handdator

Visa fullständig version : Prisnivån på Rhodos?


Evokee
2006-04-26, 19:24
Hur är prisnivån på Rhodos jämfört med Sverige?

anoula
2006-04-26, 19:45
Hur är prisnivån på Rhodos jämfört med Sverige?
Det allra mesta är billigare på Rhodos. Utelivet är garanterat billigare - mat och drinkar kostar mindre än hemma.
Taxi/buss o.s.v. är också mycket billigare jämfört med hemma.
Kläder/skor kostar ungefär lika mycket, men ibland kan man pruta!

Ofta kan det löna sig att gå runt och leta i olika affärer, för prinivån kan skilja sig rätt mycket (om du t.ex. är ute efter en viss typ av souvenirer, keramik etc.). Som regel är det dyrare i gamla stan än i nya delen av stan.
Ju längre utanför stan du kommer desto billigare blir det.

ricky
2006-04-26, 20:51
Var på Rhodos för några år sedan, och jag åkte taxi som en fubbick!
Jag hade bekanta där samtidigt som bodde på andra hotel.
Naturligtvis ville man träffas ett par gånger om dan, och varje gång
kostade det 6 eller 7 € ....Har sedan fått höra att det hade blivit betydligt billigare om vi hade begärt att få åka på taxameter istället för fast pris.

Stämmer verkligen detta???? :eek:

Carin
2006-04-26, 20:55
Naturligtvis ville man träffas ett par gånger om dan, och varje gång kostade det 6 eller 7 € ....
Stämmer verkligen detta???? :eek:

Åkte du långa sträckor?
Var på Rhodos 2004 och 2005 och då betalade jag mellan 2 och 4 euro. :rolleyes:

Carin

ricky
2006-04-26, 21:00
Var där -02, och alla taxibilar tog antingen 6 eller 7 €.
Tyckte inte det spelade någon roll för priset om vi åkte 4 eller 9 km?:confused:

anoula
2006-04-26, 21:08
Var där -02, och alla taxibilar tog antingen 6 eller 7 €.
Tyckte inte det spelade någon roll för priset om vi åkte 4 eller 9 km?:confused:
Det finns fasta prislistor för olika sträckor. Det bästa är att lägga den på minnet och sedan fråga chauffören hur mycket det kostar INNAN du kliver in i bilen. Då märker du direkt om han försöker lura dig.

Soleil
2006-05-01, 15:50
I Rodos stad är det dyraste. Priserna varierar i restauranger emellan förstås. I Gamla stan finns det en del dyra och tex. matlistorna kan vara utan pris - det gäller att akta, det blir dyrt då!

Jag åker till Pefkos på lördag, där har vi varit två gånger tidigare, nu blir det den tredje alltså. Priserna på tavernor är inget att klaga på där, men en del matvaror på butiker är dyrare än hemma ( i Helsingfors).
Det är i allmänhet billigare än hemma. Men... jag är inte så bra att räkna på priser...
Att resa(bussar,taxi) är intea lls dyrt, bussen från Pefkos till Rodos stad kostade 3,80 förra året (det är över 50 km).

MVH
Soleil

rhodosfanast
2006-05-03, 09:34
Det kostade 8 euro ifrån Hotell Cactus ut till Kalithea fast efter Sunwing o sen kostade det 13 euro hem för då kom taxin ifrån Faliraki.

Även om det står fasta priser på tavlorna så har dom priserna stått där dom sista åren så därför ändrar taxikillarna sina priser själv..

Äta på Rhodos beror ju på vart du går väljer du matställen med 5 stjärnor är det lika dyrt som hemma men finns fina matställen till bra priser..

Handlar man i sommarbutikerna är det alltid dyrar än om man handlar i dom stora supermarkten...

Har varit på Rhodos åtta år i rad o sett prisskillnaden o det säger även min väninna som är fastboende på Rhodos att priserna har gått upp en hel del..

Men Rhodos är en toppen ö med mycket snäll befolkning.._B-anana

anoula
2006-05-03, 13:28
Även om det står fasta priser på tavlorna

Självfallet är det inte de gamla dammiga tavlorna man ska gå efter utan de AKTUELLA prislistorna.

rhodosfanast
2006-05-05, 22:09
Taxin kostar olika beroende på om du ringer o beställer en taxi eller tar den på gatan.

Sen tar dom oxå mer för dom kör längre när dom skall köra framtill där du är o skall åka hem därifrån du är..

Taxi inne i Rhodosstad vill helst köra långa turer för då känner dom mer.

Har åkt taxi mycket under mina åtta år på Rhodos men ifjor så använde vi benen mer.._B-anana