du mår bättre.
Mandag 18.9
Hej alla!!
Igar kvaell vid 24-tiden fick jag ett mess av mamma Evas dotter Paula, som bor i USA. Nan hade hackat Evas FB-konto, soeau Paula undrade om jag kunde byta password at Eva...
Tja,soeau klart, svarade jag, men som Mac-anvaendare, aer jag ingen PC-person,men skulle forstas gora vad jag kunde....
Soeau i morse gick jag upp tidigare, lyckades hitta saekringen till varmvattenberedaren, sen vaentade jag kanske tjuge minuter, innan jag forsiktigt nersteg i det lilla sittbadkaret....
Soeaulunda nytvaettad och dito rakad klaedde jag mig raskt, samt intog en flaska apelsin-Box, d.v.s den lokala lemonaden, plus lite lagrad praestost pa en brodskiva, och avslutade med 36 st jordnotter....
Daerefter knackade jag peau Evas dorr, tvaersover hallen, och blev inslaeppt peau direkten, samt satte mej vid hennes laptop och kikade....
Taemlgen snabbt gick det upp for mej att hon hade minst 150 ikoner, och massor av program,bilder,etc....soeau att gora nat med den laptoppen ligger langt bortom min eventuella kompetens...
Som tur var foregick Eva mej med att saega att hon kanske skulle ringa den lokale PC-experten Georgios Diakos, ett forslag som jag glatt och ivrigt instaemde i....
Sen for jag ner till vaenstra girosplacet nedanfor Taxi, och gav aegaren, som aer en engagerad cykelentusiast, tva bromsljus av led for cykel, daerefter till Italienska Huset, daer Dimitris (Jim) Sevdalis, mannen med vaexthusen, huserar pa vardagarna. Han fick nagra meter gummicord,som jag lovat. Next stop var Garden Villa, der det trevliga paret
Bo och Ann hade anlaent till igar, sa vi satt och samsprakade over tre koppar Lofbergs kaffe, som vi bryggde....
Nu en svaeng hos Andreas och Maria, och strax till Nena for lunch....
Varmt idag, 33 grader peau Garden Villa..
Mvh,
Mikke
tisdag 19.9
Varmt idag, nu runt 30...
Ivaeg ner till stan, kika efter filterhallare i plast till mina pappersfilter....Fyra affaerer har filter, men inga hallare....Naja, har man inga vaerre problem,sa aer man glad....
Blaser inte mycket idag, sa folk haller sej i skuggan. Traeffade panayota som praktiserar som damfrisor, hon har klippt mej som test, och det gick bra...Endera dan ska vi ga igenom rakning ocksa....Hon jobbar kvaell pa Taverna Voutsalaki i Amopi, sa jag hoppas kunna traeffa mina tva nya svenska vaenner Fredrik och Ingela daer,antingen i kvaell eller i morrn,for dom far hem pa torsdag....Nu ivaeg forst till Nena for lite lunch,sen till Zorianas for att traeffa Jonathan och bl.a ge honom en bok som jag laest....
Mvh,
Mikke
Kalimera
2017-09-20, 09:25
Ivaeg ner till stan, kika efter filterhallare i plast till mina pappersfilter....Fyra affaerer har filter, men inga hallare....Naja, har man inga vaerre problem,sa aer man glad....Du som är så fiffig kan göra en hållare av en vattenflaska. Dela den på mitten, vänd övre delen upp och ner och stoppa i den i den nedre delen. I med ett filter, några skedar kaffe och på med hett vatten. :)
Fick tipset på FB.
Onsda 20.9
Hejsan!
Tack for tips, Janne....Kaffet aer ju en fundamental ingrediens i livet, atminstone for mej.....
I morse sprack de tvenne pappersfiltren vid forsta forsoket, men skam den som ger sej, soeau
jag upprepade bryggningen, denna gang med mindre vatten....
Just nu nere pa Zephyros, och Sofia,d.v.s Andreas svaermor, hon har minsann flera stycken
av plast som jag kan fa lana....vilket jag ska gora.
Har traeff med tandkirurgen Andreas Makris kl 12....men jag laeste hans lapp till kl elva, sa jag var fem kvart for tidig,vilket ju aer baettre aen for sent....
Vi ska borra upp nya krokar for tvaettlinor, sa jag haver konsulterat Andreas fru Maria och aeven de tva nya tjejerna som har kommit efter Nadja,som var stor och statlig och ville ha linorna hogt....De tva nya aer mindre,sa dom far bestaemma....Det tvaettas raett mycket, sa linorna aer viktiga....
Igar kvaell for jag till Amopi och traeffade mina tva nya bekanta, Fredrik och Ingela. Sen satt min frisor, Panayota i kassan, hennes morsa i koket och farsan i grillen...Manga har flera jobb under saesongen, och aer inte lediga saerskilt mycket.
Nu en fika me Andreas innan tandkirurgen,sen borra i vaegg....
Varmt,fuktigt och lite vind idag....
Mvh,
Mikke
Onsdag 20.9
Varmt,klibbigt,men haerligt.....Lunch hos Nena, sen till Jonathan pa Zorianas Place....
Det svalnade av framemot fem, soeau jag drog till Zephyros, daer Andreas och jag satte upp nya torklinor....Det gick fint, jag maette, och Andreas borrade, sen drog jag linorna och band fast....
Nu lite laetta slojmoln, sitter och sprakar med ett svenskt par fran Skovde....
Mvh,
Mikke
Så trevligt att få läsa dina rapporter igen. Ha det fortsatt fint!
/ Anne bye_bye
Torsda 21.9
Idag aer det lite svalare och dessutom en bra bris....Nya gaester till Zephyros, och jag kunde anvaenda plastmanicken for pappersfiltren, soueu fixa fika imorse gick som en dans....
Planer idag, leta reda pa min enda snusdosa i plast, just nu har jag snuset i en pase,det funkar det med,men dosa aer baettre....
Till Roysakis snickeri med nagra led-lampor som eventuellt ska saettas peau bandsagen, det aer lite dunkelt daer inne...
Men forst till Nena och bju pa lite fika....
Mvh,
Mikke
Kalimera
2017-09-22, 09:17
Planer idag, leta reda pa min enda snusdosa i plast, just nu har jag snuset i en pase,det funkar det med,men dosa aer baettre....
Har du "eget" snus med dig?
Fredag 22.9
Janne,jo har "eget" snus med. Koper ett kg torrt snus plus 3 pasar, sen kor man det i ugnen naer man haellt pa 1.5 liter varmt vatten plus forsta pasen, som aer salt...Sen aer detta inne i ugnen 24 timmar, sen baer man ut de tva plastladorna pa balkongen, och haeller dom i en hink, sen blandar man i pase nr 2, och sen i ladorna och tillbaka i ugnen 12 timmar, da tas laddningen ut for sista gangen och blandas med pase nr 3....Da har jag 2.5 kg snus, motsvarar 55 dosor,d.v.s halva min arsforbrukning, ungefaer...Slutligen kan man forstas smaksaetta snuset efter behag, jag brukar pudra peau Herbamare....
Ops, det blev mycket om snus haer,men det kan kanske ha intresse for nogon....:-)
Idag har jag salt fem ledplattor, sana som man saetter inuti bilar, istf den ofta svaga innerbelysningen som finns i bilar...Forhoppningsvis vill han ha flera....
Sen fick Roysakis sina ledlampor med magnet, att saettas vid stora bandsagen. Det aer lite dunkelt daerinne,sa vi surrade lite om detta forra gangen jag var haer.
Sen smorde jag tant Evas alla dorrar i hennes laegenhet, och aeven den jag bor i, som tillhor hennes dotter Tina, som bor i USA.
Efter snickeriet stack jag upp till Garden Villa och drack lite Lofbergs och at praestost tillsammans med det danska paret Anne och Bo, som har varit haer manga ganger.
Nu ska jag kolla med Stamatis peau AutoMotoCenter om han har sin lilla svets haer, for en av saengarna pa Zephyros har gatt sonder i metallramen....
Mvh,
Mikke
...fredag 22.9
Glomde beraetta att numera finns det aeven karta over Karpathos i 1:30.000....Den aer av plast, och halva Karp peau ena sidan och resten plus Kassos peau andra...Kostar 7.50 EURO. Sen finns ju forstas fina kartor i 1:60.000, daer hela on finns peau en sida....
Svalare idag och lite stackmoln peau horisonten. Har haemtat en liten svets, och jag ska svetsa nan metallram i nan soffa naer det passar under helgen....
Trevlig helg peau er alla !!
Mikke
Lordag 23.9
Upp lite tidigare aen vanligt, for jag stack ivaeg upp till den staengda bensinstationen pa hoger sida, naer man aker mot Amopi,etc...
Daer stod jag ca kl 10, sen kom Antoni Panaretos puttrande pa en moppe, och jag foljde efter till deras lilla hus. Susanne och de tvenne sonerna aer i Polen nan manad till, sa Antoni aer graesaenkling. Vi fikade och sprakade en stund, sen fick jag nagra aegg och for min kosa mot Amopi och omradet Lakki, der Jonathan hade byggt nagra hus....Denna gangen for jag vilse igen, men som tur var traeffade jag nagra som visste vikken vaeg det var....Sen fick jag en guidad tur av Jonathan runt husen. Det hade haent en del sa det var intressant att se vad han hittat peau.
Sen for jag tillbaka mot Pigadia, men tog vaegen forbi cementfabriken och dammen. Vid dammbygget svaengde jag av och for upp pa en liten vaeg, for att forsoka fa syn pa hela projektet...Det aer stort minsann, och soeau smaningom kommer det att bli en hel sjo daeruppe...Jag ska fraga Andreas naer jag ser honom, han har nog mer koll aen jag....
Hursomhelst, sen for jag till Nena, som gjorde en stor omelett pa Antonis goda aegg, sen fick hon behalla resten... Naer jag kaekat, sa malade jag lite peau vaeggen, det var nog ett ar sen sist, men en liten bat blev det.....
Svalare idag, och det flaektar skont. Traeffade en trevlig finsk familj fran Turku. Dom hade en liten gullig tjej pa tre ar som hette Aino. Vi ritade litegrann pa bordduken hon och jag.
Nu lite pusta innan det blir kanske till att svetsa, dom har tagit fram alla grejer....
Mvh,
Mikke
karinafp
2017-09-23, 19:25
Naer jag kaekat, sa malade jag lite peau vaeggen, det var nog ett ar sen sist, men en liten bat blev det.....
Ahem ... sjöjungfru? :cool:
Karin
som bara påminner ... Ang_elx
Sondag 24.9
Hej alla !!
Karin...sjojungfru...joda, den eller hon aer med i pipen,men den lilla baten var redan skissad i blyerts,soeau det foll sig enklast att s.a.s fylla i den lilla baten.....
Angaende svetsningen, jag hade haemtat en for mig okaend pinnsvets till Zephyros, sen hade Andreas och stamgaesten Jan fran Holland, burit ut sofframen, vilket naturligtvis gjorde det enklare att svetsa....Dom hade provat svetsen innan jag kom, och antagligen stod den pa max uteffekt, vilket forstas braende hal i den tunna platen. Det fanns ett stort vred pa maskinen, sa jag skruvade av platkapan for att se hur det sag ut pa insidan, och da forstod jag hur vredet funkade....och satte tillbaka kapan och staellde in svetsen peau minsta uteffekt, som jag sen okade tills det blev bra....sa sen gick det finfint och damerna fran Dalarna fick tillbaka sin soffa, och jag korde tillbaka svetsen till AutoMotoCenter...
Idag sondag, lite vind och inte sa jaettevarmt....
Mvh,
Mikke
Kalimera
2017-09-24, 18:17
sa sen gick det finfint och damerna fran Dalarna fick tillbaka sin soffa, och jag korde tillbaka svetsen till AutoMotoCenter...Finns det något som du inte kan Mikke? :D
Hej Mikke,
Det är verkligen kul att läsa om dina bravader :)...
Jag tänkte på kaffet. För något år sen så provade du med en sommarstrumpa (och även ett grövre papper) som sänktes ned direkt i koppen, med vederbörlig kaffemängd ilagd. Detta kan kanske vara en nödlösning?
Och... Grattis på födelsedagen i efterskott klapp_klapklapp_klap
//Conny :)
Mondag 25.6
Janne....det aer mycket jag inte kan, fast det aer skojigare att skriva om det jag eventuellt har lite koll peau....Svetsning aer kul, jag blir glad av det...helt obegripligt, men soeau aer det....
Stralande dag idag, lagom vind, 27 grader. Stannade vid hair salongen Methamorfosis, daer Panayota praktiserar, och soeau praktiserade hon pa mej igen....Som vanligt blev det fint, fast jag har svart att sitta still, soeau hon far ryta till ibland....
Sen till banken. Det var knappar att trycka for att komma in, men till slut kom det en kund och skulle in, da foljde jag efter henne....Sen tog det raett lang tid att fa vaexla, men det far man ta.....Sen motte jag Marja-Liisa och Lasse, dom kom igar, och hade sovit sen dom kom och till nu....Det aer ju ca 50 mil mellan Jakobstad och Helsingfors, sa det blev vael inget sova den natten...
Nu strax till Nena for lite lunch....
Mvh,
Mikke
Kalimera
2017-09-26, 10:42
Svetsning aer kul, jag blir glad av det...helt obegripligt, men soeau aer det....Jag förstår dig. Jag är utbildad svetsare. Nu är det länge sedan jag använde mig av mina kunskaper, men när jag gjorde det älskade jag att svetsa. Kan inte heller förklara varför. :)
Monica P
2017-09-26, 11:48
Skapande verksamhet! Laga saker! Lyckas!
Inte underligt att man blir glad. Jag kan lägga till att man blir glad av att sy, snickra, bärga hö- allt möjligt där man gör något som är användbart eller återanvänt eller bara vackert...
tisda 26.9
Hejsan!!
Aha, Janne, utbildad svetsare, det aer grejer det !! Sjaelv aer jag autodidakt,naer vi korde sonder vara bobbar i Lambergsskogen, drog vi dom till en liten mekanisk verkstad, Byggnadssmide, daer dorrarna alltid stod oppna, for dom hade aesjja med kol och flaekt...Daer laerde jag mej svetsa till husbehov, sa nu har jag fatt tag i en osterrikisk liten ( 4kg)invertsvets...Fronius, tror jag den heter....
Fint vaeder idag, runt 26 grader och labra brisar, plus lite moln....Jag har varit och kopt lite faerg till Nenas vaeggmalning, och just nu pa Zephyros....
Jag bor for tillfaellet i samma hus som min grekiska mamma, Eva. Tva av hennes dottrar bor i USA, och har varsin laegenhet i samma hus som Eva, och i en av dom bor jag nu...Mamma Eva har svart att ga, sa jag forsoker kika in hos henne minst en gang om dan, och idag satt jag hos henne och sydde pa min lilla ryggsaeck....
Nu ivaeg till Nena med faergen, sa far vi se hure blir med malningen....
Mvh,
Mikke
Ons 27,9
Fint vaeder idag oxo....
Hittade tva skruvkorkar av plast, nere i avloppet peau handfatet i lagenheten daer jag bor....med lite pill med en gaffel fick jag faktiskt upp dom, utan att behova skruva isar nat....Visade dom for mamma Eva, som skrattade glatt....dom sag ut att ha legat daer laenge....
Kopte faerskt suddigummi och skissblock, maste ovningsteckna innan jag malar pa Nenas vaegg....Katten jag malade blidde inget vidare, haha...
Som vanligt forbi Nena och sen till Zorianas Place for the daily meet wiv Jonathan....:-)
Nu betalat div raekningar, och det kaenns bra, sa att man har en liten laegenhet att mysa i naer man kommer hem.
Har borjat kika lite efter biljett hem, som det ser ut blir det faerja till Rhodos, sen flyg till Athen och sen till Arlanda....Priserna varierar kraftigt, men vad jag sag idag sa gar det att flyga Ath-Arn enkel for ca 1000 pix, och billigaste biljett Rho-Ath ligger pa ca 35 Euro...
Faerjan kostar 21 Euro Karp-Rho...
Naja, nan vecka eller tva till, kanske?
Mvh,
Mikke
Stanna så länge du kan Mikke. Här hemma är det bara trist "sur-väder"....
- Är det många turister kvar ännu?
Torsdag 28.9
Hejsan!
Tja,nu aer ju alla raekningar betalda, sa hemfaerden kan ju vaenta nan eller nagra veckor...
Graesmattorna klipper min granne,samt kollar min post och vattnar min Kalamataoliv fran Chania, traesnipan Hedvig sover vinterkonserverad under sin presenning,soueau jag kan ju dra peau biljettkopet...
Idag har jag bytt batterier i fjaerrkontrollerna, samt tillbringat en stund med mor Eva. Idag svalare, plus lite mera vind. Fortfarande ganska mycket turister, men det var inte fullt peau Pelagos naer jag for forbi med skotern igar sa sakta borjar det minska,ser det ut som....
Inga gaester runt poolen peau Zephyros naer jag kom,dom aer vael ute peau olika utflykter,deau manga hyr bil naer dom aer her....
Vi far se vad dagen har att erbjuda, i vikket fall soeau har mamma Eva slaengt med ett par av mina kortbraller i tvaetten,det ser jag fram emot....Aer man glad at lite, sa har man mycket att vara glad for....:-)
Mvh,
Mikke
Kalimera
2017-09-29, 09:27
Aer man glad at lite, sa har man mycket att vara glad for....:-)Så sant, så sant. :)
Fredag 29.9
Hej!
Fin dag, perfekt vaeder....lite vind och runt 25-26 grader. Mamma Eva kopte mej en liten flaska Mastix, som jag ska ta med i kvaell till Nenas, for danska paret Anne och Bo kommer dit, soeau mastixen far bli en liten overraskning efter maten....
Annars inget saerskilt peau gang, ska ta en svaeng upp till Garden Villa, for det har kommit dit gamla bekanta fran Holland, och det aer ju bara tre timmar till det aer dax for Nenas Taverna och lite middag,soeau jag svaelter mej medvetet och knaprar peau lite jordnotter under tiden....
Alla anbefalles en trevlig helg fran mej peau Karpathos!!
Det haver forutspatts lite regn peau sondag, men hur det blir med det vete gudarna....
Mvh,
Mikke
Lordag 30.9
Middan igar hos Nena med danska paret Anne och Bo var trevlig....och jag tog fram mastixflaskan efter middan. Det var en fin liten flaska, och likoren smakade gott och lite annorlunda...forstas har vael nan haer smakat nagot dylikt??
Vid nietiden var vi klara och gingo,foro hem,maetta och belatna...
Idag haver det enligt uppgift regnat litegrann...protovrechi peau morronkulan. Mycket molnigt idag och ngt svalare, soeau det kan nog bli nan skur....Det har visst inte regnat sen maj, men deau regnade det VAELDIGT mycket....
Idag har jag shoppat gronsaker till mor Eva, det blev nog bortat tio kilo innan det var klart, men soeau har hon nagra dagar....
Strax ska jag bort till Nena och kanske mala litegrann....
Mvh,
Mikke
sondag 1 okt
Idag blev det en liten utflykt soderut....Vaedret helt ok, och jag stannade till vid Taverna Rina, men Manolis sov, sa hans mamma, sa jag fortsatte nagra hundra meter soderut till Sevdalis vaexthus. Daer fanns bade hans far, Haris och en stund senare sonen Dimitris, gemenligen kallad Jim. Sen satt vi daer en stund och pratade om ditt och datt, och pappa Haris studerade ingaende den nya 1:30.000 kartan, sen kaekade vi lite honungsmelon, och jag fick med mej halva melonen upp till Nena och Christo, som bor nat hundratal meter fran vaexthuset.
Dom hade precis kaekat, och Christo hade gatt for att vila, sa Nena haemtade sin dotters lilla skoldpadda och visade den for mej, sen fick jag lite mat dessutom. Efter en stund grenslade jag min skoter och for till Garden Villa, daer jag satt vid poolen i solen och laeste....
Nu pa Zephyros, men snart hem och sussa nan timme....
Skon sondag...
Mvh,
Mikke
Tisdag 3.10
Idag blasigt och ganska kallt, d.v.s ca 23 grader.....En aning gatfullt, for 23-24 grader i Sverige aer raett varmt, men haer peau Karpathos aer det definitivt kallt....Kanske har det ocksa med fukthalten att gora, vad vet jag.....
Idag har det inte blivit nat gjort, annat aen att kaeka....Nu ska jag forsoka hitta biljett innan Andreas och Maria staenger butiken for idag....
Antagligen tar jag Blue Star faerjan som gar mandagar och som kommer fram till Rhodos i normal dagtid, soeau nu gaeller det att pussla ihop resan....
Pelagos staenger nu till helgen, soeau denna gang kan jag vara med....
Mvh,
Mikke
Monica P
2017-10-03, 19:42
Så nu är det alltså snart dags att åka hem till Sverige och vila sig! Du är så intensivt aktiv på dina resor, tusenkonstnär har jag förstått. Kalo taxidi!
Onsdag 4.10
Hej!
Nu har jag suttit nan timme och kollat priser, och den billigaste biljetten Rho-Arn ligger runt 230 Euro med tva stopp, Athen och Paris....
Det far vael anses raett ok, soeau slipper jag checka ut packningen....Har hort att Paris flygplats, De Gaulle? aer jaettestor, soeau det vore nog en mardrom att hitta och checka in packningen daer....
For ovrigt har jag hort att det planeras fler stora hotell peau Karpathos....ett i Amopi, och soeau blir det ett peau parkeringen vid Del Mar vid Marinan....Sen snackas det om ett hotell vid stranden nedanfor det nya sjukhuset, men den marken aegs av kyrkan, so den far inte forsaeljas, men kan visst hyras ut...
Jaja,det surras en del, men vad som aer rykten och vad som kommer aterstar att se.....
Karpathos charm bestar ju delvis av att det aer smaskaligt, men med allt storre hotell och all inclusive, soeau blir det mindre pengar som stannar peau on...
Nu har jag kollat biljettpriser, nu dags for lunch och sen bokleverans till Jonathan, som sitter peau Zorianas Place peau eftermiddagarna och laeser....
Mikke
karinafp
2017-10-04, 16:13
likoren smakade gott och lite annorlunda...forstas har vael nan haer smakat nagot dylikt??
Jodå, Aris på Elea brukar bjuda på mastix efter maten. Jag avstår dock helst. Ingen favoritsmak, direkt. ;)
Karin
Kalimera
2017-10-05, 09:58
Känslan jag har är att Karpathos blir allt populärare, och då lockas utsocknes investerare till ön. Hoppas att de inte bygger alltför stora hotell, och att det inte blir några med AI.
Hoppas verkligen att det inte byggs några storhotell eller AI :-( Då blir jag galen :-(
Riitta
torsdag 5.10
Hej!
Ja, det vore trist med fler storhotell, men de tomterna i stan aer nog inte soeau stora, men den mittemot sjukhuset vid stranden aer stor....men lat oss hoppas att kyrkan inte slaepper till den tomten....
Konstantinos diskotek, mittemot Nenas Taverna, ska visst rivas och daer ska det visst byggas till ett annex, saegs det....
Faer vael se vad som har haent nasta ar...
Idag sol och starka vindar...
Det borjar glesna peau Zephyros, bara nan enstaka gaest vid poolen.
Jag ska fa besok hemma i min lagenhet av Anne och Bo, soeau det aer best att jag drar hemover....
Mikke
fredag 6.10
Hej!
Igar soeau fick jag for forsta gangen besok i min lagenhet av danska paret Anne och Bo, som bor peau Garden Villa ,och jag har forstas varit granne med dom flera ggr....Hursomhelst, soeau brukar vi traeffas och kaeka, sou igar traeffades vi hos Nikos, han med cyklarna och som har det vaenstra girostaellet nedanfor taxi...Efter maten knallade vi upp till mej, mittemot Mertonas i den branta backen, och bryggde en del starkt Lofbergskaffe samt nan liten kaka....Daerefter knallade vi in till mamma Eva, daer vi satt nan timme och pratade. Hon har lite svart att rora sej, sou det aer laettare for henne att fa besok,soeau det var kul att hon fick traeffa nagra av mina bekanta fr Skandinavien....
Nu peau Zephyros for att om mojligt hitta nan ok biljett, men just nu ligger priserna runt 2.5-3 tusen till Sverige....
Sen har det kommit till nya bolag, t.ex Pegasus....Nan haer som hort talas om, eller rest med??
Naja, jag har ju ingen bestaemd tid att komma hem till, soueau det ordnar sej,aeven om det kaenns lite motigt just nu.....Jag tror jag gar och tar mej en kaffe seau laenge....
Mikke
Kalimera
2017-10-08, 17:43
Nu peau Zephyros for att om mojligt hitta nan ok biljett, men just nu ligger priserna runt 2.5-3 tusen till Sverige....
Sen har det kommit till nya bolag, t.ex Pegasus....Nan haer som hort talas om, eller rest med??Det var dyrt Mikke! Hoppas att du hittar något som passar plånboken bättre.
Flyger Pegasus till Sverige?
Hej alla!!
Det blev lite rörigt mot slutet av Karpathosvistelsen, då jag inte kom åt datorn alla gånger, men priserna hem var fortsatt rätt höga.
Det blev en hemresa via Rhodos-Athen-Paris-Stockholm och den gick på 327 Euro.
Detta skrives ungefär 40 minuter efter att bussen ankommit till Karlstad....
I måndags tog jag Blue Starfärjan till Rhodos, sov en natt där, sen skjutsade Panayotis ut mej till Diagoras vid åttatiden, sen satt och låg jag där hela natten tills jag kunde checka in vid 04.40.......Sen var det dags att borda planet vid 06.40, och då när jag stod i bussen ut till planet så hittade jag inte min telefon i fickorna.....så när jag kommit upp för den aktra trappan in i planet,,tog jag skydd bakom en flygvärdinna, som stod och s.a.s tog emot oss....Där gick jag ner på knä bakom henne och kollade ifall jag möjligen hade petat ner mobilen i ryggan, men det hade jag inte....Men hon,värdinnan var cool som en cucumber, och ringde direkt upp till gaten och sa att dom kommer ut med mobilen till planet....Helt suveränt galant, smidigt och tjusfullt....Dom hade nog lite roligt åt mej när jag stod på knä bakom henne och rev ur ryggan, men det fick jag förstås bjuda på, haha.....
Sen flög vi till Athen,där var jag en timme, sen vare dax att flyga till Paris....Det gick också fort och fint.
Hade hört av flera att De Gaulle flygplatsen var JÄTTESTOR, och det var JÄTTESVÅRT Att hitta, men när vi kom ur planet, så kom jag nästan direkt till den gaten som planet till Stockholm skulle gå ifrån....Personalen där var också trevliga och goa, så jag fick minsann prata lite skolfranska......Je ne parle francais....var en bra början....
Vi skulle flyga kl 2 lokal tid, men av nån anledning kom vi iväg redan kvart i två....Helt otroligt sällsynt, jag har aldrig varit med om det....Dessutom var planet inte fullt, så jag hade tre egna säten att bre ut mej på....
Vi landade alltså en kvart tidigare, men jag hade bussbiljett klockan sex, så jag hann med lite varm korv och att tjacka lite tidningar....
Bussresan gick också bra, jag sov väl mest, sen kom Nikos Pogias, den snälle greken från Rhodos, som bor i Karlstad, och hämtade mej i regnet och mörkret...
Nu har jag käkat och ska strax i säng...
Hej så länge tills nästa gång...
Mvh,
Mikke
Tack för denna resa!
//
KR
Kalimera
2017-10-16, 16:24
Välkommen hem, och tack för dina rapporter! klapp_klap
Instämmer,
Tack för dina underhållande rapporter bye_bye
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.